مقایسه نوا ۷ آی با هواوی Y9a

مقایسه نوا ۷ آی با هواوی Y9a

Nova 7i و Y9a را باید از گوشی‌های میان‌رده و محبوب هواوی بدانیم که توانسته‌اند پس از حضور کوتاه‌مدت در بازار موبایل خیلی سریع خریداران خاص خودشان را پیدا کنند. در این میان، شباهت‌های این دو موبایل باعث شده تا تمیز دادن دستگاه برتر برای همگان آسان نباشد. امروز در برتر دیجیتال می‌خواهیم این دو گوشی را در کنار هم بگذاریم و ببینیم هر کدام در چه زمینه‌ای برتر است پس با ما همراه باشید و مقاله مقایسه نوا ۷ آی با هواوی Y9a را از دست ندهید.

مشخصات فنی

هواوی Nova 7iهواوی Y9a
ابعاد (میلی‌متر)۱۵۹٫۲ * ۷۶٫۳ * ۸٫۷۱۶۳٫۵ * ۷۶٫۵ * ۹
وزن (گرم)۱۸۳۱۹۷
صفحه نمایش·      ۶٫۴ اینچ

·      LTPS IPS LCD

·      ۶٫۶۳ اینچ

·      IPS LCD

رزولوشن (پیکسل)۲۳۱۰ * ۱۰۸۰۲۴۰۰ * ۱۰۸۰
سیستم عاملاندروید ۱۰اندروید ۱۰
رابط کاربریEMUI 10 (بدون خدمات موبایلی گوگل)EMUI 10.1 (بدون خدمات موبایلی گوگل)
تراشهKirin 810Helio G80
رم (گیگابایت)۸·      ۶

·      ۸

حافظه داخلی (گیگابایت)۱۲۸۱۲۸
پشتیبانی از کارت حافظهدارد (اسلات مشترک مموری کارت نانو NM با سیمکارت)دارد (اسلات مشترک مموری کارت نانو NM با سیمکارت)
دوربین اصلیچهارگانه:

·      ۴۸ مگاپیکسلی اصلی

·      ۸ مگاپیکسلی اولترا واید

·      ۲ مگاپیکسلی ماکرو

·      ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق

چهارگانه:

·      ۶۴ مگاپیکسلی اصلی

·      ۸ مگاپیکسلی اولترا واید

·      ۲ مگاپیکسلی ماکرو

·      ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق

دوربین سلفی۱۶ مگاپیکسل۱۶ مگاپیکسل پاپ‌آپ
باتری (میلی‌آمپر)۴۲۰۰۴۲۰۰
سنسورها·      سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب کناری

·      شتاب‌سنج

·      مجاورت

·      قطب‌نما

·      سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب کناری

·      شتاب‌سنج

·      ژیرسکوپ

·      مجاورت

·      قطب‌نما

مقایسه نوا ۷ آی با هواوی Y9a از نظر طراحی

به واقع می‌توانیم بگوییم که صرف‌نظر از ابعاد و وزن، هواوی نوا ۷ آی و وای ۹ ای با همدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. علی‌رغم اینکه گوشی دوم کمی بلندتر، عریض‌تر و ضخیم‌تر بوده و حدود ۱۵ گرم سنگین‌تر است اما اختلافات آنها از نظر طراحی و ارگونومیک بیش از اینهاست.

Nova 7i در جلو خودش نمایشگری دارد که یک گوشه از آن برای دوربین سلفی اشغال شده است اما Y9a در این قسمت خود هیچ ناچ یا بریدگی ندارد. در قاب پشتی هم تفاوت‌ها بیش از شباهت‌ها هستند. نوا ۷ آی به چهار لنز دوربین اصلی و فلاش LED در گوشه سمت چپ و در یک ماژول مربع شکل جای داده ولی Y9a یک ماژول دایره‌ای شکل دارد که چهار لنز دوربین اصلی را در آن نشانده و چراغ فلاش LED را در گوشه سمت چپ جای داده است تا به نوعی از این نظر شبیه گوشی هواوی Mate 30 Pro باشد. از نظر نحوه طراحی قاب پشتی، هر دو موبایل الگوهایی دارند که نور را به شکل جذابی بازتابش می‌دهند.

امکانات اطراف فریم

سمت راست دو گوشی فرقی با هم ندارد زیرا در اینجا دکمه‌های تعیین میزان ولوم صدا و پاوری را می‌بینیم که رویش سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته است. در حالی که در سمت چپ Nova 7i محل قرار دادن سیمکارت و مموری کارت را شاهد هستیم ولی در این بخش Y9a امکانات بخصوصی تعبیه نشده است.

در بالای نوا ۷ آی، تنها حفره مخصوص میکروفون دیده می‌شود و در پایین آن جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری، پورت USB-C شارژر، حفره مخصوص میکروفون و بریدگی‌های اسپیکر به چشم می‌خورند. در Y9a اما، امکانات بالا و پایین فریم یکجا قرار ندارند و پخش شده‌اند. مثلاً بالای این تلفن همراه ماژول پاپ‌آپ دوربین سلفی، جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری و حفره مخصوص میکروفون و در پایین آن محل قرار دادن سیمکارت و مموری کارت، پورت USB-C شارژر، حفره مخصوص میکروفون و بریدگی‌های اسپیکر دیده می‌شوند.

جنس بدنه

در حالی که هواوی در مورد Nova 7i صراحتاً اعلام کرده بدنه آن در بخش جلویی شیشه و در قاب پشتی و فریم پلاستیکی است اما در مورد Y9a شفاف‌سازی نکرده بنابراین دقیقاً نمی‌دانیم بدنه آن از چه موادی ساخته شده است.

در مجموع اگر می‌خواهید یک گوشی مدرن داشته باشید که در جلوی آن هیچ بریدگی وجود ندارد و تماماً صفحه است و از طرفی وزن بیشتر برایتان دردسرساز نیست و از نظر طراحی شباهت زیادی به  Mate 30 Pro دارد، خرید هواوی Y9a را به شما پیشنهاد می‌کنیم ولی اگر ترجیح می‌دهید گوشی‌تان سبک‌تر باشد و برایتان مهم نیست که دوربین سلفی کمی از نمایشگر را اشغال کرده و در سمت دیگر نگران آسیب دیدن ماژول‌های دوربین سلفی پاپ‌آپ هستید، خرید Nova 7i تصمیم منطقی‌تری است.

گوشی برتر از نظر طراحی: هواوی Y9a

 

مقایسه نوا ۷ آی با هواوی Y9a از نظر صفحه نمایش

Nova 7i نمایشگر ۶٫۴ اینچی LTPS IPS LCD و Y9a نمایشگر ۶٫۶۳ اینچی IPS LCD دارد. پنل‌های نوع اول علی‌رغم اینکه رزولوشن بیشتری خواهند داشت ولی زودتر فرسوده می‌شوند بنابراین از این نظر، پنل‌های IPS LCD برتری‌شان را دیکته می‌کنند. البته نکته‌ای که گفتیم زیاد در زمان استفاده از دو گوشی حین انجام کارهای روزانه تفاوت ایجاد نمی‌کند بنابراین بهتر است برای اینکه ببینیم کدام گوشی از نظر نمایشگر برتر است، به دیگر فاکتورها اشاره کنیم اما نکته جالب آنکه در زمینه‌های رزولوشن، نسبت صفحه نمایش به بدنه و حتی تراکم پیکسلی نیز نوا ۷ آی و Y9a فرق زیادی با هم ندارند.

بر این اساس، در اینجا سه پارامتر ابعاد، دوام و کیفیت را در نظر بگیرید. چنان‌چه اندازه نمایشگر برایتان از اهمیت زیادی برخوردارست و می‌خواهید گوشی‌تان صفحه نمایش بزرگ و بادوام‌تری داشته باشد، سراغ هواوی Y9a بروید ولی اگر اندازه برایتان مهم نیست و کیفیت بیشتر نمایشگر را در اولویت قرار داده‌اید، خرید هواوی Nova 7i را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

گوشی برتر از نظر صفحه نمایش: هواوی Y9a

خرید گوشی هواوی Y9a

مقایسه نوا ۷ آی با هواوی Y9a از نظر سخت‌افزار

Nova 7i قدرت پردازشی خود را از تراشه هشت هسته‌ای و تولید شده با فرآیند لیتوگرافی ۷ نانومتری به نام Kirin 810 و پردازنده گرافیکی Mali-G52 MP6 تأمین می‌کند اما Y9a دارای تراشه هشت هسته‌ای و تولید شده با فرآیند ۱۲ نانومتری Helio G80 و پردازنده گرافیکی Mali-G52 MC2 است.

حافظه داخلی هر دو گوشی ۱۲۸ گیگابایت تعیین شده اما Nova 7i تنها یک مدل دارد که مقدار رم آن ۸ گیگابایت است حال آنکه Y9a دو مدل دارد که ظرفیت رم آنها به ۶ یا ۸ گیگابایت می‌رسد. البته اگرچه خوشبختانه می‌توانیم در این دو موبایل مموری کارت قرار داده و حافظه هر یک از آنها را به ۲۵۶ گیگابایت ارتقا دهیم اما کارت حافظه‌ای که در آنها سوار خواهد شد نانو یا NM است که دو اشکال اساسی دارد؛ یکی آنکه قیمت زیادی دارد و دوم آنکه همه جا پیدا نمی‌شود.

عملکرد دو گوشی در آزمایش AnTuTu

در آزمایش جامع و کامل AnTuTu 8، دو گوشی نوا ۷ آی و Y9a به ترتیب نمرات ۲۸۳۵۰۰ و ۲۰۳۰۷۸ را به دست آوردند تا مشخص شود کدام موبایل از قدرت بیشتری برخوردارست.

البته مقدار رم ۶ یا ۸ گیگابایتی این دو تلفن همراه بیانگر آن است که می‌توانید در هر دوی آنها بازی‌ها و اپلیکیشن‌های اندرویدی را با سرعت قابل‌قبولی نصب و اجرا کنید بنابراین از نظر انجام دادن کارهای روزمره نباید نگرانی به دلتان راه دهید زیرا هم Nova 7i و هم Y9a از این نظر خوب کار خواهند کرد.

گوشی برتر از نظر سخت‌افزار: هواوی Nova 7i

مقایسه نوا ۷ آی با هواوی Y9a از نظر سیستم عامل و رابط کاربری

دیگر همه به نبود خدمات موبایلی گوگل در محصولات هواوی عادت کرده‌اند و خودِ شرکت چینی هم پذیرفته که تقریباً راهی برای بهره‌مندی از این سیستم نرم‌افزاری وجود ندارد به همین دلیل دارد خودش را با این شرایط وفق می‌دهد. از جمله امکاناتی که این کمپانی تا کنون تولید کرده، موتور جستجوی Petal است که کاربران را در پیدا کردن فایل‌های APK مدنظر کمک می‌کند.

با این توضیحات، از آن جایی که هر دوی این موبایل‌ها در سال ۲۰۲۰ معرفی شده‌اند، هیچ‌کدام مجوز استفاده از خدمات موبایلی گوگل را ندارند تا سیستم عامل اندروید ۱۰ نصب شده در نوا ۷ آی و Y9a با محدودیت‌هایی روبه‌رو باشد. در زمینه رابط کاربری اما، دو گوشی به ترتیب از EMUI 10 و EMUI 10.1 استفاده می‌کنند که از نظر امکانات سفارشی‌سازی و شخصی‌سازی هیچ کمبودی ندارد.

فروشگاه نرم‌افزاری پیش‌فرض این دو تلفن همراه اپ‌گالری هواوی است بنابراین خبری از پلی استور نخواهد بود و استفاده از برنامه‌های Gmail، YouTube و دیگر محصولات گوگل هم با مشکلاتی همراه است. البته هواوی سعی کرده آرشیو نرم‌افزاری‌اش را همواره تکمیل کند و تا به امروز هم به خوبی پیشرفت کرده اما هنوز فاصله زیادی با مارکت ارائه شده توسط گوگل دارد. یک قابلیت اختصاصی تلفن‌های همراه هواوی، گزینه GPU Turbo (موجود در Nova 7i) است که حین اجرای بازی‌ها عملکرد پردازنده گرافیکی را بهبود می‌بخشد.

گوشی برتر از نظر سیستم عامل و رابط کاربری: هواوی Y9a (صرفاً به خاطر رابط کاربری EMUI 10.1 جدیدتر)

خرید گوشی هواوی Nova 7i

مقایسه نوا ۷ آی با هواوی Y9a از نظر دوربین

هواوی Nova 7i و وای ۹ ای هر دو ماژول دوربین اصلی چهارگانه دارند که لنزهای اولترا واید، ماکرو و تشخیص عمق آنها به ترتیب ۸، ۲ و ۲ مگاپیکسلی است بنابراین تفاوت اصلی آنها به لنز اصلی مربوط می‌شود؛ یعنی جایی که گوشی اول لنز ۴۸ و گوشی دوم لنز ۶۴ مگاپیکسلی دارد. برای گرفتن تصاویر سلفی هم دو موبایل از لنز ۱۶ مگاپیکسلی بهره می‌برند. البته همان‌طور که گفتیم، دوربین سلفی نوا ۷ آی در نقطه سیاه رنگ گوشه بالا سمت چپ نمایشگر و دوربین سلفی Y9a روی ماژول پاپ‌آپ در بالای صفحه نمایش قرار گرفته است.

از نظر کیفیت فیلمبرداری، Y9a توانایی بیشتری دارد به طوری که امکان ضبط ویدیوهای 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را داراست ولی Nova 7i نهایتاً قادر خواهد بود فیلم‌های 1080p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کند.

کیفیت تصاویر

همان‌طور که در تصاویر می‌بینید، هواوی نوا ۷ آی رنگ‌ها را با حرارت بیشتری نشان می‌دهد اما هواوی Y9a کمی از حرارت آنها می‌کاهد تا در نتیجه تصاویر ظاهر واقعی خود را حفظ کنند.

اگر با دو گوشی در شرایطی که نور کافی وجود ندارد عکسبرداری کنید، باز هم شاهد همان اتفاقی خواهید بود که در زمان تصویربرداری در روز رخ داد یعنی در عکس‌های به ثبت رسیده با Nova 7i رنگ‌ها گرم‌تر و در عکس‌های به ثبت رسیده با وای ۹ ای رنگ‌ها سردتر می‌شوند.

گوشی برتر از دوربین: هواوی Y9a

 

مقایسه نوا ۷ آی با هواوی Y9a از نظر باتری

هر دو گوشی مورد بحث ما باتری ۴۲۰۰ میلی‌آمپری دارند که از تکنولوژی شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند. از نظر دوام نیز دو تلفن همراه قادرند حداقل به مدت یک روز و در برخی از موارد تا دو روز نیازهای کاربران را مرتفع سازند. البته این دستاورد با بعضی از امکانات نرم‌افزاری فوق‌العاده رابط کاربری EMUI حاصل شده که هواوی همراه با این محصولاتش عرضه کرده است.

گوشی برتر از نظر باتری: هم هواوی Nova 7i و هم هواوی Y9a

نقد و بررسی تخصصی هواوی Nova 7i

جمع‌بندی

نوا ۷ آی و وای ۹ ای هر دو از باتری‌ای بهره می‌برند که ظرفیت یکسانی دارد بنابراین دوام آنها تفاوت چندانی با هم نخواهد داشت. در بخش طراحی و نمایشگر ابعاد بزرگتر و در بخش دوربین، تصاویر باکیفیت‌تر توانستند برتری را به Y9a بدهند اما از نظر سرعت عملکرد Nova 7i نشان داد حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در بخش نرم‌افزاری نیز چون Y9a رابط کاربری نسبتاً جدیدتری داشت گوشی بهتری به حساب آمد وگرنه EMUI و اندروید ۱۰ موجود در این دو فرق زیادی با هم ندارد. بر این اساس، اگر شیوه طراحی و ظاهر مدرن‌تر، نمایشگر بدون ناچ، بزرگتر و درخشان‌تر و دوربین باکیفیت‌تر ملاک‌های انتخابتان برای گوشی بهتر است، پیشنهاد ما خرید هواوی Y9a خواهد بود ولی اگر سرعت عملکرد برایتان مهمتر است، هواوی Nova 7i همان گوشی است که می‌خواهید.

خرید گوشی هواوی Y9a

خرید گوشی هواوی Nova 7i

 

حالا که مقاله مقایسه نوا ۷ آی با هواوی Y9a را خواندید، کدام گوشی را بر دیگری ترجیح می‌دهید؟ نظر خود را همراه با دلیل با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: GSMArena.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: