خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی با چند ترفند ساده

خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی با چند ترفند ساده

در زندگی چند چیز وجود دارد که بسیار آزار دهنده‌اند که یکی از آنها نبود حافظه کافی در موبایل برای نصب برنامه‌های جدید یا آپدیت نرم‌افزارها می‌باشد. بر خلاف بسیاری دیگر از مشکلات زندگی، این معضل را می‌توان به سادگی حل کرد. شاید شما نتوانید در مورد فایل‌های سیستمی گوشی خود کاری کنید اما با حذف موارد دانلود شده، نقشه‌ها و اسناد ذخیره شده، داده‌های پنهان و از بین بردن فایل‌های ویدیویی و صوتی می‌توان چندین گیگابایت فضا آزاد کرد. اما اگر مواردی که گفتیم کارساز نبودند، ادامه مقاله را مطالعه کنید تا با ترفندهای خالی کردن حافظه گوشی آشنا شوید؛ پس با برتر دیجیتال همراه باشید.

۱) داده‌های پنهان را پاک کنید

داده‌های پنهان را پاک کنید

اگر به قسمت نرم‌افزارها (Apps یا برخی اوقات Applications) تنظیمات گوشی سری زده و برنامه‌های مختلف را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که هر اپلیکیشن مقداری داده پنهان (Cache) دارد که بعضی وقت‌ها ممکن است چند کیلوبایت و بعضی وقت‌ها هم ممکن است چند صد مگابایت یا بیشتر باشد. این اطلاعات غالباً فایده زیادی ندارند بنابراین می‌توان آنها را با خیالی آسوده حذف کرد. اپلیکیشن مدنظرتان را انتخاب کنید و سپس تب حافظه (Storage) را زده و در نهایت روی دکمه پاک‌سازی حافظه کش (Clear Cache) ضربه بزنید.

۲) اطلاعات ذخیره شده توسط مرورگرها را پاک کنید

اطلاعات ذخیره شده توسط مرورگرها را پاک کنید

از جمله برنامه‌هایی که در پس‌زمینه گوشی‌های هوشمند فعالیت زیادی می‌کنند، مرورگرها هستند. هر بار که شما از یک سایت بازدید می‌کنید، مقداری اطلاعات ذخیره خواهد شد تا وب‌سایت سریع‌تر اجرا گردد یا اصطلاحاً لود شود؛ همین موارد به مرور زمان زیاد و زیادتر خواهند شد. به منظور خالی کردن حافظه گوشی و عادی کردن شرایط و اندازه مرورگر، گوگل کروم را در موبایل اندرویدی اجرا کرده و از منو به بخش تنظیمات (Settings) بروید. سپس به قسمت تنظیمات سایت (Site Settings) مراجعه نمایید و در انتهای نمایشگر روی دکمه حافظه (Storage) ضربه بزنید. در پایین شاهد یک گزینه به نام پاک کردن حافظه سایت (Clear Sire Storage) خواهید بود. روی آن کلیک کنید تا چند صد مگابایت از ظرفیت گوشی آزاد شود.

۳) دانلودهای خود را پاک کنید

دانلودهای خود را پاک کنید

درست مانند رایانه‌ها و مک‌بوک‌ها، در گوشی‌های اندرویدی نیز یک پوشه مخصوص دانلودها (Downloads) وجود دارد. این فولدر که معمولاً در نرم‌افزار مدیریت فایل قرار گرفته، حاوی مواردی است که شما از سایت‌های مختلف بارگذاری کرده‌اید. وقتی آن را باز کردید، شیوه قرارگیری محتوای آن را به‌گونه‌ای مرتب کنید که حجم آنها را ببینید. با انجام این کار متوجه می‌شوید که چرا بیشتر حافظه تلفن همراهتان پر است. ساده‌ترین و بهترین کار این است که مواردی که به آنها نیاز ندارید را پاک کنید.

۴) تصاویری که از آنها بکاپ‌گیری شده را پاک کنید

یکی از بهترین امکانات نرم‌افزار Google Photos برای خالی کردن حافظه گوشی این است که از تمامی تصاویر موجود در آن فایل بکاپ تهیه کرده و در حساب کاربری گوگل ذخیره می‌کند. بر این اساس، زمانی که از عکس‌های شما فایل پشتیبانی تهیه شده، اپلیکیشن ساخت گوگل می‌تواند تصاویر بکاپ‌گیری شده را پاک کند. فقط کافی است Google Photos را اجرا کرده و روی منوی سه نقطه روی هم از گوشه بالا سمت چپ کلیک کنید و گزینه آزادسازی حافظه (Free up Space) را بزنید. خودِ برنامه به شما خواهد گفت که چه تعداد عکس را پاک خواهد کرد و چه‌قدر حافظه گوشی آزاد خواهد شد. در ادامه دکمه OK را بزنید.

نکته: اگر از تنظیمات High Quality نامحدود با رزولوشن کم حافظه ابری برای بکاپ‌گیری تصاویر خود استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که گزینه Free up device storage عکس‌های باکیفیت را پاک خواهد کرد بنابراین قبل از زدن دکمه OK، از ذخیره کردن آنها در یک دستگاه دیگر اطمینان حاصل نمایید.

۵) فایل‌های رسانه‌ای دانلود شده را مدیریت کنید

فایل‌های رسانه‌ای دانلود شده را مدیریت کنید

بزرگترین اشغال کنندگان حافظه داخلی در گوشی‌های اندرویدی، فایل‌های رسانه‌ای هستند. آلبوم‌های موسیقی که برای شنیدن آنها در مسافرت‌ها و دورهمی‌ها دانلود کرده و آنها را پاک نکرده‌اید، به راحتی بسیاری از حافظه موبایل را اشغال می‌کنند بنابراین برای خالی کردن حافظه گوشی باید آنها را پاک نمایید. البته خوش‌بختانه می‌توان آنها را به سادگی هر چه تمام‌تر پیدا و حذف کرد. ابتدا به تب حافظه (Storage) در تنظیمات رفته و دو پوشه فایل‌های صوتی (Audio) و فایل‌های ویدیویی (Video) را برسی نمایید تا ببینید آیا می‌توان برخی از آنها را پاک کرد یا خیر.

حتی بد نیست اپلیکیشن‌های پخش آنلاین فیلم و فایل‌های دانلود شده توسط آنها را نیز بررسی کنید. از جمله شاخص‌ترین این برنامه‌ها می‌توانیم به یوتیوب، نتفلیکس، یوتیوب موزیک و . . . اشاره کنیم زیرا در هر کدام از آنها ممکن است فایل خاصی ذخیره شده باشد.

۶) نقشه‌های آفلاین دانلود شده توسط Google Maps را پاک کنید

دانلود نقشه از جدیدترین نسخه Google Maps یک روش فوق‌العاده برای مسیریابی آفلاین می‌باشد و حالا که امکان بهره‌مندی از دو گزینه جستجو و رانندگی در این برنامه وجود دارد، این قابلیت محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

اما جستجو در نقشه‌های آفلاین ذخیره شده با اشغال کردن بسیاری ظرفیت از حافظه داخلی همراه است. در واقع یک نقشه آفلاین معمولی می‌تواند بیش از یک گیگابایت حافظه بگیرد که البته این موضوع بستگی به وسعت منطقه دارد.

شما می‌توانید با ضربه زدن روی سه نقطه قرار گرفته در گوشه بالا سمت چپ هوم اسکرین Google Maps و سپس انتخاب گزینه Offline، ببینید چه‌قدر از حافظه داخلی گوشی توسط نقشه‌ها اشغال شده است. میزان حافظه استفاده شده توسط هر نقشه زیر اسم آن نوشته شده بنابراین باید روی هر کدام از آنها ضربه و بعد دکمه حذف (Delete) را بزنید تا مقداری از حافظه داخلی آزاد شود.

۷) برای خالی کردن حافظه، اپلیکیشن‌های کمتر استفاده شده را پاک کنید

برای خالی کردن حافظه، اپلیکیشن‌های کمتر استفاده شده را پاک کنید

اینکه می‌توان از راه دور و از طریق رایانه در گوشی اندرویدی نرم‌افزار نصب کرد، یک فرصت بسیار عالی است اما مشکلی که وجود دارد این است که تلفن‌های همراه خیلی سریع با اپلیکیشن‌های متعدد که بعضی از آنها هم فقط یک بار استفاده می‌شوند، پر می‌گردد.

راه‌حل این است که برخی از اپلیکیشن‌ها و به خصوص آن‌هایی که کمتر استفاده می‌نمایید را پاک کنید. حتی چندین برنامه وجود دارند که می‌توانند به شما بگویند کدام نرم‌افزارها را بیشتر یا کمتر به کار گرفته‌اید. از جمله بهترین آنها می‌توانیم به App Usage، App Tracker و QualityTime اشاره کنیم. برای شناسایی این‌گونه اپلیکیشن‌ها، دو راه دارید؛ یا اینکه به بخش برنامه‌ها از تنظیمات مراجعه کنید و یا اینکه بخش Library گوگل پلی استور را بررسی نمایید.

برای اینکه هر آنچه که در گوشی وجود دارد را ببینید، پلی استور را اجرا کرده و منوی شبیه سه نقطه روی هم را از گوشه بالا سمت راست انتخاب و بعد گزینه اپلیکیشن‌ها و بازی‌های من (My apps & games) را بزنید و در ادامه به قسمت برنامه‌های نصب شده (Installed) بروید و تب مدیریت نرم‌افزارها (Manage your apps) را برگزینید. در صفحه‌ای که باز می‌شود لیستی از اپلیکیشن‌ها را خواهید دید که ترتیب قرارگیری‌شان مدت استفاده از آنها می‌باشد. با این روش، می‌توانید مواردی که کمتر آنها را به کار گرفته‌اید را پاک کنید.

۸) از ابزارهای مدیریت حافظه داخلی گوشی استفاده کنید

اگر گوشی شما هم تا کنون اندروید ۸ را دریافت کرده، می‌توانید از ابزارهای ساخته شده توسط گوگل برای مدیریت حافظه داخلی بهره ببرید. برای انجام این کار به تنظیمات (Settings) و سپس تب حافظه (Storage) بروید. در ادامه می‌توانید (همچون اندروید ۷) تمام مواردی که حافظه داخلی گوشی را اشغال کرده‌اند را ببینید. البته در هشتمین نسخه اندروید، شما کنترل بیشتری روی فایل‌های ذخیره شده خواهید داشت. روی هر قسمتی که می‌خواهید ضربه بزنید تا اپلیکیشن‌های مرتبط و حافظه گرفته شده توسط آنها را مشاهده نمایید. در اینجا فقط کافی است دکمه پاک‌سازی حافظه (Free Storage) را بزنید. البته توجه داشته باشید که این اقدام سبب حذف شدن همه فایل‌های مورد نیاز بر آن اپلیکیشن خواهد شد.

به علاوه، در بالای قسمت مدیریت حافظه اندروید ۸ یک دکمه آزادسازی حافظه (Free up Space) به چشم می‌خورد. روی آن ضربه بزنید تا لیست موارد دانلود شده و اپلیکیشن‌های پر کاربرد را ببینید و بتوانید تصاویر و ویدیوهایی که تا کنون از آنها بکاپ‌گیری شده را پاک کنید. البته این گزینه یک میانبر است ولی کاربرد زیادی دارد.

۹) برای خالی کردن حافظه گوشی، گزینه مدیریت هوشمند حافظه را روشن کنید

برای خالی کردن حافظه گوشی، گزینه مدیریت هوشمند حافظه را روشن کنید

در اندروید ۸ دکمه‌ای به نام Smart Storage وجود دارد که بدون نیاز به انجام دادن کار خاصی می‌تواند اقدامات خارق‌العاده‌ای صورت دهد. روی آن ضربه بزنید تا خودِ گوشی به صورت اتوماتیک بزرگترین موارد اشغال کننده حافظه داخلی یعنی تصاویر و ویدیوها را پاک کند. از آن جایی که معمولاً یادمان می‌رود به طور مداوم فایل‌های رسانه‌ای را پاک کنیم، شما می‌توانید تصاویر و ویدیوهای بکاپ‌گیری شده را در بازه‌های زمانی ۳۰، ۶۰ یا ۹۰ روزه پاک کنید تا مطمئن شوید تلفن همراهتان با تصاویر تکراری پر نشده است.

۱۰) برای خالی کردن حافظه گوشی، از مموری کارت microSD استفاده کنید

تقریباً هر گوشی اندرویدی که می‌توانید بخرید، یک اسلات مخصوص قرار دادن مموری کارت دارد؛ این یعنی فرصت دو، سه یا حتی چهار برابر کردن حافظه داخلی آن فراهم است. بهترین کار خرید یک مموری کارت حداقل ۳۲ گیگابایتی می‌باشد. هر چه ظرفیت کارت‌های حافظه بیشتر می‌شود، قیمت‌شان نیز افزایش می‌یابد بنابراین بهتر است باظرفیت‌ترین کارتی که گوشی از آن پشتیبانی می‌کند را بخرید. به عنوان یک قانون کلی، باید برای هر یک گیگابایت، ۰٫۴۰ دلار پول بپردازید.

وقتی مموری کارت مدنظر را خریدید، اسلات محل قرار دادن سیمکارت را خارج کرده و microSD را درون آن قرار دهید. در ادامه می‌توانید فایل‌ها و اپلیکیشن‌های خود را به آن منتقل کنید تا حافظه داخلی گوشی آزاد گردد. اکثر موبایل‌ها دارای اسلات مربوطه هستند اما برخی از تلفن‌های همراه نظیر پیکسل گوگل یا بعضی مدل‌های گلکسی سامسونگ این امکان را ندارند.

۱۱) از حافظه‌های ابری استفاده کنید

از حافظه‌های ابری استفاده کنید

گوگل به هر حساب کاربری ساخته شده ۱۵ گیگابایت حافظه ابری هدیه می‌دهد بنابراین شما می‌توانید از آن استفاده کنید. هر چیزی که در پوشه دانلود یا اپلیکیشن مدیریت فایل‌ها قرار دارد را می‌توان به Google Drive منتقل کرد. برای انجام این کار آیتم مدنظر را انتخاب کرده و گزینه ارسال به (Send to) را بزنید. سپس در میان اپلیکیشن‌های نمایش داده شده، آپشن Send to Drive را برگزینید تا مشخص نمایید کدام پوشه‌ها به آن اضافه گردند. پس از اینکه اطلاعات به گوگل درایو منتقل شدند، می‌توانید آنها را از حافظه داخلی گوشی پاک کنید.

البته اگر فکر می‌کنید ۱۵ گیگابایت حافظه ابری برایتان کافی نیست، می‌توانید سرویس‌های مختلف نظیر Google One‌ را خریداری کنید تا با پرداخت پول به میزان ۱٫۹۹ و ۲٫۹۹ دلار در هر ماه، به ترتیب ۱۰۰ یا ۲۰۰ گیگابایت ظرفیت دریافت نمایید.

آیا شما روش دیگری برای خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی می‌شناسید؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: pcworld.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: