اپل در مذاکره با TSMC برای ساخت تراشه ۳ نانومتری در ایالات متحده

اپل در مذاکره با TSMC برای ساخت تراشه ۳ نانومتری در ایالات متحده

بنابر اخبار منتشر شده اپل و TSMC در حال مذاکره برای انتقال تولید تراشه ۳ نانومتری در ایالات متحده هستند. TSMC به تازگی یک خط تولید جدید تراشه در فینیکس، آریزونا ایجاد خواهد کرد و بر تولید محصولات نیمه هادی در ایالات متحده تمرکز می‌کند. این کارخانه، کار خود را از سال ۲۰۲۴ میلادی (۱۴۰۳ شمسی) شروع خواهد کرد.

تراشه ۳ نانومتری امسال عرضه خواهند شد

اگر نمی‌دانید این تراشه‌ها چه فایده‌ای دارند فقط کافیست در مورد آن‌ها کمی تحقیق کنید تا به فواید و تاثیر این نوع تراشه‌ها بر تکنولوژی مطلع شوید. هر چقدر تکنولوژی ساخت نودهای تراشه‌ها کاهش پیدا می‌کند و سایز نانومتری آن‌ها کاهش می‌یابد، ترانزیستورهای بیشتری می‌توان در آن تعبیه کرد و در همین راستا توانایی و قدرت عملیات چیپست نیز افزایش بیشتری می‌یابد.

کارخانه تولید چیپست TSMC

پیش از این، سامسونگ و TSMC تنها شرکت‌هایی بودند که در زمینه فرآیند تولید چیپست نوآوری کردند. سامسونگ توانسته بود با تولید چیپست ۴ نانومتری تحولی در این زمینه ایجاد کند که متاسفانه تراشه‌ها ساخت این شرکت به سرعت گرم و داغ می‌شدند. همین مسئله باعث شد که شرکت TSMC در زمینه ساخت تراشه بی‌رقیب شود و شرکا زیادی را جذب کند. به همین دلیل سامسونگ تصمیم گرفت از تمرکز بر روی تراشه ۴ نانومتر صرف نظر کند و روی تولید تراشه ۳ نانومتری کار کند. در نتیجه این تلاش‌های سامسونگ، این شرکت کره‌ای به زودی تراشه‌های ۳ نانومتری را عرضه خواهد کرد. در مقابل، TSMC تولید تراشه ۳ نانومتری A17 Bionic را برای آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ اولترا در سال آینده آغاز خواهد کرد.

تراشه‌ها TSMC در گوشی‌های اپل

اپل و TSMC سالیان است که همکاری زیادی با یکدیگر دارند و کمپانی اپل تقریبا ۲۵ درصد درآمد این شرکت تایوانی را به خود اختصاص داده است. بیایید به تراشه‌های قبلی اپل با استفاده از فرآیندهای مختلف تولید نگاه کنیم.

آیفون ۱۱ با تراشه Apple A13 Bionic عرضه شد که از یک نود ۷ نانومتری ساخت TSMC استفاده می‌کرد و حدود ۸٫۵ میلیارد ترانزیستور را در خود جای می‌داد. امسال اپل مدل آیفون ۱۴ پرو را با A16 Bionic معرفی کرد که از نود ۵ نانومتری پیشرفته TSMC استفاده می‌کند و حدود ۱۶ میلیارد ترانزیستور روی این تراشه وجود دارد. به تازگی نیز این شرکت تراشه‌ساز اعلام کرد که یک تراشه 2 نانومتری توسعه داده است که حدود ۵۰ میلیارد ترانزیستور را در فضایی به اندازه یک ناخن، جای می‌دهد.

تولید چیپست در کشوری غیر از چین و تایوان

شرکت‌های آمریکایی در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های خود را از چین و تایوان به کشورهای دیگری چون هند، ویتنام، تایلند و سایر کشورهای جنوب آسیا منتقل می‌کنند. دلیل این مسئله بر اثر عواملی مانند شیوع کرونا و افزایش تنش‌ها میان چین و آمریکا بیان شده است. از سوی دیگر، چین می‌خواهد در تولید تراشه و… به خودکفایی برسد. تنش‌ها نیز میان چین و تایوان بسیار بالا است؛ بنابراین برای اپل، انتقال تولید تراشه به دور از چین و تایوان منطقی است.

کارخانه تولید تراشه فینیکس منتظر خروج تراشه‌های ۵ نانومتری از چرخه بازار به جهت شروع فعالیت با تراشه‌های جدید است. پس از اتمام حضور تراشه‌ها قدیمی، اپل و TSMC به احتمال زیاد تولید تراشه ۳ نانومتری را به ایالات متحده منتقل خواهند کرد. با این حال، حتی اگر اپل و TSMC شروع به ساخت تراشه در ایالات متحده کنند، هنوز موانع زیادی در جلو روی آنان وجود خواهد داشت که در برخی تحلیل‌ها نیز عنوان شده ممکن است کاهش کامل وابستگی اپل به چین نزدیک به ۸ سال برای این شرکت طول خواهد کشید.

چین به علت موانع لجستیکی کمتر و زنجیره تامین بسیار قدرتمند، مزایا فراوانی را برای شرکت‌های مختلف فراهم آورده است. بنابراین اگر TSMC تصمیم بگیرد که ساخت تراشه‌های ۳ نانومتری را در ایالات متحده آغاز کند، این از زنجیره تامین حذف خواهد شد.

کارخانه TSMC در ایالات متحده

مانع دیگری نیز ذر این مسیر وجود دارد و آن این است که کارخانه TSMC در آریزونا تا سال ۲۰۲۴ یا حتی ۲۰۲۵ میلادی قابل بهره‌برداری نخواهد بود. در آن زمان نیز احتمالا محصولات شرکت آمریکایی اپل از تراشه‌های ۲ نانومتری استفاده خواهند کرد. احتمال می‌رود که تراشه‌ها مورد نیاز تا آن سال در داخل کشور ثالث تولید شوند. محاسباتی ساده نیز نشان می‌دهد که سری آیفون ۱۷ پرو از این نود پردازشی استفاده خواهد کرد.

نظر شما در مورد تراشه ۳ نانومتری چیست؟ دیدگاه‌های خود را از بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: gizchina.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: