iOS 14؛ ویژگی‌ها و امکانات جدید

ویژگی‌ها و امکانات جدید iOS 14

اپل هر ساله یک بروزرسانی نرم‌افزاری مهم را برای آیفون‌ها منتشر می‌کند و در سال ۲۰۲۰ این آپدیت iOS 14 نامیده شده است. این شرکت طی رویداد WWDC خود ویژگی‌های این سیستم عامل را نمایش داد تا کاربران با آنها آشنایی پیدا کنند بنابراین در این مقاله می‌خواهیم ببینیم در آینده می‌توان چه کارهایی با آیفون‌ها انجام داد؛ پس با برتر دیجیتال همراه باشید.

تاریخ انتشار iOS 14

تاریخ احتمالی انتشار رسمی: در ماه سپتامبر (شهریور یا مهر)

همان‌طور که گفتیم، اپل طی رویداد آنلاین WWDC خود iOS 14 را معرفی کرد. مدتی هم می‌شود که یک نسخه بتا از این پلتفرم برای توسعه‌دهندگان در دسترس قرار گرفته و به تازگی ورژنی از آن به دست عموم رسیده تا آن را دانلود و نصب کنند.

ضمناً، زمانی که در فصل پاییز مرحله آزمایشی این سیستم عامل به پایان رسید، iOS 14 همزمان با سری بعدی آیفون‌ها رسماً معرفی و عرضه خواهد شد.

 

ویژگی‌های جدید و کلیدی iOS 14

قابلیت‌هایی که در ادامه در موردشان صحبت می‌کنیم، امکاناتی هستند که به آیفون‌های واجد شرایط دریافت iOS 14 اضافه خواهند شد.

ویژگی‌های جدید و کلیدی iOS 14

ویجت‌ها در iOS 14

پیش از این کاربران تنها می‌توانستند از ویجت‌ها در بخش Today استفاده کنند اما در iOS 14 برنامک‌ها را می‌توان همواره مشاهده و اطلاعات لازم را از آنها کسب کرد و ویجت‌ها را با هر اندازه‌ای در هر قسمتی از هوم اسکرین قرار داد؛ دقیقاً مانند برنامک‌ها در اندروید.

فقط کافی است درست مثل وقتی می‌خواهید اپلیکیشن‌ها را جابه‌جا و یا به سطل زباله منتقل کنید، انگشت خود را در هوم اسکرین روی نمایشگر قرار دهید تا آیکون + در بالا سمت چپ ظاهر گردد و از آنجا بتوان با توجه به مواردی که نصب شده‌اند، ویجت را به هوم اسکرین اضافه کرد.

شما همچنین می‌توانید در میان ویجت‌های مختلف اسکرول نمایید تا آیتم مدنظر با اندازه دلخواه را انتخاب کنید و آن را به هوم اسکرین یا قسمت Today بیفزایید. با این کار، آیکون‌های فعلی جابه‌جا خواهند شد و این یعنی باید کمی وقت بگذارید تا صفحه اصلی آیفون خود را مرتب کنید.

یک ویژگی دیگر نیز به نام Smart Stack وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد چندین ویجت را در یک گروه قرار دهید تا با توجه به زمان، موقعیت مکانی و میزان فعالیت با گوشی، برنامک مناسب را نشان دهد. به علاوه، امکان گشت‌وگذار در Smart Stack برای مشاهده ویجت‌های مختلف وجود دارد. به طور کلی کارایی این ویژگی بسیار زیاد است هرچند ممکن است برخی‌ها ویژگی‌های آن را زیاد نوآورانه ندانند.

از آن جایی که امکانات این بخش زیاد هستند، مطمئناً کسانی که پیش از این آیفون داشته‌اند، احساس آزادی و البته سردرگمی بیشتری خواهند داشت. در نسخه‌های فعلی iOS، معمولاً خریداران گوشی‌های اپل از ویجت‌های معمولی تقویم، ثبت فعالیت‌ها و وضعیت آب و هوا استفاده می‌کنند و حق انتخاب زیادی ندارند.

App Library

App Library

App Library پنجره جدیدی است که در انتهای هوم اسکرین قرار می‌گیرد و به صورت خودکار اپلیکیشن‌های شما را در پوشه‌های مختلف مانند Social (اجتماعی) و Recently Added (به تازگی اضافه شده) دسته‌بندی می‌کند و برنامه‌هایی را نشان می‌دهد که ممکن است در یک زمان خاص کارایی بیشتری داشته باشند. شما می‌توانید مشخص کنید که می‌خواهید چند صفحه هوم اسکرین داشته و یا کلاً دسترسی سریع به App Library را مخفی نمایید.

بار دیگر تکرار می‌کنیم که این گزینه امکانات جدیدی در اختیار شما قرار می‌دهد ولی اگر پیش از این با استفاده از ویژگی Spotlight به دنبال اپلیکیشن مدنظر می‌گشتید، برایتان تازگی نخواهد داشت. برای ویرایش صفحات ایجاد شده، انگشت خود را روی نمایشگر قرار دهید و سپس روی سه نقطه ظاهر شده در بالا ضربه بزنید.

 

App Clip

App Clip یک قسمت کوچک از یک اپلیکیشن (کمتر از ۱۰ مگابایت) است که به یک محصول خاص مرتبط بوده و به گونه‌ای طراحی شده تا در مواقع مورد نیاز به سرعت بتوان از آن چیزی دانلود کرد. App Clipها در عرض چند ثانیه اجرا خواهند شد و برای کارهایی نظیر پرداخت هزینه پارک و یا خرید قهوه به صورت یک کارت در پایین نمایشگر آیفون ظاهر می‌شوند.

با استفاده از کدهای QR و یا برچسب‌های NFC ایجاد شده توسط اپل می‌توان به App Clip دسترسی داشت و آنها را از طریق برنامه‌های Messages و Safari اشتراک‌گذاری کرد.

ضمناً، هر ۳۰ روز یک بار هر App Clip از گوشی حذف خواهد شد.

 

اپلیکیشن Messages

اپلیکیشن Messages

همچون واتس‌اپ، به زودی می‌تواند در برنامه Messages گفتگوهای مهم را سنجاق یا اصطلاحاً پین کرد. ویژگی‌های منشن و یا پاسخ‌های خطی هم به گفتگوهای گروهی اضافه شده‌اند. به علاوه، گزینه‌های جدیدی به نام Memoji و تنظیم یک عکس یا اموجی به عنوان تصویر پروفایل ایجاد خواهد شد. کاربران هم خواهند توانست یک گفتگوی گروهی را بیصدا نمایند اما وقتی اسمشان منشن می‌شود، اعلانات مربوط به آن را دریافت کنند.

 

Siri پیشرفته‌تر در iOS 14

Siri پیشرفته‌تر در iOS 14

دستیار هوشمند اپل موسوم به Siri در iOS 14 بازطراحی شده بنابراین به جای اینکه پس از اجرا شدن، کل صفحه نمایش را اشغال کند، در بخشی از آن ظاهر خواهد شد. ویژگی‌های جدیدی هم به آن اضافه شده‌اند که از آن جمله می‌توانیم به قابلیت‌های متعدد ترجمه متون و گسترش دانش در زمینه‌های مختلف اشاره کنیم. همچنین، می‌توان با کمک سیری پیام‌های صوتی ارسال یا ضبط کرد.

 

اپلیکیشن Translate (ترجمه) جدید

یک اپلیکیشن جدید به نام Translate نیز وجود دارد که می‌تواند به صورت صوتی و متنی ۱۱ زبان را ترجمه کند. این برنامه برای صداهای شخصی به طور آفلاین کار کرده و با استفاده از موتور نورونی (Neural Engine) اپل متون را ترجمه می‌کند. افقی در دست گرفتن آیفون هم حالت گفتگو را آغاز خواهد کرد و به Translate اجازه خواهد داد به صورت خودکار تشخیص دهد که مکالمات به چه زمانی رد و بدل می‌شوند.

 

اپلیکیشن Maps (مپس)

اپلیکیشن Maps (مپس)

در iOS 14، برنامه اپل مپس مسیرهای مخصوص دوچرخه‌سواری و خودروهای برقی را به همراه علائم راهنمایی نشان خواهد داد. در مسیرهای مخصوص دوچرخه مواردی نظیر دست‌انداز، میزان شلوغی، وجود پله و . . . به چشم خواهد خورد. البته این ویژگی‌ها در نسخه بتا کارایی ندارند.

در مسیرهای مخصوص خودروهای برقی نیز ایستگاه شارژ و راه پیشنهادی با توجه به میزان شارژ باقی مانده و نوع شارژر مشاهده خواهد شد. همچنین، بخش Guides لیستی از مکان‌های جذاب یک شهر مانند رستوران‌های معروف و جاذبه‌های دیدنی را نشان می‌دهد.

 

CarKey در iOS 14

قفل دیجیتالی خودروها با iOS 14 در اختیار کاربران قرار می‌گیرد تا بتوانند با آیفون‌ها یا اپل واچ سری ۵ قفل ماشین خود را باز و آن را روشن کنند. این قفل‌ها از NFC بهره برده و افراد نیز می‌توانند آنها را با استفاده از برنامه Messages برای دیگران بفرستند تا آنها هم امکان راندن خودرو را داشته باشند. ضمن اینکه می‌توان در صورت گم کردن دستگاه، از طریق iCloud قفل‌های دیجیتالی را غیرفعال کرد.

لازم به ذکر است که قفل‌های دیجیتالی فقط در برخی وسایل خاص مانند آیفون ایکس آر، آیفون ایکس اس، آیفون ایکس اس مکس، آیفون ۱۱،آیفون ۱۱ پرو، آیفون ۱۱ پرو مکس، آیفون SE 2020 و اپل واچ سری ۵ کار خواهند کرد.

 

انتخاب اپلیکیشن‌های متفرقه به عنوان برنامه‌های پیش‌فرض

اپل با عرضه iOS 14 به کاربران اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های متفرقه را به عنوان برنامه پیش‌فرض گوشی خود تعیین کنند. برای مثال می‌توان کروم را مرورگر و جیمیل را نرم‌افزار مدیریت ایمیل پیش‌فرض مشخص کرد تا وقتی روی لینکی ضربه می‌زنید، کروم اجرا شود.

 

پشتیبانی از حالت تصویر در تصویر

در iOS 14 می‌توان از حالت تصویر در تصویر (PiP) بهره برد تا همزمانی که افراد در حال کار کردن با یک اپلیکیشن هستند، فیلم تماشا کرده و یا با FaceTime تماس برقرار کنند.

 

اپلیکیشن جدید بررسی وضعیت جسمانی (Fitness)

اپلیکیشن جدید بررسی وضعیت جسمانی (Fitness) در iOS 14

اپلیکیشن جدید بررسی وضعیت جسمانی یعنی Activity در iOS 14 کاملاً بازطراحی شده و اسم آن نیز به Fitness تغییر کرده است. بر این اساس، پنجره‌هایی نظیر Rings، Workouts و Trends در یک صفحه نمایش داده خواهند شد تا اطلاعات را راحت‌تر نشان دهند و از فعالیت‌های ورزشی جدید نیز پشتیبانی کنند.

 

اپلیکیشن جدید بررسی وضعیت سلامتی (Health)

اپلیکیشن بررسی وضعیت سلامتی موسوم به Health حالا قسمت خاصی برای مدیریت برنامه خواب و چک لیست وضعیت سلامتی (Health Checklist) دارد تا از آنجا بتوان ویژگی‌های مهمی مانند تماس‌های اضطراری، شماره شناسایی خدمات درمانی، تعداد ضربان قلب و توانایی تشخیص سقوط را مدیریت کرد. به علاوه، از این پس امکان پشتیبانی از داده‌هایی نظیر بررسی علائم بیماری، سنسور ECG و . . . وجود خواهد داشت.

 

حریم شخصی بهبود یافته

در iOS 14 همه اپلیکیشن‌ها پیش از انجام یک فعالیت خاص مربوط به ردیابی، از کاربر مجوز خواهند خواست و در صفحه محصولات اپ‌استور نیز خلاصه‌ای از اقدامات مخصوص حفاظت از حریم شخصی مشاهده خواهد شد.

افراد نیز قادر خواهند بود حساب‌های فعلی را ارتقا داده و با نام کاربری اپل وارد شوند و اجازه دهند به جای اینکه موقعیت مکانی دقیق آنها شناسایی گردد، موقعیت تقریبی‌شان بررسی شود و اطلاعات دقیق‌تری از موارد استفاده میکروفون و دوربین توسط یک اپلیکیشن به دست آورند.

 

مرورگر سافاری (Safari)

مرورگر سافاری در iOS 14 گزارشی از حریم شخصی کاربران خواهد داد تا افراد بتوانند ببینند کدام ردیاب‌های اینترنتی مسدود شده‌اند و پسوردهای ذخیره شده خود را راحت‌تر مدیریت کنند. به علاوه، همچون کروم، ویژگی ترجمه کامل صفحات اینترنتی نیز اضافه شده است.

 

اپلیکیشن هوم (Home) در iOS 14

اپلیکیشن هوم (Home) در iOS 14

اپلیکیشن Home هم حالا پیشنهادات اتوماتیک و گزینه‌های متعددتری در بخش مرکز کنترل (Control Center) سیستم عامل iOS 14 دارد که مهمترین آنها عبارتند از: Adaptive Lightning برای خاموش و روشن کردن چراغ‌های سازگار و تشخیص چهره برای کار کردن با دوربین‌های پشتیبانی شده.

ویژگی اول چراغ‌های سازگار را به صورت خودکار شناسایی و نور آنها را با توجه به نور محیط تنظیم می‌کند و ویژگی دوم، دوستان و اعضای خانواده را با توجه به اطلاعاتی که دارد، می‌شناسد.

 

اپلیکیشن بررسی وضعیت آب و هوا (Weather)

اپلیکیشن Weather یک صفحه مخصوص اعلام وضعیت جوی یک ساعت آینده را خواهد داشت و آمار دقیقه به دقیقه بارش باران را نیز ارائه خواهد کرد.

 

همگام‌سازی با ایرپادز

کسانی که هدفون‌های بیسیم اپل را خریداری کرده‌اند، می‌توانند به راحتی میان دستگاه‌های این شرکت مرتب سوئیچ شوند.

 

اپلیکیشن جدید Find My

اپلیکیشن Find My با استفاده از یک برنامه شبکه‌ای خاص، از یک ویژگی برای پیدا کردن محصولات و لوازم جانبی متفرقه پشتیبانی خواهد کرد. این یعنی کاربران می‌توانند از این برنامه بهره برده و موقعیت مکانی لوازم مختلف را شناسایی کرده و آن را با سایر مخاطبان به اشتراک بگذارند.

 

ویژگی‌های مربوط به تنظیمات دسترسی (Accessibility)

در بخش دسترسی iOS 14 ویژگی به نام Headphone Accommodation وجود خواهد داشت تا افراد بتوانند صدای فیلم‌ها، تماس‌ها، فایل‌های صوتی و پادکست‌ها را با وضوح بیشتری بشنوند. یک ویژگی دیگر برای شناسایی زبان اشاره به Group FaceTime اضافه خواهد شد تا کاربران راحت‌تر بتوانند در تماس‌های تصویری زبان یکدیگر را شناسایی کنند.

به علاوه، قابلیت VoiceOver هم برای خواندن متون نمایش درآمده اضافه خواهد شد تا افراد نابینا متوجه شوند چه چیزی در حال پخش شدن در صفحه نمایش است.

 

دستگاه‌هایی که iOS 14 در آنها نصب می‌شود

اپل عنوان کرده که گوشی‌های آیفون ۶ اس و جدیدتر، واجد شرایط نصب iOS 14 هستند.

 

شما فکر می‌کنید کدام ویژگی iOS 14 کارایی بیشتری دارد؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: pocket-lint.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: