نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا One Macro

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا One Macro

در سال ۲۰۲۰ گوشی‌های موتورولا زیادی برای انتخاب و خرید وجود دارد. این شرکت زیرمجموعه لنوو محسوب می‌شود؛ شاید بسیاری از افراد با موبایل Razr یا سری G بشناسند اما موارد دیگری هم در بازار یافت می‌شود. در میان سایر خطوط تولید موتورولا، سری One نمونه‌های مقرون به صرفه‌ای دارد که روی یک ویژگی خاص تمرکز کرده‌اند تا تأثیرگذاری خود را به حداکثر برسانند. حالا گوشی موتورولا وان ماکرو آمده تا با تمرکزی که روی لنز ماکرو دارد، تصاویر بزرگنمایی شده‌ای بگیرد. گوشی‌هایی که روی گرفتن عکس‌های کلوزآپ متمرکز شده‌اند، در بازار به ندرت یافت می‌شوند بنابراین این دستگاه می‌تواند نسبت به همرده‌هایش خودنمایی کند. اما آیا این موبایل می‌تواند تجربه کار کردن با یک گوشی هوشمند همه چیز تمام را به کاربران القا کند یا خیر؟. با برتر دیجیتال همراه باشید و مقاله نقد و بررسی موتورولا One Macro را بخوانید تا پاسخ سؤال مطرح شده را دریافت کنید.

نقد و بررسی موتورولا One Macro: طراحی و صفحه نمایش

مطمئناً شما هم پس از دیدن گوشی موتورولا وان ماکرو، از شیوه طراحی این گوشی شگفت‌زده خواهید شد. علی‌رغم اینکه قاب پشتی این دستگاه پلاستیکی است اما ظاهر بسیار جذابی داشته و احساس داشتن یک موبایل پیشرفته و بالارده را به شما القا می‌کند. انتخاب مواد اولیه برای ساخت این گوشی باعث شده تا وزن آن به شدت کاهش یابد و اثرات انگشت را کمتر جذب کند و نسبت به موبایل‌های ساخته شده با شیشه، خوش‌دست‌تر شود.

نمی‌توان کتمان کرد که ظاهر جلویی موتورولا وان ماکرو شباهت بسیاری به دیگر گوشی‌های موجود در بازار موبایل دارد؛ به خصوص که در آن ناچ قطره‌ای (محل قرارگیری دوربین سلفی) و یک نوار مشکی باریک در پایین آن مشاهده می‌شود. در حالی که نسبت صفحه نمایش به بدنه به ۸۱٫۳ درصد می‌رسد؛ شاید بهتر می‌بود کمپانی سازنده حاشیه بالایی را کمی بزرگتر می‌کرد.

موتورولا وان ماکرو

صفحه نمایش این دستگاه LCD و ۶٫۲ اینچی است که رزولوشن ۱۵۲۰ * ۷۲۰ پیکسلی دارد. از نظر تحقیقات آزمایشگاهی، این مشخصات فنی ناامیدکننده می‌باشد اما جالب است بدانید که آیفون‌های تازه تولید شده هم نشان داده‌اند نمایشگرهای با وضوح کم نقطه‌ضعف خاصی ندارند.

صفحه نمایش LCD و ۶٫۲ اینچی در موتورولا وان ماکرو

بدون شک نگاه کردن به قاب پشتی بسیار هیجان‌انگیز و چشم‌نواز است. اگرچه رنگ‌بندی موتورولا One Macro به بنفش و آبی تیره محدود می‌باشد اما به خاطر پوشش گرادیانی که روی آن به کار رفته بسیار زیباست. در این قسمت نکته خاصی به چشم نمی‌خورد؛ فقط شاهد سه لنز دوربین اصلی هستیم که به طور عمودی زیر هم قرار گرفته‌اند و لوگوی موتورولا (M) که درون سنسور اسکنر اثر انگشت حکاکی شده است. این موارد ظاهر موتورولا وان ماکرو را ساده کرده و نیاز به امکانات بیشتر را از بین برده است.

شیوه طراحی که در آن دکمه پاور در سمت راست و در خودِ بافت موبایل قرار می‌گیرد و در بالای آن هم دکمه‌های کاهش و افزایش صدا جای‌گیری کرده‌اند، طرفداران زیادی دارد. تمامی این دکمه‌ها در دسترس و قابل لمس بوده و بسیار سریع واکنش نشان می‌دهند و حتی وقتی قاب ژله‌ای هم روی آن قرار می‌دهید نیز عملکرد آنها مختل نمی‌شود.

موتورولا One Macro از کنار

وجود جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری در One Macro یک نکته مثبت به شمار می‌رود زیرا امروزه این قابلیت در گوشی‌های مدرن به ندرت وجود دارد. می‌توان این دستگاه را از طریق پورت USB-C که در قسمت پایینی، کنار میکروفون باکیفیت حضور یافته، شارژ کرد.

 

نقد و بررسی موتورولا One Macro: سخت‌افزار و عملکرد

از نظر طراحی، موتورولا وان ماکرو نقاط قوت زیادی دارد و خوشبختانه در زمینه عملکرد و سخت‌افزار نیز همین قانون صادق است. در این موبایل، تراشه MediaTek Helio P70 به کار رفته حال آنکه استاندارد گوشی‌های موجود در بازار موبایل، استفاده از چیپست‌های ساخت کووالکوم است. در این بین، پردازنده گرافیکی Mali-G72 یعنی اینکه موتورولا وان ماکرو می‌تواند کارهای روزانه را بدون هیچ مشکلی انجام دهد. درآزمایش‌های بنچمارک، گوشی را تحت شرایطی مورد آزمون و خطا قرار می‌دهند که کاربران آنها را تجربه نخواهند کرد. در واقع بیشترین توانایی‌های یک موبایل مورد بررسی قرار می‌گیرد تا نشان داده شود برندهایی مانند شیائومی و اوپو چه‌قدر توانسته‌اند با قدرت پردازشی، رکوردهای مربوط به امتیازات را بشکنند.

هنگام استفاده به عنوان یک گوشی گیمینگ، موتورولا One Macro ضعف خودش را نشان می‌دهد. البته اکثر بازی‌ها با سرعت قابل‌قبولی اجرا می‌شوند اما در این میان، وقتی گیم‌های گرافیکی و سنگین بازی می‌کنید، کندی سرعت را به خوبی می‌توانید احساس نمایید. با همه اینها، این مشکل بسیار جزئی است زیرا اگر علاقه‌مند به گوشی‌های گیمینگ هستید، بد نیست سراغ این موبایل‌ها بروید وگرنه برای کاربران عادی، عملکرد مناسب موتورولا وان ماکرو فراتر از انتظار خواهد بود.

 

نقد و بررسی موتورولا One Macro: نرم‌افزار و ویژگی‌ها

نرم‌افزار موتورولا وان ماکرو

همچون گوشی‌های خط تولید Motorola One، موتورولا وان ماکرو هم از رابط کاربری اندروید خام (اندروید One) استفاده می‌کند. نسخه اندروید موجود در این موبایل ۹ است و فعلاً هنوز کسی نمی‌داند چه زمانی آپدیت اندروید ۱۰ برای آن عرضه خواهد شد.

اگر به تازگی با پوسته‌ نرم‌افزاری اندروید خام آشنا شده‌اید، باید بگویم چیزی که در One Macro می‌بینیم، فوق‌العاده است. موتورولا سعی کرده در این موبایل کمترین نرم‌افزار از پیش نصب شده را قرار دهد به همین دلیل دیگر خبری از اپلیکیشن‌های تکراری مدیریت ایمیل و یا تقویم نیست. البته شما می‌توانید برنامه‌های مورد نظرتان را از گوگل پلی استور دانلود کنید. در واقع بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در تمامی گوشی‌ها شرایط همین‌گونه باشد. تنها تفاوتی که این محصول موتورولا در مقایسه با گوشی‌های پیکسل دارد، اپلیکیشن Moto می‌باشد که بسیار کاربردی است. در این موبایل میانبرها و روش‌های مبتنی بر حرکات زیادی وجود دارد که در کنار گزینه‌های نحوه واکنش دادن نمایشگر به شما، کارآمد هستند.

در رابط کاربری طراحی شده توسط موتورولا نیز می‌توان تغییرات نرم‌افزاری جزئی را مشاهده کرد. یکی از موارد مورد علاقه بسیاری از افراد، ویجت پیش‌فرض ساعت در هوم اسکرین است که وضعیت جوی و تاریخ را علاوه بر زمان نشان می‌دهد. در این بین، لمس هر کدام از این قسمت‌ها شما را به بخش مربوطه خواهد برد بنابراین برای مشاهده ساعت، نرم‌افزار Clock، برای مشاهده تقویم نرم‌افزار Google Calendar و برای مشاهده وضعیت آب و هوایی، نرم‌افزار Weather اجرا خواهد شد.

رابط کاربری Motorola One Macro

نسخه خام اندروید ۹٫۰، سیستم عامل پیش‌فرض موتورولا وان ماکرو

همچنین، اطلاعات لازم مرتبط با میزان انرژی باتری هم در قالب یک دایره به صورت کلی نمایش داده می‌شوند. واقعاً وجود چنین ویجت‌های کاربردی باعث خرسندی است؛ چرا که درصد انرژی باتری نوشته شده در آیکون مربوط به آن را به سختی می‌توان خواند. ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (AOD) هم از نظر طراحی شباهت زیادی به نمونه‌های موجود در دیگر گوشی‌ها دارد؛ هرچند در موتورولا One Macro نمی‌توان آن را شخصی‌سازی کرد.

همان‌طور که پیش از این هم گفتیم، علاوه بر انتخاب پین یا الگو، دو روش بیومتریکی برای بازگشایی قفل نمایشگر وجود دارد. گزینه تشخیص چهره اگرچه کار ما را راه می‌اندازد اما در مقایسه با سایر رقبا سرعت کمتری دارد بنابراین پیشنهاد برتر دیجیتال استفاده از سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب پشتی است. این حسگر هم امن است، هم سریع و هم قابل‌اعتماد؛ و هم از آن می‌توان برای پرداخت‌های اینترنتی نیز بهره برد. برای افزایش دقت این حسگر، بد نیست انگشت خود را دو بار به او بشناسانید تا دیگر هنگام شناسایی اثر انگشت مشکلی پیش نیاید.

 

نقد و بررسی موتورولا One Macro: دوربین

نقد و بررسی موتورولا One Macro: دوربین

همان‌طور که از اسمش پیداست، موتورولا وان ماکرو تمرکز ویژه‌ای روی گرفتن تصاویر کلوزآپ دارد. برای دستیابی به این هدف، یک لنز ماکرو ۲ مگاپیکسلی در کنار لنز اصلی ۱۳ مگاپیکسلی و تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی قرار گرفته است. این یعنی خبری از لنزهای تله فوتو یا اولترا واید نیست و توانایی‌های دوربین به شدت کاهش یافته است.

با تمام این تفاسیر باید یادآور شویم که، وقتی سخن از کیفیت تصاویر گرفته شده با لنز ماکرو به میان می‌آید، مطمئناً از کیفیت بالای تصاویر گرفته شده با لنز ماکرو تعجب خواهید کرد. گوشی‌های کمی در بازار هستند که توانسته‌اند از زوایای نزدیک، جزئیات زیادی از سوژه به ثبت برسانند. البته برخی اوقات عملکرد این لنز پر نوسان خواهد بود و رنگ‌های به اصطلاح گرم را پررنگ جلوه می‌دهد. نزدیکی بیش از حد به سوژه به صورت اتوماتیک یک نوع افکت بوکه ایجاد می‌کند که بسیار چشم‌نواز است.

گرفتن تصاویر کلوزآپ، تخصص موتورولا وان ماکرو

با این وجود، حالت پرتره تعبیه شده با سیستم نرم‌افزاری نیز توجه‌تان را به سمت خودش جلب خواهد کرد. موتورولا وان ماکرو به شما اجازه می‌دهد میزان تار بودن پس‌زمینه را پیش از عکسبرداری کم یا زیاد کنید بنابراین پس از اینکه تصویربرداری کردید، چنین چیزی وجود نخواهد داشت. تصاویر معمولی هم از نظر جزئیات و تعادل رنگ‌ها فوق‌العاده هستند اما رنج دینامیک آنها تا حدودی محدود است. به هیچ عنوان نباید قبل از عکسبرداری، فریب آن چیزی که در منظره‌یاب دوربین می‌بینید را بخورید زیرا پردازش نرم‌افزاری باعث می‌شود تا نتیجه نهایی کیفیت مناسب‌تری داشته باشد.

تصویر گرفته شده با موتورولا One Macro

تصاویر سلفی که با دوربین ۸ مگاپیکسلی به ثبت می‌رسند هم از نظر میزان جزئیات قابل قبول هستند اما گاها رنگ‌ها غیرواقعی بوده و در پس‌زمینه نیز بعضاً بیش از حد نورپردازی صورت گرفته است. البته امکان دارد عکسبرداری در شرایط کم نور تأثیر زیادی بر کیفیت خروجی نهایی شما داشته باشد.

موتورولا One Macro می‌تواند ویدیوهای 1080p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کند. برای گوشی‌های هوشمند مدرن این تنظیمات کاملاً استاندارد است هرچند نبود گزینه ثابت‌سازی، فیلم‌های گرفته شده را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد زیرا کوچکترین تکانی اثرش را می‌گذارد. ضمناً، علی‌رغم اینکه می‌توان حین فیلمبرداری از سوژه عکسبرداری کرد اما تصاویری که در نهایت ذخیره می‌شوند جزئیات زیادی نداشته و بعضاً بلااستفاده هستند.

 

نقد و بررسی موتورولا One Macro: باتری

شاید نتوانیم دوام باتری موتورولا One Macro را فوق‌العاده بدانیم اما عملکرد آن کاملاً قابل قبول است. در واقع این تلفن همراه با استفاده نیمه سنگین و منطقی می‌تواند تا یک روز و نیم دوام بیاورد که البته باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپری و نمایشگر با رزولوشن کم نیز در اینجا بی‌تأثیر نیستند. به هر ترتیب، باتری موتورولا وان ماکرو توانسته در آزمایش Geekbench 4 به صورت میانگین ۹ ساعت و ۳۰ دقیقه دوام بیاورد و استقامت حالت استندبای آن هم در کنار ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن، فوق‌العاده باشد. البته این موبایل نمی‌تواند از نظر دوام باتری با رقبای قدری مانند Moro G7 Power به رقابت بپردازد اما بعید است شما نیز با آن به مشکلی برخورد کنید.

 

نقد و بررسی موتورولا One Macro: قیمت و ارزش خرید

شما می‌توانید قیمت روز موتورولا One Macro را از قسمت پایان مقاله مشاهده کنید. با هزینه‌ای که برای این موبایل می‌پردازید، به جرأت می‌توانیم بگوییم که صاحب یکی از ارزان‌ترین گوشی‌های سری Motorola One می‌شوید؛ از این رو، این یک گوشی کاملاً مقرون به صرفه است. با این حال، رقبایی مانند شیائومی Redmi Note 8T، موتورولا G7 Power و اوپو A9 2020 رقابت را برای محصول مورد بحث ما سخت می‌کند بنابراین انتخاب و خرید هر کدام از دستگاه‌های نامبرده کاملاً به سلیقه شخصی شما مربوط می‌شود. به طور کلی نسبت به پولی که می‌پردازید، همان مقدار خدمات دریافت می‌کنید به همین دلیل هیچ‌گاه احساس کمبود نخواهید کرد.

 

نقد و بررسی موتورولا One Macro: جمع‌بندی

موتورولا One Macro جزو معدود گوشی‌های غیر چینی است که از کار کردن با آن لذت خواهید برد. سیستم نرم‌افزاری و عملکرد روزانه آن عالی است و این یعنی تجربه فوق‌العاده‌ای از کار کردن با نصیب شما خواهد شد. البته با این قیمت کم، طبیعی است که کمبودهایی هم احساس شود بنابراین چیزهایی که بیش از همه در اینجا خودشان را نشان می‌دهند، دوربین دارای عملکرد پر نوسان و نمایشگر معمولی می‌باشند.

نظر برتر دیجیتال

موتورولا وان ماکرو بار دیگر ثابت می‌کند که حتماً نیازی نیست برای خرید گوشی خوب پول زیادی بپردازید. صفحه نمایش، دوام باتری و اسپیکرها، عملکردی فوق‌العاده دارند و امکانات نسبتاً کم دوربین هم نمی‌تواند توانایی‌های این موبایل را زیر سؤال ببرند. ضمناً، گوشی‌های مقرون به صرفه تولید شده توسط رقبایی همچون شیائومی، اوپو و آنر شاید از نظر مشخصات فنی بتوانند از موتورولا One Macro بهتر عمل کنند اما اگر صرفاً اندروید خام مدنظرتان است، باید خرید همین محصول موتورولا را در دستورکار قرار دهید.

 

[button text=”جهت خرید گوشی موتورولا One Macro اینجا کلیک کنید” radius=”10″ expand=”true” link=”https://bartardigital.com/product/motorola-one-macro-64-mobile-phone/” ]

 

شما فکر می‌کنید موتورولا وان ماکرو چه مزایا و معایبی دارد؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: techadvisor.co.uk

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: