نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A42 5G

بررسی گلکسی A42

چند سالی است که سامسونگ را به خاطر آوردن ویژگی‌های نوآورانه محصولات پرچمدارش به گوشی‌های میان‌رده و حتی پایین‌رده‌اش می‌شناسیم. حالا امسال این شرکت از گوشی گلکسی ای ۴۲ 5G رونمایی کرده است. اما توانایی‌های این دستگاه چیست؟ با برتر دیجیتال همراه باشید و مقاله نقد و بررسی گلکسی A42 را بخوانید تا با امکانات و مزایای این تلفن همراه آشنا شوید.

نگاهی به مشخصات فنی سامسونگ Galaxy A42 5G

ابعاد۱۶۴٫۴ * ۷۵٫۹ * ۸٫۶ میلی‌متر
وزن۱۹۳ گرم
صفحه نمایش·      ۶٫۶ اینچ

·      Super AMOLED

رزولوشن۱۶۰۰ * ۷۲۰
تراشهSnapdragon 750 5G
پردازنده گرافیکیAdreno 619
رم·      ۴

·      ۶

·      ۸

حافظه داخلی۱۲۸ گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظهدارد (microSDXC مشترک با سیمکارت)
دوربین اصلیچهارگانه:

·      ۴۸ مگاپیکسلی اصلی

·      ۸ مگاپیکسلی اولترا واید

·      ۵ مگاپیکسلی ماکرو

·      ۵ مگاپیکسلی تشخیص عمق

دوربین سلفی۲۰ مگاپیکسل
باتری۵۰۰۰ میلی‌آمپر
سنسورها·      سنسور اسکنر اثر انگشت اپتیکال زیر صفحه نمایش

·      شتاب‌سنج

·      ژیرسکوپ

·      مجاورت

·      قطب‌نما

 

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A42 5G از نظر طراحی

با همان نگاه اول می‌توانید بفهمید که گلکسی ای ۴۲ 5G با ظاهر راه‌راه و خط‌دار خود بسیار جذاب و چشم‌نواز است. بدنه این موبایل از جنس پلی کربنات ساخته شده اما این احساس را به ما منتقل می‌کند که گویا شیشه‌ای می‌باشد. البته این بدنه مستعد آلوده شدن به اثر انگشت بوده و بسیار لغزنده است. در قاب پشتی ماژول دوربین اصلی چهارگانه، چراغ فلاش LED و برند Samsung به چشم می‌خورد.

بررسی گلکسی ای ۴۲ 5G از نظر طراحی

در جلو هم نمایشگر ۶٫۶ اینچی با ناچ قطره‌ای را می‌بینیم که محل قرارگیری دوربین سلفی و اسپیکر مخصوص تماس‌هاست.

نمایشگر گلکسی ای ۴۲ 5G

در بالا میکروفون ثانویه نویز کنسلینگ جای‌گیری کرده است.

در سمت چپ هم شاهد حضور سینی هیبریدی قرار دادن سیمکارت و مموری کارت هستیم و در سمت راست دکمه‌های تعیین ولوم صدا و پاور را می‌بینیم.

در پایین نیز بریدگی‌های اسپیکر، پورت USB-C، میکروفون و جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری نشسته‌اند.

اگر دستان کوچکی دارید و با توجه به اینکه این گوشی به صفحه نمایش بزرگی مجهز است، خیلی سخت خواهد بود که برای مدت طولانی از آن استفاده کنید. به علاوه، به خاطر پنل شیشه‌ای – پلاستیکی در پشت، این موبایل لغزندگی زیادی خواهد داشت بنابراین پیشنهاد ما خرید یک قاب ژله‌ای نه فقط برای جلوگیری از لیز خوردن بلکه برای محافظت از آن است.

خرید گوشی سامسونگ Galaxy A42 5G

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A42 5G از نظر صفحه نمایش

گلکسی ای ۴۲ 5G از یک پنل ۶٫۶ اینچی با رزولوشن +HD از نوع Super AMOLED با ناچ U شکل بهره می‌برد به همین دلیل این پنل را Infinity-U می‌نامیم. قابلیت تفکیک‌پذیری این نمایشگر ۷۲۰ * ۱۶۰۰ و تراکم پیکسلی آن ۲۶۶ است. صفحه نمایش 720p این تلفن همراه شاید به نظر برخی از افراد کیفیت پایینی داشته باشد ولی راستش را بگوییم که به هیچ عنوان شما را ناامید نخواهد کرد.

صفحه نمایش گلکسی A42 5G

بر خلاف رزولوشن پایینی که دارد، این صفحه نمایش تصاویر را با کیفیت بالا و رنگ‌ها را به صورت سرزنده نمایش می‌دهد و در قسمت‌های مشکی هم از عمق زیادی برخوردارست. بر این اساس، خرید این گوشی به کسانی که به تماشای فیلم و سریال در سایت‌های مختلف علاقه‌مندند، به شدت پیشنهاد می‌شود. گلکسی A42 5G خوانایی زیادی در زیر نور خورشید دارد اما شاید برخی اوقات عملکردش آن‌طور که انتظار داشتید، نباشد.

بررسی گلکسی ای ۴۲ 5G از نظر نمایشگر

کیفیت صدا

کیفیت صدای شنیده شده از اسپیکرهای گلکسی ای ۴۲ 5G معمولی است؛ موضوعی که برای گوشی‌های این رنج قیمت کاملاً طبیعی است. شاید صداهایی که می‌شنوید شفاف و بلند باشند ولی بِیس بودن آنها احساس نخواهد شد. حتی ممکن است وقتی گوشی را به صورت افقی در دستانتان گرفته‌اید، صداها اصطلاحاً خفه شوند. به همین خاطر پیشنهاد ما اتصال هدفون سیمی مورد علاقه به جک ۳٫۵ میلی‌متری است تا کیفیت صداها افزایش یابد.

 

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A42 5G از نظر دوربین

بررسی گلکسی ای ۴۲ 5G از نظر دوربین

دوربین اصلی گلکسی A42 5G متشکل از لنز اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8، اولترا واید ۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2، تشخیص عمق ۵ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 و ماکرو ۵ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 است. برای گرفتن تصاویر سلفی هم دوربین ۲۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 به کار خواهد رفت.

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز

کیفیت دوربین
نمونه تصویر گرفته شده در روز

خوشبختانه کیفیت تصاویری که با این گوشی می‌گیرید برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی فوق‌العاده بوده و رنگ‌های آنها دقیق و پویا هستند. البته شاید برخی اوقات تصاویر بیش از حد شفاف شوند ولی کیفیت کلی آنها قابل قبول است. به علاوه، به خاطر وجود لنزهای مختلفی همچون اولترا واید و ماکرو، گزینه‌های عکسبرداری گلکسی A42 5G متنوع هستند. البته اگر به جای لنز ماکرو، سامسونگ از لنز تله فوتو استفاده می‌کرد بهتر می‌شد.

کیفیت دوربین
تصویر ماکرو گرفته شده با Galaxy A42 5G

کیفیت تصاویر گرفته شده در شرایط کم نور و شب‌ها

تصاویر به ثبت رسیده در شرایط کم نور ضعف گلکسی ای 42 5G را نشان خواهند داد. علی‌رغم اینکه در برخی از موقعیت‌ها و شرایط این موبایل عکس‌های باکیفیتی می‌گیرد اما گاهی اوقات خروجی آن نویزدار است.

خرید گوشی سامسونگ Galaxy A42 5G

کیفیت تصاویر سلفی

کیفیت دوربین
تصویر سلفی گرفته شده با گلکسی A42 5G

در تصاویر سلفی اما، به نظر می‌رسد وقتی دکمه شاتر را فشردید، پردازش‌های گوناگونی صورت می‌پذیرند. عکس‌های سلفی گرفته شده با این موبایل کمی تار و حتی در زیر نور خورشید نیز تا حدودی تاریک هستند و روی چهره سوژه ممکن است هاله‌های قرمز رنگی ظاهر گردد.

ضبط و کیفیت ویدیو

گلکسی A42 5G می‌تواند فیلم‌های 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کند. ویدیوهایی که با بیشترین کیفیت توسط این موبایل خواهید گرفت، شفاف، پویا، سرزنده و دارای رنگ‌های دقیق خواهند بود. اگرچه سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر در اینجا وجود ندارد ولی سیستم نرم‌افزاری ثابت‌کننده تعبیه شده که البته عملکرد ایده‌آلی ندارد چرا که وقتی فیلمبرداری می‌کنید (مخصوصاً وقتی دارید راه می‌روید)، لرزش‌های زیادی احساس می‌شود. حالت فیلمبرداری Super Steady هم در نظر گرفته شده ولی افکت‌های لرزشی مصنوعی اضافه خواهد کرد.

 

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A42 5G از نظر سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عامل پیش‌فرض گلکسی ای ۴۲ 5G اندروید ۱۰ و رابط کاربری آن One UI 2.5 است. به خاطر شیوه طراحی مینیاتوری و جزئی‌نگرانه‌ای که One UI دارد، طرفدارانش بسیار زیاد هستند. جدای از برخی نرم‌افزارهای ساخت گوگل و سامسونگ مانند SmartThings، File Manager، S Health و . . . برنامه از پیش نصب شده دیگری به چشم نمی‌خورد.

بررسی گلکسی ای ۴۲ 5G از نظر رابط کاربری One UI

حافظه داخلی گلکسی A42 5G در همه نمونه‌ها که رم ۴، ۶ یا ۸ گیگابایتی دارند به ۱۲۸ گیگابایت می‌رسد که برای بسیاری از خریداران کافی خواهد بود. حافظه‌ای که پس از خرید این تلفن همراه قابل استفاده است تقریباً ۱۰۸ گیگابایت خواهد بود اما اگر فکر می‌کنید به ظرفیت بیشتری نیاز دارید، می‌توانید در اسلاتی که با سیمکارت دوم مشترک است، مموری کارت microSD قرار دهید.

 

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A42 5G از نظر عملکرد

عملکرد گلکسی A42 5G

قدرت گلکسی A42 5G را تراشه Snapdragon 750 5G تأمین می‌کند که با پردازنده گرافیکی Adreno 619 همراه شده است. از نظر عملکردی، این دستگاه می‌تواند کارهای مختلفی را انجام دهد؛ از قابلیت چندبرنامگی که بسیار ساده است بگیرید تا اجرای بازی‌های گرافیکی و سنگین. اگر نمونه‌ای از این گوشی که رم ۸ گیگابایتی دارد را خریدید، می‌توانید چندین نرم‌افزار را در پس‌زمینه فعال نگه دارید. این موبایل نه تنها در شرایط واقعی نشان داد می‌تواند کارهای روزمره را با سرعت بالایی انجام دهد بلکه در آزمایش‌های مختلف هم توانایی‌هایش را به اثبات رساند. آمار و ارقامی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم شاید برای هر کسی قابل فهم و درک نباشد ولی می‌تواند خیال شما را از بابت اینکه گلکسی ای ۴۲ 5G گوشی توانمندی است، راحت کند.

آزموننمره
Geekbench 5·      آزمایش تک هسته‌ای: ۶۶۳

·      آزمایش چند هسته‌ای: ۱۲۳۱

PCMark۷۸۹۷
3DMark·      آزمایش OpenGL: تقریباً ۱۸۰۱

·      آزمایش Vulkan: تقریباً ۲۷۹۹

AndroBench·      سرعت خواندن اطلاعات: ۹۴۵٫۴۵ مگابیت بر ثانیه

·      سرعت ثبت اطلاعات: ۴۸۴٫۳۷ مگابیت بر ثانیه

 

روش‌های بیومتریکی

گلکسی A42 5G از دو روش بیومتریکی تشخیص چهره و سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش بهره می‌برد. اگرچه شیوه اول عملکرد خوبی از خودش به ثبت می‌رساند ولی پیشنهاد ما استفاده از شیوه دوم است زیرا هم سریع‌تر اثر انگشت را می‌شناسد و هم ایمن‌تر خواهد بود.

 

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A42 5G از نظر اتصالات و دوام باتری

باتری گلکسی ای ۴۲ 5G

شیوه‌های اتصالی رایج در یک گوشی هوشمند، در گلکسی A42 5G هم وجود دارند که عبارتند از: اسلات هیبریدی دوگانه سیمکارت، قابلیت اتصال به شبکه 5G و 4G LTE، وای‌فای و بلوتوث.

دوام باتری

گلکسی ای ۴۲ 5G انرژی خودش را از یک باتری عظیم‌الجثه ۵۰۰۰ میلی‌آمپری دریافت می‌کند که قابلیت پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع را دارد. با استفاده معمولی یعنی وبگردی و تماشای فیلم هنگام اتصال به وای‌فای، این موبایل تا دو روز دوام خواهد آورد. اگر در این گوشی فیلم‌های 1080p بریزید و مقدار روشنایی را روی ۵۰ درصد تنظیم کنید و صدا کاملاً بسته و حالت پرواز روشن باشد، این گوشی ۲۲ ساعت و ۳۹ دقیقه دوام می‌آورد. در آزمایش دوام باتری PCMark 2.0 هم گلکسی ای 42 5G به مدت ۱۸ ساعت و ۹ دقیقه از شارژر بی‌نیاز بود.

 

جمع‌بندی

اگر پیش از این گوشی داشتید که نمایشگر 1080p داشت، مدتی طول خواهد کشید که به صفحه نمایش 720p گلکسی ای ۴۲ 5G عادت کنید. با این وجود، در صورتی که زیاد نسبت به وضوح نمایشگر حساس نیستید، این موبایل بدون شک یکی از بهترین تلفن‌های همراه میان‌رده امسال است.

از جمله مزایای این تلفن همراه می‌توانیم به نمایشگر ۶٫۶ اینچی Super AMOLED و باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری اشاره کنیم که به راحتی تا دو روز دوام می‌آورد. البته اگر قصد خرید گلکسی A42 5G را دارید، پیشنهادمان تهیه نمونه‌ای است که ۸ گیگابایت رم دارد تا بتوانید از تمام پتانسیل تراشه و حافظه آن استفاده کنید هرچند دو مدل دیگر هم می‌توانند برای انجام دادن کارهای روزمره مناسب باشند.

خرید گوشی سامسونگ Galaxy A42 5G

حال که به پایان مقاله نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A42 5G رسیدیم، شما در مورد این گوشی چه فکر می‌کنید؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: yugatech.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

4 نظر از طرف کاربران برای این مطلب ثبت شده است.

۱۳۱۳ - تاریخ: ۱۴۰۲٫۰۲٫۰۸ ساعت: ۱۴:۴۷

سلام
الان کیفیت دوربین این گوشی دقیقا چند مگاپیکسله؟
۱۲ مگاپیکسل؟

برتر دیجیتال - تاریخ: ۱۴۰۲٫۰۲٫۰۹ ساعت: ۱۲:۱۰

با سلام و احترام؛
دوربین اصلی این گوشی ۴۸ مگاپیکسل هست.
باتشکر

S - تاریخ: ۱۴۰۲٫۰۲٫۰۸ ساعت: ۱۴:۴۴

سلام
الان کیفیت دوربین این گوشی دقیقا چند مگاپیکسله؟

برتر دیجیتال - تاریخ: ۱۴۰۲٫۰۲٫۰۹ ساعت: ۱۲:۱۰

با سلام و احترام؛
دوربین اصلی این گوشی ۴۸ مگاپیکسل هست.
باتشکر

شما نیز نظر خود را درباره این مطلب بیان نمائید: