مقایسه گوشی شیائومی Redmi 9A با هواوی Y6s 2019

مقایسه گوشی Redmi 9A با Y6s

شیائومی ردمی ۹ ای و هواوی وای ۶ اس ۲۰۱۹ را باید امروزه دو گوشی پایین‌رده بازار موبایل تلقی کنیم؛ زیرا امکاناتی که دارند با استانداردهای مخصوص سال ۲۰۲۰ سازگار نیستند. امروزه در هر تلفن همراه مدرن، معمولاً دوربین اصلی چند لنز دارد اما در این دو موبایل تنها یک لنز به کار رفته است. در کنار این مورد، امکانات سخت‌افزاری شیائومی Redmi 9A و هواوی Y6s 2019 هم در حد و اندازه موبایل‌های امروزی نیست. با این وجود، کسانی هستند که سراغ این تلفن‌های همراه می‌روند. اما تفاوت این دو دستگاه در چیست؟. با برتر دیجیتال همراه باشید و مقاله مقایسه شیائومی Redmi 9A با هواوی Y6s 2019 را بخوانید تا بتوانید گوشی مناسب را انتخاب کنید.

مشخصات فنی

شیائومی Redmi 9Aهواوی Y6s 2019
ابعاد (میلی‌متر)۱۶۴٫۹ * ۷۷٫۱ * ۹۱۵۶٫۳ * ۷۳٫۵ * ۸
وزن (گرم)۱۹۶۱۵۰
صفحه نمایش
  • ۶٫۵۳ اینچ
  • IPS LCD
  • ۶٫۰۹ اینچ
  • IPS LCD
رزولوشن (پیکسل)۱۶۰۰ * ۷۲۰۱۵۶۰ * ۷۲۰
سیستم عاملاندروید ۱۰اندروید ۹
رابط کاربریMIUI 12EMUI 9.1
تراشهMediaTek Helio G25MediaTek MT6765 Helio P35
رم (گیگابایت)
  • ۲
  • ۳
  • ۶
  • ۳
  • ۴
حافظه داخلی (گیگابایت)
  • ۳۲
  • ۱۲۸
  • ۳۲
  • ۶۴
پشتیبانی از کارت حافظهدارددارد
دوربین اصلی۱۳ مگاپیکسل۱۳ مگاپیکسل
دوربین سلفی۵ مگاپیکسل۸ مگاپیکسل
باتری (میلی‌آمپر)۵۰۰۰۳۰۲۰
سنسورها
  • شتاب‌سنج
  • مجاورت
  • سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب پشتی
  • شتاب‌سنج
  • مجاورت

 

مقایسه گوشی شیائومی Redmi 9A با هواوی Y6s 2019 از نظر طراحی

خیلی راحت می‌توان فهمید که طول شیائومی ردمی ۹ ای بلندتر و عرض هواوی وای ۶ اس ۲۰۱۹ بیشتر است و در زمینه ضخامت هم دو موبایل فرق زیادی با هم ندارند. اگر گوشی شیائومی را در دست بگیرید، به خوبی متوجه سنگین‌تر بودن آن خواهید شد. نماینده شیائومی در حدود ۴۰ گرم سنگین‌تر است.

شیائومی دقیقا به این موضوع که جنس بدنه Redmi 9A از چه موادی ساخته شده، اشاره‌ای نکرده است؛ اما هواوی در این‌ باره شفافیت به خرج داده و اعلام کرده در جلو از پوشش شیشه‌ای و در عقب و فریم از چارچوب پلاستیکی بهره گرفته است. البته بعید می‌دانیم با توجه به قیمت پایین شیائومی ردمی ۹ ای، بدنه آن از جنس شیشه باشد و احتمالاً این شرکت نیز همچون هواوی عمل کرده باشد.

شیائومی Redmi 9A از نمای پشتی

در اطراف فریم پلاستیکی دو دستگاه تقریباً امکانات یکسانی تعبیه شده است. در سمت راست هر دو گوشی، دکمه‌های پاور و کاهش و افزایش صدا و در سمت چپ اسلات قرار دادن سیمکارت و مموری کارت حضور یافته‌اند. در بالای نماینده هواوی جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری و میکروفون را می‌بینیم؛ در صورتی که در نماینده شیائومی میکروفون به پایین و کنار پورت microUSB و بریدگی‌های اسپیکر منتقل شده است. در قسمت پایین Y6s 2019 هم درگاه microUSB و حفره‌های مخصوص اسپیکر قرار گرفته‌اند.

 

بررسی محل قرارگیری دوربین و سنسور اثر انگشت

همان‌طور که مشخص است، نمای جلویی دو تلفن همراه شباهت زیادی به هم دارد؛ زیرا تقریباً اکثر این قسمت را نمایشگر پوشانده و فقط در بالای آن یک ناچ U شکل جهت قرارگیری دوربین سلفی به چشم می‌خورد. قاب پشتی اما، بسیار متفاوت است. در گوشه سمت چپ هواوی وای ۶ اس ۲۰۱۹ لنز دوربین اصلی و فلاش LED و در وسط هم سنسور اسکنر اثر انگشت دیده می‌شود. ضمن اینکه نمونه آبی رنگ این موبایل دارای پوشش رنگی دو تکه است اما نمونه مشکی رنگ آن یکدست است.

شیائومی ردمی ۹ ای از نمای روبرو

در شیائومی ردمی ۹ ای قضیه کمی متفاوت خواهد بود چرا که در گوشه‌ی بالای سمت چپ قاب پشتی این موبایل، بیضی عمودی و مشکی رنگی را می‌بینیم که محل قرارگیری لنز دوربین اصلی و فلاش LED است و در امتداد این ماژول سیاه رنگ یک خط تا پایین آمده که در انتهای آن برند Redmi حکاکی شده است. این نوع شیوه طراحی در همه رنگ‌های این موبایل یعنی آبی، سبز و مشکی به چشم می‌خورد و مخصوص نمونه خاصی نیست.

در مجموع، از نظر طراحی تفاوت زیادی میان دو گوشی مورد بحث ما وجود ندارد؛ ولی اگر بخواهیم بگوییم کدام دستگاه برتر است، باید به خاطر حضور سنسور اسکنر اثر انگشت در قاب پشتی و وزن کمتر، هواوی Y6s 2019 را موبایل برتر بدانیم.

گوشی برتر از نظر طراحی: هواوی Y6s 2019

 

مقایسه گوشی شیائومی Redmi 9A با هواوی Y6s 2019 از نظر صفحه نمایش

مقایسه گوشی Redmi 9A با Y6s از نظر صفحه نمایش

از نظر صفحه نمایش نمی‌توانیم تفاوت زیادی میان دو گوشی قائل شویم؛ زیرا هر دو از پنل‌های IPS LCD بهره می‌برند که کمی بیشتر از ۶ اینچ سایز دارند. ضمن اینکه اختلاف رزولوشن، تراکم پیکسلی و نسبت صفحه نمایش به بدنه آنها هم بسیار ناچیز است. ظاهر نمایشگر نیز به هیچ عنوان متفاوت نیست زیرا همان‌طور که در بخش طراحی گفتیم، جلوی شیائومی ردمی ۹ ای و هواوی وای ۶ اس ۲۰۱۹ را کلاً صفحه نمایشی پوشانده که در قسمت بالایی خود به یک ناچ U شکل مجهز شده است.

گوشی برتر از نظر صفحه نمایش: هم شیائومی Redmi 9A و هم هواوی Y6s 2019

 

مقایسه گوشی شیائومی Redmi 9A با هواوی Y6s 2019 از نظر سخت‌افزار

قدرت سخت‌افزاری این دو موبایل توسط یک تراشه هشت هسته‌ای تولید شده با فرآیند لیتوگرافی ۱۲ نانومتری تأمین می‌شود. در محصول شیائومی و هواوی به ترتیب چیپست‌های MediaTek Helio G25 و MediaTek MT6765 Helio P35 به کار رفته است. در آزمایش AnTuTu 8، شیائومی ردمی ۹ ای توانسته امتیاز ۱۰۲۷۷۸ و هواوی وای ۶ اس ۲۰۱۹ توانسته امتیاز ۹۸۷۲۸ را کسب کند. این یعنی گوشی شیائومی از قدرت پردازشی بیشتری برخوردارست. لازم به ذکر است که پردازنده گرافیکی هر دو دستگاه PowerVR GE8320 می‌باشد.

همان‌طور که در جدول مشخصات فنی اول مقاله نیز اشاره کردیم، رم هواوی Y6s 2019 به ۳ گیگابایت می‌رسد و حافظه داخلی آن ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت است. محصول شیائومی اما، از این نظر تنوع بیشتری دارد به طوری که در سه نمونه با رم ۲ و حافظه داخلی ۳۲، رم ۳ و حافظه داخلی ۳۲ و رم ۶ و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی تولید شده است. ضمن اینکه می‌توان ظرفیت حافظه این دو تلفن همراه را با مموری کارت microSD ارتقا داد.

با در نظرگیری سخت‌افزار دو موبایل، به راحتی می‌توانیم نتیجه‌گیری کنیم که هر دوی آنها برای وبگردی، گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی، ارسال پیام، برقراری تماس و . . . مناسب هستند؛ اما هیچ‌کدام از آنها برای اجرای بازی‌ها و نرم‌افزارهای سنگین گرافیکی تولید نشده‌اند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم از نصب گیم‌های سنگین در این دو تلفن همراه خودداری کنید؛ زیرا به شدت سرعت آنها را کاهش داده و باعث ایجاد لگ خواهد شد.

گوشی برتر از نظر سخت‌افزار: شیائومی Redmi 9A

خرید گوشی Redmi 9A

خرید گوشی Y6s 2019

 

مقایسه گوشی شیائومی Redmi 9A با هواوی Y6s 2019 از نظر سیستم عامل و رابط کاربری

بر خلاف بسیاری دیگر از گوشی‌های هواوی که به خاطر تنش این شرکت با ایالات متحده نتوانسته‌اند از خدمات موبایلی گوگل بهره ببرند، موبایل Y6s 2019 موفق شده مجوزهای لازم را دریافت کند بنابراین سیستم عامل اندروید ۹ و رابط کاربری EMUI 9.1 که در آن نصب شده‌اند با تمامی اپلیکیشن‌ها سازگاری دارند و مشکلی از لحاظ استفاده از پلی استور و یا سایر برنامه‌های ساخت گوگل نخواهند داشت. در سمت دیگر، شیائومی هم مطابق معمول مجوزهای خدمات موبایلی گوگل را برای این محصولش دریافت کرده تا Redmi 9A علاوه بر بهره‌مندی از رابط کاربری MIUI 12، از جدیدترین نسخه فعلی اندروید یعنی ورژن ۱۰ استفاده کند.

هم هواوی وای ۶ اس ۲۰۱۹ و هم شیائومی ردمی ۹ ای از خدمات موبایلی گوگل پشتیبانی می‌کنند

به طور کلی شباهت‌های نرم‌افزاری زیادی میان این دو موبایل وجود دارد. مثلاً شیوه ناوبری مبتنی بر حرکات که برای بازگشت به صفحه قبل باید انگشت خود را از لبه‌های صفحه نمایش به داخل بکشید یا برای برگشت به هوم اسکرین باید انگشتتان را از پایین نمایشگر به بالا بکشید، از جمله موارد این هستند. دیگر وجه اشتراک هم وجود نرم‌افزارهای از پیش نصب شده متعدد می‌باشد که البته لغو نصب بسیاری از آنها کار آسانی خواهد بود.

 

جزیئات بروزرسانی سیستم عامل گوشی‌ها

در این بین توجه به این نکته خالی از لطف نیست، که به خاطر حضور اندروید ۱۰ در شیائومی ردمی ۹ ای، احتمال می‌دهیم که این دستگاه بتواند تا اندروید ۱۲ آپدیت شود و این یعنی تا دو سال آینده می‌توانید با خیالی آسوده از تمام امکانات جدید و ناب نرم‌افزاری که گوگل با سیستم عاملش ارائه می‌دهد، استفاده کنید. در سمت دیگر، اگرچه هواوی Y6s 2019 هم از اندروید ۹ به عنوان سیستم عامل بهره می‌برد ولی به محض روشن شدن باید آن را به اندروید ۱۰ آپدیت نمایید و پس از آن احتمالاً یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری برایش دریافت خواهید کرد. با این توضیحات، به نظر می‌رسد بتوانیم شیائومی ردمی ۹ ای را گوشی برتر از نظر نرم‌افزار بدانیم.

گوشی برتر از نظر سیستم عامل و رابط کاربری: شیائومی Redmi 9A

 

مقایسه گوشی شیائومی Redmi 9A با هواوی Y6s 2019 از نظر دوربین

دوربین اصلی هر دو گوشی یک لنز ۱۳ مگاپیکسلی است و تنها تفاوت موجود به گشودگی دیافراگم مربوط می‌شود. سایر امکانات اعم از فیلمبرداری نیز یکسان خواهد بود و هم شیائومی ردمی ۹ ای و هم هواوی وای ۶ اس ۲۰۱۹ می‌توانند فیلم‌های 1080p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کنند. تفاوت عمده در دوربین سلفی است که محصول هواوی از یک لنز ۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد در حالی که محصول شیائومی درون ناچ خود یک لنز ۵ مگاپیکسلی جای داده است. در این بخش هم فیلمبرداری با کیفیت گفته شده صورت خواهد پذیرفت.

کیفیت تصاویر

کیفیت دوربین شیائومی Redmi 9A
نمونه تصویر گرفته شده با شیائومی Redmi 9A
کیفیت دوربین هواوی Y6s 2019
نمونه تصویر گرفته شده با هواوی Y6s 2019

عکس‌هایی که دو گوشی می‌گیرند، کیفیت یکسان و مناسبی دارند.  رنگ‌ها دارای دقت، رنج دینامیک (در حد و اندازه خودشان) گسترده و وضوح زیاد است. در بخش تصاویر سلفی هم با توجه به استفاده از یک لنز ۸ مگاپیکسلی در هواوی وای ۶ اس ۲۰۱۹، باید برتری را به این گوشی بدهیم. به هر حال، ذکر این نکته الزامی است که تصاویری که با هر دو تلفن همراه گرفته می‌شود را می‌توان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت؛ زیرا کیفیت مناسبی دارند ولی برای عکاسان و یا فیلمبرداران حرفه‌ای، خرید هیچ‌کدام از این دو موبایل را پیشنهاد نمی‌کنیم. این افراد می‌توانند برای اینکه تلفن همراه مناسب خودشان را راحت‌تر پیدا کنند، مقاله بهترین دوربین گوشی2020 را مطالعه نمایند.

گوشی برتر از نظر دوربین: هواوی Y6s 2019

 

مقایسه گوشی شیائومی Redmi 9A با هواوی Y6s 2019 از نظر باتری

مقایسه گوشی Redmi 9A با Y6s از نظر باتری

شیائومی در Redmi 9A یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری و بسیار باظرفیت قرار داده که خیال خریداران را از دوام طولانی‌مدت راحت خواهد کرد. در سمت دیگر، هواوی از یک منبع نیروی ۳۰۲۰ میلی‌آمپری برای تأمین انرژی Y6s 2019 استفاده کرده که بدون شک نمی‌تواند حرف زیادی در برابر باتری ردمی ۹ ای داشته باشد بنابراین بدون هیچ شک و شبهه‌ای باید محصول شیائومی را دستگاه برتر از نظر باتری بدانیم. ضمناً، به خاطر مقرون به صرفه بودن این تلفن‌های همراه، نباید انتظار داشته باشید در آنها از تکنولوژی شارژ سریع پشتیبانی گردد.

گوشی برتر از نظر باتری: شیائومی Redmi 9A

 

جمع‌بندی

از نظر ظاهری هر دو موبایل شباهت زیادی به هم دارند به خصوص آنکه صفحه نمایش آنها به یک ناچ U شکل مجهز شده است اما اگر وزن کم برایتان در اولویت قرار دارد، هواوی Y6s 2019 گوشی بهتری خواهد بود. این دستگاه در بخش دوربین هم می‌تواند مچ حریفش را بخواباند اما در دیگر قسمت‌ها مانند سخت‌افزار، باتری و نرم‌افزار باید شیائومی Redmi 9A را موبایل برتر تلقی کنیم.

 

خرید گوشی Redmi 9A

خرید گوشی Y6s 2019

 

با مطالعه مقایسه گوشی شیائومی Redmi 9A با هواوی Y6s 2019 شما کدام موبایل را برای خرید ترجیح می‌دهید؟ دلیل خود را بیان کنید.

 

منبع: GSMArena.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: