نقد و بررسی تخصصی گوشی Honor 9A

بررسی Honor 9A

دوربین توانمند، عملکرد نسبتا سریع، دوام باتری طولانی مدت و صفحه نمایش درخشان تنها گوشه‌ای از امکانات فوق‌العاده آنر 9A می‌باشد اما عملکرد این موبایل در شرایط واقعی چگونه است؟ با برتر دیجیتال همراه باشید و مقاله بررسی Honor 9A را بخوانید تا با این موبایل فوق‌العاده بیشتر آشنا شوید.

مقدمه

برند زیرمجموعه هواوی یعنی آنر چند سالی می‌شود که گوشی‌هایی با ارزش خرید بالایی تولید می‌کند. صرف‌نظر از نبود خدمات موبایلی گوگل در محصولات این شرکت که به نظر می‌رسد مشکل بزرگی برای بسیاری از افراد به حساب می‌آید، پرچمدار او یعنی Honor 30 Pro Plus حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و حال باید دید دیگر نماینده او یعنی آنر ۹ ای که یک گوشی پایین‌رده است هم می‌تواند خودش را به اثبات برساند یا خیر.

این موبایل مقرون به صرفه با قیمت رسمی ۱۴۹ دلاری شاید در نگاه اول نتواند با امکاناتش هر کسی را برای خریدنش قانع کند ولی وقتی آن را در دست می‌گیریم نظرمان کاملاً عوض می‌شود. زمانی که آنر 9A را روشن و راه‌اندازی می‌کنید، به راحتی انتظاراتتان را برآورده خواهد کرد. واقعیت را بگوییم که این دستگاه بیش از آن چیزی که گفته می‌شود توانایی دارد و علی‌رغم اینکه ارزان است ولی به هیچ عنوان این موضوع در عملکرد آن احساس نخواهد شد.

مشخصات فنی

ابعاد۱۵۹٫۱ * ۷۴٫۱ * ۹ میلی‌متر
وزن۱۸۵ گرم
صفحه نمایش·      ۶٫۳ اینچی

·      IPS LCD

·      رزولوشن: ۱۶۰۰ * ۷۲۰

·      تراکم پیکسلی: ۲۷۸

تراشهMediaTek MT6762R Helio P22
پردازنده گرافیکیPowerVR 8320
رم۳ گیگابایت
حافظه داخلی۶۴ گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظهدارد (اسلات اختصاصی)
سیستم عاملاندروید ۱۰
رابط کاربریMagic UI 3.1 (بدون خدمات موبایلی گوگل)
دوربینسه‌گانه:

·      ۱۳ مگاپیکسلی اصلی

·      ۵ مگاپیکسلی اولترا واید

·      ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق

باتری۵۰۰۰ میلی‌آمپر
رنگ‌بندیآبی، سبز، مشکی

 

نقد و بررسی تخصصی Honor 9A از نظر طراحی

به راحتی می‌توانیم بفهمیم که این موبایل یکی از اعضای برند آنر است زیرا این شرکت چینی دوست دارد گوشی‌هایی بسازد که خودشان را از سایر تلفن‌های همراه متمایز می‌کنند بنابراین آنر 9A نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته اقدامات انجام شده برای متعادل نگه داشتن قیمت این گوشی کاملاً به چشم می‌آیند. در حالی که آنر ۹ ای ظاهر نسبتاً ضخیمی دارد ولی اصلاً سنگین نیست چرا که قاب پشتی آن کاملاً از جنس پلاستیک ساخته شده است. عقب این دستگاه مزین به الگوی جذابی می‌باشد که وقتی نور به آن می‌تابد نوعی افکت رنگین کمانی را به وجود می‌آورد. این مزیت خاص را نمی‌توانیم در هر گوشی ببینیم ولی واقعاً از اینکه آنر همچنان آن را در محصولات پایین‌رده و ارزان قیمتش قرار داده خرسندیم.

قاب پشتی

ماژول دوربین عقب سه‌گانه این موبایل که در سمت چپ حاضر شده، اگرچه کمی برآمدگی دارد اما بسیار کوچک است. هر نوع قابی توانایی محافظت از این بالاآمدگی را دارد ولی متأسفانه همراه با آنر 9A گارد ژله‌ای به فروش نمی‌رسد بنابراین یکی از اولین کارهایی که می‌کنید، باید خرید قاب ژله‌ای باشد. کمی از پایین‌تر از لنزهای دوربین اصلی و در مرکز قاب پشتی، سنسور اسکنر اثر انگشتی به چشم می‌خورد.

دوربین گوشی آنر 9A

امکانات اطراف فریم

در اطراف گوشی، همه امکانات معمول دیده می‌شوند. در سمت راست دکمه‌های پاور و تعیین میزان ولوم صدا تعبیه شده‌اند که بسیار کارآمد هستند. در مجموع، کیفیت ساخت بدنه برای یک موبایل پلاستیکی فوق‌العاده است و ضخامت نسبتاً زیاد (احتمالاً به خاطر باتری باظرفیت) نوعی سنگینی به وجود آورده که آن را بسیار مقاوم می‌کند.

فریم هانر ۹ای

در سمت چپ، تنها محل قرار دادن سیمکارت نانو و مموری کارت را می‌بینیم.

سمت چپ فریم هانر ۹ای

در بالا هم به غیر از حفره مخصوص میکروفون چیز دیگری را شاهد نیستیم.

بررسی آنر 9A از نظر طراحی

در پایین نیز می‌توانید یکی از تصمیمات اتخاذ شده توسط آنر برای کاهش قیمت این محصولش را مشاهده کنید و آن هم پورت شارژر است. درگاه این موبایل microUSB می‌باشد که شاید باعث شود برخی‌ها از خرید آن منصرف گردند. صرف‌نظر از این موضوع، دیگر امکانات این بخش بریدگی اسپیکر، میکروفون ثانویه و جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری هستند.

پایین فریم آنر ۹ای

نقد و بررسی تخصصی Honor 9A از نظر صفحه نمایش و کیفیت صدا

صفحه نمایش ۶٫۳ اینچی آنر 9A دارای رزولوشن ۱۶۰۰ * ۷۲۰ و تراکم پیکسلی ۲۷۸ است. برای یک گوشی با این قیمت پایین، چنین نمایشگری بسیار مناسب خواهد بود. البته اگر هم فکر کردید کیفیت صفحه نمایش آن‌طور که می‌خواهید نیست، می‌توانید با تغییر تنظیمات مربوطه، شیوه پخش محتواها را باب میل خودتان تنظیم کنید. اگر صفحه نمایش تنها فاکتوری است که می‌خواهید به خاطر آن Honor 9A را بخرید، این مژده را به شما می‌دهیم که از انتخابتان پشیمان نخواهید شد.

بررسی Honor 9A از نظر صفحه نمایش

نمایشگر این موبایل LCD است و اگرچه نمی‌توانیم از نظر کیفی آن را در بالاترین سطح بدانیم ولی باز هم تکرار می‌کنیم برای یک گوشی با این رنج قیمت کاملاً مناسب است. شاید نتوانیم در این زمینه آلترناتیو قابلی برای آنر 9A پیدا کنیم اما همان‌طور که در جایی دیگر از مقاله بررسی Honor 9A گفتیم اگر این موبایل را خریدید از کرده خود پشیمان نخواهید شد. احتمالاً مهمترین نکته‌ای که نسبت به آن معترض خواهید بود، ویژگی eye comfort یا همان فیلتر آبی رنگ می‌باشد زیرا باعث می‌گردد به جای اینکه نمایشگر زرد باشد، هاله‌ای سبز رنگ رویش ظاهر شود؛ اتفاقی که در اکثر موبایل‌ها رخ می‌دهد. همین نکته شاید به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید و هنگام کار کردن با آن احساس راحتی نکنند.

کیفیت صدا

آنر 9A برای پخش صداها یک اسپیکر در پایین خود دارد که بسیار باکیفیت است و فراتر از انتظار کار می‌کند. شدت صداهای پخش شده از این اسپیکر قابل قبول بوده و ضعیف یا خش‌دار نیستند. البته شاید شفافیت و وضوح‌شان خیلی زیاد نباشد اما نسبت به بسیاری دیگر از گوشی‌های گران‌تر می‌توانیم آن را باکیفیت بدانیم.

 

نقد و بررسی تخصصی Honor 9A از نظر دوربین

بر خلاف اینکه آنر 9A قیمت کم و ارزانی دارد ولی از دوربین عقب سه‌گانه‌ای بهره می‌برد که متشکل است از لنزهای ۱۳ مگاپیکسلی اصلی، ۵ مگاپیکسلی اولترا واید و ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق. امروزه شرکت‌های سازنده تلفن همراه علاقه زیادی به استفاده از حسگرهای تشخیص عمق یا ماکرو ۲ مگاپیکسلی دارند زیرا اگرچه این سنسورها چندان کارآمد نیستند ولی حداقلش آن است که امکان مانور دادن روی تعداد لنزها را به وجود می‌آورند. برای یک گوشی با قیمت پایین، قطعاً شما هم از اینکه می‌بینید لنز اولترا واید در آنر ۹ ای قرار داده شده شگفت‌زده خواهید شد زیرا این سنسور کارایی بسیار زیادی دارد و در مقایسه با سایر لنزها به‌دردبخورتر است.

بررسی هانر 9A از نظر دوربین

کیفیت تصاویر

واقعیت را بگوییم که دوربین اصلی Honor 9A عکس‌های باکیفیتی می‌گیرد. در میان تصاویری که لنزهای اصلی و اولترا واید می‌گیرند، اختلاف تعادل نور سفید فاحشی دیده می‌شود ولی نباید به آن توجه کنیم زیرا در گوشی‌های به مراتب گران‌قیمت‌تر هم این اتفاق رخ می‌دهد. استفاده از یک لنز ۵ مگاپیکسلی اولترا واید نیز شاید ایده مناسبی نباشد اما تصاویری که به ثبت می‌رساند کیفیت قابل‌قبولی دارند.

بررسی گوشی هانر ۹ ای از نظر دوربین
نمونه تصویر گرفته شده با دوربین سلفی Honor 9A

همانگونه که در سایر گوشی‌های آنر نیز دیده بودیم، در عکس‌هایی که توسط لنزهای اصلی گرفته می‌شوند، قسمت‌های سبز و آبی اشباع‌شدگی بیشتری دارند اما برای خروجی‌های یک موبایل تقریباً ۱۵۰ یورویی می‌توانیم چشمانمان را روی این عیب ببندیم. به علاوه، یک حالت HDR هم وجود دارد که فقط برای لنز اصلی بوده و در صورت نیاز می‌توانید آن را به صورت دستی فعال کنید و اتفاقاً بعضی وقت‌ها هم بسیار عالی کار می‌کند. حتی در شب‌ها علی‌رغم اینکه عکس‌ها کیفیت معمولی داشتند ولی نباید وضوح و شفافیت‌شان را زیر سؤال ببریم.

اپلیکیشن دوربین

کار کردن با اپلیکیشن دوربین بسیار آسان است و بر خلاف سخت‌افزار معمولی که گوشی دارد اما فوق‌العاده سریع کار می‌کند. در اینجا چندین نکته هست که اشاره به آنها خالی از لطف نخواهد بود. مثلاً وضوح چیزی که در قسمت منظره‌یاب می‌بینید، با وضوح تصاویری که می‌گیرید برابری خواهد کرد و یا مثلاً وقتی دارید با لنز اولترا واید عکاسی می‌کنید، نوعی افکت خواهید دید که گویا سوژه مدنظر کپی شده است ولی پس از به ثبت رساندن عکس این افکت مصنوعی از بین خواهد رفت.

خرید گوشی Honor 9A

به نظر می‌رسد آنر 9A برای ذخیره تصاویر زیاد از توان پردازشی استفاده نمی‌کند. به غیر از چند ثانیه‌ای که طول می‌کشد تا پس از عکسبرداری، خروجی نهایی شما را شفاف‌تر کند (این نکته تأثیری بر نحوه تصویربرداری شما نخواهد گذاشت)، هیچ‌وقت هنگ نخواهد کرد؛ حتی در هنگام بهره‌گیری از حالت HDR. لازم به ذکر است که در یک موبایلی که قیمت پایین و سخت‌افزار تقریباً ضعیفی دارد، تنها کیفیت فیلمبرداری موجود 1080p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه خواهد بود.

 

نقد و بررسی تخصصی Honor 9A از نظر عملکرد و دوام باتری

تراشه MediaTek Helio P22 نسبتاً ضعیف است و این یعنی نمی‌توانید همان سرعتی که در گوشی‌های گران‌تر احساس می‌کنید را در اینجا نیز احساس کنید. با همه اینها، آنر 9A به هیچ عنوان بد کار نمی‌کند و انتظاراتمان را برآورده خواهد کرد. اگر این موبایل را خریدید، شاید آرزو کنید که ای کاش سرعتش بیشتر بود ولی واقعیت آن است که خیلی کم پیش می‌آید که برای اجرا شدن چیزی بیش از حد معمول منتظر بمانید. بر این اساس، بر خلاف مشخصات فنی ضعیف، این موبایل کارهای روزانه را با سرعت قابل‌قبولی انجام می‌دهد.

عملکرد Honor 9A در آزمایش‌های مختلف

با این حال، تراشه نامبرده ضعیف است و آزمایش‌های انجام شده نیز بر این موضوع صحه می‌گذارند. برای اینکه ببینیم عملکرد آنر 9A چگونه است، آزمون‌های AnTuTu و GFXBench را انجام می‌دهیم ولی بنا به دلایلی امکان به انجام رساندن آزمایش Geekbench 5 وجود ندارد و مجبور خواهیم بود سراغ آزمون Geekbench 4.4 برویم که امتیازاتش زیاد به دردمان نمی‌خورند.

در آزمایش جامع و کامل AnTuTu، آنر 9A نمره‌ای زیر ۱۰۰۰۰۰ کسب کرد تا تقریباً در پایین‌ترین رده‌های این اپلیکیشن قرار گیرد. البته معمولاً گوشی‌های پایین‌رده و مقرون به صرفه در آزمایش‌های بنچمارک زیاد بررسی نمی‌شوند بنابراین نمراتی که کسب می‌کنند هم نمی‌توانند بیانگر عملکرد دقیق و واقعی آنها باشند.

آزمایش Antutu

در ادامه آزمایش GFXBench پردازنده گرافیکی را بررسی می‌کند.

آزمایش GFXBench

و در نهایت Geekbench 4 تنها روی پردازنده مرکزی متمرکز می‌شود.

آزمایش Geekbench 4

در حالی که آنر 9A برای انجام کارهای روزانه سرعت قابل‌قبولی دارد ولی ثباتش کم است. مثلاً مایکروسافت لانچر برخی اوقات هنگ می‌کند و یا بعضی نرم‌افزارها مدام بسته می‌شوند؛ اتفاقاتی که خیلی کمتر در دیگر گوشی‌ها رخ داده‌اند. البته با توجه به محدودیت‌های نرم‌افزاری که این گوشی دارد، شاید بتوانیم اجرا نشدن برخی اپلیکیشن‌ها را به این نکته مربوط بدانیم. به علاوه، ممکن است وقتی هدفون بلوتوثی را با این موبایل جفت کرده‌اید، در دفعات بعدی مجبور شوید آن را مجدداً جفت کنید زیرا اگر این کار را انجام ندهید، صدایی نخواهید شنید.

دوام باتری

به خاطر بهره‌مندی از یک تراشه کم قدرت، منبع نیروی ۵۰۰۰ میلی‌آمپری و سیستم مدیریت انرژی هواوی، دوام باتری آنر 9A فوق‌العاده است. پس از هر بار شارژ، می‌توانید از این گوشی تقریباً به مدت دو روز استفاده کنید و یا برخی اوقات امکان بهره‌مندی از آن به مدت سه روز نیز فراهم شود. در واقع این مهمترین مزیت Honor 9A است و باعث خواهد شد ضخامت و وزن زیادش به خوبی توجیه شود. البته سیستم نرم‌افزاری هواوی برخی اوقات اجازه نمی‌دهد اعلانات به دستتان برسند؛ موضوعی که آن را پیش از این در گوشی Honor 30 Pro Plus هم دیده بودیم.

 

نقد و بررسی تخصصی Honor 9A از نظر سیستم عامل و رابط کاربری

وقتی در مورد گوشی‌های هواوی و آنر صحبت می‌کنیم، نمی‌توانیم به نبود خدمات موبایلی گوگل و اپلیکیشن‌هایی نظیر پلی استور اشاره نداشته باشیم. تراژدی ادامه‌دار عدم پشتیبانی از نرم‌افزارهای ساخت گوگل در این گوشی‌ها نیازی به تکرار شدن ندارد ولی باید همین نکته را نیز اعلام کنیم که به سختی می‌توانید برنامه‌های پرکاربرد و مورد نیازتان را در این گوشی نصب کرده و یا پیدا کنید.

اگر اپلیکیشنی برای اجرا شدن به خدمات موبایلی گوگل نیاز ندارد، می‌توانید آن را از یک گوشی اندرویدی دیگر منتقل کنید و یا آن را از اپ‌گالری هواوی دانلود نمایید و یا از وب‌سایتی که اجازه بارگذاری آن را می‌دهد بهره ببرید. نکته مشترک در مورد این ترفندها آن است که هر کدام محدودیت‌های خاص خودشان را دارد.

خرید گوشی Honor 9A

برای مثال، هر نرم‌افزاری را نمی‌شود از یک گوشی اندرویدی دیگر منتقل کرد و یا برنامه‌ای که از پلی استور دانلود می‌گردد شاید نصب شود ولی درست اجرا نشود و همین قضایا ممکن است برای سایت‌های دانلود اپلیکیشن نیز کاملاً صادق باشند. در واقع هیچ راه‌حل قطعی و مناسبی وجود ندارد بنابراین باید قبول کنید که وقتی یک گوشی جدید هواوی یا آنر می‌خرید، نمی‌توانید مانند محصولات دیگر شرکت‌ها با آن کار کنید.

چنان‌چه از دانش کافی برخوردار هستید، می‌توانید با ترفندهای به خصوص، خدمات موبایلی گوگل را در گوشی‌های هواوی و آنر نصب کنید اما پیدا کردن روش‌های مناسب کار سختی بوده و شیوه انجام آنها هم بسیار پیچیده است.

جمع‌بندی

شاید در نگاه اول تمایل چندانی به استفاده از آنر 9A نداشته باشید ولی واقعیت را بگوییم که این موبایل به خوبی می‌تواند خودنمایی کند. این گوشی تقریباً در همه زمینه‌ها بسیار بهتر از آن چیزی که فکرش را می‌کردیم کار می‌کند. عملکرد دوربین مناسب، سرعت روان و دوام باتری فوق‌العاده است بنابراین در مجموع از آن رضایت کامل داریم. اگر برای اجرا شدن برخی نرم‌افزارها به خدمات موبایلی گوگل نیازی نبود، قطعاً می‌توانستیم بدون هیچ دغدغه و نگرانی خاصی خرید Honor 9A را پیشنهاد کنیم.

بررسی آنر 9A

واقعیت آن است که اگر گوشی اندرویدی می‌خواهید که کامل و همه چیز تمام باشد، وجود خدمات موبایلی گوگل در آن یک امر بسیار مهم و حیاتی است. واقعاً کار سختی است که به کسی که تا کنون گوشی داشته که بدون هیچ محدودیتی از پلی استور اپلیکیشن دانلود می‌کرده بگوییم حالا بیاید از تلفن همراهی استفاده کند که از نظر نرم‌افزاری نقص دارد.

با این وجود، چنان‌چه حاضرید برای پیدا کردن اپلیکیشن دلخواه به جستجو بپردازید و یا چشمانتان را روی برخی از برنامه‌ها ببندید، خرید Honor 9A تصمیم درستی خواهد بود. ضمن اینکه اگر می‌خواهید با قیمت کمتری این تلفن همراه را بخرید، می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام برتر دیجیتال، از جشنواره فروش استثنایی سایت ما با خبر شوید تا اگر آنر 9A با قیمت ارزان‌تر فروخته شد، آن را خریداری کنید.

 

نقاط قوت

  • دوام باتری قابل‌تحسین و طولانی‌مدت
  • دوربین اصلی توانمند
  • عملکرد روان
  • دارای ارزش خرید بسیار بالا

 

نقاط ضعف

  • نداشتن خدمات موبایلی گوگل
  • عملکرد ناپایدار به هنگام اجرای برخی اپلیکیشن‌ها
  • دارای پورت microUSB به جای USB-C

 

خرید گوشی Honor 9A

 

حالا که به انتهای مقاله نقد و بررسی تخصصی Honor 9A رسیده‌ایم، شما در مورد این گوشی چه فکر می‌کنید؟ آیا آلترناتیو دیگری برای آن می‌شناسید؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: neowin.net

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: