۱۰ روش برای تأمین امنیت در گوشی اندرویدی

روش های ایمن کردن گوشی اندرویدی

تأمین امنیت گوشی، یکی از مباحث بسیار مهم در دنیای تکنولوژی است؛ برای این کار روش‌هایی وجود دارد که با به کارگیری آنها می‌توانید از به خطر افتادن حریم شخصی‌تان جلوگیری کنید. امروز در برتر دیجیتال قصد داریم شما را با  ۱۰ روش تأمین امنیت گوشی اندرویدی آشنا کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

۱) تأمین امنیت گوشی اندرویدی با تعیین قفل صفحه نمایش

بدون تعیین رمز، شما دنیایی از اطلاعات شخصی را به راحتی در اختیار مهاجمین قرار می‌دهید. به صورت پیش‌فرض، سیمکارت‌ها با یک رمز ایمن شده‌اند؛ اگر این قابلیت برای سیمکارت شما فعال نیست، به قسمت تنظیمات (Settings)، امنیت (Security) و در نهایت قفل سیمکارت (SIM lock) بروید. البته شما باید تنظیمات قفل صفحه نمایش را هم فعال کنید. با انجام این کارها، تنها کسانی قادر خواهند بود به اطلاعات گوشی‌تان دست یابند که کد، پسورد یا الگو شما را می‌دانند. تلفن‌های همراه جدیدتر، سنسور اسکنر اثر انگشت هم دارند که با استفاده آن نیز می‌توانید امنیت گوشی را نامین کنید. شایان ذکر است که برای تعیین قفل نمایشگر باید به بخش امنیت (Security) و سپس قفل نمایشگر (Screen Lock) بروید.

۲) نصب آپدیت‌ها بلافاصله پس از انتشار

از بروز بودن تمامی برنامه‌ها و سیستم عامل گوشی‌تان اطمینان حاصل کنید. علاوه‌براین، آپدیت‌هایی که منتشر می‌شوند را بلافاصله نصب نمایید. توسعه‌دهندگان علاوه‌بر عرضه امکانات جدید در هر بروزرسانی‌، خلأهای امنیتی را نیز از بین می‌برند. اگر نسخه تازه‌ای از اندروید برای گوشی شما در دسترس باشد، پیام اعلانی دریافت خواهید کرد. ضمن اینکه بهتر است گزینه آپدیت خودکار اپلیکیشن‌ها را نیز روشن کنید. جهت انجام این کار، به پلی استور مراجعه کرده و روی منوی سه خط روی هم از بالا سمت چپ ضربه بزنید. سپس از تنظیمات (Settings)، ترجیحاً گزینه آپدیت خودکار هنگام اتصال به وای‌فای را فعال کنید؛ در غیر این صورت مجبور خواهید شد بابت هزینه اینترنت داده بسته‌ای، پول بیشتری بپردازید.

۳) اپلیکیشن‌ها را فقط از گوگل پلی استور دانلود کنید

اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را فقط از گوگل پلی استور که مارکت رسمی اندروید است، دانلود کنید؛ چرا که با بارگذاری از سایت‌های مشکوک، امکان دارد گوشی‌تان ویروسی شود. برای اینکه ایمن باشید، باید از نصب برنامه‌هایی که منبع نامشخصی دارند اجتناب ورزید. برای فعال کردن این گزینه در گوشی‌های قدیمی، باید به آدرس تنظیمات (Settings) و سپس امنیت (Security) مراجعه کنید.

در گوشی‌های دارای اندروید ۸ و بالاتر، برای فعال کردن این گزینه، به آدرس تنظیمات (Settings)، برنامه‌ها (Apps) و در نهایت دسترسی‌های خاص (Special Access) رفته و گزینه نصب برنامه‌های ناشناس (Install unknown apps) را پیدا کنید. در این بخش، همه‌ی نرم‌افزارهای نصب شده را هم خواهید دید. می‌توانید برنامه‌ها را بررسی کنید و اگر در جلو یا زیر آن نوشته شده مجاز هست (Allowed)، آن را غیرفعال کنید.

۴) برای تأمین امنیت گوشی اندرویدی، به مجوزها توجه ویژه‌ای داشته باشید

هر اپلیکیشنی که می‌خواهید نصب کنید، به چندین مجوز نیاز دارد؛ از این رو نیاز است مجوزهای مورد نیاز برای نصب هر برنامه را بررسی کنید.. این اطلاعات در گوگل پلی استور در زیر جزئیات مربوط به برنامه قابل مشاهده هستند. برای مثال، نرم‌افزار مدیریت چراغ فلاش LED نیازی به اتصال اینترنت ندارد. اگر تا کنون این گزینه را برای هر اپلیکیشنی فعال کرده‌اید، با مراجعه به تنظیمات (Settings)، اپلیکیشن‌ها (Apps) و در نهایت مجوز اپلیکیشن‌ها (App Authorization)، برخی مجوزهای آنها را لغو کنید.

۵) تأمین امنیت گوشی اندرویدی و رمزگذاری برای آن

اگر به هر دلیلی، علی‌رغم اعمال تمامی اقدامات امنیتی، شخصی ناشناس توانست گوشی شما را در اختیار بگیرد، نباید بتواند به اطلاعات حساس مانند ایمیل‌ها، مخاطبان و داده‌های شخصی دسترسی داشته باشد. در اینجاست که گزینه رمزگذاری دستگاه به کارتان می‌آید. در اکثر گوشی‌ها، باید خودتان این آپشن را روشن کنید. به این منظور، به تنظیمات (Settings) و بعد رمزگذاری (Encryption) بروید و گزینه رمزگذاری برای گوشی (Encrypt Smartphone) را بزنید.

۶) هنگام اتصال به وای‌فای‌های عمومی رایگان احتیاط کنید

شما می‌توانید در فرودگاه‌ها، کافی‌شاپ‌ها و سایر مراکز عمومی، به وای‌فای رایگان وصل شوید اما کاملاً مراقب باشید زیرا امکان دارد برخی‌ها بتوانند جاسوسی کرده و اطلاعات حساس‌تان را به دست آورند به همین دلیل بهتر است هیچ‌گاه کارهایی نظیر عملیات بانکی را در این مواقع انجام ندهید. به علاوه، نسبت به تمامی سایت‌هایی که باید وارد شوید هم حساسیت به خرج دهید. صفحات اینترنتی باید حداقل دارای شیوه رمز SSL بوده و پیشوند HTTPS داشته باشند. راهکار بهتر هم این است که از طریق یک VPN مطمئن به وای‌فای عمومی وصل شوید.

۷) با غیرفعال کردن اتصالات،امنیت گوشی اندرویدی را بالا ببرید

اپلیکیشن‌ها می‌توانند موقعیت مکانی شما را با اتصال GPS یا وای‌فای شناسایی کرده و یک پروفایل برایتان بسازند؛ بنابراین حتماً باید وقتی از اتصالات شبکه‌ای استفاده نمی‌کنید، آنها را غیرفعال نمایید. باید بلوتوث و NFC را هم به این موارد اضافه کنیم چرا که این دو گزینه هم زمینه دستیابی به اطلاعات شخصی توسط مهاجمین را فراهم می‌کنند. شما می‌توانید تمام این گزینه‌ها را از قسمت تنظیمات (Settings) و سپس بیسیم و شبکه (Wireless and Network) و در نهایت موقعیت مکانی (Location) پیدا کنید. در پایان فقط کافی است اسلایدر تعبیه شده را خاموش کنید.

۸) فعال کردن گزینه جلوگیری از سرقت

در این میان، روشن کردن تشخیص موقعیت مکانی هم مزایای خاص خودش را دارد. برای مثال، در صورتی که گوشی گم شد، می‌توانید آن را پیدا و از راه دور اطلاعات آن را پاک کنید. البته پیش از گم شدن گوشی و برای بهره‌مندی از این قابلیت، می‌بایست گزینه‌ای را روشن نمایید. با رفتن به قسمت تنظیمات (Settings) و در ادامه کاربر (User) و در پایان موقعیت مکانی (Location)، آپشن مربوطه را برگزینید. در ادامه، تنظیمات و پیدا کردن دستگاه من (Find my device) را انتخاب نمایید. در شرایط اضطراری، به سایت https://accounts.google.com رفته و وارد حساب کاربری گوگل شوید تا بتوانید گوشی را ردیابی نمایید.

۹) به صورت متداول فایل پشتیبانی تهیه کنید

وقتی گوشی هنگ می‌کند، تقریباً تمامی داده‌ها از دست می‌رود؛ مگر اینکه قبلا از همه اطلاعاتتان فایل پشتیبان تهیه کرده باشید. تهیه فایل بکاپ از تصاویر در حافظه‌های ابری مانند Google Drive یا OneDrive، آسان‌ترین روش برای ذخیره خودکار آن‌هاست. گوگل تنظیمات، داده‌های مربوط به اپلیکیشن‌ها، پسورد وای‌فای و تاریخچه تماس‌ها را سیو می‌کند. برای فعالسازی این گزینه، به تنظیمات (Settings) و سپس ذخیره و ریست کردن (Save & Reset) بروید و در نهایت گزینه بکاپ‌گیری از داده‌ها (Back up my data) را بزنید.

۱۰) تأمین امنیت گوشی اندرویدی و استفاده از اپلیکیشن‌های ارتقای امنیت

اپلیکیشن‌های امنیتی مانند Kaspersky، Avira و Bitdefender از گوشی در برابر بدافزارها محافظت کرده و برنامه‌ها را به منظور جلوگیری از وجود ویروس، مدام اسکن می‌کنند. حتی برخی از آنها گزینه مخصوص ضد سرقت دارند. در اندروید ۸٫۰ یا جدیدتر، شما می‌توانید آپشن Play Protect را از تنظیمات (Settings) فعال نمایید تا اپلیکیشن‌های نصب شده را از نظر وجود خلأهای امنیتی بررسی نماید.

 

شما فکر می‌کنید چه روش‌های دیگری برای تأمین امنیت گوشی اندرویدی وجود دارد؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: phonebechdou.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: