نقد و بررسی iPhone 12

نقد و بررسی اپل iPhone 12

بیش از یک دهه از زمان معرفی اولین آیفون توسط اپل می‌گذرد اما هر دفعه که این شرکت از گوشی جدیدی رونمایی می‌کند، سبب شکست خوردن پرچمداران اندرویدی می‌شود. این‌بار هم اپل چهار موبایل را در قالب دو سری آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو وارد بازار کرده اما انتظار می‌رود مدل آیفون ۱۲ بیش از سایرین مورد استقبال واقع شود. این گوشی، نسبت به مدل‌های سال قبل بیشترین پیشرفت را داشته و حالا از شیوه طراحی جدیدتر، نمایشگر بهتر، دوربین پیشرفته‌تر و . . . بهره می‌برد. اما iPhone 12 چه‌قدر می‌تواند خودش را به اثبات برساند؟. آیا واقعاً این موبایل از پرچمداران اندرویدی بهتر است و یا اپل با معرفی آن اشتباه کرده است؟. با برتر دیجیتال همراه باشید تا در نقد و بررسی اپل iPhone 12 به این سؤالات پاسخ دهیم.

مشخصات فنی

تراشهA14 Bionic تولید شده با فناوری لیتوگرافی ۵ نانومتری و مجهز به موتور نورونی ۱۶ هسته‌ای
پردازنده گرافیکیApple GPU چهار هسته‌ای
صفحه نمایش۶٫۱ اینچی Super Retina XDR با رزولوشن ۲۵۳۲ * ۱۱۷۰ و مجهز به موتور بازخورد لمسی و تکنولوژی True Tone و دارای کیفیت HDR
بدنه·      ابعاد: ۱۴۶٫۷ * ۷۱٫۵ * ۷٫۴ میلی‌متر

·      وزن: ۱۶۴ گرم

·      دارای تأییدیه ضد آب و گرد و غبار IP68

دوربیندوگانه:

·      ۱۲ مگاپیکسلی اصلی با گشودگی دیافراگم f/1.6 و مجهز به OIS و لنز 7P

·      ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید با گشودگی دیافراگم f/2.4 و مجهز به تکنولوژی Deep Fusion و دارای کیفیت Smart HDR 3

دوربین سلفی۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2
امکانات عکسبرداری و فیلمبرداری·      دارای گزینه عکسبرداری در شب

·      دارای گزینه عکسبرداری پرتره

·      امکان ضبط ویدیو با کیفیت Dolby Vision HDR

حافظه رم۴ گیگابایت
حافظه داخلی·      ۶۴ گیگابایت

·      ۱۲۸ گیگابایت

·      ۲۵۶ گیگابایت

باتری·      ۲۸۱۵ میلی‌آمپر بر ساعت

·      پشتیبانی از شارژ سریع ۲۰ واتی

·      پشتیبانی از تکنولوژی شارژ بیسیم

·      سازگار با MagSafe

سایر امکانات·      Face ID

·      اسپیکرهای استریو

·      دارای تأییدیه IP68 و مقاوم در برابر آب تا عمق ۶ متر

اتصالات·      5G

·      Gigabit LTE

·      دو سیمکارت با پشتیبانی از eSIM

·      GPS، GLONASS، Galileo، QZSS و BeiDou

·      پشتیبانی از شبکه Wi-Fi 6 with MIMO

·      بلوتوث ۵

·      NFC و دارای حالت Reader

·      دارای چیپست Ultra-Wideband

رنگ‌ها·      مشکی

·      سفید

·      قرمز

·      سبز

·      آبی

 

نقد و بررسی اپل iPhone 12 از نظر طراحی

قاب پشتی آیفون ۱۲

شیوه طراحی آیفون ۱۲ شباهت زیادی به آیفون ۴ اس معرفی شده در سال ۲۰۱۱ دارد. شاسی این موبایل مربعی شکل با پوشش شیشه‌ای در جلو و عقب است. ظاهر مربعی شکل یعنی آیفون ۱۲ را می‌توان بدون نگهدارنده‌ای روی قسمت پایینی یا بالایی فریم خودش ایستاده قرار داد. بدنه تنها قسمت این گوشی است که بازطراحی شده است وگرنه جلو و عقب آن شباهت زیادی به آیفون ۱۱ دارد و تنها اقدامی که اپل صورت داده تا میان دو خط تولید محصولات امسال و پارسال تفاوت به وجود بیاید، اضافه کردن رنگ‌های جدید به خانواده آیفون ۱۲ می‌باشد.

این بدان معناست که آن ناچ ناخوشایند همچنان در بالای نمایشگر وجود دارد هرچند در مواقعی که دارید با گوشی کار می‌کنید، مزاحمتان نمی‌شود زیرا مانع نمایش محتواها نخواهد شد و بیشتر در حاشیه غرق می‌گردد. حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش هم باریک‌تر شده‌اند و همین اتفاق دست اپل را بازتر کرده تا گوشی را کامپکت‌تر و فشرده‌تر بسازد.

نقد و بررسی اپل iPhone 12 از نظر طراحی

آیفون ۱۲، کامپکت‌ترین گوشی 5G دنیا

دکمه‌های آیفون ۱۲ دقیقاً در جایی که باید، قرار گرفته‌اند و به آسانی می‌توان انگشت خود را روی آنها گذاشت. دکمه پاور در سمت راست و دکمه‌های کاهش و افزایش صدا و بیصدا کردن در سمت چپ حضور دارند. کلیک‌شوندگی این دکمه‌ها حتی وقتی گوشی را در قاب گذاشته‌اید نیز بسیار بالاست و از این نظر نمی‌توان ایراد گرفت. پورت Lightning در پایین و بین بریدگی‌های اسپیکر جای‌گیری کرده است. با توجه به اینکه امروزه اکثر گوشی‌ها پورت USB-C دارند، ای کاش اپل نیز USB-C را جایگزین Lightning می‌کرد.

تمام اعضای خانواده آیفون ۱۲ در جلوی خود از پوشش شیشه‌ای – سرامیکی بهره برده‌اند که بنا بر ادعای اپل استحکام آن حالا به میزان ۴ برابر افزایش پیدا کرده است. با این وجود، همچنان پیشنهاد می‌شود که سعی نکنید آزمایش‌های استقامتی مختلف را انجام دهید زیرا هر چه که باشد، شیشه، شیشه است و خاصیت شکنندگی خودش را خواهد داشت به همین دلیل اگر می‌خواهید صفحه نمایش این گوشی آسیبی نبیند و روی آن خط و خش باقی نماند، توصیه ما استفاده از یک گلس مناسب است. در قاب پشتی هم شیشه مقاوم تولید شده توسط شرکت Corning استفاده شده است.

نمایشگر پرچمدار اپل

اپل iPhone 12؛ یکی از سبک‌ترین گوشی‌های دنیا

شگفت‌انگیزترین قسمت آیفون ۱۲، وزنش است. اگر قبلاً از آیفون ۱۱ استفاده کرده باشید، بعد از بلند کردن iPhone 12 واقعاً از سبک بودن آن تعجب خواهید کرد. احساس خوشایند و فوق‌العاده‌ای که این موبایل به شما اعطا می‌کند شاید عجیب نباشد اما به خاطر وزن کم، این‌گونه فکر خواهید کرد که یک اسباب‌بازی را در دست گرفته‌اید. شاید شما هم مبدل‌های USB-C زیادی داشته باشید اما باید از کابلی استفاده کنید که از تکنولوژی USD-PD-30. 2.2A/9v پشتیبانی می‌کند تا بتوانید گوشی‌های خانواده آیفون ۱۲ را با سرعت زیاد شارژ کنید.

 

نقد و بررسی اپل iPhone 12 از نظر صفحه نمایش

نقد و بررسی اپل iPhone 12 از نظر صفحه نمایش

آیفون ‍۱۲ نمایشگر ۶٫۱ اینچی از نوع Super Retina XDR دارد. اندازه صفحه نمایش همانی است که پیش از این در آیفون ۱۱ و آیفون ایکس آر دیده بودیم اما اپل حالا سراغ یک پنل OLED رفته است. این شرکت معمولاً بهترین صفحه نمایش‌ها را در گوشی‌هایی که تولید می‌کند، قرار می‌دهد و حالا iPhone 12 نیز از این قاعده مستثنی نیست. نمایشگر Super Retina XDR این تلفن همراه دارای بیشترین حد روشنایی، کنتراست، زاویه دید و دقت رنگ است. نهایت روشنایی این موبایل به مقدار ناچیزی کمتر از آیفون ۱۲ پرو خواهد بود اما در مجموع وقتی دارید در زیر نور خورشید با گوشی کار می‌کنید یا فیلم HDR می‌بینید، مشکلی برایتان به وجود نخواهد آورد.

علی‌رغم اینکه پنل این گوشی OLED است ولی گزینه صفحه نمایش همیشه روشن (AOD) برایش در نظر گرفته نشده است. اگر این ویژگی همان چیزی است که در موبایل فعلی خود به استفاده کردن از آن عادت کرده‌اید، قطعاً از عدم حضورش در آیفون ۱۲ ناراحت خواهید شد.

ناچ گوشی جدید اپل

تنها نکته منفی پیرامون نمایشگر Super Retina XDR آیفون ۱۲ این است که نرخ بازسازی آن هنوز ۶۰ هرتزی است. در صورتی که قبلاً گوشی داشتید که از نرخ بازسازی ۹۰ یا ۱۲۰ هرتزی بهره می‌برد، به راحتی و خیلی سریع متوجه این اختلاف سرعت خواهید شد هرچند بعد از چند ساعت کار کردن با آن کنار خواهید آمد. شاید بهتر می‌بود اپل این گوشی را با نرخ بازسازی ۱۲۰ هرتزی تولید و روانه بازار می‌کرد ولی حالا که آیفون ۱۲ این ویژگی را ندارد، نباید این موضوع شما را از خرید آن منصرف کند.

 

نقد و بررسی اپل iPhone 12 از نظر دوربین

روی کاغذ، مشخصات فنی دوربین آیفون ۱۲ قابل‌مقایسه با پرچمداران اندرویدی نیست. در واقع اپل از همان سنسورها و ساختارهایی استفاده کرده که پیش از این در گوشی‌های سری آیفون ۱۱ وجود داشت و تنها وجه تمایز موبایل امسال، گشودگی دیافراگم f/1.6 عریض‌تر و لنز جدید 7P می‌باشد. این توضیحات یعنی لنز اصلی همچنان ۱۲ مگاپیکسلی و لنز اولترا واید نیز ۱۲ مگاپیکسلی است. صرف‌نظر از اعداد و ارقام مربوط به مشخصات فنی، عملکرد دوربین آیفون ۱۲ عالی است زیرا می‌تواند بدون توجه به محیط و نحوه نورپردازی، عکس‌های باکیفیتی بگیرد.

در این میان، چندین مشکل به کرات مشاهده خواهند شد؛ اولاً، ظاهر تصاویری که در محیط‌های سربسته گرفته شده‌اند، گرم‌تر است و دوماً، پرش نور در لنز آیفون ۱۲ به دفعات تکرار می‌شود و به واقع بسیار بیشتر از آن چیزی است که تا کنون در دیگر گوشی‌ها دیده‌ایم. دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی هم عکس‌های باکیفیتی می‌گیرد و گزینه‌های عکسبرداری در شب یا همان Night Mode و تکنولوژی Deep Fusion در بهتر شدن عملکرد آن در شرایط کم نور کمک شایانی کرده‌اند. میان کیفیت تصاویر ثبت شده با لنز اصلی و اولترا واید تفاوت زیادی وجود دارد. سامسونگ و سایر شرکت‌های سازنده گوشی‌های اندرویدی سعی کرده‌اند به خوبی این فاصله را از بین ببرند بنابراین اگر اپل نیز همین کار را می‌کرد، فوق‌العاده می‌شد.

دو لنز ۱۲ مگاپیکسلی در آیفون ۱۲

ضبط فیلم‌های باکیفیت، دیگر نقطه قوت آیفون ۱۲ است. این ویدیوها ظاهر فوق‌العاده‌ای داشته و سیستم ثابت‌سازی تصاویر در آنها به خوبی کار می‌کند. بر خلاف گلکسی اس ۲۰ پلاس که تراشه Exynos 990 دارد و معمولاً بعد از ضبط چند فیلم با کندی سرعت مواجه می‌شود، این محصول اپل حتی پس از ضبط ویدیوهای 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه و کیفیت Dolby Vision نیز عملکردی روان دارد.

آیفون ۱۲ تجربه عالی از عکسبرداری و فیلمبرداری به شما اعطا کرده و تقریباً اسباب رضایت همگان را فراهم خواهد کرد. برای عکاسان حرفه‌ای اما، خبری از گزینه عکسبرداری Pro برای کنترل ISO، نورپردازی، سرعت شاتر و . . . در نرم‌افزار دوربین نیست. بنابراین جهت استفاده از این گزینه‌ها باید از اپ‌استور اپلیکیشن‌های مناسب را دانلود کنید.

 

نقد و بررسی اپل iPhone 12 از نظر عملکرد

نقد و بررسی آیفون ۱۲ از نظر عملکرد

وقتی داریم در مورد یک آیفون صحبت می‌کنیم، عملکرد تنها قسمتی است که نباید بابتش نگران باشیم. اپل ادعا می‌کند که تراشه A14 Bionic به کار رفته در آیفون ۱۲ نسبت به سایر چیپست‌های استفاده شده در گوشی‌های هوشمند به میزان ۵۰ درصد چه در بخش CPU و چه در بخش GPU عملکرد سریع‌تری دارد. با توجه به اینکه تراشه A13 Bionic حاضر در آیفون ۱۱ همچنان سریع‌تر از سایر تراشه‌هاست، حتماً نیازی نیست تا ادعای اپل در مورد A14 Bionic به اثبات برسد. البته شاید امتیازات بنچمارک برخی از گوشی‌های اندرویدی از آیفون ۱۲ بیشتر باشد اما نمی‌توانیم عملکرد آنها را همیشه پایدار بدانیم.

اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها در این موبایل با سرعت قابل قبول و بالایی اجرا می‌شوند و حتی وقتی داریم فیلم‌های ۵ دقیقه‌ای 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه با کیفیت HDR ضبط می‌کنیم نیز کندی سرعت احساس نخواهد شد. به علاوه، این گوشی به هیچ عنوان داغ نخواهد کرد چرا که A14 Bionic ساخته شده با فرآیند لیتوگرافی ۵ نانومتری آن را بسیار کم مصرف کرده است. به هر حال، امتیازات بنچمارک نیز نشان می‌دهند که آیفون ۱۲ چه‌قدر قدرتمند است. اگرچه پرچمداران اندرویدی با نرخ‌های بازسازی بالا نیز سریع‌تر شده‌اند اما فعلاً آیفون‌ها گوشی‌هایی هستند که به سختی می‌توان آنها را از نظر عملکرد و روان بودن سیستم نرم‌افزاری شکست داد.

سرعت آیفون ۱۲ از بسیاری از گوشی‌های اندرویدی بیشتر است

بنچمارک گوشی جدید اپل

جایی که آیفون ۱۲ از دیگر رقبای خود عقب‌تر است، رم می‌باشد. در ویدیوهای کالبدشکافی متعددی تا کنون تأیید شده که سری آیفون ۱۲ رم ۴ و سری آیفون ۱۲ پرو رم ۶ گیگابایتی دارند. البته هنگام انجام کارهای روزانه، رم ۴ گیگابایتی مشکلی ایجاد نخواهد کرد. با این حال، اگر شما از جمله اشخاصی هستید که در گوشی‌های اندرویدی خود به صورت همزمان چندین نرم‌افزار را اجرا کرده و مدام میان آنها سوئیچ می‌کنید، احتمالاً متوجه کندی سرعت در زمان اجرای دوباره برنامه‌ها در آیفون ۱۲ خواهید شد.

با این وجود، این قضیه حادی نیست زیرا اکثر اپلیکیشن‌ها با مموری ارتباط خوبی برقرار می‌کنند و به سرعت اجرا می‌شوند اما هر چه که باشد این موضوع تأثیر منفی بر نحوه کار کردن بسیاری از افراد می‌گذارد. به طور کلی مشکلی به خاطر محدود بودن ظرفیت رم در آیفون ۱۲ احساس نخواهید کرد مگر آنکه بخواهید نرم‌افزارها و بازی‌های سنگین را اجرا کرده و مدام میان آنها سوئیچ کنید.

وقتی اپل از آیفون‌های جدید خود در مراسم اکتبر ۲۰۲۰ رونمایی کرد، روی 5G بودن آنها مانور زیادی داد. با این وجود، شبکه نسل ۵ ارتباطات هنوز در بسیاری از کشورها و نقاط دنیا در دسترس نیست. شاید 5G تا چند سال آینده یک مزیت به حساب بیاید اما فعلاً فاکتور مهم و تعیین‌کننده‌ای نیست که به خاطر آن لازم باشد حتماً یک گوشی آیفون 5G بخرید.

نقد و بررسی اپل iPhone 12 از نظر باتری

اگر ظاهر آیفون ۱۲ را در نظر بگیرید، به این فرضیه خواهید رسید که این گوشی نمی‌تواند در زمینه دوام باتری حرف زیادی برای گفتن داشته باشد. شاید پس از یک روز استفاده از این موبایل ۳۰ درصد از ظرفیت باتری باقی بماند. ضمن اینکه امکان دارد پس از یک ساعت مکالمه در طول روز و انجام برخی کارها، لازم باشد گوشی را در ساعت ۹ شب به شارژ بزنید. به هر ترتیب با در نظر گرفتن سایز آیفون ۱۲، متوجه خواهید شد که دوام باتری آن چشمگیر بوده و فرضیه ایجاد شده باطل است. در بازار نمی‌توان گوشی اندرویدی زیادی پیدا کرد که با این ابعاد کوچک، دوام باتری طولانی‌مدتی داشته باشد. حتی با وجود ظرفیت بیشتر منبع نیروی پرچمدارانی نظیر سری گلکسی اس ۲۰، باتری آنها از باتری آیفون ۱۲ استقامت کمتری دارد.

 

نقد و بررسی اپل iPhone 12 از نظر نرم‌افزار

نقد و بررسی اپل iPhone 12 از نظر نرم افزار

کار کردن با iOS 14 تقریباً شبیه همان نسخه‌هایی است که پیش از این در دیگر آیفون‌ها دیده بودید. اپل سعی کرده با افزودن قابلیت پشتیبانی از ویجت‌ها، هوم اسکرین این سیستم عامل را دگرگون کند. به علاوه، حالا گزینه تغییر مرورگر و اپلیکیشن مدیریت ایمیل پیش‌فرض نیز اضافه شده تا بتوانید از نرم‌افزارهای متفرقه بهره ببرید. مطابق معمول، اپل امکانات حفاظت از حریم شخصی را نیز بهبود بخشیده و حالا گزینه‌ای برای اعطای مجوز به دستیابی به برخی تصاویر به خصوص را اضافه کرده است. به علاوه، حالت تصویر در تصویر (PiP) هم بالأخره به iOS 14 آمده و این یعنی می‌توانید همزمانی که دارید وبگردی می‌کنید یا یادداشت‌های خود را می‌نویسید، در نتفلیکس فیلم ببینید و یا تماس تصویری برقرار نمایید.

با همه اینها، iOS هنوز هم محدودیت‌های خاص خودش را دارد که از آن جمله می‌توانیم به نبود گزینه ضبط تماس‌ها اشاره کنیم و بخش مرکز اعلانات نیز همچنان باید متنوع‌تر شود زیرا بر خلاف چیزی که در اندروید وجود دارد، پاسخگوی نیازهای ما نخواهد بود. در هر صورت، اگر می‌توانید با سیستم نرم‌افزاری فوق‌العاده امن اپل کنار بیایید، می‌توانید در iOS از بازی‌ها و اپلیکیشن‌های باکیفیت لذت ببرید.

 

جمع‌بندی

اگر می‌خواهید یک گوشی پرچمدار با ابعاد استاندارد داشته باشید که می‌تواند بسیاری از انتظاراتتان را برآورده کند و صفحه نمایش باکیفیت، شیوه طراحی جذاب، باتری بادوام، دوربین توانمند و عملکرد سریعی داشته باشد، آیفون ۱۲ تنها گوشی خواهد بود که همه این موارد را با خودش به ارمغان آورده است. خیلی ساده و رک بگوییم که هیچ گوشی اندرویدی وجود ندارد که این شکلی باشد و یارای رقابت با آیفون ۱۲ را داشته باشد. به مزایای گفته شده، این نکته را هم بیفزایید که می‌توانید تا چهار سال آینده و با خیالی آسوده، با این گوشی کار کنید بنابراین با آپدیت‌های نرم‌افزاری آتی، قطعاً از چیزی که هست، بهتر خواهد شد.

اگر گوشی فعلی شما آیفون ایکس اس یا آیفون ۱۱ است، پیشنهاد نمی‌کنیم که به جای آن آیفون ۱۲ را بخرید اما چنان‌چه موبایل شما آیفون ایکس یا حتی قدیمی‌تر است، خرید آیفون ۱۲ مطمئناً تصمیم درستی خواهد بود. به علاوه، در صورتی که به هر دلیلی دیگر از پرچمداران اندرویدی خسته شده‌اید، آیفون ۱۲ همان گوشی است که باید بخرید.

 

نقاط قوت

  • عملکرد سریع و عالی
  • شیوه طراحی جذاب و مدرن
  • دوربین توانمند

 

نقاط ضعف

  • نبود شارژر در جعبه
  • ناچ بزرگ

 

خرید گوشی آیفون ۱۲

 

حال که نقد و بررسی اپل iPhone 12 به اتمام رسیده، به نظر شما مزیت اصلی این گوشی چیست؟. ایده‌های خود را با ما و دیگران در میان بگذارید.

 

منبع: neowin.net

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: