نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا One Hyper

بررسی موتورولا One Hyper

موتورولا برای مدت نسبتاً زیادی از صنعت گوشی‌های هوشمند فاصله گرفته بود. تا اینکه چند سال قبل توانست با معرفی مدل‌های ارزان‌قیمت و مقرون به صرفه دوباره وارد بازار شود؛ حالا هم توانسته با معرفی موبایل‌های پرچمدار و تاشو، اعاده حیثیت کند. امروز در برتر دیجیتال می‌خواهیم یکی از بهترین محصولات این شرکت را مورد ارزیابی قرار دهیم پس مقاله نقد و بررسی گوشی موتورولا One Hyper را مطالعه کنید.

مقدمه

۲۰۱۹ سال بسیار شلوغی برای موتورولا بود. در واقع از خیلی قبل‌تر و قبل از آغاز دهه جدید میلادی، این برند آمریکایی اقدام به معرفی گوشی‌های خود ‌کرد. حالا موتورولا وان هایپر که به خانواده گوشی‌های سری موتو وان از جمله ویژن، ماکرو، زوم و اکشن می‌پیوندد، باعث شده تا اعضای این سری در مجموع به شش دستگاه برسد و حق انتخاب مشتریان برای بهره‌مندی از یک ویژگی خاص در یک گوشی گسترده‌تر گردد.

Motorola One Hyper به نوعی بهترین مدل این سری می‌باشد؛ زیرا باکیفیت‌ترین دوربینی را دارد که تا کنون در یک محصول موتورولا دیده‌ایم. همچنین اولین موبایل این شرکت به حساب می‌آید که دوربین پاپ‌آپ دارد. در همین سال، موتورولا از تلفن همراه تاشو Razr رونمایی کرد تا گوشی کشویی مربوط به ۲۰ سال قبل را مدرن‌تر کرده باشد و نشان دهد همچنان با نوآوری‌ها به فکر دستیابی به قله‌های موفقیت است.

برخی از امکانات موتورولا One Hyper شگفت‌زده‌مان می‌کنند؛ به حدی که، این احساس به ما القا می‌شود که اصلاً چرا سایر دستگاه‌های سری موتو وان تولید شده‌اند!!!. با همه اینها، بعید است برای این موضوع اهمیت زیادی قائل شوید مگر اینکه نسبت به انتخاب گوشی وسواس زیادی به خرج ‌دهید. با توضیحات داده شده، این محصول میان‌رده موتورولا در شرایط واقعی چگونه عمل می‌کند؟.

 

نقد و بررسی موتورولا One Hyper از نظر طراحی و صفحه نمایش

صفحه نمایش موتورولا وان هایپر

  • نمایشگر: ۶٫۵ اینچی LCD با نسبت بدنه به تصویر ۱۹٫۵:۹ و رزولوشن ۲۳۴۰ * ۱۰۸۰ پیکسل (+Full HD)
  • ابعاد: ۱۶۱٫۸ * ۷۶٫۶ * ۸٫۹ میلی‌متر
  • وزن: ۲۱۰ گرم
  • رنگ‌بندی: قرمز، آبی و صورتی
  • مجهز به دوربین سلفی پاپ‌آپ
  • مجهز به سنسور اسکنر اثر انگشت در قاب پشتی
  • مجهز به جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری

روش موتورولا برای طراحی هر کدام از دستگاه‌های سری موتو وان به صورت جزئی تغییر می‌کند تا هر کدام از آنها روی یک نکته خاصی متمرکز شده و به خاطر آن متفاوت شوند. در مورد One Hyper این قضیه بیش از سایر نمایندگان خودش را نشان می‌دهد.

صفحه نمایش ۶٫۵ اینچی این موبایل باعث شده تا ظاهرش از نظر طولی مانند بسیاری از پرچمداران فعلی گردد و حتی در مقایسه با بعضی از دستگاه‌های دارای نسبت بدنه به تصویر باریک‌تر، عریض‌تر باشد ولی به هیچ عنوان بزرگ یا ضخیم به نظر نمی‌رسد؛ درحالی‌که سنگینی برخی از موبایل‌ها و رقبا مانند OnePlus 7T Pro به خوبی احساس می‌شود.

صفحه نمایش ۶٫۵ اینچی در موتورولا وان هایپر

خودِ نمایشگر نیز رزولوشن زیادی دارد و اگرچه همان پنل معمولی با وضوح Full HD است که در حالت عمودی مشاهده می‌کنیم اما وقتی آن را به صورت افقی می‌گیریم، گویا به تعداد پیکسل‌هایش اضافه می‌شود تا به نوعی قد بلندش جبران شود. ضمناً، علی‌رغم اینکه این صفحه نمایش LCD همانند مدل‌های OLED درخشان نیست ولی دقت رنگ‌ها و میزان روشنایی در آن بسیار بالاست. البته نباید فکر کنید که همچون دستگاه‌های پرچمدار درخشندگی زیادی دارد اما وضوح پایین این صفحه نمایش مشکلی برایتان ایجاد نخواهد کرد.

یکی از مزایای بزرگ این نمایشگر آن است که روی آن دوربینی وجود ندارد تا در پخش محتواها اختلال ایجاد کند؛ بنابراین نه خبری از ناچ است و نه خبری از نقطه سیاه رنگ. در بالا و پایین هم نوار مشکی رنگ زیادی به چشم نمی‌خورد به همین دلیل صفحه نمایش، نمای غالب قسمت جلویی موتورولا وان هایپر می‌باشد. درست است که نمایشگر به خوبی کار می‌کند و کیفیت مناسبی دارد اما اسپیکر و میکروفون از نظر کیفی، کمی ضعیف هستند. همچنین، به خاطر وجود اندروید ۱۰، امکان بهره‌مندی از شیوه ناوبری مبتنی بر حرکات فراهم شده است؛ هرچند در صورت تمایل می‌توانید از سه دکمه مجازی که در تنظیمات سفارشی‌سازی می‌شوند، استفاده کنید.

قاب Motorola One Hyper

نمای تمام صفحه نمایش، در قسمت جلویی موتورولا وان هایپر

قاب پشتی Motorola One Hyper نشان‌دهنده تغییری دیگر در طراحی است؛ به طوری که ظاهر نقطه نقطه آن تا دوربین کشیده شده است. برآمدگی دوربین تا حدودی زیاد می‌باشد و قرارگیری دوربین سلفی هم به برجسته بودن آن کمک کرده ولی در مجموع نسبت به برخی از رقبا زیاد بزرگ نیست. از میان مدل‌ها، نمونه سرمه‌ای رنگ بیش از همه جذابیت دارد چرا که روش دریافت نور (با توجه به زاویه قرارگیری گوشی) در آن نوعی انعکاس گرادیان سبز به آبی را ایجاد می‌کند. نمونه قرمز رنگ آن هم بیشتر قهوه‌ای بوده و رنگ صورتی نیز شباهت زیادی به بنفش دارد. با این اوصاف، خبری از نمونه مشکی رنگ نیست.

رنگ‌بندی موتورولا وان هایپر؛ سرمه‌ای، قرمز و صورتی

بر خلاف روند جدید گوشی‌های پرچمدار که جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری را کنار می‌گذارند، موتورولا وان هایپر به این ویژگی مجهز است؛ بنابراین شما می‌توانید هندزفری‌های مورد علاقه‌تان را در آن قرار دهید. حتی در کارتن این موبایل هدفون توییتر گوشی قرار دارد که اگرچه زیاد باکیفیت نیست اما بالأخره کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند.

دوربین پاپ‌آپ موتورولا One Hyper

در قاب پشتی گوشی، یک سنسور اسکنر اثر انگشت به چشم می‌خورد که در محل مناسبی جای‌گیری کرده تا بدون اینکه نیاز باشد به دنبالش بگردیم، انگشتمان را روی آن بگذاریم و به سرعت قفل نمایشگر را باز کنیم. مطمئناً از نحوه کارایی این حسگر احساس رضایت خواهید کرد هرچند نسبت به نمونه‌های زیر صفحه نمایش که امروزه بیشتر استفاده می‌شوند، پیشرفته یا جذاب‌تر نیست.

 

نقد و بررسی موتورولا One Hyper از نظر عملکرد و باتری

  • تراشه: Qualcomm Snapdragon 675
  • رم: ۴ گیگابایت
  • حافظه داخلی: ۱۲۸ گیگابایت قابل ارتقا با مموری کارت microSD
  • سیستم عامل: اندروید ۱۰
  • وجود نرم‌افزار Moto برای تغییر تنظیمات صفحه نمایش و . . .

در حالی که اندازه و صفحه نمایش وان هایپر فوق‌العاده است اما این دستگاه برخی اوقات با مشکل تضعیف نور خودکار روبه‌رو می‌شود. اگرچه این معضل در مقایسه با موبایل‌های پیشین زیاد حاد نیست اما بعضی وقت‌ها (مثلاً هنگام اجرای Gmail) باعث خواهد شد پس‌زمینه سفید رنگ به خاکستری تبدیل گردد. این مشکل همیشگی نیست ولی کم و بیش رخ می‌دهد. البته در Motorola One Hyper مانند یک ویژگی ذخیره کننده انرژی باتری عمل می‌کند؛ بنابراین وقتی خودِ موبایل تشخیص می‌دهد که شما دارید از نهایت روشنایی آن بهره ببرید، یکدفعه نور آن را به اندازه مورد نیاز کاهش می‌دهد.

رابط کاربری موتورولا وان هایپر

تراشه Qualcomm SD675 Snapdragon در موتورولا وان هایپر

پردازنده این محصول موتورولا، تراشه میان‌رده Qualcomm SD675 Snapdragon به همراه رم ۴ گیگابایتی است. این روزها نباید زیاد نسبت به سخت‌افزار گوشی‌ها حساس بود؛ زیرا حتی دستگاه‌های متوسط این‌چنینی هم به خوبی کار می‌کنند. البته امکان دارد بعضی اوقات منتظر اجرا شدن نرم‌افزارها بمانید و یا کمی طول بکشد تا وای‌فای محتوای مدنظر را دانلود کنید اما این گوشی در حد و اندازه خودش خوب کار کرده و هیچ‌کدام از دو معضل نامبرده را احساس نخواهید کرد.

از نظر عملکردی، موتورولا وان هایپر دستگاه قابلی برای اجرای نرم‌افزارها و بازی‌هاست و حتی می‌تواند این کار را در حالی انجام دهد که چندین اپلیکیشن در پس‌زمینه در حال اجرا هستند. مثلاً، بازی South Park: Phone Destroyer بدون کندی سرعت، لگ و یا افت فریم اجرا می‌شود. لازم به ذکر است که شاید PUBG: Mobile مانند دستگاه وان‌پلاس ۷ تی پرو که نرخ بازسازی ۹۰ هرتزی دارد، زیاد روان نباشد اما در مجموع می‌توان همچنان آن را اجرا نمود.

طراحی موتورولا وان Hyper

قسمتی که این محصول موتورولا واقعاً درخشان ظاهر می‌شود، دوام باتری است. استفاده از تراشه نامبرده و منبع نیرویی که پیش از این در دستگاه One Macro دیده بودیم، سبب بادوام شدن این دستگاه شده‌اند. با مصارف گیمینگ، اجرای اپلیکیشن‌های مدیریت ایمیل و . . .، تقریباً می‌توان به مدت دو روز کاری (۳۰ ساعت) از این موبایل استفاده کرد. به علاوه، شارژر ۲۷ واتی هم منجر به پر شدن باتری در زمان بسیار کمی خواهد شد.

رابط کاربری شبیه اندروید خام، مهمترین دلیل پرسرعت بودن سیستم نرم‌افزاری موتورولا وان هایپر

البته یکی از دلایل به ثبت رسیدن چنین عملکرد درخشانی، نرم‌افزار بهینه‌سازی شده می‌باشد. در مجموع موتورولا وان هایپر از اندروید ۱۰ (یا همان اندروید Q) به عنوان سیستم عامل استفاده می‌کند که خودِ کمپانی آمریکایی هم کمی امکانات مانند نرم‌افزار Moto جهت اعمال تغییرات برای صفحه نمایش و . . . اضافه کرده و این یعنی ویژگی‌های جدیدی نظیر حالت تیره (Dark Mode) در نظر گرفته شده تا قسمت‌های سفید رنگ به مشکی تبدیل شوند و نور کمتری تولید گردد و در نتیجه دوام باتری افزایش یابد.

اپلیکیشن Moto قابلیتی به نام Peek Notifications دارد تا وقتی از نرم‌افزاری استفاده نمی‌شود، پیش‌نمایشی از اعلان آن به نمایش درآید. حتی برخی فعالیت‌های فیزیکی مشابه فنون ورزش کاراته باعث رخ دادن برخی اتفاقات خاص می‌شود. به طور کلی این برنامه کارایی زیادی دارد و کاربر می‌تواند در صورتی که به میانبرها علاقه‌ای ندارد، از آن استفاده نماید.

نقد و بررسی موتورولا One Hyper از نظر دوربین

دوربین اصلی دوگانه:

  • لنز ۶۴ مگاپیکسلی اصلی با گشودگی دیافراگم f/1.9
  • لنز ۸ مگاپیکسلی اولترا واید با گشودگی دیافراگم f/2.2

تکنولوژی Quad Pixel تنها تصاویر ۱۶ مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند

  • قابلیت ضبط ویدیوهای 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه
  • دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی پاپ‌آپ با گشودگی دیافراگم f/2.0 و ثبت تصاویر ۸ مگاپیکسلی به صورت پیش‌فرض

مهمترین مزیت موتورولا وان هایپر، بدون شک دوربین پاپ‌آپ آن است. فقط باید اپلیکیشن دوربین را اجرا و دکمه دوربین سلفی را بزنید تا مکانیسم ظاهر شونده با سرعت نسبتاً زیادی از بالای موبایل بیرون بیاید. این قطعه هنگام ظاهر شدن کمی صدا تولید می‌کند که در اکثر گوشی‌های همنوع او یک موضوع کاملاً طبیعی است. البته صدای ایجاد شده در اینجا آزاردهنده نخواهد بود.

دوربین اصلی دوگانه در موتورولا وان هایپر

دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی تصاویر ۸ مگاپیکسلی تحویل کاربر می‌دهد. در واقع این اتفاق نشان‌دهنده استفاده از تکنولوژی چهار در یک (ترکیب چهار پیکسل و تبدیل آنها به یک پیکسل) توسط موتورولا می‌باشد که سبب به ثبت رسیدن نتایج کم حجم می‌گردد. این در حالی است که یک تلویزیون با رزولوشن Full HD هم در حد و اندازه خودش تصاویر را با کیفیت مناسب پخش نمی‌کند به طوری که توانایی نمایش ۲ میلیون پیکسل در واقع همان رزولوشن Full HD است. بر این اساس، در عکسی که با دوربین سلفی می‌گیرید، به نوعی شاهد کیفیتی خواهید بود که چهار برابر وضوح FHD می‌باشد.

لنز اصلی دوربین دارای رزولوشن نسبتاً زیاد ۶۴ مگاپیکسلی است. از آن جایی که موتورولا از فناوری تبدیل چهار پیکسل به یک پیکسل استفاده می‌کند بنابراین تصاویری که این محصولش به ثبت می‌رساند نیز ۱۶ مگاپیکسلی هستند. به علاوه، حتی امکان فشرده کردن جزئیات اضافی نیز فراهم می‌باشد. در صورت عکس گرفتن از سوژه‌ها در شرایطی که نور کافی وجود دارد (مانند تصویر زیر)، در اطراف خانه جزئیات زیادی مشاهده خواهید کرد. بر این اساس، نور کافی باعث به ثبت رسیدن تصاویر باکیفیتی می‌شود.

نمونه تصویر گرفته شده با موتورولا One Hyper در روز

تصاویر گرفته شده با موتورولا وان هایپر کیفیت معمولی دارند

لنز ثانویه یا همان اولترا واید اما، گوشه تصاویر را تار و تا حدودی آنها را لکه‌دار می‌کند. کیفیت آنها نیز به هیچ عنوان شبیه کیفیت خروجی لنز اصلی نخواهد بود. البته علی‌رغم اینکه این اتفاق معمولاً برای لنزهای اولترا واید رخ می‌دهد اما این حسگر در موتورولا وان اکشن حتی مطابق انتظار هم کار نمی‌کند؛ بنابراین تنها عرض لنز زیاد می‌باشد وگرنه هیچ گزینه بزرگنمایی برایش تعبیه نشده است.

در صورت استفاده از لنز اصلی، گزینه‌های عکسبرداری متعددی خواهید داشت. حالت Night Vision در شب‌ها چندین تصویر به ثبت می‌رساند و خروجی نهایی آن جزئیات زیادی خواهد داشت. باز هم این آپشن زیاد خوب کار نمی‌کند چرا که لبه‌های کشیده شده سبب از بین رفتن مقداری از جزئیات می‌شوند و وقتی از نمای نزدیک به تصاویر نگاه می‌کنید نیز شاهد افکت‌های مصنوعی خواهید بود. اما در مجموع، در مرکز عکس‌ها همه چیز مرتب و با کیفیت است و این یعنی با Motorola One Hyper می‌توان در شب‌ها هم عکسبرداری کرد.

نمونه تصویر گرفته شده با موتورولا One Hyper در شب

در زمینه فیلمبرداری، دوربین این گوشی می‌تواند با کیفیت 4K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ویدیو ضبط کند اما وقتی می‌خواهد این کار را انجام دهد از تمام ظرفیت سنسور بهره نمی‌گیرد؛ بنابراین احتمالاً از مقداری از فریم‌ها بریده خواهد شد. بر این اساس، اگر با دوربین معمولی اقدام به فیلمبرداری کنید، باید این انتظار را داشته باشید که حداقل ۵۰ درصد فریم خروجی را از دست بدهید زیرا دوربین بخشی از توانایی‌های سنسور را محدود می‌کند تا بتواند پردازش ویدیوها را بهتر انجام دهد.

با موتورولا وان هایپر می‌توانید ویدیوهای 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کنید

اگر می‌خواهید گوشی داشته باشید که دوربین توانمندتری دارد، باید سراغ موتورولا وان زوم چهار لنزی بروید که مجهز به امکانات عکسبرداری و فیلمبرداری بیشتری می‌باشد.

 

نقد و بررسی موتورولا One Hyper ؛ جمع‌بندی

در خط تولید Moto One گوشی‌های زیادی وجود دارند اما آیا One Hyper می‌تواند دستگاه مناسبی باشد؟ این موبایل در بسیاری از جهات مانند سیستم نرم‌افزاری، باتری بادوام، نمایشگر بدون ناچ و قدرت زیاد، گزینه فوق‌العاده‌ای است.

در این میان، اگرچه دوربینش می‌تواند تصاویر باکیفیتی به ثبت برساند ولی عملکرد لنز اولترا واید آن چنگی به دل نمی‌زند. دوربین سلفی پاپ‌آپ هم کاملاً درون بدنه جای‌گیری نشده است؛ بنابراین نسبت به سایر تولیدکنندگان که در این مواقع دوربین سلفی را درون قاب گذاشته‌اند، موتورولا زیاد خوب کار نکرده است. ضمناً، اگر کیفیت دوربین برایتان اهمیت زیادی دارد، Motorola One Hyper نمی‌تواند انتظاراتتان را برآورده کند و گوشی Motorola One Zoom توانمندتر است.

با این حال، موتورولا در طی سالیان اخیر نوآوری‌های زیادی داشته که از آن جمله می‌توانیم به دوربین‌های پاپ‌آپ و گوشی‌های تاشو اشاره کنیم. با این اوصاف، مدل وان هایپر برخی از این ایده‌های جدید را نشان داده و آنها را با قیمتی مقرون به صرفه در اختیارمان گذاشته است. البته این موبایل نقاط ضعفی هم دارد که در مقایسه با برخی رقبا نظیر Xiaomi Mi 9T Pro و سیستم نرم‌افزاری پیچیده‌شان، محصول موتورولا یک انتخاب فوق‌العاده خواهد بود.

مقایسه موتورولا One Hyper با گوشی‌های هم‌رده‌

شیائومی Mi 9T Pro
شیائومی Mi 9T Pro، آلترناتیو موتورولا One Hyoer

شیائومی می ۹ تی پرو دوربین سلفی را درون بدنه خودش جای داده بنابراین شیوه طراحی آن تمیزتر و یک‌دست‌تر خواهد بود. ضمن اینکه این محصول کمپانی چینی به طور کلی قدرت بیشتری خواهد داشت؛ بنابراین اگر در مورد مشخصات فنی سخت‌افزاری وسواس زیادی دارید، Mi 9T Pro یک دستگاه فوق‌العاده خواهد بود. البته همان‌طور که گفتیم، سیستم نرم‌افزاری آن پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و نسبت به رابط کاربری موتورولا سنگین‌تر است.

 

نقد و بررسی موتورولا One Hyper؛ نظر برتر دیجیتال

در میان گوشی‌های سری Moto One نمایندگان زیادی وجود دارد و خوشبختانه Motorola One Hyper یک گوشی فوق‌العاده در بسیاری از زمینه‌ها از جمله سیستم نرم‌افزاری روان، دوام باتری طولانی‌مدت، صفحه نمایش بدون ناچ و قدرت زیاد است. اما دوربین این موبایل در مقایسه با دوربین Motorola One Zoom انعطاف کافی را ندارد که این موضوع کمی تعجب‌برانگیز است.

 

نقد و بررسی موتورولا One Hyper ؛ نقاط قوت

  • نمای تمام صفحه و بدون ناچ
  • سیستم نرم‌افزاری روان و ساده
  • دوام باتری طولانی مدت
  • عملکرد فوق‌العاده

 

نقد و بررسی موتورولا One Hyper ؛ نقاط ضعف

  • کیفیت نامناسب دوربین اولترا واید
  • تضعیف خودکار نور در برخی اوقات
  • محل قرارگیری دوربین سلفی پاپ‌آپ می‌توانست بهتر باشد

[button text=”جهت خرید گوشی موتورولا One Hyper اینجا کلیک کنید” radius=”10″ expand=”true” link=”https://bartardigital.com/product/motorola-one-hyper-128gb-mobile-phone/” ]

 

شما فکر می‌کنید در مقاله نقد و بررسی موتورولا One Hyper به چه نکات دیگری باید اشاره شود؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: pocket-lint.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: