نقد و بررسی تخصصی تبلت هواوی مدیاپد تی ۵

بررسی مدیاپد تی ۵

صفحه نمایش ۱۰٫۱ اینچی IPS LCD با رزولوشن 1080p، باتری ۵۱۰۰ میلی‌آمپری و اسپیکرهای استریو، تنها گوشه‌ای از امکانات تبلت هواوی MediaPad T5 است. اما این دستگاه به درد چه کسانی می‌خورد و آیا از ارزش خرید بالایی برخوردار است یا خیر؟. با برتر دیجیتال همراه باشید و مقاله نقد و بررسی تبلت مدیاپد تی ۵ را بخوانید تا پاسخ این سؤال را دریافت کنید.

مشخصات فنی

ابعاد۲۴۳ * ۱۶۴ * ۷٫۸ میلی‌متر
وزن۴۶۰ گرم
صفحه نمایش·      ۱۰٫۱ اینچ

·      IPS LCD

رزولوشن۱۹۲۰ * ۱۲۰۰ پیکسل
سیستم عاملاندروید ۸
رابط کاربریEMUI 8.0
تراشهKirin 659
رم·      ۲ گیگابایت

·      ۳ گیگابایت

حافظه داخلی·      ۱۶ گیگابایت

·      ۳۲ گیگابایت

پشتیبانی از کارت حافظهدارد
دوربین اصلی۵ مگاپیکسل
دوربین سلفی۲ مگاپیکسل
باتری۵۱۰۰ میلی‌آمپر
سنسورهاشتاب‌سنج

بررسی مدیاپد تی ۵

آنباکسینگ و لوازم جانبی همراه

این تبلت در یک جعبه سفید قرار گرفته و همراه با آن شارژر دیواری ۵ ولتی، کابل USB-A به microUSB، ابزار درآوردن سیمکارت و دفترچه راهنما به فروش می‌رسند.

آنباکسینگ تبلت هواوی

بررسی تبلت هواوی مدیاپد تی ۵ از نظر طراحی و کیفیت ساخت

بررسی مدیاپد تی ۵ از نظر طراحی

این تبلت شیوه طراحی آشنایی دارد که بیشتر در محصولات این رنج قیمت دیده‌ایم. در قسمت پشتی، قاب فلزی – پلاستیکی و در بالا نیز نوار پلاستیکی برای پوشاندن آنتن‌ها استفاده شده است. در جلو هم یک نمایشگر ۱۰٫۱ اینچی IPS با نسبت بدنه به تصویر ۱۶:۱۰ و رزولوشن 1080p دیده می‌شود.

هواوی اشاره‌ای به نسخه پوشش گوریلا گلس حاضر بر روی صفحه نمایش نکرده بنابراین بهتر است وقتی آن را می‌خرید همزمان یک گلس نیز خریداری کنید تا خط و خشی روی آن نماند.

طراحی مدیاپد تی ۵ بسیار جزئی‌نگرانه صورت گرفته است. در قاب پشتی آن پوشش ماتی کشیده شده که در کنار انحناهای موجود به راحت‌تر نگه داشتن تبلت کمک می‌کند. لنز دوربین اصلی در بالا گوشه سمت راست نشسته و برآمدگی زیادی ندارد.

صفحه نمایش تبلت هواوی

در جلو، نمایشگری با نسبت بدنه به تصویر ۱۶:۱۰ را شاهد هستیم که اطراف آن حاشیه‌های مشکی رنگ نسبتاً ضخیمی به چشم می‌خورند که بهتر می‌بود باریک‌تر می‌شدند. البته یکی از دلایل ضخیم بودن این نوار سیاه آن است که به شما کمک کند وقتی تبلت را در دست گرفته‌اید به صورت ناخواسته نمایشگرش را لمس نکنید.

ابعاد این تبلت به ۲۴۳ * ۱۶۴ * ۷٫۴ میلی‌متر می‌رسد که با توجه به وجود باتری ۵۱۰۰ میلی‌آمپری، بسیار باریک است.

امکانات اطراف فریم

در بالا، تنها یک میکروفون و در پایین دو اسپیکر جای‌گیری کرده‌اند که می‌توانند صداها را با کیفیت استریو پخش کنند.

در سمت چپ، جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری، محل قرار دادن سیمکارت (در مدل سیمکارت خور) و مموری کارت و پورت microUSB را می‌بینیم. در سمت راست هم دکمه‌های کاهش و افزایش صدا و پاور قرار گرفته‌اند.

شما می‌توانید از هواوی MediaPad T5 به صورت افقی و عمودی استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم آن را در حالت پرتره بگیرید تا وقتی تبلت را در دستانتان نگه داشته‌اید، دکمه‌های پاور و کاهش و افزایش صدا کلیک نشوند.

به طور کلی این تبلت با ۴۶۰ گرم وزن خود بسیار خوش‌دست است. ضمناً، علی‌رغم پوشش ماتی که دارد، اثرات انگشت و لکه‌ها روی مدیاپد تی ۵ باقی می‌مانند.

 

بررسی تبلت هواوی مدیاپد تی ۵ از نظر صفحه نمایش

بررسی مدیاپد تی ۵ از نظر صفحه نمایش

همان‌طور که پیش از این گفتیم، MediaPad T5 از یک نمایشگر ۱۰٫۱ اینچی IPS با رزولوشن FHD+ یا ۱۹۲۰ * ۱۲۰۰ و تراکم پیکسلی ۲۲۴ بهره می‌برد. این صفحه نمایش نسبت به تبلت‌هایی که همین مقدار قیمت خورده‌اند و نمایشگرهای 720p دارند، بسیار درخشان‌تر و شفاف‌تر است.

به علاوه، این پنل IPS LCD رنگ‌ها را با دقت بالایی پخش می‌کند و از کنتراست زیادی برخوردارست که یک نقطه قوت به حساب می‌آید. زاویه دید دستگاه هم فوق‌العاده است اما اگر فاصله‌تان از تبلت زیاد باشد، امکان دارد با مشکل مشاهده محتواها روبه‌رو شوید. خوانایی صفحه نمایش در زیر نور آفتاب هم قابل قبول است به شرط آنکه روشنایی آن را تا جایی که ممکن است، زیاد کنید.

در مجموع بهتر است از این تبلت در فضاهای سربسته استفاده کنید.

در تنظیمات صفحه نمایش، گزینه‌ای برای تنظیم روشنایی با توجه به نور محیط تعبیه نشده است. البته یک حالت Eye Comfort وجود دارد که نور آبی آزاردهنده و مضر برای چشم را کاهش می‌دهد تا در جاهایی که تاریک‌تر است، قوه بینایی‌تان آسیب نبیند.

 

بررسی تبلت هواوی مدیاپد تی ۵ از نظر کیفیت صدا

خیلی رک بگوییم که کیفیت صدای پخش شده از یک تبلت با این قیمت مقرون به صرفه، فوق‌العاده است. دو اسپیکر استریو پایینی مدیاپد تی ۵ صداها را با شفافیت زیادی پخش می‌کنند. کیفیت صدا آن‌قدر بالاست که به جرأت می‌توانیم این موضوع را یکی از نقاط قوت این محصول هواوی بدانیم.

صداهایی که از این تبلت می‌شنوید، بسیار خوش آهنگ، واضح و دارای بِیس بالا هستند. البته نباید انتظاراتتان را در حد و اندازه تبلت‌های مدیاپد گران‌تر که اسپیکر Harman Kardon دارند، بالا ببرید.

اما هر چه که باشد، با توجه به قیمت مناسبش، باید عملکرد اسپیکرهای MediaPad T5 را قابل قبول و بلکه فراتر از انتظار تلقی کنیم. لازم به ذکر است که شاید بعضی وقت‌ها نوعی صدای هیس‌هیس بشنوید که خوشبختانه باعث تحریف صداها هنگام پخش با بیشترین شدت نخواهد شد.

نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که به هیچ عنوان دستانتان را روی اسپیکرها نگذارید تا صداها را با کیفیت مناسبی بشنوید.

افکت‌های صوتی و کیفیت صدای بِیس در مدیاپد تی ۵

با هدفون‌های سیمی، شما می‌توانید از افکت صوتی Histen هواوی بهره ببرید. به علاوه، با نرم‌افزار نیز امکان شبیه‌سازی صداها با افکت 3D وجود خواهد داشت و این فرصت را هم دارید تا با استفاده از تنظیمات، صدای بیس را شنیدنی‌تر کنید.

شاید شما هم فکر کنید که صداهایی که می‌شنوید نسبت به اصوات به گوش رسیده از تبلت‌های گران‌قیمت‌تر هواوی طبیعی نیستند اما در اینجا باز هم باید قیمت مدیاپد تی ۵ را در نظر بگیرید. در این بین، ممکن است برخی‌ها صدای بیس ایجاد شده با استفاده از تنظیمات را نامفهوم بدانند ولی به هر ترتیب در حالت استاندارد، بیس صداها زیاد است.

این تبلت همچنین، یک میکروفون دارد که می‌تواند پاسخگوی نیازتان باشد.

برای تماس‌های صوتی، صدای دریافت کننده تماس واضح است هرچند اکوی لازم به آنها داده نمی‌شود. پیشنهاد ما استفاده از یک هندزفری میکروفون‌دار هنگام برقراری تماس با دیگران است.

خرید تبلت هواوی MediaPad T5

بررسی تبلت هواوی مدیاپد تی ۵ از نظر باتری

بررسی مدیاپد تی ۵ از نظر باتری

برای تبلتی که نمایشگر ۱۰٫۱ اینچی با رزولوشن 1080p دارد، باتری ۵۱۰۰ میلی‌آمپری عالی است. در آزمایش PCMark، هواوی مدیاپد تی ۵ توانست ۱۰ ساعت و ۲۵ دقیقه دوام بیاورد که نشان‌دهنده عملکرد فوق‌العاده او در بخش استقامت باتری می‌باشد.

به علاوه، اگر شش ساعت با این تبلت فیلم تماشا کنید، باز هم ۴۰ درصد از انرژی آن باقی خواهد ماند. تخمین زده می‌شود که این دستگاه می‌تواند با ۵۰ درصد روشنایی، به صورت یکسره تا ۱۰ ساعت فیلم پخش کند.

برای مصارف گیمینگ و اجرای بازی PUBG Mobile و پخش صداها با بیشترین شدت نیز مدیاپد تی ۵ تقریباً ۵ ساعت دوام خواهد آورد. حتی در صورت اتصال به شبکه LTE 4G هم مدیاپد تی ۵ بادوام خواهد بود. در حالت استندبای هم این تبلت انرژی بسیار کم و ناچیزی را از دست می‌دهد.

مشکل اصلی اما، به سرعت شارژ مربوط می‌شود. بهتر می‌بود هواوی در این محصول خود تکنولوژی Quick Charge را به کار می‌گرفت زیرا در حال حاضر بین ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه تا ۴ ساعت طول می‌کشد تا باتری MediaPad T5 پر شود.

 

بررسی تبلت هواوی مدیاپد تی ۵ از نظر دوربین

بررسی مدیاپد تی ۵ از نظر دوربین

در قاب پشتی مدیاپد تی ۵ از یک لنز ۵ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 استفاده شده است. این سنسور دارای گزینه‌های عکسبرداری Face Beauty، HDR، All Focus و . . . بوده و به خاطر مجهز بودن به فوکوس خودکار می‌تواند به خوبی روی سوژه‌ها متمرکز شود هرچند سرعت این قابلیت پایین است به طوری که اگر روی سوژه ضربه بزنید تا انتخاب گردد نیز کمی طول خواهد کشید. با همه اینها، خوشبختانه سرعت عکسبرداری بالاست.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده با دوربین اصلی

کیفیت دوربین مدیاپد تی ۵
نمونه تصویر گرفته شده با هواوی MediaPad T5 در روز

همان‌طور که انتظار می‌رفت، تصاویری که توسط یک لنز ۵ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 گرفته شده‌اند، (حتی در شرایطی که نور کافی وجود دارد) کیفیت قابل‌قبولی ندارند. نورپردازی بسیار بی‌ثبات انجام می‌شود و تار شدگی بخش‌های مختلف به خوبی به چشم می‌آید. حتی رنج دینامیک عکس‌ها هم محدود است.

کیفیت دوربین
نمونه تصویر گرفته شده با هواوی MediaPad T5

در صورت عکسبرداری با گزینه Face Beauty در محیط‌های سربسته، کیفیت عکس‌ها کمی ارتقا می‌یابد و نورپردازی و دقت رنگ‌ها بیشتر می‌شود ولی باز هم تار شدگی و نامتوازن بودن در برخی قسمت‌ها به چشم می‌خورد.

یک نکته تعجب‌برانگیز آنکه عکسبرداری با گزینه Indoor Dim تصاویر قابل‌قبولی را در اختیارمان قرار می‌دهد که در میان تبلت‌های همرده واقعاً تک است. در حالی که همچنان می‌توان تار شدگی را در بعضی بخش‌ها دید ولی حداقل از عکس‌هایی که در روز به ثبت می‌رسند، شفاف‌تر هستند به طوری که رنگ‌ها دقت بالایی دارند.

کیفیت دوربین
نمونه تصویر گرفته شده با هواوی MediaPad T5 در حالت Indoor Dim

تصاویر گرفته شده در شب نیز تار بوده و رنگ‌ها از بین رفته‌اند. متأسفانه در قاب پشتی اثری از فلاش LED نیست.

کیفیت دوربین
نمونه تصویر گرفته شده با هواوی MediaPad T5 در شب

کیفیت تصاویر گرفته شده با دوربین سلفی

رابط کاربری اپلیکیشن دوربین

برای گرفتن تصاویر سلفی، یک لنز ۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 به کار رفته که اگرچه فوکوس خودکار ندارد ولی گزینه Face Beauty آن ۱۰ مرحله‌ای بوده و در مواقع مورد نیاز از نمایشگر تبلت فلاش روشن می‌شود.

کیفیت دوربین
نمونه تصویر سلفی گرفته شده با هواوی MediaPad T5 در حالت Face Beauty

همچون لنز دوربین عقب، انتظار نداشته باشید که یک لنز ۲ مگاپیکسلی بتواند تصاویر باکیفیتی بگیرد زیرا همین که این تبلت دوربین سلفی دارد، باید خوشحال باشیم. شاید بتوانیم بگوییم که در تصاویر، رنگ‌ها از دقت بالایی برخوردارند ولی کیفیت کلی آنها کم و مقدار جزئیاتشان پایین است.

کیفیت دوربین
نمونه تصویر سلفی گرفته شده با هواوی MediaPad T5 در فضای بسته

در شرایط کم نور نیز می‌توانید از نمایشگر تبلت به عنوان فلاش استفاده کنید تا عکس‌های سلفی بگیرید که به طور کلی کیفیت مناسبی دارند.

کیفیت دوربین
نمونه تصویر سلفی گرفته شده با هواوی MediaPad T5 در شب با فلاش صفحه نمایش

برای ضبط ویدیو پیشنهاد نمی‌کنیم که از این تبلت استفاده کنید. زمانی هم که می‌خواهید تماس تصویری برقرار نمایید، بهتر است در جایی بنشینید که نور کافی وجود دارد. به هر ترتیب، اگر برای عکسبرداری گوشی نداشتید، همین مدیاپد تی ۵ نیز می‌تواند پاسخگوی نیازتان باشد.

خرید تبلت هواوی MediaPad T5

بررسی تبلت هواوی مدیاپد تی ۵ از نظر عملکرد

عملکرد مدیاپد تی ۵

سخت‌افزار این تبلت را یک تراشه هشت هسته‌ای تولید شده با فرآیند لیتوگرافی ۱۶ نانومتری به نام Kirin 659 تشکیل می‌دهد که ۲٫۳۶ گیگاهرتز سرعت دارد. پردازنده گرافیکی آن هم Mali-T830 MP2 می‌باشد. شاید این چیپست زیاد سریع نباشد اما با توجه به قیمتی که هواوی برای این تبلت تعیین کرده، می‌توانیم همین سخت‌افزار را قابل قبول بدانیم.

محض یادآوری، هواوی MediaPad M5 Lite که قیمت بیشتری دارد نیز از این تراشه استفاده می‌کند. در آزمایش AnTuTu، این پردازنده توانسته امتیاز ۸۹۰۰۰ و در آزمایش Geekbench چند هسته‌ای نمره ۳۶۰۰ را کسب کند.

بنا به دلایلی نامشخص، تنها آزمایش بنچمارک که توانستیم انجام دهیم، Work 2.0 آزمون PCMark بود.

نقطه‌ضعف این تبلت اما، به رم و حافظه داخلی آن مربوط می‌شود. با رم ۲ گیگابایتی نباید انتظار داشته باشید که قابلیت چند برنامگی به نحو احسن انجام گردد بنابراین پیشنهاد می‌کنیم یک یا نهایتاً دو نرم‌افزار را اجرا کنید تا سرعت تبلت افت نکند.

علی‌رغم قابل ارتقا بودنش، حافظه داخلی ۱۶ گیگابایتی هم برای تبلتی که بیشتر برای تماشای فیلم و سریال استفاده می‌شود، کفایت نخواهد کرد.

با این اوصاف، پیشنهاد ما خرید نمونه‌ای از این تبلت است که رم ۳ و حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی دارد.

برای مصارف گیمینگ، بازی PUBG Mobile را می‌توانید با ضعیف‌ترین تنظیمات گرافیکی اجرا کنید. دیگر نکته مثبت در مورد MediaPad T5 آن است که گرم نمی‌شود یا داغ نمی‌کند.

 

بررسی تبلت هواوی مدیاپد تی ۵ از نظر سیستم عامل و رابط کاربری

در این تبلت اندروید ۸ سیستم عامل، و EMUI 8.0 رابط کاربری است. اگرچه پوسته نرم‌افزاری EMUI 9 یا جدیدتر انتخاب بهتری می‌بود ولی نسخه ۸ آن هم کاربردی است زیرا امکانات سفارشی‌سازی متعددی دارد. شاید تنظیمات این تبلت بسیار شلوغ و پیچیده باشد ولی خوشبختانه نرم‌افزارهای از پیش نصب شده زیادی در آن به چشم نمی‌خورند.

در اینجا خبری از شیوه ناوبری مبتنی بر حرکات که در EMUI 9 یا جدیدتر دیده‌ایم نیست اما همچنان می‌توان از تنظیمات، منوی کشویی اپلیکیشن‌ها را فعال یا غیرفعال کرد.

به علاوه، گزینه Tablet Manager تعبیه شده تا تبلت‌تان را آن‌طور که می‌خواهید سفارشی‌سازی و بهینه‌سازی کنید و یا با اپلیکیشن Themes تم آن را تغییر دهید.

همچنین، یکی از نکاتی که مطمئناً شما هم از آن خوشتان خواهد آمد این است که وقتی تبلت را در حالت افقی می‌گیرید، دکمه آن از وسط نمایشگر به سمت چپ منتقل می‌شود تا راحت‌تر آن را لمس کنید.

علاوه بر اینها، حالت Children’s Corner نیز تعبیه شده که در آن می‌توانید مشخص نمایید فرزندانتان بازی‌های خاصی را اجرا کنند. حتی امکان مشخص کردن محدودیت زمانی نیز با استفاده از این حالت وجود دارد.

 

سایر ویژگی‌ها

همچون دیگر محصولات هواوی، MediaPad T5 نیز گزینه‌های اتصال قدرتمندی دارد. شبکه‌های این تبلت Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، بلوتوث نسخه ۴٫۲ LE و GPS هستند. لازم به ذکر است که در نمونه سیمکارت خور آن تنها می‌توان یک سیمکارت قرار داد ولی امکان اتصال به شبکه LTE 4G وجود دارد تا شما بتوانید از اینترنت پرسرعت استفاده کنید.

ضمن اینکه خبری از سنسور اسکنر اثر انگشت یا گزینه تشخیص چهره نیست تا امنیت این تبلت ارتقا یابد. به غیر از شتاب‌سنج، سایر حسگرها در این تبلت غایب هستند ولی اگر هواوی حداقل از یک ژیرسکوپ برای اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی بهره می‌برد، بد نبود.

 

نظر نهایی

با توجه به هدف هواوی از ساخت این تبلت جهت تماشای فیلم و سریال، باید MediaPad T5 را یک دستگاه قابل بدانیم به خصوص آنکه می‌تواند تا چندین ساعت برای ما ویدیو پخش کند. بر این اساس، مدیاپد تی ۵ از ارزش خرید بالایی برخوردارست. به علاوه، قابلیت اتصال به شبکه LTE 4G (در نمونه سیمکارت خور) آن هم یک مزیت به شمار می‌رود تا از این طریق فیلم ببینید یا فایل صوتی گوش کنید.

به همین منظور، تبلت مورد بحث ما همه چیز تمام نیست زیرا اگر ظرفیت رم آن کمی بیشتر می‌بود تا عملکردش روان‌تر باشد، حافظه داخلی‌اش افزایش می‌یافت تا بتوانیم محتوای بیشتری در آن ذخیره کنیم، سرعت شارژش بیشتر می‌شد تا باتری آن سریع‌تر شارژ گردد و کیفیت دوربین نیز ارتقا می‌یافت، بهتر بود. در نهایت اگر رم ۲ گیگابایتی برای شما واقعاً کم است، می‌توانید خرید Galaxy Tab A 10.1 2019 را در نظر بگیرید.

 

نقاط قوت هواوی MediaPad T5

  • شیوه طراحی مناسب
  • صفحه نمایش بزرگ با رزولوشن 1080p
  • دوام باتری طولانی‌مدت
  • مجهز به اسپیکرهای استریو
  • قابلیت اتصال به شبکه LTE 4G

 

نقاط ضعف هواوی MediaPad T5

  • ظرفیت رم و حافظه داخلی محدود
  • سرعت پایین شارژر
  • عملکرد ضعیف دوربین

 

خرید تبلت هواوی MediaPad T5

 

حال که نقد و بررسی تبلت هواوی مدیاپد تی ۵ به پایان رسیده، شما در مورد این دستگاه چه فکر می‌کنید؟. نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: gizguide.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: