راهنمای جامع خرید بهترین دوربین گوشی

راهنمای جامع خرید بهترین دوربین گوشی

امروزه گوشی‌های هوشمند نه فقط یک لنز، بلکه چندین لنز در جلو و عقب دارند. اما سؤالی که مطرح می‌شود، این است: چگونه باید یک تلفن همراه که دوربین مناسب و با کیفیتی دارد را انتخاب کنیم؟ برای پاسخ دادن به این سؤال، حتماً مقاله راهنمای جامع خرید بهترین دوربین گوشی را مطالعه کرده و با برتر دیجیتال همراه باشید.

مقایسه آمار فروش گوشی و دوربین دیجیتالی 

بر اساس ادعای سایت Statista، بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ آمار فروش گوشی‌های هوشمند از ۳۰۰ میلیون به ۱٫۵ میلیارد دستگاه در سال افزایش پیدا کرده است. طبق ادعای مؤسسه CIPA، طی همین بازه زمانی اشاره شده، بازار دوربین‌های دیجیتالی با افت محسوس و نسبتاً شدیدی روبه‌رو بوده به طوری که در گذشته، در هر سال ۱۲۰ میلیون دستگاه فروخته می‌شد ولی حالا این آمار به یک دهم کاهش پیدا کرده است.

صرف داشتن یک دوربین دیجیتالی به منزله دارا بودن یک دوربین با کیفیت نیست اما ما به شما نشان خواهیم داد وقتی می‌خواهید برای خرید بهترین دوربین گوشی اقدام کنید، چه ویژگی‌ها و نکاتی را در نظر بگیرید و اصلاً شاید همین راهنمایی‌ها نیز باعث شد تا دوربین دیجیتالی‌تان را زودتر آنچه که فکرش را می‌کردید، بازنشسته کنید.

اگر چنین نگرشی دارید، ابتدا باید اطلاعات کلی به شما بدهیم و بگوییم منظور از مشخصات فنی مختلف چیست؟ و آیا در نظر گرفتن آنها برای خرید بهترین دوربین گوشی اهمیت دارد یا خیر؟

پرچمداران بهترین دوربین گوشی را دارند

۱) نقش سنسورها در خرید بهترین دوربین گوشی

سنسورهای مخصوص تصویربرداری از مهمترین قسمت‌های یک گوشی هوشمند بوده و در با کیفیت‌تر شدن عکس‌ها تأثیر بسزایی داشته و بسیار تعیین‌کننده هستند. بنابراین اگر تنها یک فاکتور در میان مشخصات فنی یک موبایل نشان‌دهنده باکیفیت بودن دوربینش می‌باشد، آن مورد همان سنسور درونی خواهد بود.

۱٫۱) اندازه لنزها

وقتی صحبت از کیفیت بالای تصاویر گرفته شده می‌شود، اندازه سنسور را باید مهمترین نکته و مشخصه دوربین بدانیم. یک لنز بزرگ می‌تواند نور زیادی را جذب کند. بر این اساس، هر چه نور جذب شده بیشتر باشد، داده‌هایی که دریافت می‌شوند کامل‌تر خواهند بود و هر چه داده‌ها کامل‌تر باشند، خروجی کیفیت بیشتری داشته و نویز یا خطای کمتری خواهد داشت.

هنگامی که می‌خواهیم در مورد عکسبرداری در شرایط کم نور یا تاریک صحبت کنیم، بهره‌مندی از مساحت سنسور مناسب و کافی در به ثبت رساندن تصاویر بدون نویز اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد. همه افراد، کم و بیش عکس‌های نویزدار دیده‌اند. اما سؤال مطرح شده این است: چگونه باید دو سنسور دوربین را با یکدیگر مقایسه کنیم؛ به خصوص آنکه در میان مشخصات فنی آنها اطلاعات کافی وجود ندارد؟.

هر چه عدد پس از ممیز کوچک‌تر باشد، سنسور بزرگتر خواهد بود و این یعنی حسگر 1/1.33 اینچی از حسگر 1/2.3 اینچی بزرگتر و حسگر 1/2.3 اینچی از حسگر 1/4.4 اینچی بزرگتر است. مطابق رویه فعلی، معمولاً شرکت‌های تولیدکننده از سنسورهای بزرگتر به عنوان دوربین اصلی بهره می‌برند.

اندازه لنزها

مقایسه دوربین‌های مختلف

دوربینسنسورفرمت سنسورمساحت سنسور
Realme X3 Superzoom (دوربین ماکرو)نامشخصتقریباً 1/5 اینچ۶ تا ۷ میلی‌متر مربع
Realme X3 Superzoom (دوربین تله فوتو)OmniVision OV08A101/4.4 اینچ۸٫۳ میلی‌متر مربع
گوگل پیکسل ۴ (دوربین اصلی)Sony IMX3631/2.55 اینچ۲۳ میلی‌متر مربع
گلکسی اس ۲۰ اولترا (دوربین تله فوتو)Sony IMX5861/2.0 اینچ۳۱ میلی‌متر مربع
گلکسی اس ۲۰ اولترا (دوربین اصلی)Samsung ISOCELL HM11/1.33 اینچ۷۶ میلی‌متر مربع
Canon EOS 5D Mark IVنامشخصاندازه کامل۸۶۰ میلی‌متر مربع

 

در سالیان اخیر، الگوریتم‌های عکسبرداری به کار گرفته شده توسط شرکت‌های سازنده به شکل قابل‌توجهی بهبود یافته‌اند. برای مثال، گوشی گوگل پیکسل ۴ توانسته علی‌رغم استفاده از سنسور کوچک و تقریباً قدیمی Sony IMX363 پا‌به‌پای بسیاری از دستگاه‌های پیشرفته حرکت کند.

خلاصه: هر چه اندازه سنسور بزرگتر باشد، کیفیت تصاویر بهتر خواهد بود.

 

۱٫۲) مگاپیکسل و سایز پیکسل

دیگر مزیت سنسورهای بزرگ این است که فضای زیادی برای ذخیره پیکسل‌ها دارند. بر این اساس، باید توجه داشته باشید که لزوماً ۱۰۰ مگاپیکسل به معنای برتر بودن آنها از ۱۰ مگاپیکسل نیست اما در شرایط طبیعی و ایده‌آل، طبیعتاً عکس‌های ۱۰۰ مگاپیکسلی جزئیات بیشتری از تصاویر ۱۰ مگاپیکسلی نشان می‌دهند. برای اینکه بتوانید تخمین بزنید آیا رزولوشن یک سنسور کافی است یا خیر، توجه به اندازه پیکسل‌ها کمکتان خواهد کرد.

مقایسه سایز پیکسل دوربین‌های مختلف

دوربینرزولوشنفرمت سنسوراندازه پیکسلمساحت سنسور
گوگل پیکسل ۴ (دوربین اصلی)۱۲٫۲ مگاپیکسل1/2.55 اینچ۱٫۴ میکرومتر۱٫۹۶ میکرو میلی‌متر مربع
گلکسی اس ۲۰ اولترا (دوربین اصلی)۱۰۸ مگاپیکسل1/1.33 اینچ۸٫۰ میکرومتر۰٫۶۴ میکرو میلی‌متر مربع
گلکسی اس ۲۰ اولترا (دوربین اصلی ۱)۱۲ مگاپیکسل1/1.33 اینچ۲٫۴ میکرومتر۵٫۷۶ میکرو میلی‌متر مربع
گلکسی اس ۲۰ اولترا (دوربین تله فوتو)۴۸ مگاپیکسل1/2.0 اینچ۸٫۰ میکرومتر۰٫۶۴ میکرو میلی‌متر مربع
گلکسی اس ۲۰ اولترا (دوربین تله فوتو ۲)۱۲ مگاپیکسل1/2.0 اینچ۱٫۶ میکرومتر۲٫۵۶ میکرو میلی‌متر مربع
Realme X3 Superzoom (دوربین تله فوتو)۸ مگاپیکسل1/4.4 اینچ۱٫۰ میکرومتر۱٫۰۰ میکرو میلی‌متر مربع
Realme X3 Superzoom (دوربین ماکرو)۲ مگاپیکسلتقریباً 1/5 اینچ۱٫۷۵ میکرومتر۳٫۰۶ میکرو میلی‌متر مربع
Canon EOS 5D Mark IV۳۱٫۷ مگاپیکسلاندازه کامل۵٫۴ میکرومتر۲۹٫۲ میکرو میلی‌متر مربع

 

نکته: ۱ اینچ حالت تصویربرداری ۱۲ مگاپیکسلی Nonacell و ۲ اینچ حالت تصویربرداری ۱۲ مگاپیکسلی QuadPixel می‌باشد.

در سال ۲۰۲۰، فعلا قوانین این‌گونه است:

  • از سنسورهای دارای اندازه ۱٫۰ میکرونی با رزولوشن کامل می‌توان برای عکسبرداری در روز استفاده کرد و تصاویر قابل‌استفاده هم دارای فرمت کوچک‌تری خواهند بود. ضمناً، از این حالت می‌توان برای تصویربرداری در شب هم استفاده کرد.
  • از سنسورهای دارای اندازه پیکسل ۱٫۴ میکرونی یا بزرگتر با رزولوشن کامل می‌توان برای عکسبرداری در روز استفاده کرد. ضمناً تصاویر گرفته شده در شب توسط این حالت فرمت کوچکتری خواهند داشت بنابراین این لنز در گوشی‌هایی کاربرد دارد که مجهز به حالت مخصوص عکسبرداری در شب بوده و فقط مناسب تصویربرداری از سوژه‌های ثابت هستند.
  • عکسبرداری از سوژه‌های متحرک در شب‌ها نیازمند اندازه متفاوتی است که بعضاً امکان دارد اندازه سنسورها از ۳ یا ۴ میکرون آغاز شود و معمولاً هم در لنزهای بزرگتر مخصوص به کار می‌روند.

البته همیشه فاکتورهای دیگری هم هستند و همان‌طور که گفتیم، الگوریتم‌ها نقش حیاتی ایفا می‌کنند ولی در قسمت نرم‌افزار بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد. به طور کلی بسیاری از سنسورهای مدرن با پیکسل‌های متعدد دارای ترفندهای خاص خودشان می‌باشند.

خلاصه: در صورتی که پیکسل‌ها کوچک نباشند، سنسورهای دارای مگاپیکسل‌های متعدد جزئیات بیشتری را نشان می‌دهند.

 

۱٫۳) پیکسل‌های گروهی، فوکوس خودکار و سایر موارد

جدای از اینکه سنسورهای دارای رزولوشن زیاد از نظر رساندن جزئیات دقیق‌تر عمل می‌کنند، این‌گونه حسگرها ویژگی جذاب‌تری نیز دارند و آن اینکه پیکسل‌هایشان گروهی یا اصطلاحاً خوشه‌ای هستند. بر این اساس و با توجه به اندازه خوشه‌ها، سنسورها نام‌گذاری خواهند شد. برای مثال سامسونگ حسگرهای چهار خوشه‌ای را تتراسل (Tetracell) و نه خوشه‌ای را نوناسل (Nonacell) و سونی چهار خوشه‌ای را QuadPixel می‌نامند.

پیکسل‌های گروهی و فوکوس خودکار

در حالی که سنسورهای چهار خوشه‌ای به تعداد حسگرهای حساس به نور، پیکسل دارند ولی تعداد فیلترهای رنگی در آنها نهایتاً به چهار عدد می‌رسد. بنابراین لنز ۴۸ مگاپیکسلی Sony IMX586 تنها ۱۲ مگاپیکسل رنگی دارد. این نکته می‌تواند برای نشان دادن رزولوشن رنگ‌ها یک نقطه‌ضعف به حساب بیاید اما در شرایط واقعی چندان قابل ‌توجه نخواهد بود.

با اتصال پیکسل‌های متعدد به یکدیگر، محیطی که پوشش داده می‌شود بزرگتر شده و کیفیت هر نقطه نیز افزایش خواهد یافت. برای مثال، سنسور ۴۸ مگاپیکسلی با حالت عکسبرداری ۱۲ مگاپیکسلی در هر پیکسل ۱٫۶ میکرون سایز خواهد داشت.

پیکسل‌های گروهی و فوکوس خودکار

با این توضیحات، چرا از چنین ترفندهایی استفاده می‌شود؟. اول اینکه هر چه عددها روی کاغذ بیشتر باشند، جذاب‌تر به نظر می‌آیند. دوم اینکه ترفندهایی وجود دارد که به ویژگی فوکوس خودکار مربوط می‌شوند. برخی از سنسورها نه تنها چندین پیکسل در زیر فیلتر رنگی دارند بلکه از وجود چند میکرو لنز نیز بهره می‌برند. سونی با توجه به تعداد این میکرو لنزها، آنها را 2×1-OCL یا 2×2-OCL می‌نامد.

پیکسل‌های گروهی و فوکوس خودکار
سنسورهای چهار خوشه‌ای نهایتا چهار فیلتر رنگی دارند

این روش هر پیکسل در سنسور را به یک حسگر دارای فوکوس خودکار PDAF تبدیل خواهد کرد و نتیجه این است که دوربین گوشی مانند Oppo Find X2 Pro همگان را با تصاویری که به ثبت می‌رساند، شگفت‌زده می‌کند. البته سیستم‌های PDAF فوکوس خودکار موجود در سنسورهای تصویربرداری، به پیکسل‌های مخصوص به خود نیاز دارند که فقط برای اتو فوکوس به کار بروند چرا که نقاط کور و کمتر دیده شده می‌بایست با فرآیندهای پردازش تصاویر در گوشی‌های هوشمند شناخته شوند.

خلاصه: بد نیست به تکنولوژی ساخت سنسور نگاهی بیندازید. معمولاً ویژگی‌هایی نظیر فوکوس خودکار سریع که در گوشی‌هایی مانند Oppo Find X2 Pro وجود دارند، در این قسمت یافت می‌شوند.

 

۱٫۴) میزان حساسیت ISO

پس از اینکه در سالیان اخیر شرکت‌های مختلفی سعی کرده‌اند لیست مشخصات فنی محصولاتشان را با اعداد و ارقام مربوط به میزان حساسیت ISO پر کنند، ذکر تنها یک نکته در اینجا الزامی است و آن اینکه، این رقم‌ها بی‌معنی و بی‌فایده هستند.

ساده بگوییم که منظور از میزان حساسیت ISO را می‌توان در مقایسه با شیوه کنترل روشنایی و نوری سنجید که هم بیشتر است و هم امکان تنظیم آن به صورت اختیاری وجود دارد. این‌گونه فرض کنید که میزان حساسیت ISO تقریباً با نهایت سرعتی که کیلومتر شمار خودرو نشان می‌دهد برابری می‌کند بنابراین لزوماً یک ماشین که می‌تواند با سرعت ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت حرکت نماید، خودروی پرسرعتی نخواهد بود!.

بررسی میزان حساسیت ISO

خلاصه: هنگامی که می‌خواهید گوشی بخرید، به راحتی می‌توانید مقادیر مربوط به میزان حساسیت ISO را نادیده بگیرید.

 

۲) آشنایی با انواع لنزها قبل از خرید بهترین دوربین گوشی

لنزهای یک دوربین تضمین می‌کنند که نور کافی در همان ابتدا به سنسور می‌رسد. درست مانند سایز، لنز نیز در مقدار نور دریافتی تأثیرگذار است. به علاوه، لنزها بر زاویه دید، میزان بزرگنمایی و سایر عناصر مؤثر خواهند بود.

۲٫۱) از لنزهای زاویه فوق گسترده تا تله فوتو مخصوص زوم

محض آشنایی، بد نیست فاصله های کانونی پوشش داده شده را به صورت زیر دسته‌بندی کنیم:

  • لنزهای زاویه فوق گسترده (Ultra Wide-angle) با قابلیت زوم ۰٫۵ برابری: لنزهای زاویه فوق گسترده نشان‌دهنده فاصله کانونی زیر ۲۰ میلی‌متری برای گوشی‌های هوشمند و یا زاویه پوشش داده شده بیش از ۹۰ درجه‌ای هستند. این نوع لنزها برای گرفتن تصاویر پانوراما فوق‌العاده‌اند.
  • لنزهای زاویه گسترده (Wide-angle) با قابلیت زوم ۱ برابری: این عدد نشان‌دهنده فاصله پوشش داده شده توسط لنز اصلی گوشی‌ها بوده و معمولاً فاصله کانونی ۲۵ میلی‌متری را شامل می‌شود.
  • لنزهای مخصوص زوم تله فوتو Telephoto Zoom با قابلیت زوم ۲ برابری و بیشتر: هر سوژه‌ای که در فاصله ۵۰ میلی‌متری قرار دارد، توسط این نوع لنزها تشخیص داده خواهد شد. بسیاری از گوشی‌های هوشمند امروزه چندین دوربین تله فوتو دارند تا توانایی بیشتری داشته باشند.

لنزهای زاویه فوق گسترده تا تله فوتو مخصوص زوم

۲٫۲) فاصله کانونی

فاصله کانونی ۳۵ میلی‌متری همان اندازه قابل‌ مقایسه با دوربین‌هایی است که به مقدار مشخصی بزرگنمایی می‌کنند. در اکثر اوقات، معمولاً عبارت فاصله کانونی ۳۵ میلی‌متری در میان مشخصات فنی گوشی‌ها دیده نمی‌شود. ذکر این نکته الزامی است که حجم کیلوبایتی فاصله کانونی همیشه با مقدار خاصی از زاویه دید ارتباط مستقیم دارد.

 

فاصله‌های کانونی و زاویه دید آنها

فاصله کانونی ۳۵ میلی‌متریزاویه دید هنگام اندازه‌گیری قطر
۱۲ میلی‌متری۱۲۲٫۰ درجه
۲۴ میلی‌متری۸۴٫۱ درجه
۵۰ میلی‌متری۴۶٫۸ درجه
۸۵ میلی‌متری۲۸٫۶ درجه
۱۰۵ میلی‌متری۲۳٫۳ درجه

 

برای شما به عنوان خریدار گوشی، این اعداد و ارقام تنها یک معنی می‌دهند آن اینکه به شما نشان خواهند داد که موبایلی که می‌خرید و لنز ۱۲۰ درجه زاویه فوق گسترده دارد، چه‌قدر می‌تواند بزرگنمایی کند.

به منظور فهم راحت‌تر این اطلاعات و مطابقت دادن آنها با اعداد، بد نیست کمی اطلاعات کاربردی در اختیارتان قرار دهیم. لنزهای ۱۲۰ درجه‌ای یا ۱۲ میلی‌متری فوق عریض هستند. لنزهای ۲۴ میلی‌متری همان‌هایی می‌باشند که شما اکثراً به عنوان دوربین اصلی آنها را دیده‌اید و لنزهای ۵۰ میلی‌متری (همچون لنزهای ۸۵ میلی‌متری) تقریباً با قوه بینایی انسان برابری کرده و برای گرفتن تصاویر پرتره مناسب خواهند بود. هر لنز دیگری با توانایی‌های بیشتر جنبه تجملاتی داشته و در گوشی‌هایی وجود دارند که معمولاً گران‌تر هستند.

همچنین، اطمینان حاصل کنید که میان طول فاصله‌های کانونی گوشی شما، حفره بزرگی وجود ندارد چرا که به خاطر وجود درجه‌های اپتیکال و کانونی که موبایل باید به صورت دیجیتالی روی آنها زوم کند، کمی از کیفیت ساخت کاهش می‌یابد.

به طور کلی اگر می‌خواهید پس از زوم کردن تصاویر باکیفیتی بگیرید، گوشی باید از مقدار بزرگنمایی مدنظر شما پشتیبانی کرده و سخت‌افزار لازم برای متمرکز شدن روی فاصله کانونی را نیز داشته باشد. البته در این میان، استثنائاتی وجود دارد.

خلاصه: هر چه تفاوت فاصله‌های کانونی بیشتر شود، بهتر است. به مشخصات سنسورها و لنزها توجه ویژه‌ای داشته باشید تا بتوانید کیفیت نهایی خروجی کارتان را حدس بزنید.

 

۲٫۳) زوم

فریب اعداد و ارقام زیاد مخصوص بزرگنمایی مانند زوم ۱۰۰ برابری (100x) و ۶۰ برابری (60x) و یا ۳۰ برابری (30x) را نخورید. این مقادیر از نظر سخت‌افزاری نمی‌توانند در گوشی‌ها قرار بگیرند و بیشتر با هدف بازاریابی و فروش بیشتر دستگاه‌ها توجه شرکت‌های سازنده ذکر شده‌اند. فاکتور تعیین‌کننده کیفیت تصاویر گرفته شده در فاصله‌های کانونی زیاد، دوربین تله فوتو است. در اینجا باید ابتدا به فاصله کانونی واقعی و سپس سنسور نگاهی بیندازید:

  • دوربین تله فوتو موجود در گلکسی اس ۲۰ اولترا دارای فاصله کانونی ۱۰۲ میلی‌متری است. از آن جایی که سامسونگ از یک لنز 1/2 اینچی استفاده می‌کند، کیفیت تصاویر با این میزان بزرگنمایی بسیار خوب خواهد بود. ضمن اینکه زوم دیجیتالی انجام شده دارای رزولوشن ۴۸ مگاپیکسلی می‌باشد.
  • شیائومی می نوت ۱۰ اما، یک لنز 1/4.4 اینچی با یک‌چهارم فاصله کانونی مشابه را دارد. این لنز هنگام زوم دیجیتالی کمی به مشکل برمی‌خورد.

با این اوصاف، اصلاً نباید تعجب کنیم که وقتی می‌خواهیم با لنز تله فوتو زوم نماییم، خروجی کار دو گوشی نامبرده از نظر کیفی تفاوت چشمگیری خواهند داشت.

زوم در عکسها

هر عبارتی که شرکت‌های سازنده هنگام فروش گوشی‌هایشان استفاده می‌کنند (مانند Hybrid Zoom، Hybrid Optical Zoom و یا هر چیز دیگری)، به معنای زوم دیجیتالی هستند.

خلاصه: هنگام خرید بهترین دوربین گوشی باید علائمی مانند زوم ۱۰۰ برابری (100x) را نادیده بگیرید. به جای آن، سنسورها و لنزها یا فاصله کانونی دوربین آنها را مدنظر قرار دهید.

 

۲٫۴) اهمیت گشودگی دیافراگم برای خرید بهترین دوربین گوشی

گشودگی دیافراگم (دریچه دیافراگم یا اپرچر) امروزه به یک ابزار مناسب برای بازاریابی تبدیل شده است. این قضیه آن‌قدر ابعاد گسترده‌تری به خود گرفت تا اینکه سامسونگ کیفیت تصاویر را فدا کرد تا کمترین گشودگی دیافراگم ممکن را در محصولاتش به کار گیرد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است: صرف‌نظر از خروجی نهایی، لنزهای سریع بر پردازش عکس‌ها و ارتقای کیفیت آنها تأثیر زیادی می‌گذارند.

در شرایط طبیعی، دریچه دیافراگم مکانیکی گلکسی اس ۹ از f/1.5 به f/2.4 کاهش می‌یابد تا باعث افزایش کیفیت تصاویر شود. لبه‌های لنز که به نور حساسیت بیشتری داشته و معمولاً مسئول کاهش کیفیت تصویر می‌باشد هم توسط یک تکه پلاستیک پوشش داده شده است ولی سامسونگ در نهایت تصمیم گرفت در توضیحات این لنز بنویسد: با گشودگی دیافراگم f/1.5!!!.

بر این اساس، گشودگی دیافراگم f/1.5 یا f/1.8 در یک گوشی ارتباط چندانی با میزان دریافت نور ندارد چرا که در بین این دو عدد، تنها یک دوم دریچه دیافراگم قرار گرفته و حتی باعث نخواهد شد به اندازه ۵۰ درصد نور بیشتری به لنز برسد. جهت یادآوری عرض کنیم که یک سنسور 1/1.33 اینچی از نظر اندازه دو برابر یک سنسور 1/2 اینچی است.

تفاوت گشودگی دیافراگم f/1.5 با f/2.4 در دوربین گوشی

اما جایی که گشودگی دیافراگم نقش حیاتی ایفا می‌کند، در لنزهای تله فوتو با فاصله کانونی زیاد می‌باشد چرا که به سختی می‌توان در گوشی‌ها دریچه دیافراگم بزرگ قرار داد به همین دلیل لنزهای مخصوص عکسبرداری در شرایط کم نور گشودگی دیافراگم f/3.5 یا بیشتر دارند. با این اوصاف، کاهش شدت نور مطمئناً تأثیر زیادی خواهد داشت. برای مثال، در لنزهای دارای اپرچر f/3.5، در واقع نصف لنزهای دارای اپرچر f/2.5، نور وجود دارد. بنابراین با توجه به اندازه کوچک اکثر سنسورهای تله فوتو، معمولاً به ثبت رساندن تصاویر بی‌کیفیت یک اتفاق غیرقابل‌انکار است.

خلاصه: امکان نادیده گرفتن ارقام کنار گشودگی دیافراگم وجود دارد ولی در لنزهای تله فوتو، تفاوت این اعداد را می‌توان در لوکیشن‌های مختلف مشاهده کرد.

 

۲٫۵) عناصر لنزها

تعداد عناصر به کار رفته در لنزها به ندرت با گوشی‌های هوشمند ارتباط دارند به همین دلیل هنوز اشاره‌ای به آنها در لیست مشخصات فنی دستگاه‌ها نشده است. با این حال، بد نیست در اینجا به صورت خلاصه به آنها اشاره کنیم. منظور از تعداد عناصر به کار رفته در لنزها یا گروه‌های لنزی، تعداد سخت‌افزارهای استفاده شده است بنابراین افزایش آنها لزوماً باعث بهبود عملکرد دوربین گوشی نخواهد شد.

خلاصه: امکان نادیده گرفتن تعداد عناصر به کار رفته در لنزها وجود دارد.

 

۳) دوربین‌های مخصوص

از ToF و LiDAR گرفته تا Bokeh و Macro، گوشی‌های هوشمند انواع و اقسام دوربین‌ها را در خود جای داده‌اند. اما واقعاً ما هنگام خرید بهترین دوربین گوشی به کدام یک از آنها نیاز داریم؟.

 

۳٫۱) Time of Flight یا ToF

قابلیت Time of Flight یا ToF

فرقی نمی‌کند که در گوشی‌های اندرویدی ToF یا Time-of-Flight نامیده می‌شوند یا در آیفون‌های اپل آن را LiDAR می‌نامیم چرا که دوربین‌های مخصوص شناسایی عمق تصاویر امروزه در گوشی‌ها و تبلت‌های زیادی استفاده شده‌اند. علی‌رغم اینکه بسیاری از تولیدکنندگان محصولاتشان را با قابلیت‌های مخصوص واقعیت افزوده (AR) تبلیغ می‌کنند ولی همچنان وجود این نوع لنزها به سختی احساس می‌شود.

پیشنهاد ما این است که صرفاً به خاطر وجود یک دوربین ToF یا LiDAR تصمیم خود را برای خرید یا عدم خرید گوشی عوض نکنید. از زمان راه‌اندازی پروژه Tango توسط گوگل منتظر بودیم تا شاهد یک شاهکار در این حوزه باشیم ولی هنوز چیزی رخ نداده است.

خلاصه: دوربین‌های ToF در حال حاضر مزیت و فایده خاصی ندارند.

 

۳٫۲) اهمیت دوربین Bokeh در خرید بهترین دوربین گوشی

سنسورهای تشخیص عمق یا بوکه در گوشی‌های میان‌رده و معمولی بسیار زیاد استفاده شده‌اند و دلیل این اتفاق نیز کاملاً مشخص است زیرا قیمت کمی داشته و شرکت‌های سازنده از این روش کم‌هزینه برای پیشرفته‌تر کردن ظاهری محصولاتشان بهره برده و لنزهای بیشتری به آنها اضافه کرده‌اند. بیشتر موبایل‌هایی که سنسورهای ۲ مگاپیکسلی دارند را چینی‌ها ساخته‌اند. اما آیا بهتر نیست از دوربین‌های سه یا چهارگانه در گوشی‌ها استفاده شود؟.

شاید بهتر باشد در کنار سنسورهای بوکه و ضعیف ۲ مگاپیکسلی، از یک لنز زاویه فوق گسترده یا اولترا واید ۸ مگاپیکسلی استفاده شود. شاید به نظرتان عجیب بیاید ولی با خیالی آسوده می‌توانید کلاً وجود حسگرهای تشخیص عمق را نادیده بگیرید چرا که تنها تأثیری که دارند این است که در لیست مشخصات فنی یک گوشی به آنها اشاره می‌شود!!!.

سنسورهای ماکرو؛ ترند جدید دوربین گوشی

خلاصه: دوربین‌های بوکه زمانی به کار می‌روند که گوشی دوربین اولترا واید ندارد و شما می‌خواهید تصاویر هنرمندانه و خلاقانه‌ای بگیرید در غیر این صورت، همان‌طور که گفتیم فقط برای پر کردن لیست مشخصات فنی گوشی استفاده می‌شوند.

 

۳٫۳) دوربین ماکرو (Macro)

به کارگیری دوربین‌های ماکرو در چند ماه اخیر به یک ترند جدید تبدیل شده اما بد نیست بدانید که ساختار آنها تقریباً شبیه سنسورهای بوکه است. حسگرهای کوچک ۲ مگاپیکسلی با رزولوشن ضعیفی که دارند، نسبت به خروجی به ثبت رسیده با لنز اصلی دارای قابلیت زوم دیجیتالی، از نظر کیفیت تصویر چندان کارآمد نیستند.

دوربین ماکرو (Macro)

بر خلاف سنسورهای بوکه، دوربین‌های ماکرو یک مزیت دارند. این قطعات کوچک عمق زیادی داشته و به همین دلیل نیازی نیست شما هنگام عکسبرداری بیش از حد محتاطانه عمل کنید. بر این اساس، گزینه تصویربرداری ماکرو در گوشی‌ها اجازه خواهد داد دنیای اطرافتان را از نمای نزدیک و با جزئیات بیشتر مشاهده نمایید.

خلاصه: همه دوربین‌های ماکرو بسیار عالی و کارآمد هستند. البته اگر شرکتی یک لنز ماکرو بزرگ در محصولش قرار دهد، شاید نظرمان نسبت به کاربرد آنها تغییر کند.

 

۴) بررسی نرم‌افزار قبل از خرید بهترین دوربین گوشی

فرقی نمی‌کند که منظور از نرم‌افزار، الگوریتم‌های پردازش تصویر یا اپلیکیشن دوربین است چرا که این قسمت نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد دوربین گوشی ایفا می‌کند.

نکته اول در اینجا، کاربر پسند بودن اپلیکیشن است. نرم‌افزارهای دوربین برخی از شرکت‌ها بسیار ساده هستند ولی بعضی از کمپانی‌ها گزینه و تنظیمات زیادی اضافه کرده‌اند. اگر از ما بپرسید که کدام یک برای شما بهتر است، پاسخ خواهیم داد که خودتان باید با آن کار کنید تا متوجه شوید.

همین قانون برای استفاده از حالات مختلف عکسبرداری و فیلمبرداری نیز صدق می‌کند. اگر در شب‌ها و شرایط کم نور عکس زیاد می‌گیرید، باید گوشی بخرید که حالت مخصوص را دارد. بعضی از تلفن‌های همراه مانند گوگل پیکسل ۳ یا Realme X3 Superzoom یک حالت به خصوص برای تصویربرداری از ستارگان دارند. سایر شرکت‌ها هم گزینه‌هایی مانند Soft Water، Light Painting یا Super Slow Motion را در محصولاتشان قرار داده‌اند.

بررسی نرم‌افزار قبل از خرید بهترین دوربین گوشی

نکته دوم به الگوریتم‌های مخصوص عکسبرداری و پردازش داده‌ها مربوط می‌شود. گوگل وقتی اولین گوشی سری پیکسل خود را معرفی کرد، یک اتفاق تازه و جذاب به راه انداخت. از آن زمان تا کنون، این شرکت اپلیکیشن دوربین را دیگر به صورت پیش‌فرض در اندروید قرار نداد تا هر کمپانی مجبور شود نرم‌افزار مخصوص به خودش را طراحی کند.

البته برای شرکت‌های بزرگ مانند سامسونگ، اپل و هواوی این مشکل چندان بزرگ نبود. پس از چند ماه، تیم توسعه‌دهندگان نرم‌افزار دوربین گوگل توانست خودش را به پیشگامان این بخش برساند اما برای شرکت‌های کوچک‌تر مانند HTC، وان‌پلاس و ال‌جی کمی طول کشید تا اپلیکیشن دوربین مخصوص به خودشان را بسازند.

خلاصه: شرکت‌های بزرگ با توانایی زیاد ساخت محصولات، نه تنها توانسته‌اند امکانات زیادی را به اپلیکیشن‌های دوربین خود اضافه کنند بلکه موفق شده‌اند الگوریتم‌های متعددی را هم بیفزایند. تفاوت آنها اما، بیشتر در هنگام استفاده از گزینه‌های عکسبرداری در شب مشهود است.

 

۵) مطالعه مقالات نقد و بررسی پیش از خرید بهترین دوربین گوشی

تقریباً در هر سایتی که به گوشی مربوط می‌شود، یک قسمت مخصوص بررسی دوربین آنها مشاهده خواهد شد اما براستی چه نکاتی یک مقاله نقد و بررسی را متمایز می‌کند؟.

به ازای هر ده نفر که گوشی را آزمایش و بررسی می‌کنند، تقریباً پانزده ایده وجود دارد تا هر کدام از آنها بگوید کدام شیوه بررسی مناسب‌تر است. برخی از این روش‌ها بررسی موبایل در آزمایشگاه، کار کردن با آن و مقایسه هستند اما در اینجا بد نیست به یک نکته اشاره داشته باشیم.

مطمئناً عکسبرداری با گوشی و مقایسه میزان رزولوشن پس از بزرگنمایی دیجیتالی و یا بررسی آنها پس از دریافت آپدیت‌های مختلف کار جذابی است.

احتمال بی‌کیفیت شدن تصاویر هنگام استفاده از دوربین گوشی

اما اگر همین کارها را در آزمایشگاه انجام دهید، شاهد اتفاقات تازه‌ای خواهید بود. برای مثال، اشکالات ایجاد شده هنگام تصویربرداری با سنسورهای 108 مگاپیکسلی موجود در گوشی‌های سامسونگ همیشه رخ نمی‌دهند. به علاوه، هنگ کردن اپلیکیشن دوربین و یا کاهش سرعت شاتر تنها زمانی اتفاق می‌افتد که به طور مداوم با موبایل تصویربرداری کرده‌اید.

۶) نکات پایانی برای خرید بهترین دوربین گوشی

بر این اساس، یک مقاله نقد و بررسی خوب آن است که تا حد امکان تنوع زیادی داشته باشد. امروزه گوشی‌های هوشمند دارای دوربین‌ها و تنظیمات متعددی هستند به همین دلیل باید همه آنها در شرایط مختلف بررسی شده و از آن مهمتر، نظرات نویسنده مقاله در مورد نمونه عکس‌های گرفته شده، مطالعه گردد.

یک روش مناسب برای اینکه تحت تأثیر نظرات نویسندگان قرار نگیرید این است که مقالات را با یکدیگر مقایسه کنید. با این کار، می‌توانید ببینید یک گوشی چه تفاوتی با یک دستگاه دیگر دارد. این اقدام کار شما را برای قضاوت در مورد کیفیت تصاویر آسان‌تر خواهد کرد. هدف اصلی ما از نوشتن این مقاله و انتشار آن در سایت برتر دیجیتال این است که با مشخصات فنی و تکنولوژی مربوط به دوربین‌ها آشنا شوید و ببینید چه نکاتی مهم و کدام موارد بی‌اهمیت هستند تا هنگام خرید بهترین دوربین گوشی راحت‌تر تصمیم بگیرید.

بهتر است از این قسمت استفاده کنیم تا شما را با بهترین دوربین گوشی آشنا سازیم بنابراین حتماً مقاله آن را مطالعه نمایید.

معرفی بهترین دوربین گوشی ۲۰۲۰

 

در کنار توضیحات داده شده، فکر می‌کنید باید به نکته خاص دیگری هم اشاره کنیم؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: androidpit.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: