نقد و بررسی سامسونگ Galaxy A71

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A71

کسانی که به دنبال خرید گوشی میان‌رده شبه پرچمدار هستند، می‌توانند گلکسی A71 را به عنوان یکی از گزینه‌های خود در نظر بگیرند اما آیا این موبایل می‌تواند انتظارات آنها را برآورده کند؟. با برتر دیجیتال همراه باشید و مقاله نقد و بررسی سامسونگ Galaxy A71 را بخوانید تا پاسخ این سؤال را دریافت کنید.

مقدمه

گلکسی A70 یکی از بهترین گوشی‌های میان‌رده‌ای بود که سامسونگ سال گذشته به بازار موبایل آورد. آن دستگاه با دوام باتری طولانی‌مدت خود اولین تلفن همراه میان‌رده کمپانی کره‌ای به شمار می‌رفت که از تکنولوژی شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کرد. به علاوه، در آن یک نمایشگر AMOLED بزرگ و زیبا قرار گرفته بود تا در کنار عملکرد سریع و سیستم نرم‌افزاری، این احساس را به کاربران القا کند که گویا در حال کار کردن با یک موبایل پرچمدار هستند.

چند ماه بعد نیز از گوشی گلکسی A70s با دوربین اصلی رزولوشن بالاتری رونمایی به عمل آمد و در نهایت در اواخر پاییز پارسال گلکسی A71 روانه بازار شد. گلکسی ای ۷۱ نسبت به مدل پیشین خود بسیار پیشرفته‌تر شده است. مثلاً در آن صفحه نمایش Super AMOLED از نوع Infinity-O، تراشه کم‌مصرف‌تر (Snapdragon 730)، دوربین اصلی چهارگانه شامل لنزهای ۶۴ مگاپیکسلی اصلی و ۵ مگاپیکسلی ماکرو و اندروید ۱۰ به عنوان سیستم عامل و رابط کاربری One UI 2.0 به کار رفته‌اند.

طراحی و صفحه نمایش

در دست گرفتن گلکسی A71 احساس بسیار خوشایندی به افراد می‌دهد. علی‌رغم نمایشگر ۶٫۷ اینچی و باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپری، این گوشی بسیار صاف و سبک است. اگرچه قاب پشتی از جنس پلاستیک ساخته شده ولی بسیار باکیفیت بوده و مانند تلفن‌های همراه دارای قاب شیشه‌ای اصلاً لغزنده نیست. ظاهر آن هم بسیار چشمگیر است. در قاب پشتی خطوط راه‌راه وجود دارد که از بالا تا پایین کشیده شده و چندین خط افقی و مورب هم در عرض به چشم می‌خورند. زمانی که نور به سطح پنل پشتی می‌تابد، نوعی الگوی رنگین کمانی زیبا روی خطوطی که به آنها اشاره کردیم ایجاد می‌کند.

خودِ صفحه نمایش هم بسیار جذاب است و این یعنی همه مزایای یک پنل AMOLED نظیر رنگ‌های درخشان (در اینجا امکان انتخاب گزینه رنگ‌های طبیعی یا Natural فراهم است)، قسمت‌های مشکی عمیق، زاویه دید فوق‌العاده و روشنایی زیاد در آن وجود دارند. به خاطر Infinity-O بودن این نمایشگر، حاشیه‌ها بسیار باریک‌تر شده‌اند و حفره سیاه رنگ محل قرارگیری دوربین سلفی نیز بهتر از بریدگی‌‌های شبیه U می‌باشد که پیش از این در گلکسی A70 دیده بودیم. البته در اینجا نقطه سیاه رنگ کوچکتر انتخاب بهتری می‌توانست باشد.

صفحه نمایش Super AMOLED Plus در گلکسی A71

صفحه نمایش گلکسی A71

سنسور اپتیکال اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش حالا بهبود یافته و سریع‌تر و دقیق‌تر از نمونه‌های پارسالی شده و سرعت و دقت فوق‌العاده آن به حدی است که می‌توانیم آن را از حسگرهای اولتراسونیک به کار رفته در پرچمدارهای سامسونگ بهتر بدانیم. طبیعتاً گزینه تشخیص چهره هم توسط این گوشی پشتیبانی می‌شود و خوشبختانه اکثر اوقات خوب کار می‌کند. به خاطر رابط کاربری One UI 2.0، می‌توانید چهره‌تان را دوبار به گوشی بشناسانید بنابراین به راحتی می‌توانید اطمینان حاصل کنید که دستگاه هیچ‌گاه صورت شما را اشتباه نخواهد گرفت و به خوبی شناسایی خواهد کرد.

درون جعبه این موبایل، یک شارژر سریع ۲۵ واتی، کابل USB-C به USB-C و هدفون قرار گرفته است. پس از خرید گلکسی ای ۷۱ متوجه خواهید شد که گلس صفحه نمایش ندارد و همراه با آن نیز قاب محافظ به فروش نمی‌رسد. البته استفاده از مورد دوم زیاد مهم نیست هرچند پیشنهاد ما به خریداران بهره‌گیری از هر دوی آن‌هاست تا گوشی‌ای که می‌خرند آسیب نبیند.

 

دوربین

دوربین گلکسی A71

لنز اصلی دوربین عقب چهارگانه گلکسی A71 با استفاده از تکنولوژی ترکیب پیکسلی، تصاویر ۱۶ مگاپیکسلی می‌گیرد بنابراین وقتی نور کافی در صحنه وجود داشته باشد خروجی آن بسیار باکیفیت و راضی‌کننده خواهد بود. در این عکس‌ها جزئیات زیاد و رنج دینامیک عالی است. دقت رنگ هم بسیار واقع‌گرایانه اتفاق می‌افتد. در شب‌ها اما، تصاویر نویزدار بوده و در آنها برخی قسمت‌ها دانه‌دانه دیده می‌شوند. البته حالت عکسبرداری در شب سبب افزایش جزئیات می‌گردد ولی مقدار نویز را کنترل نمی‌کند. با ذکر این نکات، اگر نورپردازی را به صورت مصنوعی و به مقدار کافی انجام دهید، تصاویر (حداقل در صفحه نمایش خودِ گوشی) باکیفیت و زیبا خواهند بود. عکس‌هایی که از ویژگی Live Focus استفاده می‌کنند هم به خاطر سنسور با رزولوشن بالایی که حضور دارد، کیفیت فوق‌العاده‌ای خواهند داشت.

تصویر گرفته شده با گلکسی A71

لنز ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید تصاویر باکیفیت‌تری از لنز ۸ مگاپیکسلی اولترا واید گلکسی A70 می‌گیرد و این موضوع حداقل در مقدار جزئیات مشخص است. این موبایل یک لنز ۵ مگاپیکسلی ماکرو دارد که کارایی آن بسیار محدود می‌باشد. امیدواریم سامسونگ در گوشی‌های میان‌رده رو به بالای خود لنزهای رزولوشن بیشتر و کاربردی‌تری قرار دهد زیرا یک چنین سنسور ۵ مگاپیکسلی خیلی کم می‌تواند جزئیات را به ثبت برساند و این قضیه ارتباط چندانی نیز به میزان نور صحنه ندارد چرا که چه در روز و چه در شب عملکرد آن نامناسب است. به علاوه، این لنز نمی‌تواند به خوبی روی سوژه فوکوس کند مگر اینکه وقتی می‌خواهید عکس ماکرو بگیرید، موبایل را مستقیماً روی شیء مدنظر متمرکز کنید.

دوربین اصلی چهارگانه در گلکسی A71

در ادامه چند عکس گرفته شده با لنز اصلی، ماکرو و اولترا واید را می‌بینید. تصاویر مربوط به حالت اتوماتیک و عکسبرداری در شب، و خروجی‌های لنزهای اصلی و اولترا واید نیز در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. در پایان گالری هم شاهد چندین تصویر Live Focus بوکه هستید.

علاوه بر ویژگی Live Focus، گلکسی ای ۷۱ از ویژگی AR Doodle، Super Slow-mo، اسلوموشن معمولی و فیلمبرداری 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه که پیش از این در گلکسی نوت ۱۰ دیده بودیم هم پشتیبانی می‌کند. حالت ضبط Super Steady که از لنز اولترا واید بهره گرفته و بخشی از فریم را برش می‌دهد تا فیلم نهایی را باثبات کند نیز حضور یافته است. گزینه‌هایی نظیر AR Emoji، Bixby Vision و Pro هم تعبیه شده‌اند. شایان ذکر است که با گزینه آخر می‌توانید پارامترهایی مانند میزان ISO و تعادل نور سفید را تنظیم کنید.

برای دوربین سلفی، یک لنز ۳۲ مگاپیکسلی به کار رفته که تصاویر باکیفیت و متوسط رو به بالایی می‌گیرد و رنگ چهره افراد را هم بسیار واقعی نشان می‌دهد. در سلفی‌های Live Focus هم سوژه به خوبی از پس‌زمینه جدا شده است. مشکلات معمول نظیر تار شدن عکس در اطراف موهای سوژه همچنان وجود دارد که البته برای درک این قضیه باید بسیار ریزبین و جزئی‌نگر باشید.

خرید گوشی سامسونگ گلکسی A71

 

نقد و بررسی سامسونگ Galaxy A71 از نظر نرم‌افزار

نقد و بررسی سامسونگ Galaxy A71 از نظر نرم‌افزار

گلکسی A71 همه ویژگی‌های عالی اندروید ۱۰ و رابط کاربری One UI 2.0 که در پرچمداران سامسونگ یافت می‌شوند را داراست. مثلاً گزینه Screen Recorder اجازه ضبط محتوای پخش شده در صفحه نمایش، Bixby Routines اجازه انجام شدن خودکار برخی کارها در گوشی و Edge Screen (با کشیدن انگشت از کناره نمایشگر) اجازه دسترسی سریع به اپلیکیشن‌ها و سایر قابلیت‌های آنها را می‌دهد. به علاوه، پشتیبانی از سیستم پرداخت آنلاین سامسونگ موسوم به Samsung Pay هم به طور کامل انجام می‌شود.

سایر ویژگی‌ها نظیر Link to Windows برای استفاده از اپلیکیشن Your Phone Companion و اجرای برنامه‌ها در ویندوز ۱۰، سفارشی‌سازی دکمه پاور به منظور اینکه مشخص شود دو بار فشردن یا نگه داشتن آن چه کاری انجام می‌دهد و Game Booster برای مدیریت نحوه کارایی گوشی هنگام اجرای بازی‌ها، در این موبایل حضور دارند. سایر امکانات مورد انتظار گوشی‌های گلکسی همچون Dual Messenger، پشتیبانی از تم‌ها و صفحه نمایش همیشه روشن (AOD) هم در این رابط کاربری گنجانده شده‌اند.

وجود نرم‌افزارهای بلااستفاده، یکی از معایب اصلی سیستم نرم‌افزاری گلکسی A71

تنها مشکلی که وجود دارد این است که سامسونگ محصولاتش را پر از اپلیکیشن‌های بلااستفاده می‌کند. برای مثال، بازی که تصویر آن را در زیر قسمت عملکرد این مقاله نقد و بررسی می‌بینید به همراه Candy Crush Saga و نرم‌افزارهایی مانند MrOwl، Helo و DailyHunt در این دستگاه نصب شده‌اند. البته شما می‌توانید همه آنها را لغو نصب نمایید اما واقعاً ما هم نمی‌دانیم که چرا این گیم‌ها و برنامه‌ها به صورت پیش‌فرض در گوشی وجود دارند که بیش از گلکسی A51 و گلکسی M31 قیمت خورده است.

به هر حال، گلکسی ای ۷۱ هر سه ماه یک بار آپدیت امنیتی دریافت می‌کند که امروزه استاندارد اکثر گوشی‌های هوشمند می‌باشد. ضمن اینکه شما می‌توانید امیدوار باشید که حداقل دو سال بروزرسانی اصلی اندروید (نسخه ۱۱ و ۱۲) را برای این موبایل دریافت خواهید کرد که اگر سامسونگ طبق برنامه اعلام شده برای گلکسی A70 پیش برود، مورد اول احتمالاً سال آینده برای گلکسی A71 عرضه خواهد شد.

نقد و بررسی سامسونگ Galaxy A71 از نظر عملکرد

نقد و بررسی سامسونگ Galaxy A71 از نظر عملکرد

Snapdragon 730 یکی از بهترین چیپست‌های مخصوص گوشی‌های میان‌رده بوده و برای موبایلی مانند گلکسی A71 فوق‌العاده است. عملکرد این تلفن همراه برای انجام کارهای روزانه عالی می‌باشد. حتی کوچکترین لگ و کندی سرعتی هم احساس نخواهد شد و بازی‌های گرافیکی سنگین وارد شده از PC مانند Life Is Strange نیز به خوبی اجرا می‌گردد.

در واقع، عملکرد گیمینگ گلکسی A71 نسبت به گلکسی A70 پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای کرده است. در گلکسی ای ۷۰، از تراشه Snapdragon 675 استفاده شده که از نظر قدرت گرافیکی معادل چیپست Exynos 9611 گلکسی A51 می‌باشد ولی بنا به دلایلی هنگام اجرای بازی PUBG Mobile در گلکسی A71، گزینه تنظیمات گرافیکی HDR پشتیبانی نمی‌شود که امیدواریم این رویه به زودی تغییر کند زیرا این موبایل پتانسیل اجرای بازی‌های سنگین را دارد.

 

نقد و بررسی سامسونگ Galaxy A71 از نظر باتری

باتری گلکسی A71

دوام باتری دیگر جایی است که Snapdragon 730 نسبت به تراشه گلکسی A70 برتری‌اش را اثبات می‌کند زیرا این پردازنده با فرآیند لیتوگرافی ۸ نانومتری تولید شده حال آنکه Snapdragon 675 را با فرآیند لیتوگرافی ۱۱ نانومتری ساخته بودند. البته در گلکسی ای ۷۰ دوام باتری بسیار طولانی و فوق‌العاده بود بنابراین در گلکسی ای ۷۱ پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای مشاهده نمی‌کنیم.

با این حال، استقامت منبع نیرو شگفت‌انگیز بوده و در صورت روشن کردن اینترنت داده بسته‌ای به مدت محدود و استفاده از وای‌فای، تا دو روز دوام خواهد آورد. ضمن اینکه چنان‌چه گیمر هستید و بازی‌های سنگین اجرا می‌کنید یا ویدیوهای یوتیوب را به تماشا می‌نشینید، استقامت باتری به یک روز خواهد رسید. در مجموع اگر زیاد به مسافرت می‌روید و از گلکسی A71 به عنوان هات‌اسپات یا نقطه اتصال اینترنت بهره می‌برید، به راحتی متوجه دوام فوق‌العاده باتری آن خواهید شد.

شارژر سریع ۲۵ واتی باعث خواهد شد تا باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپری گلکسی ای ۷۱ در عرض ۸۰ دقیقه از ۰ تا ۱۰۰ درصد شارژ شود. اگر انرژی موجود در باتری ۱ درصد باشد، پس از ۱۰ دقیقه شارژ انرژی آن به ۱۸ درصد خواهد رسید و بعد از ۳۰ دقیقه هم انرژی ۵۰ درصد خواهد شد. به علاوه، شارژر استاندارد ۱۵ واتی هم توسط این موبایل پشتیبانی می‌شود ولی دیگر خبری از تکنولوژی شارژ بیسیم نیست که البته در یک گوشی میان‌رده سامسونگ چنین انتظاری نمی‌رود.

 

نقد و بررسی سامسونگ Galaxy A71 از نظر کیفیت صدا و تماس

گلکسی A70 اسپیکر بسیار ضعیفی داشت و متأسفانه سامسونگ در گلکسی A71 این ایراد را برطرف نکرده است. بیشترین شدت صداها برای تماشای ویدیوها مناسب خواهد بود اما هنگام اجرای بازی‌ها یا تماشای فیلم در اپلیکیشن‌هایی مانند Netflix کفایت نخواهد کرد بنابراین وقتی در یک اتاق شلوغ و پر سروصدا حضور دارید، استفاده از هدفون ضروری خواهد بود. لازم به ذکر است که وقتی صدا با شدت کمی در حال پخش می‌باشد، اصوات شنیده شده از اسپیکر انحراف نخواهند داشت که البته این موضوع چندان با اهمیتی نیست.

همان‌طور که گفتیم، درون جعبه این گوشی هدفون سیمی سامسونگ قرار گرفته و کیفیت آن هم معمولی است. فعالسازی Dolby Atmos مشکل بم نبودن صداها را تا حدودی حل می‌کند اما لرزش در آنها همچنان احساس خواهد شد. البته به خاطر اینکه در گلکسی ای ۷۱ جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری وجود دارد، شما می‌توانید یک هدفون سیمی باکیفیت‌تر را به کار ببرید. در مورد کیفیت تماس و اتصال شبکه هم بگوییم که مشکلی نخواهد بود و عملکرد این دستگاه مطابق انتظار می‌باشد.

 

جمع‌بندی

بسیاری از افراد به معنای واقعی کلمه عاشق گلکسی A70 بودند و حالا گلکسی A71 نیز آمده تا برخی از امکانات آن دستگاه را بهبود بخشد. عملکرد این موبایل به خصوص، به خاطر بهره‌مندی از یک تراشه جدیدتر بهتر شده و صفحه نمایش نیز به یک پنل Infinity-O تغییر پیدا کرده است. به علاوه، وضوح لنز اصلی و ماکرو هم بیشتر شده و به صورت پیش‌فرض سیستم عامل اندروید ۱۰ و رابط کاربری One UI 2.0 در آن نصب شده‌اند. شیوه طراحی گلکسی ای ۷۱ هم فوق‌العاده است و تقریباً چیزی وجود ندارد که این موبایل نتواند انجام دهد.

در این میان، یک اسپیکر با صدای بلندتر می‌توانست انتخاب بهتری باشد و عملکرد دوربین در شرایط کم نور هم به خاطر وجود نویز جای انتقاد دارد اما این موارد نمی‌توانند زیاد اهمیتی داشته باشند. یک صفحه نمایش زیبا، عملکرد سریع، دوربین باکیفیت، دوام باتری طولانی‌مدت و سرعت شارژ زیاد به همراه جدیدترین سیستم نرم‌افزاری، گلکسی A71 را به گوشی میان‌رده‌ای تبدیل می‌کنند که هیچ کس از خرید آن پشیمان نخواهد شد.

 

مزایای گلکسی A71:

  • شیوه طراحی زیبا و باریک
  • صفحه نمایش ۶٫۷ اینچی باکیفیت و AMOLED از نوع Infinity-O
  • وضوح فوق‌العاده تصاویر گرفته شده با لنز اصلی ۶۴ مگاپیکسلی در روز و وضوح قابل قبول آنها در شب‌ها و شرایط کم نور
  • عملکرد سریع به خاطر تراشه Snapdragon 730
  • دوام باتری طولانی‌مدت و سرعت شارژ زیاد
  • بهره‌مندی از اندروید ۱۰ و رابط کاربری One UI 2.0 به عنوان سیستم عامل و رابط کاربری پیش‌فرض
  • پیشرفت قابل‌ملاحظه سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش نسبت به حسگر گلکسی A70

 

معایب گلکسی A71:

  • کیفیت تصاویر گرفته شده در شب و شرایط کم نور می‌توانست بهتر باشد
  • بهتر می‌بود دوربین ماکرو یک لنز باکیفیت‌تری داشته باشد
  • صدای پخش شده از اسپیکر کم است
  • اپلیکیشن‌ها و بازی‌های بلااستفاده در گوشی نصب شده‌اند

 

خرید گوشی سامسونگ گلکسی A71

نظر شما در مورد گلکسی A71 چیست؟

 

منبع: sammobile.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: