راهکارها و ترفندهای افزایش طول عمر باتری گوشی

افزایش طول عمر باتری گوشی

امروزه بیش از هر زمان دیگری از تلفن‌های همراه استفاده می‌کنیم و این یعنی پر نگه داشتن باتری آنها بیش از گذشته اهمیت دارد. اما همیشه نزدیک بودن به شارژر کار آسانی نیست؛ بنابراین حفظ انرژی باتری بهترین کار برای جلوگیری از خاموش شدن موبایل می‌باشد. اگر شما هم می‌خواهید مقداری از انرژی باتری گوشی‌تان را ذخیره کنید، روش‌هایی وجود دارند که با انجام آنها می‌توانید از خالی شدن سریع نیروی باتری جلوگیری نمایید. امروز در برتر دیجیتال می‌خواهیم شما را با روش‌های افزایش طول عمر باتری گوشی آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

نگذارید باتری خالی شود!

سعی کنید در اکثر اوقات باتری گوشی به میزان ۵۰ درصد (حداقل بین ۴۰ تا ۸۰ درصد) یا بیشتر شارژ داشته باشد تا طول عمر آن افزایش یابد. به علاوه، اگرچه شارژر می‌تواند شدت ورودی برق را کنترل و از آسیب دیدن باتری جلوگیری کند ولی زمانی که موبایل به میزان ۱۰۰ درصد کامل شارژ شد، آن را از شارژر جدا کرده و اگر امکان‌پذیر است، آن را در طول شب به شارژ نزنید.

شارژ متناوب باتری در طول روز به افزایش عمر باتری کمک بیشتری می‌کند تا اینکه بگذارید ظرفیت آن ۰ درصد شده و شب آن را به شارژ زده و به ۱۰۰ درصد برسانید. باتری‌ها شبیه هم نیستند و منابع نیروی مختلف دارای برنامه‌های زمانی متفاوتی برای شارژ شدن هستند اما یک نکته در مورد همه آنها صدق می‌کند و آن اینکه بالأخره تمام باتری‌ها یک روز ضعیف‌تر می‌شوند. پس اجازه ندهید انرژی باتری کاهش یابد؛ بنابراین پیش از اینکه هشدار مربوطه داده شود، آن را شارژ کنید. زمانی هم که آن را شارژ می‌کنید، مطمئن شوید که از همان آداپتوری استفاده کرده‌اید که همراه با گوشی به فروش رسیده پس موبایل را با رایانه یا USB ماشین شارژ نکنید.

 

فعالسازی حالت پرواز برای افزایش طول عمر باتری گوشی

حالت پرواز یا هواپیما (Airplane Mode) از دریافت و ارسال سیگنال‌های رادیویی، ایمیل‌ها، پیام‌ها، تماس‌ها، امواج وای‌فای و بلوتوث جلوگیری می‌کند. شاید این گزینه زندگی کردن را برای افرادی که مدام به اینترنت وصل هستند سخت کند ولی وقتی جایی برای شارژ دوباره باتری نیست، حالت هواپیما بهترین روش است. انگشتتان را از بالای نمایشگر موبایل خود به پایین بکشید تا قسمت تنظیمات سریع اجرا شود و حالت پرواز را فعال کنید. در گوشی‌های آیفون، باید این کار را از درون تنظیمات انجام دهید.

در صورتی که از بلوتوث، GPS، وای‌فای و NFC استفاده نمی‌کنید، می‌توانید آنها را خاموش کنید. البته به خاطر داشته باشید که اگر اپل واچ یا ساعت هوشمند اندرویدی پوشیده‌اید، به منظور بهره‌گیری از برخی امکانات، به اتصال وای‌فای یا بلوتوث نیاز دارید.

 

آپدیت اپلیکیشن‌ها و پاک‌سازی حافظه گوشی

بلافاصله وقتی می‌بینید بروزرسانی برای یک اپلیکیشن منتشر شده، آن را سریع دریافت کنید چرا که انجام این کار سبب افزایش عمر باتری می‌گردد. توسعه‌دهندگان، برنامه‌هایی که می‌سازند را به طور متناوب آپدیت می‌کنند و دلیل این کار نیز بهبود حافظه و دوام باتری است. در توضیحات چنین بروزرسانی‌هایی در گوگل پلی استور، از بین برنده باگ‌ها نوشته می‌شود. شاید نسخه‌های جدید برنامه‌ها امکانات و ویژگی‌های تازه‌ای نداشته باشند ولی منجر به افزایش کارایی باتری گوشی می‌شوند.

تنها با نصب نرم‌افزارهای مورد نیاز، موبایل خود را بروز و پاک نگه دارید. تلفن همراه چیزی نیست که بخواهید محتواهای قدیمی مورد علاقه‌تان را ذخیره کنید؛ بنابراین اگر از آنها استفاده نمی‌کنید، پاکشان کنید. هر نرم‌افزار مقداری از پهنای باند و انرژی باتری را در پس‌زمینه هدر می‌دهد. شما همچنین می‌توانید تنظیم نمایید که گوشی به صورت خودکار اپلیکیشن‌ها را آپدیت کرده و یا خودتان به صورت دستی آنها را بروزرسانی کنید؛ هرچند آپدیت دستی برنامه‌ها برای افزایش دوام باتری مؤثرتر است.

 

استفاده از تصاویر پس‌زمینه تاریک

اکثر مردم به استفاده از تصاویر پس‌زمینه به خصوص آن‌هایی که حالت انیمیشنی دارند، علاقه‌مند هستند؛ چرا که این موضوع یکی از جذابیت‌های گوشی‌های هوشمند است. اما این لذت به قیمت کاهش انرژی باتری تمام می‌شود. در گوشی‌های اندرویدی که نمایشگر AMOLED دارند، تصاویر پس‌زمینه تاریک یا سیاه منجر به افزایش دوام باتری می‌گردد؛ چرا که تنها پیکسل‌هایی از صفحه نمایش روشن می‌شوند که رنگی هستند. بنابراین پیکسل‌های سیاه رنگ نور نداشته و برای نمایش عکس، انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

راهکارهای افزایش عمر باتری گوشی
استفاده از تصاویر پس‌زمینه تاریک

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که، تصاویر سیاه رنگ با قوه بینایی انسان‌ها سازگاری بیشتری داشته و زیباتر هستند. از طرفی، تصاویر پس‌زمینه متحرک یا Live Wallpapers هم برای باتری چندان مضر نیستند ولی نسبت به عکس‌های ثابت انرژی بیشتری را مصرف می‌کنند؛ هرچند تأثیر هر کدام از آنها نیز متفاوت است. به طور کلی، به منظور افزایش عمر باتری، بهتر است سراغ تصاویر پس‌زمینه ثابت و غیرمتحرک بروید.

 

کاهش نور صفحه نمایش برای افزایش طول عمر باتری گوشی

صفحه نمایش‌های AMOLED و LCD بزرگ نه تنها به سرعت انرژی باتری را مصرف می‌کنند بلکه باعث آسیب دیدن چشمان شما نیز می‌شوند. همیشه نور نمایشگر را به کمترین میزانی که با آن راحت هستید برسانید. بهتر است ابتدا روشنایی تنظیم شده به صورت اتوماتیک توسط گوشی را بررسی کنید. معمولاً نور نمایشگر که به وسیله خودِ موبایل تنظیم می‌شود بیش از آن چیزی است که بدان نیاز داریم؛ بنابراین آن را تغییر داده و یا غیرفعال کنید.

برای انجام این کار در گوشی‌های اندرویدی به تنظیمات (Settings) و سپس صفحه نمایش (Display) و بعد روشنایی (Brightness)، و در گوشی‌های آیفون به تنظیمات (Settings) و سپس صفحه نمایش و روشنایی (Display & Brightness) بروید و با استفاده از اسلایدر موجود، نور نمایشگر را تنظیم کنید. به علاوه، شما می‌توانید مدت زمان خاموش شدن صفحه نمایش را از قسمت قفل خودکار (Auto-Lock) در آیفون‌ها و از بخش Screen Timeout گوشی‌های اندرویدی، کاهش دهید. این عدد را تا جای ممکن به کمترین میزان خود برسانید.

 

غیرفعالسازی گزینه‌های مربوط به خدمات مکان‌یابی

بسیاری از مردم نمی‌خواهند یا اصلاً نیازی ندارند که گوشی‌شان موقعیت مکانی آنها را بشناسند. البته وقتی در حال استفاده از اپلیکیشن‌های مکان‌یابی هستید یا قصد دارید هنگام عکسبرداری لوکیشن نیز در تصویر بیفتد، این کار سودمند خواهد بود. در این بین، روشن نگه داشتن گزینه خدمات مکان‌یابی نه تنها لازم نیست و بر کارایی گوشی تأثیر منفی می‌گذارد بلکه دوام باتری را نیز کاهش می‌دهد. بسیاری از نرم‌افزارها نیازی ندارند تا در پس‌زمینه موقعیت مکانی شما را بشناسند بنابراین ابتدا تنظیم کنید که هر اپلیکیشن نصب شده چه زمانی می‌تواند لوکیشن شما را بررسی نماید و سپس گزینه آن را خاموش کنید.

در آیفون‌ها به تنظیمات (Settings) و بعد حریم شخصی (Privacy) و در نهایت خدمات موقعیت مکانی (Location Services) بروید و مشخص نمایید که کدام نرم‌افزارها همیشه، در حال استفاده و یا هرگز، می‌توانند لوکیشن شما را ثبت کنند. در گوشی‌های اندرویدی هم با رفتن به تنظیمات (Settings) و سپس اپلیکیشن‌ها (Apps)، باید مجوزهای مربوط به هر برنامه را از بخش Permissions روشن یا خاموش کنید. شما همچنین می‌توانید آیکون مربوط به GPS را از بخش نوار اعلانات یا تنظیمات سریع موبایل‌های اندرویدی، غیرفعال نمایید.

 

استفاده از اپلیکیشن‌های ذخیره کننده انرژی برای افزایش طول عمر باتری گوشی

همچون بسیاری دیگر از کارها، برای ذخیره کردن انرژی باتری نیز اپلیکیشن تولید شده هرچند اکثر کارهایی که توان منبع نیروی تلفن همراه را ذخیره می‌کنند، توسط سخت‌افزارها و تنظیمات انجام می‌شوند. نرم‌افزارهای نشان‌دهنده وضعیت باتری گوشی به شما کمک خواهند کرد که ببینید چه مواردی انرژی منبع نیرو را مصرف می‌کنند. آنها اجازه می‌دهند که بدون بررسی تنظیمات و ویژگی‌های هر نرم‌افزار، کمی از توان باتری ذخیره نمایید. حتی برخی از اپلیکیشن‌ها گزینه‌هایی دارند تا به شما کمک کنند تنظیمات باتری گوشی را طوری تنظیم کنید که دوام آن تا حد امکان افزایش یابد.

دانلود AccuBattery برای اندروید

دانلود +Battery HD برای iOS

AccuBattery برای سیستم عامل اندروید اطلاعاتی نظیر شیوه‌های مصرف انرژی یا اپلیکیشن‌های پرمصرف را نشان می‌دهد و گزینه‌های متعددی برای تنظیمات باتری گوشی دارد. در iOS نیز برنامه +Battery HD اطلاعات جالبی برای ذخیره انرژی باتری می‌دهد. البته به این نکته نیز توجه کنید که اگر هنگام شارژ یا اجرای برخی اپلیکیشن‌ها گوشی داغ می‌کند و یا روشن نمی‌شود تا اینکه آن را به شارژ بزنید، بهتر است باتری را به کلی عوض کنید.

 

جلوگیری از پخش اعلانات و عدم استفاده از ویجت‌ها

ویجت‌های اندرویدی و iOS مطمئناً روش مناسبی برای انجام کارها هستند اما در سمت دیگر باعث کاهش انرژی باتری می‌شوند. بسیاری از برنامک‌های متصل به اینترنت، ویجت‌های شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، آب و هوا و . . .، مرتب داده‌ها را دریافت کرده و آپدیت شده و انرژی باتری مصرف می‌کنند. برای حذف ویجت‌های بلااستفاده در iOS، در هوم اسکرین انگشت خود را به سمت چپ بکشید و سپس به پایین بیاید و بعد دکمه ویرایش (Edit) را بزنید و ویجت‌هایی که لازم ندارید را پاک کنید. در اندروید اما، در هوم اسکرین انگشتتان را روی یک برنامک گذاشته و نگه دارید و آن را روی آیکون سطل زباله در بالای نمایشگر بکشید. زمانی هم یک ویجت فعال شده، از پخش اعلانات توسط آن جلوگیری کرده و اجازه ندهید سرویس‌های بلااستفاده آن آپدیت شود.

 

غیرفعالسازی گزینه‌های بازسازی، لرزش و بازخورد لمسی

گزینه بازسازی خودکار اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه (Background App Refresh) در اندروید و iOS به صورت خودکار نرم‌افزارها را آپدیت می‌کند. مطمئناً این آپشن جذابیت‌های خاص خودش را دارد ولی بد نیست بدانید که انرژی باتری شما را مصرف کرده و ممکن است شارژ گوشی را جایی خالی کند که بدان نیاز دارید. برای غیرفعالسازی آن در iOS، به تنظیمات (Settings) و بعد عمومی (General) و سپس Background App Refresh بروید و در ادامه آن را برای همه نرم‌افزارها و یا برنامه‌های منتخب خاموش کنید. در اندروید اما، ساده‌ترین راه برای جلوگیری از فعالیت نرم‌افزارها در پس‌زمینه مراجعه به تنظیمات (Settings)، اپلیکیشن‌ها (Applications) و در نهایت مدیریت برنامه‌ها (Application Manager) و غیرفعال نرم‌افزار مدنظر است.

 

ذخیره انرژی برای افزایش طول عمر باتری گوشی

هم اندروید و هم iOS گزینه‌ای دارند که به صورت خودکار گزینه‌های گوشی را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که با کمترین انرژی ممکن بتواند کار کند. حالت Low Power Mode از اجرا شدن تمام ویژگی‌های غیرضروری جلوگیری می‌کند. در گوشی‌های آیفون، از آدرس تنظیمات (Settings) و بعد باتری (Battery) و در نهایت Low Power Mode می‌توانید آپشن نامبرده را روشن یا خاموش کنید. در اندروید، گزینه مشابه را می‌توان از آدرس تنظیمات (Settings)، حفاظت از دستگاه (Device Care)، باتری (Battery) و  Power Mode مشاهده و یکی از گزینه‌های High Performance، Optimized، Medium Power Saving و یا Maximum Power Saving را انتخاب کرد. البته اگرچه این آپشن‌ها مخصوص شرایط اضطراری هستند ولی تأثیر بسزایی در افزایش عمر باتری خواهند داشت.

 

استفاده از لوازم جانبی مربوطه برای افزایش طول عمر باتری گوشی

اگر باتری گوشی شما تعویض‌شدنی است، همیشه یک منبع نیروی پر را به صورت زاپاس با خود داشته باشید. حتی برخی از کاورهای محافظ طراحی شده برای بعضی موبایل‌ها به خصوص آیفون‌ها، دارای باتری هستند. زمانی هم که در جاده و مسافرت هستید و دارید از موبایل‌تان برای مسیریابی استفاده می‌کنید، شارژرهای مخصوص خودرو می‌توانند باعث افزایش عمر باتری شوند.

 

اجتناب از قرار دادن گوشی در جاهای بسیار گرم یا بسیار سرد

شارژ کردن یا قرار دادن گوشی در جاهایی که دما بسیار زیاد است، آسیب جدی به آن وارد می‌کند. گوشی به‌گونه‌ای طراحی شده تا در شرایط مختلف کار کند و دمای ایده‌آل برایش بین ۱۷ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد است. از گوشی خود در دمای بیشتر از ۳۵ درجه سانتی‌گراد استفاده نکنید چرا که به صورت موقتی به آن آسیب زده و کمتر از دفعات معمول که به شارژ می‌زنید، دوام می‌آورد. زمانی هم که از تلفن همراه در محیط‌های بسیار سرد استفاده می‌کنید، شاهد کاهش موقتی دوام باتری آن خواهید بود ولی وقتی دمای محیط به حالت عادی بازمی‌گردد، عملکرد موبایل بار دیگر طبیعی می‌شود.

 

شما چه پیشنهاد دیگری برای افزایش عمر باتری گوشی دارید؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: digitaltrends.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: