۸ روش برای حل مشکل تأیید اعتبار وای‌ فای

مشکل تأیید اعتبار وای‌ فای

آیا تا کنون برایتان پیش آمده است که هنگام وصل کردن گوشی اندرویدی به شبکه وای ‌فای با خطای مشکل تأیید اعتبار وای‌ فای (Authentication Error) برخورد کرده باشید؟ متأسفانه این یک معضل رایج است؛ حتی امکان دارد در مورد شبکه‌ای که قبلاً به آن وصل بوده‌اید نیز رخ دهد. با این وجود، خوشبختانه روش‌هایی برای حل آن و متصل کردن گوشی به وای ‌فای وجود دارد؛ پس با برتر دیجیتال همراه باشید تا با ۸ روش حل مشکل تأیید اعتبار وای ‌فای آشنا شوید.

۱) حالت پرواز را برای حل مشکل تأیید اعتبار وای‌ فای روشن و خاموش کنید

یکی از آسان‌ترین راه‌های رفع مشکل تأیید اعتبار وای ‌فای، خاموش و روشن کردن حالت پرواز (Airplane Mode) می‌باشد. وقتی این کار را انجام می‌دهید، اتصال گوشی از تمام شبکه‌ها که قبلاً به آن وصل بوده، قطع خواهد شد. زمانی که حالت پرواز را غیرفعال کردید، می‌توانید کاری کنید تا به شبکه وای‌ فای دلخواه وصل شوید.

البته هیچ تضمینی وجود ندارد که این روش راهگشا باشد اما انجام دادن آن چندان طول نخواهد کشید و خالی از لطف نخواهد بود؛ بنابراین بد نیست آن را با دنبال کردن مراحل زیر، امتحان کنید:

حل خطای Authentication Error با روشن و خاموش کردن حالت پرواز

  • وارد تنظیمات (Settings) گوشی اندرویدی شوید.
  • روی گزینه مربوط به وای‌ فای و اینترنت ضربه بزنید. اسم این آپشن ممکن است با توجه به برند گوشی متفاوت باشد.
  • گزینه مربوط به حالت پرواز (Airplane Mode) را روشن کنید.
  • یک دقیقه منتظر بمانید و سپس آن را خاموش کنید.
  • حالا گوشی باید به صورت اتوماتیک به یک شبکه وای‌ فای ذخیره شده که در محدوده قرار دارد، وصل شود.

برای دسترسی سریع‌تر به گزینه حالت پرواز می‌توانید دو بار انگشت خود را از بالای نمایشگر گوشی به پایین بکشید و از منوی تنظیمات سریع (Quick Settings)، آیتم مربوط به آن را لمس کنید.

۲) چک پسورد وای فای

خطای تأیید اعتبار (Authentication Error) برخی اوقات به خاطر نوشتن یک پسورد نادرست رخ می‌دهد. در صورتی که از درست بودن کلمه عبورتان مطمئن نیستید و یا کسی آن را تغییر داده، باید رمز درست را پیدا کرده و آن را اصلاح کنید. چنان‌چه شما شبکه را مدیریت نمی‌کنید، از شخصی که پسورد آن را می‌داند بخواهید این کار را برایتان انجام دهد. اگر این شبکه وای ‌فای منزلتان است، می‌توانید به منوی تنظیمات مودم رفته و پسورد را از آنجا بیابید.

برای انجام این کار، مراحل زیر را طی کنید:

  • یک مرورگر را اجرا کرده و با نوشتن آدرس IP به تنظیمات مودم بروید. آدرس IP معمولاً ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ است اما احتمال متفاوت بودن آن به علت تفاوت در هر دستگاه وجود دارد. به هر حال، شماره IP را در نوار جستجو وارد کرده و دکمه اینتر را بزنید.

  • حالا مودم از شما درخواست خواهد کرد تا اطلاعات ورود به حساب کاربری را وارد کنید. توجه داشته باشید که این موارد، نسبت به مقادیری که برای وصل شدن به مودم استفاده می‌کنید، متفاوت هستند. با این وجود، اگر آنها را تغییر نداده‌ باشید، به احتمال زیاد با زدن کلمه admin در قسمت نام کاربری و پسورد نوشته خواهید توانست وارد پنل کاربریتان شوید. اگر اطلاعات پیش‌فرض را نمی‌دانید، به سایت routerpasswords.com مراجعه کنید.
  • وقتی وارد شدید، روی تنظیمات بیسیم (Wireless Settings) کلیک کنید. توجه داشته باشید که این گزینه ممکن است با توجه به مارک مودم متفاوت باشد اما شما می‌توانید به راحتی آن را شناسایی کنید.
  • از نوار سمت چپ، روی آپشن امنیت بیسیم (Wireless Security) کلیک نمایید تا از سمت راست، قسمتی با عنوان کلید امنیتی (Security Key) را ببینید. در اینجا کلمه عبور وای‌ فای را مشاهده خواهید کرد.

  • این کلمه عبور را در گوشی اندرویدی وارد کرده تا مطابق معمول به وای‌ فای وصل شود. اما اگر پسوردی نمی‌بینید، آن را تغییر داده و مورد جدید را در موبایل بنویسید.
  • ضمناً، در صورتی که روش گفته شده کارساز نبود، می‌توان پسورد وای ‌فای را با استفاده از ویندوز ۱۰ پیدا کرد.

۳) ری‌استارت مودم جهت حل مشکل تأیید اعتبار وای‌ فای

مودم‌های وای ‌فای برخی اوقات با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند. وقتی این اتفاق رخ می‌دهد، امکان دارد گوشی نتواند به آن متصل شود، یا اینکه مودم اجازه ندهد دستگاه جدیدی به آن وصل شود و یا مشکلاتی از این قبیل رخ دهد. خطای تأیید اعتبار (Authentication Error) هم می‌تواند نتیجه عملکرد ضعیف مودم باشد.

خوشبختانه حل آن، کار بسیار ساده‌ای است. فقط لازم است مودم را خاموش کنید و یک دقیقه آن را به همان حالت نگه دارید و سپس دوباره آن را روشن نمایید. در نهایت گوشی بدون هیچ مشکلی به مودم وای ‌فای وصل خواهد شد.

۴) گزینه فراموشی شبکه را زده و دوباره به وای ‌فای وصل شوید

حل مشکل تأیید اعتبار وای‌فای با زدن گزینه فراموش کردن شبکه

بعضی وقت‌ها حذف شبکه وای‌ فای و اتصال دوباره به آن، مشکل تأیید اعتبار (Authentication Error) را مرتفع می‌سازد. در شرایطی که پسورد شبکه را می‌دانید، این ترفند می‌تواند به دردتان بخورد:

  • تنظیمات گوشی را اجرا کنید.
  • گزینه مربوط به وای ‌فای و اینترنت را بزنید.
  • حالا شبکه وای ‌فای خود را پیدا کرده و روی آیکون تنظیمات آن کلیک کنید.
  • در پنجره بعد، دکمه‌ای خواهید دید که نوشته فراموش کردن (Forget)؛ آن را لمس کنید تا شبکه انتخاب شده از گوشی حذف گردد.
  • حالا به منوی قبلی بازگشته و روی شبکه مدنظر ضربه بزنید.
  • پسورد شبکه را وارد کنید و دکمه اتصال (Connect) را بزنید.

 

۵) از آدرس IP ثابت به جای IP پویا برای حل مشکل تأیید اعتبار وای‌ فای استفاده کنید

اکثر مودم‌ها از DHCP که به صورت اتوماتیک آدرس IP را برای هر دستگاه مشخص می‌کند، بهره می‌برند. بعضی وقت‌ها، DHCP آن‌طور که انتظار می‌رود کار نمی‌کند به همین دلیل مشکلاتی برای شبکه به وجود می‌آورد. بنابراین مشکل تأیید اعتبار هم اکثر اوقات نتیجه درست کار نکردن DHCP است. برای حل آن، می‌توانید یک IP ثابت (Static IP) برای گوشی اندرویدی تنظیم نمایید. با این کار، موبایل آدرس IP از پیش تعیین شده خواهد داشت و برای دریافت آدرس IP، به مودم متکی نخواهد بود. البته شاید در نگاه اول این روش کمی تخصصی باشد اما نگران نباشید زیرا انجام آن بسیار آسان است.

  • ابتدا به تنظیمات موبایل بروید.
  • سپس بخش مربوط به وای ‌فای و اینترنت را اجرا کنید و از لیست موجود، شبکه وای‌ فای مدنظر را برگزینید.
  • روی آیکون مداد ضربه بزنید تا بتوانید تنظیمات وای‌ فای را تغییر دهید.
  • حالا منوی تنظیمات پیشرفته (Advanced Options) را انتخاب نمایید تا بتوانید چند گزینه دیگر را ببینید.
  • از منوی مربوط به IP، روی آپشن ثابت (Static) ضربه بزنید.
  • در قسمت آدرس IP، باید آدرسی را وارد کنید که در محدوده آدرس‌های مجاز قرار دارند و تا کنون استفاده نشده‌اند.

  • حالا آدرس IP مودم را در قسمت Gateway وارد کنید.
  • قسمت‌های DNS را خالی بگذارید تا به صورت پیش‌فرض پر شود و یا اگر می‌خواهید از DNSهای گوگل بهره گیرید، ۸.۸.۸.۸ و ۸.۸.۴.۴ را به ترتیب در بخش‌های DNS 1 و DNS 2 بنویسید.
  • در نهایت روی گزینه ذخیره (Save) ضربه بزنید.

۶) ری‌استارت تنظیمات Wifi در گوشی بمنظور رفع مشکل تأیید اعتبار وای‌ فای

تنظیمات مشکل‌دار وای‌ فای می‌توانند منجر به خطای تأیید اعتبار شوند. اگر راهکارهای گفته شده در بالا را امتحان کردید و فایده‌ای نداشت، بهتر است آنها را به تنظیمات پیش‌فرض ریست کنید تا مشکل کلاً از بین برود. دستگاه‌های اندرویدی گزینه ریست کردن یکباره تنظیمات شبکه را در اختیار کاربران قرار داده‌اند.

وقتی این کار را انجام می‌دهید، همه داده‌های ذخیره شده از شبکه مانند تنظیمات VPN، شبکه‌های وای‌ فای سیو شده و دستگاه‌های بلوتوثی را از دست خواهید داد؛ بنابراین باید در آینده آنها را دوباره ثبت و راه‌اندازی کنید. حال اگر مشکلی با این قضیه ندارید، ادامه مراحل را انجام دهید:

  • تنظیمات گوشی را اجرا کرده و از قسمت System، گزینه Reset Options را بزنید.
  • حالا آپشنی که به ریست کردن وای ‌فای، موبایل و بلوتوث (Reset Wi-Fi, Mobile & Bluetooth) مربوط می‌شود را انتخاب کنید تا تنظیمات شبکه ریست شوند.

  • وقتی مراحل طی شد، گوشی را طبق روال معمول خود به شبکه وای ‌فای وصل کنید.

 

۷) آپدیت سیستم عامل گوشی اندرویدی

ممکن است مشکل تأیید اعتبار وای‌ فای به خاطر این باشد که مدتی می‌شود گوشی اندرویدی خود را آپدیت نکرده‌اید. سیستم عامل‌های جدیدتر معمولاً مشکلات نسخه‌های قدیمی‌تر را از بین می‌برند به همین دلیل آپدیت موبایل‌های اندرویدی اهمیت دارد. برای یافتن، دانلود و نصب آپدیت‌های نرم‌افزاری در گوشی خود به ترتیب کارهای زیر را انجام دهید:

  • به تنظیمات رفته و سپس گزینه آپدیت سیستم (System Update) را بزنید.

  • اگر بروزرسانی در دسترس بود، باید بتوانید آن را دانلود و در گوشی خود نصب کنید.

 

۸) برای حل مشکل تأیید اعتبار وای‌ فای گوشی را به تنظیمات کارخانه برگردانید

فرقی نمی‌کند که مشکل چیست ؛ در شرایطی که هیچ راه‌حلی کارساز نیست، باید گوشی را به تنظیمات کارخانه برگردانید. این کار تمامی اطلاعات و تنظیمات ذخیره شده در دستگاه را حذف خواهد کرد. از این رو، وقتی موبایل دوباره روشن شد، باید همه تنظیمات را از اول اعمال کنید. پس اگر همچنان خطای تأیید اعتبار وای ‌فای را می‌بینید، بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه آخرین راهکار است. فقط حتما قبل از انجام این کار مطمئن شوید که از داده‌های موجود در موبایل خود بکاپ‌گیری کرده‌اید، تا آنها را از دست ندهید.

برای انجام این کار، به تنظیمات و سپس سیستم و بعد گزینه‌های ریست (Reset Options) مراجعه کنید و در ادامه آپشن حذف تمام داده‌ها (Erase All Data) را بزنید.

برای حل مشکل تأیید اعتبار وای‌فای، گوشی را به تنظیمات کارخانه برگردانید

وقتی گوشی ریست شد، سعی کنید پیش از اعمال تغییرات در سایر قسمت‌ها، به شبکه وای‌ فای وصل شوید. اگر باز هم مشکل پابرجا بود، احتمالاً گوشی اشکال سخت‌افزاری دارد و باید آن را به یک متخصص نشان دهید.

 

اطلاعاتتان را در مورد شبکه‌های وای‌ فای سیستم عامل اندروید بیشتر کنید

مشکلات وای ‌فای معمولاً رایج هستند، اما نباید در مورد آنها نگرانی به دل خود راه دهید. اگر گوشی به هر دلیلی به شبکه وای ‌فای وصل نمی‌شود، راه‌حل‌های زیادی برای برطرف کردن آنها وجود دارد.

 

آیا راهکار مناسب دیگری برای حل مشکل تأیید اعتبار وای‌ فای می‌شناسید؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: makeuseof.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

1 نظر از طرف کاربران برای این مطلب ثبت شده است.

محمد - تاریخ: ۱۳۹۹٫۰۹٫۱۶ ساعت: ۱۵:۱۸

باسلام
مشکل من با عوض کردن IP Version و انتخاب گزینه IPv4IPv4 در تنظیمات مودم مشکلم حل شد

پسندیدم 15
نپسندیدم 2
شما نیز نظر خود را درباره این مطلب بیان نمائید: