چگونه از اصالت گوشی هنگام خرید اطمینان حاصل کنیم

چگونه از اصالت گوشی هنگام خرید اطمینان حاصل کنیم

با توجه به تنوع زیاد گوشی های هوشمند، برندها و فروشندگان متنوع و شرایط خاص بازار ایران، خرید یک گوشی هوشمند با اصالت و اوریجینال به دغدغه ای بزرگ برای اکثر افراد جامعه بدل شده است. و همیشه این سئوال در ذهن خریداران ایجاد می‌شود که آیا محصول خریداری شده آکبند و با اصالت است و خدایی نکرده جنس تغلبی و فیک نیست؟ در این مطلب نکات مهم و مختلف تشخیص اصالت گوشی هوشمند را به شما همراهان گرامی معرفی می کنیم. پس با ما همراه باشید.

قبل از خرید گوشی به چند نکته توجه کنید

  • همیشه اکثر خریداران در هنگام خرید به پلمب و یا بسته بندی گوشی توجه می‌کنند ولی پلمپ روی جعبه و یا بسته بندی گوشی ملاکی بر آکبند بودن محصول نیست چه بسا گوشی داخل جعبه پلمب شده کارکرده باشد و همیشه این مدل افراد ضرر زیادی می‌کنند.
  • ۹۹ درصد گوشی های بازار ساخت کشور چین می‌باشند و فقط گوشی‌های شرکت LG با گارانتی رسمی مدیا پردازش ساخت کره و برخی از گوشی های Blackberry ساخت مکزیک می‌باشند.
  • فریب تبلیغات شرکت های تولید کننده گوشی را نخورید.
  • به اولین فروشگاهی که وارد شدید خرید نکنید کمی پرسو جو کنید.
  • تعصب برند نداشته باشید امروزه تمام تولید کنندگان بهترین گوشی ها را تولید می‌کنند.
  • به حرفهای هر فروشگاهی  اعتماد نکنید قبل از خرید گوشی مد نظر اطلاعاتی از مشخصات آن گوشی کسب کنید.
  • قبل از خرید اولویت خود را در نظر بگیرید که میخواهید با آن چه کار کنید، مثلا برای عکاسی سلفی می‌خواهید یا برای انجام بازی
  • گوشی های سال قبل را فراموش نکنید چون با امکانات زیاد قیمت پایین تری دارند.

گوشی ها و تبلت های بازار به چهار دسته تقسیم میشوند . ۱- آکبند ۲- کارکرده ۳- تقلبی و فیک ۴-  رفرش یا Refurbished، ما در این مقاله سعی داریم شما را راهنمایی کنیم تا خرید درستی انجام دهید.

راههای تشخیص گوشی ها و تبلت های آکبند

۱-بررسی کد IMEI

کد IMEI در واقع بر‌گرفته از عبارت “International Mobile Equipment Identity” یا «شناسه بین المللی تجهیزات موبایل» است. هر موبایل دارای کد ۱۴ رقمی می‌باشد که به آن کد IMEI گفته می‌شود. برای بررسی IMEI دستگاه از منو تماس، کد # ۰۶ #*را شماره‌گیری کنید. سریال اصلی گوشی یا IMEI روی نمایشگر گوشی ظاهر می‌شود اگر این کد با کد روی جعبه گوشی مطابقت داشت گوشی شما اصل می‌باشد. همچنین میتوانید از سایت Imei.info کمک بگیرید.

۲-مستقیماً به سایت‌ تحلیل و تشخیص جهانی بروید.
به سایت ‌www.numberingplans.com  بروید روی عبارت number analysis tools کلیک کنید و کد IMEI خود را وارید کنید مشخصات گوشی از جمله کشور سازنده، کارخانه، مدل و… غیره را خواهید دید.

۳- بجز چند برند، تمام گوشی ها دارای گارانتی رسمی می‌باشند سعی کنید گوشی را با گارانتی رسمی بخرید.

راههای تشخیص گوشی ها و تبلت های تقلبی و فیک

چند روش برای تشخیص وجود دارد

بررسی کیفیت ساخت

گوشی های فیک کیفیت ساختی همانند گوشی های اصلی ندارند و حتی جنس آن دو نیز ممکن است با هم متفاوت باشند.

صفحه نمایش

با نگاه دقیق به صفحه نمایش گوشی می‌توانید بفهمید که گوشی تقلبی است چون هیچ گوشی تقلبی دارای صفحه نمایش با کیفیت و رزولوشن بالا نمی‌باشد.

وزن

مدل‌های تقلبی، معمولا نسبت به نسخه‌ی اصلی سنگین‌تر هستند.

ابعاد

ابعاد گوشی های فیک هم اندازه با گوشی های اصلی نمی‌باشند.

دوربین

با باز کردن دوربین و رفتن به منوی آن و حتی عکاسی می‌توانید از تقلبی بودن گوشی آگاه شوید.

ورژن سیستم عامل

همه گوشی ها از اول ورود به بازار دارای سیستم عامل مشخصی هستند که می‌توانید با مراجعه به  قسمت اطلاعات بیشتر زیر هر گوشی در سایت برتردیجیتال از مشخصات سیستم عامل گوشی ها با خبر شوید. مثلا گوشی Blackberry Priv با اندروید ۵ و یا بالاتر به بازار عرضه شده است و اگر شما این گوشی را با ورژن سیستم عامل اندروید ۴ خریداری کرده باشید جنس شما تقلبی و فیک می‌باشد. در گوشی های iPhone در نسخه های تقلبی از سیستم عامل اندروید ورژن پایین استفاده می‌شود.

استفاده از اپلیکیشن cpu z

با این اپلکیشن کاربردی می‌توانید به نوع پردازنده، مقدار حافظه رم، مشخصات صفحه نمایش و مقدار حافظه داخلی گوشی دسترسی پیدا کنید.

رابط کاربری

رابط کاربری گوشی های فیک با رابط کاربری گوشی های اصلی متفاوت می‌باشد و حتما قبل از خرید اطلاعاتی از رابط کاربری گوشی ها کسب کنید.

شکل ظاهری

در گوشی های فیک و تقلبی جای سنسور ها و چینش دوربین ها با نمونه اصلی متفاوت می‌باشد.

استفاده از اپلیکیشن AnTuTu Officer

با کامپیوتر وارد سایت our.antutu.net شوید اپلیکیشن انتوتو را دانلود کرده روی گوشی خود نصب کنید. بعد اپلیکیشن را اجرا کرده و دوربین را روی بارکد سایت قرار دهید بعد از چند ثانیه به شما اطلاع میدهد که گوشی شما چگونه است. اگر گوشی اصل نباشد، با یک صفحه قرمز و نارنجی رنگ مواجه می شوید که بیانگر تقلبی بودن گوشی است.

 صدای گوشی

به هنگام روشن کردن گوشی ، صدای روشن کردن گوشی اصل با تقلبی متفاوت است .

راههای تشخیص گوشی ها و تبلت های رفرش یا Refurbished

شاید مفهوم گوشی رفرش یا Refurbishrd برای همه آشنا نباشد منظور از گوشی رفرش، به گوشی‌های بازیافتی گفته می‌شود که معمولا بعد از چرخه تولید جمع آوری شده و دوباره با ظاهر، بدنه جدید و نو تولید می‌شوند.

تمام گوشی های رفرش از جعبه تمام سفید استفاده می‌کنند که در برندهای سامسونگ و اپل زیاد دیده می‌شوند.

برای بررسی رفرش بودن گوشی های سامسونگ نرم افزار phone info را از گوگل پلی استور دانلود کرده و از آن استفاده کنید در این نرم افزار مدل و مشخصات فنی گوشی شما نمایش داده می‌شود.

روش های تشخیص گوشی های اپل

قبل از باز شدن جعبه

  • قبل از باز کردن جعبه به نوشته های آن دقت کنید که آیا این گوشی همان مدلی است که می‌خواهید بخرید مانند رنگ و ظرفیت حافظه داخلی گوشی
  • پارت نامبر گوشی را بررسی کنید. تمام گوشی های اپل با هر پارت نامبری از کیفیت ساخت یکسانی برخوردار هستند. فقط یک پارت نامبر AE مخصوص کشور امارات می باشد که از امکان سرویس FaceTime بی بهره می باشد.

بعد از باز شدن جعبه

به امضای اپل دقت کنید، امضای اپل نوشته ای است که در همه محصولات اپل وجود دارد. Designed by Apple in California Assembled in China و یا بجای نوشته China از عبارت Vietnam استفاده میشود. در تمام لوازم جانبی اپل از این عبارت ها استفاده شده است در وسایل داخل جعبه دقت کنید تا از کلمه های Califormia و Californial نوشته نشده باشد. عبارت Designed by Apple in California Assembled in China/Vietnam طوری قرار دارد که بدون باز کردن بسته بندی لوازمی چون ایرپاد و شارژر و کابل قابل خواندن است.

بررسی شمار سریال در گوشی های اپل از سایت checkcoverage.apple.com اگر اول شماره سریال شما عدد ۵ باشد دستگاه شما رفرش می‌باشد می‌باشد و عدد سوم سریال سال ساخت گوشی را نشان می‌دهد.

این مسیر را در گوشی آیفون خود دنبال کنید.

Setting >> General >> About >> Serial Number

 

کد ##۷۸۶# را در آیفون خود شماره گیری کنید، گزینه View را انتخاب کنید. بخش Reconditioned Status را نگاه کنید اگر گزینه Yes را در این قسمت مشاهده کردید آیفون شما رفرش می‌باشد.

جمع‌بندی

همانطور که در مقاله فوق مطالعه کردید ما به روش های صحیح خرید و چگونگی اطلاع از اصالت گوشی پرداختیم و سعی ما بر این است که شما خرید راحت و بدون دغدغه ای داشته باشید. آیا شما تجربه‌ی دیگری نیز در این مورد دارید، نظرات خود را زیر همین پست با ما و دیگران در میان بگذارید.

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: