۷ روش اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون

اتصال گوشی به تلویزیون

صفحه نمایش گوشی‌های اندرویدی زیاد بزرگ نیست. حتی اگر صاحب تبلت بدون سیم کارت یا تبلت سیم کارت خور هم باشید، حداکثر می‌توانید از نمایشگر ۱۰ اینچی بهره ببرید. حال ممکن است تلویزیون شما ۳۰ اینچ یا بزرگتر باشد و همین موضوع آن را برای نمایش محتواها به یک دستگاه ایده‌آل تبدیل می‌کند. اما واقعاً باید چگونه موبایل را به تلویزیون وصل کنیم؟ با برتر دیجیتال همراه باشید تا با روش‌های اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون آشنا شوید.

چرا گوشی اندرویدی را به تلویزیون وصل کنیم؟

یکی از دلایل انجام این کار، اجرای بازی‌ها یا اصطلاحاً گیمینگ است. در صفحه نمایش‌های بزرگ، می‌توان به جای بازی‌های تک نفره، به صورت گروهی و با دوستان بازی کرد. با انجام این کار، حتی ممکن است کنسول گیمینگ خود را کنار بگذارید و از گوشی‌تان برای اجرای بازی‌ها استفاده کنید. لذتی که نمایش بازی‌ها در تلویزیون دارد، آن‌قدر زیاد است که بعید است دوست داشته باشید بدون موبایلتان بازی‌های اندرویدی را اجرا کنید. علاوه بر این، می‌توانید برای لذت‌بخش شدن این کار، یک دسته به تلویزیون متصل نمایید.

در این بین، امکان دارد از میان مجموعه تصاویر و فیلم‌های موجود در گوشی‌تان برخی موارد را پیدا کنید که بخواهید به تلویزیون انتقال دهید و یا ممکن است دوست داشته باشید از کابل HDMI استفاده کرده و گوشی را به تلویزیون وصل و نرم‌افزارها را اجرا کنید. حتی می‌توانید از این روش برای تولید و طراحی نرم‌افزارهای مجموعه مایکروسافت آفیس مانند Word، PowerPoint، Excel و . . . بهره ببرید.

روش‌های اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون چیست؟

۱) اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون با Google Chromecast

احتمالاً بهترین روش، استفاده از Google Chromecast Ultra می‌باشد. این وسیله در اکثر اوقات برای پخش فایل‌های رسانه‌ای به کار گرفته می‌شود. کروم‌کست یک پورت HDMI و کابل پاور USB دارد (اکثر تلویزیون‌ها به درگاه USB که بتواند انرژی کافی را منتقل کند، مجهز هستند). زمانی که گوشی و تلویزیون با همدیگر جفت شدند، می‌توانید از کروم‌کست استفاده کنید.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که از منوی تنظیمات سریع گوشی اندرویدی گزینه Cast را زده و یا آیکون آن را از میان اپلیکیشن‌های مورد علاقه بیابید. برای مثال، نرم‌افزار Chrome دارای آپشن Cast می‌باشد.

۲) پخش محتواهای نمایشگر گوشی در تلویزیون با فلش Amazon Fire

استفاده از فلش Amazon Fire یک روش دیگر برای پخش محتواهای نمایشگر گوشی در تلویزیون می‌باشد. کاری که اینجا انجام می‌شود تقریباً شباهت زیادی به شیوه بهره‌گیری از کروم‌کست دارد چرا که شما دو دستگاه را به هم وصل می‌کنید و با یک گزینه Cast، محتواها را در تلویزیون پخش خواهید کرد. با این کار می‌توانید اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها و هر محتوای دیگری را مشاهده نمایید.

فلش Amazon Fire یکی از بهترین و پرفروش‌ترین محصولات آمازون بوده و نسبت به کروم‌کست اولترا گزینه بهتر و کامل‌تری به شمار می‌رود.

۳) استفاده از روش میراکست

میراکست (Miracast) یک سیستم HDMI بیسیم است که در بسیاری از تلویزیون‌های مدرن امروزی وجود دارد. حتی اگر تلویزیون شما دارای چنین قابلیتی نیست، می‌توانید امیدوار باشید که دستگاه‌های پخش‌کننده ویدیو مجهز به آن هستند. با این حال، چنان‌چه این امکانات را نداشتید، می‌توانید از یک دانگل میراکست که اتفاقاً ارزان‌قیمت می‌باشد استفاده کرده و آن را به پورت HDMI تلویزیون وصل کنید.

برای اتصال یک دستگاه میراکست در گوش‌هایی که دارای نسخه اندروید ۶٫۰ و جدیدتر هستند، به تنظیمات مراجعه کرده و از قسمت Device Connection گزینه Screen Mirroring را بزنید و مراحلی که در آنجا گفته شده را دنبال کنید. در موبایل‌های قدیمی‌تر، به تنظیمات رفته و سپس از بخش Display، آپشن Cast Screen را برگزینید. حالا منو را اجرا نمایید و تیک صفحه نمایش بیسیم (Wireless Display) را بزنید.

۴) اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون با استفاده از کابل USB به HDMI

در سالیان اخیر، پورت‌های USB جای HDMI را گرفته‌اند. به همین دلیل شما باید از یک مبدل برای تبدیل سیگنال‌های USB به HDMI استفاده و محتوای خروجی را در تلویزیون یا مانیتور مدنظر پخش کنید. شما می‌توانید برای انجام این کار یک کابل مناسب خریداری نمایید.

سازگاری مبدل‌ها در هر دستگاه متفاوت است. برای مثال، بسیاری از گوشی‌های موتورولا، سامسونگ و HTC با اکثر آنها سازگار هستند اما بعضی برندها از آنها پشتیبانی نمی‌کنند. بهتر است همان ابتدا یک کابل خریداری نکنید و به جای آن در گوگل مدل گوشی را سرچ کرده و کابل مناسب را برایش بشناسید. معمولاً نتایج نمایش داده شده، شما را در اتخاذ تصمیم نهایی کمک می‌کنند. در واقع دو نوع کابل وجود دارد:

  • MHL: این کابل که با حروف MHL شناخته شده و مخفف عبارات Mobile-High Definition Link است، می‌تواند ویدیوها را با کیفیت HD و صداها را از اطراف پخش کند. البته توانایی‌های این کابل در سال ۲۰۱۰ به superMHL ارتقا یافت. این کابل‌ها معمولاً دارای دو رابط microUSB و USB Type-C هستند.
  • Slimport: این وسیله به انرژی کمتری نیاز دارد و این یعنی می‌توانید گوشی خود را به تلویزیون وصل کرده و انرژی باتری آن را نیز از دست ندهید مگر اینکه بخواهید در آن بازی اجرا کنید و یا فعالیت‌های گرافیکی سنگین را صورت دهید. خوشبختانه کابل‌های Slimport درگاه microUSB دارند تا بتوان کابل شارژرها را به آنها وصل کرد.

توجه داشته باشید که سایر کابل‌های AV هم قابل استفاده هستند. ضمناً اگر تلویزیون شما درگاه HDMI ندارد، می‌توانید از یک کابل VGA سازگار با Slimport بهره ببرید.

۵) اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون به عنوان حافظه USB

دیگر روش اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون این است که آن را به عنوان حافظه USB وصل کنیم. اگرچه این شیوه برای پخش محتواها چندان مناسب نیست ولی حداقل اجازه می‌دهد تصاویر و ویدیوها را در تلویزیون مشاهده کنید.

بر این اساس، علی‌رغم اینکه نمی‌توان اپلیکیشن دلخواه پخش مسابقات ورزشی را در تلویزیون دید اما می‌توان ویدیوهای ضبط شده با دوربین را پخش کرد. فقط اطمینان حاصل نمایید که می‌توانید از پورت USB تلویزیون استفاده کنید زیرا بعضی از آنها فقط قابل‌استفاده توسط مهندسان و افراد متخصص هستند. به علاوه، کنترل تلویزیون هم باید دکمه مدیریت فایل‌های رسانه‌ای را داشته باشد تا بتوانید فایل‌های موجود در گوشی‌تان را بیابید.

۶) پخش محتواها در تلویزیون با استفاده از شبکه و DLNA

بسیاری از وسایل (از تلویزیون‌ها و ویدیو پلیرها گرفته تا دستگاه‌های دیجیتال و کنسول‌های گیمینگ)، از DLNA (مخفف Digital Living Network Alliance) پشتیبانی می‌کنند. این یعنی با اپلیکیشن مناسب نصب شده در گوشی اندرویدی می‌توانید فایل‌های رسانه‌ای را مستقیماً در تلویزیون پخش کنید. DLNA به صورت گسترده استفاده شده و در بسیاری از دستگاه‌ها وجود دارد بنابراین به سخت‌افزار دیگری نیاز نخواهید داشت. تنها چیزی که به آن احتیاج دارید، یک اپلیکیشن مانند BubbleUPnP، AllConnect و یا Plex است.

۷) رابط HDMI برای گوشی‌های قدیمی‌تر

اتصال گوشی به تلویزیون با کابل HDMI

تا چند سال پیش در بسیاری از گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی یک خروجی HDMI وجود داشت. از جمله این دستگاه‌ها می‌توانیم به Sony Xperia S، LG Optimus 2x، LG Optimus 3D P920، Acer Iconia A1 و . . . اشاره کنیم. اگر صاحب هر یک از دستگاه‌های نامبرده بوده‌اید، حتماً یک کابل HDMI به خصوص نیز در اختیار دارید. این وسایل مجهز به یک رابط USB-A در یک طرف، و یک رابط مناسب مانند micro-HMDI، miniHDMI یا Type-A در سمت دیگر هستند.

مشکل گوشی‌هایی که به آنها اشاره کردیم، قدیمی بودنشان است بنابراین در صورت استفاده از آنها امکان بهره‌گیری از جدیدترین نسخه اندروید و بروزرسانی‌های امنیتی وجود ندارد. به هر حال، اگر یکی از آنها را در اختیار داشتید، می‌بایست Kodi را نصب کنید تا یک مرکز پخش رسانه‌ای کوچک داشته باشید.

حالا کار اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون به پایان رسیده است

با سخت‌افزار مناسب، می‌توانید از پخش محتواهای باکیفیت موجود در گوشی یا تبلت اندرویدی، در تلویزیون HD لذت ببرید. با انجام این کار، اجرای بازی‌ها، مشاهده تصاویر و گوش دادن به موسیقی به یک فعالیت لذت‌بخش تبدیل خواهد شد. برای مثال، با نصب Plex یا Kodi، موبایل و تبلت اندرویدی دیگر دستگاه شخصی پخش فایل‌های رسانه‌ای نخواهد بود و به یک وسیله نمایش خانگی برای اجرای فیلم‌ها و سریال‌ها تبدیل خواهد شد. در مجموع به خاطر قیمت پایین دستگاه‌های سازگار با HDMI، عدم بهره‌مندی از این ویژگی کار غیرمنطقی است.

 

آیا شما هم روش دیگری برای اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون می‌شناسید؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: makeuseof.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: