۳ روش برای بازیابی تصاویر پاک شده در گوشی اندرویدی

بازیابی تصاویر پاک شده

اگر عکس‌های موجود در گوشی خود را پاک کرده‌اید و یا بدتر از آن، موبایلتان خراب شده و مجبور به راه‌اندازی دوباره گوشی شده‌اید، حتما در جست‌وجوی راهی برای بازیابی تصاویر حذف شده هستید. برای انجام این کار چند روش وجود دارد که برخی آسان و برخی دیگر سخت هستند. به هر ترتیب، امیدواریم این راهکارها به کارتان بیایند و بتوانید تصاویر خود را بازگردانید. با برتر دیجیتال همراه باشید تا این روش‌ها را به شما آموزش دهیم.

۱) بازیابی تصاویر پاک شده از حافظه‌های ابری

اکثر حافظه‌های ابری و نرم‌افزارهای مدیریت تصاویر (به غیر از اینستاگرام)، در پس‌زمینه از تصاویر بکاپ‌گیری می‌کنند. پس اگر گزینه‌ی مربوطه را روشن کرده باشید، احتمال حذف نشدن عکس‌هایتان وجود دارد. در واقع پاک کردن یک تصویر از اپلیکیشن گالری گوشی، به معنای حذف آن از حافظه‌های ابری نیست.

برای بازگرداندن آن فقط کافی است وارد نرم‌افزار حافظه ابری شوید و عکس را دانلود نمایید. در Google Photos، تصویر را اجرا و از منوی موجود، روی گزینه Save to Device ضربه بزنید. در Dropbox، این گزینه در بخش Export و سپس Save to Device قرار گرفته است.

بازیابی تصاویر حذف شده از حافظه های ابری

شما حتی می‌توانید عکسی را که از فایل پشتیبانی حافظه ابری پاک کرده‌اید، بازیابی نمایید. اکثر برنامه‌های این‌چنینی دارای سطل زباله‌ای هستند که به شما اجازه می‌دهند هر فایل حذف شده در بازه زمانی مشخص را دوباره به دست آورید.

بازیابی تصاویر پاک شده در Google Photos

بازگرداندن تصاویر حذف شده از Google Photos

Google Photos را اجرا کرده و در نوار کناری گزینه Trash یا Bin را لمس کنید. روی هر عکسی که می‌خواهید بازیابی نمایید، انگشت خود را نگه داشته و گزینه‌ی Restore را برگزینید. لازم به ذکر است که تصاویر پاک شده به مدت ۶۰ روز در سطل زباله در دسترس خواهند بود.

بازیابی تصاویر پاک شده از Microsoft OneDrive

ریکاوری تصاویر حذف شده از OneDrive

در اپلیکیشن OneDrive، به بخش Me و بعد Recycle Bin بروید. فایل مدنظر را انتخاب و بعد آیکون Restore را بزنید. این برنامه آیتم‌های حذف شده را به مدت ۳۰ روز نگه می‌دارد. البته اگر حجم سطل زباله بیشتر از ۱۰ درصد کل حافظه داخلی باشد، زودتر خالی خواهد شد.

بازیابی تصاویر پاک شده از Dropbox

بازیابی تصاویر حذف شده از Dropbox

برای ریکاوری عکس‌های پاک شده از Dropbox می‌بایست وارد نسخه دسکتاپی آن شوید چرا که انجام این کار در اپلیکیشن موبایلی میسر نیست. به قسمت Files و بعد Deleted Files بروید و مواردی که می‌خواهید بازگردانید را انتخاب کنید. این فایل‌ها تا ۳۰ روز پس از حذف در سطح زباله باقی می‌مانند.

سایر اپلیکیشن‌های حافظه ابری روش‌های مشابهی دارند. بر این اساس، باید قوانین و شرایط استفاده از آنها را بخوانید تا ببینید هر سرویس برای چه مدتی فایل‌های حذف شده را نگه می‌دارد.

۲) بازیابی تصاویر حذف شده از کارت حافظه microSD

در صورتی که از فایل‌های خود در حافظه‌های ابری بکاپ‌گیری نکرده باشید، بهترین راه برای بازگرداندن عکس‌های موجود در اپلیکیشن گالری این است که امیدوار باشید آنها را در کارت حافظه microSD ذخیره کرده‌اید.

برای انجام این کار، باید مموری کارتی که قفل نشده را به رایانه وصل کنید و از یک نرم‌افزار ریکاوری خاص برای بازگرداندن تصاویر حذف شده استفاده کنید. البته با این روش نیز هیچ تضمینی برای دریافت دوباره عکس‌ها وجود ندارد.

فایل‌های حذف شده تا زمانی در کارت حافظه باقی می‌مانند که فایل جدیدی ذخیره نشده است. با این حساب، بلافاصله پس از اینکه متوجه شدید به اشتباه یک عکس را پاک کرده‌اید، باید مموری کارت را بیرون بیاورید تا خطر از دست دادن دائمی آن از بین برود.

جهت اطلاع یادآور شویم که این روش به درد حافظه داخلی گوشی نمی‌خورد زیرا سیستم عامل اندروید از روش قدیمی محافظت از حافظه بهره نمی‌برد. در واقع این همان دلیل سخت بودن ریکاوری پیام‌های متنی در این پلتفرم است.

بازیابی تصاویر حذف شده با نرم‌افزار EaseUS Data Recovery Wizard

بهترین نرم‌افزار رایگان بازگرداندن تصاویر EaseUS Data Recovery Wizard می‌باشد. شما می‌توانید آن را هم برای ویندوز و هم برای macOS دانلود کنید.

ابتدا مموری کارت را چه با رم ریدر و چه از طریق پورت مربوط در لپ‌تاپ، به کامپیوتر وصل کنید. برنامه نامبرده را نصب و اجرا نمایید. وقتی EaseUS Data Recovery Wizard اجرا شد، درایوهای در دسترسی که می‌توان اطلاعاتش را بازیابی کرد، نمایش داده می‌شوند. در اینجا باید مموری کارت خود را مشاهده کنید.

نرم افزار ریکاوری تصاویر

کارت حافظه را انتخاب کرده و دکمه Scan را بزنید. خودِ نرم‌افزار موارد قابل بازیابی را اسکن خواهد کرد. با نسخه رایگان این نرم‌افزار می‌توانید تا ۲ گیگابایت اطلاعات را به دست آورید. انجام این کار معمولاً حداقل ۲۰ دقیقه زمان می‌برد که البته این موضوع بستگی به حجم و ظرفیت کارت حافظه دارد. در این بین، حتماً نیازی نیست منتظر بمانید تا فرآیند پایان یابد.

از پنجره سمت چپ گزینه Type را زده و از منوی کنار Graphics، آپشن jpg و یا هر فرمت که تصاویر با آن ذخیره می‌شدند را انتخاب نمایید. همه عکس‌هایی که می‌توانید ریکاوری کنید در پنجره اصلی نمایان خواهند شد. موارد مدنظر را برگزینید.

برنامه بازیابی تصاویر حذف شده

در ادامه روی گزینه Recovery Now ضربه زده و محل دلخواه برای ذخیره آنها را انتخاب کنید. این تصاویر بازیابی شده و در فولدر مخصوص به خودشان سیو خواهند شد. در پایان شما می‌توانید آنها را به گوشی خود منتقل نمایید.

۳) بازیابی تصاویر حذف شده در یک گوشی روت شده

اگر از حافظه ابری یا مموری کارت برای بکاپ‌گیری تصاویر استفاده نمی‌کنید، فرآیند بازیابی آنها کار بسیار سخت‌تری خواهد شد. بر خلاف ادعای نرم‌افزارها، هیچ راهی وجود ندارد تا بتوان حافظه داخلی گوشی را اسکن و فایل‌های حذف شده را بازیابی کرد مگر اینکه موبایل روت شده باشد.

اگر خیلی عکس‌ها برایتان مهم هستند، می‌توانید گوشی‌تان را روت کنید اما توجه داشته باشید که برای انجام این کار ممکن است مجبور شوید دستگاه خود را خالی نمایید و همین موضوع خطر از بین رفتن دائمی تصاویر را بیشتر می‌کند. در صورتی که خوشبختانه تلفن همراهتان روت شده است، فرآیند انجام این کار بسیار آسان خواهد بود. چنان‌چه در مورد روت کردن سؤالی دارید، می‌توانید مقاله زیر را بخوانید.

پرسش و پاسخ‌هایی درباره چگونگی روت کردن

بازیابی تصاویر با DiskDigger

اپلیکیشن DiskDigger را از گوگل پلی استور دانلود کنید. این ابزار برای بازیابی تصاویر و ویدیوها رایگان می‌باشد و تنها در صورتی باید هزینه بپردازید که می‌خواهید دیگر انواع فایل‌ها را ریکاوری کنید.

برنامه را اجرا کرده و دسترسی‌های لازم را هنگام ارائه درخواست بدهید. حالا دو گزینه Basic Scan و Full Scan را مشاهده خواهید کرد. آپشن اول را نادیده بگیرید زیرا تنها عکس‌های با رزولوشن پایین را پیدا می‌کند. به جای آن باید از گزینه Full Scan استفاده کنید. حافظه داخلی گوشی که معمولاً در آدرس /data partition قرار دارد را پیدا کنید. روی آن ضربه بزنید و نوع فایل مدنظر (jpg، PNG و . . .) که می‌خواهید برای آن جستجو شود را انتخاب نمایید. در ادامه روی دکمه OK ضربه بزنید.

اپلیکیشن بازگرداندن تصاویر برای گوشی

خودِ اپلیکیشن شروع به اسکن کرده و هر آنچه پیدا می‌کند را نشان خواهد داد. توجه کنید که این برنامه نه فقط تصاویر حذف شده، بلکه همه عکس‌ها را نمایش می‌دهد. طبیعتاً انجام این کار مدتی طول می‌کشد تا پایان یابد.

برای فیلتر کردن موارد یافت شده، روی آیکون تنظیمات ضربه بزنید. در ادامه حداقل سایز یک فایل (Minimum File Size) را بیشتر و روی چیزی شبیه ۱۰۰۰۰۰۰ تنظیم کنید تا نتایج پیدا شده بزرگتر از ۱ مگابایت نمایش داده شوند. شما حتی می‌توانید تاریخ را نیز تغییر داده و روی روزی تنظیم کنید که عکس گرفته شده است.

برنامه ریکاوری اطلاعات

DiskDigger نمی‌تواند همه فایل‌های حذف شده و یا موارد مخدوش شده را پیدا کند. به هر حال، زمانی که عکس‌های مدنظرتان را یافتید، موارد دلخواه را انتخاب کرده و گزینه Recover را لمس کنید. در ادامه انتخاب نمایید که می‌خواهید فایل در کجا ذخیره شود. شما می‌توانید آنها را در یک اپلیکیشن خاص و یا در فولدر دلخواه مانند DCIM سیو نمایید. در ادامه گزینه OK را بزنید تا تصاویر ذخیره شوند.

ریکاوری عکس های حذف شده

جلوگیری از حذف شدن تصاویر در گوشی اندرویدی

بهترین روش برای جلوگیری از حذف شدن تصاویر در گوشی این است که همان ابتدا از آنها بکاپ‌گیری کنید. راحت‌ترین کار هم بهره‌گیری از اپلیکیشن‌هایی می‌باشد که از عکس‌های شما فایل پشتیبان ایجاد می‌کنند. این نرم‌افزارها در پس‌زمینه اجرا می‌شوند و شما می‌توانید نحوه بکاپ‌گیری اطلاعات توسط آنها را مدیریت نمایید. برای مثال، این فرصت را دارید تا مشخص کنید فقط وقتی به وای‌فای وصل شده و یا گوشی به شارژ است آنها را به حافظه ابری انتقال دهد تا نه اینترنت داده بسته‌ای پایان یابد و نه شارژ گوشی کم شود.

Google Photos حافظه رایگان نامحدود برای تصاویر ۱۶ مگاپیکسلی و ویدیوهای 1080p می‌دهد که برای اکثر گوشی‌ها کافی است. Flickr هم برای حساب‌های کاربری Pro حافظه نامحدود در نظر گرفته تا تصاویر و ویدیوها با بیشترین کیفیت و رزولوشن در آنجا ذخیره شوند.

عکس‌ها، تنها اطلاعات مهم موجود در گوشی شما نیستند بنابراین شما باید بدانید که چگونه می‌توانید از هر داده‌ای در موبایل بکاپ‌گیری کنید. با ایجاد فایل پشتیبان به صورت متداول، همیشه از اطلاعات خود یک کپی دارید و خطر از بین رفتن آنها را دیگر احساس نخواهید کرد.

 

آیا شما اپلیکیشن دیگری برای بازیابی تصاویر پاک شده می‌شناسید؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: makeuseof.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: