اجرای بازی‌های PS4 بر روی PS5 به چه صورت خواهد بود

آیا بازیهای PS4 بر روی PS5 قابل اجرا هستند؟

بنا بر گفته‌های آقای Hideaki Nishino  معاون ارشد برنامه‌ریزی و مدیریت بسترهای نرم‌افزاری شرکت سونی “هنگامی‌که پلی‌استیشن ۵ در ماه نوامبر به بازار ارائه شود، بیش از ۹۹ درصد بازی‌های موجود در  PS4 که بیشتر از ۴۰۰۰ بازی است، در PS5 قابلیت اجرا و بازی کردن را خواهد داشت”. وی در ادامه می‌افزاید “ما می‌دانیم که در مورد چگونگی عملکرد بازی‌های PS4 در PS5، سؤالاتی دارید”. اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ جزئیات مربوط به نحو‌ی اجرای بازی‌های PS4 بر روی PS5 یا (Backward Compatibility) و چگونگی بهینه‌سازی (Game Boost) کردن بازی‌ها بر روی کنسول نسل جدید هستید، با برتر دیجیتال همراه باشید؛چراکه در این مقاله به بررسی خلاصه‌ای از برخی سؤالات متداول  که در انجمن PlayStation مطرح‌شده است پرداخته‌ایم.

سؤالات مطرح شده توسط کاربران در انجمن:

سؤال: کدام بازی‌های نسل قبلی هستند که می‌توانند با ویژگی سازگاری (Backward Compatibility) کنسول PS5 اجرا شوند؟

ما روی فهرست عظیم بازی‌های PlayStation 4 متمرکزشده‌ایم و خوشحال هستیم که بیش از ۹۹٪ بازی‌های PS4 در روز اول در PS5 قابل‌اجرا خواهند بود. این فهرست شامل بازی‌هایی است که باعث شده  نسل PS4 با آن شناخته و معرفی‌شود – از انحصاری‌های منتخب پلی‌استیشن مانند The Last of Us Part II و Ghost of Tsushima تا بازی‌های پرفروش شرکت‌های دیگر.

بازیهای PS4 بر روی PS5

بازیهای PS4 بر روی PS5

سؤال: تفاوت بازی PS4 در کنسول PS5 Digital Edition، در مقایسه با کنسول PS5 با درایو دیسک Blu-ray Ultra HD در چیست؟

تجربه بازی در هر دو مدل یکسان خواهد بود. بااین‌حال، نحوه دسترسی به محتوای موردنظر برای پخش متفاوت است.

نسخۀ دیجیتال PS5:

  • شما می‌توانید نسخه‌های دیجیتالی بازی‌های PS4 سازگار خود را در کنسول PS5 Digital Edition نیز به‌راحتی بازی کنید.این‌ها شامل بازی‌های دیجیتالی PS4 هست که قبلاً خریداری کرده‌اید یا قصد خرید آن‌ها رادارید که از طریق فروشگاه PlayStationدر PS4 یا PS5 و یا در وب و یا برنامه تلفن همراه PlayStation قابل‌دسترسی و سازگار خواهند بود.
  • ازآنجایی‌که در این نسخه درایو دیسک‌گردان وجود ندارد، شما نمی‌توانید بازی‌های مبتنی بر دیسک PS4 خود را در نسخه دیجیتال PS5 انجام دهید. (که این به نظر بنده یک امر بدیهی است)

نسخۀ PS5  با درایو دیسک گردان  Blu-ray Ultra HD:

  • شما می‌توانید نسخه‌های دیجیتالی بازی‌های PS4 سازگار خود را که از فروشگاه PlayStation بارگیری کرده‌اید و همچنین در PS4 یا PS5 یا وب و یا برنامه تلفن همراه PlayStation خریده‌اید را در کنسول جدید بازی کنید.
  • همچنین شما قادر خواهید بود از دیسک‌های فیزیکی بازی PS4 در این نوع از کنسول استفاده کنید.

 

هنگامی‌که شما با حساب PlayStation Network خود وارد PS5 می‌شوید، به‌طور خودکار تمام بازی‌هایی که قبلاً در محتوای کتابخانه خود در PS4 بازی کرده‌اید یا موجود دارید را در منوی خود مشاهده خواهید کرد.

حتماً کنسول PS5 را به آخرین نسخه نرم‌افزار سیستم به‌روزرسانی کنید و تمام الحاقی‌های بازی‌ خود را روی بازی‌های موجود خود اعمال کنید.

سؤال: شباهت تجربه بازی کردن در PS4 نسبت به PS5 چگونه است؟

عناوین PS4 در PS5 حتی بهتر اجرا می‌شوند. عناوین PS4 با افزایش سرعت بارگیری در کنسول PS5 روبرو می‌شوند و همچنین از بهینه‌سازی (Game Boost) بهتری بهره می‌برند که یعنی نرخ فریم بهتر و پایدارتری را به بازی‌بازی ارائه می‌دهد. حتی شما در برخی از عناوین در صورت وجود با نرخ فریم قفل نشده یا وضوح پویا تا نرخ 4K ممکن است کیفیت بالاتری را از آن بازی در PS5 را تجربه کنید.

سؤال: آیا بازی‌های مخصوص PlayStation VR نیز از ویژگی سازگاری (Backward Compatibility) بهره می‌برند؟

بله بازی‌های مخصوص PlayStation VR همانند آن هزاران بازی PS4 که قبلاً اشاره شد که می‌توانند به‌راحتی در PS5 به‌صورت کامل اجرا شوند قابلیت اجرای کامل رادارند. لطفاً توجه داشته باشید که انجام بازی‌های PS VR روی کنسول PS5 به یک هدست PS VR، کنترل‌کننده بی‌سیم DualShock 4 یا کنترل‌گرهای PlayStation Move و دوربین PS (برای PS4) نیاز دارند که جدا از کنسول PS5 به فروش می‌رسند. همچنین، دوربین PS5 HD با PS VR در PS5 باهم سازگار نیستند و نمی‌توان از آن به‌جای دوربین VR استفاده کرد. برای استفاده از PS VR در PS5 باید از دوربین PS (برای PS4) و آداپتور دوربین PS (احتیاج به خرید نیست چون بر روی خود دوربین در هنگام خرید وجود دارد) استفاده کنید.

سؤال: در مورد بازی‌های PS4 در PS Now و PS Plus چطور (آیا همان ویژگی سازگاری (Backward Compatibility) رادارند)؟

بازی‌هایی که با ویژگی سازگاری (Backward Compatibility) PS4 که در PS Plus یا PS Now موجود هستند در PS5 نیز قابلیت اجرا و بازی کردن را دارا می‌باشند.

سؤال: آیا می‌توانیم از قابلیت اجرای زنده ی بازی‌های (Streaming) PS4 را روی PS5 نیز داشته باشیم؟

بله PS5 قابلیت پخش از راه دور از PS4 به PS5 و همچنین اجرای زنده بازی PS Now را نیز پشتیبانی می‌کند. مزیت اجرای زنده ی بازی این است که می‌توانید فضای ذخیره‌سازی خود را در PS5 ذخیره کنید (فضای بیشتری در کنسول برای استفاده خواهید داشت). لطفاً توجه داشته باشید که بازی‌های PS4 از طریق اجرای زنده ی بازی از قابلیت PS5’s Game Boost استفاده نمی‌کنند.

بازیهای PS4 بر روی PS5

سؤال: انتقال بازی از PS4 و ذخیره‌سازی بازی چگونه بین دو کنسول کار خواهد کرد؟

با استفاده از کابل‌های LAN یا اتصال بی‌سیم (WiFi) شما قادر خواهید بود که بازی‌های دیجیتال، داده‌های بازی و ذخیره ی بازی‌های خود را از کنسول PS4 به کنسول PS5 منتقل کنید. اگر قبلاً بازی‌ها و داده‌های بازی PS4 را در دستگاه ذخیره‌سازی همانند USB متصل به PS4 خود ذخیره کرده‌اید، می‌توانید آن‌ها را با آن دستگاه ذخیره‌سازی USB خارجی به PS5 به‌راحتی انتقال دهید و اگر عضو PS Plus هستید، می‌توانید ذخیره‌سازی بازی‌های PS4 را در PS5 از طریق فضای ذخیره‌سازی ابری همگام‌سازی کنید (دریافت کنید).

لطفاً توجه داشته باشید که توانایی انتقال ذخیره‌سازی بازی بین نسخه PS4 و نسخه PS5 همان بازی یک تصمیم است که به توسعه‌دهنده و سازنده ی آن بازی بستگی دارد و برای بازی‌های بین نسلی عنوان به‌عنوان متفاوت خواهد بود.

برای مثال: برای بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales، هنگامی‌که بازیکنان تصمیم بگیرند از PS4 به PS5 ارتقا یابند، ذخیره‌های بازی آن‌ها بلافاصله منتقل خواهد شد ولی در بازی Sackboy: A Big Adventure، برای انتقال ذخیره‌های بازی از PS4 به PS5 بعد از انتشار بازی که کمی بعدازآن ارائه می‌شود در یک به‌روزرسانی پشتیبانی خواهد کرد. ما جزئیات بیشتری را در مورد هر دو بازی در زمان ارائه کردن کنسول و نزدیک به شروع به اجرای بازی به اشتراک خواهیم گذاشت.

سؤال: از کجا خواهیم فهمید که کدام‌یک از بازی‌های PS4 قابل‌اجرا نیستند (بر روی PS5)؟

بازی‌هایی که فقط در PS4 قابل پخش هستند، در فروشگاه PlayStation به‌عنوان فقط قابل پخش در PS4  یادداشت می‌شوند. ما در اینجا فهرستی از بازی‌ها راداریم که فقط در PS4 قابل پخش است، همراه با اطلاعات اضافی در مورد قابلیت سازگاری (Backward) که در سایت زیر قابل‌مشاهده است:

playstation.com/ps5-backwards-compatibility

 

انتخاب شما کدام دستگاه است؟ PS5 Digital Edition یا PS5 Blu-Ray Edition؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: blog.playstation.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

1 نظر از طرف کاربران برای این مطلب ثبت شده است.

کافه گیم - تاریخ: ۱۴۰۱٫۱۱٫۱۲ ساعت: ۲۰:۴۵

ممنون از این مطلب کاربردی

شما نیز نظر خود را درباره این مطلب بیان نمائید: