نقد و بررسی تخصصی شیائومی می نوت ۱۰

بررسی می نوت ۱۰

اگر می‌خواهید بابت خرید موبایل پول زیادی نپردازید ولی در عین حال قصد دارید صاحب بهترین دوربین گوشی میان‌رده شوید، پیشنهاد ما خرید شیائومی Mi Note 10 است. اما امکانات این دستگاه چیست که توانسته لقب بهترین دوربین گوشی میان‌رده را از آنِ خودش کند؟ با برتر دیجیتال همراه باشید و مقاله بررسی شیائومی می نوت ۱۰ را بخوانید تا با این گوشی بیشتر آشنا شوید.

فهرست نمایش

نگاهی به مشخصات فنی شیائومی Mi Note 10

ابعاد (میلی‌متر)۱۵۷٫۸ * ۷۴٫۲ * ۹٫۷
وزن (گرم)۲۰۸
صفحه نمایش·      ۶٫۴۷ اینچ

·      AMOLED

رزولوشن۲۳۴۰ * ۱۰۸۰
تراشهSnapdragon 730G
پردازنده گرافیکیAdreno 618
رم (گیگابایت)۶
حافظه داخلی (گیگابایت)·      ۱۲۸

·      ۲۵۶

پشتیبانی از کارت حافظهندارد
دوربین اصلیپنجگانه

·      ۱۰۸ مگاپیکسلی اصلی

·      ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو اول

·      ۸ مگاپیکسلی تله فوتو دوم

·      ۲۰ مگاپیکسلی اولترا واید

·      ۲ مگاپیکسلی ماکرو

دوربین سلفی۳۲ مگاپیکسل
باتری (میلی‌آمپر)۵۲۶۰
سنسورها·      سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش

·      شتاب‌سنج

·      ژیرسکوپ

·      مجاورت

·      قطب‌نما

 

مقدمه

Mi Note 10 گوشی نیست که فکر کنید توانسته انقلابی به پا کند زیرا جزو تلفن‌های همراه میان‌رده ساخت شیائومی به حساب می‌آید اما همین موبایل کاری کرده که دید همگان نسبت به دستگاه‌های شبه پرچمدار و مقرون به صرفه چینی عوض شود.

دلیل آن این است که امکاناتش در حد و اندازه گوشی‌های بالارده هستند ولی قیمتش کمتر است. از جمله مزایای این موبایل نمایشگر منحنی فوق‌العاده چشم‌نواز، باتری بادوام، سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش، دوربین اصلی پنج گانه و لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی می‌باشند.

این دوربین به راحتی می‌تواند کاری کند که لنز ۱۲ مگاپیکسلی آیفون ۱۱ و یا لنز ۴۰ مگاپیکسلی هواوی P30 Pro سرافکنده شوند. از میان گوشی‌هایی که از نظر دوربین قدرتمند هستند، می نوت ۱۰ انتخاب فوق‌العاده‌ای خواهد بود به همین دلیل به جرأت می‌توانیم آن را یک رقیب جدی برای دوربین‌های DSLR به حساب بیاوریم. بر خلاف اپل، هواوی و سامسونگ، شیائومی بیشتر سعی می‌کند کیفیت دوربین محصولاتش را با بهبود سخت‌افزار آنها افزایش دهد و کمتر سراغ فرآیندهای پردازشی نرم‌افزاری برود. بر این اساس، Mi Note 10‌‌ می‌تواند بدون استفاده از هوش مصنوعی عکس‌های فوق‌العاده باکیفیتی به ثبت برساند.

اینکه صرفاً بگوییم می نوت ۱۰ می‌تواند تصاویر بسیار بسیار باکیفیتی بگیرد، به واقع در حقش جفا کرده‌ایم زیرا او یکی از بهترین گوشی‌های میان‌رده‌ای به شمار می‌رود که دوربین توانمندی دارد. این در حالی است که دیگر گوشی‌های پنج دوربینی بازار، واقعاً از لنزهایی که دارند به خوبی استفاده نمی‌کنند و عملکردشان بی‌ثبات است.

نقطه ضعف اصلی Mi Note 10

صرف‌نظر از دوربین، Mi Note 10 در سایر زمینه‌ها هم یک دستگاه عالی است. بدنه مقاوم، صفحه نمایش زیبا و سرعت شارژ بسیار زیاد هم گواه این ادعای ما هستند اما پاشنه آشیل این موبایل تراشه میان‌رده‌اش می‌باشد که به وضوح به سختی توانسته با لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی هماهنگی برقرار کند و در انجام برخی دیگر از کارها هم مشکلاتی دارد بنابراین وقتی دارید با گوشی کار می‌کنید، احتمال کند شدن این چیپست بسیار محتمل به نظر می‌رسد.

بررسی می نوت ۱۰ از نظر طراحی

با همه این مشکلات، می نوت ۱۰ یک گوشی میان‌رده قدرتمند است که ضعف‌های خاص خودش را دارد اما واقعیت این است که هر چه بیشتر با آن کار کنید، راحت‌تر می‌توانید چشمانتان را روی نقاط ضعفش ببندید.

 

بررسی شیائومی می نوت ۱۰ از نظر طراحی

شیائومی Mi Note 10 از نظر ظاهری رویه معمول و استاندارد گوشی‌های اندرویدی را دنبال و سعی کرده آن را در برخی جهات بهبود بخشد. البته شاید در مقایسه با Oppo Reno یا هواوی Mate 30 Pro متمایز نباشد ولی به هیچ عنوان هم شبیه سایر موبایل‌های اندرویدی نیست.

ابعاد شیائومی Mi Note 10

ابعاد این تلفن همراه ۱۵۷٫۸ * ۷۴٫۲ * ۹٫۷ میلی‌متر است بنابراین باید آن را یکی از ضخیم‌ترین موبایل‌ها تلقی کنیم؛ موضوعی که وقتی دارید با گوشی کار می‌کنید، احتمالاً متوجهش خواهید شد هرچند خیلی سریع به آن عادت خواهید کرد. این ضخامت زیاد را با وزن ۲۰۸ گرمی بیش از پیش احساس خواهید کرد به همین دلیل یک بار دیگر تکرار می‌کنیم که می‌توانیم آن را یکی از گوشی‌های سنگین به حساب بیاوریم. این در حالی است که تلفن‌های همراه سنگین‌تر از این هم تا کنون تولید شده‌اند.

جنس بدنه

قاب جلویی و پشتی شیائومی می نوت ۱۰ از جنس شیشه و محافظت شده با پوشش Gorilla Glass 5 می‌باشد و فریم آن هم آلومینیومی است؛ با این اوصاف، این موبایل بسیار مستحکم خواهد بود پس با خیال راحت از آن استفاده کنید.

بدنه شیائومی می نوت ۱۰

در مقایسه با دیگر گوشی‌ها، نمایشگر و قاب پشتی Mi Note 10 انحنای بیشتری دارند. این نوع شیوه طراحی باعث می‌شود وقتی موبایل را در دست گرفته‌اید، لبه‌های آن به شکل قابل‌توجهی گرد به نظر بیایند و به خوش‌دست شدن آن کمک شایانی کنند.

امکانات اطراف فریم

در اطراف فریم پورت USB-C و جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری را می‌بینید بنابراین کسانی که ترجیح می‌دهند همچنان از هدفون‌های سیمی استفاده کنند می‌توانند بدون نیاز به خرید هدفون بیسیم بلوتوثی، از این پورت بهره ببرند. در سمت راست، دکمه‌های پاور و کاهش و افزایش صدا را خواهیم دید که به اندازه کافی در قسمت پایینی این بخش از فریم قرار گرفته‌اند و فشار دادنشان کار راحتی خواهد بود و شاید تنها کسانی که دستان کوچکی دارند از این نظر به مشکل بخورند.

یکی از معضلاتی که با می نوت ۱۰ خواهید داشت، برآمدگی بیش از حد معمول ماژول دوربین اصلی می‌باشد که در مقایسه با سایر موبایل‌ها بیشتر است. لبه‌های این برآمدگی احتمالاً خیلی سریع ساییده خواهند شد و در نتیجه ظاهر درخشان این موبایل به سرعت از بین خواهد رفت.

این نکته هم جالب است که همه پنج لنز دوربین اصلی در برآمدگی قرار نگرفته‌اند و دو عدد از آنها در بیرون آن نشسته‌اند. این موضوع تأثیری بر نحوه استفاده شما از گوشی نمی‌گذارد ولی احساس عجیب و غریبی منتقل و از ویژگی‌های زیبا شناختی آن کم خواهد کرد بنابراین اگر دیگر لنزها هم در این برآمدگی حضور می‌یافتند، بهتر می‌بود.

خرید گوشی شیائومی Mi Note 10

بررسی شیائومی می نوت ۱۰ از نظر صفحه نمایش

Mi Note 10 نمایشگر ۶٫۴۷ اینچی دارد بنابراین با توجه به اندازه دستتان به راحتی می‌توانید با یک دست با آن کار کنند. در این میان، شاید برخی‌ها مجبور شوند از دو دست خود برای گرفتن و کار کردن با گوشی استفاده نمایند.

این صفحه نمایش از نوع Super AMOLED بوده و رزولوشن ۲۳۴۰ * ۱۰۸۰ پیکسلی را دارد. در حالی که این پنل‌ها در اکثر اوقات ظاهر جذابی دارند اما این قانون در این گوشی میان‌رده مورد بحث ما صدق نمی‌کند زیرا رنگ‌ها بیش از حد پررنگ بوده و حداکثر روشنایی هم بسیار زیاد است. با این وجود، تصاویر ظاهر یکپارچه خود را حفظ کرده و کنتراست‌شان مناسب می‌باشد. اکثر گوشی‌هایی که چنین نمایشگری دارند، جزو دستگاه‌های بالارده و پرچمدار به شمار می‌آیند بنابراین استفاده از یک پنل این‌چنینی در یک موبایل میان‌رده اتفاقی است که به ندرت رخ می‌دهد.

صفحه نمایش می نوت ۱۰

مشکل صفحه نمایش شیائومی Mi Note 10

نکته‌ای که اشاره به آن خالی از لطف نیست اینکه، گزینه دو بار ضربه زدن روی نمایشگر و روشن شدن آن در این گوشی تعبیه نشده به همین دلیل کسانی که معمولاً از این روش برای روشن کردن صفحه موبایلشان استفاده می‌کنند، شاید از این نظر به مشکل بخورند. به جای این کار، یا باید دکمه پاور را فشار دهید و یا انگشتتان را روی صفحه نمایش بگذارید تا سنسور اسکنر اثر انگشت شما را شناخته و قفل گوشی را باز کند.

همان‌طور که گفتیم، لبه‌های نمایشگر منحنی هستند تا از این نظر یاد سامسونگ Galaxy S10 یا هواوی P30 Pro بیفتیم اما انحنایی که می نوت ۱۰ دارد بیشتر از حد معمول خواهد بود تا راحت‌تر بتوانیم آن را در دست گرفته و با آن کار کنیم. با این حال، برخی اوقات به صورت ناخواسته لبه‌های منحنی را لمس خواهید کرد؛ اتفاقی که هنگام خواندن کتاب‌های الکترونیکی بسیار آزاردهنده است.

در وسط بالای صفحه نمایش یک ناچ قطره‌ای کوچک دیده می‌شود که به دوربین سلفی جای داده است. این لنز زیاد مشخص و واضح نیست اما سایر دستگاه‌ها از روش‌های دیگری مانند نقاط سیاه رنگ یا دوربین پاپ‌آپ برای قرارگیری دوربین سلفی بهره برده‌اند. بر این اساس، در اینجا سلیقه شخصی دخیل خواهد بود که آیا به ناچ و بریدگی علاقه‌ای دارید یا خیر.

 

بررسی شیائومی می نوت ۱۰ از نظر دوربین

مهمترین مزیت شیائومی Mi Note 10 دوربینش است و در این بین لنز اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی یک سنسور منحصربفرد می‌باشد که در یک گوشی هوشمند به کار رفته است. دوربین چنان ویژگی مهمی برای یک موبایل به شمار می‌آید که شیائومی مانور زیادی روی لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی دوربین اصلی می نوت ۱۰ گذاشته است.

چندین لنز دیگر نیز لنز اصلی را همراهی می‌کنند که عبارتند از ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو اول با قابلیت زوم ۲ برابری جهت عکسبرداری پرتره، ۸ مگاپیکسلی تله فوتو دوم با قابلیت زوم ۵ برابری جهت عکسبرداری در حالت زوم شده، ۲۰ مگاپیکسلی اولترا واید و در نهایت ۲ مگاپیکسلی ماکرو.

کیفیت تصاویر گرفته شده با لنز اصلی

خوشبختانه همان‌طور که شیائومی مانور زیادی روی لنز اصلی داده، لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی می نوت ۱۰ می‌تواند تصاویر فوق‌العاده باکیفیتی بگیرد. با این گوشی آیفون ۱۱ پرو، هواوی پی ۳۰ یا Realme X2 Pro را فراموش خواهید کرد زیرا با آن می‌توانید عکس‌های زیبا و چشم‌نوازی بگیرید.

کیفیت دوربین
تصویر گرفته شده با لنز اصلی

همه چیز سر جای خودش قرار دارد؛ این یعنی رنگ‌ها دقیق، کنتراست زیاد و مناسب و تصاویر درخشان هستند. در این گوشی برای عکسبرداری از تکنولوژی ترکیبی ۴در۱ استفاده می‌شود تا خروجی‌ها ۲۷ مگاپیکسل حجم داشته باشند اما اگر تمایل دارید و پر شدن حافظه برایتان مهم نیست، می‌توانید از گزینه عکسبرداری ۱۰۸ مگاپیکسلی استفاده نمایید تا حجم تصاویر هم همین مقدار باشد.

اگر عکس‌های ۱۰۸ مگاپیکسلی بگیرید، می‌توانید بعداً روی آنها زوم کنید و شاهد جزئیات زیاد و کیفیت فوق‌العاده آنها باشید. این نکته برای کسانی که کارشان ویرایش تصاویر است بسیار کاربردی خواهد بود زیرا می‌توانند بدون هیچ نگرانی از بابت کاهش کیفیت، آنها را برش دهند. به طور کلی هر کسی نیاز ندارد تا با این گزینه اقدام به عکسبرداری کند و به واقع چنین تصاویری برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی هم پیشنهاد نمی‌شود ولی در مجموع وجود این آپشن را تحسین می‌کنیم.

مشکل عکسبرداری با لنز اصلی

تصویربرداری با این کیفیت یک مشکل دیگر هم دارد و آن اینکه علاوه بر پر شدن حافظه داخلی، از آن جایی که سرعت پردازش آنها کمی طولانی‌تر می‌شود، نخواهید توانست عکس دیگری به ثبت برسانید یا اپلیکیشن دوربین را ببندید. مدت زمان ذخیره این تصاویر ممکن است بین چند ثانیه تا چند دقیقه متغیر باشد و در حالی که این اتفاق هنگام عکسبرداری در حالت پرتره یا معمولی و یا با لنز اولترا واید هم می‌افتد اما در مورد تصاویر ۱۰۸ مگاپیکسلی معضل حادتری به حساب می‌آید.

دوربین اصلی Mi Note 10

این مشکل به خاطر نقطه ضعف اصلی Mi Note 10، یعنی تراشه آن رخ می‌دهد. به ذکر همین نکته بسنده می‌کنیم و می‌گوییم که این چیپست بر سرعت عکسبرداری تأثیر منفی می‌گذارد اما کیفیت تصاویر را کاهش نخواهد داد. ضمناً، همان‌طور که گفتیم، خیلی بعید است که مدام با وضوح ۱۰۸ مگاپیکسلی اقدام به عکسبرداری کنید.

کیفیت تصاویر گرفته شده با لنزهای تله فوتو

لنز بعدی که می‌خواهیم در مورد عملکردش صحبت کنیم، ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو است. تصاویر پرتره به ثبت رسیده با آن به خوبی سوژه را تشخیص داده و پس‌زمینه را به شکل مناسبی تار می‌کنند بنابراین مشکلاتی نظیر تار شدن خودِ سوژه که در دیگر تصاویر پرتره می‌بینیم، در اینجا مشاهده نمی‌شود.

تنها مسئله‌ای که وجود دارد آن است که این سنسور را گزینه قابلیت زوم ۲ برابری همراهی می‌کند بنابراین وقتی حالت پرتره را روشن می‌کنید، به صورت خودکار به میزان ۲ برابر زوم خواهد کرد و نمی‌توانید از حالت بزرگنمایی خارج شوید. این یعنی اکثر اوقات فکر می‌کنید باید چند قدم از سوژه فاصله بگیرید و عقب بیایید تا بتوانید عکس پرتره به ثبت برسانید ولی در نهایت پی خواهید برد برای آنکه تصویر باکیفیتی بگیرید، می‌بایست به سوژه نزدیک شوید.

در زیر این لنز، تله فوتو دوم که ۸ مگاپیکسلی است قرار دارد که برای گرفتن تصاویری به کار می‌رود که در فاصله‌های دور جای گرفته‌اند و به صورت اپتیکال به میزان ۵ برابری زوم می‌کند. عملکرد این لنز کمی ناامیدکننده خواهد بود زیرا اگرچه می‌تواند مسافت‌های طولانی را کوتاه کند اما خروجی‌هایش تار و بی‌کیفیت می‌شوند. در واقع برخی اوقات به این نتیجه می‌رسید که بهتر است تصاویر ۱۰۸ مگاپیکسلی بگیرید و سپس آنها را از وسط برش دهید. با این اوصاف، بهتر می‌بود رزولوشن این لنز افزایش می‌یافت تا کارایی‌اش بیشتر شود.

کیفیت تصاویر گرفته شده با لنزهای ماکرو و اولترا واید

به خاطر قدرت پایینی که لنز ۲ مگاپیکسلی ماکرو دارد، تصاویری که با او خواهید گرفت تار خواهند شد بنابراین عکس‌های کلوزآپ واضح و شفافی به ثبت نخواهد رسید به همین دلیل بار دیگر باید سراغ لنز اصلی بروید. به طور کلی بود و نبود این لنز تأثیر چندانی ندارد و با توجه به عملکرد معمولی‌اش به نظر می‌رسد شیائومی آن را گذاشته تا جدول مشخصات فنی می نوت ۱۰ پر شود. در این میان، گزینه عکسبرداری ماکرو گوشی وان‌پلاس 7T Pro که توسط لنز اولترا واید انجام می‌شود بسیار بهتر از چیزی است که در این موبایل می‌بینیم.

آخرین دوربینی که در موردش صحبت می‌کنیم، ۲۰ مگاپیکسلی اولترا واید است. عکس‌های به ثبت رسیده با این سنسور ظاهر خوبی دارند و انحراف زیادی در آنها به چشم نمی‌خورد اما واقعیت را بگوییم که از کیفیت‌شان زیاد شگفت‌زده نخواهید شد. با این اوصاف، حدس می‌زنیم که افراد کمی از این لنز استفاده خواهند کرد.

کیفیت دوربین
نمونه تصویر گرفته شده با لنز اولترا واید

یک نکته عجیب و غریب در مورد این سنسور آن است که کمی پایین‌تر از جایی که باید، نشسته بنابراین وقتی عکسی گرفتید، احتمالاً دستتان هم در آن پیدا خواهد بود. البته این مشکل بیشتر زمانی خودش را نشان می‌دهد که گوشی را به صورت عمودی نگه داشته‌اید به همین دلیل مجبور خواهید شد تصاویری که گرفته‌اید را دوباره بگیرید.

کیفیت تصاویر سلفی

در همان ناچی در موردش صحبت کردیم، یک لنز ۳۲ مگاپیکسلی قرار گرفته که به خاطر فیلترها و ویژگی‌های مختلفی که دارد، مطمئناً از استفاده کردن با آن لذت خواهید برد. تصاویر سلفی که این لنز می‌گیرد پویا و باکیفیت هستند و سیستم نرم‌افزاری گوشی هم هنگام شناسایی سوژه و تار کردن پس‌زمینه عملکرد فوق‌العاده‌ای از خودش نشان می‌دهد.

حال که در مورد لنزهای مختلف Mi Note 10 صحبت کردیم، بد نیست به یک نکته راهنما اشاره داشته باشیم. برای اکثر افراد، عملکرد قابل قبول دوربین به کیفیت تصاویری که به ثبت می‌رساند بستگی دارد. همانگونه که پیش از این هم گفتیم، این محصول شیائومی برخی اوقات در زمینه عکسبرداری کند کار می‌کند و کمی طول خواهد کشید تا تصاویر را پردازش نماید و حتی بعضی وقت‌ها هنگ خواهد کرد و اپلیکیشن دوربین بسته خواهد شد که در این صورت ممکن است برخی از لحظات حساس را از دست بدهید. باز هم تکرار می‌کنیم که منشأ این مشکل عجیب و غریب، تراشه کند این موبایل است.

ضبط و کیفیت ویدیو

از نظر کیفیت ویدیو، شما می‌توانید فیلم‌های 4K ضبط کنید. این بر خلاف مزیت 6K اشاره شده در مورد لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی است. به همین خاطر درباره این موضوع از شیائومی سؤال پرسیده شد اما این شرکت پاسخ مناسبی نداد. حال با توجه به اینکه افراد کمی به فیلم‌های 6K نیاز خواهند داشت، بعید است نبود این گزینه مشکل حادی به شمار بیاید.

چندین حالت عکسبرداری و فیلمبرداری در شیائومی Mi Note 10 وجود دارد که کم و بیش برخی‌ها از آنها استفاده خواهند کرد اما هر کدام از این موارد مشکلات خاص خودشان را داشتند. مثلاً گزینه Slow Motion همیشه یکی از ویژگی‌های جذاب بوده اما در می نوت ۱۰، لنز اولترا واید وظیفه فیلمبرداری به صورت صحنه آهسته را دارد به همین دلیل خروجی نهایی همان مقدار فضایی را پوشش می‌دهد که لنز اصلی پوشش می‌دهد بنابراین کیفیت افت خواهد کرد. گزینه Vlog Mode هم برای ضبط ویدیوهای کوتاه فوق‌العاده خواهد بود اما تنها با لنزهای دوربین اصلی کار می‌کند بنابراین امکان فیلمبرداری با دوربین سلفی وجود ندارد.

شاید از صحبت‌های مطرح شده در بخش بررسی می نوت ۱۰ از نظر دوربین این‌گونه برداشت شود که عملکرد این محصول شیائومی زیاد خوب نیست و کمپانی چینی سعی کرده چندین و چند سنسور را قرار دهد و به خوبی آنها را مجهز نسازد اما واقعیت آن است که عملکرد لنزهای اصلی و تله فوتو می‌توانند نقاط ضعف را به خوبی پوشش دهند بنابراین در مجموع این تلفن همراه تصاویر باکیفیتی می‌گیرد.

بررسی شیائومی می نوت ۱۰ از نظر سخت‌افزار و عملکرد

تا کنون اشاره کرده‌ایم که مهمترین نقطه ضعف Mi Note 10 تراشه‌اش است ولی حالا می‌خواهیم اطلاعات و جزئیات بیشتری در موردش ارائه کنیم. چیپست این موبایل Snapdragon 730G می‌باشد که یک تراشه میان‌رده قابل و توانمند به حساب می‌آید اما در دستگاهی که خودش را در حد و اندازه گوشی‌های بالارده می‌داند نمی‌تواند عملکرد خوبی به ثبت برساند.

بارزترین مشکل این تراشه، همان سرعت پایینش در به ثبت رساندن تصاویر و پردازش آنها می‌باشد. دیگر مشکل آن هم هنگ کردن اپلیکیشن دوربین و برخی از برنامه‌ها خواهد بود. در این میان، این‌گونه احساس می‌شود که دوام باتری معمولی می نوت ۱۰ هم نتیجه بهره‌گیری از این تراشه است.

اگر شیائومی تصمیم داشته گوشی بسازد که به راحتی می‌تواند با بهترین محصولات اپل و سامسونگ رقابت کند، می‌بایست از چیپست Snapdragon 855 استفاده می‌کرد که خیلی راحت‌تر و سریع‌تر کارهایی که از او می‌خواهیم را انجام می‌دهد.

با این حال، اگر شما Mi Note 10 را بیشتر یک گوشی میان‌رده می‌دانید و آن را جزو طبقه موبایل‌های بالارده به حساب نمی‌آورید، تراشه ضعیف آن برایتان مشکل‌ساز نخواهد بود و با در نظرگیری قیمتی که دارد، با معضل هنگ کردن اپلیکیشن‌ها یا تأخیر آن کنار خواهید آمد.

بررسی می نوت ۱۰ از نظر گیمینگ

وقتی از می نوت ۱۰ به عنوان یک گوشی گیمینگ استفاده می‌کنید، بیشترین توانایی‌های تراشه Snapdragon 730G به کار گرفته می‌شود به همین دلیل به وضوح هنگام اجرای بازی‌های سنگین و گرافیکی مانند Call of Duty Mobile لگ و کندی سرعت را احساس خواهید کرد. با این وجود، کیفیت نمایشگر تجربه خوبی از بازی کردن در این موبایل به شما منتقل می‌کند بنابراین چنان‌چه به دنبال یک تلفن همراه گیمینگ می‌گردید، با خرید شیائومی Mi Note 10 اشتباه خاصی مرتکب نشده‌اید.

می نوت ۱۰ یا رم ۶ گیگابایتی دارد یا رم ۸ گیگابایتی. البته مدل دارای رم ۸ گیگی آن با اسم Mi Note 10 Pro هم شناخته می‌شود و به غیر از این مورد، تنها تفاوت دو مدل این است که مدل پایه گوشی دوم ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی دارد و مدل پایه گوشی اول ۱۲۸ گیگابایت بنابراین اختلاف آنها بسیار ناچیز است.

کیفیت صدا

چیزی که اسباب شگفتی شما را فراهم خواهد کرد، کیفیت اسپیکر می نوت ۱۰ است که صداها را با وضوح و شدت بالایی پخش می‌کند. البته در این موبایل تنها یک اسپیکر به کار رفته و به همین خاطر وقتی دارید فیلم می‌بینید یا بازی می‌کنید، ممکن است دستتان را روی آن بگذارید ولی با همه اینها کیفیت آن بسیار بالا خواهد بود.

این اسپیکر برای گوش دادن به موسیقی‌ها فوق‌العاده است اما وقتی دارید با هدفون‌های بلوتوثی به آهنگ‌های مورد علاقه خود گوش می‌دهید، ممکن است با افت کیفیت یا قطعی و وصلی روبه‌رو شوید. این نقطه ضعف اما، عملکرد گوشی را هنگام پخش آهنگ تحت‌الشعاع قرار نخواهد داد ولی در مجموع کمی آزاردهنده است. ضمناً، وجود جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری یعنی کسانی که همچنان هندزفری سیمی دارند می‌توانند با آنها به موسیقی گوش دهند.

خرید گوشی شیائومی Mi Note 10

بررسی شیائومی می نوت ۱۰ از نظر نرم‌افزار

سیستم عامل نصب شده در Mi Note 10 اندروید ۹ است که در زمان معرفی این گوشی جدیدترین نسخه محبوب‌ترین پلتفرم دنیا به شمار می‌رفت. رابط کاربری آن هم MIUI می‌باشد. برخی از ویژگی‌های زیبا شناختی این پوسته نرم‌افزاری عبارتند از آیکون‌های مربعی با گوشه‌های گرد و رنگ‌های سرد. در مقایسه با شیائومی Mi 9 که سیستم نرم‌افزاری ضعیف‌تری داشت، حالا MIUI پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای کرده است.

به هر ترتیب، علاقه‌مند شدن به رابط کاربری یک شرکت نسبت به رابط کاربری یک شرکت دیگر کاملاً به سلیقه شخصی بستگی دارد زیرا باید ویژگی‌های بصری و سایر امکانات و روش ناوبری در میان منوها را در نظر بگیرید.

مشکل سیستم نرم‌افزاری شیائومی Mi Note 10

در این میان، چیزی که اصلاً باب میل بسیاری از کاربران نیست و متأسفانه رابط کاربری شرکت‌های چینی هم از این مشکل رنج می‌برند، وجود نرم‌افزارهای از پیش نصب شده می‌باشد. می نوت ۱۰ اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی دارد که خیلی از کاربران به آنها علاقه‌ای ندارند. تازه به این مشکل باید لزوم دانلود چند برنامه دیگر را هم اضافه کنیم تا در نهایت صفحه گوشی پر شود از نرم‌افزارهای بلااستفاده!!!. در مجموع اما، مشکلی که به آن اشاره کردیم حاد نیست.

Mi Note 10 به صورت پیش‌فرض منوی کشویی اپلیکیشن‌ها ندارد بنابراین هر نرم‌افزاری که دانلود می‌کنید در هوم اسکرین قرار می‌گیرد ولی در صورت تمایل می‌توانید گزینه مربوطه را از منوی تنظیمات روشن کنید.

بررسی می نوت ۱۰ از نظر نرم‌افزار

به طور کلی رابط کاربری گوشی سرعت زیادی دارد و به غیر از لحظاتی که یک بازی گرافیکی یا چند برنامه را به صورت همزمان اجرا کرده‌اید، جابه‌جا شدن در منوها و اجرا شدن نرم‌افزارها با سرعت زیادی صورت می‌پذیرد.

یکی از امکانات نرم‌افزاری Mi Note 10 که واقعاً تحسینش می‌کنیم، ویژگی تشخیص چهره فوق سریع اوست به طوری که برخی اوقات اصلاً صفحه قفل نمایشگر را هم نخواهید دید. البته این اتفاق نشان‌دهنده مشکلات امنیتی هم خواهد بود چرا که این‌گونه برداشت می‌شود که هنوز تکنولوژی تشخیص چهره پیشرفته نشده تا صورت کاربران را به خوبی بشناسد.

 

بررسی شیائومی می نوت ۱۰ از نظر دوام باتری

باتری می نوت ۱۰ دارای ظرفیت ۵۲۶۰ میلی‌آمپری است که بسیار بیشتر از سایر گوشی‌های مدرن می‌باشد. مثلاً آیفون ۱۱ باتری ۳۱۱۰ میلی‌آمپری دارد. بر این اساس، انتظار داریم که باتری این موبایل دوام طولانی‌مدتی داشته باشد و حداقل یک روز و نیم یا حتی دو روز دوام بیاورد ولی این‌گونه نیست.

در واقع با هر بار شارژ نهایتاً می‌توانید از این گوشی به مدت یک روز استفاده کنید؛ اتفاقی که با در نظرگیری ظرفیت زیاد باتری بسیار ناامیدکننده است. البته شاید با خودتان بگویید که اکثر موبایل‌ها همین قدر دوام می‌آورند ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که آنها از باتری کم‌ظرفیت‌تری هم بهره می‌برند و حالا که وزن و ضخامت Mi Note 10 احتمالاً به خاطر باتری آن زیاد شده، گویا این افزایش حجم و جرم کلاً هیچ فایده‌ای نداشته است.

حدس می‌زنیم که مقصران اصلی کاهش دوام باتری نمایشگر بسیار باکیفیت و تراشه باشند. دلیلش هر چه که هست، دوام یک روزه نمی‌تواند عملکرد بدی باشد اما واقعیت آن است که انتظارمان بیشتر بود.

بررسی باتری می نوت ۱۰ در آزمایش‌های تخصصی

بررسی می نوت ۱۰ از نظر دوام باتری

مزیت این گوشی اما، این است که وقتی آن را در آزمایش تخصصی بررسی می‌کنیم عملکرد خوبی از خودش به ثبت می‌رساند. در این آزمایش که موبایل کامل شارژ، نمایشگر با بیشترین روشنایی روشن، وای‌فای فعال و به مدت ۹۰ دقیقه بازی اجرا می‌شود، تنها ۸ درصد انرژی باتری افت می‌کند. این عملکرد فوق‌العاده‌ای برای یک گوشی معرفی شده در سال ۲۰۱۹ می‌باشد و تنها موبایلی که توانسته از او بهتر کار کند، هواوی P30 Pro بوده وگرنه از سایر تلفن‌های همراه عملکرد درخشان‌تری داشته است.

این نشان می‌دهد که باتری Mi Note 10 برای تماشای فیلم و سریال به خوبی بهینه‌سازی شده است.

بررسی می نوت ۱۰ از نظر سرعت شارژ

صرف‌نظر از اینکه آیا دوام باتری و عملکرد می نوت ۱۰ می‌تواند انتظارات شما را برآورده کند یا خیر، ویژگی در این موبایل وجود دارد که توانایی سرپوش گذاشتن بر این عیب را خواهد داشت و آن سرعت شارژ ۳۰ واتی می‌باشد که در کمترین زمان ممکن باتری را پر خواهد کرد.

در واقع سرعت شارژ به حدی زیاد است که دیگر نیازی نخواهد بود آن را در طول شب به شارژ بزنید زیرا قبل از اینکه آماده خوابیدن شوید هم باتری پر می‌شود.

حال مشخص نیست این سرعت شارژ زیاد در درازمدت چه تأثیری بر باتری می نوت ۱۰ می‌گذارد و امکان دارد پس از چند سال استفاده آن را فرسوده کند بنابراین پیشنهاد می‌کنیم گوشی را برای مدت طولانی به شارژ نزنید.

 

شیائومی Mi Note 10 را بخرید اگر

  • می‌خواهید تصاویر باکیفیتی بگیرید

اگر تصاویر باکیفیت یا عکس‌های پرتره بسیار زیبایی می‌خواهید، این همان گوشی است که باید بخرید. البته مطمئناً دوربین‌های DSLR یا بدون آینه مزایای خاص خودشان را دارند اما چنان‌چه دوست دارید با یک گوشی عکس‌های باکیفیتی بگیرید، این محصول شیائومی همانی است که نیاز دارید.

  • گوشی می‌خواهید که خوش‌دست است

فرقی نمی‌کند که دست کوچکی دارید یا دست بزرگ زیرا نمایشگر و قاب پشتی منحنی می نوت ۱۰ بسیار خوش‌دست است.

  • گوشی می‌خواهید که قیمت مناسبی دارد

شیائومی این محصولش را بسیار هوشمندانه و رقابت‌پذیر قیمت‌گذاری کرده و در آن امکانات گوشی‌های پرچمدار را بدون افزایش قیمت گنجانده است. بنابراین اگر دوربین فوق‌العاده، نمایشگر منحنی و لب به لب و سرعت شارژ بالا می‌خواهید و نمی‌خواهید پول زیادی بپردازید، این گوشی برایتان عالی خواهد بود.

 

شیائومی Mi Note 10 را نخرید اگر

  • به ناچ علاقه‌ای ندارید

شیائومی اصرار زیادی به استفاده ناچ دارد حال آنکه دیگر شرکت‌ها این نوع شیوه طراحی را کنار گذاشته‌اند. بنابراین حتی اگر ناچ‌های بسیار کوچک را هم دوست ندارید، قطعاً می نوت ۱۰ را نیز دوست نخواهید داشت و احتمالاً دوربین سلفی پاپ‌آپ یا حفره سیاه رنگ را ترجیح می‌دهید.

  • دوربین گوشی برایتان اهمیتی ندارد

دوربین می نوت ۱۰ مهمترین مزیت او به شما می‌آید اما اگر شما کسی هستید که زیاد با گوشی‌تان عکسبرداری نمی‌کنید و برایتان مهم نیست تصاویری که می‌گیرید کیفیت بالایی دارند یا خیر، قطعاً از تمام توانایی‌های دوربین این گوشی استفاده نخواهید کرد.

  • قدرت پردازشی زیاد برایتان در اولویت قرار دارد

اجرای بازی‌ها و پخش فیلم در می نوت ۱۰ بدون مشکل انجام می‌شود ولی در مجموع تراشه آن بهترین عملکرد را از خودش به ثبت نمی‌رساند بنابراین اگر به قدرت پردازشی زیادی برای استفاده از قابلیت‌های چندبرنامگی نیاز دارید، باید سراغ گوشی دیگری بروید.

 

رقبا

هواوی P30 Pro

برای مدت طولانی، هواوی پی ۳۰ پرو بهترین دوربین گوشی به شمار می‌رفت. در حالی که این موبایل لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی می نوت ۱۰ را ندارد اما به ویژگی‌های پردازشی قدرتمند و یک لنز فوق‌العاده مجهز است که شما را قادر می‌سازد تصاویر باکیفیتی بگیرید. ضمناً، با توجه به اینکه مدت زیادی از زمان رونمایی از آن می‌گذرد، حالا با قیمت کمتری هم به فروش می‌رسد.

شیائومی Mi 9

اگر گوشی‌های شیائومی را دوست دارید ولی خرید جدیدترین محصولاتش برایتان در اولویت قرار ندارد، Mi 9 معرفی شده در اوایل سال ۲۰۱۹ یک موبایل میان‌رده قابل به شمار می‌آید که قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد. درست است که قیمت تعیین شده برایش زیاد نیست اما مشخصات فنی آن هم چندان قابل‌توجه نیستند.

 

نظر نهایی و پایان مقاله می نوت ۱۰

شیائومی می نوت ۱۰ در بسیاری از زمینه‌ها فوق‌العاده است؛ از دوربین باکیفیت و نمایشگر درخشانش گرفته تا سرعت شارژ زیاد و شیوه طراحی جذابش. در این میان، برخی از مشکلات هستند که تجربه کار کردن با آن را تحت تأثیر منفی قرار می‌دهند.

 

نقاط قوت

  • دوربین اصلی توانمند
  • سرعت شارژ زیاد
  • کیفیت بسیار بالای صفحه نمایش

 

نقاط ضعف

  • تراشه ضعیف
  • بی‌ثبات بودن اتصال بلوتوث
  • دوام باتری نه چندان طولانی

 

خرید گوشی شیائومی Mi Note 10

 

حالا که به پایان مقاله بررسی می نوت ۱۰ رسیده‌ایم، شما در مورد این گوشی چه فکر می‌کنید؟ آیا می‌توانیم آن را بهترین دوربین گوشی میان‌رده به حساب بیاوریم؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: techradar.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: