مقایسه سامسونگ Galaxy Note 20 Ultra با هواوی P40 Pro

مقایسه سامسونگ Galaxy Note 20 Ultra با هواوی P40 Pro

شاید بسیاری از افراد به دنبال خرید گوشی‌های میان‌رده باشند اما هستند کسانی که حاضرند بابت موبایل‌های پرچمدار و بالارده پول بپردازند. برای پاسخ دادن به نیاز چنین اشخاصی، شرکت‌های بزرگ از جمله سامسونگ و هواوی همیشه گوشی‌هایی تولید کرده‌اند که بهترین امکانات را در خود جای داده‌اند و به معنای واقعی کلمه همه چیز تمام” هستند. حالا به نظر می‌رسد جدیدترین پرچمدار سامسونگ با عنوان گلکسی نوت ۲۰ اولترا بتواند رقیب سرسختی برای یکی از بهترین تولیدات هواوی یعنی پی ۴۰ پرو باشد. این‌بار برای اینکه ببینیم کدام یک از این دو دستگاه برتر است، می‌خواهیم آنها را نسبت به یکدیگر بسنجیم. پس با برتر دیجیتال همراه باشید و مقاله مقایسه سامسونگ Galaxy Note 20 Ultra با هواوی P40 Pro را مطالعه کنید.

مقایسه سامسونگ Galaxy Note 20 Ultra با هواوی P40 Pro: مشخصات فنی

گلکسی نوت ۲۰ اولتراهواوی پی ۴۰ پرو
ابعاد (میلی‌متر)۱۶۴٫۸ * ۷۷٫۲ * ۸٫۱۱۵۸٫۲ * ۷۲٫۶ * ۹
وزن (گرم)۲۰۸۲۰۹
صفحه نمایش·      ۶٫۹ اینچ

·      Dynamic AMOLED

·      ۶٫۵۳ اینچ

·      OLED

رزولوشن (پیکسل)۳۰۸۸ * ۱۴۴۰۲۶۴۰ * ۱۲۰۰
سیستم عاملاندروید ۱۰اندروید ۱۰ (بدون خدمات گوگل)
رابط کاربریOne UI 2.5EMUI 10.1
تراشهExynos 990Kirin 990 5G
رم۸ گیگابایت۸ گیگابایت
حافظه داخلی (گیگابایت)·      ۲۵۶

·      ۵۱۲

·      ۱۲۸

·      ۲۵۶

·      ۵۱۲

پشتیبانی از کارت حافظهدارددارد (مموری کارت نانو یا NM)
دوربین اصلیسه‌گانه

·      ۱۰۸ مگاپیکسلی اصلی با گشودگی دیافراگم f/1.8

·      ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو پریسکوپی با گشودگی دیافراگم f/3.0

·      ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید با گشودگی دیافراگم f/2.2

چهارگانه

·      ۵۰ مگاپیکسلی اصلی با گشودگی دیافراگم f/1.9

·      ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو پریسکوپی با گشودگی دیافراگم f/3.4

·      ۴۰ مگاپیکسلی اولترا واید با گشودگی دیافراگم f/1.8

·      سنسور تشخیص عمق ToF 3D

دوربین سلفی۱۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2۳۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2
سنسورها·      سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش

·      شتاب‌سنج

·      ژیرسکوپ

·      مجاورت

·      قطب‌نما

·      فشارسنج

·      تشخیص چهره مادون قرمز

·      سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش

·      شتاب‌سنج

·      ژیرسکوپ

·      مجاورت

·      قطب‌نما

·      طیف‌سنج

مقایسه سامسونگ Galaxy Note 20 Ultra با هواوی P40 Pro: طراحی

معمولاً طراحی و ظاهر گوشی، یکی از فاکتورهای اصلی خریداران گوشی‌های هوشمند هنگام مراجعه به بازار موبایل است. در این میان، کسانی که می‌خواهند بابت تلفن‌های همراه بالارده و پرچمدار پول بپردازند، انتظار دارند صاحب دستگاهی شوند که هم ظاهر مدرنی دارد و هم بسیار مستحکم است. خوشبختانه این دو فاکتور در گلکسی نوت ۲۰ اولترا و هواوی پی ۴۰ پرو وجود دارند. این دو موبایل در قاب جلویی و پشتی خود از پوشش شیشه‌ای بهره می‌برند اما فریم آنها با یکدیگر متفاوت است؛ چارچوب گوشی Note 20 Ultra استیل ضد رنگ و چارچوب P40 Pro آلومینیومی است. وجه تشابه این دو دستگاه، داشتن گواهینامه IP68 است. البته پرچمدار سامسونگ یک برتری جزئی دارد و آن هم اینکه روی قاب شیشه‌ای آن محافظ بسیار پیشرفته Gorilla Glass Victus به کار رفته تا بتواند از آسیب دیدن این دستگاه هنگام افتادن از ارتفاع زیاد جلوگیری کند.

ضمن اینکه پنل OLED هر دو موبایل تا کناره‌ها کشیده شده بنابراین می‌توان گفت که هم نوت ۲۰ اولترا و هم پی ۴۰ پرو به یک صفحه نمایش منحنی مجهز شده‌اند. با مشاهده قاب پشتی دو گوشی، یک مستطیل تقریباً بزرگ دیده می‌شود که محل قرارگیری لنزهای دوربین اصلی است. برآمدگی این ماژول تا حدودی در هر دو دستگاه زیاد می‌باشد بنابراین اگر آنها را به پشت روی سطح صافی قرار دادید، شاهد کمی لرزش خواهید بود.

در اطراف فریم نیز مطابق معمول دکمه‌های کاهش و افزایش صدا، پاور، اسلات قرار دادن مموری کارت و سیمکارت و بریدگی مخصوص اسپیکر تعبیه شده‌اند. همچنین، از آن جایی که نوت ۲۰ اولترا از قلم اِس پشتیبانی می‌کند. یک قسمت از چارچوب آن نیز برای جای‌گیری S-Pen تدارک دیده شده است. دیگر وجه تشابه این دو دستگاه هم، نداشتن جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری می‌باشد.

مقایسه سامسونگ Galaxy Note 20 Ultra با هواوی P40 Pro: صفحه نمایش

صفحه نمایش گلکسی نوت ۲۰ اولترا در برابر صفحه نمایش هواوی پی ۴۰ پرو

همان‌طور که در مشخصات فنی این دو موبایل دیدید، هر دوی آنها از یک پنل OLED به عنوان صفحه نمایش بهره می‌برند. البته نمایشگر موجود در محصول سامسونگ کیفیت بیشتری دارد زیرا رزولوشن آن ۳۰۸۸ * ۱۴۴۰ پیکسل می‌باشد حال آنکه این عدد در محصول هواوی نهایتاً ۲۶۴۰ * ۱۲۰۰ پیکسل خواهد بود. از نظر نرخ بازسازی نیز برتری از آنِ نوت ۲۰ اولترا است؛ زیرا گزینه نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی دارد اما این آپشن در پی ۴۰ پرو ۹۰ هرتزی می‌باشد. در زمینه تراکم پیکسلی، نسبت صفحه نمایش به بدنه و پشتیبانی از کیفیت HDR10 هر دو موبایل تقریباً یکسان عمل می‌کنند. با این حال، همانگونه که در بخش طراحی گفتیم، به سبب وجود پوشش Gorilla Glass Victus روی نمایشگر Galaxy Note 20 Ultra باید این موبایل را نسبت به رقیبش در این مقاله برتر بدانیم.

مقایسه سامسونگ Galaxy Note 20 Ultra با هواوی P40 Pro: سخت‌افزار و حافظه داخلی

با توجه به اینکه این دو موبایل پرچمداران سامسونگ و هواوی هستند، طبیعتاً بهترین تراشه‌ها هم در آنها بکار رفته است. در پی ۴۰ پرو از Kirin 990 5G و در نوت ۲۰ اولترا از Exynos 990 بهره گرفته شده است. نکته جالب در مورد این چیپست‌ها اینکه، هر دو با فرآیند لیتوگرافی ۷ مثبت نانومتری ساخته شده‌اند و سرعت‌شان تقریباً با یکدیگر برابر است. پردازنده گرافیکی نیز در محصول سامسونگ و هواوی به ترتیب Mali-G77 MP11 و Mali-G76 MP16 می‌باشد. از نظر رم نیز دو موبایل یکسان عمل می‌کنند و حافظه آنها ۸ گیگابایتی است.

اگر بخواهیم به صورت تخصصی بگوییم که کدام گوشی بر دیگری برتری دارد، بد نیست به آزمایش‌های انجام شده نگاهی بیندازیم. در AnTuTu 8 پرچمدار هواوی امتیاز ۴۹۶۳۵۶ و پرچمدار سامسونگ امتیاز ۵۰۸۷۶۰ را به دست آورده است. در آزمایش Geekbench 5.1 هم این دو موبایل به ترتیب نمرات ۳۱۹۷ و ۲۶۰۳ را کسب کرده‌اند. با بررسی این امتیازات، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که پی ۴۰ پرو برای انجام کارهای گرافیکی دستگاه بهتری است اما در مجموع قدرت پرچمدار سامسونگ بیشتر می‌باشد؛ چرا که آزمایش AnTuTu 8 یک گوشی را از همه لحاظ بررسی می‌کند و قدرت آن را از جهات مختلف مانند گیمینگ، گرافیکی و . . . می‌سنجد.

از نظر حافظه داخلی، مدل پایه نوت ۲۰ اولترا ۲۵۶ گیگابایت و مدل پایه هواوی پی ۴۰ پرو ۱۲۸ گیگابایت ظرفیت دارند. البته سامسونگ و هواوی هر کدام پرچمدارانشان را با حافظه ۵۱۲ گیگابایتی ساخته‌اند اما کمپانی چینی دست خریداران را بازتر گذاشته زیرا پی ۴۰ پرو یک نمونه دیگر ۲۵۶ گیگابایتی هم دارد. بر این اساس، خریداران هنگام خرید محصول هواوی حق انتخاب بیشتری خواهند داشت. همچنین، امکان افزایش حافظه داخلی این موبایل‌ها هم فراهم شده اما در محصول هواوی باید از کارت حافظه نانو (NM) استفاده کنیم حال آنکه در محصول سامسونگ امکان قرار دادن microSD وجود دارد.

مقایسه سامسونگ Galaxy Note 20 Ultra با هواوی P40 Pro: سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عامل هر دوی این گوشی‌ها، اندروید ۱۰ است. با این وجود، این دو دستگاه یک تفاوت عمده دارند و آن اینکه هواوی پی ۴۰ پرو از اندرویدی بهره گرفته که گوگل به آن مجوز نداده است. این یعنی نرم‌افزارهای Maps، Gmail، YouTube و . . . یا در این گوشی نصب نشده‌اند و یا اینکه امکان نصب آنها وجود ندارد. حتی خودِ هواوی هم به خریداران توصیه کرده که از ترفندهای موجود برای نصب این اپلیکیشن‌ها اجتناب ورزند. با این اوصاف، بر خلاف گلکسی نوت ۲۰ اولترا که امکان دانلود نرم‌افزار از Google Play Store را دارد، خریداران محصول هواوی باید اپلیکیشن‌های مدنظرشان را از AppGallery بارگذاری کنند.

در پی ۴۰ پرو رابط کاربری EMUI 10.1 و در گلکسی نوت ۲۰ اولترا رابط کاربری One UI 2.5 نصب شده است. از جمله مزایای پوسته نرم‌افزاری محصولات سامسونگ می‌توانیم به گزینه‌های موجود بخش تنظیمات سریع، نوار اعلانات، شیوه‌های ناوبری متعدد، حالت کار کردن با گوشی به صورت تک دست، صفحه نمایش همیشه روشن (AOD) و . . . اشاره کنیم. مهمترین ویژگی‌های EMUI هم آپشن‌های مختلف سفارشی‌سازی، حالت تیره، اپلیکیشن دوربین آپدیت شده، صفحه نمایش همیشه روشن (AOD) رنگی و . . . هستند.

از نظر کارایی، هر دو رابط کاربری امکانات منحصربفرد خاص خودشان را دارند بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که کدام یک نسبت به دیگری کامل‌تر است. در واقع تنها کاربران می‌توانند تصمیم بگیرند که به چه دلیلی One UI را به EMUI (و یا برعکس) ترجیح داده‌اند.

مقایسه سامسونگ Galaxy Note 20 Ultra با هواوی P40 Pro: دوربین

هواوی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که برنامه‌های ویژه‌ای برای پیشرفته‌تر کردن دوربین محصولاتش دارد و از آن زمان تا کنون توانسته این روند را حفظ کند؛ بنابراین پس از P30 Pro و Mate 30 Pro حالا نوبت به P40 Pro رسیده تا بار دیگر با دوربین اصلی خودش اسباب شگفتی را فراهم کند.

در قاب پشتی این موبایل سه لنز و یک سنسور مشاهده می‌شوند که ترتیب آنها به شرح زیر است:

  • ۵۰ مگاپیکسلی اصلی با گشودگی دیافراگم f/1.9 و مجهز به تکنولوژی ثابت‌سازی اپتیکال تصاویر و فوکوس خودکار تشخیص فاز تک مسیره (PDAF omnidirectional)
  • ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو پریسکوپی با گشودگی دیافراگم f/3.4 و مجهز به تکنولوژی فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF)، ثابت‌سازی اپتیکال تصاویر و قابلیت زوم ۵ برابری به صورت اپتیکال
  • ۴۰ مگاپیکسلی اولترا واید با گشودگی دیافراگم f/1.8 و مجهز به فوکوس خودکار تشخیص فاز
  • سنسور تشخیص عمق ToF 3D

دوربین سلفی این دستگاه نیز یک لنز ۳۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 و تجهیز شده به ویژگی فوکوس خودکار بوده و یک حسگر IR ToF 3D نیز آن را همراهی می‌کنند تا بتواند چهره افراد را بشناسد.

در نوت ۲۰ اولترا هم دوربین اصلی سه‌گانه می‌باشد و مشخصات آن به ترتیب زیر است:

  • ۱۰۸ مگاپیکسلی اصلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 و دارای تکنولوژی فوکوس خودکار تشخیص فاز و ثابت‌سازی اپتیکال تصاویر و مجهز به لیزر AF
  • ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو پریسکوپی با گشودگی دیافراگم f/3.0 و مجهز به فوکوس خودکار تشخیص فاز، سیستم ثابت‌سازی تصاویر به صورت اپتیکال، گزینه زوم ۵ برابری به صورت اپتیکال و ۵۰ برابری به صورت هیبریدی
  • ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید با گشودگی دیافراگم f/2.2

دوربین سلفی هم یک لنز ۱۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 می‌باشد.

مقایسه سامسونگ Galaxy Note 20 Ultra با هواوی P40 Pro: کیفیت تصاویر و ویدیوها

اعداد و ارقام لنزهای هر گوشی کاملاً گویای کیفیت تصاویر گرفته شده با آن است؛ بنابراین به جرأت می‌توانیم بگوییم که با گلکسی نوت ۲۰ اولترا قادر خواهید بود عکس‌های بسیار باکیفیت‌تری بگیرید.

همان‌طور که در تصاویر می‌بینید، رنگ‌ها در خروجی محصول سامسونگ بسیار سرزنده‌تر، پویاتر و طبیعی‌تر هستند اما در محصول هواوی جزئیات تقریباً از بین رفته‌اند و ظاهر عکس بی‌روح و سرد است.

کیفیت تصویر دوربین Galaxy Note 20 Ultra
نمونه تصویر گرفته شده با Galaxy Note 20 Ultra
کیفیت تصویر دوربین هواوی P40 Pro
نمونه تصویر گرفته شده با هواوی P40 Pro

در زمینه کیفیت تصاویر سلفی اما، پی ۴۰ پرو مسلماً گوشی برتری می‌باشد چرا که لنز آن ۳۲ مگاپیکسلی است و یک حسگر تشخیص عمق ToF 3D هم آن را همراهی می‌کند. با این اوصاف، خروجی این موبایل نسبت به پرچمدار سامسونگ کیفیت بیشتری خواهد داشت.

به خاطر توانایی بالای تراشه این دو دستگاه، نوت ۲۰ اولترا و پی ۴۰ پرو می‌توانند ویدیوهای 4K ضبط کنند اما محصول سامسونگ به دلیل اینکه امکان ضبط فیلم‌های 8K را به وجود آورده یک سر و گردن نسبت به رقیبش برتری دارد. در سایر کیفیت‌ها هم هر دو موبایل یکسان عمل خواهند کرد و توانایی ضبط ویدیوهای 1080p، 720p و اسلوموشن را دارا می‌باشند.

مقایسه سامسونگ Galaxy Note 20 Ultra با هواوی P40 Pro: باتری و سرعت شارژ

باتری هواوی پی ۴۰ پرو

در کنار دوربین و طراحی، یکی دیگر از فاکتورهای تعیین‌کننده برای خرید یک گوشی هوشمند، قدرت باتری آن است. خوشبختانه هواوی پی ۴۰ پرو و گلکسی نوت ۲۰ اولترا هر دو از منابع نیروی باظرفیتی بهره می‌برند و ظرفیت باتری آنها به ترتیب ۴۲۰۰ و ۴۵۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت است. در آزمایش‌های انجام شده، استقامت منبع نیروی محصول هواوی به ۹۴ ساعت رسیده و استقامت باتری محصول سامسونگ ۸۸ ساعت بوده است. البته شاید این نمرات کمی عجیب باشد اما با توجه به اینکه در نوت ۲۰ اولترا نرخ بازسازی ۱۲۰ هرتزی روشن شده، کاملاً طبیعی خواهد بود که استقامت باتری آن کمتر از پی ۴۰ پرو (با نرخ بازسازی ۹۰ هرتزی) باشد.

سرعت شارژ هر دو موبایل هم بسیار زیاد است اما هواوی امکانی فراهم کرده تا پرچمدارش از توان ۴۰ واتی پشتیبانی کند و سامسونگ امکان پشتیبانی از توان ۲۵ واتی را به وجود آورده است. همچنین، سرعت شارژ بیسیم پی ۴۰ پرو نیز بسیار بیشتر می‌باشد به طور کلی این دستگاه توانایی انتقال نیرو با سرعت ۲۰ واتی را دارد در حالی که نوت ۲۰ اولترا این کار را با سرعت ۹ واتی انجام می‌دهد.

مقایسه سامسونگ Galaxy Note 20 Ultra با هواوی P40 Pro: سایر امکانات

مقایسه سامسونگ Galaxy Note 20 Ultra با هواوی P40 Pro از نظر امکانات ویژه

یکی از مزایای اصلی گوشی‌های سری گلکسی نوت سامسونگ، پشتیبانی از قلم اِس است؛ بنابراین کسانی که هواوی پی ۴۰ پرو را خریداری می‌کنند، باید چشمشان را روی این ویژگی جذاب ببندند. با این توضیحات اگر شما به وجود S-Pen در گوشی اهمیت زیادی می‌دهید و می‌خواهید با آن کار کنید، هیچ راهی جز خرید Galaxy Note 20 Ultra نخواهید داشت.

از نظر تعداد حسگر، هر دو گوشی برابر هستند زیرا ملزومات یک دستگاه هوشمند از جمله سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش را در خود جای داده‌اند. البته همان‌طور که در نقد و بررسی نوت ۲۰ اولترا گفتیم، حسگر اثر انگشت این موبایل که از نوع اولتراسونیک است بنابراین در زمینه شناسایی اثر انگشت کمی کند کار می‌کند.

جمع‌بندی

اگر بخواهیم با در نظرگیری شیوه طراحی، کیفیت صفحه نمایش، دوام باتری و سرعت عملکرد، گوشی برتر را انتخاب کنیم، کار واقعاً سختی خواهیم داشت اما اگر به مواردی مانند سیستم عامل و رابط کاربری و دوربین به شکل ویژه دقت کنیم، شاید اتخاذ تصمیم نهایی برایمان ساده‌تر شود.

با توجه به اینکه اندروید موجود در هواوی پی ۴۰ پرو مجوزهای گوگل را دریافت نکرده و همچنین، این دستگاه از قلم اِس پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانیم این‌گونه نتیجه بگیریم که گلکسی نوت ۲۰ اولترا گوشی بهتری است اما بسیاری از افراد نمی‌توانند به سادگی از کنار امکانات متعدد سفارشی‌سازی رابط کاربری EMUI بگذرند و شاید به همین خاطر خرید محصول هواوی را تصمیم منطقی‌تری بدانند.

 

مزایای گوشی موبایل هواوی پی ۴۰ پرو:

  • شیوه طراحی جذاب، چشم‌نواز و ضد آب
  • صفحه نمایش درخشان با نرخ بازسازی ۹۰ هرتزی
  • عملکرد بسیار سریع
  • کیفیت عالی تصاویر گرفته شده با دوربین اصلی
  • کیفیت فوق‌العاده تصاویر گرفته شده با دوربین سلفی

 

مزایای گوشی موبایل سامسونگ گلکسی نوت ۲۰ اولترا:

  • بهره‌مندی از بهترین صفحه نمایش دنیا
  • دوام باتری طولانی‌مدت
  • پشتیبانی از قلم اِس به عنوان یک مزیت منحصربفرد
  • دوربین توانمند و باکیفیت

خرید گوشی سامسونگ Galaxy Note 20 Ultra

خرید گوشی هواوی P40 Pro

 

شما پس از مطالعه مقاله مقایسه سامسونگ Galaxy Note 20 Ultra با هواوی P40 Pro، کدام یک را بر دیگری ترجیح می‌دهید؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منابع: Huawei| Samsung

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: