آموزش حذف ویروس از گوشی اندرویدی

آموزش حذف ویروس از گوشی اندرویدی

ویروس‌هایی که گوشی‌های اندرویدی را هدف حملات خود قرار می‌دهند روزبه‌روز در حال افزایش یافتن هستند. امروزه هزاران هزار ویروس وجود دارد و اگرچه بسیاری فکر می‌کنند که این بدافزارها معمولاً سرعت گوشی را کاهش می‌دهند یا مانع کارکرد درست آن می‌شوند اما واقعیت آن است که ویروس‌های کشف شده اخیر بسیار پیچیده‌تر هستند. به هر حال، با برتر دیجیتال همراه باشید تا چگونگی حذف ویروس از گوشی اندرویدی را به شما آموزش دهیم.

آشنایی با برخی ویروس‌ها

بعضی از ویروس‌ها مانند EventBot خود را مخفی می‌کنند بنابراین کسی نمی‌داند در کجا ذخیره شده ولی در پس‌زمینه اطلاعات کاربران را به سرقت برده و به جای آنها نظر داده و در بدترین حالت، حساب بانکی را خالی می‌کند. شاید هم‌اکنون بدافزاری در گوشی خود داشته باشید که در مرورگر شما را به سمت سایت‌های دارای محتوای نامناسب هدایت کرده و یا تبلیغات پاپ‌آپ تمام صفحه پخش می‌کند.

اما سؤالی که مطرح می‌شود این است: اگر اتفاقاتی در پس‌زمینه در حال رخ دادن هستند ولی از آنها آگاهی نداریم، باید چه کنیم؟ گوشی که به‌درستی کار نمی‌کند لزوماً تحت تأثیر بدافزار قرار نگرفته بلکه فایل‌های بی‌مصرف زیادی در آن وجود دارند که در نهایت باعث می‌شوند کل سیستم کند گردد بنابراین بازگرداندن موبایل به تنظیمات کارخانه مشکل را برطرف خواهد کرد.

گوگل پلی استور، منبعی امن برای دانلود نرم‌افزار

واقعیت آن است که اگر فقط و فقط از گوگل پلی استور یا فروشگاه‌های نرم‌افزاری شناخته‌شده برنامه‌های دلخواهتان را دانلود کنید، پیدا شدن ویروس در موبایل به ندرت اتفاق خواهد افتاد. بر این اساس، نصب اپلیکیشن از سایت‌ها و مارکت‌های ناشناخته باعث می‌شود گوشی‌تان را در معرض ابتلا به ویروس‌های نرم‌افزاری قرار دهید. البته لازم به یادآوری است که حتی خودِ پلی استور نیز مکان امنی به حساب نمی‌آید چرا که تکنولوژی Bouncer گوگل به صورت صد در صدی تضمین نمی‌دهد اپلیکیشن‌های موجود در این فروشگاه عاری از هرگونه بدافزار باشند.

برای مثال، در تابستان سال گذشته تأیید شد که بدافزار Joker بیش از نیم میلیون بار از گوگل پلی استور دانلود شده بود. این ویروس در ۲۴ برنامه شناسایی شد که البته الآن همه آنها از پلی استور حذف شده‌اند. این بدافزار باعث می‌شد بدون اطلاع کاربران سرویس اشتراک ویژه برای آنها خریداری شود.

روش اول حذف ویروس از گوشی اندرویدی: پاک کردن حافظه پنهان

اگر می‌بینید تبلیغات پاپ‌آپ (ظاهر شونده) در تلفن همراهتان پخش می‌گردد، بهترین کار پاک کردن حافظه پنهان مرورگر چه از داخل تنظیمات گوشی و چه از تنظیمات خودِ اپلیکیشن است. برای انجام این کار به تنظیمات موبایل رفته و از قسمت اپلیکیشن‌ها و اعلانات (Apps & Notifications) و سپس کروم (Chrome) و بعد حافظه داخلی (Storage) گزینه پاک کردن حافظه پنهان (Clear Cache) را بزنید.

این شیوه بسیار بهتر از روش ریست کردن گوشی برای حذف ویروس می‌باشد. البته برای بهره‌مندی از آن هم می‌بایست به تنظیمات و سپس سیستم (System) مراجعه کرده و بعد گزینه‌های ریست (Reset Options) و در پایان حذف تمام داده‌ها (Erase All Data) را انتخاب کنید.

روش دوم حذف ویروس از گوشی اندرویدی: راه‌اندازی در حالت امن

اپلیکیشن‌های آنتی ویروس اندرویدی مانند Bitdefender Mobile Security ایده خوبی هستند زیرا اجازه نمی‌دهند بدافزارها همان ابتدا و به آسانی وارد گوشی شوند. برنامه‌های این‌چنینی ویروس‌ها را تشخیص داده و آنها را حذف می‌کنند و حتی اگر اپلیکیشن مخربی نیز وجود داشته باشد، آن را از بین خواهد برد. اما اگر خودتان می‌دانید مشکل اصلی از کجا آغاز شد، می‌توانید به صورت دستی آن را پاک کنید.

مراحل حذف برنامه‌ها

  • ابتدا وارد حالت امن (Safe Mode) شوید چرا که این روش از اجرا شدن نرم‌افزارهای مخرب جلوگیری می‌کند. حذف یک برنامه آلوده به بدافزار در حالت عادی بعید است به آسانی انجام شود.
  • چنان‌چه در منوی پاور گوشی خود گزینه‌ای به نام حالت امن وجود ندارد بنابراین باید همزمانی که موبایل در حال ری‌استارت شدن است، دکمه کاهش صدا را فشار دهید.
  • اگر این حالت فعال شد، در گوشه پایین سمت چپ نمایشگر، عبارت Safe mode را خواهید دید؛ در غیر این صورت در گوگل سرچ کرده و با راهکارهای مختلف ارائه شده توسط سازنده گوشی، وارد حالت امن شوید.
  • تنظیمات را اجرا کرده و منوی اپلیکیشن‌ها و اعلانات (Apps & Notifications) را بزنید.
  • سپس به پایین لیست بیایید و نرم‌افزارهایی که به آنها مشکوک هستید را حذف کنید. این برنامه‌ها می‌توانند مواردی باشند که اصلاً به خاطر نمی‌آورید چه زمانی دانلودشان کرده‌اید و یا شباهتی با نرم‌افزارهای اصیل اندروید ندارند. ضمن اینکه بد نیست روی اسم آن ضربه بزنید تا صفحه اطلاعات اپلیکیشن را مشاهده کنید.

شیوه حذف برنامه در صورت غیر فعال بودن گزینه Uninstall

چنان‌چه نرم‌افزار یک برنامه از پیش نصب شده نیست، دکمه لغو نصب (Uninstall) را در بالای صفحه خواهید دید. اگر نتوانید روی آن کلیک کنید و این دکمه کم‌رنگ می‌باشد، احتمالاً نرم‌افزار به خودش حقوق مدیریتی داده است. برای سلب این حقوق به تنظیمات و سپس امنیت و موقعیت مکانی (Security & Location) و بعد اپلیکیشن‌های مدیریتی دستگاه (Device Admin Apps) مراجعه کنید. حالا که ویروس از گوشی یا تبلت اندرویدی شما حذف شده، تنها کاری که باید انجام دهید، ری‌استارت کردن و خروج از حالت امن می‌باشد.

حال فرض کنیم که همه روش‌های گفته شده را انجام داده‌اید ولی گوشی‌تان هنوز کند است. در اینجا احتمالاً یا موبایل قدیمی شده و یا آپدیت نرم‌افزاری نصب شده به خوبی کار نمی‌کند و به همین دلیل سرعت دستگاه را کاهش داده است. برای دریافت راهنمایی بیشتر، مقاله چگونگی افزایش سرعت گوشی اندرویدی را مطالعه نمایید.

افزایش سرعت گوشی اندرویدی؛ راهکارها و ترفندها

اجتناب از نصب بدافزارها، روشی مطمئن برای حذف ویروس از گوشی

به هیچ عنوان از خارج از گوگل پلی استور اپلیکیشن دانلود و نصب نکنید مگر اینکه می‌دانید آن فروشگاه نرم‌افزاری را به خوبی می‌شناسید

معمولاً گزینه مربوطه در موبایل‌ها خاموش است اما در مواقع مورد نیاز تیک آن را بزنید. در نسخه‌های جدید اندروید، مجوز نصب برنامه از منابع ناشناخته به جای کلی بودن، مخصوص هر اپلیکیشن می‌باشد. این آپشن را می‌توان از منوی اپلیکیشن‌ها و اعلانات (Apps & Notification) و سپس پیشرفته (Advanced) و بعد دسترسی‌های خاص اپلیکیشن‌ها (Special App Access) و در نهایت Install unknown apps پیدا کرد. چنان‌چه از خارج از پلی استور نرم‌افزار یا فایل APK دانلود و نصب کردید، حتماً اطمینان حاصل کنید که منبع فرستنده قابل‌اعتماد است.

از نصب اپلیکیشن‌های همزاد اجتناب کنید

۹۹ درصد اوقات دانلود نرم‌افزارها از گوگل پلی استور با امنیت بسیار بالایی انجام می‌شود. با این حال، همواره کدهای مخرب در سیستم برنامه‌نویسی برخی از آنها وجود دارد. بر این اساس، از دانلود نرم‌افزارهای شناخته‌شده به عنوان همزاد که آن‌طور که انتظار داریم کاری انجام نمی‌دهند و توسط توسعه‌دهندگان ناشناخته توزیع شده‌اند، اجتناب کنید.

مجوزهای مربوط به اپلیکیشن‌های مختلف را بررسی کنید

فرقی ندارد که از کدام منبع اپلیکیشن را دانلود و نصب می‌کنید. زیرا پیش از لمس دکمه Install باید مجوزها و دسترسی‌های آن را بررسی نمایید. به هیچ عنوان به نرم‌افزارها، مجوزهای مدیریتی ندهید چرا که باعث خواهد شد نتوانید آن را لغو نصب یا حذف کنید. آیا به نظر شما یک ویدیو پلیر نیازی دارد به مخاطبانتان دسترسی داشته باشد؟ به علاوه، شما می‌توانید به وب‌سایت توسعه‌دهندگان مراجعه کرده و یا نظرات ثبت شده را نیز مطالعه نمایید. در این حالت با برنامه‌ای که می‌خواهید نصب کنید و کارهایی انجام می‌دهد، آشنا خواهید شد.

اندروید گوشی خود را آپدیت و بروز نگه دارید

شاید آخرین نسخه سیستم عامل اندروید برای تلفن همراه یا تبلت شما در دسترس نباشد ولی باید مطمئن باشید که حتماً جدیدترین ورژن ممکن در دستگاه نصب شده است. دفعه دیگر که برای خرید گوشی اقدام می‌کنید، حتماً محصول برندی را خریداری نمایید که در عرضه به موقع بروزرسانی‌ها خوب کار می‌کند.

یک اپلیکیشن آنتی ویروس نصب کنید

نیازی نیست در اندروید آنتی ویروس نصب کنید اما انجام این کار باعث آسودگی خاطر و در امان ماندن از خطرات ویروس‌ها و بدافزارها خواهد شد. البته توجه داشته باشید که آنتی ویروس‌های اندرویدی معمولاً گزارش‌های نادرست ارائه می‌دهند! اگر خودتان مطمئن هستید یک برنامه به خوبی کار می‌کند، خب همین کافی است. یکی از بهترین آنتی ویروس‌های اندرویدی Bitdefender می‌باشد ولی گزینه‌های دیگری هم وجود دارد.

 

آیا شما روش دیگری برای حذف ویروس از گوشی اندرویدی می‌شناسید؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: techadvisor.co.uk

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: