نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اف ای

بررسی گلکسی اس ۲۰ اف ای

گلکسی S20 FE که با عنوان گلکسی اس ۲۰ فن ادیشن هم شناخته می‌شود، از جمله موبایل‌هایی است که با امکانات پرچمدار مانند خودش توانایی تبدیل شدن به یکی از تلفن‌های همراه محبوب بازار موبایل را دارد. اما مزایای این گوشی چیست؟ با برتر دیجیتال همراه باشید و مقاله نقد و بررسی تخصصی گلکسی اس ۲۰ اف ای را بخوانید تا پاسخ این سؤال را دریافت کنید.

مقدمه

آیا می‌توانیم بگوییم که گلکسی S20 FE از جمله گوشی‌های با ارزش خرید بالایی است که سامسونگ تا کنون تولید کرده است؟. پاسخ به این سؤال مثبت خواهد بود زیرا هم روی کاغذ و هم در عمل این موبایل می‌تواند بیانگر تغییر استراتژی سامسونگ در قبال موبایل‌های پرچمدار باشد. پس از معرفی گلکسی نوت ۲۰ به عنوان نمونه ارزان‌تر گلکسی نوت ۲۰ اولترا، حالا کمپانی کره‌ای همان کار را با گوشی‌های خانواده گلکسی S20 کرده است.

این دستگاه که به خاطر برخی کمبودهای به جا و درست یکی از اعضای سری گلکسی اس ۲۰ است، با قیمت ۶۹۹ دلاری که دارد بسیار منحصربفرد می‌باشد.

قیمت تعیین شده برای گلکسی اس ۲۰ اف ای آن را به یکی از ارزان‌ترین موبایل‌هایی تبدیل کرده که از تراشه Exynos 990 بهره می‌برد. روی کاغذ، این گوشی امکانات دیگری هم دارد که با این چیپست قدرتمند همخوانی داشته باشند که از آن جمله می‌توانیم به نمایشگر OLED دارای نرخ بازسازی ۱۲۰ هرتزی، دوربین اصلی سه‌گانه با لنز تله فوتو دارای قابلیت زوم ۳ برابری اپتیکال و باتری باظرفیت ۴۵۰۰ میلی‌آمپری اشاره کنیم.

اما سامسونگ دقیقاً کدام امکانات را کنار گذاشته تا گوشی با این ارزش خرید بسیار بالا تولید کند؟.

 

نقد و بررسی گلکسی اس ۲۰ اف ای از نظر طراحی و صفحه نمایش

اگر تا چند سال پیش کسی به ما می‌گفت که روزی می‌رسد که گوشی‌های پلاستیکی کارایی خود را از دست می‌دهند، قطعاً او را نادان خطاب می‌کردیم اما حالا که موبایل‌های فلزی نیز تقریباً از رده خارج شده‌اند، تنها موادی که برای ساخت تلفن‌های همراه قابل‌استفاده‌اند، شیشه یا سرامیک هستند. با این وجود، علی‌رغم اینکه این موبایل‌ها از پوشش Gorilla Glass بهره می‌برند، همه‌ی ما می‌دانیم که بسیار شکننده‌اند.

به همین دلیل است که ما تصمیم سامسونگ برای ساخت بدنه گلکسی S20 FE از جنس ترکیبی از شیشه و پلاستیک را تحسین می‌کنیم؛ این در حالی است که بدنه گلکسی A71 5G یا حتی نوت ۲۰ شیشه‌ای و پلاستیکی می‌باشد. گوشی‌هایی که از بدنه‌های شیشه‌ای – پلاستیکی بهره می‌برند، اولاً هزینه تمام شده کمتری روی دست تولیدکنندگان می‌گذارند. دوماً، استقامت بیشتری دارند و نیازی نیست که همیشه نگران شکسته‌شدنشان باشیم و سوماً وزن کمتری نسبت به دیگر گوشی‌های شیشه‌ای دارای نمایشگر هم اندازه دارند.

وزن

گلکسی S20 FE با وزن ۱۹۰ گرمی زیاد سبک نیست ولی همین که بدنه شیشه‌ای – پلاستیکی باعث خواهد شد شرکت‌های سازنده گوشی کمتر برای ساخت محصولاتشان هزینه کنند و دستگاه‌هایی که ساخته می‌شوند نیز استقامت بیشتری دارند، ترجیح می‌دهیم در بازار بیشتر از این نوع موبایل‌ها ببینیم. از طرفی، این نوع بدنه‌ها ظاهر مجلل و زیبایی دارند؛ موضوعی که سامسونگ با گلکسی اس ۲۰ اف ای به بهترین شکل ممکن به آن جامه عمل پوشانده و این دستگاه را به رنگ‌های مختلفی از جمله سرمه‌ای، قرمز، بنفش، نارنجی، سفید و سبز با هاله ابر و بادی تولید کرده است. پوشش مات پشتی کمی لیز و جاذب اثر انگشت خواهد بود بنابراین پیشنهاد می‌کنیم به سرعت این تلفن همراه را در یک قاب محافظ قرار دهید.

رنگ بندی گلکسی S20 FE

اگر بخواهیم به یکی از نکات منفی شیوه طراحی گلکسی S20 FE اشاره کنیم، بدون شک نوارهای مشکی اطراف صفحه نمایش خواهند بود. البته این نکته زمانی کاملاً احساس می‌شود که این موبایل را با دیگر اعضای سری گلکسی S20 قیاس کنیم وگرنه در مقایسه با دیگر دستگاه‌های ۷۰۰ دلاری بازار مانند آیفون ۱۱، این تلفن همراه بسیار هم مدرن و زیباست. گلکسی اس ۲۰ اف ای همچنین، تأییدیه IP68 ضد آب و خاک را دریافت کرده تا بتواند در عمق ۱ و نیم متری به مدت ۳۰ دقیقه دوام بیاورد؛ مزیتی که همواره مورد استقبال مشتریان واقع شده است.

سنسور اسکنر اثر انگشت

به خاطر شیوه طراحی نازک و باریک، کار کردن با یک دست با این گوشی بسیار آسان خواهد بود. به علاوه، دکمه‌های تعیین میزان ولوم صدا هم دقیقاً جایی قرار گرفته‌اند که انگشت شست روی آن می‌نشیند. این دکمه‌ها بسیار محکم هستند ولی برعکس، دکمه پاور کمی لرزش دارد. خوشبختانه سنسور اسکنر اثر انگشت اولتراسونیک به شدت کندِ گوشی‌های سری گلکسی S20 حالا با یک حسگر اپتیکال جایگزین شده تا هم قفل موبایل را با سرعت بیشتری باز کند و هم احساس امنیت بیشتری به ما بدهد.

صفحه نمایش

در مورد صفحه نمایش ۶٫۵ اینچی و OLED این دستگاه نیز بگوییم که تنها پسرفتی که در آن شاهد هستیم، استفاده از رزولوشن 1080p به جای رزولوشن 1440p گوشی‌های خانواده گلکسی S20 است. البته این اتفاق تأثیر مثبت خودش را هم گذاشته به طوری که بدون کاهش تراکم پیکسلی، باعث افزایش دوام باتری می‌شود. شایان ذکر است که اگر بدون تجهیزات خاصی و با چشم غیرمسلح از زوایای نزدیک به موبایل نگاه کنید متوجه این کاهش وضوح خواهید شد.

همچنین، نمایشگر کاملاً صاف است که در مقایسه با دیگر گوشی‌های سامسونگ دارای نمایشگر برآمده، شیوه ناوبری مبتنی بر حرکات را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما به طور کلی در صورت آسیب دیدن، هزینه تعویض کمتری در بر خواهد داشت، کار کردن با آن راحت‌تر خواهد بود و با دردسر کمتری می‌توان روی آن محافظ قرار داد. حال که صحبت از گلس شد، بد نیست بگوییم که به صورت پیش‌فرض روی صفحه نمایش این موبایل یک لایه پلاستیکی کشیده شده ولی به غیر از شارژر و کابل شارژر، قاب ژله‌ای یا هدفون سیمی در جعبه و همراه با این موبایل به فروش نمی‌رسد.

خرید سامسونگ Galaxy S20 FE

کیفیت صفحه نمایش و نرخ بازسازی

نمایشگر گلکسی S20 FE از فضای رنگی DCI-P3 که برای پخش محتواها با کیفیت HDR نیاز است، پشتیبانی می‌کند ولی رنگ‌ها در آن کمی سرد و بی‌روح و بیش از حد اشباع شده هستند. در واقع این تنها نکته منفی مربوط به صفحه نمایش خواهد بود.

با همه اینها، نمایشگر بسیار درخشان است و زاویه دید فوق‌العاده‌ای دارد و نرخ بازسازی آن به ۱۲۰ هرتز می‌رسد که باعث می‌گردد اسکرول کردن و انیمیشن‌ها با سرعت بالایی اجرا شوند و چشم‌نوازتر باشند. لازم به ذکر است که این نرخ نوسازی به صورت پیش‌فرض روشن شده تا این‌گونه برداشت کنیم که سامسونگ دیگر می‌داند چگونه با استفاده از آن انرژی باتری را بیهوده هدر ندهد.

در نهایت به این نکته هم اشاره کنیم که نرخ بازسازی ۱۲۰ هرتزی موجود در گلکسی اس ۲۰ اف ای، در مقایسه با مورد مشابه گلکسی اس ۲۰ پلاس یا گلکسی اس ۲۰ اولترا انرژی باتری کمتری مصرف می‌کند و این یعنی شما می‌توانید همیشه آن را روشن نگه داشته و نگران کاهش استقامت موبایل نباشید.

 

نقد و بررسی گلکسی اس ۲۰ اف ای از نظر سخت‌افزار و عملکرد

با گلکسی S20 FE سامسونگ همان رویه‌ای که در چند سال اخیر آغاز کرده را ادامه داده است. بر این اساس، مدل گلوبال این موبایل از تراشه Exynos 990 استفاده می‌کند و مدل مخصوص ایالات متحده آن از تراشه Snapdragon 865. تنها اشکال چیپست اول آن است که عملکرد و برخی از امکانات آن از چیپست دوم ضعیف‌تر هستند.

اما تصمیمات کمپانی کره‌ای به همین جا ختم نمی‌شود. این شرکت نمونه مخصوص فروش در قاره اروپای این موبایل را به چند مدل تقسیم کرده که عبارتند از LTE، 5G و نیمه 4G (با ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی).

 

حافظه و عملکرد گوشی در آزمایش AnTuTu

سامسونگ، گلکسی S20 FE را در سه مدل با رم ۶ و حافظه داخلی ۱۲۸، رم ۸ و حافظه داخلی ۱۲۸ و رم ۸ با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی تولید کرده است. ضمن اینکه، اسلات قرار دادن مموری کارت نیز در این موبایل گنجانده شده است.

در مورد شایستگی‌های این موبایل به ذکر همین نکته بسنده می‌کنیم که در آزمایش AnTuTu توانسته امتیاز ۵۷۳۲۱۱ را کسب کند حال آنکه گلکسی نوت ۲۰ اولترا 5G نمره ۵۰۸۷۶۰ را به دست آورده است.

 

بررسی گلکسی اس ۲۰ اف ای از نظر سیستم عامل و رابط کاربری

درباره سیستم نرم‌افزاری هم بگوییم که گلکسی S20 FE به صورت پیش‌فرض از اندروید ۱۰ به عنوان سیستم عامل و One UI 2.5 به عنوان رابط کاربری بهره می‌برد. با توجه به اینکه گوگل آپدیت اندروید ۱۱ را به دست شرکت‌های سازنده گوشی رسانده و سامسونگ نیز انتشار One UI 3.0 بتا را آغاز کرده، احتمال آنکه پس از خرید گلکسی S20 FE به سرعت این به‌روزرسانی را دریافت کنید، بسیار زیاد است.

به علاوه، کمپانی کره‌ای وعده داده که این موبایل تا سه سال آپدیت نرم‌افزاری دریافت می‌کند تا از این نظر همچون گوشی‌های سری پیکسل گوگل باشد. بر این اساس، در کنار اندروید ۱۱، گلکسی S20 FE اندروید ۱۲ و ۱۳ را دریافت خواهد کرد تا سال ۲۰۲۳ همچنان یک موبایل کارآمد و به‌روز به حساب بیاید.

خرید سامسونگ Galaxy S20 FE

 

نقد و بررسی گلکسی اس ۲۰ اف ای از نظر دوربین و کیفیت فیلمبرداری

سامسونگ، گلکسی S20 FE را به دوربین اصلی سه‌گانه پرچمدار مانندی تجهیز کرده که دارای دو لنز ۱۲ مگاپیکسلی اصلی و اولترا واید و یک لنز ۸ مگاپیکسلی تله فوتو با قابلیت زوم ۳ برابری است. دوربین سلفی هم یک لنز ۳۲ مگاپیکسلی می‌باشد تا کامل کننده این ساختار نسبتاً فوق‌العاده باشد.

جایی که دوربین این گوشی از گلکسی اس ۲۰ و اس ۲۰ پلاس کم می‌آورد، لنز تله فوتو است اما سامسونگ برای پر کردن خلأ لنز ۶۴ مگاپیکسلی دو موبایل نامبرده، از تکنیک افزایش رزولوشن برای گرفتن تصاویر برش خورده و زوم شده استفاده می‌کند بنابراین لنز تله فوتو S20 FE نقش خاصی از خودش ایفا نخواهد کرد.

پیکسل‌های ۱٫۴ میکرومتری لنز ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید اس ۲۰ و اس ۲۰ پلاس نیز از پیکسل‌های ۱٫۱ میکرومتری لنز ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید اس ۲۰ اف ای بزرگتر هستند. در سمت دیگر، لنز اصلی این سه گوشی با مشخصات گشودگی دیافراگم f/1.8 و سایز ۱٫۸ میکرومتری با یکدیگر شباهت زیادی دارند. بر خلاف تفاوت‌های زیادی که میان دوربین این موبایل‌ها می‌بینیم، انتظار داریم عملکردشان بسیار شبیه به هم باشد.

کیفیت تصاویر

اما آیا واقعاً همین‌طور است که گفتیم؟. همان‌طور که در تصاویر گرفته شده با S20 FE و S20 Plus می‌بینید، گوشی دوم از نظر میزان جزئیات ثبت شده هنگام زوم کردن روی سوژه برتری چندانی ندارد زیرا این عکس‌ها تنها برشی از تصاویر با رزولوشن بیشتر هستند. در زمینه دقت رنگ، مقدار جزئیات و وضوح هم هر دو موبایل فوق‌العاده کار می‌کنند.

تنها تفاوتی که میان خروجی‌های این دو دستگاه به راحتی قابل‌تشخیص می‌باشد آن است که سیستم نرم‌افزاری گلکسی S20 FE به‌گونه‌ای راه‌اندازی شده که تصاویری بگیرد که رنگ‌های آنها ظاهر گرم‌تری داشته و در مجموع کنتراست‌شان بیشتر است؛ موضوعی که اکثر کاربران آن را می‌پسندند. از نظر وضوح و شفافیت هم تصاویری که بارگذاری شده‌اند نشان می‌دهند اس ۲۰ اف ای با دوربین‌های اصلی و مخصوص زوم بهتر می‌تواند روی سوژه فوکوس کرده و متمرکز شود.

ضبط و کیفیت ویدیو

از نظر ضبط و کیفیت ویدیوها هم این دستگاه (همچون تصاویر) رنگ‌ها را گرم‌تر ثبت می‌کند و در آنها معمولاً افکت‌های غیرطبیعی یا فریم‌های از دست رفته به چشم نمی‌خورد. حتی این اتفاق در فیلم‌های 4K HDR که بیشترین کیفیت در نظر گرفته شده در S20 FE است نیز احساس نمی‌شود. علی‌رغم اینکه تراشه Snapdragon 865 از کیفیت 8K پشتیبانی می‌کند ولی امکان فیلمبرداری با این وضوح وجود ندارد زیرا برای دستیابی به آن باید لنز دوربین رزولوشن بیشتری داشته باشد. البته با توجه به قیمت ۶۹۹ دلاری که این موبایل دارد، نمی‌توانیم زیاد به این موضوع ایراد بگیریم.

مطابق معمول، سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز دوگانه سامسونگ سبب می‌شود فوکوس کردن روی سوژه‌های نزدیک و دور به شکل فوق‌العاده‌ای صورت پذیرد و سه میکروفون نیز صداها را با کیفیت استریویی ضبط کنند که در آنها نویزهای پس‌زمینه شنیده نمی‌شود. کمپانی کره‌ای به شما اجازه می‌دهد همزمانی که به مقدار ۳ برابری زوم کرده‌اید فیلمبرداری کنید. لازم به ذکر است که برخی اوقات شیوه بزرگنمایی هیبریدی و دیجیتالی هم کاملاً کارآمد خواهند بود.

 

نقد و بررسی گلکسی اس ۲۰ اف ای از نظر دوام باتری و سرعت شارژ

علی‌رغم تمام کم و کاستی‌های ناچیز گلکسی S20 FE، سامسونگ در این محصولش یک باتری باظرفیت بالا را به کار برده که اس ۲۰ پلاس و نوت ۲۰ اولترا از آن بهره می‌برند.

نقد و بررسی گلکسی نوت ۲۰ اولترا

منبع نیروی ۴۵۰۰ میلی‌آمپری این گوشی که به جای نمایشگر 1440p، صفحه نمایش 1080p را روشن می‌کند، استقامت زیادی دارد بنابراین گلکسی اس ۲۰ اف ای به هیچ عنوان شما را از نظر دوام باتری ناامید نخواهد کرد. در آزمایش وبگردی با این موبایل، امتیاز ۱۲ ساعت به ثبت می‌رسد که برای یک گوشی در این رنج قیمت فوق‌العاده است.

چیزی که بیشتر اسباب شگفتی را فراهم می‌کند آن است که نرخ بازسازی ۱۲۰ هرتزی بر خلاف تأثیر منفی که بر دوام باتری اس ۲۰ اولترا می‌گذارد، در اینجا چنین کاری را انجام نمی‌دهد بنابراین S20 FE با این نرخ نوسازی می‌تواند هنگام پخش فیلم و وبگردی تا ۱۰ ساعت بیشتر دوام بیاورد. این عملکرد نشان می‌دهد که گوشی مورد بحث ما قادر خواهد با استفاده نیمه سنگین تا دو روز از شارژر بی‌نیاز باشد.

سرعت شارژ

در سمت دیگر، یکی از قسمت‌هایی که سامسونگ آن را ضعیف‌تر کرده، شارژر است. همراه با این موبایل یک شارژر ۱۵ واتی به فروش می‌رسد بنابراین خبری از شارژر جدیدتر ۲۵ واتی نیست. با این وجود، این شارژر می‌تواند انرژی باتری S20 FE را در عرض یک ساعت و نیم از ۰ به ۱۰۰ درصد برساند و در نیم ساعت نیز ۵۰ درصد آن را پر کند.

تکنولوژی شارژ سریع سامسونگ آن‌قدر بهره‌وری زیادی دارد که معمولاً سرعت آن مشابه سرعت شارژ دیگر گوشی‌ها با همان مقدار ظرفیت باتری است و حالا اس ۲۰ اف ای نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به طور خلاصه بگوییم که با گلکسی S20 FE، سامسونگ حالا توانسته از نظر سرعت شارژ و دوام باتری به برندهای چینی برسد و محصولی بسازد که قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد. با این توضیحات، خرید گلکسی S20 FE را به شدت به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

نقاط قوت

  • ارزش خرید بسیار بالا
  • دوام باتری دو روزه و طولانی‌مدت
  • صفحه نمایش درخشان و مسطح با نرخ بازسازی ۱۲۰ هرتزی
  • دریافت به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری به مدت ۳ سال
  • کیفیت مناسب تصاویر و ویدیوهای ضبط شده
  • کیفیت استریوی صداهای ضبط شده
  • استقامت بالای بدنه و رنگ‌بندی کامل و متنوع
  • سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش اپتیکال و سریع

 

نقاط ضعف

  • رنگ‌های نمایش داده شده در نمایشگر کمی سرد و بی‌روح هستند
  • محافظ روی نمایشگر Gorilla Glass 3 است که نسبتاً قدیمی می‌باشد

 

خرید سامسونگ Galaxy S20 FE

 

حال که به پایان مقاله نقد و بررسی تخصصی گلکسی اس ۲۰ اف ای رسیدیم، شما در مورد این گوشی چه فکر می‌کنید؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: phonearena.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

2 نظر از طرف کاربران برای این مطلب ثبت شده است.

میلاد - تاریخ: ۱۴۰۰٫۰۹٫۱۸ ساعت: ۱۱:۲۵

سلام من نسخه اسنپ این گوشی رو دارم باطریش درحد گفته های سایت نیس ولی تو ۲۴ ساعت با استفاده معمولی و شاید زیاد دوبار ب شارژ میزنم از بالای بیست تا زیر نود درصد تنها ایراد این گوشی دوام باطری کمتر از انتظاری بود ک من فک میکردم خیلی خوب باشه ولی این نشد

فربد - تاریخ: ۱۳۹۹٫۱۰٫۲۱ ساعت: ۰۰:۵۰

بخدا اون قدر هم باتریش قوی نیست نهایت خیلی نیمه سنگین کار کنی ۲۴ ساعت(اونم نه استفاده مداوم خیلی ملایم)یعنی امروز صبح زدی شارژ دیگه فردا صبح قطعا باید بزنی شارژ

شما نیز نظر خود را درباره این مطلب بیان نمائید: