نقد و بررسی تخصصی شیائومی پوکو ایکس ۳

بررسی پوکو ایکس ۳

برند زیرمجموعه شیائومی یعنی Poco با عرضه اولین محصول خود با عنوان Pocophone F1 نشان داد در زمینه ساخت گوشی‌های میان‌رده و شبه پرچمدار تبحر دارد. این شرکت حالا با دستگاه‌هایی نظیر Poco F2 Pro 5G و Poco X3 سعی کرده همچنان رویه پیشینش را حفظ کند. حالا امروز در برتر دیجیتال می‌خواهیم شما را با یکی دیگر از تلفن‌های همراه محبوب این برند آشنا سازیم پس با ما همراه باشید و مقاله بررسی پوکو ایکس ۳ را بخوانید.

فهرست نمایش

نگاهی به مشخصات فنی شیائومی Poco X3

ابعاد (میلی‌متر)۱۶۵٫۳ * ۷۶٫۸ * ۱۰٫۱
وزن (گرم)۲۲۵
صفحه نمایش·      ۶٫۶۷ اینچ

·      IPS LCD

رزولوشن۲۴۰۰ * ۱۰۸۰
تراشهSnapdragon 732G
پردازنده گرافیکیAdreno 618
رم (گیگابایت)·      ۶

·      ۸

حافظه داخلی (گیگابایت)·      ۶۴

·      ۱۲۸

پشتیبانی از کارت حافظهدارد (اسلات مشترک با سیمکارت)
دوربین اصلیچهارگانه

·      ۶۴ مگاپیکسلی اصلی

·      ۱۳ مگاپیکسلی اولترا واید

·      ۲ مگاپیکسلی ماکرو

·      ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق

دوربین سلفی۲۰ مگاپیکسل
باتری (میلی‌آمپر)۵۱۶۰
سنسورها·      سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب کناری

·      شتاب‌سنج

·      ژیرسکوپ

·      مجاورت

·      قطب‌نما

مقدمه

همچون سایر محصولات پیشین برند Poco، با Poco X3 کلمه ارزشمند دوباره معنا شده است.

البته در اینجا استراتژی تغییر کرده به طوری که بر خلاف پوکوفون اف ۱ که از تراشه پرچمدار Snapdragon 845 استفاده می‌کرد، پوکو ایکس ۳ از چیپست میان‌رده‌ای بهره می‌گیرد زیرا به نظر می‌رسد قرار دادن یک تراشه بالارده در یک گوشی میان‌رده دیگر امکان‌پذیر و کار منطقی نیست.

با این وجود، نتیجه نهایی کار تقریباً یکسان بوده است. شاید بتوانیم Poco X3 را نسبت به قیمتش، بهترین گوشی گیمینگ به حساب بیاوریم. این موبایل نمایشگری بزرگ، اسپیکرهای استریو بلند و تراشه‌ای با عنوان Snapdragon 732G دارد که می‌تواند بازی‌های سنگینی مانند Fortnite را اجرا کرده و حتی از چیپست‌های دیگری مانند Snapdragon 665 و Exynos 9611 که در گوشی‌های همرده و هم‌قیمت حضور دارند، بهتر کار کند.

این موبایل به راحتی یک سر و گردن از رقبایش بالاتر است. حتی Realme که در سال ۲۰۲۰ بهترین سازنده گوشی‌های میان‌رده لقب گرفته، نتوانسته چیزی تولید کند که توانایی رقابت با پوکو ایکس ۳ را داشته باشد. دوام باتری فوق‌العاده و نرخ بازسازی ۱۲۰ هرتزی امکانات این موبایل را کامل می کنند و آن را به گزینه فوق‌العاده‌ای برای کسانی تبدیل خواهد کرد که برای خرید موبایل بودجه محدودتری دارند.

برخی از معایب جزئی شیائومی Poco X3

در این میان، برخی از امکانات بهتر می‌بود بهبود می‌یافتند. مثلاً نورپردازی صفحه نمایش آن در برخی شرایط باثبات نیست و اصطلاحاً سوسو می‌زند و لرزش دارد؛ اشکالی که به نظر می‌رسد با یک آپدیت نرم‌افزاری از بین خواهد رفت و این یعنی خریداران احتمالی دستگاه باید خود را آماده دریافت یک به‌روزرسانی کنند.

تنها مشکلی که حل شدن آن بعید به نظر می‌آید، اشکال لنز اصلی می‌باشد. پوکو ایکس ۳ یک لنز اصلی ۶۴ مگاپیکسلی به ظاهر باکیفیت دارد که اتفاقاً تصاویر خوبی هم می‌گیرد ولی از یک مشکل جزئی رنج می‌برد و آن هم نمایش هاله‌ای بنفش رنگ روی تصاویر می‌باشد؛ اتفاقی که نسبت به دیگر رقبای همرده او بیشتر رخ می‌دهد.

برخی از مزایای جزئی شیائومی Poco X3

این موبایل به سیستم زوم دیجیتالی ۲ برابری مجهز است که از بسیاری از گوشی‌ها بهتر کار می‌کند و اگرچه در برابر سیستم مشابه موجود در گوگل Pixel 4a حرف زیادی برای گرفتن ندارد اما از سایر از تلفن‌های همراه اندرویدی میان‌رده عملکرد مناسب‌تری دارد.

اما چند دلیل برای گذر کردن از Poco X3 و خرید Realme X50 5G وجود دارد که از آن جمله می‌توانیم به قابلیت اتصال به 5G و عملکرد قوی‌ترش اشاره کنیم. ضمن اینکه قاب پشتی و شیشه‌ای آن احساس بهتری به ما القا خواهد کرد اما به عنوان یک گوشی میان‌رده، شاید قیمت زیادش منطقی نباشد.

خرید گوشی شیائومی Poco X3

نقد بررسی شیائومی پوکو ایکس ۳ از نظر طراحی

پوکو ایکس ۳ به چند دلیل یکی از بهترین گوشی‌های با ارزش خرید بالاست اما از نظر استایل و کیفیت ساخت شبیه بسیاری دیگر از همرده‌های خودش است. این یعنی قاب پشتی و فریم گوشی مورد بحث ما به جای اینکه به ترتیب شیشه‌ای و آلومینیومی باشند، پلاستیکی هستند.

البته شاید در برخی از سایت‌ها بخوانید که کناره‌های آن از جنس فلز ساخته شده اما منظور این سایت‌ها باند مشکی رنگ ضخیمی می‌باشد که بین نمایشگر شیشه‌ای و فریم پلاستیکی قرار گرفته است.

شما می‌توانید از قاب ژله‌ای فروخته شده همراه با این دستگاه استفاده کنید. اگر این کار را انجام دادید، ظاهر زیبای قاب پلاستیکی آن تا حدودی پوشیده خواهد شد ولی از طرفی جثه بزرگ آن بیشتر به چشم خواهد آمد.

نمای جلویی و قاب پشتی شیائومی Poco X3

جلوی این دستگاه را نمایشگر ۶٫۶۷ اینچی پوشانده که اگرچه سایز آن با صفحه نمایش سایر گوشی‌ها یکسان است اما بزرگی آن را به راحتی احساس خواهید کرد پس باید خودتان را آماده کنید تا به خاطر ابعاد بزرگ این موبایل شگفت‌زده نشوید. با این وجود، از آن جایی که گوشی‌های برند Poco مشتریان خاص خودشان را دارند، بعید است کسی از این نظر به مشکل برخورد کند.

نکته‌ای که شاید کمی آزاردهنده به نظر بیاید، لوگوی نسبتاً بزرگ POCO در قاب پشتی است. در سال ۲۰۲۰ این نوع شیوه طراحی کاملاً اشتباه و نامناسب می‌باشد هرچند کنار آمدن با کار سختی نخواهد بود.

قسمتی که در آن برند POCO حک شده، لایه‌ای است در زیر قاب پشتی تا بتواند ظاهر مدرن یک نشان تجاری را به خود بگیرد. البته در مقایسه با شعارهایی که پیش از این در برخی از دستگاه‌های Realme دیده بودیم، این نوع نوشته را بیشتر ترجیح می‌دهیم.

محافظت از لنزها با قاب ژله‌ای

قاب‌های ژله‌ای معمولاً سبب زیباتر شدن گوشی‌ها نمی‌شوند اما گویا پوکو ایکس ۳ به گونه‌ای ساخته شده تا در یک قاب قرار گیرد. دوربین اصلی این موبایل تقریباً مانند دوربین اصلی سامسونگ Galaxy Note 20 Ultra به چشم می‌آید و برجسته است. در واقع برآمدگی این قسمت آن‌قدر زیاد است که قاب ژله‌ای حاشیه بیشتری دارد تا بتواند لنزهای دوربین اصلی را درون خودش جای دهد. پوکو این کار را عمداً انجام داده تا اگر گوشی افتاد، از ساییدگی‌های احتمالی لبه‌های لنزها جلوگیری کند.

خرید گوشی سامسونگ Galaxy Note 20 Ultra نقد و بررسی تخصصی سامسونگ Galaxy Note 20 Ultra

پوکو با افزودن حلقه‌های رنگی خاصی در اطراف دوربین اصلی و محل قرارگیری دوربین در قاب ژله‌ای، شیوه طراحی این محصولش را بیش از پیش خاص کرده است زیرا این کار باعث خواهد شد دوربین پیشرفته‌تر و جذاب‌تر به نظر بیاید. این در حالی است که سخت‌افزار دوربین پوکو ایکس ۳ کمبودی ندارد.

امکانات اطراف فریم

این دستگاه امکانات فوق‌العاده دیگری هم دارد که اسپیکرهای باکیفیت از جمله مواردی هستند که در این موبایل تقریباً ۲۰۰ دلاری حضور یافته‌اند.

در Poco X3 یک جفت اسپیکر استریو به کار رفته‌اند و این یعنی شما می‌توانید همزمانی که دارید آشپزی یا استحمام می‌کنید، بدون هیچ مشکلی به آهنگ‌های مورد علاقه‌تان گوش دهید و ویدیوهای یوتیوب را با کیفیت صدای استریو تماشا کنید.

این گوشی جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری، سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب کناری و سنسور IR دارد که به شما اجازه می‌دهد تا از آن به عنوان کنترل از راه دور استفاده کنید. البته حسگر موجود در این دستگاه سریع‌ترین سنسوری نیست که تا کنون دیده‌ایم زیرا تقریباً نیم ثانیه طول می‌کشد تا قفل را باز کند اما در مجموع هر بار که انگشتتان را رویش می‌گذارید، خیلی سریع هوم اسکرین را پیش روی چشمانتان قرار خواهد داد.

 

نقد بررسی شیائومی پوکو ایکس ۳ از نظر صفحه نمایش

Poco X3 پیشرفته‌ترین صفحه نمایش لازم برای یک گوشی میان‌رده را دارد. پنل ۶٫۶۷ اینچی IPS LCD آن با رزولوشن ۲۴۰۰ * ۱۰۸۰ پیکسلی به همراه نقطه سیاه رنگ در بالا جهت قرارگیری دوربین سلفی، نمای جلویی این موبایل را تشکیل می‌دهند.

در حالی که امکانات این صفحه نمایش فوق‌العاده است اما هنوز هم می‌توانیم به یکی دو ویژگی کاربردی دیگر اشاره کنیم که نرخ بازسازی ۱۲۰ هرتزی از آن جمله است. اکثر گوشی‌های میان‌رده و مقرون به صرفه نمایشگرهایی دارند که در هر دقیقه ۶۰ بار بازسازی می‌شوند اما صفحه نمایش پوکو ایکس ۳ در هر ثانیه ۱۲۰ بار نوسازی می‌گردد.

در واقع در منوی اپلیکیشن‌ها بیشتر این موضوع را احساس خواهید کرد. شاید سرعت گوشی فعلی شما پایین نباشد اما فقط کافی است آن را کنار Poco X3 قرار دهید تا خلاف آن چیزی که فکر می‌کنید به اثبات برسد.

همان‌طور که گفتیم، در منوی اپلیکیشن‌ها بیشتر نرخ بازسازی سریع ۱۲۰ هرتزی را احساس خواهیم کرد اما توجه داشته باشید که این ویژگی بر دوام باتری نیز تأثیر می‌گذارد. با همه اینها، نمایشگر گوشی مورد بحث ما بسیار توانمند است. به علاوه، این صفحه نمایش از فضای رنگی گسترده و کیفیت HDR پشتیبانی می‌کند.

با روشنایی ۴۵۰ نیتی، پوکو ایکس ۳ درخشان‌ترین گوشی زیر ۴۰۰ دلار نیست زیرا Realme X50 درخشندگی بیشتری دارد. به هر حال، این تلفن همراه جزو درخشان‌ترین موبایل‌های اندرویدی به شمار می‌رود که زیر ۳۰۰ دلار قیمت خورده‌اند. با در نظرگیری تمامی جوانب، این گوشی نمایشگر خوبی دارد اما در اینجا به یک مشکل جزئی برخورد می‌کنیم.

مشکل صفحه نمایش شیائومی Poco X3

حین استفاده از این موبایل شاید شاهد پرش رنگ‌ها یا سوسو زدن آنها باشید. به نظر می‌رسد این مشکل بیشتر به خاطر سوئیچ شدن دائمی گوشی میان دو حالت Sunlight و Standard باشد؛ قابلیتی که سبب می‌شود نمایشگر موبایل در فضاهای باز و زیر نور طبیعی درخشان‌تر گردد.

بر این اساس، اگر گزینه روشنایی خودکار (Auto Brightness) را خاموش کنید، این مشکل از بین خواهد رفت.

اگر بخواهیم قسمت صفحه نمایش مقاله نقد و بررسی خود را خلاصه کنیم، باید بگوییم که نمایشگر این موبایل مشکل بسیار جزئی دارد که باید از طریق آپدیت نرم‌افزاری از بین برود. در دفعاتی که شاهد این معضل بوده‌ایم و در آنها رنگ‌ها پرش داشته‌اند، نشان می‌دهند که این مشکل چیز حل نشدنی نیست.

خرید گوشی شیائومی Poco X3

نقد بررسی شیائومی پوکو ایکس ۳ از نظر دوربین

Poco X3 به دوربین اصلی چهارگانه‌ای مجهز شده که لنزهای آن در یک مستطیل با گوشه‌های گرد قرار گرفته‌اند و چراغ فلاش LED هم باعث ایجاد توازن در دو طرف آن از نظر تعداد سنسور شده است.

لنز اصلی ۶۴ مگاپیکسلی IMX682 ساخت سونی است که نسبت به سنسور GM1 ساخت سامسونگ که در دیگر گوشی‌های میان‌رده مانند گلکسی M31 دیده بودیم عملکرد بهتری دارد. در مجموع لنزهایی که سونی می‌سازد از لنزهایی که سامسونگ می‌سازد باکیفیت‌تر هستند.

خرید گوشی سامسونگ مدل Galaxy M31 نقد و بررسی تخصصی سامسونگ Galaxy M31

دوربین Poco X3

دومین لنز در اینجا اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی می‌باشد. درست مانند سایر موبایل‌های مقرون به صرفه، دو سنسور دیگر هم در این بخش عبارتند از تشخیص عمق و ماکرو ۲ مگاپیکسلی که حسگر اول برای گرفتن تصاویر پرتره به کار خواهد رفت.

به طور کلی دوربین اصلی پوکو ایکس ۳ نه زیاد پیشرفته است و نه زیاد قدیمی اما عملکردش قابل قبول بوده و در آن خبری از نوآوری نیست.

کیفیت تصاویر گرفته شده با لنزهای اصلی و اولترا واید

امروزه و در شرایطی که نور کافی وجود داشته باشد، شما می‌توانید با هر گوشی که کمتر از ۲۰۰ یا ۳۰۰ دلار قیمت خورده، تصاویر باکیفیتی بگیرید بنابراین برای اینکه مقایسه‌ای داشته باشیم، سعی کرده‌ایم در این مقاله خروجی‌های گلکسی M31 و شیائومی Redmi Note 9 را نیز بررسی کنیم.

خرید گوشی شیائومی Redmi Note 9

به نظر می‌رسد Poco X3 از بهترین روش نورپردازی و افزایش کنتراست بهره گرفته است. این موبایل قسمت‌های نورانی را بهتر از ردمی نوت ۹ ثبت می‌کند و بر خلاف رقیبش که ساخت سامسونگ است، تلاش بیهوده‌ای انجام نمی‌دهد تا تصاویر را شفاف‌تر از چیزی که هستند نمایش دهد و یا کنتراست‌شان را بیشتر کند.

با این حال، فرآیند پردازش تصاویر کار نسبتاً سختی برای این موبایل است به طوری که روی برخی قسمت‌های بافت مانند نوعی افکت روغنی شکل و ابر و بادی به وجود می‌آورد. بر این اساس، عکس‌های گرفته شده در مقایسه با تصاویری که نمایندگان شیائومی و سامسونگ می‌گیرند بسیار تارتر به نظر می‌آیند. در صورتی که از نمای نزدیک به این تصاویر نگاه کنید، این نکته را بیشتر متوجه خواهید شد بنابراین در شرایط معمولی به سختی به آن پی خواهید برد.

مشکل عجیب تصاویر گرفته شده با شیائومی Poco X3

از نظر کیفیت تصاویر، مشاهده خواهید کرد هاله‌ای بنفش رنگ روی آنها باقی مانده است. در واقع بخش‌هایی که نور و کنتراست زیادی دارند، تحت تأثیر این افکت بنفش رنگ قرار می‌گیرند. حال اگر بخواهید از منظره‌ای عکس بگیرید که در آن درختان و آسمان دیده می‌شوند و انعکاس آنها در آب افتاده، این موضوع بیشتر خودش را نشان خواهد داد تا بتوانیم این‌گونه بگوییم که Poco X3 از جمله گوشی‌هایی است که افکت بنفش رنگ روی تصاویر را بیشتر نشان می‌دهد.

این مشکل بیشتر به خاطر انحراف رنگ‌ها به وقوع می‌پیوندد و نشان‌دهنده آن است که لنز اصلی پوکو ایکس ۳ علی‌رغم گشودگی دیافراگم f/1.89 سریع، کیفیت بالایی ندارد. بر این اساس، با پرداخت کمی پول بیشتر می‌توانید گوشی باکیفیت‌تری از این نظر بخرید.

کیفیت تصاویر در حالت زوم شده

شاید با ذکر این نکته با خودتان بگویید که ای کاش این گوشی لنز کوچکتری داشت و یا از لنزی استفاده می‌کرد که از مشکلات زوم اپتیکال رنج نمی‌برد. این لنز همچنین، در زمینه به ثبت رساندن لبه‌های فریم نیز زیاد خوب کار نمی‌کند و شفافیت آنها را کم خواهد کرد.

با این حال، وقتی دارید با گزینه زوم ۲ برابری (2x) عکسبرداری می‌کنید، متوجه مزیت استفاده از لنز رزولوشن بالا خواهید شد. در این گوشی سخت‌افزار مخصوص بزرگنمایی در نظر گرفته نشده اما در عین حال، عکس‌های زوم شده هم این‌گونه به نظر نمی‌رسد که برشی از خروجی‌های لنز اصلی هستند.

با توجه به اینکه این تصاویر از بخش مرکزی فریم استفاده می‌کنند، از کیفیت محدود زوم اپتیکال لنز نهایت بهره را می‌برند. خوشبختانه دوربین اولترا واید این موبایل هیچ‌کدام از مشکلاتی که گفتیم را ندارد و عملکرد قابل‌قبولی از خودش به ثبت می‌رساند و نسبت به بسیاری از لنزهای اولترا واید به کار رفته در گوشی‌های ارزان‌تر خوب کار می‌کند.

کیفیت تصاویر گرفته شده با لنزهای ماکرو و دوربین سلفی

داستان تصاویر ماکرو اما، کاملاً متفاوت است. لنز ۲ مگاپیکسلی و بسیار ضعیف ماکرو، یعنی شیائومی از آن استفاده کرده تا فقط اعداد درون برگه مشخصات فنی محصولش را بیشتر کند.

اگر از گزینه زوم ۲ برابری (2x) لنز اصلی استفاده کنید تا تصاویر ماکرو بگیرید، خواهید دید که خروجی کارتان بهتر از خروجی‌های خودِ لنز ماکرو خواهد شد به طوری که کیفیت‌شان بسیار مناسب است.

آخرین لنز Poco X3، تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی می‌باشد که طبیعتاً توانایی عکسبرداری ندارد بلکه برای شناسایی عمق و تار کردن پس‌زمینه به کار می‌رود.

درست مانند سایر سخت‌افزارهای پایین‌رده، این لنز هم نمی‌تواند لوکیشن‌های پیچیده و جاهایی که بین سوژه و نمای پشت او به خوبی جداسازی نشده را تشخیص دهد. البته این سنسور ۲ مگاپیکسلی به شما اجازه می‌دهد علاوه بر انسان‌ها، از سوژه‌های غیرانسانی نیز تصاویر پرتره بگیرید.

بسیاری از گوشی‌ها شما را قادر می‌سازند بدون یک سنسور تشخیص عمق تخصصی اقدام به گرفتن تصاویر پرتره بکنید ولی برخی از آنها به خاطر نبود چنین سنسوری نمی‌توانند از سوژه‌های غیرانسانی تصویربرداری پرتره انجام دهند.

بعضی از عکس‌های پرتره که با پوکو ایکس ۳ خواهید گرفت، کیفیت قابل‌قبولی نخواهند داشت و چشم‌نواز نخواهند بود ولی کار کردن با این گزینه خالی از لطف نیست.

بررسی پوکو ایکس ۳ از نظر دوربین

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب

دوربین Poco X3 شاید ثابت‌سازی نشده باشد اما حالت عکسبرداری در شب (Night Mode) دارد.

همچون بسیاری دیگر از گزینه‌های عکسبرداری در شب، آپشن موجود در این تلفن همراه نیز به چند ثانیه زمان نیاز دارد تا تصویر مدنظر شما را گرفته و به ثبت برساند اما تأثیری که این گزینه می‌گذارد آن است که جزئیات را کم و رنج دینامیک را زیاد می‌کند تا شفافیت را افزایش دهد.

با همه اینها، کیفیت تصاویر گرفته شده در شب توسط گوشی مورد بحث ما قابل قبول است و با گوشی‌های بسیار ضعیف در این زمینه، فاصله زیادی دارد.

شاید در میان نکاتی که گفتیم، به چند نکته و محدودیت اشاره کرده باشیم اما وقتی کیفیت کلی تصاویر ثبت شده با Poco X3 را بررسی می‌کنیم، از عملکرد آن راضی می‌شویم زیرا نورپردازی بیش از حد انجام نشده و یا مشکل مربوط به دقت رنگ یا رنج دینامیک به چشم نیامده و به طور کلی کیفیت‌شان مناسب بوده است.

بررسی پوکو ایکس ۳ از نظر ضبط و کیفیت ویدیو

کیفیت ویدیوها هم قابل قبول است. این گوشی نهایتاً می‌تواند فیلم‌های 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کند بنابراین اگرچه توانایی ثبت ۶۰ فریم در هر ثانیه را ندارد اما می‌تواند از تکنولوژی ثابت‌سازی تصاویر بهره بگیرد و با حداکثر توانایی‌اش فیلمبرداری کند.

بدون تکنولوژی نامبرده، فیلم‌های شما لرزان و بسیار مبتدی به نظر خواهند آمد. ثابت‌سازی تصاویر به خصوص، در زمان فیلمبرداری با کیفیت 1080p تأثیرش را می‌گذارد بنابراین فکر نکنید که همیشه باید سراغ گزینه ضبط فیلم 4K بروید.

خرید گوشی شیائومی Poco X3

نقد بررسی شیائومی پوکو ایکس ۳ از نظر سخت‌افزار و عملکرد

Poco X3 از بسیاری از گوشی‌های همرده و هم‌قیمتش قدرتمندتر است.

تراشه Snapdragon 732G این موبایل از Snapdragon 665 و یا Exynos 9611 که در دیگر رقبای گران‌قیمت‌تر مانند موتورولا Moto G8 Power، سامسونگ Galaxy M31 و Oppo A72 به کار رفته‌اند قدرت بیشتری دارد.

در آزمایش Geekbench 5، پوکو ایکس ۳ توانست امتیاز ۱۶۹۹ را به دست بیاورد حال آنکه نمره ثبت شده توسط Snapdragon 665 به ۱۳۳۰ می‌رسید.

بررسی پوکو ایکس ۳ از نظر سخت‌افزار

البته این تنها بخش قدرتمند چیپست گوشی مورد بحث ما نیست زیرا پردازنده گرافیکی آن به مراتب نیرومندتر است. Adreno 618 این موبایل در آزمایش 3DMark Sling Shot Extreme توانست امتیاز ۲۶۲۲ را کسب کند و با استفاده از API گرافیکی Vulkan نمره ۲۴۳۷ را به دست آورد. این در حالی است که Snapdragon 665 معمولاً نمره ۱۳۰۰ را از آنِ خود می‌کرد.

بررسی پوکو ایکس ۳ از نظر عملکرد گیمینگ

از آن جایی که عملکرد تراشه Poco X3 فراتر از یک گوشی میان‌رده است بنابراین می‌توانیم بگوییم که امکان استفاده شدن به عنوان یک دستگاه گیمینگ را نیز دارد.

این گوشی بازی Fortnite را بسیار بهتر از دیگر رقبای همرده خود اجرا می‌کند. البته در این گیم باید تنظیمات گرافیکی را روی حالت معمولی بگذارید اما خوشبختانه وقتی اسلایدر رزولوشن در بیشترین مقدار خود قرار دارد، در هر ثانیه ۲۵ فریم اجرا خواهد شد.

شاید در نگاه اول این عملکرد باعث شود که فکر کنید پوکو ایکس ۳ یک گوشی گیمینگ نیست اما وقتی بازی Fortnite را در نظر می‌گیرید و می‌بینید هر موبایل ارزان قیمتی نمی‌تواند آن را اجرا کند، به قدرت Poco X3 ایمان خواهید آورد.

حین استفاده از یک موبایل به عنوان دستگاه گیمینگ، فقط تراشه نیست که اهمیت دارد بلکه نمایشگر بزرگ و درخشان و اسپیکرهای استریو هم از اهمیت بالایی برخوردار خواهند بود.

سایر بازی‌ها هم بدون مشکل خاصی اجرا می‌شوند. مثلاً ARK: Survival Evolved را می‌توان با تنظیم رزولوشن در بیشترین حالت ممکن اجرا کرد ولی برای اینکه سرعت بازی روان‌تر گردد، می‌بایست تنظیمات گرافیکی کمتر شوند. بر این اساس، شاید این بازی با سرعت مناسبی اجرا شود اما روان بودنش همچون زمانی نیست که در یک گوشی دارای تراشه Snapdragon 865 پخش می‌گردد.

جمع‌بندی قسمت عملکرد و سخت‌افزار مقاله بررسی پوکو ایکس ۳

با این اوصاف، آیا Poco X3 با توجه به قیمتی که دارد عملکرد خوبی از خودش به ثبت می‌رساند؟ نه زیاد. روشن کردن نرخ بازسازی ۱۲۰ هرتزی و جابه‌جا شدن در میان منوها و اسکرول کردن در فهرست‌ها سریع‌تر از دیگر گوشی‌های همرده است ولی تجربه‌ای که از آن به دست خواهید آورد ناب نیست چرا که برخی اوقات شاهد افت فریم و کاهش سرعت خواهیم بود.

با همه اینها، اشکالات جزئی گفته شده مواردی نیستند که بخواهیم به خاطر آنها عملکرد پوکو ایکس ۳ را زیر سؤال ببریم و اعتقاد داریم یک آپدیت نرم‌افزاری تمام آن چیزی است که این گوشی نیاز دارد تا عملکردش باثبات و بهتر شود. در حال حاضر Realme X50 5G با چیپست Snapdragon 765G خودش بیشتر شبیه یک گوشی پرچمدار کار می‌کند.

تجربه کلی کار کردن با Poco X3 شبیه سایر گوشی‌های مقرون به صرفه همرده‌اش می‌باشد اما وقتی بازی در آن اجرا می‌کنید، از نظر ظاهری و گرافیکی پیشرفته‌تر به نظر می‌آید.

 

نقد بررسی شیائومی پوکو ایکس ۳ از نظر نرم‌افزار

این گوشی برای اجرا کردن رابط کاربری MIUI 12 شیائومی (مبتنی بر سیستم عامل اندروید ۱۰) فوق‌العاده است. این موبایل دارای گزینه منوی کشویی اپلیکیشن‌ها بوده و انیمیشن‌های آن به کلی تغییر کرده و بهبود یافته‌اند. کمپانی چینی با این نسخه از پوسته نرم‌افزاری‌اش در تلاش بوده تا روی روان شدن کلی پلتفرم تمرکز کند تا افزایش سرعت برخی قسمت‌های جزئی آن.

این به‌روزرسانی باعث شده تا MIUI مانند سایر رابط‌های کاربری پخته شود. منوی تنظیمات آن شاید در مقایسه با دیگر پوسته‌های نرم‌افزاری ساده نباشد اما پس از چند روز استفاده متوجه خواهید شد که نیازی نیست حتماً به آنجا مراجعه کنید.

چیزی که در تصاویر موجود در این مقاله می‌بینید، با ظاهر پیش‌فرض رابط کاربری Poco X3 کمی متفاوت است زیرا آیکون‌ها کوچکتر و شفافیت منوی اپلیکیشن‌ها کمتر شده است.

Poco X3 برای اعمال تنظیمات سفارشی‌سازی فوق‌العاده بوده و از نظر داشتن گزینه‌های این‌چنینی نسبتاً کامل است.

خرید گوشی شیائومی Poco X3

نقد بررسی شیائومی پوکو ایکس ۳ از نظر باتری

گوشی‌های زیر ۲۰۰ یا ۳۰۰ دلار معمولاً از نظر دوام باتری حرف‌های زیادی برای گرفتن دارند. شرکت‌هایی مانند شیائومی چند سالی می‌شود که باتری‌های باظرفیتی را در محصولاتشان قرار داده‌اند و حالا سامسونگ نیز دارد با سری Galaxy M خود چنین کاری را انجام می‌دهد و به تازگی Galaxy M51 را با باتری ۷۰۰۰ میلی‌آمپری به بازار آورده است.

خرید گوشی سامسونگ Galaxy M51 نقد و بررسی تخصصی سامسونگ Galaxy M51

البته باتری که شیائومی در این محصولش قرار داده به اندازه نماینده سامسونگ ظرفیت ندارد بلکه با توان ۵۱۶۰ میلی‌آمپری، Poco X3 از باتری ۵۰۴۰ میلی‌آمپری ردمی نوت ۹ باظرفیت‌تر است.

با این حال، نتایج نهایی دو موبایل تقریباً یکسان هستند. نحوه استفاده از نرخ بازسازی ۶۰ هرتزی و گزینه ذخیره نیرو توسط گوشی مورد بحث ما عالی است تا بتواند حتی با استفاده نیمه سنگین نیز به مدت ۲ روز دوام بیاورد.

بررسی شیائومی پوکو ایکس ۳ از نظر دوام باتری

حتی اگر در طول روز در شبکه‌های اجتماعی بگردید و به وب‌سایت‌های مختلف سر بزنید، بعید است شب که می‌خواهید بخوابید ببینید شارژ این تلفن همراه خالی شده است. شاید در نگاه اول این‌گونه به نظر بیاید که نرخ بازسازی ۱۲۰ هرتزی بر دوام باتری Poco X3 تأثیر منفی می‌گذارد اما این موبایل نشان داد از بسیاری از دستگاه‌های بیش از ۱۰۰۰ دلاری که دارای همین نرخ نوسازی هستند، بهتر کار کرده است.

تنها زمانی که احتمالاً انرژی باتری پوکو ایکس ۳ کم خواهد شد، زمانی است که Hotspot آن را به مدت چند ساعت روشن کرده‌اید.

با همه اینها، همین که می‌بینید حتی پس از استفاده‌های سنگین و نیمه سنگین همچنان باتری این موبایل انرژی دارد، نشان می‌دهد که عملکرد منبع نیروی آن فوق‌العاده است.

بررسی پوکو ایکس ۳ از باتری

تماشای فیلم ۹۰ دقیقه‌ای ذخیره شده در حافظه داخلی با بیشترین مقدار روشنایی و نرخ بازسازی ۶۰ هرتزی سبب خواهد شد ۱۵ درصد انرژی باتری خالی شود و اگر نرخ نوسازی را به ۱۲۰ هرتز افزایش دهید، انرژی از دست رفته به ۱۷ درصد افزایش خواهد یافت. از آن‌جایی که این گوشی گزینه نرخ بازسازی تطبیقی ندارد تا با توجه به محتوای در حال پخش خودش آن را تنظیم کند، این اعداد و ارقام نشان‌دهنده تفاوت خاصی نیستند.

بررسی پوکو ایکس ۳ از نظر سرعت شارژ

سرعت شارژ پوکو ایکس ۳ هم فوق‌العاده است. این موبایل یک شارژر ۳۳ واتی دارد که معمولاً همراه با گوشی‌های بالارده به فروش می‌رسد. این شارژر می‌تواند باتری تلفن همراه مورد بحث ما را در عرض ۳۰ دقیقه، از ۰ تا ۵۸ درصد شارژ کند.

در واقع با در نظرگیری این امکانات، باز هم باید از خودمان بپرسیم چگونه شیائومی توانسته آنها را با قیمت بسیار مناسبی به فروش برساند؟!!!.

 

شیائومی Poco X3 را بخرید اگر:

  • واقعاً گیمر هستید

آیا می‌خواهید بازی‌های گرافیکی سنگین مانند Fortnite و ARK: Survival Evolved را اجرا کنید؟ پوکو ایکس ۳ بهترین گوشی مقرون‌به‌صرفه‌ای است که شما را به این هدفتان می‌رساند. این موبایل اسپیکرهای استریو، نمایشگر بزرگ و قدرتی دارد که اکثر دستگاه‌های میان‌رده از آنها بی‌نصیب هستند.

  • دوام باتری طولانی‌مدت برایتان مهم است

اگر گوشی می‌خواهید که علی‌رغم اجرای چندین فیلم و گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی، در پایان روز انرژی داشته باشد، پوکو ایکس ۳ فوق‌العاده خواهد بود. فرقی نمی‌کند که از نرخ بازسازی ۱۲۰ هرتزی استفاده می‌کنید یا خیر زیرا منبع نیروی ۵۱۶۰ میلی‌آمپری این تلفن همراه دوام طولانی‌مدتی خواهد داشت. البته اگرچه اکثر موبایل‌های این رده از این مزیت بهره‌مند هستند ولی به هر حال اشاره به آن در این مقاله نقد و بررسی خالی از لطف نبود.

  • انتظار دارید با توجه به پولی که می‌پردازید، سخت‌افزار قدرتمندی در اختیار داشته باشید

ارزشمند بودن مهمترین مزیت Poco X3 است. شما با خرید این گوشی از سخت‌افزار بسیار قدرتمندی بهره خواهید برد. مهمترین نقاط قوت این دستگاه نمایشگر دارای نرخ بازسازی ۱۲۰ هرتزی و تراشه Snapdragon 732G هستند که به راحتی می‌توانند دستگاه‌های همرده‌شان را از این نظرها شکست دهند.

شیائومی Poco X3

شیائومی Poco X3 را نخرید اگر:

  • کیفیت دوربین برایتان اهمیت دارد

در حالی که پوکو ایکس ۳ از نظر نورپردازی و ایجاد تعادل در میان رنگ‌ها کیفیت مناسبی نسبت به دیگر دستگاه‌های میان‌رده دارد اما دوربین آن مانند دوربین گوگل Pixel 4a نیست. لنز اصلی این موبایل نوعی هاله بنفش رنگ را در قسمت‌های نورانی تصاویر باقی می‌گذارد که حتی پس از عکسبرداری نیز به سختی می‌توان آن را اصلاح کرد.

  • گوشی می‌خواهید که کیفیت ساخت فوق‌العاده‌ای دارد

اگر Poco X3 را در قاب ژله‌ای بگذارید و آن را در دست بگیرید، این‌گونه احساس نخواهید کرد که یک گوشی بسیار گران قیمت را گرفته‌اید. قاب پشتی این دستگاه پلاستیکی است و اگرچه شاید در برخی جاها خوانده باشید فریم آن از جنس فلز ساخته شده اما این نکته به باند آلومینیومی قرار گرفته میان نمایشگر و کناره‌های پلاستیکی مربوط می‌شود. این یعنی گوشی مورد بحث ما پلاستیکی می‌باشد.

  • فقط ابتدایی‌ترین امکانات را از یک گوشی انتظار دارید

چنان‌چه گوشی می‌خواهید که صرفاً نمایشگر بزرگی دارد، بهتر است از دیگر گوشی‌های ارزان‌تر شیائومی فراموش نکنید. برای مثال، ردمی نوت ۹ شاید برخی از امکانات نماینده Poco را نداشته و یا به اندازه آن قدرتمند نباشد اما از نظر دوام باتری یکسان کار می‌کند و سرعت قابل‌قبولی دارد و کیفیت صفحه نمایشش هم مناسب است.

 

جمع‌بندی

برند Poco باز هم با یک گوشی مقرون به صرفه دیگر به بازار آمده است. Poco X3 امکاناتی دارد که انتظار می‌رفت شاهد حضور آنها در یک گوشی اندرویدی گران‌قیمت‌تر باشیم. از جمله این امکانات هم می‌توانیم به عملکرد گیمینگ آن به خاطر بهره‌مندی از تراشه Snapdragon 732G، نمایشگر دارای نرخ بازسازی ۱۲۰ هرتزی و دوام باتری فوق‌العاده اشاره کنیم.

 

نقاط قوت

  • عملکرد گیمینگ و فوق‌العاده سریع
  • دوام باتری طولانی‌مدت
  • نمایشگر دارای نرخ بازسازی ۱۲۰ هرتزی با فضای رنگی گسترده

 

نقاط ضعف

  • عملکرد بی‌ثبات دوربین
  • پرش رنگ‌های پخش شده در نمایشگر در برخی از اوقات
  • ابعاد بزرگ و وزن زیاد

 

خرید گوشی شیائومی Poco X3

 

حال که به پایان مقاله بررسی پوکو ایکس ۳ رسیده‌ایم، شما در مورد این گوشی چه فکر می‌کنید؟ به نظر شما مهمترین مزیت او چیست و بهترین آلترناتیو برای او کدام گوشی است؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: techradar.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: