عکاسی در شب با گوشی‌ هوشمند؛ تکنیک‌ها و ترفندها

عکاسی در شب با گوشی‌های هوشمند؛ تکنیک‌ها و ترفندها

به خاطر استفاده از الگوریتم‌های مدرن و وجود سنسورهای بزرگ در موبایل‌ها، عکاسی در شب با گوشی‌های هوشمند بسیار آسان‌تر شده است. اکثر تلفن‌های همراه امروزه یک حالت عکاسی در شب با موبایل یا همان Night Mode مخصوص دارند. این حالت، برای عکاسی در شرایط کم نور واقعاً کارآمد است. با این وجود، دلیلی بر عدم فراگیری تکنیک‌ها و ترفندهای عکاسی در شب وجود ندارد. ما در این مقاله می‌خواهیم چند روش انجام این کار را به شما آموزش دهیم. شما با مطالعه این مطلب خواهید توانست در شب‌ها و فضاهای تاریک هم عکس‌های باکیفیتی بگیرید؛ پس با برتر دیجیتال همراه باشید.

پیش از آنکه شروع کنیم به آموزش ترفندها، بد نیست ببینیم چگونه پیشرفت‌های اخیر انجام شده در روش‌های تصویربرداری، گوشی‌ها را به رقیب قَدَر و مطمئنی برای دوربین‌های عکسبرداری حرفه‌ای تبدیل کرده‌اند. چیزی که واضح است آن است که دوران تصاویر نویزدار و بی‌کیفیتی که در شب‌ها گرفته می‌شدند دیگر به سر آمده و گوگل با سومین نسل از حالت فوق‌العاده کاربردی Night Sight در گوشی‌های سری Pixel چشم‌اندازهای جدیدی در زمینه تصویربرداری محاسبه‌ای ترسیم کرده است. این اقدام گوگل سبب گردید تا سایر تولیدکنندگان موبایل نیز در زمینه ساخت گوشی‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که می‌توانند در شرایط کم نور و تاریک عکس‌های باکیفیت و حرفه‌ای بگیرند.

به هر ترتیب، با ارائه یک مقدمه پیرامون نحوه عکسبرداری گوشی‌ها در شب‌ها، حال بد نیست ببینیم خودمان چگونه می‌توانیم در شرایط کم نور تصاویر باکیفیتی بگیریم.

فهرست نمایش

۱) بررسی تئوری عکاسی در شب با موبایل

۱.۱) سایز سنسورها

برای افرادی که هنوز در آغاز راه حرفه عکاسی هستند، سعی می‌کنیم در اینجا کمی اطلاعات اساسی و تخصصی در مورد دلیل سخت بودن عکاسی در شب با موبایل ارائه دهیم. همان‌طور که در مقدمه این مقاله نیز گفتیم، مشکل اصلی ما سایز سنسورهاست. قسمت حساس به نور اکثر سنسورهای بکار رفته در گوشی‌های هوشمند، معمولاً بین ۱٫۵ تا ۳۰ میلی‌متر اندازه دارند؛ درصورتی‌که یک سنسور مشابه در دوربین‌های دیجیتالی یا DSLR بعضاً ۸۶۰ میلی‌متر است و این یعنی ۳۰ تا ۶۰ برابر بزرگتر.

بر این اساس، علی‌رغم اینکه سنسورهای موجود در گوشی‌های هوشمند در طول روز به اندازه کافی نور دریافت می‌کنند، این اتفاق در شب برعکس رخ می‌دهد و نور کمی به آنها می‌رسد. با این وجود، روش‌هایی هستند که باعث می‌شوند بتوان در شب‌ها نیز تصاویر نسبتاً خوبی گرفت هرچند هر کدام از آنها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند.

عکاسی در شب با گوشی‌های هوشمند؛ تکنیک‌ها و ترفندها
بزرگترین لنز موجود در گوشی‌های هوشمند ۳٫۵ میلی‌متر است

۱.۲) پیشرفت الگوریتم‌های عکسبرداری در شب

خبر خوب آن است که نه تنها الگوریتم‌های عکسبرداری در شب با گوشی‌های هوشمند طی چند سال اخیر به سرعت ارتقا پیدا کرده‌اند بلکه خودِ سیستم نرم‌افزاری به کار رفته در این دوربین‌ها نیز پیشرفت کرده است. موبایل‌های امروزی نسبت به موبایل‌های قدیمی چند سال پیش سنسورهای بزرگتری دارند. در حالی که فقط تا دو سال پیش سنسورهای 1/2.3 اینچی بزرگترین موارد بودند ولی استفاده از سنسورهای 1/1.33 اینچی در گوشی‌های هوشمند، امروزه به یک اتفاق کاملاً رایج تبدیل شده است. نگاهی به تصویر پایین بیندازید تا ببینید چه‌قدر اندازه یک حسگر می‌تواند تفاوت ایجاد کند.

اندازه لنز گوشی ها

همان‌طور که از اینفوگرافیک بالا برداشت می‌شود، یک سنسور 1/1.33 اینچی نسبت به سنسور 1/2.3 اینچی فضای بیشتری را پوشش می‌دهد. دو برابر شدن فضای پوشش داده شده یعنی دو برابر شدن مقدار نور خروجی و در نتیجه دو برابر شدن کیفیت. علاوه بر رغبت برای استفاده از سنسورهای بزرگتر، یک پیشرفت مهم دیگر هم در این بخش به وجود آمده است.

۱.۳) عکاسی در شب با موبایل و مشکلی به نام بزرگنمایی

بر خلاف سه سال پیش، گوشی‌های هوشمند امروزه به داشتن یک یا دو لنز بسنده نمی‌کنند. در واقع اصلاً تعجب‌برانگیز نیست که موبایل‌هایی را ببینیم که چهار یا حتی پنج لنز در قاب پشتی دارند. استفاده از چندین لنز به شرکت‌های سازنده موبایل این اجازه را می‌دهد تا ادعاهای عجیب و غریبی در مورد توانایی‌های محصولاتشان بیان کنند و بگویند حالا فرصت عکسبرداری با گزینه زوم ۱۰۰ برابری، عکاسی با لنزهای اولترا واید و گرفتن تصاویر ماکرو در یک دستگاه امکان‌پذیر شده است. مشکلی که به وجود می‌آید این است؛ در حالی که لنزهای اصلی از نظر کیفی و فناوری به سرعت پیشرفت کرده‌اند اما سایر سنسورهای دومی یا حتی سومی بسیار کوچک بوده و غالباً کم‌کیفیت هستند.

نتیجه هم آن شده که اگر کسی سعی می‌کند با لنز دوم یا سوم از سوژه‌ای که در فاصله ۱٫۵ متری حضور یافته عکسبرداری کند، تصویری نصیبش می‌شود که کیفیت بسیار پایینی دارد. متأسفانه پس از رونق گرفتن این ترند اشتباه، حتی بهترین الگوریتم‌های محاسبه‌ای تصویربرداری نیز نتوانستند سنسور نسبتاً کوچک و 1/2.3 اینچی سری گوشی‌های Pixel گوگل را نجات دهند. در نتیجه، برخی از تولیدکنندگان تصمیم گرفتند حالت عکسبرداری در شب را در لنزهای ضعیف‌تر غیرفعال کنند.

تصویر زوم شده با لنز ثانویه و اصلی
سمت راست: تصویر گرفته شده با لنز مخصوص زوم پس از بزرگنمایی
سمت چپ: تصویر گرفته شده با لنز مخصوص زوم در حالت معمولی

خلاصه: بهترین و باکیفیت‌ترین تصاویر گرفته شده در شب توسط لنزهای اصلی به ثبت رسیده‌اند و خروجی سایر لنزها از نظر محیط سنسور و اندازه گشودگی دیافراگم بسیار بی‌کیفیت‌تر است.

۲) گرفتن تصاویر باکیفیت با گزینه مخصوص عکاسی در شب با موبایل

چند سالی می‌شود که حالت‌های مخصوص عکاسی در شب راه خود را به گوشی‌های هوشمند باز کرده‌اند؛ اما راستش را بگوییم که در کیفیت خروجی نهایی تأثیر چندانی نداشته‌اند. گوشی‌های پیکسل ۳ (Pixel 3) و پیکسل ۳ ایکس ال (Pixel 3XL) گوگل در سال گذشته و با معرفی حالت عکسبرداری در شب خود موسوم به Night Sight تغییر زیادی ایجاد کردند و نتیجه آن نیز در ادامه مشاهده می‌شود.

تصویر بالایی: عکس گرفته شده در حالت معمولی | تصویر پایینی: عکس گرفته شده در حالت مخصوص عکاسی در شب

واقعیت آن است که Night Sight چندین بار نورپردازی کرده و سپس تصاویر به ثبت رسیده با یکدیگر را ترکیب می‌کند تا کیفیت خروجی نهایی افزایش و نویز آن کاهش یابد. هواوی هم گزینه مشابهی دارد که آن را Night Mode نامیده است اما متأسفانه این آپشن تنها در گوشی‌های پرچمدار این شرکت کارایی دارد؛ ولی نسبت به گزینه Night Sight گوگل باکیفیت‌تر است. اگر شما هم گوشی جدیدی دارید که به گزینه حالت عکاسی در شب مجهز شده، بد نیست آن را امتحان کنید اما اگر گوشی‌تان قدیمی می‌باشد، از سایر تکنیک‌های آموزش داده شده استفاده نمایید.

همان‌طور که در ابتدای مقاله هم گفتیم، تقریباً هر گوشی هوشمند جدیدی یک حالت عکسبرداری در شب اختصاصی دارد ولی این گزینه در هر موبایل متفاوت عمل کرده و برخی اوقات با آپشن‌های اضافه‌ای همراه شده است. به منظور گرفتن تصاویر باکیفیت در شب، باید ببینید گزینه Night Mode گوشی‌تان چگونه کار می‌کند. در ادامه می‌خواهیم تفاوت‌های معمول و رایج در میان این آپشن‌ها را بیان کنیم و به شما بگوییم پیش از عکسبرداری باید چه نکاتی را در نظر بگیرید.

۲.۱) حالت Multi-shot عکسبرداری در شب (موجود در اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی)

واقعیت آن است که گزینه عکسبرداری چندگانه در شب زیاد جدید نیست. تا ده سال پیش، دوربین‌های DSLR سونی چندین عکس را با یکدیگر ترکیب می‌کردند تا مقدار نویز تصاویر را کم کنند. در آن زمان این ویژگی بسیار پیشرفته بود اما امروزه آن را تقریباً در هر موبایلی پیدا می‌کنید. البته شما باید از این آپشن در جاهایی بهره ببرید که نور بسیار ضعیفی وجود دارد و نمی‌توانید یا نمی‌خواهید با گزینه‌های مربوط به دو حالت Pro یا Manual به مدت طولانی کار کنید.

فرآیند به ثبت رساندن تصاویر، علاوه بر مدت زمان لازم برای پردازش، معمولاً ۱ تا ۳ ثانیه به طول خواهد انجامید و پس از آن عکس نهایی آماده خواهد بود. شما باید در این مدت، گوشی را تا جایی که می‌توانید همزمان با تصویربرداری و تا پایان فرآیند نورپردازی ثابت نگه دارید تا عکسی که می‌گیرید نویز کمتر و جزئیات بیشتری داشته و پرنورتر از حالت استاندارد باشد.

تصویر گرفته شده در شب

نکته گفته شده مخصوصاً در مورد نحوه نورپردازی صادق‌تر است چرا که گوشی‌سازان می‌خواهند فرآیند انجام این کار را بیش از حد معمول طولانی‌تر کنند تا عکس‌هایی که در اختیارتان می‌گذارند مانند روز روشن باشند. البته شما باید مقدار نور محیط را کنترل کرده و کاهش دهید تا حالت طبیعی تصویر حفظ گردد. اگر گوشی‌تان به این گزینه مجهز نیست، فقط کافی است روی علامت AE/AF (آیکون شمع) ضربه بزنید تا بقیه کارها را خودِ دوربین انجام دهد.

در نهایت، باید ببینید آیا حالت عکسبرداری در شب گوشی شما به سوژه‌های در حال حرکت حساس است یا خیر. اگر این‌گونه است، برای به ثبت رساندن آنها باید از حالت استاندارد عکاسی استفاده کنید که معمولاً یک عکس می‌گیرد. البته در اینجا استثنایی هم وجود دارد که می‌توانید با خواندن پاراگراف بعد با آن آشنا شوید.

تصویر گرفته شده در شب با سرعت شاتر پایین

۲.۲) حالت Hands-free عکسبرداری در شب (موجود در گوشی‌های هواوی، آنر و اپل)

در برخی از گوشی‌ها به خصوص محصولات هواوی، حالت عکسبرداری در شب نورپردازی را به مدت بسیار طولانی ۳۲ ثانیه‌ای انجام می‌دهد. بار دیگر قانون اصلی آن است که هر چه‌قدر موبایل را ثابت‌تر نگه دارید، خروجی نهایی بهتر خواهد شد. با سوژه‌هایی که مدام در حال حرکت هستند، چاشنی شانس هم کمی دخیل خواهد بود و باید دید آیا الگوریتم‌ها سوژه مدنظر را در تصویر نهایی ثبت خواهند کرد یا خیر.

بر این اساس، چنان‌چه سوژه شما کوچکترین جنبش را داشت، گوشی‌های هواوی و آنر ترجیح می‌دهند چنین صحنه‌هایی را با حالت عکسبرداری استاندارد به ثبت برسانند. به علاوه، در صورت فعال بودن گزینه هوش مصنوعی (AI)، این موبایل‌ها شرایط کم نور و شب‌ها را شناسایی و طبق وضعیت موجود کار خواهند کرد. در آیفون‌ها نیز به منظور تصویربرداری از سوژه‌های در حال حرکت، شما باید سرعت شاتر عکسبرداری در شب را کاهش دهید.

تصاویر گرفته شده با هواوی Mate 40 Pro

با همه اینها، بعضی اوقات خیلی سخت خواهد بود که تفاوت کیفیت تصویر گرفته شده با حالت عکسبرداری معمولی و تصویر گرفته شده با حالت عکسبرداری در شب (به خصوص در جاهایی که با چراغ‌های خیابان روشن شده‌اند) را متوجه شویم.

۲.۳) حالت Tripod عکاسی در شب با گوشی (موجود در گوشی‌های Realme، اوپو، وان‌پلاس و سایرین)

بسیاری از شرکت‌ها از جمله اپل، Realme، اوپو، وان‌پلاس و . . . مجهز به حالت Tripod عکسبرداری در شب هستند. این گزینه تنها زمانی تصاویر باکیفیتی می‌گیرد که شما گوشی‌تان را روی یک سه پایه قرار داده و یا آن را به چیزی تکیه داده‌اید.

یک نکته دیگر اینکه اگر از سه پایه استفاده می‌کنید، تایمر دو ثانیه‌ای عکسبرداری را فعال کنید. این آپشن اجازه نخواهد داد پس از فشردن دکمه شاتر (چه با لمس نمایشگر و چه با فشردن دکمه‌های تعیین میزان ولوم صدا)، تصویر نهایی تار شود.

اگر گوشی شما حالت Tripod عکسبرداری در شب ندارد، مشکلی نیست. قسمت بعدی را بخوانید تا بتوانید میزان حساسیت ISO و سرعت شاتر را تعیین کنید و تصاویری که می‌گیرید همان شکلی شوند که خودتان می‌خواهید.

عکسبرداری در حالت Tripod

خلاصه: حالت‌های مدرن عکاسی در شب با موبایل واقعاً کارآمد هستند ولی مشکلات خاص خودشان را دارند. با این وجود، اگر می‌دانید حالت عکسبرداری در شب گوشی‌تان چگونه کار می‌کند، می‌توانید تصاویر باکیفیتی بگیرید که افکت‌های مصنوعی در آنها وجود ندارند.

۳) گزینه‌های Light Painting ،Stars و آپشن‌های به خصوص عکاسی در شب با موبایل

تب More (اگر در گوشی‌تان وجود دارد)، بسیار کاربردی خواهد بود. یک بررسی کلی در گوشه و کناره‌های اپلیکیشن دوربین گوشی (به خصوص گوشی‌های هواوی و آنر) می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. زیرا گزینه‌های مخفی و در عین حال کاربردی را در آنجا خواهید یافت.

۳.۱) گزینه‌های Light Painting، Fireworks و Thunderstorms

در زیر گزینه ناشناخته Light Painting گوشی‌های هواوی چهار آپشن Light Traces، Light Graffiti، Silky Water و Star Trails قرار گرفته‌اند. همه این حالت‌ها به یک شکل کار می‌کنند. به طوری که مدت بیشتری نورپردازی کرده و سوژه‌های در حال حرکت را به شکل یک اشعه نوری ممتد نشان می‌دهند. با استفاده از چراغ فلاش یا جرقه نوری، شما می‌توانید خطوط نورانی ممتد را در تصاویر به ثبت برسانید؛ و یا از خودروها و قطارهای در حال حرکت همانگونه که هستند، عکسبرداری کنید. در همین حال، اپلیکیشن دوربین، نور موجود در اطراف را بررسی می‌کند. در این شرایط، تنها کاری که باید انجام دهید، دو بار فشردن دکمه شروع و توقف عکسبرداری است.

تصویر گرفته شده در حالت Light Painting

گزینه Silky Water بیشتر به درد روزها یا وقت‌هایی می‌خورد که نور کافی وجود دارد و بهتر است در اینجا به آن اشاره‌ای نشود و گزینه Star Trails هم به قسمت بعد مربوط است.

۳.۲) Star Photography یا Astrophotography

این ترفند به کار رفته توسط هواوی و آنر به گونه‌ای کار می‌کند که مدت نورپردازی به شدت طولانی خواهد شد تا نه تنها ستاره‌های موجود در آسمان مانند نقاط درخشان بلکه همچون خطوط نوری ممتد و ادامه‌دار دیده شوند. برای بهره‌مندی از این گزینه، سرعت شاتر باید بسیار بیشتر از سرعتش در زمان استفاده از گزینه معمولی عکسبرداری در شب باشد و شما باید نورپردازی را در قالب یک دقیقه یا حتی ساعت دو رقمی تنظیم کنید.

تصویر گرفته شده در حالت Astrophotography

البته حالت astrophotography در هر گوشی متفاوت کار خواهد کرد. مثلاً در محصولات گوگل، Realme و وان‌پلاس، موبایل‌ها مدت زمان چرخش دوربین روی سوژه را با استفاده از نرم‌افزار و شیوه عکسبرداری چند دقیقه‌ای انجام می‌دهند تا ستاره‌ها به صورت نقطه‌ای اما درخشان و بدون نویز نمایش داده شوند.

خلاصه: علاوه بر حالت astrophotography که امروزه دارد به گوشی‌های بیشتری می‌آید، گزینه‌هایی نظیر Light Painting موجود در محصولات هواوی و آنر هم امکان گرفتن تصاویر باکیفیت در شب را فراهم کرده‌اند. بر این اساس، گشت‌وگذار در میان گزینه‌های اپلیکیشن دوربین خالی از لطف نخواهد بود.

۴) گزینه Manual یا دستی در حالت عکاسی در شب با گوشی

اگر گوشی شما هیچ‌کدام از گزینه‌های نامبرده برای افزودن افکت‌های مدنظر را ندارد، تنها یک راه وجود دارد و آن هم این است که خودتان دست‌به‌کار شوید. در حالت دستی یا پرو، شما می‌توانید بسیاری پارامترهای عکاسی را خودتان تنظیم کنید. مهمترین فاکتورها هنگام عکاسی در شب با موبایل، تعیین میزان حساسیت ISO و سرعت شاتر است. به صورت پیش‌فرض، این دو گزینه در حالت Pro روی اتوماتیک تنظیم شده‌اند تا خودِ گوشی آنها را به‌گونه‌ای تنظیم کند که سرعت شاتر برای به ثبت رساندن سوژه مناسب باشد و همزمان نور کافی از میان سنسور عبور کند.

۴.۱) سرعت شاتر

مهمترین فاکتور برای گرفتن تصاویر خلاقانه در شب، سرعت شاتر است. این گزینه از نظر دریافت نور بسیار تعیین‌کننده خواهد بود. بر این اساس، هر چه سرعت شاتر بیشتر باشد، تصویر نورانی‌تر خواهد شد. البته به محض اینکه سرعت شاتر کمتر از ۱۰ یا ۲۰ عدد بر ثانیه تعیین شد، با توجه به عملکرد ثابت کننده دوربین، نمی‌توانید همزمانی که گوشی در دستانتان قرار گرفته عکس پر نوری بگیرید. در این حالت به یک سه پایه و یا هر چیز دیگری نیاز دارید تا گوشی را به آن تکیه دهید.

تنظیم سرعت شاتر برای افزایش کیفیت عکاسی در شب با موبایل

اما چرا باید سرعت شاتر کمتر شود؟ به دو دلیل:

  • هر چه سرعت شاتر کمتر شود، سوژه‌های در حال حرکت تار خواهند شد. مثلاً خودروهای در حال عبور، جرقه‌های نوری و یا چراغ فلاش یک گوشی دیگر یک رد بسیار باریک از نور در تصاویر باقی می‌گذارند و یا سوژه‌های تیره‌تر ناپدید می‌شوند. خلاقیت‌هایی که در اینجا می‌توانید به خرج دهید بسیار زیاد هستند بنابراین پیشنهاد می‌کنیم عبارت Light Painting را در گوگل سرچ کنید.
  • هر چه سرعت شاتر کمتر شود، مدت زمان دریافت نور توسط گوشی بیشتر خواهد شد. نور بیشتر هم یعنی حساسیت کمتر و حساسیت کمتر هم یعنی نویز کمتر. در نتیجه این سلسله مراتب به حساسیت ISO می‌رسیم.

۴.۲) حساسیت ISO

فرقی نمی‌کند که آیا تا کنون با گزینه‌های مربوط به ISO کار کرده‌اید یا خیر؛ چرا که حتماً پیش آمده که این کلمه را شنیده یا با آن برخورد کرده باشید. به منظور اینکه در شب‌ها و با استفاده از لنزهای کوچک بتوانید عکس‌های باکیفیت و نورانی بگیرید، باید حساسیت لنز دوربین را افزایش دهید. زمانی که در حالت خودکار (Automatic) اقدام به عکاسی در شب با موبایل می‌کنید، خودِ اپلیکیشن دوربین این کار را انجام می‌دهد.

عکاسی در شب با گوشی‌های هوشمند؛ تکنیک‌ها و ترفندها
افزایش حساسیت لنز دوربین و تغییر مقدار ISO به نور بصورت دستی

مقدار تنظیم شده برای ISO مشخص می‌کند که گوشی شما چه‌قدر به ارتقای کیفیت تصویر به ثبت رسیده کمک خواهد کرد. بر این اساس، هر چه مقدار ISO بیشتر باشد، عکس نهایی نورانی‌تر خواهد بود. در همین حال، نور بیشتر، به معنای نویز بیشتر هم می‌باشد. بنابراین، اگر می‌خواهید کیفیت تصویری که می‌گیرید ایده‌آل باشد، بهتر است مقدار ISO را روی کمترین مقدار ممکن تنظیم کنید.

از آن جایی که گشودگی دیافراگم در اکثر گوشی‌ها ثابت است، حساسیت ISO و سرعت شاتر مقدار نور موجود در تصاویر را کنترل می‌کنند. در صورتی که مقدار ISO را روی حالت اتوماتیک تنظیم و سرعت شاتر را آن‌طور که دلتان خواسته مشخص کرده‌اید ولی باز هم عکسی که گرفته‌اید بیش از حد نورانی است، به صورت دستی مقدار ISO را کم کنید.

ضمناً، چنان‌چه گوشی‌تان امکان تنظیم دستی مقدار حساسیت ISO را فراهم نکرده، اپلیکیشن‌هایی از جمله Camera FV-5 Lite (برای اندروید) و Pro Camera (برای iOS) را دانلود و نصب کنید.

تنظیم نورپردازی هنگام عکسبرداری در شب

خلاصه: در حالت دستی، خودتان کیفیت تصویری که خواهید گرفت را تعیین می‌کنید. این موضوع در شرایطی که می‌خواهید از سوژه‌های بسیار پیچیده عکسبرداری نمایید اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به خصوص آنکه در این مواقع سیستم اتوماتیک اپلیکیشن دوربین نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

 

۵) نکات تکمیلی در مورد عکاسی در شب با موبایل

در نهایت به ذکر چهار نکته کلی در مورد افزایش کیفیت تصاویر گرفته شده در شب اشاره می‌کنیم:

۵.۱) نور بیشتر و در نتیجه تصاویر باکیفیت‌تر

همان‌طور که گفتیم، شما می‌توانید با کاهش حساسیت ISO، کیفیت تصاویر را ارتقا دهید. این ترفند نه تنها با سرعت شاتر کمتر بلکه با نور بیشتر نیز کارآمد خواهد بود. لازم به ذکر است که امکان افزایش نور در محیط عکسبرداری با استفاده از منابع نوری مختلف و اضافی امکان‌پذیر می‌باشد.

دیگر ویژگی که همواره در دسترس قرار دارد، چراغ فلاش LED است. اکثر گوشی‌ها امروزه چندین فلاش LED دارند تا رنگ آن را با مقدار نور موجود در محیط تطبیق دهند. این قابلیت برای جلوگیری از پخش شدن رنگ سوژه بسیار مثمرثمر خواهد بود و کمک خواهد کرد تصویر نهایی ظاهری یکپارچه داشته باشد. در سمت دیگر، اگر فلاش در امتداد سوژه و مستقیماً به سمت آن بتابد، سایه‌ها از بین خواهند رفت. در نتیجه، تصویری که در اختیار خواهید داشت دو بعدی خواهد بود. با این اوصاف، تنها در مواقع اضطراری از چراغ فلاش LED استفاده کنید.

تکنیک های عکاسی در شب با موبایل

در اکثر حالت‌ها، امکان افزایش نور وجود دارد. چنان‌چه می‌خواهید از چیزی عکسبرداری کنید که مدام حرکت می‌کند، جابه‌جا شوید. برای گرفتن یک تصویر پرتره، چند قدم همراه با سوژه خود بردارید. ضمن اینکه پنجره‌های روشن فروشگاه‌ها، علائم تجاری و حروف الفبا یا کلمات نورانی منابع نوری فوق‌العاده‌ای در شب‌ها هستند. به علاوه، بد نیست با منبعی که از آن نور ساطع می‌شود نیز کار کرده و یا آن را جابه‌جا کنید.

۵.۲) فعالسازی ضبط تصاویر RAW

اکثر گوشی‌ها قابلیت ضبط تصاویر RAW را هنگام عکسبرداری با حالت Pro فعال می‌کنند. این اتفاق بسیار کاربردی است زیرا عکس‌هایی که با این فرمت ذخیره شده‌اند را می‌توان در آینده با دست بازتری پردازش کرد. از همه مهمتر آنکه، با بهره‌گیری از اپلیکیشن‌هایی مانند Snapseed، پردازش عکس‌های RAW بدون هیچ مشکلی در گوشی‌ها انجام خواهد شد.

عکاسی در شب با موبایل با فرم RAW
سمت راست: کیفیت RAW سمت چپ: کیفیت JPEG

۵.۳) لنزها را تمیز کنید

شاید خیلی بااهمیت نباشد ولی بد نیست قبل از اینکه با گوشی‌تان عکس بگیرید، لنزهای آن را تمیز کنید. در شب‌ها اهمیت این موضوع دو چندان می‌شود. زیرا، لنزهای کثیف باعث خواهند شد نقاط نوری بسیار بهم ریخته دیده شده و در مجموع کیفیت تصویر را تحت تأثیر منفی قرار دهند. برای تمیز کردن لنزها هم حتماً نیاز نیست تکه پارچه میکرو فیبر یا چیز بخصوصی داشته باشید بنابراین حتی با بلوز، تی‌شرت و . . . خودتان نیز می‌توانید آنها را تمیز کنید.

تکنیک های عکسبرداری در شب؛ تمیز کردن لنز موبایل
در صورت کثیف بودن لنزها، نور تابیده شده از چراغ‌ها کشیده خواهد شد

۵.۴) از یک سوژه چند بار عکسبرداری کنید

احتمال لرزیدن دوربین به خصوص هنگام عکاسی در شب با موبایل همواره وجود دارد بنابراین بهتر است که از یک سوژه به جای یکی دو عکس، چند عکس بگیرید زیرا بعداً می‌توانید تصاویری که خراب شده‌اند را پاک کنید اما اگر از سوژه مدنظر یک عکس گرفته باشید، دیگر تضمینی وجود ندارد تا دوباره بتوانید از آن عکسبرداری کرده و یا عکسش را اصلاح نمایید.

۵.۵) در نظرگیری احتمالات و شناسایی محدودیت‌ها

همواره سعی کرده‌ایم تا شما را از جدیدترین اطلاعات و ترفندهای مربوط به عکسبرداری با دوربین گوشی آشنا کنیم. مطمئناً در نظرگیری احتمالات و شناسایی محدودیت‌ها، نه تنها هنگام عکسبرداری در شب، بلکه در همه زمان‌ها کمک بزرگی به شما می‌کند. بنابراین، برای اینکه با دوربین گوشی‌های هوشمند به صورت تخصصی آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر را حتماً بخوانید.

راهنمای جامع خرید بهترین دوربین گوشی

لوازم جانبی مورد نیاز برای عکاسی در شب با موبایل

هر کسی که از عکاسی در شب با موبایل لذت می‌برد و به آن علاقه‌مند است و معمولاً عکاسی در شب را ترجیح می‌دهد، حتماً باید لوازم جانبی مناسب یا یک سه پایه خریداری کند. گوشی‌های هوشمند نسبت به دوربین‌های دیجیتالی و DSLR وزن کمتری داشته و کوچکتر هستند. پس سه پایه‌ای که برای آنها خریداری می‌شود نیز باید کوچک و سبک باشد. قیمت این وسایل معمولاً زیاد نیست. حتی برخی از آنها دارای یک آداپتور مخصوص گوشی نیز هستند. هم سه پایه و هم موبایل به راحتی درون جیب جا می‌شوند و روش استفاده از آنها نیز بسیار ساده است.

عکاسی در شب با موبایل و استفاده از لوازم جانبی
استفاده از لوازم جانبی مناسب برای ثابت نگه داشتن گوشی

قسمت پایینی بعضی از گوشی‌ها نظیر سری اکسپریا سونی (Sony Xperia) و یا مدل‌های جدیدتر مانند Razer Phone یا Razer Phone 2 صاف است. بنابراین می‌توان آنها را بدون نیاز به وسیله خاصی روی زمین قرار داد تا نورپردازی را طولانی‌تر انجام دهند.

 

جمع‌بندی

از میان لوازم جانبی متعددی که وجود دارد، می‌توانید برخی از موارد را انتخاب کنید. با تهیه این لوازم، در شرایطی که نور کافی نباشد هم می‌توانید عکس‌های باکیفیتی بگیرید. پیشنهاد می‌شود که به مرور زمان از وسایل مختلف استفاده نمایید. حتماً با تنظیمات اپلیکیشن دوربین آشنا شوید. در نهایت، تا می‌توانید عکاسی کنید؛ چرا که حرفه عکسبرداری این‌گونه است! خواندن مقالات این‌چنینی باعث نخواهد شد که شما یک عکاس حرفه‌ای شوید؛ تنها به آشنا شدن شما با اصطلاحات کمک می‌کند.

 

آیا شما روش دیگری برای عکاسی در شب با موبایل می‌شناسید؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: andoridpit.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: