مقایسه موتو جی 5G پلاس با می ۱۰ لایت 5G

مقایسه موتو جی 5G پلاس با می ۱۰ لایت 5G

به نظر می‌رسد قابلیت اتصال به 5G امروزه به یک مزیت اساسی برای گوشی‌های هوشمند تبدیل شده زیرا تولیدکنندگان این دستگاه‌ها روزبه‌روز محصولاتی را روانه بازار موبایل می‌کنند که می‌توانند به شبکه نسل ۵ ارتباطات وصل شوند. در این میان، شیائومی و موتورولا هم سعی کرده‌اند پا‌به‌پای دیگر رقبا در این عرصه قدم بردارند. حالا ما نیز در برتر دیجیتال می‌خواهیم شما را با دو عدد از گوشی‌های 5G که به تازگی به بازار آمده‌اند آشنا کنیم پس با ما همراه باشید و مقاله مقایسه موتو جی 5G پلاس با می ۱۰ لایت 5G بخوانید.

مشخصات فنی

موتورولا Moto G 5G Plusشیائومی Mi 10 Lite 5G
ابعاد (میلی‌متر)۱۶۸٫۳ * ۷۴ * ۹٫۷۱۶۳٫۷ * ۷۴٫۸ * ۷٫۹
وزن (گرم)۲۰۷۱۹۲
صفحه نمایش·      ۶٫۷ اینچ

·      LTPS IPS LCD

·      ۶٫۵۷ اینچ

·      AMOLED

رزولوشن (پیکسل)۲۵۲۰ * ۱۰۸۰۲۴۰۰ * ۱۰۸۰
سیستم عاملاندروید ۱۰اندروید ۱۰
رابط کاربریMy UX، Android OneMIUI 12
تراشهSnapdragon 765Snapdragon 765G
رم (گیگابایت)·      ۴

·      ۶

·      ۸

·      ۶

·      ۸

حافظه داخلی (گیگابایت)·      ۶۴

·      ۱۲۸

·      ۶۴

·      ۱۲۸

·      ۲۵۶

پشتیبانی از کارت حافظهدارد (مشترک با اسلات سیمکارت)ندارد
دوربین اصلیچهارگانه:

·      ۴۸ مگاپیکسلی اصلی

·      ۸ مگاپیکسلی اولترا واید

·      ۵ مگاپیکسلی ماکرو

·      ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق

چهارگانه:

·      ۴۸ مگاپیکسلی اصلی

·      ۸ مگاپیکسلی اولترا واید

·      ۲ مگاپیکسلی ماکرو

·      ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق

دوربین سلفی·      ۱۶ مگاپیکسلی اصلی

·      ۸ مگاپیکسلی اولترا واید

۱۶ مگاپیکسل
باتری (میلی‌آمپر)۵۰۰۰۴۱۶۰
سنسورها·      سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب کناری (روی دکمه پاور)

·      شتاب‌سنج

·      ژیرسکوپ

·      مجاورت

·      قطب‌نما

·      سنسور اسکنر اثر انگشت اپتیکال زیر صفحه نمایش

·      شتاب‌سنج

·      ژیرسکوپ

·      مجاورت

·      قطب‌نما

مقایسه موتو جی 5G پلاس با می ۱۰ لایت 5G از نظر طراحی

دو تلفن همراه مورد بحث ما از نظر ابعاد فرق زیادی با هم ندارند و فقط ضخامت موتو جی 5G پلاس به اندازه تقریباً ۲ میلی‌متر بیشتر است. از نظر وزنی، نماینده موتورولا به خاطر اینکه نمایشگر بزرگتر و باتری باظرفیت‌تری دارد، دقیقاً ۱۵ گرم سنگین‌تر می‌باشد.

نمای جلویی این دو موبایل، با یکدیگر بسیار متفاوت است. می ۱۰ لایت 5G نمایشگری دارد که در بالای آن یک ناچ قطره‌ای به چشم می‌خورد تا شیائومی بتواند در اینجا دوربین سلفی بگذارد. این در حالی است که Moto G 5G Plus نه یکی، بلکه دو لنز برای دوربین سلفی دارد و به آنها در سمت چپ صفحه نمایشش جای داده است.

در قاب پشتی شاید تفاوت‌ها مانند جلو نباشند ولی همچنان می‌توان وجوه تمایز را مشاهده کرد. چهار لنز دوربین عقب محصول شیائومی در یک ماژول مربع شکل و در گوشه بالا سمت چپ در کنار یکدیگر نشسته‌اند و فلاش LED هم در زیر آنها قرار گرفته است. در امتداد این لنزها یعنی در پایین قاب پشتی نیز برند MI و دیگر علائم و اطلاعات مربوط به آن را می‌بینیم.

موتورولا هم تقریباً در قاب پشتی این محصولش مانند شیائومی کار کرده ولی با این تفاوت که چراغ فلاش LED را در کنار لنزهای دوربین عقب گذاشته و لوگوی M را در وسط قاب حکاکی کرده است.

امکانات اطراف فریم

در سمت چپ می ۱۰ لایت 5G هیچ دکمه یا اسلاتی به چشم نمی‌خورد ولی در این قسمت موتو جی 5G پلاس دکمه فعالسازی گوگل اسیستنت و محل قرار دادن سیمکارت و مموری کارت را می‌بینیم. در سمت راست هر دو گوشی هم دکمه‌های پاور و کاهش و افزایش صدا قرار گرفته‌اند اما با این تفاوت که روی دکمه پاور Moto G 5G Plus سنسور اسکنر اثر انگشت حضور یافته است. حال که صحبت از این حسگر شد، بد نیست اشاره کنیم که شیائومی سنسور اسکنر اثر انگشت را به زیر نمایشگر می ۱۰ لایت 5G منتقل کرده است.

در بالای چارچوب نماینده موتورولا، چیزی غیر از حفره مخصوص میکروفون مشاهده نمی‌شود بنابراین امکاناتی همچون جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری، پورت USB-C شارژر، حفره میکروفون و بریدگی‌های اسپیکر در پایین آن حاضر شده‌اند. در بالای می ۱۰ لایت 5G اما، جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری، حفره میکروفون و سنسور IR (جهت استفاده از گوشی به عنوان کنترل از راه دور) و در پایین آن محل قرار دادن سیمکارت، پورت USB-C شارژر، حفره میکروفون و بریدگی‌های اسپیکر را شاهد هستیم.

شباهت دو موبایل

در نهایت باید به یکی از شباهت‌های این دو موبایل اشاره داشته باشیم. هم شیائومی و هم موتورولا این دو محصولشان را تقریباً به یک شکل طراحی کرده‌اند و روی بدنه آنها پوشش رنگی خاصی قرار نداده‌اند بنابراین در مواجهه با نور، درخشندگی این دو موبایل بیشتر خواهد شد وگرنه افکت آن‌چنانی را نخواهیم دید. لازم به ذکر است که موتورولا روی موتو جی 5G پلاس پوشش ضد قطرات آب قرار داده تا این گوشی زیر بارش باران آسیب نبیند.

ویژگی خاص موتورولا Moto G 5G Plus

با در نظرگیری ابعاد و وزن، سخت است که بخواهیم بگوییم کدام گوشی برتری را از آنِ خودش می‌کند زیرا ۱۵ گرم جرم بیشتر یا ۲ میلی‌متر ضخامت بیشتر را هر کسی احساس نخواهد کرد. از طرفی، با توجه به اینکه روی هیچ‌کدام از این دو موبایل پوشش رنگی خاصی کشیده نشده تا افکت‌های نوری جذابی به وجود آید، باز هم انتخاب دستگاه برتر کار سختی خواهد بود. در نهایت به پوشش ضد قطرات آب می‌رسیم که موتورولا صراحتاً اعلام کرده چنین ویژگی را برای محصولش به ارمغان آورده ولی شیائومی در این مورد چیزی نگفته است.

با این توضیحات و با توجه به شباهت‌های بسیاری که این دو گوشی از نظر طراحی به هم دارند، نمی‌توانیم رسماً بگوییم می ۱۰ لایت 5G بهتر است یا موتو جی 5G پلاس اما اگر فاکتور نه چندان تعیین‌کننده پوشش ضد قطرات آب برایتان اهمیت دارد، خرید گوشی دوم می‌تواند تصمیم درست‌تری باشد وگرنه می ۱۰ لایت 5G هم به خاطر ضخامت و وزن کمتر موبایل مناسبی است.

گوشی برتر از نظر طراحی: هم موتورولا Moto G 5G Plus و هم شیائومی Mi 10 Lite 5G

 

مقایسه موتو جی 5G پلاس با می ۱۰ لایت 5G از نظر صفحه نمایش

با یک نگاه کلی به جدول مشخصات فنی بالا می‌توانید متوجه شوید که شیائومی می ۱۰ لایت 5G نمایشگر باکیفیت‌تری دارد. پنل ۶٫۵۷ اینچی AMOLED این موبایل گواه ادعای ما خواهد بود ولی این را هم نباید فراموش کنیم که صفحه نمایش ۶٫۷ اینچی LTPS IPS LCD موتو جی 5G پلاس نیز کیفیت بالایی دارد. در واقع یکی از مزایای این نمایشگر آن است که به نرخ بازسازی ۹۰ هرتزی مجهز شده یعنی هنگام اسکرول کردن و اجرای بازی‌ها و انجام کارهای مختلف، سرعت موبایل بیشتر خواهد بود. البته از نظر فاکتورهایی مانند نسبت صفحه نمایش به بدنه، تراکم پیکسلی و رزولوشن، دو موبایل فرق زیادی با هم نخواهند داشت. اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که شیائومی روی نمایشگر این نماینده‌اش در این مقاله پوشش Gorilla Glass 5 را قرار داده تا این گوشی از استقامت بالاتری برخوردار باشد.

با همه اینها، از آن جایی که نمایشگرهای AMOLED بر افزایش دوام باتری بسیار مؤثر هستند و کیفیت تصاویر و محتواهایی که پخش می‌کنند بالاست، باید Mi 10 Lite 5G را از نظر صفحه نمایش، گوشی بهتری تلقی کنیم ولی در صورتی که نرخ بازسازی ۹۰ هرتزی را ترجیح می‌دهید و نوع نمایشگر استفاده شده در گوشی برایتان اهمیتی ندارد، می‌توانید خرید موتو جی 5G پلاس را نیز در دستورکار قرار دهید.

گوشی برتر از نظر صفحه نمایش: شیائومی Mi 10 Lite 5G

 

مقایسه موتو جی 5G پلاس با می ۱۰ لایت 5G از نظر سخت‌افزار

شیائومی می ۱۰ لایت 5G از تراشه هشت هسته‌ای تولید شده با فرآیند لیتوگرافی ۷ نانومتری به نام Snapdragon 765G و موتورولا Moto G 5G plus از تراشه هشت هسته‌ای تولید شده با فرآیند لیتوگرافی ۷ نانومتری به نام Snapdragon 765 بهره می‌برند. پردازنده گرافیکی هر دو تلفن همراه هم Adreno 620 است.

می ۱۰ لایت 5G تا کنون در سه مدل با رم ۶ و حافظه داخلی ۶۴، رم ۶ و حافظه داخلی ۱۲۸ و رم ۸ با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی وارد بازار شده اما یکی از نقاط ضعفش آن است که اسلات قرار دادن مموری کارت ندارد بنابراین نمی‌توانیم حافظه داخلی آن را ارتقا دهیم.

موتو جی 5G پلاس هم در سه مدل با رم ۴ و حافظه داخلی ۶۴، رم ۶ و حافظه داخلی ۱۲۸ و رم ۸ و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی به بازار آمده ولی با بر خلاف محصول شیائومی اسلات قرار دادن مموری کارت دارد.

عملکرد دو گوشی در آزمایش AnTuTu

در آزمایش AnTuTu 8، دو محصول شیائومی و موتورولا به ترتیب امتیازات ۳۱۸۱۱۷ و ۲۹۹۹۲۶ را کسب کردند که نشان‌دهنده برتری می ۱۰ لایت 5G است. از طرفی، حرف G موجود در اسم تراشه این موبایل به این معنی است می‌توان از آن به عنوان یک دستگاه گیمینگ نیز استفاده کرد. البته توضیحاتی که دادیم به معنای ضعیف بودن محصول موتورولا نخواهد بود زیرا این موبایل هم نشان داده توانایی اجرای بازی‌ها و نرم‌افزارهای سنگین اندرویدی را دارد بنابراین هنگام کار کردن با این دو تلفن همراه، به هیچ عنوان احساس کندی سرعت و لگ نخواهید کرد.

امکانات 5G و عملکرد گیمینگ

ضمناً، همان‌طور که از اسامی دو گوشی مورد بحثمان برداشت می‌شود، هم می ۱۰ لایت 5G و هم موتو جی 5G پلاس توانایی وصل شدن به اینترنت 5G را دارند و از آن جایی که چیپست‌های دارای این قابلیت بسیار پرسرعت هستند، امکان نخواهد داشت حین انجام کارهای معمولی با هر کدام از این دو دستگاه، لگ و افت سرعت را احساس کنید ولی اگر بخواهیم از روی اعداد و ارقام و طبق نتایج آزمایش AnTuTu بگوییم کدام گوشی بهتری است، باید دست روی شیائومی می ۱۰ لایت 5G بگذاریم.

گوشی برتر از نظر سخت‌افزار: شیائومی Mi 10 Lite 5G

 

مقایسه موتو جی 5G پلاس با می ۱۰ لایت 5G از نظر سیستم عامل و رابط کاربری

هر دو موبایل از اندروید ۱۰ به عنوان سیستم عامل پیش‌فرض استفاده می‌کنند بنابراین احتمال آنکه حداقل به اندروید ۱۱ (و شاید اندروید ۱۲) آپدیت شوند بسیار زیاد است. تفاوت اصلی اما، به رابط کاربری مربوط می‌شود. شیائومی همواره نشان داده پوسته نرم‌افزاری که در محصولاتش قرار می‌دهد امکانات شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی زیادی دارد و حالا MIUI 12 موجود در می ۱۰ لایت 5G نیز از این قانون پیروی می‌کند.

در سمت دیگر، موتو جی 5G پلاس رابط کاربری دارد که به اندروید خام شبیه‌تر است ولی موتورولا امکاناتی همچون Power Touch یا اپلیکیشن Moto را در آن گنجانده و نصب کرده تا کاربران بنا به نیازشان گوشی را سفارشی‌سازی کنند. به طور کلی اینکه می‌خواهید از کدام سیستم نرم‌افزاری استفاده کنید، کاملاً بستگی به خودتان دارد زیرا یک سلیقه شخصی است ولی ما در همین حد راهنمایی می‌کنیم که اگر به دنبال ویژگی‌های شخصی‌سازی متعدد هستید، شیائومی می ۱۰ لایت 5G را بخرید ولی اگر ترجیح می‌دهید در عین حالی که از نسخه خام اندروید ۱۰ بهره می‌برید، امکانات سفارشی‌سازی مختصری هم در اختیار داشته باشید، به سراغ موتو جی 5G پلاس بروید.

گوشی برتر از نظر سیستم عامل و رابط کاربری: هم موتورولا Moto G 5G Plus و هم شیائومی Mi 10 Lite 5G

مشاهده و خرید گوشی موتورولا Moto G 5G Plus

مشاهده و خرید گوشی شیائومی Mi 10 Lite 5G

مقایسه موتو جی 5G پلاس با می ۱۰ لایت 5G از نظر دوربین

ماژول دوربین عقب دو گوشی مورد بحث ما چهارگانه است. جالب آنکه لنزهای اصلی، اولترا واید و تشخیص عمق آنها نیز به ترتیب ۴۸، ۸ و ۲ مگاپیکسل می‌باشد بنابراین تفاوت عمده‌ای که شاهدش هستیم به لنز ماکرو مربوط می‌شود. موتو جی 5G پلاس از یک لنز ماکرو ۵ مگاپیکسلی استفاده می‌کند حال آنکه می ۱۰ لایت 5G یک لنز ماکرو ۲ مگاپیکسلی دارد.

در زمینه دوربین سلفی هم دو موبایل یک لنز ۱۶ مگاپیکسلی اصلی دارند ولی در اینجا، باز هم محصول موتورولا گوی سبقت را از رقیبش می‌رباید زیرا در گوشه بالا سمت چپ نمایشگر خود به یک لنز ثانویه ۸ مگاپیکسلی اولترا واید جای داده است.

از نظر کیفیت فیلمبرداری، این دو دستگاه یکسان کار می‌کنند به طوری که نهایتاً امکان ضبط ویدیوهای 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را دارند. البته نماینده شیائومی توانایی فیلمبرداری اسلوموشن با کیفیت 1080p با نرخ ۹۶۰ فریم بر ثانیه را دارد.

کیفیت تصاویر

به طور کلی کیفیت تصاویر گرفته شده با لنز اصلی این دو موبایل تفاوت چندانی با هم نخواهد داشت زیرا هر دو از لنز ۴۸ مگاپیکسلی بهره می‌برند. البته نماینده شیائومی رنگ‌ها را به مقدار ناچیزی گرم‌تر و سرزنده‌تر نشان می‌دهد اما این اختلاف بسیار نامحسوس بوده و فاکتور تعیین‌کننده‌ای نیست که بگوییم از موتو جی 5G پلاس برتر است. درست بر عکس همین اتفاق را می‌توانیم هنگام بررسی تصاویر گرفته شده توسط لنز اولترا واید دو موبایل ببینیم زیرا در خروجی‌های محصول موتورولا رنگ‌ها پررنگ‌تر و در خروجی‌های محصول شیائومی رنگ‌ها کم‌رنگ‌تر می‌شوند. در نهایت به کیفیت تصاویر ثبت شده با لنز ماکرو اشاره می‌کنیم که به نظر می‌رسد برتری از آنِ موتو جی 5G پلاس خواهد بود چرا که می‌تواند جزئیات بیشتری را ثبت کند. البته اختلاف کیفیت در این قسمت نیز محسوس نیست.

در پایان به کیفیت تصاویر سلفی می‌رسیم که باید اذعان کنیم موتو جی 5G پلاس می‌تواند عکس‌های باکیفیت‌تری بگیرد. این موبایل در این قسمت علاوه بر لنز اصلی ۱۶ مگاپیکسلی (لنز اصلی دوربین سلفی می ۱۰ لایت 5G هم ۱۶ مگاپیکسلی است)، از حضور یک لنز ثانویه اولترا واید ۸ مگاپیکسلی نیز بهره می‌برد تا بتواند زاویه گسترده‌تری را از پشت سوژه به ثبت برساند.

گوشی برتر از نظر دوربین: موتورولا Moto G 5G Plus

 

مقایسه موتو جی 5G پلاس با می ۱۰ لایت 5G از نظر دوام باتری

موتو جی 5G پلاس و می ۱۰ لایت 5G به ترتیب از باتری‌های ۵۰۰۰ و ۴۱۶۰ میلی‌آمپری بهره می‌برند و امکان شارژ هر دوی آنها با استفاده از تکنولوژی شارژ سریع با سرعت ۲۰ واتی فراهم است. در آزمایش‌های تخصصی انجام شده، استقامت کلی نماینده موتورولا به ۱۱۴ ساعت رسید و نماینده شیائومی ۱۰۳ ساعت دوام آورد. بنابراین همچون قسمت دوربین، در اینجا هم باید Moto G 5G Plus را گوشی برتر از نظر دوام باتری به حساب بیاوریم.

گوشی برتر از نظر دوام باتری: موتورولا Moto G 5G Plus

بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

جمع‌بندی

از نظر فاکتورهایی مانند قابلیت اتصال به شبکه 5G و طراحی، این دو گوشی نسبت به یکدیگر یکسان کار می‌کنند ولی با توجه به اینکه نمایشگر می ۱۰ لایت 5G از نوع AMOLED و تراشه آن Snapdragon 765G است، این موبایل از جهات صفحه نمایش و عملکرد برتر خواهد بود. در زمینه‌های دوام باتری و دوربین نیز محصول موتورولا دستگاه قابل‌تری است. در بخش سیستم عامل و حافظه ذخیره‌سازی هم اگرچه میان دو گوشی تفاوت‌های عمده‌ای وجود دارد ولی ترجیح دادن پوسته نرم‌افزاری پر از امکانات ‍MIUI 12 در می ۱۰ لایت 5G یا اندروید خام موتو جی 5G پلاس کاملاً به سلیقه شخصی بستگی دارد.

مشاهده و خرید گوشی موتورولا Moto G 5G Plus

مشاهده و خرید گوشی شیائومی Mi 10 Lite 5G

حال که به پایان مقاله مقایسه موتو جی 5G پلاس با می ۱۰ لایت 5G رسیدیم، شما کدام گوشی را بر دیگری ترجیح می‌دهید؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید. ضمناً، اگر برای این دو موبایل آلترناتیو دیگری می‌شناسید، آن را هم به ما معرفی کنید.

منبع: GSMArena.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: