مقایسه تبلت هواوی MediaPad T5 با گلکسی تب A 10.1 2019

مقایسه مدیاپد تی ۵ با گلکسی تب A 10.1 2019

تا چند سال پیش اپل به عنوان پرفروش‌ترین برند دنیای تبلت‌ها به شمار می‌رفت اما با ورود شرکت‌هایی مانند لنوو، هواوی و سامسونگ، سلطه کمپانی مالک iOS پایان یافت و حالا کسانی که ترجیح می‌دهند از تبلت‌های اندرویدی استفاده کنند نیز می‌توانند با خیالی آسوده دستگاه مدنظرشان را بیابند. اما برای اینکه راحت‌تر تبلت دلخواهتان را پیدا کنید، امروز در برتر دیجیتال می‌خواهیم به مقایسه تبلت هواوی مدیاپد تی ۵ با گلکسی تب A 10.1 2019 بپردازیم تا هم با دو تبلت میان‌رده بازار موبایل آشنا شوید و هم دستگاه برتر را بشناسید؛ پس با ما همراه باشید.

مشخصات فنی

هواوی MediaPad T5سامسونگ Galaxy Tab A 10.1 2019
ابعاد (میلی‌متر)۲۴۳ * ۱۶۴ * ۷٫۸۲۴۵٫۲ * ۱۴۹٫۴ * ۷٫۵
وزن (گرم)۴۶۰۴۶۹
صفحه نمایش·      ۱۰٫۱ اینچ

·      IPS LCD

·      ۱۰٫۱ اینچ

·      TFT

رزولوشن (پیکسل)۱۹۲۰ * ۱۲۰۰۱۹۲۰ * ۱۲۰۰
سیستم عاملاندروید ۸اندروید ۹
رابط کاربریEMUI 8One UI
تراشهKirin 659Exynos 7904
رم (گیگابایت)·      ۲

·      ۳

·      ۲

·      ۳

حافظه داخلی (گیگابایت)·      ۱۶

·      ۳۲

·      ۳۲

·      ۶۴

·      ۱۲۸

پشتیبانی از کارت حافظهدارددارد
دوربین اصلی۵ مگاپیکسل۸ مگاپیکسل
دوربین سلفی۲ مگاپیکسل۵ مگاپیکسل
باتری (میلی‌آمپر)۵۱۰۰۶۱۵۰
سنسورها·      شتاب‌سنج·      شتاب‌سنج

·      ژیرسکوپ

·      قطب‌نما

·      پشتیبانی از شبکه +ANT

 

مقایسه تبلت هواوی مدیاپد تی ۵ با گلکسی تب A 10.1 2019 از نظر طراحی

مقایسه مدیاپد تی ۵ با گلکسی تب A 10.1 2019 از نظر طراحی

قد و ضخامت گلکسی تب A 10.1 2019 با مدیاپد تی ۵ فرق زیادی ندارد ولی از نظر عرضی این دو دستگاه نسبت به یکدیگر کاملاً قابل تشخیص هستند به طوری که مورد اول تقریباً ۱۵ میلی‌متر کم‌عرض‌تر است. وزن دو تبلت هم زیاد متفاوت نیست چرا که سنگینی هر دو بین ۴۶۰ تا ۴۷۰ گرم می‌باشد.

نمای جلویی دو تبلت را نمایشگری پوشانده که اطراف آن را حاشیه‌های مشکی رنگ احاطه کرده‌اند. اگر مدیاپد تی ۵ را به صورت افقی در دست بگیرید، دوربین سلفی آن در بالا، دکمه‌های کاهش و افزایش صدا در سمت راست، جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری، پورت microUSB و حفره اسپیکر در سمت چپ و بریدگی‌های مخصوص میکروفون در پایین قرار می‌گیرند. وسط قاب پشتی مدیاپد تی ۵ مزین شده به کلمه HUAWEI و در پشت همان سمتی که دوربین سلفی حضور یافته، لنز دوربین اصلی را می‌بینیم که تقریباً به گوشه نزدیک شده است.

در محصول سامسونگ اما، اتفاقات دیگری رخ داده است. دوربین سلفی گلکسی تب A 10.1 2019 در بالای صفحه نمایش نشسته و در سمت راست فریم آن هم شاهد دکمه‌های پاور، کاهش و افزایش صدا و محل قرار دادن سیمکارت و مموری کارت هستیم. در سمت چپ آن نیز امکانات خاصی مشاهده نمی‌شود ولی در بالا حفره مخصوص میکروفون و جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری را می‌بینیم و در پایین بریدگی اسپیکر و پورت شارژر را مشاهده می‌کنیم. در وسط قاب پشتی این تبلت کلمه SAMSUNG حکاکی شده و بالا گوشه سمت چپ آن هم تک لنز دوربین اصلی نشسته که کمی برآمدگی دارد. قسمتی که سامسونگ لنز دوربین را در آنجا گذاشته، شبیه یک تکه جداگانه از بدنه می‌باشد.

جنس بدنه دو تبلت

جنس بدنه هر دو تبلت یکی است به طوری که در جلوی آنها شیشه و در پشت و اطراف آنها پوشش آلومینیومی به کار رفته است تا استحکام این دو دستگاه افزایش یافته و آسیب‌پذیر نباشند هرچند پیشنهاد می‌کنیم به محض خرید آنها، گلس و گارد مناسب را نیز بخرید تا با آرامش خیال و آسودگی خاطر از آنها استفاده کنید.

با در نظرگیری تمامی جوانب، نمی‌توانیم بگوییم کدام دستگاه از نظر طراحی برتر است زیرا جنس بدنه هر دو یکی بوده و از نظر ابعاد و وزن نیز تفاوت محسوسی میان آنها احساس نمی‌کنیم.

تبلت برتر از نظر طراحی: هم هواوی MediaPad T5 و هم سامسونگ Galaxy Tab 10.1 2019

 

مقایسه تبلت هواوی مدیاپد تی ۵ با گلکسی تب A 10.1 2019 از نظر صفحه نمایش

صفحه نمایش گلکسی تب A 10.1 2019

اندازه و نوع نمایشگر استفاده شده در گلکسی تب A 10.1 2019 و مدیاپد تی ۵ تقریباً یکی است بنابراین هر دوی آنها وضوح یکسانی دارند. حتی رزولوشن و تراکم پیکسلی آنها نیز فرقی با هم ندارد. تنها تفاوت موجود، به نسبت صفحه نمایش به بدنه مربوط می‌شود که نماینده سامسونگ در حد چند درصد برتری دارد. به این ترتیب و با توجه عملکرد یکسان هر دو دستگاه، باید نمایندگان سامسونگ و هواوی را از نظر صفحه نمایش هم برابر بدانیم.

تبلت برتر از نظر صفحه نمایش: هم هواوی MediaPad T5 و هم سامسونگ Galaxy Tab A 10.1 2019

 

مقایسه تبلت هواوی مدیاپد تی ۵ با گلکسی تب A 10.1 2019 از نظر سخت‌افزار

از این قسمت مقاله به بعد، تفاوت‌ها کم‌کم ظاهر می‌شوند. گلکسی تب A 10.1 2019 از تراشه هشت هسته‌ای Exynos 7904 که با فرآیند لیتوگرافی ۱۴ نانومتری تولید شده استفاده می‌کند و پردازنده گرافیکی آن هم Mali-G71 MP2 است. مدیاپد تی ۵ نیز از چیپست هشت هسته‌ای Kirin 659 که با فرآیند لیتوگرافی ۱۶ نانومتری ساخته شده بهره می‌برد و پردازنده گرافیکی‌اش هم Mali-T830 MP2 می‌باشد.

ظرفیت رم هر دو تبلت ۲ و ۳ گیگابایتی است ولی سامسونگ تنوع بیشتری در زمینه حافظه داخلی دارد. در حالی که هواوی مدیاپد تی ۵ در دو مدل دارای رم ۲ با حافظه داخلی ۱۶ و رم ۳ با حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی تولید شده اما گلکسی Tab A 10.1 2019 دارای چهار نمونه با رم ۲ و حافظه داخلی ۳۲، رم ۳ با حافظه داخلی ۳۲، رم ۳ با حافظه داخلی ۶۴ و رم ۳ با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی است. ضمن اینکه می‌توانید با استفاده از مموری کارت ظرفیت هر کدام از این تبلت‌ها را ارتقا دهید.

عملکرد دو تبلت در آزمایش Antutu

امتیاز آزمایش AnTuTu 7 نشان‌دهنده برتری گلکسی تب A 10.1 2019 است زیرا این تبلت توانسته نمره ۱۰۷۵۴۱ را به دست بیاورد ولی رقیب او یعنی مدیاپد تی ۵ امتیاز ۸۵۴۰۰ را کسب کرده است بنابراین باید محصول سامسونگ را پرسرعت‌تر و قدرتمندتر تلقی کنیم. البته این به معنای گیمینگ بودن دو تبلت مورد بحث ما نیست زیرا رم ۲ یا حتی ۳ گیگابایتی به سختی می‌تواند بازی‌های سنگین گرافیکی را اجرا کند و یا در صورتی هم که بازی‌ها را اجرا کرد، یا لگ و کندی سرعت را در آن مشاهده می‌کنید و یا باید تنظیمات گیم را روی ضعیف‌ترین حالت ممکن بگذارید.

تبلت برتر از نظر سخت‌افزار: سامسونگ Galaxy Tab 10.1 2019

 

مقایسه تبلت هواوی مدیاپد تی ۵ با گلکسی تب A 10.1 2019 از نظر سیستم عامل و رابط کاربری

با توجه به اینکه گلکسی تب A 10.1 2019 در سال ۲۰۱۹ معرفی شده و در آن زمان اکثر شرکت‌ها در محصولاتشان به صورت پیش‌فرض اندروید ۹ را نصب می‌کردند، این تبلت نیز از این پلتفرم بهره می‌برد و رابط کاربری‌اش هم One UI است. در سمت دیگر، مدیاپد تی ۵ که در سال ۲۰۱۸ به بازار آمده، از اندروید ۸ به عنوان سیستم عامل و EMUI 8 به عنوان رابط کاربری استفاده می‌کند.

یکی از مزایای محصول سامسونگ آن است که قابلیت آپدیت شدن به اندروید ۱۰ و One UI 2.0 را دارد اما تا کنون خبر رسمی مبنی بر اینکه هواوی برای مدیاپد تی ۵ آپدیت خاصی را منتشر کرده، به دستمان نرسیده هرچند برخی منابع خبری مدعی شده‌اند به‌روزرسانی امنیتی برای این دستگاه عرضه شده است.

امکانات رابط کاربری EMUI و One UI

به هر ترتیب، EMUI و One UI دو رابط کاربری هستند که امکانات سفارشی‌سازی متعددی را ارائه می‌کنند ولی استفاده از هر کدام از آنها به سلیقه شخصی خودتان بستگی دارد. البته از جمله شباهت‌های آنها می‌توانیم به وجود نرم‌افزارهای از پیش نصب شده متعدد اشاره کنیم. لازم به ذکر است که حالت تیره سرتاسری در EMUI 8 که در مدیاپد تی ۵ نصب شده وجود ندارد زیرا برای بهره‌مندی از این قابلیت حتماً می‌بایست نهمین ورژن EMUI در گوشی یا تبلت نصب شده باشد. شایان ذکر است که این ویژگی همزمان با آپدیت One UI 2.0 به دست خریداران و کاربران گلکسی تب A 10.1 2019 خواهد رسید.

تبلت برتر از نظر سیستم عامل و رابط کاربری: سامسونگ Galaxy Tab A 10.1 2019

 

مقایسه تبلت هواوی مدیاپد تی ۵ با گلکسی تب A 10.1 2019 از نظر دوربین

دوربین Galaxy Tab A 10.1 2019

یک قانون کلی در مورد تبلت‌ها وجود دارد و آن هم این است که نباید به خاطر دوربین این دستگاه‌ها را خریداری کنید ولی برای اینکه روند بازار را طی کرده باشند، شرکت‌های سازنده یکی دو لنز در آنها قرار می‌دهند. در اینجا نیز مدیاپد تی ۵ و گلکسی تب A 10.1 2019 هر کدام به ترتیب یک لنز ۵ و ۸ مگاپیکسلی در قاب پشتی خود دارند. در جلو نیز نماینده سامسونگ و هواوی به ترتیب از لنز ۵ و ۲ مگاپیکسلی بهره می‌برند. لازم به ذکر است که توانایی دوربین اصلی این دو تبلت برای فیلمبرداری یکسان می‌باشد بنابراین نهایتاً قادر خواهند بود فیلم‌های 1080p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کنند. همچنین، گلکسی تب A 10.1 2019 امکان عکسبرداری پانوراما را نیز به وجود آورده است.

معرفی بهترین دوربین گوشی میان رده ۲۰۲۰

کیفیت تصاویر

کیفیت دوربین مدیاپد تی ۵
نمونه تصویر گرفته شده با هواوی MediaPad T5
کیفیت دوربین گلکسی تب A 10.1 2019
نمونه تصویر گرفته شده با سامسونگ Galaxy Tab A 10.1 2019

معرفی بهترین دوربین گوشی 2020

نماینده سامسونگ بدون شک عکس‌های باکیفیت‌تری می‌گیرد زیرا لنز ۸ مگاپیکسلی دوربین اصلی آن قدرتمندتر از لنز ۵ مگاپیکسلی مدیاپد تی ۵ است اما هر چه که باشد حتی این لنز نیز نمی‌تواند تصاویر واضح و شفافی را به ثبت برساند. در مورد کیفیت عکس‌های سلفی هم بگوییم که شاید گلکسی تب A 10.1 2019 لنز با رزولوشن بیشتری داشته باشد ولی اگر واقع‌بین باشیم، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که حتی این تبلت نیز به درد عکسبرداری نمی‌خورد چه برسد به هواوی مدیاپد تی ۵. در مجموع کیفیت دوربین سلفی دو دستگاه مورد بحث ما بیشتر برای چت تصویری مناسب است. با این توضیحات، اگر می‌خواهید صرفاً برای دوربین گوشی بخرید، پیشنهاد می‌کنیم مقالات زیر را بخوانید تا بتوانید تصمیم مناسبی بگیرید زیرا بهترین دوربین گوشی پرچمدار و میان‌رده را به همراه معیارهای شناسایی تلفن همراه باکیفیت از نظر دوربین را مشخص کرده‌ایم.

تبلت برتر از نظر دوربین: سامسونگ Galaxy Tab A 10.1 2019

راهنمای جامع خرید بهترین دوربین گوشی

 

مقایسه تبلت هواوی مدیاپد تی ۵ با گلکسی تب A 10.1 2019 از نظر باتری

همان‌طور که در جدول مشخصات فنی دیدید، انرژی هواوی مدیاپد تی ۵ از باتری ۵۱۰۰ و انرژی گلکسی تب A 10.1 2019 از باتری ۶۱۵۰ میلی‌آمپری تأمین می‌شود. ظرفیت منبع نیروی دو تبلت نشان می‌دهد که کدام یک بیشتر دوام خواهد آورد. از طرفی، علی‌رغم اینکه محصول سامسونگ از باتری بهره می‌برد که بیش از ۱۰۰۰ میلی‌آمپر باظرفیت‌تر است ولی وزنش تنها ۹ گرم سنگین‌تر از مدیاپد تی ۵ می‌باشد که نقاط قوت فوق‌العاده‌ای برای آن به حساب می‌آید.

تبلت برتر از نظر باتری: سامسونگ Galaxy Tab A 10.1 2019

نقد و بررسی تبلت هواوی مدیاپد تی ۵

جمع‌بندی

از نظر طراحی و صفحه نمایش مدیاپد تی ۵ و گلکسی تب A 10.1 2019 فرقی با هم ندارند ولی اگر در زمینه سخت‌افزار، نرم‌افزار، دوربین و باتری می‌خواهید تبلت برتر را بشناسید، باید بگوییم که محصول سامسونگ بهتر است. با این حال، چنان‌چه برای خرید تبلت بودجه محدودتری دارد، MediaPad T5 هم انتخاب مناسبی می‌باشد.

خرید تبلت سامسونگ گلکسی Tab A 10

خرید تبلت هواوی MediaPad T5

 

با پایان مقاله مقایسه تبلت هواوی مدیاپد تی ۵ با گلکسی تب A 10.1 2019، شما کدام یک را ترجیح می‌دهید؟. نظر خود را با ذکر دلیل، با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: GSMArena.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: