نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ Galaxy A21s

نقد و بررسی سامسونگ Galaxy A21s

خط تولید Galaxy A سامسونگ و بخصوص محصولات میان‌رده این شرکت در حال حاضر بسیار متنوع هستند و با معرفی گلکسی A21s گستردگی این سری بیش از پیش شده است. حال با توجه به استقبال مشتریان، امروز در برتر دیجیتال میخواهیم این موبایل را بصورت تخصصی مورد ارزیابی قرار دهیم پس با ما همراه باشید و مقاله نقد و بررسی گوشی سامسونگ Galaxy A21s را مطالعه کنید.

مقدمه

گلکسی A21s یکی از ارزان‌قیمت‌ترین گوشی‌های سامسونگ از سری Galaxy A در سال ۲۰۲۰ می‌باشد. این موبایل به دو دلیل بسیار خاص است: یکی اینکه باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری دارد و دوم اینکه از وجود تراشه Exynos 850 بهره می‌برد. این چیپست اولین پردازنده پایین‌رده سامسونگ است که همچون تراشه Exynos 9820 گوشی‌های سری Galaxy S10 با فرآیند لیتوگرافی ۸ نانومتری تولید شده است. انتظار می‌رود این پردازنده بسیار کم مصرف باشد بنابراین به کارگیری آن همراه با یک باتری باظرفیت، یک اقدام هوشمند از سوی سامسونگ به شمار می‌آید. اما دوام باتری تنها فاکتور تعیین‌کننده هنگام خرید یک گوشی نیست. مردم حتی در یک موبایل مقرون به صرفه هم به مواردی نظیر صفحه نمایش زیبا، دوربین باکیفیت و عملکرد سریع توجه ویژه‌ای می‌کنند. حال باید دید گلکسی ای ۲۱ اس در این زمینه‌ها چگونه کار خواهد کرد.

نقد و بررسی سامسونگ Galaxy A21s از نظر طراحی و صفحه نمایش

قاب پشتی سامسونگ Galaxy A21s

گلکسی ای ۲۱ اس از نوعی شیوه طراحی بهره می‌برد که از یک گوشی میان‌رده سامسونگ انتظار می‌رفت. قاب پشتی این موبایل پلاستیکی با پوشش گرادیان است که می‌تواند نور را به زیبایی منعکس کند. این قسمت کاملاً صاف و ساده می‌باشد بنابراین خبری از الگوها و خطوطی که در Galaxy A51 می‌دیدیم، نیست. شکل این دستگاه جذاب بوده و خودِ موبایل هم احتمالاً به خاطر سنگینی باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری بسیار خوش‌دست است.

متأسفانه در جلوی Galaxy A21s قضیه فرق می‌کند. نمایشگر ۶٫۵ اینچی Infinity-O با حفره دوربین سلفی در گوشه سمت چپ، یک پنل LCD با رزولوشن +HD است بنابراین رنگ‌ها را یکنواخت نشان داده و چندان واضح و شفاف نیست. با توجه به اینکه Galaxy A20s نیز از همین نمایشگر استفاده می‌کرد، مدل جدیدتر پیشرفتی نداشته است. به طور کلی این صفحه نمایش کار شما را راه می‌اندازد اما یک پنل AMOLED می‌توانست انتخاب بهتری باشد و مطمئناً کیفیت محتواهای پخش شده و تجربه تماشای آنها را ارتقا می بخشید.

صفحه نمایش Galaxy A21s

این موبایل دارای یک سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب پشتی است. علی‌رغم اینکه سامسونگ امسال دقت و سرعت حسگرهای اثر انگشت زیر صفحه نمایش محصولاتش را به شکل قابل‌توجهی ارتقا داده ولی هنوز هم بسیاری از افراد سنسورهای فیزیکی موجود در قاب پشتی را ترجیح می‌دهند. شاید این حسگر زیبا، باکلاس و خاص نباشد اما صرف‌نظر از جای‌گیری نامناسب در قاب پشتی که باعث می‌شود برای استفاده کردن از آن مجبور باشیم گوشی را برداریم، یکی از سریع‌ترین و دقیق‌ترین مواردی است که تا کنون دیده‌ایم.

اسکنر اثر انگشت گلکسی A21s

نقد و بررسی سامسونگ Galaxy A21s از نظر دوربین

دوربین Galaxy A21s

گلکسی ای ۲۱ اس دوربین اصلی چهارگانه دارد اما بر خلاف سایر مدل‌های گران‌تر خط تولید Galaxy A، دو لنز تشخیص عمق و ماکرو آن ۲ مگاپیکسلی هستند. حسگر تشخیص عمق فقط برای تار کردن پس‌زمینه در تصاویر بوکه به کار می‌رود و اگرچه وضوح کمی دارد ولی خوب کار می‌کند اما در سمت دیگر لنز ماکرو حرف زیادی برای گفتن نخواهد داشت و جزئیات زیادی را به ثبت نمی‌رساند. به علاوه، از آن جایی که این سنسور دارای فوکوس ثابت است، به سختی می‌توان با آن فاصله میان سوژه و دوربین را تنظیم کرد و این یعنی در اکثر اوقات عکس‌هایی خواهید گرفت که از فوکوس کافی برخوردار نیستند. در مجموع لنز مکرو در دسترس قرار گرفته اما کیفیت آن چنگی به دل نمی‌زند.

 

خرید گوشی سامسونگ گلکسی A21s

 

کیفیت تصاویر

لنز اصلی ۴۸ مگاپیکسلی در روز تصاویری می‌گیرد که جزئیات زیادی داشته و رنگ‌های آنها پویا هستند. رنج دینامیک هم تقریباً قابل قبول است. در شب اما، عملکرد این دوربین با نوسان همراه خواهد شد زیرا هنگام عکسبرداری در محیط‌های بسته و نورپردازی شده با چراغ، جزئیات از بین می‌روند و نویز ظاهر می‌شود. همچون Galaxy A31 و Galaxy A41، گلکسی A21s به گزینه مخصوص عکسبرداری در شب یا همان Night Mode مجهز نیست و به همین دلیل هیچ راهی برای افزایش کیفیت تصاویر گرفته شده در شب به صورت دستی وجود ندارد. در این موبایل همچنین، اثری از حالات عکسبرداری اسلوموشن یا هایپرلپس نیز به چشم نمی‌خورد.

کیفیت تصویر گلکسی A21s
نمونه تصویر گرفته شده با Galaxy A21s در روز
نمونه تصویر گرفته شده با Galaxy A21s در شب

لنز اولترا واید بسیار کارآمد است هرچند کیفیت تصاویری که می‌گیرد معمولی است. تصاویر سلفی به ثبت رسیده با لنز ۱۳ مگاپیکسلی جزئیات کافی و دقت رنگ بالایی دارند اما در شرایطی که نور کافی نیست، نویز زیادی دیده می‌شود و جزئیات تقریباً از بین می‌روند. در اینجا هیچ نکته منحصربفردی نیست بنابراین عملکرد دوربین سلفی همانگونه خواهد بود که از یک گوشی پایین‌رده انتظار می‌رود. البته با این دوربین و با استفاده از گزینه Live Focus می‌توانید تصاویر بوکه بگیرید. شما این فرصت را دارید تا میزان تار شدن پس‌زمینه را حین تصویربرداری و یا بعد از آن تغییر دهید اما هیچ افکت خاصی تعبیه نشده است.

 

نقد و بررسی Galaxy A21s از نظر عملکرد

نقد و بررسی سامسونگ Galaxy A21s از نظر عملکرد

Exynos 850 که تراشه استفاده شده در گلکسی ای ۲۱ اس است، کم مصرف می‌باشد اما عملکرد آن رضایت‌بخش نیست. تقریباً در هر کاری که می‌خواهید انجام دهید (از اجرا کردن اپلیکیشن‌ها یا سوئیچ شدن میان آنها گرفته تا بازگشت به هوم اسکرین)، کندی سرعت را احساس خواهید کرد. پس از لمس یک لینک در یک اپلیکیشن، تقریباً به دو ثانیه زمان نیاز است تا مرورگر اجرا شود بنابراین در اکثر اوقات سرعت انجام کارها کاهش خواهد یافت. شایان ذکر است که Galaxy A21s دو مدل با رم‌های ۳ یا ۴ گیگابایتی دارد ولی تفاوت زیادی میان آنها احساس نمی‌گردد.

با این وجود، شما می‌توانید بازی‌های PUBG و Call of Duty را با پایین‌ترین تنظیمات گرافیکی و فریم ریت نسبتاً روان اجرا کنید. حدس می‌زنیم که نمایشگر با رزولوشن پایین فشار زیادی به پردازنده گرافیکی نمی‌آورد اما همچنان باید این تنظیمات را در کمترین سطح ممکن قرار دهید. هنگام اجرای بازی‌های سنگین‌تر از موارد اشاره شده ، فریم ریت و سرعت گوشی کاهش می‌یابد. بازی‌های ساده‌تر نظیر Clash of Clans یا Monument Valley همان‌طور که از یک گوشی مدرن و امروزی انتظار می‌رود، با سرعت قابل‌قبولی اجرا می‌شوند.

صادقانه بگوییم که گلکسی A21s گوشی بدی نیست اما باید توجه داشته باشید که سامسونگ مدل‌هایی مانند Galaxy M21 و Galaxy M31 را در همین رده به فروش می‌رساند. هر دو این موبایل‌ها عملکرد و مشخصات فنی بهتری دارند. حتی در برخی کشورها، این دو تلفن همراه ارزان‌تر از Galaxy A21s هستند.

 

نقد و بررسی سامسونگ Galaxy A21s از نظر نرم‌افزار

سیستم عامل گلکسی A21s

گلکسی ای ۲۱ اس به خاطر اینکه اولین گوشی گلکسی است که از نسخه One UI 2.1 Core استفاده می‌کند، منحصربفرد می‌باشد. واژه Core یعنی اینکه مانند سری Galaxy M، ابتدایی‌ترین ویژگی‌ها در رابط کاربری قرار گرفته‌اند. بر این اساس، امکاناتی نظیر صفحه نمایش همیشه روشن (AOD)، پوشه امن (Secure Folder) یا ضبط کننده صفحه نمایش (Screen Recorder) در اینجا دیده نمی‌شود. در این بین، همانگونه که از یک گوشی پایین‌رده و ارزان‌قیمت انتظار داشتیم، ویژگی فوق‌العاده اشتراک‌گذاری One UI 2.1 و برخی از امکانات ابتدایی در آن گنجانده شده‌اند.

طبیعتاً قابلیت‌های اندروید ۱۰ یعنی Digital Wellbeing و شیوه ناوبری مبتنی بر حرکات گوگل،  تم‌ها، Dual Messenger، Game Launcher و حالت تک دستی (One-handed Mode) که سامسونگ آنها را تولید کرده، در اینجا قابل‌استفاده هستند. گلکسی A21s احتمالاً آپدیت اندروید ۱۱ و One UI 3.0 را دریافت خواهد کرد. حتی می‌توانیم احتمال بدهیم که به اندروید ۱۲ نیز بروز خواهد شد. ضمن اینکه سامسونگ هر سه ماه یک بار بسته‌های امنیتی برای این موبایل عرضه می‌کند. لازم به ذکر است که آپدیت‌های امنیتی حداقل تا سه سال منتشر می‌شوند.

 

نقد و بررسی سامسونگ Galaxy A21s از نظر کیفیت صدا و تماس

نقد و بررسی سامسونگ Galaxy A21s از نظر کیفیت صدا و تماس

در جعبه گلکسی ای ۲۱ اس هیچ خبری از هدفون نیست بنابراین تنها باید از اسپیکر خودِ دستگاه استفاده کنید مگر آنکه هندزفری مخصوص به خودتان را دارید. این اسپیکر کیفیت معمولی دارد و شدت صدای آن تنها برای محیط‌های بی سروصدا و ساکت مناسب است اما باید توجه داشته باشیم که با افزایش شدت اصوات، در آن انحراف یا نویزی شنیده نمی‌شود. این گوشی از کیفیت صدای Dolby Atmos پشتیبانی می‌کند که با هدفون‌های سیمی و اسپیکرهای بلوتوثی سازگار است و وقتی گزینه مربوطه روشن می‌شود، صداها را به صورت استریو و فراگیر پخش خواهد کرد. تماس‌ها هم با وضوح قابل‌قبولی در گلکسی A21s برقرار و شنیده می‌شوند و مشکلی از نظر کیفی در هر دو طرف به وجود نخواهد آمد. عملکرد شبکه‌ای این موبایل هم قابل قبول بوده و قدرت سیگنال در هر دو سیمکارت فوق‌العاده است.

 

نقد و بررسی سامسونگ Galaxy A21s از نظر دوام باتری

نقد و بررسی سامسونگ Galaxy A21s از نظر دوام باتری

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، Exynos 850 اولین تراشه پایین‌رده سامسونگ است که با فرآیند لیتوگرافی ۸ نانومتری تولید شده و باید اعتراف کنیم که به معنای واقعی کلمه کم مصرف می‌باشد. پس از اولین شارژ کامل، گلکسی A21s به مدت دو روز دوام خواهد آورد که واقعاً حیرت‌انگیز است. بعید خواهد بود که حتی با استفاده سنگین، باتری این موبایل پس از یک روز خالی شود. دوام باتری طولانی‌مدت جذاب‌ترین ویژگی این محصول سامسونگ می‌باشد. Galaxy A21s حتی از Galaxy M31 که باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپری دارد هم بادوام‌تر خواهد بود و دلیل این اتفاق نیز تراشه کم‌مصرف‌تر و نمایشگر با رزولوشن پایین می‌باشد.

این تلفن همراه از تکنولوژی شارژ سریع ۱۵ واتی پشتیبانی می‌کند بنابراین بعد از ۲ ساعت و چند دقیقه، باتری آن کامل شارژ خواهد شد. این سرعت شارژ شبیه سایر گوشی‌های سامسونگ می‌باشد که باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری دارند و در واقع به خاطر دوام باتری طولانی گلکسی A21s، بسیار قابل قبول است.

 

جمع‌بندی

اگر دوام باتری اولویت شماست پس خرید گلکسی A21s هم تصمیم منطقی خواهد بود. با این وجود، اگر می‌توانید Galaxy M21 یا Galaxy M31 را خریداری کنید، باید Galaxy A21s را به فراموشی بسپارید. با خرید یکی از نمایندگان سری Galaxy M، می‌توانید کمی در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی نمایید. در غیر این صورت با پرداخت پول بیشتر فرصت تصاحب Galaxy A31 را دارید. همه گوشی‌هایی که نام بردیم، نسبت به Galaxy A21s انتخاب بهتری هستند.

 

مزایای Galaxy A21s

  • دوام باتری طولانی‌مدت
  • دوربین اصلی توانمند و کیفیت فوق‌العاده تصاویر گرفته شده در روز
  • شیوه طراحی زیبا
  • مجهز به اندروید ۱۰ و One UI 2.1 Core به عنوان سیستم عامل و رابط کاربری

 

معایب Galaxy A21s

  • عملکرد ناامیدکننده
  • نبود گزینه‌های عکسبرداری در شب و اسلوموشن
  • صفحه نمایش LCD با رزولوشن پایین
  • لنز ماکرو بی‌کیفیت
  • نبود بسیاری از امکانات در رابط کاربری One UI Core
  • دارای قیمت مشابه گوشی‌های Galaxy M21 و Galaxy M31

 

خرید گوشی سامسونگ گلکسی A21s

 

پس از مطالعه مقاله نقد و بررسی سامسونگ Galaxy A21s، فکر می‌کنید مهمترین ویژگی این دستگاه چیست؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: sammobile.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: