نقد و بررسی تخصصی تبلت هواوی MatePad T8

نقد و بررسی هواوی MatePad T8

هواوی یکی از معدود شرکت‌های بزرگی است که هنوز تبلت تولید می‌کند. خط تولید تبلت‌های این کمپانی شامل مدل پرچمدار MatePad Pro و مدل مقرون به صرفه میت پد تی ۸ می‌باشد. امروز در برتر دیجیتال می‌خواهیم در مورد نمونه ارزان‌قیمت‌ این برندصحبت کنیم؛ پس با ما همراه باشید و مقاله نقد و بررسی تبلت هواوی MatePad T8 را مطالعه کنید.

مشخصات فنی هواوی میت پد تی ۸

شبکهGSM/HSPAD/LTE
تاریخ عرضهاردیبهشت ۱۳۹۹
ابعاد (میلی‌متر)۱۹۹٫۷ * ۱۲۱٫۱ * ۸٫۶
وزن (گرم)۳۱۰
صفحه نمایش·      IPS LCD

·      ۸ اینچی

سیستم عاملاندروید ۱۰
رابط کاربریEMUI 10 (بدون خدمات گوگل پلی)
تراشههشت هسته‌ای MediaTek MT6768
پردازنده گرافیکیPowerVR GE8320
حافظه داخلی (گیگابایت)·      ۱۶

·      ۳۲

پشتیبانی از کارت حافظهدارد
رم (گیگابایت)۲
دوربین اصلی۵ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2
دوربین سلفی۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4
باتری۵۱۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت

 

نقد و بررسی تبلت هواوی MatePad T8 از نظر قیمت

قیمت هواوی میت پد تی ۸

تبلت هواوی MatePad T8 در دو مدل تبلت بدون سیم کارت و تبلت سیم کارت خور تولید شده است. قیمت تعیین شده برای هواوی میت پد تی ۸ با حافظه داخلی ۱۶ گیگابایتی بسیار مقرون به صرفه است. البته مدل سیم‌کارت‌خور آن کمی گران‌تر می‌باشد اما در مجموع از ارزش خرید بالایی برخوردارست. شایان ذکر است که نمونه‌ی ۳۲ گیگابایتی از نوع سیم‌کارت خور و بدون سیم کارت هم تولید شده است که به صورت محدود به فروش می‌رسد. جعبه Huawei MatePad T8 تا حدودی کوچک و کامپکت بوده و درون آن یک شارژر ۵ واتی، کابل تبدیل USB-C به microUSB وجود دارد.

 

آنباکسینگ هواوی MatePad T8

نقد و بررسی تبلت هواوی MatePad T8: طراحی، جنس بدنه و کیفیت ساخت

تبلت‌ها و به خصوص تبلت‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت کاربران را از نظر شیوه طراحی خود شگفت‌زده نمی‌کنند بنابراین نباید انتظار غیرمنطقی داشته باشیم. با این وجود، هواوی میت پد تی ۸ به هیچ عنوان ظاهر منسوخ و قدیمی ندارد. جلوی دستگاه از شیشه پوشیده شده و اطراف آن نیز همان‌طور که از یک تبلت قیمت مناسب انتظار می‌رفت، توسط حاشیه‌های مشکی رنگ احاطه شده است. در بالا و پایین، نوارهای سیاه کمی ضخیم‌تر بوده و در کناره‌ها باریک‌تر هستند. خوشبختانه در جلو اثری از لوگو یا کلمات تبلیغاتی نیست.

نقد و بررسی تبلت هواوی MatePad T8 از دید قاب هواوی MatePad T8

پنل پشتی دستگاه همچون پنل جلویی ساده است و پوششی فلزی قسمت اصلی آن می‌باشد؛ در حالی‌که از یک تبلت میان‌رده انتظار می‌رود دارای پوشش پلاستیکی باشد. علاوه بر بدنه فلزی، رنگ آن هم جذابیت خاص خودش را دارد. بر خلاف همیشه، این‌بار رنگ تبلت ما مشکی نیست و آبی تیره است. ضمناً، نمونه دیگری از نظر رنگ‌بندی در بازار وجود ندارد. از نظر کارایی، مورد خاصی نمی‌بینیم. قاب پشتی به راحتی اثرات انگشت را جذب می‌کند و ممکن است به آسانی خراشیده شود ولی تمیز کردن آن کار سختی نخواهد بود. به طور کلی کیفیت ساخت بالا و در عین حال ساده‌ای دارد.

 

اجزای اطراف بدنه

همان‌طور که گفتیم، هیچ نوشته یا لوگوی خاصی در پنل جلویی دیده نمی‌شود. در بالا فقط شاهد حضور دوربین سلفی (تقریباً در سمت راست) و در کنار آن چراغ LED اعلانات هستیم. در سمت راست دکمه‌های کاهش و افزایش صدا و پاور حضور یافته‌اند و در بالای آنها حفره مخصوص میکروفون دیده می‌شود. در سمت چپ نیز محل قرار دادن سیمکارت و مموری کارت قابل مشاهده است. باید اشاره کنیم که در مدل سیمکارت‌خور، می‌توانید سیمکارت نانو قرار دهید.

دوربین سلفی هواوی میت پد تی ۸

 

در مدل بدون سیمکارت، در اسلات موجود فقط می‌توان مموری کارت microSD گذاشت. واقعاً این نکته یکی از مزایای میت پد تی ۸ است زیرا خیلی سخت است که بخواهیم کارت حافظه نانو (NM) پیدا کنیم. ضمن اینکه بدون مموری کارت هم کار کردن با تبلت دشوار خواهد بود چرا که حافظه آن خیلی سریع پر خواهد شد. اسپیکر و جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری در قسمت بالایی تبلت تعبیه شده است. در پایین هم به غیر از پورت microUSB که در سمت راست جای‌گیری کرده چیز دیگری مشاهده نمی‌شود. با این اوصاف، می‌توانید با خیالی آسوده از تبلت در حال شارژ به صورت افقی استفاده کنید.

متأسفانه درگاه MatePad T8 از نوع microUSB می‌باشد. درست است که این محصول هواوی جزو تبلت‌های ارزان قیمت بازار موبایل به شمار می‌رود ولی حتی هدفون‌های بیسیم مقرون به صرفه نیز امروزه پورت USB-C دارند. بر این اساس، اینکه چرا کمپانی چینی از این درگاه استفاده کرده مشخص نیست. در گوشه سمت چپ قاب پشتی، حفره سیاه رنگ محل قرارگیری دوربین اصلی دیده می‌شود. در وسط هم لوگوی هواوی و در پایین نیز سایر علائم به چشم می‌خورند.

دوربین Huawei MatePad T8

 

ارگونومیک

این تبلت ۸ اینچی، بسیار کامپکت و فشرده است. ابعاد ۱۹۹٫۷ * ۱۲۱٫۱ * ۸٫۵۵ میلی‌متری آن کاملاً استاندارد بوده و وزن آن ۳۱۰ گرم می‌باشد. گرفتن آن با یک دست چه به صورت افقی و چه به صورت عمودی کار آسانی خواهد بود اما طبیعتاً مشکلاتی هم وجود دارد.

هواوی میت پد تی ۸ در دست

مهمترین معضل طراحی این دستگاه، محل قرارگیری اسپیکر است. وقتی تبلت را به طور افقی می‌گیرید، امکان دارد کف دستتان اسپیکر آن را بپوشاند. به علاوه، چنان‌چه میت پد تی ۸ را روی سطح صافی بگذارید، لنز دوربین اصلی برجسته خواهد بود و باعث لرزش آن خواهد شد. مشکل دیگر این تبلت، به دکمه‌ها مربوط می‌شود؛ زیرا چندان محکم نیستند به همین دلیل امکان دارد وقتی تبلت در حال شارژ است، ناخواسته آنها را فشار دهید. یکی از نقاط قوت این دستگاه هم محل قرارگیری پورت‌ها می‌باشد. آنها اصلاً وسط نیستند و این یعنی می‌توانید هدفون‌های سیمی و یا شارژر تبلت را هنگام استفاده از آن وصل کنید.

طراحی هواوی MatePad T8

نقد و بررسی تبلت هواوی MatePad T8: صفحه نمایش

این محصول هواوی یک صفحه نمایش ۸ اینچی LCD با رزولوشن ۱۲۸۰ * ۸۰۰ و تراکم پیکسلی ۱۸۹ و نسبت بدنه به تصویر ۱۶:۱۰ دارد. کمپانی سازنده نوع نمایشگر را مشخص نکرده ولی بر اساس ادعای برخی منابع از نوع IPS است. در مجموع به خاطر اینکه دستگاه‌ها قیمت یکسانی دارند، تفاوتی میان پنل‌های IPS یا TFT نیست. خوشبختانه صفحه نمایش هواوی میت پد تی ۸ درخشان است و حتی در زیر نور خورشید نیز محتواها را با کیفیت بالایی نمایش می‌دهد. دقت رنگ‌ها در آن طبیعی بوده و اشباع‌شدگی آنها زیاد نیست. زاویه دید هم زیاد بد نیست هرچند بعضی اوقات نمایشگر تیره شده و میزان روشنایی آن کاهش می‌یابد.

از نظر رزولوشن، کاربرانِ قانع از این نمایشگر راضی خواهند شد ولی آنهایی که همیشه با صفحه نمایش‌های رزولوشن بالا کار کرده‌اند، شاید متوجه شوند که در برخی قسمت‌ها آیکون‌ها شفاف و فونت‌ها هم واضح نیستند. اما آیا از یک تبلت مقرون به صرفه بیش از این انتظار می‌رود؟ پس به طور کلی این دستگاه کیفیت مناسبی دارد.

صفحه نمایش هواوی میت پد تی ۸

لازم به ذکر است که در تنظیمات می‌توانید میزان حرارت رنگ‌ها را از میان سه نمایه تغییر دهید، فیلتر نور آبی (Bluelight Filter)، رزولوشن هوشمند و یا حالت تیره را فعال کنید.

نقد و بررسی تبلت هواوی MatePad T8 از نظر تنظیمات هواوی MatePad T8

نقد و بررسی تبلت هواوی MatePad T8: عملکرد

در میت پد تی ۸ تراشه هشت هسته‌ای MediaTek MT8768 به کار رفته که متشکل از چهار هسته Cortex-A53 با نهایت سرعت ۲ و چهار هسته Cortex-A53 با نهایت سرعت ۱٫۵ گیگاهرتز است. پردازنده گرافیکی نیز PowerVR GE8320 با سرعت ۶۵۰ مگاهرتزی می‌باشد. عملکرد این سخت‌افزار کاملاً معمولی است بنابراین انتظار زیادی نباید داشته باشید.

مطابق معمول، هواوی گزینه‌ای در اختیارمان قرار داده تا تبلت با بیشترین پتانسیل سخت‌افزاری کار کند. البته اگرچه ممکن است این آپشن تا حدودی تأثیرگذار باشد ولی انرژی بیشتری هم مصرف خواهد کرد. شاید با خودتان بگویید که فعالسازی این ویژگی در نحوه عملکرد تراشه‌های Kirin که ساخت خودِ هواوی هستند نتیجه‌بخش بوده ولی به واقع تاکنون چنین چیزی در تراشه‌های MediaTak و به خصوص MT8768 ندیده‌ایم. در آزمایش‌های تخصصی، نتایج به دست آمده تفاوت چندانی ندارند. حتی برخی اوقات گزینه Performance Mode نتایج به مراتب بدتری را نیز به ثبت رساند.

همانگونه که گفتیم، ظرفیت رم به ۲ گیگابایت می‌رسد که واقعاً کم است و این موضوع را به راحتی می‌توانید احساس کنید. اپلیکیشن‌های زیادی در حافظه ذخیره نمی‌شوند و وقتی هم که می‌خواهید بین آنها سوئیچ شوید، احتمالاً ری‌استارت خواهند شد بنابراین شاید بتوانید که نهایتاً سه یا چهار نرم‌افزار کم مصرف را به صورت چندبرنامگی اجرا کنید. حافظه داخلی آن ۱۶ و یا ۳۲ گیگابایت است که در نوع ۳۲ گیگابایتی، ۲۳٫۹۳ گیگابایت توسط کاربران قابل استفاده خواهد بود. لازم به ذکر است که ظرفیت ۱۶ گیگابایتی زیاد نیست. به هر حال، اسلات مموری کارت microSD وجود دارد و می‌توانید در آن یک کارت حافظه نهایتاً ۵۱۲ گیگابایتی قرار دهید. تبلت با سرعت قابل‌قبولی اپلیکیشن‌ها را اجرا کرده و معمولاً هنگ نمی‌کند اما طبیعی است که نباید انتظار معجزه داشته باشید. البته برخی مشکلات جزئی وجود دارند که زیاد مهم نیستند.

عملکرد گیمینگ هواوی MatePad T8

بازی‌های پرطرفدار با سرعت قابل‌قبولی اجرا می‌شوند و حتی سنگین‌ترین گیم‌ها هم با شرایط و محدودیت‌های خاصی قابل‌اجرا خواهند بود. با این وجود، میت پد تی ۸ برای گیمرها تبلت مناسبی نیست. اعداد و ارقام زیر، نمرات کسب شده توسط این تبلت در حالت گیمینگ هستند:

  • Call of Duty Mobile؛ با قدرت گرافیکی کم، بدون افکت و در حالت Battlefront: ۲۹ فریم بر ثانیه
  • PUBG Mobile؛ با قدرت گرافیکی متعادل و با افکت‌های جزئی: ۲۲ فریم بر ثانیه

نقد و بررسی تبلت هواوی MatePad T8 از نظر گیمینگ

نقد و بررسی تبلت هواوی MatePad T8: دوربین

Huawei MatePad T8 تنها یک لنز ۵ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 و فوکوس خودکار به عنوان دوربین اصلی دارد. از حضور این لنز واقعاً خوشحالیم ولی خب طبیعی است که نباید از آن انتظار چیز خاصی داشته باشیم.

نقد و بررسی تبلت هواوی MatePad T8 از نظر دوربین هواوی

کیفیت تصاویر گرفته شده بسیار پایین بوده و از آنها نمی‌توان زیاد استفاده کرد و یا آنها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت. البته شاید بتوانید برخی اوقات از یک صفحه عکس بگیرید اما بیش از آن از تبلت انتظار نمی‌رود.

نمونه تصویر گرفته شده با هواوی MatePad T8

به طور کلی نباید توانایی‌های تبلت‌های ارزان قیمت و مقرون به صرفه را در زمینه عکسبرداری در نظر بگیریم. توانایی‌های فیلمبرداری این دستگاه اما، حتی با پایین‌ترین تنظیمات نیز قابل قبول است. در مورد دوربین سلفی هم نمی‌توانیم نکته بخصوصی مطرح کنیم زیرا لنز ۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 کیفیت زیادی ندارد و بهتر است از آن فقط برای برقراری تماس‌های تصویری استفاده کنید. اپلیکیشن دوربین دارای حالت HDR، پانوراما و فیلترهای زیباسازی است. در تنظیمات نیز گزینه‌هایی مانند Grid، بیصدا کردن دکمه شاتر، تنظیم تایمر و کنترل صداها را خواهید دید.

 

تشخیص چهره

همان‌طور مشخص است، در این تبلت تنها یک روش بیومتریکی وجود دارد و آن تشخیص چهره می‌باشد. حداقل از وجود این گزینه راضی هستیم زیرا وارد کردن پسورد در هر بار استفاده از دستگاه واقعاً کار سختی خواهد بود. تشخیص چهره و بازگشایی قفل نمایشگر زیاد سریع انجام نمی‌شود بنابراین از این نظر سرعت آن متوسط است اما در زمینه دقت، این گزینه راضی‌تان خواهد کرد. در شرایط کم نور، روشنایی صفحه نمایش به طور خودکار افزایش نخواهد یافت و چهره شناسایی نخواهد شد بنابراین باید یک منبع نوری داشته باشید در غیر این صورت مجبور خواهید بود پسورد را وارد نمایید.

نقد و بررسی تبلت هواوی MatePad T8 از نظر صفحه نمایش

در تنظیمات می‌توانید مشخص کنید که فرآیند سوئیچ شدن به چه صورت انجام شود؛ یعنی بلافاصله پس از تشخیص چهره قفل نمایشگر باز گردد و یا انگشتتان را روی صفحه نمایش بکشید و بعد منو ظاهر شود. به علاوه، می‌توانید گزینه‌ای را روشن نمایید تا وقتی تبلت را برمی‌دارید، نمایشگر روشن شود و دیگر نیازی نباشد دکمه‌ای را بفشارید.

 

نقد و بررسی تبلت هواوی MatePad T8: دوام باتری

باتری میت پد تی ۸ دارای ظرفیت ۵۱۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت می‌باشد که برای یک تبلت ۸ اینچی کاملاً قابل قبول است. به خاطر داشته باشید که تبلت‌های لنوو M10 FHD Plus باتری ۵۰۰۰ و لنوو Tab M10 HD باتری ۴۸۵۰ میلی‌آمپری داشتند بنابراین هواوی در اینجا خوب کار کرده است.اگر به طور مداوم از این تبلت استفاده کنید، زیاد دوام نخواهد آورد بنابراین خالی شدن انرژی آن پس از یک روز بسیار محتمل خواهد بود. چنان‌چه می‌خواهید هر از چند گاهی چیزی بخوانید یا فیلمی ببینید، یک بار شارژ باتری برای چند روز کفایت خواهد کرد.

بنا به دلایلی، نتایج آزمایش PCMark 2.0 مشخص نشد اما اگر آمار و ارقام را باور می‌کنید، باید بگوییم که این دستگاه با بیشترین میزان روشنایی به مدت ۵ ساعت دوام خواهد آورد. سرعت شارژ تبلت هم زیاد نخواهد بود و بسیار آرام‌آرام پر خواهد شد؛ به همین دلیل به چهار ساعت و نیم زمان نیاز خواهد داشت. در ادامه مدت زمان لازم برای شارژ شدن تبلت را به طور دقیق مشاهده می‌کنید:

  • ۱۶ درصد پس از ۳۰ دقیقه
  • ۲۶ درصد پس از ۱ ساعت
  • ۳۷ درصد پس از ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
  • ۴۸ درصد پس از ۲ ساعت
  • ۵۹ درصد پس از ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه
  • ۶۹ درصد پس از ۳ ساعت
  • ۸۰ درصد پس از ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه
  • ۹۲ درصد پس از ۴ ساعت
  • ۱۰۰ درصد پس از ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه

 

کیفیت صدا و ارتباطات

در هواوی میت پد تی ۸ تنها یک اسپیکر وجود دارد بنابراین انتظار نداشته باشید صداها با کیفیت استریو پخش شوند. قبلا در مورد محل نامناسب اسپیکر صحبت کرده‌ایم بنابراین دیگر در اینجا به آن اشاره نمی‌کنیم. نباید این دستگاه را از نظر صوتی باکیفیت بدانیم. در یک محیط ساکت و آرام، می‌توانید ویدیو تماشا کنید ولی اسپیکر صداها را بسیار یکنواخت پخش خواهد کرد زیرا فرکانس محدود می‌باشد و شدت صدا زیاد نخواهد بود.

نقد و بررسی تبلت هواوی MatePad T8 از نظر بدنه هواوی میت پد تی ۸

هنگام پخش صداها از هدفون، همه چیز قابل قبول خواهد بود. مشکلی هم از نظر هدفون‌های بیسیم یا سیمی احساس نخواهید کرد. شدت صداها به اندازه کافی زیاد و کیفیت معمولی است. افکت‌های Histen هواوی که بعضاً مخصوص هدفون‌های بیسیم هستند هم کم و بیش شنیده می‌شوند. این تبلت با باندهای مختلف وای‌فای (۲٫۴ و ۵ گیگاهرتزی) سازگاری دارد زیرا ماژول استفاده شده در اینجا Wi-Fi 5 می‌باشد. این وسیله همچنین، به بلوتوث ۵ مجهز شده و مدل سیمکارت خور از GPS، A-GPS، GLONASS و BDS پشتیبانی می‌کند.

 

نقد و بررسی تبلت هواوی MatePad T8: نرم‌افزار

در هواوی میت پد تی ۸ اندروید ۱۰ به عنوان سیستم عامل و EMUI 10.1 به عنوان رابط کاربری استفاده شده‌اند. همان‌طور که حدس زدید، در این دستگاه خبری از خدمات موبایل گوگل پلی (GMS) نیست و به جای آن باید از خدمات موبایلی هواوی (HMS) و فروشگاه نرم‌افزاری AppGallery استفاده کنید.

شما می‌توانید اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را از AppGallery دانلود و نصب نمایید ولی اگر احساس می‌کنید که در آن برنامه‌های زیادی وجود ندارد، می‌توانید از APKPure به عنوان یک منبع اضافی بهره گیرید. با این وجود، همچنان همه چیز مطابق انتظار پیش نخواهد رفت زیرا نمی‌توانید اپلیکیشن‌هایی که به خدمات موبایلی گوگل نیاز دارند را اجرا نمایید؛ هرچند امکان استفاده از نسخه‌های مبتنی بر وب وجود دارد. ضمناً، آلترناتیوهای دیگری هم هستند که می‌توانید سراغ آنها بروید ولی باز هم شرایط زیاد تغییر نخواهد کرد.

کاربران خبره می‌توانند اقدام به نصب خدمات موبایلی گوگل در این تبلت بکنند اما به طور کلی روشی به شما پیشنهاد نمی‌کنیم زیرا شرایط نرم‌افزاری مدام در حال تغییر کردن است. در مجموع این مهمترین نقطه ضعف هواوی میت پد تی ۸ می‌باشد. با توجه به شناخته‌شده بودن اکثر قسمت‌های رابط کاربری EMUI، ما در اینجا فقط به حالت مخصوص به کودکان اشاره می‌کنیم. این گزینه نوعی اپلیکیشن درونی است که تنظیمات آن را والدین مشخص می‌کنند. شما می‌توانید در اینجا اپلیکیشن‌های به خصوصی را مشخص نمایید، محدودیت‌های روزانه تعیین و مدت زمان استفاده از تبلت را مشخص کنید و از یادآوری‌های متعدد مخصوص کودکان بهره گیرید و تصاویر و فیلم‌های بخصوصی را بیفزایید تا فرزندانتان فقط آنها را ببینند.

 

نظر نهایی

هواوی میت پد تی ۸ با قیمت کمتر از ۱۲۰ دلاری خود واقعاً رقیب خاصی ندارد. از طرفی، شرکت‌های سازنده نیز دستگاهی با این قیمت تولید نکرده‌اند و محصولات کمپانی‌هایی هم که نماینده دارند، چه از نظر ظاهری و چه از نظر امکاناتی بسیار قدیمی و از رده خارج هستند. در این میان، نیازی هم نیست که در مورد برندهای کمتر شناخته‌شده صحبت کنیم.

هواوی با تبلت ۸ اینچی MatePad T8 یک نمایشگر درخشان و با کیفیت ساخت بسیار بالا را در اختیار مشتریان قرار داده و مطمئناً اکثر افراد از آن رضایت پیدا خواهند کرد. البته باید قبول کنیم که خدمات موبایلی گوگل در این تبلت وجود ندارد و در واقع همین موضوع مهمترین نقطه ضعف دستگاه مورد بحث ماست.

 

[button text=”جهت خرید تبلت هواوی MatePad T8 اینجا کلیک کنید” radius=”10″ expand=”true” link=”https://bartardigital.com/product/huawei-matepad-t8-16gb-tablet/” ]

 

آیا در مقاله نقد و بررسی تبلت هواوی MatePad T8 باید به نکته دیگری اشاره می‌کردیم؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: root-nation.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: