نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا Moto G8 Power Lite

نقد و بررسی موتورولا Moto G8 Power Lite

گوشی موبایل موتورولا مدل Moto G8 Power Lite نمونه ارزان‌تر موتورولا Moto G8 Power است که ظرفیت باتری یکسانی دارد اما از نظر سایر مشخصات فنی ضعیف‌تر شده و در نهایت قیمت کمتری دارد تا افرادی که به دنبال خرید یک موبایل مقرون به صرفه هستند، بتوانند آن را انتخاب کنند. حالا با این فکر و ایده، شما فکر می‌کنید خرید موتو جی 8 پاور لایت به جای موتو جی ۸ پاور کار درستی است؟ آیا با پرداخت هزینه‌ای کمتر می‌توان از همه مزایای دستگاه قدرتمندتر بهره برد؟ و در مجموع آیا کم و کاستی در امکانات Moto G8 Power Lite دیده می‌شود؟ با برتر دیجیتال همراه باشید تا این دستگاه را بررسی کرده و به سؤالات مطرح شده پاسخ دهیم.

طراحی

قاب پشتی موتو جی ۸ پاور لایت ترکیبی از رنگ‌های مختلف را دارد که همین باعث می‌شود ظاهری یکسان اما جذاب داشته باشد. در این زمینه، این موبایل از برخی دستگاه‌های گران‌قیمت‌تر همرده خود برتر است.

قسمت پایینی و آبی رنگ نمونه‌ای که برای نوشتن این مقاله استفاده شده، بعضی اوقات به بنفش تیره تغییر پیدا می‌کند. در پایین دستگاه، یک اسپیکر مشاهده می‌شود و تقریباً در بالای آن شاهد سه لنز به عنوان دوربین اصلی و سنسور اسکنر اثر انگشت هستیم. بافت مات قاب پشتی همچنین، منجر می‌گردد که دستگاه کمتر اثرات انگشت را به سمت خود جذب کند و یا نسبت به رقبای درخشان و براق کمتر به لکه آغشته شود.

موتورولا موتو جی ۸ پاور لایت

در بالای نمایشگر، یک ناچ قطره‌ای شکل به چشم می‌خورد که محل قرارگیری دوربین سلفی است. حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش نیز وجود دارند هرچند ضخامت نوار مشکی رنگ در پایین نمایشگر نسبتاً بیشتر می‌باشد.

به منظور افزایش کاربری، موتورولا Moto G8 Power Lite دارای جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری و اسلات microSD است اما پورت شارژر آن به جای USB-C بودن، microUSB می‌باشد که امروزه استفاده از آن یک تصمیم بی‌مورد به حساب می‌آید.

Motorola Moto G8 Power Lite

در مجموع شیوه طراحی Moto G8 Power Lite مناسب و کارآمد است اما مطمئناً وجود درگاه USB-C به منظور سازگاری بیشتر و قابلیت اتصال به سایر دستگاه‌ها، انتخاب بهتری می‌توانست باشد.

 

صفحه نمایش

ابعاد نمایشگر به ۶٫۵ اینچ و رزولوشن آن به ۱۶۰۰ * ۷۲۰ پیکسل می‌رسد. این پنل از نظر سایز مناسب بوده و کیفیت رنگ و درخشندگی زیادی دارد.

صفحه نمایش Moto G8 Power Lite

با این وجود، وضوح صفحه نمایش کمی پایین است بنابراین امکان دارد متوجه این موضوع بشوید که لبه‌های حروف و اشکال پخش شده چندان شفاف نیستند. همین نقطه ضعف باعث کاهش کیفیت تصاویر می‌گردد اما همچنان می‌توانیم این نمایشگر را جهت انجام کارهای معمولی مناسب بدانیم. به طور کلی اگر می‌خواهید در گوشی‌تان زیاد فیلم ببینید و یا مقالات و متون مختلف را مطالعه نمایید، بهتر است سراغ موبایل‌های دیگری بروید که صفحه نمایش باکیفیت‌تری دارند.

 

عملکرد

تراشه موتورولا موتو جی ۸ پاور لایت MediaTek Helio P35 است که نسبت به Snapdragon 665 موجود در Moto G8 Power چندین درجه ضعیف‌تر است. شما می‌توانید این موضوع را به وضوح در جدول امتیازات بنچمارک ببینید:

آزمایش Geekbench 5 Single Coreآزمایش Geekbench 5 Multi Coreآزمایش 3D Mark Slingshot Extreme
Moto G8۳۱۱۱۳۲۱۱۰۹۸
Moto G8 Power۳۱۲۱۳۶۱۱۱۱۰
Moto G8 Power Lite۱۷۵۹۲۰۴۷۹

 

اما این امتیازات در شرایط واقعی و هنگام استفاده از موبایل چه معنی می‌دهند؟

اسکرول کردن میان اپلیکیشن‌ها کمی با لگ و کندی همراه خواهد بود اما این موضوعات ممکن است برای همه رخ ندهد یعنی امکان دارد هیچ برنامه‌ای هنگ نکند و اجرای همزمان چند نرم‌افزار بدون مشکل صورت پذیرد. البته می‌بایست بازی‌ها را با تنظیمات گرافیکی پایین اجرا کنید. بر این اساس، چنان‌چه شما یک گیمر حرفه‌ای هستید، شاید بهتر باشد کمی پول بیشتری بپردازید و یک گوشی توانمندتر بخرید.

 

دوام باتری موتورولا Moto G8 Power Lite

باتری، مهمترین مزیت خرید موتورولا Moto G8 Power Lite است. ظرفیت منبع نیروی ۵۰۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت را حتی نمی‌توان در یک گوشی پرچمدار مشاهده کرد چه برسد به یک موبایل میان‌رده، معمولی و ارزان‌قیمت بنابراین یک چنین ویژگی در Moto G8 Power Lite واقعاً استثنایی است.

از نظر عملکرد در شرایط واقعی، معمولاً پس از تماشای فیلم یک ساعته ۵ درصد از ظرفیت باتری تمام می‌شود اما بعد از سه ساعت انرژی آن از ۱۰۰ به ۸۱ درصد کاهش می‌یابد. این عملکرد در مجموع قابل قبول است ولی به خاطر باتری قدرتمند و نمایشگر نه چندان درخشان، می‌توان انتظار داشت که عملکرد منبع نیرو بهتر از این باشد. بد نیست به این نکته هم توجه کنید که Moto G8 Power پس از یک ساعت اجرای فیلم، تنها ۳ درصد انرژی باتری‌اش را از دست داد.

زمانی که صحبت از شارژ دوباره باتری می‌شود، این موبایل نسبت به دستگاه‌های مدرن‌تر عملکرد ضعیف‌تری به ثبت می‌رساند به طوری که تقریباً دو ساعت طول می‌کشد تا منبع نیرویی که ۲۰ درصد انرژی دارد، به طول کامل شارژ گردد. این دقیقاً همان رکوردی است که با موتو جی ۸ پاور هم به ثبت می‌رسد هرچند سرعت کند این شارژر در مقایسه با شارژر موتو جی ۸ تقریباً نصف می‌شود.

به طور کلی، بدون شک همچنان باتری یک مزیت اساسی برای این تلفن همراه به شمار می‌رود ولی علی‌رغم اینکه ظرفیت آن یکی است، عملکردش مانند عملکرد منبع نیروی Moto G8 Power نیست و مدت زیادی طول می‌کشد تا دوباره شارژ گردد.

 

دوربین

Moto G8 Power Lite مجهز به دوربین اصلی سه‌گانه است که مایه شگفتی می‌باشد اما در واقعیت آن‌طور که انتظار داشتیم توانایی ندارد. در این ماژول سه تایی شاهد حضور لنز اصلی ۱۶ مگاپیکسلی به همراه لنز ۲ مگاپیکسلی ماکرو و لنز ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق هستیم هرچند سنسورهای تشخیص عمق و یا اولترا واید می‌توانست در اینجا کارآمدتر باشد. با این وجود، همچنان می‌توان چنین دوربینی را برای یک گوشی میان‌رده، معمولی و مقرون به صرفه مناسب دانست.

کیفیت تصاویر

لنز اصلی در حد و اندازه خودش خوب کار می‌کند اما عملکردش فوق‌العاده نیست. جزئیاتی که این سنسور به ثبت می‌رساند کیفیت زیادی ندارند و حتی برخی اوقات ایجاد تعادل میان نور و سایه کار سختی می‌باشد اما به طور کلی کیفیت تصاویر قابل قبول است.

تصویر گرفته شده با لنز اصلی موتورولا Moto G8 Power Lite

هنگام عکسبرداری در غروب، مشکلات دوربین خودشان را نشان می‌دهند. در شرایط کم نور و تاریک، تصاویری که این دوربین به ثبت می‌رساند تار بوده و قسمت‌های پرنور بیش از حد درخشان هستند و در نتیجه جزئیات زیادی از بین می‌روند و این نکته تا آن جایی پیش می‌رود که می‌توان گفت این عکس‌ها غالباً غیرقابل استفاده می‌باشند.

تصویر گرفته شده با موتورولا موتو جی ۸ پاور لایت در شب

دوربین ماکرو که برای گرفتن تصاویر کلوزآپ استفاده می‌شود، بد نیست اما عملکردی که به ثبت می‌رساند آن‌قدر خوب نخواهد بود که بتوان حضورش را توجیه کرد. معمولاً خیلی کم پیش می‌آید که بخواهید به جای لنز اصلی، از یک لنز ماکرو برای تصویربرداری بهره ببرید. عملکردش هم آن‌چنان خوب نیست که بتوانیم نظرمان را نسبت به آن تغییر دهیم.

تصویر کلوزآپ گرفته شده با Motorola Moto G8 Power Lite

به عنوان یک نقطه قوت، مطمئناً به خاطر حالت عکسبرداری پرتره در موتو جی ۸ پاور لایت شگفت‌زده خواهید شد چرا که این گزینه تقریباً اطراف سوژه را برش می‌دهد تا افکت بوکه به خوبی ایجاد گردد.

تصویر پرتره گرفته شده با موتورولا موتو G8 Power Lite

در مجموع دوربین در شرایطی که نور کافی وجود دارد خوب کار می‌کند اما عملکرد آن زیاد مناسب نیست. با این حال، چنان‌چه می‌خواهید از یک لحظه عکسبرداری کنید، همین دوربین کفایت خواهد کرد. ضمن اینکه وجود حالت پرتره نیز یک مزیت به شمار می‌آید هرچند دوربین ماکرو کارایی زیادی ندارد.

 

آیا باید گوشی موتورولا Moto G8 Power Lite را خرید؟

موتو جی ۸ پاور لایت یک گوشی ارزان‌قیمت است به همین دلیل توجه بسیاری از افراد را به سمت خود جذب خواهد کرد. اگر نهایتاً می‌خواهید ۱۵۰ یورو برای خرید موبایل هزینه کنید، نمی‌توان گفت که انتخاب این موبایل کار اشتباهی است اما چنان‌چه پول بیشتری بپردازید، می‌توانید شیائومی Redmi Note 7 و یا موتورولا Moto G8 Power را خریداری نمایید تا تجربه بهتری از کار کردن با یک گوشی به دست آورید.

این تلفن همراه امکانات مبتدی دارد که با توجه به قیمت پایینش انتظارات شما را در همین حد و اندازه برآورده می‌کند. البته باتری ظرفیت زیادی دارد ولی استقامت آن چندان زیاد نیست. در سایر قسمت‌ها، این محصول موتورولا نمی‌تواند جزو بهترین‌ها باشد بنابراین حتماً با در نظرگیری همه جوانب، بررسی کنید آیا پرداخت پول بیشتر جهت بهره‌مندی از دوربین باکیفیت‌تر، عملکرد سریع‌تر و نمایشگر درخشان‌تر و در مجموع کارایی بیشتر برای انجام کارهای روزمره، تصمیم درستی است یا خیر.

باز هم تکرار می‌کنیم که اگر می‌خواهید از این موبایل برای انجام کارهای معمولی هر روز خود بهره ببرید و به باتری‌های بادوام علاقه دارید، Moto G8 Power Lite انتظاراتتان را برآورده خواهد کرد.

 

رأی نهایی در مورد موتورولا Moto G8 Power Lite

موتو جی ۸ پاور لایت به باتری قدرتمندی تجهیز شده اما در سایر مشخصات فنی کلیدی مانند نمایشگر و دوربین کمبودهایی دارد. البته این گوشی بدی نیست ولی نسبت به مدل پیشرفته‌تر خود یعنی موتو جی ۸ پاور نمی‌تواند ارزش خرید بالایی داشته باشد.

 

نقاط قوت

  • باتری باظرفیت
  • شیوه طراحی جذاب
  • قیمت ارزان

 

نقاط ضعف

  • صفحه نمایش معمولی
  • عملکرد ضعیف‌تر نسبت به رقبای همرده
  • مجهز به پورت microUSB به جای USB-C

 

شما فکر می‌کنید نقاط قوت و ضعف موتو جی ۸ پاور لایت چیست؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: trustedreviews.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: