نحوه انتقال اطلاعات به گوشی جدید چگونه است؟

انتقال اطلاعات به گوشی جدید

بدون شک، همه ما وقتی گوشی‌‌ هوشمندمان را عوض می‌‌کنیم، به دنبال راهی هستیم تا بتوانیم تمامی اطلاعات خود همچون مخاطبین، پیام‌‌ها، اپلیکیشن‌ها، عکس‌‌ها و داده‌‌ها را به دستگاه جدیدمان منتقل کنیم. جالب است که بدانید ما حتی می‌‌توانیم تنظیمات آیکون‌‌های صفحه اصلی، تصویر پس‌‌زمینه و چیزهای بیشتری را نیز به گوشی هوشمند جدید خود انتقال دهیم. همچنین می‌‌توانیم اطلاعات کامل خود را از گوشی‌‌های هوشمند اندروید به آیفون و بالعکس نیز منتقل کنیم. اگر با چگونگی انتقال اطلاعات به گوشی جدید آشنا نیستید، تا آخر مقاله با ما همراه باشید. در این مطلب قرار است نحوه انتقال اطلاعات به گوشی جدید شیائومی را به طور کامل و قدم به قدم توضیح دهیم.

فهرست نمایش

مراحل اولیه انتقال اطلاعات از یک گوشی به گوشی دیگر

قبل از انتقال اطلاعات گوشی قدیمی خود به گوشی جدید بایستی نکاتی را رعایت کنید تا این انتقال به ایمن‌ترین شکل و به طور صحیح انجام شود. در زیر مواردی ذکر شده که باید قبل از شروع فرآیند انتقال داده‌ها از یک تلفن هوشمند به تلفن هوشمند دیگری به آنها توجه کنید:

۱- اطمینان حاصل کنید که هر دو گوشی هوشمند دارای مقدار مناسبی از باتری هستند.

۲- قبل از انتقال اطلاعات، گوشی قدیمی خود را به حالت کارخانه بازنشانی نکنید.

۳- اگر از پیامرسان واتس‌آپ استفاده می‌کنید و می‌خواهید چت و اطلاعات این پیامرسان را بازیابی کنید، لطفاً ابتدا از تمام اطلاعات واتس‌آپ، نسخه پشتیبان تهیه کنید.

۴- اطمینان حاصل کنید که WiFi  هر دو دستگاه روشن و متصل است.

۵- مطمئن شوید که به تلفن هوشمند قدیمی دسترسی دارید و می‌توانید با استفاده از پین، قفل الگو و… به اطلاعات آن دسترسی داشته باشید.

۶- اگر از یک دستگاه Android به دستگاه دیگر منتقل می‌شوید، مطمئن شوید که در دستگاه قدیمی وارد حساب Google خود شده‌اید. همچنین اطمینان حاصل کنید از همه اطلاعات گوشی قبلی، نسخه پشتیبان تهیه کرده‌اید.

نحوه انتقال اطلاعات از یک گوشی اندرویدی به گوشی اندرویدی جدید

اگر به تازگی گوشی اندرویدی جدیدی را تهیه کرده‌اید، با انجام روش زیر به راحتی ‌توانید اطلاعات خود را  از گوشی قدیمی اندرویدیتان به گوشی جدید منتقل کنید.

برای انجام این کار می‌توایند از ابزار پشتیبان داخلی گوگل (Google built-in backup) برای انتقال اطلاعات به دستگاه جدید استفاده کنید. پس در مرحله اول باید از اطلاعات خود یک نسخه پشتیبان در حساب گوگل ایجاد کنید.

اگر گوشی اندرویدی تازه‌ای تهیه کرده‌اید، با روش زیر می‌توانید اطلاعات خود را بازیابی کنید:

۱- گوشی اندرویدی جدید را روشن کنید.

۲- در صفحه آغازین گوشی جدید، زبان خود را انتخاب کنید و روی Start ضربه بزنید.

۳- اگر سیم کارت یا کارت حافظه دارید، آن را از تلفن قدیمی خود خارج کرده و در گوشی جدید قرار دهید. البته می‌توانید این کار را بعدا نیز انجام دهید.

۴- گوشی جدید را به وایفای کنید.

۵- اکنون صفحه‌ای را مشاهده می‌کنید که پیام checking for updates را نمایش می‌دهد.

انتقال داده‌ از یک گوشی قدیمی به گوشی جدید اندروید

۶- پس از آن با پیامی مواجه می شوید که پیام Copy apps & data را نمایش می‌دهد. در این مرحله روی گزینه Next ضربه بزنید.

۷- در صفحه بعدی، سه گزینه را در اختیار شما قرار داده می‌شود:

  • نسخه پشتیبان را به صورت بی‌سیم از تلفن قدیمی کپی کنید (Copy the backup wirelessly from an old phone)
  • نسخه پشتیبان را از حافظه ابری کپی کنید (Copy the backup from the cloud)
  • کپی اطلاعات از آیفون (Copy data from an iPhone)

با توجه به نیاز خود می‌توانید هر یک از این گزینه‌ها را انتخاب نمایید. اگر می‌خواهید تنظیمات را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهید، ایده خوبی است که گزینه اول را انتخاب کنید.

در ادامه نیز به بررسی دقیق هریک از گزینه‌ها یاد شده می‌پردازیم.

 

انتقال اطلاعات اندروید به صورت بی‌سیم از یک گوشی به گوشی دیگر

اگر مراحل بالا را به درستی انجام داده‌اید و روش Copy the backup wirelessly from an old phone را انتخاب کرده‌اید، مراحل زیر را انجام دهید:

انتقال داده‌ از یک گوشی قدیمی به گوشی جدید اندروید به صورت بی سیم

۱- برنامه Google را در تلفن هوشمند قدیمی خود باز کنید. در کادر جستجو، عبارت set up my device را تایپ کنید.

۲- صفحه‌ای را خواهید دید که پیام  Getting Start را نمایش می‌دهد.

۳- همچنین به شما گفته می‌شود که بلوتوث را در تلفن هوشمند قدیمی خود روشن کنید. سپس روی Next کلیک کنید.

انتقال داده‌ از یک گوشی به گوشی اندروید به صورت بی سیم

۴- اکنون صفحه‌ای را مشاهده می‌کنید که پیام Searching for devices را نمایش می‌دهد. دستگاه جدید خود را در لیست پیدا کنید. در این مرحله پیامی در تلفن جدید خود مشاهده خواهید کرد که باید گزینه Next را انتخاب کنید.

۵- اکنون چند شکل رنگی در هر دو گوشی به شما نشان داده می‌شود اگر مطابقت دارند، روی Next کلیک کنید.

۶- در تلفن قدیمی خود، اکنون پیامی خواهید دید که سوال Copy to your new device را نمایش می‌دهد. روی Copy کلیک کنید. ممکن است در این مرحله برای ادامه از شما یک پین یا احراز هویت بیومتریک خواسته شود.

۷- هر دو گوشی اکنون صفحه‌ای را نشان می‌دهند که پیام Copying your accounts در آن نمایان شده است.

۸- تلفن قدیمی شما اکنون پیامی را تخت عنوان Almost finished نشان می‌دهد و از شما می‌خواهد که راه‌اندازی را در تلفن جدید خود ادامه دهید.

انتقال اطلاعات کامل از یک گوشی به گوشی اندروید به صورت بی سیم

۹-  در صفحه بعدی، می‌توانید به صورت دستی آنچه را که از تلفن قدیمی نیاز دارید انتخاب کنید. می‌توانید تمام برنامه ها، مخاطبین دستگاه و سیم کارت، تنظیمات دستگاه و حتی سابقه تماس را انتقال دهید.

۱۰- هر چیزی را که می خواهید بازیابی شود انتخاب کنید و روی Restore ضربه بزنید.

انتقال اطلاعات کامل از یک گوشی قدیمی به گوشی جدید اندروید

۱۱- بقیه مراحل راه‌اندازی را تکمیل کنید تا اطلاعات شما به تلفن جدید منتقل ‌شود.

انتقال اطلاعات اندروید از طریق حافظه ابری از یک گوشی به گوشی دیگر

اگر در مراحل آغازین انتقال اطلاعات به گوشی جدید، گزینه Copy the backup from the cloud را انتخاب نموده‌اید، با انجام گام به گام مراحل زیر به راحتی می‌توانید اطلاعات خود را به گوشی جدیدتان  منتقل کنید. برای انجام این روش باید یک نسخه پشتیبان از اطلاعات گوشی قبلی خود بر روی حافظه ابری داشته باشید.

۱- روی گزینه‌ی A backup from the cloud کلیک کنید.

۲- یک صفحه نمایش چک کردن اطلاعات مشاهده خواهید کرد. اطلاعات حساب Google خود را وارد کنید.

۳- اکنون لیستی از نسخه‌های پشتیبان (در صورتی که از بیش از یک گوشی هوشمند استفاده می‌کنید) را مشاهده خواهید کرد که می‌توانند به دستگاه جدید بازیابی شوند. نسخه پشتیبان مناسبتان را انتخاب کنید.

۴- از شما خواسته می‌شود کد قفل صفحه گوشی قدیمی خود را وارد کنید و سپس روی Next کلیک کنید.

۵- آنچه را که می خواهید بازیابی کنید را انتخاب کنید و روی Restore ضربه بزنید. پس از آن با شرایط و ضوابط موافقت کنید و بقیه مراحل بازیابی را انجام دهید.

انتقال اطلاعات کامل از یک گوشی به گوشی اندروید به استفاده از حافظه ابری

استفاده از انتقال داده خود گوگل برای انتقال اطلاعات بین دو گوشی بسیار آسان است، اما به احتمال زیاد برند گوشی هوشمند شما اپلیکیشن انتقال داده مخصوص به خود را نیز دارد. می‌توانید با توجه به برند گوشی هوشمند خود نصبت به نصب این برنامه‌ها کاربردی اقدام کنید و به راحتی اطلاعات گوشی را منتقل کنید. همچنین در پایین همین مقاله به بررسی چندین نوع اپلیکیشن‌ها انتقال اطلاعات پرداخته شده است.

 

انتقال اطلاعات گوشی اندرویدی به آیفون (iOS)

با انجام مراحل زیر به راحتی می‌توانید اطلاعات خود را از یک گوشی اندرویدی به آیفون (دستگاهی دیگر با سیستم عامل iOS) منتقل کنید. قبل از شروع، مطمئن شوید که هر دو دستگاه دارای شارژ کافی هستند و به WiFi متصل‌اند. همچنین اپلیکیشن Move to iOS را بر روی گوشی اندرویدی قدیمی خود از فروشگاه گوگل پلی دانلود و نصب کنید. حال مراحل زیر را به تریتب انجام دهید:

۱- برنامه را در گوشی اندرویدی خود اجرا کنید، شرایط و ضوابط را بخوانید و روی Agree ضربه بزنید. سپس گوشی آیفون خود را از طریق برنامه شناسایی کنید.

۲- در آیفون، پیامی نمایش داده می‌شود. روی گزینه Continue ضربه بزنید تا یک عدد ۱۰ یا ۶ رقمی ظاهر شود. کد را در دستگاه اندرویدی وارد کنید.

۳- در دستگاه اندرویدی، لیستی برای انتخاب اطلاعاتی (شامل مخاطبین، پیام‌ها، بوکمارک‌ها، حساب‌ها و…) که می‌خواهید به آیفون منتقل شود، مشاهده می‌کنید. اطلاعات مورد نظر خود جهت انتقال را انتخاب کنید و روی Next ضربه بزنید.

۴- هر دو دستگاه را برای مدتی روشن بگذارید. با کمک نوار بارگیری که روی صفحه آیفون ظاهر می‌شود، می‌توانید پیشرفت انتقال اطلاعات را پیگیری کنید.

انتقال اطلاعات از گوشی اندروید به گوشی آیفون

۵- بسته به مقدار داده ای که منتقل می شود، ممکن است چند دقیقه طول بکشد. پس از بارگیری کامل نوار بارگذاری، روی Done در گوشی اندرویدی خود ضربه بزنید و مراحل راه‌اندازی آیفون خود با اطلاعات جدید را کامل کنید.

 

انتقال اطلاعات گوشی آیفون (iOS)به گوشی اندرویدی

اگر به اندازه کافی از iOS استفاده کرده‌اید و در نهایت تصمیم به خرید یک دستگاه اندرویدی گرفته‌اید، می‌توایند با روش زیر اطلاعات خود را به گوشی جدید منتقل کنید:

۱- Google Drive را در دستگاه iOS خود از اپ استور دانلود کنید. به حساب Google خود وارد شوید (اگر حساب ندارید، در ابتدا یک حساب جدید ایجاد کنید).

۲- در داخل برنامه به بخش Backup بروید و محتوایی را که می خواهید پشتیبان بگیرید انتخاب کنید و روی Start Backup ضربه بزنید.

۳- این فرآیند ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. زمان فرایند بستگی به حجم داده انتخاب شده شما دارد.

انتقال اطلاعات از گوشی آیفون به گوشی اندروید

۴- حالا بایستی به سراغ گوشی اندروید خود بروید. مراحل راه‌انداری گوشی اندرویدی خود را انجام دهید اما گزینه Copy data from an iPhone را انتخاب کنید. (اگر بلد نیستید که چگونه مراحل اولیه راه‌اندازی گوشی اندرویدی خود جهت انتقال اطلاعات را انجام دهید، فقط کافیست به بخش نحوه انتقال اطلاعات از یک گوشی اندرویدی به گوشی اندرویدی جدید که در ابتدا همین مقاله است مراجعه کنید و مراحل آن را انجام دهید.)

۵- به همان حساب گوگلی که برای پشتیبان‌گیری از داده‌ها در دستگاه iOS استفاده کرده‌اید، وارد شوید.

۶- به همین سادگی اطلاعات گوشی آیفون شما پس از چند دقیقه به گوشی اندرویدیتان منتقل خواهد شد.

توجه داشته باشید که انتقال داده‌های واتس‌اپ بین دستگاه‌های اندروید و iOS اکنون امکان‌پذیر است، اگرچه توجه داشته باشید که تاریخچه تماس و نام نمایشی قابل انتقال نیستند. تنها اطلاعاتی که می‌توان انتقال داد شامل اطلاعات حساب، عکس نمایه، چت‌های فردی، چت‌های گروهی، سابقه چت، رسانه و تنظیمات است. برای انجام این کار، باید از اندروید ۱۲، اندروید ۱۳ یا iOS 16 استفاده کنید.

انتقال دستی داده‌ها بین دو گوشی

انتقال دستی داده در گذشته روشی محبوب برای انتقال داده‌ها از طریق رایانه یا مک به تلفن هوشمند بود. با این حال، این روش به این گونه است که شما یک نسخه پشتیبان از اطلاعات خود در رایانه شخصی تهیه کرده و آن را در دستگاه جدید کپی کنید. این فرآیند، عجیب، کند و به طور کلی در سال ۲۰۲۲ توصیه نمی‌شود زیرا گزینه‌های جدیدتر، ساده‌تر و سریعتری وجود دارد.

 

انتقال اطلاعات مخاطبین (شماره‌های ذخیره شده) به گوشی جدید

یکی از مهم‌‌ترین اطلاعاتی که می‌‌خواهیم به دستگاه جدیدمان منتقل کنیم مخاطبین‌‌مان است. خوشبختانه روش‌های زیادی وجود دارد که می‌‌توانیم از آن‌‌ها استفاده کنیم تا از روند دشوار ثبت دستی آن جلوگیری کنیم. گوشی‌های هوشمند از طریق همگام‌‌سازی فضای ابری (Cloud Synchronization) کار انتقال اطلاعات را به‌‌آسانی انجام می‌‌دهند. در ادامه چگونگی انجام این کار و نحوه انتقال اطلاعات به گوشی جدید شیائومی (اطلاعات مخاطبین) را توضیح خواهیم داد.

 

نحوه همگام‌سازی حساب Google

آسان‌‌ترین راه برای این‌‌که بتوانیم همه مخاطبین‌‌‌‌ را در تمام دستگاه‌‌‌‌های خود داشته باشیم، این است که حساب کاربری گوگل‌‌مان را همگام‌‌سازی کنیم. اگر مخاطبین خود را از قبل در حساب گوگل‌مان ذخیره کرده باشیم، می‌‌توانیم وارد حساب کاربری گوگل شده و مخاطبین را به گوشی هوشمند جدیدمان انتقال دهیم. یعنی لازم است مراحل زیر را برای انتقال اطلاعات مخاطبین به گوشی جدید انجام دهیم:

  • در گوشی این مسیر را طی می‌‌کنیم: Settings > Accounts & sync
  • حساب کاربری Google را پیدا کرده و سپس گزینه Account Sync را انتخاب می‌کنیم.
  • گزینه Contacts Sync را فعال می‌کنیم. به محض انجام این کار، مخاطبین ما فورا منتقل خواهند شد.
انتقال اطلاعات مخاطبین به گوشی جدید
به محض فعال کردن این گزینه، مخاطبین فوراً به گوشی ما منتقل خواهد شد.

اگر چندین حساب کاربری در گوگل داشته باشیم، می‌‌توانیم یکی از آن‌‌ها را برای استفاده به حالت پیش‌فرض توسط برنامه مخاطبین (Contacts App) در گوشی خود انتخاب کنیم. به‌‌ صورت پیش‌‌فرض، حساب‌‌ کاربری که نخستین بار با آن در گوشی خود وارد سیستم گوگل می‌‌شویم برای استفاده توسط برنامه مخاطبین انتخاب می‌شود. برای تغییر حالت پیش‌فرض اینگونه عمل کنید:

  • به برنامه مخاطبین در تلفن هوشمند خود بروبد.
  • در قسمت تنظیمات، حساب‌ کاربری که می‌خواهید مخاطبین آن مورد استفاده قرار گرفته و نمایش داده شوند را انتخاب کنید.

برای سایر حساب‌های کاربریمان، ممکن است مجبور شویم تک‌تک‌ِشان را به صورت دستی همگام‌‌سازی کنیم. اگر هنوز اکانت گوگل ندارید، به راحتی می‌‌توانید حساب جدیدی را در گوشی هوشمند خود ایجاد کنید. همچنین می‌توانید از طریق رایانه شخصی نیز حساب کاربری جدیدی ایجاد کرده و از طریق تلفن خود وارد حساب گوگل شوید. این بستگی به خودمان دارد که کدام روش را انتخاب ‌‌می‌کنیم.

همگام‌‌سازی از طریق Google مزایایی دارد. از یک سو، اکثر فرمت‌های کارت‌‌ ویزیت‌های الکترونیکی (VCs) را پشتیبانی می‌‌کند. از سوی دیگر، تقریبا در تمامی سیستم عامل‌‌ها، از جمله ویندوز فون، آیفون و کامپیوترهای ویندوزی، لینوکس یا مک می‌توانیم از حساب گوگل استفاده کنیم.

 

چگونه مخاطبین خود را از اندروید به آیفون انتقال دهیم؟

پس از همگام‌‌سازی مخاطبین در حساب گوگل، انتقال آن‌‌ها به آیفون یا آی‌‌پد کار آسانی خواهد بود. فقط لازم است:

  • به تنظیمات (Settings) برویم
  • و در آنجا گزینه‌‌‌ اضافه کردن حساب دیگر را در Mail > Contacts > Calendar پیدا کنیم.

یکی از روش‌ها برای انتقال مخاطبین استفاده از گوگل است. اگر همگام‌‌سازی حساب Google را مطابق توضیحات قبلی انجام دهیم، بعد از مدتی باید بتوانیم مخاطبین موجود در حساب گوگل‌‌ را در دفترچه تلفن (Address Book) خود مشاهده کنیم.

انتقال اطلاعات به گوشی جدید شیائومی ؛ حساب کاربری گوگل
حساب Google، آسان‌ترین راه ذخیره اطلاعات است.

در حالت کلی، ما حساب Google را به‌صورت Gmail می‌بینیم. از اینجا می‌‌توانیم تعیین کنیم کدام بخش از حساب Google ما باید به آیفون منتقل شود. اگر فقط بخواهیم مخاطبین را از اندروید به آیفون انتقال دهیم، می‌‌توانیم قسمت‌‌های مربوط به ایمیل یا تقویم را غیرفعال کنیم. برای مشاهده یا پنهان کردن مخاطبین حساب‌‌های خاص Google، می‌‌توانیم حساب‌‌ها را از برنامه دفترچه تلفن (Address Book) فعال یا غیرفعال کنیم. برای انجام این کار، به قسمت Contacts در تلفن رفته و گزینه Groups را لمس کنید.

 

انتقال اطلاعات مخاطبین به گوشی جدید از طریق اپلیکیشن Move to iOS

می‌‌توانیم برای انتقال مخاطبین، از برنامه‌های خود اپل نیز کمک بگیریم. شرکت اپل اپلیکیشن Move to iOS را در فروشگاه Google Play منتشر کرده است. این برنامه را روی گوشی هوشمند اندروید خود نصب کنید. اکنون می‌‌توانید انتقال اطلاعات به آیفون یا آی‌‌پد جدیدتان را شروع کنید. حین انتقال یک شبکه Wi-Fi مخصوص ایجاد می‌‌شود که توسط یک کد PIN محافظت می‌‌شود. این انتقال با سرعت بالا انجام می‌‌شود.

دانلود اپلیکیشن Move to iOS

دانلود اپلیکیشن از فروشگاه Google Play

 

انتقال اطلاعات مخاطبین به گوشی جدید از طریق کارت حافظه microSD

اگر نخواستیم از روش همگام‌‌سازی و انتقال اطلاعات از طریق حساب کاربری گوگل استفاده کنیم و هر دو گوشی قدیمی و جدیدمان مجهز به شکاف (Slot) کارت حافظه SD بودند، می‌توانیم مخاطبین خود را از طریق کارت حافظه انتقال دهیم. برای انجام این کار باید:

  • ابتدا اطلاعات مخاطبین خود را از گوشی هوشمند قدیمی به کارت SD ذخیره کنیم.
  • از طریق اتصال به کامپیوتر، ذخیره شدن اطلاعات را در دایرکتوری مربوطه در کارت حافظه چک می‌‌کنیم.
  • سپس کارت SD را از دستگاه جدا کرده و آن را وارد دستگاه جدید می‌‌کنیم.
  • حالا به دفترچه تلفن خود می‌‌رویم و از منو، گزینه import را انتخاب می‌‌کنیم.
  • فقط کافیست دستورالعمل‌‌ها را دنبال کنیم. مخاطبین به طور خودکار منتقل خواهند شد.
انتقال اطلاعات از طریق گرفتن خروجی از مخاطبین
می‌توانیم از مخاطبین به روش‌های مختلف خروجی گرفته و به اشتراک بگذاریم.

انتقال اطلاعات مخاطبین به گوشی جدید از طریق حافظه داخلی

این روش عملا همانند پشتیبان‌‌گیری روی یک کارت SD است با این تفاوت که مخاطبین در حافظه داخلی تلفن ذخیره می‌‌شوند. برای استفاده از این روش می‌‌توانیم:

  • دستگاه را به کامپیوتر وصل کنیم.
  • فایل‌‌های تماس را در کامپیوتر ذخیره کرده و سپس این فایل را از طریق کامپیوتر به گوشی هوشمند جدید انتقال دهیم.
  • معمولا این فایل با فرمت vcf. و در پوشه System ذخیره می‌شود.

اگر یک برنامه مدیریت فایل (File Manager App) برروی گوشی هوشمند خود داشته باشیم، می‌‌توانیم فایل را در دستگاه جستجو کرده و به طور مستقیم آن را از طریق ایمیل یا بلوتوث به گوشی جدید ارسال کنیم.

مدیریت فایل انتقال
توصیه می‌کنیم یک اپلیکیشن مدیریت فایل برای گوشی خود دانلود کرده و نصب کنید.

انتقال اطلاعات مخاطبین به گوشی جدید از طریق سیم کارت

اگر بخواهیم از سیم کارت فعلی خود در دستگاه جدید استفاده کنیم، می‌توانیم اطلاعات را با همان روش قدیمی انتقال دهیم. در این روش مخاطبین را در سیم کارت کپی کرده و بعد از درج سیم کارت در گوشی جدید، آن‌ها را در دستگاه جدید بازیابی کنیم.

مزیت این روش این است که ما می‌‌توانیم مخاطبین را یک به یک انتخاب کرده و یا آن‌‌ها را کنار بگذاریم و در نهایت چیزی همانند دفترچه تلفن خود داشته باشیم. عیب اصلی این روش این است که فضای حافظه در سیم کارت محدود است؛ ما حداکثر ۲۰۰ مخاطب را می‌‌توانیم در سیم‌‌کارت خود ذخیره کنیم. البته این روش برای اندروید نسخه ۵ و بالاتر قابل استفاده نیست.

انتقال اطلاعات به گوشی جدید شیائومی
برای اندروید نسخه ۵ و بالاتر ارسال مخاطبین از طریق سیم کارت امکان‌پذیر نیست.

عیب دیگر این روش این است که مخاطبین پیشرفته که صرفا یک نام و شماره تلفن ندارند و اطلاعات بیشتری را شامل می‌شوند، تقسیم شده و چند تکه خواهند شد. این بدان معناست که حتی اگر تعداد مخاطبین کمتر از ۲۰۰ مورد باشد، باز هم به سرعت حافظه سیم کارت پُر خواهد شد. ریسک دیگر این روش این است که سیم کارت قدیمی به راحتی در تلفن‌های هوشمند جدید جای نمی گیرد و امکان دارد نیاز به تعویض سیم‌کارت هم داشته باشیم.

چگونه مخاطبین خود را از آیفون به اندروید انتقال دهیم؟

انتقال اطلاعات بین گوشی‌های اپل و اندروید همیشه آسان نیست، اما یک راه‌حل ساده برای انتقال مخاطبین وجود دارد. گوگل به‌طور کامل و مرحله به مرحله‌‌ نحوه همگام‌سازی Gmail، تقویم و مخاطبین در آیفون و آی‌پد را در صفحات پشتیبانی خود توضیح داده است. در صورتی که به زبان انگلیسی مسلط هستید می‌‌توانید شرح کامل آن را از اینجا مطالعه کنید. به زبان ساده‌تر برای انجام این کار:

  • اول باید حساب گوگل خود را در دستگاه اپل فعال کنیم.
  • درصورتی که نسخه iOS گوشی ما ۷ یا بالاتر باشد، به سادگی Google را انتخاب می‌‌کنیم.
  • اما در نسخه‌‌های ۵ و ۶، گزینه Other را انتخاب کرده و از طریق افزودن حساب CardDAV Account، این کار را انجام می‌‌دهیم.
  • پس از ورود به حساب گوگل، گزینه Contacts را فعال می‌‌کنیم.
  • اکنون همگام سازی مخاطبین به طور خودکار شروع خواهد شد.

همانطور که در پاراگراف‌های بالاتر توضیح دادیم، در گوشی‌های اندرویدی جدید، پس از طی این مراحل می‌‌توانیم با همان اطلاعات وارد حساب کاربری گوگل شده و همگام ‌سازی و انتقال مخاطبین را انجام دهیم.

انتقال اطلاعات به گوشی جدید
انتقال اطلاعات بین گوشی‌های اپل و اندروید

راهکارهای شرکت سازنده گوشی‌ هوشمند شما برای انتقال اطلاعات به گوشی جدید 

علاوه‌‌بر روش انتقال اطلاعات از طریق حساب گوگل، سازندگان تلفن‌‌های هوشمند اندرویدی نیز برنامه‌‌هایی را توسعه داده‌‌اند تا با کمک آن‌ها بتوانیم مخاطبین را از آی‌فون به گوشی‌های سامسونگ و سایر شرکت‌های سازنده انتقال دهیم. این برنامه‌‌ها اطلاعات را از راه‌های مختلفی همچون اتصال کابل، اتصالات اختصاصی (ad hoc) بین آیفون و اندروید و یا سیستم ابری (Cloud System) مربوط به سازنده گوشی‌‌های هوشمند شما، منتقل می‌‌کنند. برای اینکه از نححوه انتقال اطلاعات به گوشی جدید شیائومی آگاه شوید باقی مطلب را دنبال کنید.

انتقال اطلاعات به گوشی جدید در گوشی‌های سونی اکسپریا

اپلیکیشن شرکت سونی برای انتقال داده‌‌ها، Xperia Transfer نام دارد. با کمک این برنامه می‌‌توانیم محتوا و مخاطبین را از iOS ،BlackBerry، تلفن‌‌‌‌های دارای سیستم عامل ویندوز و یا سایر دستگاه‌های اندرویدی به تلفن جدید Xperia انتقال داده و در آن ذخیره کنیم. این اطلاعات شامل: مخاطبین، تقویم، گزارش تماس‌‌ها، پیام کوتاه، MMS، یادداشت‌‌ها، عکس‌‌ها، موسیقی، فیلم‌‌ها و اسناد است.

دانلود اپلیکیشن Xperia Transfer

دانلود اپلیکیشن از فروشگاه Google Play

 

انتقال اطلاعات به گوشی جدید سامسونگ

شرکت سامسونگ، نقش رهبر بازار را در حوزه اندروید دارد. علاوه‌‌براین، این شرکت راه‌‌حلی آسان برای انتقال اطلاعات به تلفن‌‌های سامسونگ مشتریان جدید ارائه می‌‌دهد. این اپلیکیشن SmartSwitch Mobile نام دارد و برای انتقال اطلاعات از یک آیفون به یک Galaxy، ارتقاء اطلاعات از روی یک گوشی Galaxy قدیمی و یا انتقال اطلاعات از یک گوشی اندرویدی دیگر استفاده می‌‌شود. در صفحه پشتیبانی سامسونگ، فرآیند اپلیکیشن SmartSwitch به طور مفصل توضیح داده شده است. اگر دستگاه قدیمی ما گلکسی سامسونگ با اندروید مارشال باشد، حتی می‌توانیم چینش صفحه شروع را نیز روی دستگاه جدید خود داشته باشیم.

دانلود اپلیکیشن SmartSwitch Mobile

دانلود اپلیکیشن از فروشگاه Google Play

 

انتقال اطلاعات به گوشی جدید در گوشی‌های اچ‌تی‌‌سی

اپلیکیشن انتقال اطلاعات شرکت اچ‌تی‌سی، HTC Transfer Tool نام دارد. روند انجام کار همانند برنامه‌های دیگر تولیدکنندگان گوشی است. این اپلیکیشن را باید روی هر دو گوشی (تلفن هوشمند قدیمی و جدید) نصب کنیم، اما تلفن جدید ما باید حتما HTC باشد. بعد از آن می‌توانیم تمامی اطلاعات مهم را به راحتی انتقال دهیم.

دانلود اپلیکیشن HTC Transfer Tool

دانلود اپلیکیشن از فروشگاه Google Play

 

انتقال اطلاعات به گوشی جدید در گوشی‌های ال جی

برای انتقال اطلاعات به گوشی LG، اپلیکیشن (Switch Mobile LG (Sender را توصیه می‌‌کنیم. پیام کوتاه، مخاطبین، قرار ملاقات‌‌ها و لیست‌‌های تماس را می‌‌توانیم از طریق کابل، WLAN یا کارت MicroSD از گوشی قدیمی به تلفن هوشمند جدید انتقال دهیم.

دانلود اپلیکیشن LG Mobile Switch

دانلود اپلیکیشن از فروشگاه Google Play

انتقال اطلاعات به گوشی جدید شیائومی

شرکت شیائومی برای انتقال اطلاعات به گوشی جدید شیائومی استفاده از برنامه Mi Mover را توصیه کرده است. این اپلیکیشن به صورت پیش‌فرض روی گوشی‌های شیائومی نصب است. اگر اپلیکیشن Mi Mover را از روی گوشی حذف کرده باشید می‌توانید آن را از فروشگاه App Mi دانلود کنید. شما می‌توانید با استفاده از این برنامه نسبت به انتقال اطلاعات خود به گوشی جدیدتان از جمله ویدیو، تصاویر، مخاطبین و… اقدام کنید.

دانلود اپلیکیشن Mi Mover

دانلود اپلیکیشن از فروشگاه Google Play

نحوه انتقال پیامک‌ها (SMS) به گوشی اندروید جدید

ما می‌‌توانیم SMS های قدیمی خود را نیز به گوشی هوشمند اندرویدی جدید منتقل کنیم. برنامه پشتیبان‌‌گیری رایگان SMS Backup & Restore  دقیقا همین کار را می‌‌کند. پیام‌‌های ما در فایلی به فرمت XML ذخیره می‌‌شوند و پس از آن می‌‌توانیم فایل را بطور مستقیم از طریق بلوتوث به گوشی هوشمند جدید ارسال کنیم.

همچنین می‌توانیم این فایل را از طریق ایمیل ارسال کرده یا از آن در فضای ابری (Cloud) بک‌‌آپ گرفته و در گوشی جدید دانلود کنیم. برنامه پشتیبان‌‌گیری باید برروی گوشی هوشمند جدید اندروید نیز نصب شود. به محض راه‌‌اندازی، برنامه به‌‌طور خودکار فایل ارسال شده را شناسایی کرده و پیام‌‌های SMS را بازیابی می‌‌کند.

توجه: این برنامه نمی‌تواند تشخیص دهد که آیا پیامک از قبل وجود داشته است یا خیر. پس هنگام انتقال اطلاعات باید دقت کنیم. چرا که اگر دو بار اطلاعات را وارد کنیم، شاهد پیامک‌های تکراری خواهیم بود. که این موضوع آزاردهنده خواهد بود!

انتقال اطلاعات پیام‌ها به گوشی جدید
تهیه نسخه پشتیبان و انتقال پیام‌ها با استفاده از برنامه SMS Backup & Restore بسیار آسان است.

متاسفانه تا کنون برنامه‌‌ای برای انتقال SMS از اندروید به آیفون ارائه نشده است. بنابراین ما فقط می‌‌توانیم از پیام‌‌های اندروید خود پشتیبان‌‌گیری کرده و فایل XML پیام‌‌ها را در کامپیوتر خود بخوانیم. لااقل با این کار اطلاعات پیامک‌ها را ذخیره کرده‌اید.

دانلود اپلیکیشن SMS Backup & Restore

دانلود اپلیکیشن از فروشگاه Google Play

نحوه انتقال اطلاعات مکالمات واتس‌‌آپ

با کمک ترفندهایی می‌‌توانیم تمام اطلاعات چت‌‌های واتس‌‌آپ از جمله عکس‌‌ها، فیلم‌‌ها و صداها را به تلفن هوشمند جدید انتقال دهیم. برای انتقال اطلاعات به گوشی جدید شیائومی به خصوص مکالمات واتس‌آپ این موارد را بررسی کنید.

  • اول باید اپلیکیشن واتس‌‌آپ را روی گوشی جدید دانلود و نصب کنیم.
  • قبل از اینکه برنامه را برای اولین بار در گوشی جدید راه‌‌اندازی کنیم، باید پوشه پشتیبان برنامه در دستگاه‌‌ قدیمی را جایگزین پوشه پشتیبان موجود در دستگاه جدید کنیم.
انتقال اطلاعات چت‌ها به گوشی جدید
امکان انتقال اطلاعات واتس‌آپ از اندروید به آیفون و برعکس در امکان‌پذیر نیست.

متأسفانه هنوز ترفندی برای انتقال چت‌‌های واتس‌‌آپ از اندروید به آیفون یا بالعکس ارائه نشده است. در آیفون‌‌ها، واتس‌‌آپ اطلاعات چت را در iCloud ذخیره می‌‌کند که متاسفانه در تلفن‌‌های هوشمند اندرویدی قابل دسترسی نیست.

انتقال اطلاعات بوک‌مارک‌ها، تاریخچه و رمزهای عبور

اگر از مرورگر گوشی خود برای خواندن و نشانه‌‌گذاری مقالات، ورود به شبکه‌‌های اجتماعی و… استفاده می‌‌کنید، پس نیاز است که اطلاعات ذخیره‌شده در مروگر گوشی را به تلفن هوشمند جدید انتقال دهید. سوال این است که چگونه این کار را باید انجام دهیم؟ جواب این سوال بستگی به این دارد که ما از کدام مرورگر استفاده می‌‌کنیم.

مرورگر Chrome چند تا از بهترین گزینه‌‌ها را برای تهیه نسخه پشتیبان و انتقال اطلاعات ارائه می‌دهد. به سادگی برنامه را باز کرده و به قسمت تنظیمات (Setting) بروید. اگر تاکنون وارد حساب کاربری در مرورگر کروم نشده باشید، از شما خواسته می‌‌شود تا وارد شوید. پس از ورود به سیستم، می‌‌توانید آنچه را که می‌‌خواهید ذخیره کنید.

مراحل زیر را برای انتقال اطلاعات مرورگر به گوشی جدید خود انجام می‌‌دهیم:

  • گزینه Google account را از قسمت Setting مرورگر Chrome لمس می‌‌کنیم و وارد حساب کاربری خود می‌‌شویم.
  • حال وارد قسمت Sync شده و در آن‌‌جا انواع داده‌‌ها (Data Types) را خواهیم دید.
  • اینجا می‌‌توانیم با انتخاب گزینه‌‌ی Sync Everything همه اطلاعات مرورگر را در گوشی جدید خود داشته باشیم. اما اگر همه‌‌ی اطلاعات را نیاز نداشته باشیم می‌‌توانیم فقط گزینه‌‌های Bookmarks و Passwords یا هر مورد دیگری که برایمان مهم است را انتخاب کنیم.
انتقال اطلاعات مرورگر
می‌توانیم تعیین کنیم که کروم کدام یک از اطلاعات ما را نیاز است ذخیره یا همگام‌سازی کند.

عملکرد Firefox Sync نیز مشابه کروم است. اگر مرورگر مورد استفاده ما فایرفاکس باشد، می‌‌توانیم به تنظیمات (Setting) مرورگر رفته و با لمس گزینه ورود به سیستم (Sign in) یک حساب کاربری ایجاد کنیم. در صورتی‌‌که حساب کاربری داریم، نیازی به ایجاد حساب کاربری نیست و فقط کافی است وارد حساب خود شویم. پس از انجام همگام‌‌سازی داده‌‌های خود، در دستگاه جدید وارد همین حساب شده و اطلاعات را به سادگی در گوشی خود خواهیم داشت.

نحوه انتقال تمامی عکس‌ها به گوشی جدید

اگر هر دو گوشی هوشمند دارای اسلات کارت MicroSD باشند، می‌‌توانیم تصاویر را در کارت SD ذخیره کرده و سپس آن‌‌ها را در گوشی جدید بازگردانی کنیم. البته از طریق کامپیوتر هم می‌‌توانیم انتقال عکس‌‌ها را انجام دهیم بدین صورت که: خیلی راحت گوشی‌‌های هوشمند خود را به کامپیوتر وصل کرده و پوشه تصاویر را از گوشی قدیمی به کامپیوتر کپی می‌‌کنیم، سپس از روی کامپیوتر به گوشی هوشمند اندرویدی جدید منتقل می‌‌کنیم. این راهکار برای انتقال اطلاعات به گوشی جدید شیائومی نیز صدق می‌کند.

اگر جزو کاربران مک هستید، بایستی اول برنامه Android File Transfer را نصب کنید. زیرا در غیر این صورت فایل‌ها نمایش داده نمی‌شود.

نحوه انتقال تمامی موزیک‌ها به گوشی جدید

آهنگ‌‌های ما که اکثرا به فرمت MP3 یا فرمت‌‌های مشابه هستند، در دایرکتوری موسیقی قرار می‌‌گیرند. این پوشه بعد از اتصال گوشی‌‌های هوشمند به کامپیوترمان ظاهر می‌‌شود. کاربران مک باید ابتدا برنامه Android File Transfer را برای مشاهده فایل‌‌ها دانلود کنند. این برنامه فایل‌‌ها را در رایانه ذخیره کرده و به دایرکتوری مشابه در گوشی هوشمند جدید ارسال می‌‌کند. حتی می‌‌توانیم پوشه‌‌ای با نام دلخواه ایجاد کرده و آهنگ‌‌ها را به آن پوشه انتقال دهیم. تنها نکته‌ مهم این است که بتوانیم فایل‌های موزیک خود را به راحتی پیدا کنیم.

انتقال اطلاعات به گوشی اپل
آیا این تلفن هوشمند جدید شماست؟ برای انتقال اطلاعات به برنامه iTunes نیاز خواهید داشت.

اگر بخواهیم موسیقی را به یک گوشی آیفون انتقال دهیم، باید دایرکتوری‌ها و فایل‌های MP3 را با کامپیوتر خود به کتابخانه iTunes منتقل کنیم.

خبر خوب اینکه اگر استفاده از iTunes برایتان سخت است روش آسانتر استفاده از برنامه iExplorer است که هم برای Mac و هم برای ویندوز قابل دانلود است.

دانلود برنامه iExplorer برای ویندوز و Mac

دانلود اپلیکیشن از فروشگاه Google Play

نحوه انتقال تمامی اپلیکیشن‌ها به گوشی جدید

به محض این که با حساب کاربری گوگل وارد گوشی هوشمند اندرویدی جدید خود شویم، گوشی جدید سعی خواهد کرد که برنامه‌‌هایی را که قبلا از Play Store دانلود کرده‌‌ بودیم را نصب کند. گوگل برای انجام این کار از سیستم پشتیبان‌‌گیری استفاده می‌‌کند. متأسفانه این قابلیت فقط برای تعداد کمی از اپلکیشن ها کاربرد دارد.

برای انتقال اطلاعات اپلیکیشن‌‌ها از یک گوشی اندرویدی به گوشی اندرویدی دیگر، به اپلیکیش‌‌های‌‌ پشتیبان‌‌گیری اضافی مانند Titanium, oandbackup یا Helium نیاز داریم. فقط در این صورت می‌‌توانیم دوباره تنظیمات، حساب‌‌های ذخیره شده، آمار بازی و موارد دیگر را در گوشی جدید خود داشته باشیم. سپس برنامه‌‌ها بلافاصله آماده استفاده خواهند بود.

انتقال اطلاعات بین آیفون و اندروید
متأسفانه نمی‌توانیم هیچ برنامه‌ای را از اندروید به آیفون یا برعکس انتقال دهیم.

در حال حاضر بسیاری از بازی‌‌ها قابلیت ذخیره بازی در فضای ابری (Google Play Games Cloud-saving) را دارند. پس ما فقط باید بازی را روی گوشی هوشمند جدید خود نصب کنیم و بازی را از همان جایی که در دستگاه قدیمی ترک کرده‌‌ایم، ادامه دهیم.

متأسفانه اپلکیشن‌‌ها را نمی‌‌توان از یک دستگاه اندرویدی به یک آی‌فون منتقل کرد. همچنین هیچ راهی وجود ندارد که برنامه‌‌هایی که قبلا از Play Store نصب کرده بودیم به‌‌طور خودکار نصب شوند. بنابراین امکان انتقال اطلاعات به گوشی جدید شیائومی از گوشی‌های آیفون نیز مهیا نیست. البته اخیرا برنامه های مانند SmartSwitch Mobile شرکت سامسونگ پس از انتقال اطلاعات از گوشی آیفون به اندروید، پیشنهاد نصب برنامه‌های قبلی شما که در اندروید نیز وجود دارد را به شما می‌دهد. اما به‌طور کلی شرکت اپل به مردم توصیه می‌‌کند تا به صورت دستی تمام اپلیکیشن‌ها را مجدد نصب کنند.

در مورد برنامه پولی نیز اینکه هیچ یک از خریدهای انجام شده از طریق Play Store قابل انتقال به App Store نیستند، بنابراین مجبوریم تمام برنامه‌‌های پولی را بار دیگر خریداری کنیم.

آیا تا به حال موفق شده‌اید که اطلاعات مهم مدنظرتان را به گوشی جدید خود منتقل کنید؟ برای انتقال اطلاعات به گوشی جدید شیائومی چه راهکارهای دیگری سراغ دارید؟ تجربیات و راهکارهای خود را از بخش نظرات همین مطلب با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

منبع: Androidpit

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: