مقایسه شیائومی Redmi 9 با هواوی Y6p

مقایسه شیائومی Redmi 9 با هواوی Y6p

در بازار موبایل، گوشی‌های میان‌رده طرفداران بسیاری دارند و بیش از دستگاه‌های پایین‌رده و بالارده به فروش می‌رسند. در این بین، شیائومی ردمی ۹ و هواوی وای ۶ پی دو تلفن همراهی هستند که به سبب بهره‌مندی از امکانات جذاب، ظاهر زیبا و سخت‌افزار نسبتاً توانمند جزو پرفروش‌ترین‌ها می‌باشند. امروز در برتر دیجیتال و با مقاله مقایسه شیائومی Redmi 9 با هواوی Y6p می‌خواهیم شما را با گوشی بهتر آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

مشخصات فنی

شیائومی ردمی ۹هواوی Y6p
ابعاد (میلی‌متر)۱۶۳٫۳ * ۷۷ * ۹٫۱۱۵۹٫۱ * ۷۴٫۱ * ۹
وزن (گرم)۱۹۸۱۸۵
صفحه نمایش·      ۶٫۵۳ اینچ

·      IPS LCD

·      ۶٫۳ اینچ

·      IPS LCD

رزولوشن (پیکسل)۲۳۴۰ * ۱۰۸۰۱۶۰۰ * ۷۲۰
سیستم عاملاندروید ۱۰اندروید ۱۰
رابط کاربریMIUI 11EMUI 10.0 (بدون خدمات موبایلی گوگل)
تراشهMediaTek Helio G80MediaTek MT6762R Helio P22
رم (گیگابایت)·      ۳

·      ۴

·      ۶

·      ۳

·      ۴

حافظه داخلی (گیگابایت)·      ۳۲

·      ۶۴

·      ۱۲۸

·      ۳۲

·      ۶۴

پشتیبانی از کارت حافظهدارددارد
دوربین اصلیچهارگانه

·      ۱۳ مگاپیکسلی اصلی

·      ۸ مگاپیکسلی اولترا واید

·      ۵ مگاپیکسلی ماکرو

·      ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق

سه‌گانه

·      ۱۳ مگاپیکسلی اصلی

·      ۵ مگاپیکسلی اولترا واید

·      ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق

دوربین سلفی۸ مگاپیکسل۸ مگاپیکسل
باتری (میلی‌آمپر)۵۰۲۰۵۰۰۰
سنسورها·      اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب پشتی

·      شتاب‌سنج

·      مجاورت

·      قطب‌نما

·      اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب پشتی

·      شتاب‌سنج

·      مجاورت

 

مقایسه شیائومی Redmi 9 با هواوی Y6p از نظر طراحی

قاب شیائومی ردمی ۹

با بررسی ابعاد دو دستگاه می‌توانیم بگوییم که هر دوی آنها از نظر ضخامت به نوعی یکسان هستند اما شیائومی ردمی ۹ به میزان تقریبی ۳ تا ۴ میلی‌متر از هواوی وای ۶ پی قدبلندتر و عریض‌تر است. در زمینه وزن نیز باز هم نماینده شیائومی سنگین‌تر می‌باشد زیرا حدود ۱۳ گرم جرم بیشتری دارد.

اگر نگاهی به ظاهر جلویی این دو موبایل بیندازید، تفاوت آن‌چنانی احساس نمی‌کنید زیرا در بالای نمایشگر آنها یک ناچ که محل قرارگیری دوربین سلفی است به چشم می‌خورد. در قاب پشتی اما، قضیه کاملاً فرق دارد. شیائومی Redmi 9 به چهار لنز دوربین اصلی، سنسور اسکنر اثر انگشت و فلاش LED در وسط جای داده اما در هواوی Y6p سه لنز دوربین اصلی و فلاش LED در سمت چپ حضور یافته‌اند و سنسور اسکنر اثر انگشت نیز در وسط است.

با توجه به پلاستیکی بودن قاب پشتی و فریم این دو موبایل، در اینجا هم نمی‌توانیم تفاوت زیادی پیدا کنیم اما بد نیست ببینیم در اطراف چه امکاناتی گنجانده شده‌اند. در سمت راست چارچوب شیائومی ردمی ۹ و هواوی وای ۶ پی دکمه‌های پاور و کاهش و افزایش صدا مشاهده می‌شوند و در سمت چپ هم محل قرار دادن مموری کارت و سیمکارت تعبیه شده‌اند.

در بالای فریم امکانات بخصوصی قابل رؤیت نیست و فقط حفره مخصوص میکروفون را می‌بینیم اما در پایین جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری، پورت شارژر (USB-C در ردمی ۹ و microUSB در وای ۶ پی) و میکروفون را می‌بینیم.

اگر بخواهیم این قسمت از مقاله خود را جمع‌بندی کنیم، باید بگوییم که به طور کلی فرق زیادی از نظر طراحی و ظاهری میان این دو گوشی وجود ندارد ولی به خاطر اینکه جلوی شیائومی ردمی ۹ توسط پوشش Gorilla Glass 3 محافظت شده و درگاه شارژ آن هم USB-C است، به نظر می‌رسد بتوانیم این موبایل را دستگاه برتر بدانیم.

 

مقایسه شیائومی Redmi 9 با هواوی Y6p از نظر صفحه نمایش

در زمینه صفحه نمایش هم تفاوت‌ها بسیار ناچیز هستند. این دو محصول شیائومی و هواوی از نمایشگرهای IPS LCD بهره می‌برند اما اندازه آنها در حد چند اینچ با هم فرق دارد. در واقع در اینجا نیز باید با در نظرگیری جزئیات، گوشی که باکیفیت‌تر است را برگزینیم. رزولوشن صفحه نمایش ردمی ۹ به ۲۳۴۰ * ۱۰۸۰ پیکسل می‌رسد حال آنکه وضوح هواوی وای ۶ پی ۱۶۰۰ * ۷۲۰ پیکسل می‌باشد. تراکم پیکسلی نماینده شیائومی و هواوی هم به ترتیب ۳۹۵ و ۲۷۸ است. نسبت صفحه نمایش به بدنه هر دو موبایل نیز بالای ۸۱ درصد خواهد بود تا از این نظر باز هم نتوانیم تفاوت زیادی احساس کنیم.

به طور کلی فقط با بررسی رزولوشن و تراکم پیکسلی می‌بایست انتخاب کرد که کدام گوشی برتری دارد وگرنه ترجیح دادن یکی بر دیگری، حداقل در این زمینه، کار بسیار سختی است.

 

مقایسه شیائومی Redmi 9 با هواوی Y6p از نظر سخت‌افزار

تراشه MediaTek Helio G80 در شیائومی ردمی ۹ و MediaTek MT6762R Helio P22 در هواوی وای ۶ پی با فرآیند ۱۲ نانومتری تولید شده و هر دو هشت هسته‌ای هستند. جالب آنکه حداکثر سرعت فرکانس آنها هم به ۲ گیگاهرتز می‌رسد. پردازنده گرافیکی نیز در این دو گوشی به ترتیب Mali-G52 MC2 و PowerVR GE8320 است. یک وجه تشابه دیگر اینکه، سه مدل از این دو موبایل در بازار یافت می‌شود که نمونه مشترک ۳ گیگ رم و ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی دارد. در ادامه هم باید به نمونه‌های دارای ۴ گیگ رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ گیگ رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی شیائومی ردمی ۹ اشاره کنیم. این در حالی است که هواوی Y6p دو نمونه دیگر با رم ۳ گیگ و حافظه داخلی ۶۴ و رم ۴ گیگ با حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت دارد.

مقایسه شیائومی Redmi 9 با هواوی Y6p از نظر عملکرد

برای اینکه به صورت تخصصی بررسی کنیم که کدام گوشی از نظر سخت‌افزاری توانمندتر است، به امتیازات آزمایش AnTuTu 8 نگاهی می‌اندازیم. ردمی ۹ توانسته در این آزمون نمره ۲۰۳۰۷۸ را کسب کند حال آنکه هواوی وای ۶ پی نمره ۹۵۰۰۰ را از آنِ خود کرد. این اعداد و ارقام گویای آن است که نماینده شیائومی توانایی‌های بیشتری دارد. در شرایط واقعی اما، این اختلاف‌ها را نمی‌توان متوجه شد زیرا در هر دو گوشی برنامه‌ها و بازی‌های نسبتاً سبک با سرعت قابل‌قبولی اجرا می‌شوند. البته به این نکته توجه داشته باشید که هیچ‌کدام از این دو موبایل گیمینگ نبوده و به هیچ عنوان برای اجرا کردن بازی‌های سنگین مناسب نیستند.

خرید گوشی Redmi 9

خرید گوشی هواوی Y6p

 

مقایسه شیائومی Redmi 9 با هواوی Y6p از نظر سیستم عامل و رابط کاربری

در اینجا باید همان ابتدا بگوییم که شیائومی ردمی ۹ گوشی بهتری است. این موبایل به خاطر بهره‌مندی از اندروید ۱۰ که مجوز گوگل را دریافت کرده و رابط کاربری MIUI 12، امکانات نرم‌افزاری متعددی دارد. در سمت دیگر، هواوی وای ۶ پی اگرچه از حضور اندروید ۱۰ بهره می‌گیرد اما به دلیل اینکه مجوزهای گوگل برایش دریافت نشده‌اند نمی‌تواند نرم‌افزارهای تولید شده توسط این کمپانی آمریکایی را اجرا کند. با این حال، رابط کاربری EMUI 10.1 یکی از پوسته‌های نرم‌افزاری پرکاربرد و با امکانات شخصی‌سازی گوناگون به شمار می‌رود. با در نظرگیری توضیحات داده شده، باید ببینید آیا می‌توانید با محدودیت‌های اندروید ۱۰ هواوی وای ۶ پی کنار بیایید و به جای پلی استور گوگل، نرم‌افزارهای دلخواهتان را از اپ‌گالری پیدا کنید یا خیر. در مورد ویژگی‌های دو رابط کاربری نیز بگوییم که امکانات آنها تقریباً در یک سطح بوده و گزینه‌های سفارشی‌سازی آنها یکسان می‌باشد.

 

مقایسه شیائومی Redmi 9 با هواوی Y6p از نظر دوربین

مقایسه شیائومی ردمی ۹ با هواوی وای ۶ پی

دوربین اصلی شیائومی ردمی ۹ متشکل از لنزهای زیر است:

  • ۱۳ مگاپیکسلی اصلی با گشودگی دیافراگم f/2.2
  • ۸ مگاپیکسلی اولترا واید با گشودگی دیافراگم f/2.2
  • ۵ مگاپیکسلی ماکرو با گشودگی دیافراگم f/2.4
  • ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق با گشودگی دیافراگم f/2.4

دوربین اصلی هواوی وای ۶ پی نیز از لنزهای زیر تشکیل شده است:

  • ۱۳ مگاپیکسلی اصلی با گشودگی دیافراگم f/1.8
  • ۵ مگاپیکسلی اولترا واید با گشودگی دیافراگم f/2.2
  • ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق با گشودگی دیافراگم f/2.4

لازم به ذکر است که دوربین سلفی هر دو موبایل یک لنز ۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 می‌باشد.

 

کیفیت تصاویر

نمونه تصویر گرفته شده با شیائومی Redmi 9
نمونه تصویر گرفته شده با هواوی Y6p

همان‌طور که در تصاویر می‌بینید، دو گوشی مورد بحث ما عکس‌هایی می‌گیرند که کیفیت نسبتاً یکسانی دارند. اگر روی آنها زیاد زوم نکنید، جزئیات به اندازه کافی رؤیت می‌شوند و وضوح کلی آنها مناسب است. ضمن اینکه دقت رنگ‌ها بالا می‌باشد. در مجموع با توجه به قیمتی که این دو گوشی دارند و با توجه به رزولوشن لنز دوربین آنها، به ثبت رسیدن چنین تصاویری مطمئناً رضایت ما را به دنبال خواهد داشت. لازم به ذکر است که به خاطر استفاده از یک لنز ۸ مگاپیکسلی به عنوان دوربین سلفی، تصاویری که هر دو تلفن همراه می‌گیرند دارای کیفیت یکسانی می‌باشند.

 

مقایسه شیائومی Redmi 9 با هواوی Y6p از نظر باتری

باتری هواوی وای ۶ پی

شیائومی ردمی ۹ و هواوی وای ۶ پی به ترتیب از باتری‌های ۵۰۲۰ و ۵۰۰۰ میلی‌آمپری بهره می‌برند بنابراین دوام آنها با یکدیگر برابری خواهد کرد. البته می‌توان گفت محصول شیائومی به خاطر پشتیبانی از شارژ سریع و محصول هواوی به خاطر پشتیبانی از تکنولوژی شارژ معکوس یک مزیت مخصوص به خود دارند. حال باید سلیقه شخصی‌تان را در نظر بگیرید و ببینید کدام ویژگی برایتان از اهمیت بالاتری برخوردارست. در مجموع انتظار می‌رود با استفاده نیمه سنگین از این دو تلفن همراه بتوانید به مدت ۲ روز استفاده نمایید.

 

جمع‌بندی

با توجه به امکانات یکسانی که شیائومی ردمی ۹ و هواوی وای ۶ پی دارند، به این آسانی‌ها نمی‌توانیم بگوییم کدام گوشی بهتر است اما با در نظرگیری سیستم عامل، راحت‌تر به انتخاب نهایی نزدیک می‌شویم. به خاطر تنش‌هایی که میان هواوی و دولت ایالات متحده وجود دارد، این شرکت فعلاً نمی‌تواند از اندروید دارای مجوز گوگل در محصولاتش بهره ببرد بنابراین مدل وای ۶ پی هم ناچار است از این قانون پیروی کند و این یعنی در آن خبری از خدمات موبایلی گوگل نیست و کاربران مجبورند اپلیکیشن‌های دلخواهشان را از اپ‌گالری دانلود کرده و به جای Gmail و . . . از سایر آلترناتیوها استفاده کنند.

خرید گوشی Redmi 9

خرید گوشی هواوی Y6p

 

انتخاب شما کدام دستگاه است؟ شیائومی ردمی ۹ یا هواوی وای ۶ پی؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: GSMArena.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: