مدیریت استفاده کودکان از تبلت و موبایل

شش روش مدیریت استفاده کودکان از تبلت و موبایل

هر کودکی گوشی یا تبلت هوشمند مخصوص به خودش را می‌خواهد اما امروزه آنها می‌توانند اولین دستگاه خصوصی‌شان را در سنین پایین به دست آورند. اگر این اتفاق باعث نگرانی‌تان شده، باید بگوییم دلواپس نباشید زیرا تنظیمات و ابزارهایی هستند که می‌توانند خیالتان را راحت کنند که کودک شما به شکل صحیحی از تبلت یا گوشی استفاده می‌کند. این ابزارها همچنین، در شرایطی که نمی‌توانید به صورت مستقیم نظارت کنید، امکان کنترل غیرمستقیم را به شما خواهند داد. حالا با برتر دیجیتال همراه باشید و مقاله شش روش مدیریت استفاده کودکان از تبلت و موبایل را بخوانید تا با این راهکارها آشنا شوید.

۱) برای مدیریت استفاده کودکان از تبلت و موبایل، از سرویس Family Link گوگل استفاده کنید

کودکان برای اینکه بتوانند حساب کاربری گوگل بسازند، باید به سن خاصی رسیده باشند. در اکثر کشورها، سن ۱۳ سالگی ملاک است ولی در اسپانیا و کره جنوبی ۱۴ سالگی و در هلند ۱۶ سالگی تعیین شده است.

والدین معمولاً سعی می‌کنند با تعیین سن جعلی مشکل موجود را حل و یک اکانت گوگل ایجاد نمایند. اگرچه این ترفند مثمرثمر است ولی ناقض قوانین و مقررات گوگل می‌باشد و ممکن است در نهایت سبب شود حساب کاربری مسدود یا تعلیق گردد.

برای حل این مشکل، گوگل سرویسی به نام Family Link ایجاد کرده که به نوعی همان حالت مخصوص کودکان اندروید است. این راهکار یکی از نتیجه‌بخش‌ترین ابزارها برای مدیریت استفاده کودکان از تبلت و موبایل می‌باشد.

اپلیکیشن مناسب مدیریت استفاده کودکان از تبلت و موبایل

والدین می‌توانند از راه دور و به شکل غیرمستقیم ببینند کودکشان از چه برنامه‌هایی استفاده می‌کند، در اینترنت می‌تواند به دنبال چه اطلاعاتی بگردد و اجازه دارد چند ساعت پای گوشی یا تبلت بنشیند. به علاوه، آنها می‌توانند نحوه قفل کردن دستگاه را نیز مشخص کنند.

چگونگی راه‌اندازی سرویس Family Link

برای شروع، باید اپلیکیشن Family Link for parents را از پلی استور دانلود کنید. صفحات اولیه آن را رد کرده و سپس برای فرزند خود حساب کاربری بسازید. در حین این فرآیند، باید روش پرداخت آنلاین را تعیین کنید. در ادامه هزینه ۰٫۳۰ دلاری از کارت اعتباری شما کم می‌شود که به محض تأیید شدن روش پرداخت، لغو خواهد شد.

حالا وارد اکانت خودتان در گوشی یا تبلت کودک بشوید و برنامه Family Link app for children را نصب کنید. مراحل گفته شده را طی کنید تا راه‌اندازی سرویس به پایان برسد.

Family Link ابزاری مناسب برای شش روش مدیریت استفاده کودکان از تبلت و موبایل

وقتی زمان استفاده از سرویس فرا رسید، می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • دانلود اپلیکیشن‌ها را تأیید کنید: این یعنی باید دانلود و نصب هر نرم‌افزاری که فرزندتان می‌خواهد بارگذاری کند را تأیید یا رد کنید.
  • مدت زمان استفاده را محدود کنید: مدت زمان استفاده از تبلت یا گوشی در بازه‌های زمانی که هر ۳۰ دقیقه افزایش می‌یابد (۳۰ دقیقه، ۶۰ دقیقه، ۹۰ دقیقه و . . .) را محدود کنید.
  • ساعت خواب تنظیم کنید: پس از تعیین این ساعت، تبلت یا گوشی دیگر کار نخواهد کرد.
  • فعالیت‌های فرزندتان را بررسی کنید: با انجام این کار، گزارش‌های هفتگی دریافت خواهید کرد و قادر خواهید بود اپلیکیشن‌هایی که کودکان استفاده می‌کنند را به صورت موقتی متوقف نمایید.
  • فیلترهای مناسب با سن کودکان تعیین کنید: اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها و فیلم‌های قابل دانلود و یا قابل تماشا را تعیین و گزینه جستجوی ایمن را در مرورگر کروم روشن کنید.
  • گوشی فرزندتان را بررسی کنید: با این گزینه می‌توانید موقعیت مکانی فرزندانتان را ببینید.

سرویس Family Link تنها برای کودکان ۱۳ سال یا کمتر (یا سن قانونی کشور محل سکونت) کارآمد است. زمانی که فرزند شما ۱۳ ساله شد، می‌تواند کنترل حساب کاربری خود را در دست بگیرد بنابراین شاید در آن شرایط لازم باشد روش‌های دیگری اتخاذ کنید.

 

۲) گزینه‌های کنترل والدین موجود در پلی استور برای مدیریت استفاده کودکان از تبلت و موبایل

اگر کودکان شما ۱۳ سال یا بیشتر سن داشته و اکانت مخصوص به خودشان را دارند و یا اصلاً نمی‌خواهید از Family Link استفاده کنید، باید از گزینه‌های قرار داده شده در پلی استور بهره ببرید.

این آپشن به شما اجازه می‌دهد با توجه به سن مورد نظر، برای اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های قابل دانلود از پلی استور محدودیت اعمال کنید. حتی می‌توانید نمایش کتاب‌ها و مجلات را به وسیله یک فیلتر ایمنی خاص محدود نمایید هرچند این گزینه به صورت ۱۰۰ درصدی کار نخواهد کرد. لازم به ذکر است که برای موسیقی‌هایی که برچسب Explicit دارند نمی‌توان محدودیتی در نظر گرفت.

محدویت شش روش مدیریت استفاده کودکان از تبلت و موبایل در پلی استور

برای راه‌اندازی گزینه‌های کنترل والدین، ابتدا پلی استور را اجرا کرده و به تنظیمات (Settings) رفته و کنترل والدین (Parental Controls) را بزنید. وقتی این گزینه روشن (On) شد، باید یک کلمه عبور چهار حرفی (متشکل از چهار عدد) بنویسید.

در ادامه هر نوع محتوایی که می‌خواهید محدود شود را انتخاب و محدوده سنی آن را تعیین کنید و یا فیلتر خاصی را روشن نمایید و در انتها گزینه ذخیره (Save) را بزنید. وقتی این کارها را کردید، کودک نخواهد توانست چیزی که خارج از قوانین وضع شده توسط شما می‌باشد را دانلود یا خریداری کند.

به خاطر داشته باشید که گزینه‌های کنترل والدین را شما فقط در گوشی یا تبلت فعال می‌کنید بنابراین ربطی به حساب کاربری ندارد. اگر فرزند شما دستگاه دیگری دارد، باید برای هر کدام از آنها این تنظیمات را مشخص نمایید.

۳) برای مدیریت استفاده کودکان از تبلت و موبایل، گزینه‌های کنترل والدین در مرورگر کروم را فعال کنید

برای محافظت از کودکان در برخی از فضاهای نامناسب اینترنت، می‌توانید فیلتر جستجوی امن را در مرورگر روشن کنید. این گزینه بیشتر در کروم کارآمد است زیرا معمولاً بچه‌ها در این نرم‌افزار وبگردی می‌کنند. چنان‌چه کودک شما از مرورگر دیگری بهره می‌برد، شاید این گزینه در آنجا وجود نداشته باشد.

این محدودیت‌ها را با فیلترهای دانلود اپلیکیشن که در بالا ذکر شد اعمال کنید تا اجازه ندهید فرزندتان از مرورگر دیگری استفاده کند. برای فعالسازی این گزینه، در اپلیکیشن Google به قسمت بیشتر (More) و بعد تنظیمات (Settings) و سپس کلی (General) بروید و گزینه SafeSearch Filter را روی حالت فعال (Active) قرار دهید.

۴) برای مدیریت استفاده کودکان از تبلت و موبایل، محتواها را با سرویس Family Library اشتراک‌گذاری کنید

سرویس Family Library به همه افراد خانه اجازه خواهد داد حساب کاربری گوگل خود را مدیریت و همزمان اپلیکیشن‌های پولی پلی استور و محتواها را اشتراک‌گذاری کنند. شما حتی می‌توانید یک روش پرداخت مشترک داشته باشید.

این یعنی نیازی نیست یک برنامه یا فیلم را بیش از یک بار بخرید. خوشبختانه امکانی فراهم شده تا محتواهایی که خریده‌اید را دور از دسترس کودکان نگه دارید. البته با این روش بچه‌ها می‌توانند از کارت اعتباری شما استفاده کرده و خریدهای اینترنتی‌شان را انجام دهند هرچند پیش از پرداخت، شما باید آن را تأیید کنید.

برای راه‌اندازی این سرویس مراحل زیر را انجام دهید:

  • در پلی استور به قسمت حساب کاربری (Account) و بعد خانوادگی (Family) بروید و گزینه ساخت اکانت (Sign up now) را بزنید.
  • روش پرداختی که می‌خواهید با سایر اعضای خانواده به اشتراک بگذارید را انتخاب کنید.
  • وقتی صفحه اشتراک‌گذاری محتواها ظاهر شد، یا افزودن همه (Add all) و یا افزودن یکی‌یکی (One by one) را بزنید.
  • در نهایت با اضافه کردن آدرس جیمیل اعضای خانواده، آنها را به لیست بیفزایید. توجه داشته باشید که آنها باید درخواست شما را تأیید کنند.

به صورت پیش‌فرض، همه اعضای خانواده که کمتر از ۱۸ سال سن دارند (سنی که بر اساس اکانت گوگل است)، هنگام خرید اپلیکیشن یا محتوای خاصی به تأیید شما نیاز خواهند داشت. در این مواقع، پیام اعلانی در گوشی دریافت خواهید کرد و قادر خواهید بود خرید را تأیید یا رد کنید. این گزینه برای خریدهای درون برنامه‌ای هم کار خواهد کرد.

 

۵) به منظور مدیریت استفاده کودکان از تبلت و موبایل ، YouTube Kids را جایگزین YouTube کنید

بسیاری از کودکان ساعات زیادی از روز را به تماشای یوتیوب می‌نشینند اما در این سرویس پخش فیلم محتواهایی وجود دارند که شما دوست ندارید فرزندتان آنها را ببیند. جهت مناسب‌سازی تبلت یا گوشی اندرویدی برای استفاده کودکان، می‌توانید اپلیکیشن YouTube Kids که نسخه رسمی و مناسب خانواده یوتیوب است و محتوای مناسبی دارد را جایگزین YouTube کنید.

ابتدا به تنظیمات (Settings) و بعد اپلیکیشن‌ها (Apps) و سپس YouTube بروید و گزینه غیرفعالسازی (Disable) را بزنید. این کار آیکون نرم‌افزار را مخفی خواهد کرد بنابراین کودک دیگر آن را نخواهد دید و به آن دسترسی نخواهد داشت.

در ادامه YouTube Kids را نصب کنید. شما همچنین می‌توانید از تنظیمات این اپلیکیشن، گزینه جستجو را خاموش یا روشن نمایید و برای مدت زمان تماشای فیلم محدودیت تعیین کرده و محتواهای نامناسب که به صورت ناخواسته وارد شده‌اند را گزارش کنید.

یوتیوب کیدز جایگزینی مناسب برای یوتیوب

اگر کودک شما بزرگتر است، می‌توانید خودِ اپلیکیشن یوتیوب را نصب ولی حالت محدود شده (Restricted Mode) را انتخاب کنید. این کار ویدیوهایی که سایر کاربران اعلام کرده‌اند که مختص بزرگسالان هستند و یا محتوای نامناسب دارند را مخفی خواهد کرد. خودِ یوتیوب نیز برخی محتواهای مناسب افراد بالغ را به طور خودکار فیلتر می‌کند.

برای فعالسازی این گزینه، اپلیکیشن یوتیوب را اجرا و از بالا سمت راست صفحه نمایش، به قسمت حساب کاربری (Account) بروید. حالا از تنظیمات (Settings) و سپس کلی (General)، حالت محدود شده (Restricted Mode) را روشن کنید.

۶) امکانات اندروید برای مدیریت استفاده کودکان از تبلت و موبایل

اگرچه حالت مخصوص کودکان در اندروید وجود ندارد ولی سرویس‌هایی مانند Family Link و Family Library اجازه می‌دهند تا گوشی‌ها و تبلت‌ها برای بچه‌ها امن‌تر شوند. لازم به ذکر است که بعضی اپلیکیشن‌ها گزینه‌های کاهش دسترسی به برخی محتواهای خاص را دارند.

به خاطر داشته باشید که هیچ روش مدیریت استفاده کودکان از تبلت و موبایل کامل نیست بنابراین باید مراقب باشید زیرا فرزندتان ممکن است با روش‌هایی که انتظارشان را ندارید، فیلترها و محدودیت‌های تعیین شده را دور بزند.

 

آیا شما راهکاری برای مدیریت استفاده کودکان از تبلت و موبایل می‌شناسید؟ آن را در قسمت نظرات به ما و دیگران آموزش داده و یا معرفی کنید.

 

منبع: makeuseof.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: