نقد و بررسی تبلت اپل iPad 10.2 2020

نقد و بررسی تبلت اپل iPad 10.2 2020

مقرون‌ به ‌صرفه‌ترین آیپد همیشه گزینه وسوسه‌کننده و مناسبی برای کسانی بوده که به دنبال خرید ارزان‌ترین وسایل از دنیای تکنولوژی هستند و حالا این قضیه در مورد هشتمین نسل آیپد ۱۰٫۲ اینچی با تراشه A12 Bionic صادق است. اما آیا این تبلت می‌تواند همچون سایر آیپدهای اپل پرفروش باشد؟. با برتر دیجیتال همراه باشید و مقاله نقد و بررسی تبلت اپل iPad 10.2 2020 را بخوانید تا پاسخ سؤال مطرح شده را دریافت کنید.

مقدمه

صفحه نمایش آیپد ۱۰٫۲ اینچ ۲۰۲۰

معمولی‌ترین و ارزان‌ترین آیپد همواره یکی از محصولات باثبات اپل بوده و هیچ‌گاه تغییر نکرده است. این دستگاه بیشتر به درد کسانی می‌خورد که می‌خواهند با کمترین هزینه ممکن، تجربه کار کردن با یک تبلت را به دست بیاورند. شاید علت را جویا شوید. پاسخ بسیار ساده است زیرا آیپد ۱۰٫۲ اینچی ۲۰۲۰ مطابق انتظار کار می‌کند. البته شاید این تبلت در مقایسه با سایر آیپدها ظاهر مدرن و جذابی نداشته باشد اما قیمت ۳۲۹ دلاری که دارد، آن را به یک آلترناتیو مناسب به خصوص نسبت به تبلت‌های اندرویدی تبدیل می‌کند.

این وسیله فرصت استفاده کردن از سیستم عامل iPadOS را فراهم می‌کند به همین دلیل مطمئناً از بهترین سیستم نرم‌افزاری حال حاضر دنیا در تبلت‌ها و نرم‌افزارها و بازی‌های بهینه‌سازی شده و باکیفیت برای آن لذت خواهید برد. آیپد ۱۰٫۲ اینچی ۲۰۲۰ حتی از لوازم جانبی نظیر قلم اپل و کیبورد هوشمند که مخصوص افراد خلاق تولید شده‌اند نیز پشتیبانی می‌کند. بر این اساس، با در نظرگیری تمامی نقاط قوت، به راحتی می‌توانیم چشمانمان را روی حاشیه‌های مشکی رنگ ضخیم اطراف نمایشگر و شیوه طراحی قدیمی ببندیم.

حالا با یک تراشه پیشرفته‌تر، صفحه نمایش درخشان‌تر و ویژگی‌های نرم‌افزاری تازه‌تر، اپل iPad 10.2 2020 به یک انتخاب وسوسه‌کننده‌تر تبدیل شده است.

 

نقد و بررسی تبلت اپل iPad 10.2 2020 از نظر طراحی

شیوه طراحی این تبلت (صرف‌نظر از اندازه نمایشگر) تقریباً از زمان رونمایی از اولین آیپد ایر در سال ۲۰۱۳ بدون تغییر باقی مانده است؛ موضوعی که اگر با دقت به آن فکر کنید، شاید تعجب‌برانگیز باشد.

با این اوصاف، حال که می‌بینید اپل شیوه طراحی آیپدهای پرو ۲۰۲۰ و آیپد ایر ۲۰۲۰ را کنار گذاشته و سراغ همان ظاهر قدیمی و نوستالژیک رفته، نباید شوکه شوید. این دستگاه بر خلاف نمونه‌های پیشرفته و بالارده ظاهر چشمگیری ندارد اما در مجموع با در نظرگیری قیمت، باید آن را قابل قبول بدانیم.

درست مانند آیپد پایین‌رده سال گذشته، در این تبلت هم یک نمایشگر ۱۰٫۲ اینچی با حاشیه‌های ضخیم استفاده شده است. نوار مشکی بالایی محل قرارگیری دوربین سلفی ۱٫۲ مگاپیکسلی می‌باشد و در حاشیه پایینی نیز دکمه هوم و اسکنر Touch ID وجود دارد. اگرچه این شیوه بازگشایی قفل نمایشگر همچون Face ID موجود در آیپدهای پرو پرسرعت نیست و باید حتماً انگشت خود را روی سنسور بگذارید تا قفل دستگاه باز شود اما درست مانند سایر محصولات اپل که Touch ID دارند، این روش بیومتریکی نیز می‌تواند قابل‌اعتماد باشد و سریع کار کند.

Touch ID تبلت iPad 10.2 2020

در اطراف، دکمه‌های کاهش و افزایش صدا به چشم می‌خورند و در مدلی که امکان قرار دادن سیمکارت در آن وجود دارد نیز اسلات مربوطه را مشاهده خواهید کرد. در بالا یک دکمه پاور و در پایین هم پورت Lightning دیده می‌شوند. ابعاد آیپد ۱۰٫۲ اینچی ۲۰۲۰ ۲۵۰٫۶ * ۱۷۴٫۱ * ۷٫۵ میلی‌متر و وزن آن ۴۹۰ گرم برای مدل بدون سیمکارت و ۴۹۵ گرم برای مدل سیمکارت‌خور می‌باشد و در سه رنگ نقره‌ای، خاکستری و طلایی تولید شده است.

ظاهر آیپد ۱۰٫۲ اینچی ۲۰۲۰ نسبت به مدل‌های سال‌های قبل تغییری نکرده است

ایراد مربوط به شیوه طراحی این تبلت که از سال ۲۰۱۳ تغییری نکرده این است که از هفت سال پیش تا کنون اتفاقات زیادی رخ داده و استفاده از ظاهر محصولات قدیمی همیشه جوابگو نیست. مثلاً دو اسپیکر این دستگاه را در نظر بگیرید که در پایین و در یک مسیر قرار گرفته‌اند. این استراتژی در سال ۲۰۱۳ قابل قبول بود زیرا همه تبلت‌ها دارای خروجی یکسان بودند اما حالا بیشتر آنها اسپیکر استریو دارند. در واقع اینجا یکی از مواردی است که آیپد ۱۰٫۲ اینچی ۲۰۲۰ نمی‌تواند بدون اینکه بازطراحی شود، با دیگر آلترناتیوها رقابت کند.

البته لوازم جانبی تولید شده توسط اپل با این تبلت سازگار هستند. برای مثال، کیبورد هوشمند برای نوشتن ایمیل یا یادداشت‌برداری در مدارس انتخاب فوق‌العاده‌ای است ولی باز هم این صفحه کلید نمی‌تواند با کیبورد Magic Air آیپدهای پرو که ظاهر مدرن‌تر و بازطراحی‌شده‌ای دارند، برابری کند.

کیبورد مخصوص آیپد ۱۰٫۲ اینچی ۲۰۲۰

حتی کارایی قلم اپل نیز کاهش پیدا کرده چرا که خریداران آیپد ۱۰٫۲ اینچی ۲۰۲۰ باید از اولین نسل این قلم‌ها استفاده کنند که از طریق پورت Lightning شارژ می‌شود و نمی‌توان آن را به صورت مغناطیسی به کناره تبلت چسباند حال آنکه در سایر آیپدها امکان شارژ کردن بیسیم این قلم وجود دارد.

با توجه به پایین‌رده بودن این دستگاه و به خاطر قیمت پایینی که دارد، طبیعتاً می‌بایست برخی ملاحظات صورت می‌گرفت تا گران نشود اما هر چه زمان بگذرد، محدودیت‌های این آیپد استاندارد نیز خودشان را بیشتر نشان خواهند داد.

 

نقد و بررسی تبلت اپل iPad 10.2 2020 صفحه نمایش

همان‌طور که از نامش پیداست، این تبلت یک نمایشگر ۱۰٫۲ اینچی از نوع Retina LED دارد.

اندازه این صفحه نمایش همچون اندازه نمایشگر آیپد سال گذشته است اما این موضوع اصلاً تعجب‌آور نیست زیرا تغییر اندازه پنل ۹٫۷ اینچی مدل سال ۲۰۱۸ به یک پنل ۱۰٫۲ اینچی برای اولین بار در تاریخ یک آیپد رخ داده بود بنابراین به نظر نمی‌رسید اپل به این زودی‌ها تغییر جدیدی اعمال کند. بر این اساس، کسانی که تبلت سال گذشته را دارند نیازی نیست تبلت جدید را بخرند اما افرادی که صاحب تبلت‌های قدیمی‌تر هستند می‌توانند خرید iPad 10.2 2020 را یک تصمیم درست بدانند زیرا همچون آیپد ایر اصلی، حدود نصف اینچ نسبت صفحه نمایش به بدنه آن بیشتر است.

نمایشگر iPad 10.2 2020

در این میان، یک پیشرفت احساس می‌شود. اپل ادعا می‌کند که حداکثر روشنایی را به ۵۰۰ نیت ارتقا داده و اگرچه این اتفاق نمی‌تواند زیاد به چشم بیاید ولی این یعنی در فضاهای باز می‌توانیم به راحتی از این تبلت استفاده کنیم. در واقع زمانی متوجه این قضیه خواهید شد که دو تبلت را در کنار یکدیگر قرار دهید و مقایسه کنید.

در آزمایش SpynderX Pro که صفحه نمایش مورد بررسی واقع شد، نهایت روشنایی آیپد ۱۰٫۲ اینچی ۲۰۲۰ به ۵۱۱ نیت رسید که کمی از ادعای اپل بیشتر می‌باشد. حتی فضای رنگی sRGB نیز دقت ۹۸ درصدی خواهد داشت اما دقت ۷۳ درصدی گزینه AdobeRGB چندان باب میل کاربران آیپدهای پرو نخواهد بود.

نمایشگر LED آیپد ۱۰٫۲ اینچی ۲۰۲۰ کیفیت قابل قبولی دارد

طبیعی است که نمایشگر این تبلت در مقایسه با صفحه نمایش Liquid Retina IPS  آیپد پرو ۲۰۲۰ که نرخ بازسازی ۱۲۰ هرتزی دارد قابل‌مقایسه نخواهد بود ولی باید توجه کنید که این تبلت برای کسانی که کارهای گرافیکی یا بهتر بگوییم خلاقانه انجام می‌دهند، تولید نشده بنابراین صفحه نمایش LED با رزولوشن ۱۶۲۰ * ۲۱۶۰ و نرخ بازسازی ۶۰ هرتزی برای انجام کارهای معمول روزانه بسیار مناسب خواهد بود.

تنها مشکلی که در مورد نمایشگر این تبلت وجود دارد آن است که میان صفحه نمایش و پنل شیشه‌ای فاصله زیادی مشاهده می‌شود بنابراین وقتی روی نمایشگر را فشار می‌دهید، نوعی انعطاف‌پذیری احساس می‌کنید. این نکته در مجموع روی نمایشگر آیپد ۱۰٫۲ اینچی ۲۰۲۰ تأثیر منفی می‌گذارد اما این ایراد در آیپد ۱۰٫۲ اینچی سال گذشته نیز احساس می‌شد به همین دلیل نباید آن را پسرفت تلقی کنیم.

آیپد ۱۰٫۲ اینچی ۲۰۲۰ در دست

با ذکر این نکات، کسانی که می‌خواهند یک تبلت ارزان قیمت خریداری کنند، بعید است اصلاً به این موضوع توجهی داشته باشند یا اصلاً به آن اهمیتی بدهند.

 

نقد و بررسی تبلت اپل iPad 10.2 2020 از نظر عملکرد

یکی از بزرگترین نقاط ضعف تبلت ۱۰٫۲ اینچی سال ۲۰۱۹ تراشه آن بود. چیپست A10 Bionic اپل که قبلاً در آیفون ۷ استفاده شده بود، عملکرد چندان سریعی نداشت و حتی برای یک تبلت پایین‌رده نیز نمی‌توانست مناسب باشد. به علاوه، با چنین تراشه ضعیفی، همیشه اما و اگرها پیرامون انتشار آپدیت‌های نرم‌افزاری برای آن دستگاه وجود داشت.

خوشبختانه اپل به اعتراضات توجه کرده و در آیپد ۱۰٫۲ اینچی ۲۰۲۰ تراشه A12 Bionic را به همراه رم ۳ گیگابایتی قرار داده است. اگرچه این تراشه جدیدترین چیپست ساخته شده توسط کمپانی آمریکایی نیست و برای اولین بار در آیفون XS و آیفون XR استفاده شد اما مطمئناً نسبت به پارسال یک پیشرفت به حساب می‌آید به طوری که اپل ادعا کرده در مقایسه با A10 Bionic، عملکرد به میزان ۴۰ درصد بهبود یافته و سرعت عملکرد گرافیکی هم ۲ برابر شده است.

اما این ادعاها چه معنایی می‌دهند؟. خیلی ساده بگوییم که شما متوجه عملکرد سریع‌تر این تبلت خواهید شد اما نباید انتظاراتتان در حد و اندازه چیپست A14 Bionic به کار رفته در آیپد ایر ۲۰۲۰ و چیپست A12Z موجود در آیپد پرو ۲۰۲۰ بالا ببرید.

تراشه A12 Bionic در iPad 10.2 2020

با همه اینها، اپل iPad 10.2 2020 همچنان برای انجام کارهای روزمره سریع خواهد بود و هنگام اسکرول کردن در نرم‌افزارهایی مانند فیسبوک یا وبگردی در مرورگر سافاری، لگ و کندی سرعتی در آن احساس نخواهید کرد و حتی خواهید توانست برخی بازی‌های سرویس اپل آرکید را بدون هیچ مشکلی اجرا کنید. این آمار و ارقام برای یک تبلت پایین‌رده کاملاً قابل قبول است و این موضوع وقتی بااهمیت‌تر می‌شود که آن را با تبلت‌های اندرویدی مقایسه می‌کنیم. خوشبختانه این ادعاها در امتیازات بنچمارک نیز به اثبات می‌رسند.

تنها دفعه‌ای که ممکن است کندی سرعت را احساس کنید، هنگام اجرای همزمان دو نرم‌افزار است. اگرچه استفاده همزمان از دو اپلیکیشن (به خصوص در آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی) ویژگی پرطرفدار سیستم عامل iPadOS به شمار می‌رود ولی با رم ۳ گیگابایتی، آیپد ۱۰٫۲ اینچی ۲۰۲۰ به واقع نمی‌تواند عملکرد سریع آیپدهای گران‌قیمت‌تر را داشته باشد.

این تبلت پایین‌رده حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی دارد که از زمان آیفون ۷ که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد، شاهد آن نبوده‌ایم. صادقانه بگوییم که ظرفیت ۳۲ گیگابایتی برای بسیاری از افراد کافی نخواهد بود. بدتر آنکه شما می‌توانید از ۲۰ تا ۲۵ گیگابایت این حافظه استفاده کنید زیرا بقیه فضا را iPadOS اشغال خواهد کرد.

همچون آلترناتیوهای اندرویدی، اسلات مموری کارت microSD در این تبلت وجود ندارد بنابراین ناچار خواهید بود که با همان حافظه داخلی پیش‌فرض کنار بیایید. پیشنهاد ما این است که به جای نمونه ۳۲ گیگی، مدل ۱۲۸ گیگابایتی را خریداری کنید. اگر باز هم فکر می‌کنید به ظرفیت بیشتری نیاز دارید، باید کمی بیشتر پول بپردازید و آیپد ایر ۲۰۲۰ با حافظه ۲۵۶ گیگابایتی را بخرید.

 

نقد و بررسی تبلت اپل iPad 10.2 2020 از نظر باتری

اپل معمولاً ظرفیت باتری تبلت‌هایش را با واحد میلی‌آمپر بر ساعت نشان نمی‌دهد به همین دلیل مقایسه کردن آنها با تبلت‌های اندرویدی (حداقل از این نظر) کار سختی خواهد بود. به هر حال، در iPad 10.2 2020 یک باتری ۳۲٫۴ وات بر ساعت به کار رفته بنابراین می‌توانیم به مدت ۱۰ ساعت از این دستگاه استفاده کنیم. گویا اپل دوست دارد عملکرد تبلت‌هایی که تولید می‌کند را از نظر دوام باتری ثابت و بدون تغییر نگه دارد.

خوشبختانه ادعای اپل در مورد دوام باتری این تبلت به واقعیت تبدیل شد و آیپد ۱۰٫۲ اینچی ۲۰۲۰ توانست ۱۰ ساعت و ۳۴ دقیقه دوام بیاورد. در شرایط واقعی هم با توجه به کاری که شما انجام می‌دهید، دوام منبع نیرو متفاوت خواهد بود. مثلاً اجرای بازی‌ها انرژی باتری را سریع‌تر خالی خواهد کرد اما همچنان می‌توانید با خیالی آسوده در طول یک روز وبگردی کرده و یا ایمیل‌های خود را چک کنید.

آنباکسینگ iPad 10.2 2020

درون جعبه، یک شارژر ۲۰ واتی وجود دارد تا نسبت به شارژر ۱۲ واتی فروخته شده همراه با آیپدهای قدیمی‌تر یک پیشرفت به حساب بیاید. این شارژر مربعی شکل شبیه شارژر آیفون ۱۱ پرو است و این یعنی به جای USB-A، باید کابل Lightning به USB-C داشته باشید. شارژر سریع‌تر قطعاً یک اتفاق مثبت خواهد بود اما نباید فکر کنید سرعت شارژ زیاد خواهد شد چرا که در عرض ۳۰ دقیقه، تنها ۱۶ درصد باتری را پر خواهد کرد.

 

نقد و بررسی تبلت اپل iPad 10.2 2020 از نظر دوربین

یک نکته را صادقانه بگوییم. هیچ‌وقت نباید یک تبلت را به خاطر دوربینش خریداری کنید و اپل نیز کاملاً به این قضیه واقف است به همین دلیل دوربین اصلی آیپد ۱۰٫۲ اینچی ۲۰۲۰ در مقایسه با مدل پارسال بدون تغییر باقی مانده است.

در قاب پشتی یک لنز ۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 به کار رفته است. تصاویری که این لنز در شرایط پرنور می‌گیرد جزئیات زیادی نداشته و رنگ‌هایشان چندان پویا نیست بنابراین به هیچ عنوان نمی‌توان وضوح آنها را با عکس‌هایی که با آیفون‌ها می‌گیریم، مقایسه کنیم. در این میان، حتی فلاش LED هم تعبیه نشده است. با این وجود، اگر می‌خواهید از اپلیکیشن مخصوص واقعیت افزوده استفاده کنید یا چیزی را از طریق FaceTime به دوستتان نشان دهید، این لنز می‌تواند به کارتان بیاید.

لنز دوربین آیپد 10.2 2020

با برگرداندن تبلت، خواهید دید که در بالای نمایشگر یک لنز ۱٫۲ مگاپیکسلی به عنوان دوربین سلفی به کار رفته که می‌تواند فیلم‌های 720p ضبط کند. البته اپل می‌توانست به خاطر شرایط موجود در دنیا و نیاز مبرم به نرم‌افزارهای تماس تصویری، در اینجا از یک لنز باکیفیت‌تر استفاده کند. در مجموع اگر می‌خواهید به صورت تصویری چت کنید، این دوربین عملکرد قابل‌قبولی خواهد داشت اما به هیچ عنوان عکس‌های سلفی باکیفیتی نخواهد گرفت.

 

نقد و بررسی تبلت اپل iPad 10.2 2020 از نظر نرم‌افزار

این دستگاه به صورت پیش‌فرض از سیستم عامل iPadOS 14 و تمام امکانات تازه آن استفاده می‌کند بنابراین تجربه جامع و کاملی از کار کردن با یک تبلت به شما اعطا خواهد کرد. اگر قبلاً یک آیپد قدیمی‌تر داشتید، ممکن است از نحوه نامگذاری سیستم‌های نرم‌افزاری اپل گیج شوید اما نگران نباشید چرا که با همان سیستم عاملی روبه‌رو خواهید شد که فقط تغییرات جزئی دارد.

یکی از مهمترین امکانات جذاب iPadOS 14 ویژگی Scribble است که دست‌نوشته‌های شما در اپلیکیشن Notes را با دقت بسیار بالایی به متن تبدیل و فرمت آنها را نیز اصلاح می‌کند. البته این قابلیت مختص نرم‌افزار نامبرده نخواهد بود زیرا امکان تبدیل دست‌نوشته‌ها به متن در هر جایی از iPadOS 14 وجود دارد. تنها محدودیت موجود آن است که باید از قلم اپل استفاده کنید بنابراین تبلت نمی‌تواند یادداشت‌های نوشته شده با انگشت را به متن تبدیل نماید.

قلم آیپد

شاید این ویژگی نتواند همچون تایپ کردن کاربردی باشد اما برای دانش‌آموزانی که از آیپد برای یادداشت‌برداری بهره می‌گیرند، یک گزینه و ابزار فوق‌العاده خواهد بود. شما می‌توانید کلمات موجود در تصاویر و نمودارها را انتخاب کرده و آنها را جابه‌جا کنید و یا آنها را به متن تبدیل کرده و برای دوستانتان بفرستید.

علاوه بر ویژگی‌های مختص آیپدها مانند Scribble و تقسیم صفحه نمایش و حالت چند برنامگی، iPadOS بهتر از بسیاری از تبلت‌های اندرویدی کار خواهد کرد و اپلیکیشن‌های مخصوص آن نیز به خوبی بهینه‌سازی شده‌اند.

 

جمع‌بندی

آیپد ۱۰٫۲ اینچی ۲۰۲۰ مهمترین مشکل تبلت سال قبل که تراشه بود را حل کرده است. چیپست A12 Bionic اپل که در آیفون XS هم استفاده شده، شاید جدیدترین محصول اپل نباشد اما نسبت به تبلت پارسال یک پیشرفت قابل‌ملاحظه به حساب می‌آید. به علاوه، این تراشه سبب افزایش کارایی آیپد نیز شده که از آن جمله می‌توانیم به Scribble اشاره کنیم که از عناصر یادگیری ماشینی موجود در A12 Bionic بهره می‌برد.

جدای از این نکته، اپل iPad 10.2 2020 تقریباً همانی است که در گذشته دیده بودیم. این تبلت دقیقاً شیوه طراحی قدیمی را داشته اما نمایشگرش این‌بار درخشان‌تر شده است. به علاوه، این دستگاه با اولین نسل قلم اپل هم سازگار شده تا بتوانید طراحی و نقاشی کنید. همچنین، امکان اتصال کیبورد هوشمند نیز وجود دارد تا لذت تایپ کردن در یک تبلت را به ارمغان بیاورد و همچون سایر آیپدها دست کاربران را بازتر کرده باشد.

تنها اعتراضی که به این تبلت وارد است، حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی آن می‌باشد که حقیقتاً در سال ۲۰۲۰ کافی نخواهد بود زیرا سایز اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها بسیار زیاد شده و این نکته که باید بخشی از آن را در اختیار iPadOS قرار دهید و فضای کمتری برای ذخیره نرم‌افزارها، فایل‌ها و تصاویر خواهید داشت، قضیه را ناامیدکننده‌تر خواهد کرد.

با همه اینها، در مجموع آیپد ۱۰٫۲ اینچی ۲۰۲۰ یک تبلت پایین‌رده مقرون به صرفه با ارزش خرید بالاست و با قیمت منصفانه‌ای که دارد، انتظارات بسیاری از افراد را برآورده خواهد کرد.

نظر برتر دیجیتال

شاید این تبلت همچون آیپد پرو یا آیپد ایر شیوه طراحی مدرنی نداشته باشد اما به خاطر پیشرفت چشمگیری که نسبت به مدل پیشین در آن حاصل شده، می‌توانیم خرید آن را به شما پیشنهاد کنیم.

 

نقاط قوت

  • قیمت مناسب و ارزان
  • صفحه نمایش بزرگ و درخشان
  • سازگاری با لوازم جانبی اپل

 

نقاط ضعف

  • حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی ناکافی
  • اسپیکرهای قرار گرفته به سمت پایین
  • دوربین سلفی ضعیف

خرید آیپد ۱۰٫۲ اینچی ۲۰۲۰

 

 

نظر شما در مورد آیپد ۱۰٫۲ اینچی ۲۰۲۰ چیست؟

 

منبع: techadvisor.co.uk

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: