نقد و بررسی تخصصی موتورولا موتو جی ۹ پلاس

نقد و بررسی موتو جی ۹ پلاس

پیشرفت‌های محصولات میان‌رده موتورولا در اواخر سال ۲۰۲۰ با گوشی موتو جی ۹ پلی ادامه یافت اما از میان همه آنها، Moto G9 Plus مقرون‌به‌صرفه‌ترین و وسوسه‌کننده‌ترین دستگاه به شمار می‌آید. در نگاه اول، این موبایل همه ملزومات یک گوشی فوق‌العاده اعم از نمایشگر بزرگ، باتری باظرفیت، تراشه نه چندان قدیمی و دوربین توانمند را دارد. همه این امکانات با قیمت بسیار مناسب کمتر از ۳۰۰ دلار به فروش می‌رسند. تا کنون مشخصات فنی که در موردشان صحبت کرده‌ایم جذابیت داشته‌اند اما آیا واقعاً در عمل نیز این موبایل می‌تواند روی موتورولا را سفید کند؟. با برتر دیجیتال همراه باشید و مقاله نقد و بررسی موتو جی ۹ پلاس را بخوانید تا پاسخ این سؤال را دریافت کنید.

مقدمه

پاسخ به سؤال مطرح شده در ابتدای این مقاله، مثبت است. عملکرد موتو جی ۹ پلاس قابل قبول، نمایشگر آن دقیق و درخشان، و دوام باتری آن فوق‌العاده طولانی است. دوربین هم مشکلاتی دارد که باید از بین بروند اما در مجموع بسیار قابل استفاده و توانمند می‌باشد. تنها مشکلی که در مورد این موبایل میان‌رده وجود دارد، سایز و ابعاد کلی آن است که می‌تواند برای برخی‌ها مشکلاتی را ایجاد کند هرچند قطعاً هستند کسانی که با این معضل به راحتی کنار خواهند آمد. به طور کلی به هیچ عنوان از خرید موتو جی ۹ پلاس پشیمان نخواهید شد.

نقد و بررسی موتورولا موتو جی ۹ پلاس از نظر طراحی

موتو جی ۹ پلاس یکی از مستحکم‌ترین و بزرگترین گوشی‌های موجود در بازار موبایل است. نمایشگر ۶٫۸ اینچی و بدنه بزرگ آن باعث شده‌اند تا موتورولا بتواند در آن یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری قرار دهد. با همه اینها، وقتی آن را در جیب‌تان می‌گذارید، حضور یا سنگینی‌اش را احساس نخواهید کرد. علی‌رغم ابعاد بسیار بزرگ، جرم Moto G9 Plus نگرانی به وجود نخواهد آورد و مشکل خاصی به حساب نخواهد آمد. به هر ترتیب، این احتمال می‌رود از میان کسانی که این تلفن همراه را خریداری می‌کنند، تعدادی به این نتیجه برسند که برای انجام کارها بسیار بزرگ و سنگین است.

این موبایل پلاستیکی که بسیار درخشنده است، به راحتی اثرات انگشت و آلودگی‌ها را جذب خودش می‌کند ولی خوشبختانه موتورولا فکر اینجایش را کرده و درون جعبه این محصولش یک قاب ژله‌ای شفاف قرار داده که مشکلات را تا حدودی از بین می‌برد. به هر حال، حتی بدون قاب هم Moto G9 Plus خوش‌دست است.

 

امکانات اطراف فریم

در بالای این موبایل جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری و حفره مخصوص میکروفون و در سمت راست فریم آن که یک فرورفتگی مشاهده می‌شود، دکمه پاوری حضور یافته که در آن سنسور اسکنر اثر انگشت تعبیه شده و دکمه‌های کاهش و افزایش صدا آن را همراهی می‌کنند. این حسگر بسیار پرسرعت بوده و برای ایجاد امنیت گوشی می‌توانید روی عملکرد آن حساب کنید. با این وجود، اگر علاقه‌ای به آن ندارید، همواره ویژگی ناامن‌تر ولی سریع‌تر تشخیص چهره در دسترس قرار دارد. در سمت چپ هم دکمه مخصوص فعالسازی گوگل اسیستنت و اسلات قرار دادن مموری کارت و سیمکارت را می‌بینیم. و در نهایت، در پایین پورت شارژر، حفره مخصوص میکروفون و بریدگی‌های اسپیکر قابل مشاهده هستند. قاب پشتی این دستگاه محل قرارگیری چهار لنز دوربین اصلی است که در حد چند میلی‌متر برآمدگی دارند و در وسط آن هم لوگوی موتورولا که همان حرف انگلیسی M است را می‌بینیم.

 

نقد و بررسی موتورولا موتو جی ۹ پلاس از نظر صفحه نمایش

صفحه نمایش Moto G9 Plus

از صفحه نمایش کاملاً تخت و صاف ۶٫۸ اینچی به هیچ عنوان نمی‌توان ایراد گرفت. در بیشتر زمینه‌ها، این نمایشگر شبیه بقیه پنل‌های LCD است که موتورولا تا کنون در محصولات مقرون به صرفه و میان‌رده‌اش قرار داده است. با رزولوشن ۲۴۰۰ * ۱۰۸۰ پیکسلی، از نظر وضوح و تولید رنگ این صفحه نمایش بسیار باکیفیت خواهد بود.

کیفیت رنگ‌هایی که در این نمایشگر می‌بینید، بسیار واقعی و طبیعی به نظر می‌رسند هرچند در مقایسه با صفحه نمایش‌های OLED زیاد درخشان نیستند که البته این موضوع نیز تا حدودی مورد انتظار بود. زاویه دید این پنل LCD قابل قبول است و تار شدگی محتواهای به نمایش درآمده رایج نخواهد بود. خوانایی این صفحه نمایش در زیر نور خورشید بسیار عالی است زیرا نهایت روشنایی آن تقریباً ۵۰۰ نیت می‌شود بنابراین به هیچ عنوان هنگام کار کردن با موتو جی ۹ پلاس به مشکل برنخواهید خورد؛ حتی در زیر نور آفتاب سوزان و درخشان ظهر. همان‌طور که گفتیم، این نمایشگر دقت رنگ بالایی دارد که اگر می‌خواهید رنگ‌ها را با همان حرارتی که دارند ببینید، پیشنهاد می‌کنیم از میان تنظیمات موجود گزینه Natural را انتخاب کنید.

خرید گوشی موتورولا Moto G9 Plus

نقد و بررسی موتورولا موتو جی ۹ پلاس از نظر عملکرد

سرعت عملکرد Moto G9 Plus به خاطر بهره‌مندی از تراشه Snapdragon 730G قابل قبول است زیرا این چیپست یکی از بهترین پردازنده‌های میان‌رده بازار به شمار می‌رود. البته مطمئناً نمی‌توان آن را با تراشه‌های پرچمدار مقایسه کرد ولی صرف‌نظر از اینکه نمی‌تواند به اینترنت 5G وصل شود و یا سرعت لود نرم‌افزارها در آن کمتر است، این چیپست عملکرد قابل‌قبولی از خودش ارائه می‌دهد. اجرای بازی‌های 3D بسیار عالی است اما نباید انتظار این را داشته باشید که نرخ بازسازی سریع در بازی‌ها توسط این موبایل پشتیبانی شوند. با این وجود، موتو جی ۹ پلاس می‌تواند تا حد زیادی انتظاراتمان را برآورده کند. حین اجرای بازی‌ها، این گوشی داغ نخواهد کرد ولی اگر برای مدت زیادی از آن استفاده کنید، دمای آن افزایش خواهد یافت.

این تلفن همراه در دو نمونه با رم ۴ و ۶ گیگابایتی بازار آمده که در هر دوی آنها حافظه داخلی به ۱۲۸ گیگابایت می‌رسد. البته در صورتی که می‌خواهید میان اپلیکیشن‌های مختلف سوئیچ شوید، مدل دارای رم ۴ گیگی آن کافی نخواهد بود و باید سراغ دیگر مدل بروید. ضمناً، اگر فکر می‌کنید حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی برایتان کفایت نخواهد کرد، می‌توانید در اسلات مربوطه که با سیمکارت مشترک است، یک مموری کارت microSD قرار دهید.

 

نقد و بررسی موتورولا موتو جی ۹ پلاس از نظر نرم‌افزار و ویژگی‌ها

گوگل اسیستنت در Moto G9 Plus

اگر تا کنون با گوشی‌های موتورولا کار کرده باشید، قطعاً با نحوه کارکرد موتو جی ۹ پلاس نیز آشنا خواهید بود. با جمله‌ای که به زبان آوردیم، تقریباً تمام امکانات نرم‌افزاری و ویژگی‌های گوشی مورد بحثمان را معرفی کرده‌ایم. سیستم عامل پیش‌فرض این تلفن همراه یعنی اندروید ۱۰، با اضافه شدن برخی امکانات به صورت جزئی تغییر کرده که همین‌ها باعث شده‌اند رابط کاربری به شکل غیر محسوسی بهبود یابد.

یکی از ویژگی‌های جذابی که قطعاً خیلی دوستش خواهید داشت، Power Touch نام دارد. با این قابلیت، با دو بار ضربه زدن روی دکمه پاور، منویی اجرا خواهد شد که در آن میانبر مربوط به شش نرم‌افزار در آن قرار دارد که با نوک انگشتتان می‌توانید به آنها دست یابید. این ابداع، یک روش بسیار کارآمد برای دسترسی به برنامه‌های مورد علاقه‌تان خواهد بود و باعث خواهد شد دیگر نیازی نباشد دستتان را بیش از حد باز کنید یا بکشید.

رابط کاربری موتو جی ۹ پلاس

همچون Moto G9 Play، موتو جی ۹ پلاس یک دکمه مخصوص راه‌اندازی گوگل اسیستنت دارد که دسترسی و استفاده از آن بسیار راحت و آسان است زیرا در جای مناسبی از سمت چپ قاب پلاستیکی حضور یافته است. درست عکس این قضیه در موتو جی ۹ پلی رخ می‌دهد چرا که در آن گوشی دکمه گوگل اسیستنت در سمت راست فریم قرار گرفته که دستیابی به آن را سخت کرده است.

 

نقد و بررسی موتورولا موتو جی ۹ پلاس از نظر باتری

اینجا همان قسمتی است که Moto G9 Plus خودش را به خوبی نشان می‌دهد. باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری قرار گرفته در قاب پشتی این موبایل به همراه تراشه کم مصرف Snapdragon 730G به راحتی می‌تواند با تمام گوشی‌های دیگری که دوام باتری طولانی‌مدت دارند رقابت کند و همه آنها را شکست دهد.

با این منبع نیرو، موتو جی ۹ پلاس با استفاده نیمه سنگین به آسانی تا دو روز دوام خواهد آورد و حتی اگر با آن کمتر کار کنید نیز بادوام‌تر خواهد شد. در آزمایش انجام شده، این موبایل توانست ۱۲ ساعت و ۴۵ دقیقه برای وبگردی به کار برود و ۱۱ ساعت به صورت آنلاین فیلم پخش کند و حدود ۶ ساعت بازی‌های 3D را اجرا نماید. بر این اساس، امتیازات به ثبت رسیده فوق‌العاده هستند.

خوشبختانه شارژ این گوشی نیز با سرعت بسیار زیادی انجام می‌شود. با توجه به بهره‌مندی از شارژر ۳۰ واتی موسوم به TurboCharge که درون جعبه همراه با موبایل به فروش می‌رسد، باتری Moto G9 Plus در عرض ۸۱ دقیقه (۱ ساعت و ۲۱ دقیقه) از ۰ تا ۱۰۰ درصد پر خواهد شد. به طور کلی، بعید است مشکلی از نظر قدرت و استقامت در این تلفن همراه احساس شود.

خرید گوشی موتورولا Moto G9 Plus

بررسی موتو جی ۹ پلاس از نظر دوربین

لنز ۶۴ مگاپیکسلی اصلی موتو جی ۹ پلاس با گشودگی دیافراگم f/1.8 را یک لنز ۸ مگاپیکسلی اولترا واید و دو لنز ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق و ماکرو همراهی می‌کنند. این موبایل دارای همان امکانات عکسبرداری مختص موتورولا یعنی Spot Color، Cutout، Cinemagraph و . . . است.

عملکرد لنز اصلی زیاد بد نیست و با در نظرگیری قیمتی که این گوشی دارد، می‌توانید از تصاویر باکیفیتی که می‌گیرد رضایت داشته باشید. موتو جی ۹ پلاس فراتر از تلفن‌های همراه میان‌رده کار می‌کند ولی در مقایسه با گوگل Pixel 4a از نظر کیفیت تصاویر نمی‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

این لنز عکس‌هایی می‌گیرد که جزئیات زیادی داشته و رنج دینامیک عریضی دارند ولی رنگ‌ها از رنگ و رو رفته شده‌اند و زیاد درخشان نیستند به همین دلیل بسیاری از تصاویر عاری از درخشندگی هستند. علی‌رغم همه این موارد، Moto G9 Plus می‌تواند عکس‌های واقع‌گرایانه‌ای به ثبت برساند.

کیفیت دوربین موتو جی ۹ پلاس
نمونه تصویر پرتره گرفته شده با لنز اصلی موتورولا Moto G9 Plus

لنز ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید هم عملکرد قابل‌قبولی از خودش ارائه می‌کند ولی وقتی روی تصاویر نهایی زوم می‌کنید، جزئیات از بین خواهند رفت. به علاوه، هنگامی که میان لنز اصلی و اولترا واید سوئیچ می‌شوید، کاهش یافتن دقت رنگ‌ها را کاملاً احساس خواهید کرد.

کیفیت تصاویر با گزینه Night Vision و دوربین سلفی

در اپلیکیشن دوربین، یک حالت عکسبرداری در شب به نام Night Vision قرار گرفته که وقتی نور کمی در صحنه وجود دارد، استفاده از آن به شدت توصیه می‌شود زیرا تصاویری می‌گیرد که باکیفیت، قابل‌استفاده و زیبا هستند.

کیفیت دوربین موتو جی ۹ پلاس
سمت راست: Night Vision روشن
سمت چپ: Night Vision خاموش

تصاویر سلفی هم کیفیت مناسبی دارند و در آنها جزئیات به اندازه کافی دیده می‌شود و رنگ‌ها بادقت هستند و باعث خواهد شد چهره‌تان کاملاً طبیعی به نظر بیاید. عکس‌های سلفی پرتره نیز کیفیت قابل‌قبولی پیدا می‌کنند اما توجه داشته باشید که تصویربرداری از جایی که پس‌زمینه پیچیده‌ای دارد، ممکن است افکت‌های مصنوعی ایجاد نماید.

جمع‌بندی

با در نظرگیری تمامی جوانب، موتو جی ۹ پلاس یکی از بهترین گوشی‌های میان‌رده بازار موبایل به حساب می‌آید که می‌تواند آلترناتیو مناسبی برای شیائومی ردمی نوت ۹ پرو و موتورولا وان فیوژن باشد. این دستگاه با امکانات فوق‌العاده‌ای مانند صفحه نمایش باکیفیت و درخشان، سخت‌افزار نسبتاً قدرتمند، دوربین توانمند و باتری باظرفیت و بادوام می‌تواند با قیمتی مناسب پاسخگوی نیاز خریداران باشد.

 

نقاط قوت

  • دوام باتری طولانی‌مدت و فوق‌العاده
  • سرعت شارژ بسیار زیاد
  • لنز اولترا واید توانمند و همه‌کاره
  • وجود دکمه گوگل اسیستنت کارآمد
  • دارای جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری
  • سنسور اسکنر اثر انگشت پرسرعت و در دسترس
  • صفحه نمایش LCD باکیفیت و درخشان

 

نقاط ضعف

  • کیفیت پایین و کم‌رنگ بودن برخی از تصاویر
  • ابعاد نسبتاً بزرگ و وزن تقریباً زیاد

خرید گوشی موتورولا Moto G9 Plus

حال که به پایان مقاله نقد و بررسی موتو جی ۹ پلاس رسیدیم، نظر شما کاربران گرامی و خریداران احتمالی در مورد این تلفن همراه چیست؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: phonearena.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

2 نظر از طرف کاربران برای این مطلب ثبت شده است.

امیرمولاخواه - تاریخ: ۱۳۹۹٫۱۲٫۱۴ ساعت: ۱۴:۲۶

اینو گوشی خوب و خوش دستی هست ولی به گرد پای نوا 5 تی هم نمیرسه

Mahmood - تاریخ: ۱۳۹۹٫۱۱٫۰۶ ساعت: ۱۳:۵۱

من دوهفته خریدم قبلاً نوت۸شیایومی داشتم.ازهرلحاظ نسبت به گوشی شیایومی برتری داره .هم از لحاظ دوربین هم شارژ باطری هم کیفیت صفحه نمایش .چیپستش هم قدرتمنده۷۳۰جی مشکل این گوشی بزرگ بودن وسنگین بودنش

شما نیز نظر خود را درباره این مطلب بیان نمائید: