معرفی بهترین دوربین گوشی میان رده ۲۰۲۰

معرفی بهترین دوربین گوشی میان رده ۲۰۲۰

می‌دانیم که گوشی‌های پرچمدار همواره از بهترین سخت‌افزار و پیشرفته‌ترین امکانات بهره می‌برند که دوربین یکی از آن‌هاست. البته اگرچه این تلفن‌های همراه تنوع زیادی دارند ولی به خاطر قیمت بالایی که شرکت‌های سازنده برایشان تعیین می‌کنند، هر کسی توانایی خریدشان را ندارد و طبیعتاً نمی‌توان از دوربین فوق‌العاده آنها نیز استفاده کرد. خوشبختانه در دو سه سال اخیر، تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند سعی کرده‌اند این خلأ را پر کنند به طوری که محصولاتی را به بازار موبایل آورده‌اند که شبه پرچمدار نامیده می‌شوند تا به نوعی امکانات دستگاه‌های بالارده را با قیمتی مقرون به صرفه‌تر در اختیار مشتریان قرار دهند. حال اگر شما هم از جمله کسانی هستید که دوست دارید از بهترین دوربین گوشی استفاده کنید اما نمی‌خواهید یا نمی‌توانید بابت خرید آن موبایل‌ها پول بپردازید، پیشنهاد می‌کنیم با برتر دیجیتال همراه باشید تا با بهترین دوربین گوشی میان رده آشنا شوید.

معیارهای انتخاب بهترین دوربین گوشی ۲۰۲۰

در گذشته، شرکت‌ها از عدد مگاپیکسل دوربین موبایل که معیار دقیقی برای تعیین کیفیت نیست، به عنوان یکی از ابزارهای تبلیغاتی استفاده می‌کردند. درحال حاضر هم تعداد لنزهای روی تلفن همراه به یکی از بهانه‌های جدید برای جولان‌های تبلیغاتی تبدیل شده است. اما برای انتخاب بهترین گوشی میان‌رده با دوربین عالی باید معیارهای مختلفی همچون گشودگی دیافراگم، میدان دید، OIS و… را نیز در نظر بگیریم تا بتوانیم موبایلی که شایسته دریافت لقب “بهترین دوربین گوشی میان رده” است را انتخاب نماییم. سایت DxOMark یکی از معتبرترین مراجع بررسی‌کننده دوربین‌های عکاسی،‌ دوربین موبایل و لنز است. این سایت اکثر موبایل‌ها را از نظر دوربین بررسی کرده و آنها را رتبه‌بندی می‌کند.

در ادامه، اسامی بهترین گوشی‌های میان‌رده از نظر دوربین را عنوان کرده‌ایم. اگر معیار ما برای خرید موبایل داشتن بهترین دوربین باشد، بسته به بودجه و نیاز خود می‌توانیم در سال ۲۰۲۰ میلادی، یکی از مدل‌های موجود در این لیست را انتخاب کرده و خریداری کنیم.

اولین کاندید دارای بهترین دوربین گوشی میان رده؛ شیائومی Mi Note 10

شیائومی می نوت ۱۰

می نوت ۱۰ یکی از بهترین گوشی‌های میان‌رده شیائومی است که امکانات فوق‌العاده‌ای از جمله نمایشگر ۶٫۴۷ اینچی AMOLED با رزولوشن FHD+، باتری ۵۲۶۰ میلی‌آمپری و تراشه هشت هسته‌ای Snapdragon 730G با سرعت ۲٫۲ گیگاهرتزی دارد. برای عکسبرداری اما، Mi Note 10 از ماژول پنج‌گانه‌ای استفاده می‌کند که نیاز بسیاری از عکاسان حرفه‌ای را پوشش خواهد داد. لنز اصلی این بخش ۱۰۸ مگاپیکسلی کواد بایر است که عکس‌های ۲۷ مگاپیکسلی می‌گیرد.

همراهی‌کننده این لنز هم یک سنسور ۲۰ مگاپیکسلی اولترا واید می‌باشد. در ادامه نیز نه یکی، بلکه دو لنز تله فوتو حضور یافته‌اند تا عملکرد دوربین این گوشی بهبود یابد. لنز تله فوتو اول که کوتاه‌تر است، فاصله کانونی ۵۰ میلی‌متری داشته و می‌تواند تا ۲ برابر روی سوژه زوم کند و لنز دوم هم که بزرگتر می‌باشد فاصله کانونی لنز اول را تا ۳٫۵ برابر افزایش می‌دهد. برای گرفتن تصاویر کلوزآپ هم یک لنز ماکرو ۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 مورد استفاده واقع شده است.

توانایی‌های شیائومی می نوت ۱۰ برای فیلمبرداری هم فوق‌العاده است. این گوشی همچون گلکسی A71 توانایی ضبط ویدیوهای 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد و امکان فیلمبرداری با وضوح 1080p با نرخ‌های ۳۰، ۶۰، ۱۲۰ و ۲۴۰ و 720p با نرخ ۹۶۰ فریم بر ثانیه را به وجود آورده است.

دوربین سلفی شیائومی Mi Note 10

دوربین سلفی این موبایل هم ۳۲ مگاپیکسلی به اندازه ۰٫۸ میکرومتری با فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متری، گشودگی دیافراگم f/2.0 و فوکوس ثابت است. این لنز نیز می‌تواند فیلم‌های 1080p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کند.

خرید گوشی شیائومی Mi Note 10

دومین نامزد بهترین دوربین گوشی میان رده؛ سامسونگ Galaxy A71

بهترین دوربین گوشی میان رده؛ سامسونگ Galaxy A71

گلکسی ای ۷۱ که در واپسین روزهای پاییز پارسال معرفی شد، یکی از جدیدترین تلفن‌های همراه میان‌رده سامسونگ است. مهمترین مشخصات فنی این دستگاه عبارتند از نمایشگر ۶٫۷ اینچی Super AMOLED، تراشه هشت هسته‌ای Snapdragon 730 و باتری باظرفیت ۴۵۰۰ میلی‌آمپری.

مشخصات دوربین این گوشی هم در نوع خودش حیرت‌انگیز است به طوری که در قاب پشتی آن چهار لنز اصلی، اولترا واید، ماکرو و تشخیص عمق حضور یافته‌اند. لنز اصلی و ۶۴ مگاپیکسلی گلکسی A71 با اندازه ۰٫۸ میکرومتری و گشودگی دیافراگم f/1.8 می‌تواند فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متری را پوشش دهد. لنز دوم این ماژول قدرتمند، اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۱۲ میلی‌متری و گشودگی دیافراگم f/2.2 است. برای گرفتن تصاویر کلوزآپ نیز شما می‌توانید از لنز ماکرو ۵ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 بهره ببرید که ۱٫۱۲ میکرومتر سایز دارد و جهت عکسبرداری بوکه با پس‌زمینه تار هم یک لنز ۵ مگاپیکسلی تشخیص عمق با گشودگی دیافراگم f/2.2 به کار رفته است.

برای علاقه‌مندان به فیلمبرداری با گوشی‌های هوشمند هم گلکسی ای ۷۱ دستگاه توانمندی است زیرا امکان ضبط فیلم‌های 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را داراست و حتی گزینه‌های ۲۴۰ یا ۹۶۰ فریم بر ثانیه را نیز در اختیار کاربران قرار داده است هرچند در دو آپشن آخر کیفیت فیلم‌ها به Full HD 1080p کاهش خواهد یافت. سیستم ثابت‌سازی تصاویر مبتنی بر ژیرسکوپ (gyro-EIS) هم در این تلفن همراه تعبیه شده تا لرزش‌های ایجاد شده حین راه رفتن از بین بروند.

دوربین سلفی گلکسی A71

دوربین سلفی این موبایل یک لنز ۳۲ مگاپیکسلی کواد بایر است که از تکنولوژی ترکیب پیکسلی استفاده می‌کند تا تصاویر ۸ مگاپیکسلی بگیرد. نور دریافت شده از میان گشودگی دیافراگم f/2.2 عبور می‌کند و فاصله کانونی این لنز نیز به ۲۶ میلی‌متر می‌رسد و به جهت بهره‌مندی از تکنولوژی فوکوس خودکار، خودِ گوشی نمی‌تواند روی سوژه متمرکز شود. در زمان فیلمبرداری هم این دوربین قادر خواهد بود ویدیوهای 1080p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کند.

خرید گوشی سامسونگ Galaxy A71

نقد و بررسی سامسونگ Galaxy A71

سومین گوشی میان رده با دوربین عالی؛ شیائومی Redmi Note 9 Pro

شیائومی ردمی نوت ۹ پرو

شیائومی ردمی نوت ۹ پرو که در اردیبهشت ۱۳۹۹ همراه با ردمی نوت ۹، ردمی نوت ۹ پرو مکس و ردمی نوت ۹ اس معرفی شد، ادامه‌دهنده راه اعضای خانواده شیائومی Redmi Note 7 و شیائومی Redmi Note 8 است که در سه سال اخیر به شدت توانسته‌اند مورد استقبال خریداران گوشی‌های هوشمند واقع شوند.

از جمله مشخصات فنی قابل تحسینی که شیائومی در این محصول خودش قرار داده می‌توانیم به صفحه نمایش ۶٫۶۷ اینچی IPS LCD، چیپست هشت هسته‌ای Snapdragon 720G و باتری بادوام و باظرفیت ۵۰۲۰ میلی‌آمپری اشاره کنیم.

در زمینه دوربین هم این گوشی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد به طوری که خیلی‌ها آن را از این نظر با گلکسی A71 مقایسه می‌کنند. به هر حال، ردمی نوت ۹ پرو در وسط قاب پشتی و شیشه‌ای خود به یک مربع مشکی رنگ جای داده که در آن چهار لنز دوربین اصلی حضور یافته‌اند.

لنزهای دوربین اصلی شیائومی ردمی نوت ۹ پرو

لنز اصلی این بخش سنسور ۶۴ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.9 و فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متری می‌باشد که ۰٫۸ میکرومتر سایز داشته و به تکنولوژی PDAF (فوکوس خودکار تشخیص فاز) مجهز است. در کنار آن هم لنز اولترا واید ۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 و اندازه ۱٫۱۲ میکرومتری حاضر شده است. دو لنز دیگر این قسمت هم ۵ مگاپیکسلی ماکرو با فوکوس خودکار و ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق هستند که هر کدام اجازه می‌دهند نور از گشودگی دیافراگم f/2.4 عبور کند.

مقایسه شیائومی Redmi Note 9 Pro با سامسونگ Galaxy A71

شیائومی Redmi Note 9 Pro برای آنکه از دیگر گوشی‌های میان‌رده بازار موبایل نیز عقب نماند، گزینه‌های فیلمبرداری با کیفیت 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، 1080p با نرخ ۳۰، ۶۰ و ۱۲۰ فریم بر ثانیه و 720p با نرخ ۹۶۰ فریم بر ثانیه را تعبیه کرده و در همه آنها نیز شیوه ثابت‌سازی الکترونیکی مبتنی بر ژیرسکوپ را در نظر گرفته است.

دوربین سلفی شیائومی Redmi Note 9 Pro

در جلو و درون یک نقطه سیاه رنگ وسط نمایشگر هم لنز ۱۶ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.5 و با ابعاد ۱ میکرومتری نشسته است. از جمله توانایی‌های این لنز هم می‌توانیم به ضبط فیلم‌های 1080p با نرخ ۳۰ و ۱۲۰ فریم بر ثانیه اشاره کنیم. به علاوه، این لنز توانایی عکسبرداری HDR و پانوراما را نیز دارد.

خرید شیائومی Redmi Note 9 Pro

چهارمین گوشی میان رده با دوربین عالی؛ سامسونگ Galaxy A51

گلکسی A51

همزمان با گلکسی A71، سامسونگ از گلکسی ای ۵۱ نیز رونمایی کرد. این موبایل میان‌رده که نسبت به مدل پیشین خود یعنی گلکسی A50 پیشرفت‌های چشمگیری دارد، از مشخصات فنی فوق‌العاده‌ای مانند صفحه نمایش ۶٫۵ اینچی Super AMOLED، تراشه هشت هسته‌ای Exynos 9611 و باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپری بهره می‌برد.

در میان مشخصات فنی دوربین هم این موبایل تنها در بخش لنز اصلی با گلکسی A71 تفاوت دارد زیرا لنز اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با ابعاد ۰٫۸ میکرومتری آن دارای گشودگی دیافراگم f/2.0 و فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متری بوده و به تکنولوژی PDAF مجهز است. دیگر لنزهای این موبایل هم عبارتند از اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2، ماکرو ۵ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 و تشخیص عمق ۵ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2.

این دستگاه نیز مانند دیگر گوشی‌های میان‌رده با دوربین عالی که در این مقاله معرفی کردیم، می‌تواند فیلم‌های 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه و 1080p با نرخ ۳۰ و ۱۲۰ فریم بر ثانیه ضبط کند. لازم به ذکر است که در این ویدیوها سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی مبتنی بر ژیرسکوپ هم در نظر گرفته شده تا همزمانی که دارید راه می‌روید یا حرکت می‌کنید و فیلم می‌گیرید، لرزش‌های به وجود آمده احساس نشوند.

دوربین سلفی سامسونگ Galaxy A51

همچون شیائومی ردمی نوت ۹ پرو و گلکسی ای ۷۱، این تلفن همراه هم در بالای صفحه نمایش خود به یک نقطه سیاه رنگ برای حضور دوربین سلفی مزین شده است. در اینجا یک لنز ۳۲ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متری و گشودگی دیافراگم f/2.2 و با ابعاد ۰٫۸ میکرومتری به کار رفته است که می‌تواند فیلم‌های 1080p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را ضبط کند و عکس‌های HDR بگیرد.

خرید گوشی سامسونگ Galaxy A51

پنجمین گوشی میان رده با دوربین عالی؛ موتورولا One Hyper

موتورولا وان ماکرو

شاید به نظر شما غیرمنتظره‌ترین محصول موجود در فهرست بهترین گوشی میان رده با دوربین عالی موتورولا وان هایپر باشد اما وقتی به موتورولا Edge Plus و سایر دستگاه‌هایی که اخیراً توسط این شرکت تولید شده‌اند نگاه می‌کنیم، ناچار خواهیم بود توانایی‌های آن را ارج نهاده و حضور یکی از نمایندگانش را در لیست بهترین دوربین گوشی میان رده تأیید کنیم.

موتورولا One Hyper اگرچه در قاب پشتی خود تنها به دو لنز ۶۴ مگاپیکسلی اصلی با گشودگی دیافراگم f/1.8، ابعاد ۰٫۸ میکرومتری مجهز به لیزر فوکوس خودکار و لنز ۸ مگاپیکسلی اولترا واید با گشودگی دیافراگم f/2.2، فاصله کانونی ۱۳ میلی‌متری و ابعاد ۱٫۱۲ میکرومتری جای داده ولی واقعیت آن است که می‌تواند در زمینه عکسبرداری و فیلمبرداری حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

در مورد شایستگی‌ها و توانایی‌های این نماینده موتورولا همین بس که درست مانند دیگر گوشی‌های میان رده با دوربین عالی می‌تواند فیلم‌های 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه و 1080p با نرخ ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه ضبط کند.

دوربین سلفی موتورولا One Hyper

دوربین سلفی این تلفن همراه نیز نسبت به دیگر موبایل‌های این مقاله تفاوت عمده‌ای دارد و آن هم اینکه روی ماژول پاپ‌آپ قرار گرفته که در مواقع نیاز از بالای صفحه نمایش ظاهر می‌شود. این لنز ۳۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0،فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متری و ابعاد ۰٫۸ میکرومتری هم می‌تواند عکس‌های HDR بگیرد و هم امکان ضبط فیلم‌های 1080p با نرخ ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد.

خرید گوشی موتورولا One Hyper

نقد و بررسی موتورولا One Hyper

حال که با بهترین دوربین گوشی میان رده آشنا شدید، از شما دعوت می‌کنیم برای آشنایی با بهترین دوربین گوشی ۲۰۲۰ مقاله مربوطه را مطالعه کنید. ضمناً، چنان‌چه می‌خواهید ببینید برای خرید بهترین دوربین چه معیارهایی را باید در نظر بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهنمای جامع خرید بهترین دوربین گوشی را بخوانید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: