مقایسه مدل‌های آیفون ۱۲

مقایسه مدل‌های آیفون ۱۲

در مراسم اکتبر ۲۰۲۰، اپل از خانواده آیفون ۱۲ که چهار عضو داشت رونمایی کرد. این دستگاه‌ها که آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس نامیده می‌شوند، هر کدام با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند به همین دلیل با مقاله مقایسه مدل‌های آیفون ۱۲ می‌خواهیم شما را با وجه تمایز هر گوشی آشنا کنیم. پس با برتر دیجیتال همراه باشید.

مقدمه‌ای بر مدل‌های آیفون ۱۲

دیگر از آن روزها که اپل هر سال یک یا دو گوشی پرچمدار معرفی می‌کرد خبری نیست. تقاضاهای مشتریان آن‌قدر در این ۱۳ سالی که از رونمایی از اولین آیفون می‌گذرد افزایش پیدا کرده که چاره‌ای نبوده تا محصولات این کمپانی متنوع‌تر شوند. این یعنی حالا دست خریداران برای پیدا کردن گوشی دلخواهشان از نظر ویژگی‌ها، اندازه و قیمت بازتر شده است. همان‌طور که گفتیم، در رویداد اکتبر ۲۰۲۰، اپل چهار مدل آیفون معرفی کرد که عبارتند از: آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس. علاوه بر این نکته، آیفون ۱۱ همچنان با قیمت کمتری قرار است به فروش برسد بنابراین علاقه‌مندان به سیستم عامل iOS می‌توانند از میان مدل‌های بیشتری که بین ۵۹۹ تا ۱۰۹۹ دلار قیمت خورده‌اند و امکاناتشان بیشتر شده است دستگاه مورد نظرشان را انتخاب کنند.

همه گوشی‌های معرفی شده در رویداد اکتبر ۲۰۲۰، چند ویژگی مشترک از جمله پشتیبانی از شبکه 5G، متصل‌کننده مغناطیسی MagSafe، نمایشگر OLED و تراشه A14 Bionic دارند. به علاوه، شیوه طراحی آنها شبیه آیپدهای پرو و لبه‌های آنها هم مستقیم شده تا بتوان راحت‌تر آنتن‌های مربوط به اتصال به شبکه نسل بعد ارتباطات را نصب کرد. با این وجود، در برخی زمینه‌ها از جمله اندازه، دوربین و ظرفیت حافظه تفاوت‌هایی به چشم می‌خورد بنابراین در ادامه به مقایسه مدل‌های آیفون ۱۲ می‌پردازیم.

مشخصات فنی

آیفون ۱۲آیفون ۱۲ مینیآیفون ۱۲ پروآیفون ۱۲ پرو مکس
دوربیندوگانه:

·      ۱۲ مگاپیکسلی اصلی

·      ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید

دوگانه:

·      ۱۲ مگاپیکسلی اصلی

·      ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید

سه‌گانه:

·      ۱۲ مگاپیکسلی اصلی با گشودگی دیافراگم f/2.4

·      ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید با گشودگی دیافراگم f/1.6

·      ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو با گشودگی دیافراگم f/2.0 و قابلیت زوم ۴ برابری اپتیکال

سه‌گانه:

·      ۱۲ مگاپیکسلی اصلی با گشودگی دیافراگم f/2.4

·      ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید با گشودگی دیافراگم f/1.6

·      ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو با گشودگی دیافراگم f/2.0 و قابلیت زوم ۵ برابری اپتیکال

کیفیت فیلمبرداریویدیوهای HDR با کیفیت Dolby Vision و با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیهویدیوهای HDR با کیفیت Dolby Vision و با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیهویدیوهای HDR با کیفیت Dolby Vision و با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیهویدیوهای HDR با کیفیت Dolby Vision و با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه
استقامت باتریقابلیت پخش فیلم به مدت ۱۷ ساعتقابلیت پخش فیلم به مدت ۱۳ ساعتقابلیت پخش فیلم به مدت ۱۷ ساعتقابلیت پخش فیلم به مدت ۲۰ ساعت
صفحه نمایش۶٫۱ اینچی Super Retina XDR۵٫۴ اینچی Super Retina XDR۶٫۱ اینچی Super Retina XDR۶٫۷ اینچی Super Retina XDR
مقاومت در برابر آبعمق ۶ متر به مدت ۳۰ دقیقهعمق ۶ متر به مدت ۳۰ دقیقهعمق ۶ متر به مدت ۳۰ دقیقهعمق ۶ متر به مدت ۳۰ دقیقه
جنس بدنهآلومینیومآلومینیوماستیل ضد زنگاستیل ضد زنگ
حافظه داخلی (گیگابایت)·      ۶۴

·      ۱۲۸

·      ۲۵۶

·      ۶۴

·      ۱۲۸

·      ۲۵۶

·      ۱۲۸

·      ۲۵۶

·      ۵۱۲

·      ۱۲۸

·      ۲۵۶

·      ۵۱۲

تراشهA14 BionicA14 BionicA14 BionicA14 Bionic
سنسور LiDARنداردندارددارددارد
قیمت۷۹۹ دلار۶۹۹ دلار۹۹۹ دلار۱۰۹۹ دلار
طول۱۴۶٫۷ میلی‌متر۱۳۱٫۵ میلی‌متر۱۴۶٫۷ میلی‌متر۱۶۰٫۸ میلی‌متر
وزن۱۶۴ گرم۱۳۵ گرم۱۸۹ گرم۲۲۸
رزولوشن۲۵۳۲ * ۱۱۷۰۲۳۴۰ * ۱۰۸۰۲۵۳۲ * ۱۱۷۰۲۷۷۸ * ۱۲۸۴
تراکم پیکسلی۴۶۰۴۷۶۴۶۰۴۵۸
رنگ‌بندی·      آبی

·      سبز

·      قرمز

·      سفید

·      مشکی

·      آبی

·      سبز

·      قرمز

·      سفید

·      مشکی

·      آبی

·      طلایی

·      مشکی

·      سفید

·      آبی

·      طلایی

·      مشکی

·      سفید

شبکه اتصالLTE و 5GLTE و 5GLTE و 5GLTE و 5G

مقایسه مدل‌های آیفون ۱۲ از نظر طراحی

تفاوت‌های آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مینی

مقایسه آیفون ۱۲ با آیفون ۱۲ مینی

همان‌طور که از روی ظاهر دستگاه‌ها نیز مشخص است، آیفون ۱۲ مینی دارای ابعاد کوچکتری می‌باشد. این موبایل حدود ۱۵ میلی‌متر کوتاه‌تر و ۶ میلی‌متر کم‌عرض‌تر است و تقریباً ۳۰ گرم وزن کمتری دارد. بقیه قسمت‌های این گوشی فرق زیادی با آیفون ۱۲ ندارد چرا که در جلوی صفحه نمایش هر دو موبایل ناچ و در عقب لوگوی اپل و دو لنز دوربین اصلی و فلاش LED حضور یافته‌اند.

قاب جلویی و پشتی هر دو موبایل شیشه‌ای و فریم آنها آلومینیومی است و با توجه به تأییدیه IP68 که برایشان دریافت شده، این گوشی‌ها تا عمق ۶ متری زیر آب مقاومت خواهند داشت. در اطراف فریم هر دو تلفن همراه هم امکانات یکسانی به چشم می‌خورد به طوری که در سمت راست آنها دکمه پاور و در سمت چپ آنها دکمه‌های کاهش و افزایش صدا، بیصدا کردن و اسلات سیمکارت مشاهده می‌شود. در پایین نیز پورت Lightning، اسپیکر و میکروفون قرار گرفته‌اند و در بالا هم خبری از امکانات بیشتر نیست.

خرید گوشی آیفون ۱۲

خرید گوشی آیفون ۱۲ مینی

 

تفاوت‌های آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس

تفاوت iPhone 12 Pro با iPhone 12 Pro Max

همان صحبت‌هایی که در مورد آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مینی کردیم را می‌توانیم برای آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس نیز تکرار کنیم. بر این اساس، گوشی اول بیش از ۱۵ میلی‌متر قدکوتاه‌تر و بیش از ۷ میلی‌متر کم‌عرض‌تر است. وزن مدل دارای پسوند پرو هم ۲۲۸ گرم است تا بیش از ۳۰ گرم سنگین‌تر باشد.

جنس بدنه این دو دستگاه اما، با دو مدل ارزان‌قیمت‌تر متفاوت است و اگرچه در جلو و عقب از پوشش شیشه‌ای بهره گرفته شده ولی فریم آنها استیل ضد زنگ می‌باشد. در قاب پشتی این دو گوشی، سه لنز به عنوان دوربین اصلی و یک فلاش LED و سنسور LiDAR قابل مشاهده بوده و در جلو هم نمایشگر دارای ناچ حضور یافته است.

امکانات اطراف فریم هم دقیقاً با یکدیگر برابری می‌کنند و در سمت راست دکمه پاور و در سمت چپ دکمه‌های کاهش و افزایش صدا، بیصدا کردن و اسلات سیمکارت قرار گرفته‌اند و در پایین نیز پورت Lightning و نقطه‌های مخصوص اسپیکر و میکروفون دیده می‌شوند.

خرید گوشی آیفون ۱۲ پرو

خرید گوشی آیفون ۱۲ پرو مکس

 

مقایسه مدل‌های آیفون ۱۲ از نظر صفحه نمایش

اولاً باید به این نکته اشاره کنیم که صفحه نمایش استفاده شده در چهار مدل آیفون ۲۰۲۰ از نوع Super Retina XDR OLED است بنابراین تفاوت‌هایی که میان این دستگاه‌ها یافت می‌شود بیشتر به خاطر رزولوشن، نسبت بدنه به تصویر، تراکم پیکسلی و . . .  می‌باشد. حتی پوشش شیشه ضد خش و اولئوفوبیک که در آنها به کار رفته نیز یکسان است و این یعنی مقاومت نمایشگر ۶٫۱ اینچی آیفون ۱۲، ۵٫۴ اینچی آیفون ۱۲ مینی، ۶٫۱ اینچی آیفون ۱۲ پرو و ۶٫۷ اینچی آیفون ۱۲ پرو مکس برابر خواهد بود.

در میان این گوشی‌ها، آیفون ۱۲ مینی با رزولوشن ۲۵۳۲ * ۱۱۷۰ کمترین و آیفون ۱۲ پرو مکس با رزولوشن ۲۷۷۸ * ۱۲۸۶ بیشترین وضوح را دارد و دو مدل آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو در بین آنها قرار می‌گیرند. نسبت صفحه نمایش به بدنه این چهار مدل هم بین ۸۵ تا تقریباً ۸۷ درصد متغیر است.

به عنوان یک قانون کلی، اپل همیشه به استفاده از بهترین صفحه نمایش‌ها در گوشی‌هایی که تولید می‌کند معروف بوده و این‌بار این قانون در مورد محصولات سال ۲۰۲۰ او نیز کاملاً صادق است بنابراین صرف‌نظر از مدلی که خریداری می‌کنید، مطمئناً از کیفیت بالای تصاویر و وضوح زیاد آنها لذت خواهید برد و تنها تفاوتی که احساس خواهید کرد، سایز نمایشگر خواهد بود. ضمن اینکه به جهت پشتیبانی از تکنولوژی True Tone و امکان نمایش محتواها با کیفیت Dolby Vision، هر آنچه که در این گوشی‌ها پخش می‌شود شفافیت زیادی خواهد داشت و روشنایی نمایشگر بسته به نور محیط، کم و زیاد خواهد شد و دقت رنگ‌ها تغییر خواهد کرد.

 

مقایسه مدل‌های آیفون ۱۲ از نظر سخت‌افزار

تفاوت‌های گوشی‌های سال جدید اپل

همه آیفون‌های معرفی شده در سال ۲۰۲۰ از تراشه شش هسته‌ای A14 Bionic اپل بهره می‌برند که با فرآیند لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید شده و دارای حداکثر سرعت ۳٫۱ گیگاهرتزی است. پردازنده گرافیکی آنها هم Apple GPU می‌باشد.

تفاوت عمده اما، جایی است که آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مینی رم ۴ و آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس رم ۶ گیگابایتی دارند. حافظه داخلی دو مدل اول هم ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ و حافظه داخلی دو مدل دوم ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی است.

همانطور که در مقاله نقد و بررسی آیفون ۱۲ گفتیم، امتیازات بنچمارک این گوشی به عنوان یکی از معمولی‌ترین اعضای موبایل‌های جدید اپل در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که این تلفن همراه در انجام کارهای گرافیکی و بسیار سنگین توانمند است بنابراین اگر بخواهیم این قانون را به آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس نیز تعمیم دهیم، به این نتیجه خواهیم رسید که عملکرد آنها آن‌قدر خوب خواهد بود که توانایی شکست دادن بسیاری از پرچمداران اندرویدی را خواهند داشت.

 

مقایسه مدل‌های آیفون ۱۲ از نظر سیستم عامل و رابط کاربری

اپل همواره سیستم نرم‌افزاری ایمن، یکدست و فوق‌العاده‌ای داشته و با نسخه ۱۴ سیستم عامل iOS نیز این ثبات را حفظ کرده است. تمامی چهار مدل خانواده آیفون ۱۲ به صورت پیش‌فرض از پلتفرم iOS 14.1 بهره می‌برند.

از جمله امکانات این سیستم عامل می‌توانیم به امکان اضافه کردن ویجت به هوم اسکرین، امکان تغییر مرورگر و اپلیکیشن مدیریت ایمیل پیش‌فرض و . . . اشاره کنیم. با این حال، برخی از قابلیت‌ها نیز مخصوص آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس هستند زیرا همان‌طور که گفتیم به جهت حضور سنسور LiDAR، بعضی تکنولوژی‌های مربوط به واقعیت افزوده در این دستگاه‌ها گنجانده شده‌اند.

 

مقایسه مدل‌های آیفون ۱۲ از نظر دوربین

با مشاهده قاب پشتی آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مینی، بدون شک دو لنز دوربین اصلی بیش از هر چیز دیگری توجه شما را به سمت خودشان جلب خواهند کرد. لنز اصلی ۱۲ مگاپیکسلی و لنز اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی شاید روی کاغذ نتوانند حرف زیادی در برابر لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی گلکسی اس ۲۰ اولترا داشته باشد اما به خاطر سیستم نرم‌افزاری و پردازشی قدرتمندی که اپل تعبیه کرده، می‌توانند تصاویر و فیلم‌های باکیفیتی ضبط کنند.

در سمت دیگر، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس علاوه بر دو لنز ۱۲ مگاپیکسلی اصلی و اولترا واید، از حضور یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو استفاده می‌کنند.

کیفیت تصاویر

همان‌طور که در عکس‌ها می‌بینید، آیفون ۱۲ پرو رنگ‌ها را سرزنده‌تر و پویاتر نشان می‌دهد و آیفون ۱۲ تصویری گرفته که قسمت‌های نارنجی آن کم‌رنگ‌تر شده و چمن نیز در آن بیشتر به سبز کم‌رنگ تمایل دارد تا سبز پررنگ.

کیفیت دوربین iPhone 12
نمونه تصویر گرفته شده با دوربین آیفون ۱۲
کیفیت دوربین آیفون ۱۲ پرو
نمونه تصویر گرفته شده با آیفون ۱۲ پرو

توانایی‌های فیلمبرداری هر چهار گوشی یکسان است بنابراین صرف‌نظر از مدلی که می‌خرید، قادر خواهید بود که نهایتاً فیلم‌های 4K با نرخ ۲۴، ۳۰ و یا ۶۰ فریم بر ثانیه ضبط کنید.

دوربین سلفی آیفون‌های سال ۲۰۲۰ هم یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 است. یکی از ویژگی‌های جذاب دوربین جلوی گوشی‌های جدید اپل آن است که می‌توانید در شب‌ها هم عکس‌های پرتره به ثبت برسانید بر این اساس آرزوی دیرینه بسیاری از کاربران که دوست داشتند بتوانند در شرایط کم نور هم عکس‌های سلفی با پس‌زمینه تار بگیرند، حالا برآورده شده است.

کیفیت دوربین سلفی آیفون ۱۲
نمونه تصویر سلفی گرفته شده با آیفون ۱۲
کیفیت دوربین سلفی ۱۲ پرو
نمونه تصویر سلفی گرفته شده با آیفون ۱۲ پرو

مقایسه مدل‌های آیفون ۱۲ از نظر باتری

باتری گوشی‌های سال ۲۰۲۰ اپل
به ترتیب از سمت راست: آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس

با توجه به وزن و جثه‌ای که هر گوشی دارد، می‌توانیم حدس بزنیم که کدام دستگاه از باتری باظرفیت‌تری بهره می‌برد. با ذکر این نکته، آیفون ۱۲ مینی به خاطر کامپکت‌تر بودن از باتری ۲۲۲۷ و آیفون ۱۲ به خاطر بدنه‌ای نسبتاً بزرگتر از باتری ۲۸۱۵ میلی‌آمپری استفاده می‌کند. آیفون ۱۲ پرو نیز همچون آیفون ۱۲ باتری ۲۸۱۵ میلی‌آمپر بر ساعت دارد و آیفون ۱۲ پرو مکس از باظرفیت‌ترین منبع نیرو با توان ۳۶۸۷ میلی‌آمپری بهره می‌برد.

در آزمایش‌های تخصصی انجام شده، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس توانسته‌اند به ترتیب تا ۱۷ و ۲۰ ساعت در حالت استندبای دوام بیاورند. آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مینی هم در صورت استندبای ماندن، به ترتیب استقامت ۱۷ و ۱۵ ساعتی را به ثبت رسانده‌اند. با این اوصاف، به خاطر ظرفیتی که باتری این گوشی‌ها دارد، می‌توانیم این آمار را قابل‌قبول بدانیم.

 

جمع‌بندی

هیچ شکی در آن نیست که آیفون ۱۲ پرو مکس بهترین گوشی اپل در سال ۲۰۲۰ به حساب می‌آید اما اگر کسی سراغ آیفون ۱۲ مینی و یا دو مدل دیگر رفت نیز چیزی از دست نداده است. بهتر است بگوییم که این موبایل‌ها از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تفاوت آن‌چنانی با هم ندارند و فقط حضور یک لنز اضافه و سنسور LiDAR در دو مدل پیشرفته‌تر آنها را با آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مینی متفاوت کرده است. در زمینه صفحه نمایش نیز فرقی میان این موبایل‌ها دیده نمی‌شود زیرا علی‌رغم اینکه سایز آنها متفاوت است ولی به خاطر Super Retina XDR و OLED بودن کیفیت و وضوح محتواها یکسان خواهد بود.

خرید گوشی آیفون ۱۲

خرید گوشی آیفون ۱۲ مینی

خرید گوشی آیفون ۱۲ پرو

خرید گوشی آیفون ۱۲ پرو مکس

 

حال که به انتهای مقاله مقایسه مدل‌های آیفون ۱۲ رسیده‌ایم، شما کدام گوشی را ترجیح می‌دهید؟. آیفون ۱۲؟ آیفون ۱۲ مینی؟ آیفون ۱۲ پرو یا آیفون ۱۲ پرو مکس؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منابع: techcrunch.com و GSMArena 1 و GSMArena 2

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: