مقایسه سامسونگ گلکسی M51 با شیائومی Poco X3

مقایسه گلکسی M51 با پوکو ایکس ۳

امروزه در بازار موبایل می‌توانیم گوشی‌های میان‌رده‌ای را پیدا کنیم که کم و بیش امکانات گوشی‌های پرچمدار را در خود جای داده‌اند که Galaxy M51 و شیائومی Poco X3 از آن جمله‌ می‌باشند که نسخه‌ی گلوبال Poco X3 به NFC نیز مجهز شده‌است. اما چرا ما این دو دستگاه را در کنار هم قرار داده‌ایم؟ با برتر دیجیتال همراه باشید و مقاله مقایسه گلکسی M51 با Poco X3 را بخوانید تا هم متوجه پاسخ این سؤال شوید و هم گوشی برتر را در زمینه‌های مختلف بشناسید.

مشخصات فنی

سامسونگ Galaxy M51شیائومی Poco X3
ابعاد (میلی‌متر)۱۶۳٫۹ * ۷۶٫۳ * ۹٫۵۱۶۵٫۳ * ۷۶٫۸ * ۹٫۴
وزن (گرم)۲۱۳۲۱۵
صفحه نمایش·      ۶٫۷ اینچ

·      Super AMOLED Plus

·      ۶٫۶۷ اینچ

·      IPS LCD

رزولوشن (پیکسل)۲۴۰۰ * ۱۰۸۰۲۴۰۰ * ۱۰۸۰
سیستم عاملاندروید ۱۰اندروید ۱۰
رابط کاربریOne UI 2.5MIUI 12
تراشهSnapdragon 730GSnapdragon 732G
رم (گیگابایت)·      ۶

·      ۸

۶
حافظه داخلی (گیگابایت)۱۲۸·      ۶۴

·      ۱۲۸

پشتیبانی از کارت حافظهدارد (اسلات اختصاصی)دارد (اسلات مشترک با سیمکارت دوم)
دوربین اصلیچهارگانه:

·      ۶۴ مگاپیکسلی اصلی

·      ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید

·      ۵ مگاپیکسلی ماکرو

·      ۵ مگاپیکسلی تشخیص عمق

چهارگانه:

·      ۶۴ مگاپیکسلی اصلی

·      ۱۳ مگاپیکسلی اولترا واید

·      ۲ مگاپیکسلی ماکرو

·      ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق

دوربین سلفی۳۲ مگاپیکسل۲۰ مگاپیکسل
باتری (میلی‌آمپر)۷۰۰۰۵۱۶۰
سنسورها·      سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب کناری

·      شتاب‌سنج

·      ژیرسکوپ

·      مجاورت

·      قطب‌نما

·      سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب کناری

·      شتاب‌سنج

·      ژیرسکوپ

·      مجاورت

·      قطب‌نما

مقایسه گلکسی M51 با Poco X3 از نظر طراحی

تفاوت خاصی از نظر ابعاد و وزن میان گلکسی ام ۵۱ و پوکو ایکس ۳ وجود ندارد چرا که اختلاف سایزی و وزن آنها در حد یکی دو میلی‌متر یا یکی دو گرم است. جنس بدنه اما، کمی تفاوت دارد و در حالی که نمای جلویی هر دو موبایل شیشه‌ای و قاب پشتی آنها پلاستیکی می‌باشد اما نماینده شیائومی از فریم آلومینیومی و نماینده سامسونگ از فریم پلاستیکی بهره می‌برد. لازم به ذکر است که Poco X3 در جلوی خود از محافظ Gorilla Glass 5 و گلکسی M51 در جلوی خود از محافظ  +Gorilla Glass 3 بهره می‌برند. همچنین، محصول شیائومی به پوشش ضد قطرات آب IP53 مجهز شده حال آنکه رقیب او در این مقاله چنین ویژگی ندارد.

نمای جلویی دو گوشی مورد بحث ما به هم شباهت دارند به طوری که این قسمت از آنها را تماماً صفحه نمایشی پوشانده که در بالای خود و درون نقطه سیاه رنگ به دوربین سلفی جای داده است. اما در قاب پشتی اختلافات به شدت دیده می‌شوند. پوشش رنگی قاب پشتی پوکو ایکس ۳ سه وجهی است یعنی در وسط آن قسمت هاشور خورده‌ای به چشم می‌خورد که در پایینش برند POCO نوشته شده و در بالایش هم ماژول دایره‌ای شکل دوربین اصلی به همراه چراغ فلاش LED قابل مشاهده است. پنل پشتی گلکسی ام ۵۱ از نظر الگوهای بصری یا ویژگی‌های ظاهری هیچ چیز بخصوصی ندارد و تنها در پایین قسمت آن می‌توانیم برند SAMSUNG و در گوشه بالا سمت چپ آن می‌توانیم ماژول مستطیل شکل دوربین اصلی چهارگانه به همراه چراغ فلاش LED را ببینیم.

امکانات اطراف فریم

در سمت راست فریم آلومینیومی پوکو X3 دکمه‌های کاهش و افزایش صدا و پاور (مجهز به سنسور اسکنر اثر انگشت) و در سمت چپ آن محل قرار دادن سیمکارت و مموری کارت دیده می‌شوند. در بالای آن شاهد حضور سنسور IR، حفره مخصوص میکروفون و حسگر حساس به نور هستیم و در پایین جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری، پورت شارژر USB-C، حفره مخصوص میکروفون و بریدگی‌های اسپیکر به چشم می‌خورند. در سمت راست گلکسی M51 اما، دکمه‌های پاور (مجهز به سنسور اسکنر اثر انگشت) و تعیین میزان ولوم صدا و در سمت چپ آن محل قرار دادن سیمکارت و مموری کارت حضور یافته‌اند. در بالای چارچوب پلاستیکی هم حفره مخصوص میکروفون و در پایین آن جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری، پورت شارژر USB-C، حفره مخصوص میکروفون ثانویه و بریدگی‌های اسپیکر قرار گرفته‌اند.

با توضیحاتی که دادیم، به نظر می‌رسد انتخاب گوشی برتر از نظر طراحی کار سختی نباشد. پوکو ایکس ۳ در جلوی خود Gorilla Glass 5، پوشش ضد قطرات آب IP53 و فریم آلومینیومی دارد حال آنکه نماینده سامسونگ از سومین نسخه محافظ نامبرده و فریم پلاستیکی بهره می‌برد و اصلاً پوشش ضد قطرات آب و یا هر چیز دیگری شبیه به آن را ندارد.

گوشی برتر از نظر طراحی: شیائومی Poco X3

مقایسه گلکسی M51 با Poco X3 از نظر صفحه نمایش

اگر می‌خواهید گوشی برتر را از نظر صفحه نمایش بشناسید، باید ببینید کیفیت برایتان در اولویت قرار دارد یا امکانات مدرن‌تر. دلیل اینکه این جمله را گفتیم، آن است که گلکسی M51 از یک پنل ۶٫۷ اینچی Super AMOLED Plus بهره می‌برد که قسمت‌های مشکی عمیقی داشته و محتواها را با کیفیت فوق‌العاده‌ای پخش می‌کند. در سمت دیگر، پوکو ایکس ۳ نمایشگر ۶٫۶۷ اینچی IPS LCD دارد که به نرخ بازسازی ۱۲۰ هرتزی مجهز می‌باشد و از کیفیت HDR10 پشتیبانی می‌کند. از نظر رزولوشن و تراکم پیکسلی تفاوت خاصی میان این دو صفحه نمایش به چشم نمی‌خورد. با ذکر این نکات، باید اولویت‌هایتان را در نظر بگیرید. هستند کسانی که اجرای سریع‌تر محتواها را به کیفیت بیشتر ترجیح می‌دهند بنابراین اگر شما جزو این افراد هستید، بهتر است پوکو ایکس ۳ را بخرید در غیر این صورت چنان‌چه وضوح بیشتر برایتان بااهمیت‌تر است، پیشنهاد ما خرید سامسونگ Galaxy M51 می‌باشد.

گوشی برتر از نظر صفحه نمایش: سامسونگ Galaxy M51 (به خاطر مجهز بودن به پنل Super AMOLED Plus)

خرید گوشی سامسونگ Galaxy M51

مقایسه گلکسی M51 با Poco X3 از نظر سخت‌افزار

تراشه دو گوشی مورد بحث ما هشت هسته‌ای بوده و با فرآیند لیتوگرافی ۸ نانومتری تولید شده اما در گلکسی ام ۵۱ از Snapdragon 730G و در پوکو ایکس ۳ از Snapdragon 732G بهره گرفته شده است. پردازنده گرافیکی هر دو موبایل هم Adreno 618 می‌باشد. یک نکته جالب در مورد این دستگاه‌ها این است که، هم Galaxy M51 و هم Poco X3 در دو مدل تولید شده‌اند با این تفاوت که گوشی M51 با ظرفیت یکسان ۱۲۸ گیگابایتی با رم‌های مختلف ۶ و ۸ گیگابایت و گوشی Poco X3 با دو ظرفیت مختلف ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی با رم‌ یکسان ۶ گیگابایت در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند. البته کسانی که نگران پر شدن حافظه هستند می‌توانند در هر دو دستگاه از مموری کارت بهره ببرند ولی باید به این نکته توجه داشته باشند که در گلکسی M51 اسلات کارت حافظه اختصاصی است اما در پوکو X3 اسلات کارت حافظه با اسلات سیمکارت دوم مشترک می‌باشد.

عملکرد دو گوشی در آزمایش AnTuTu

از آن جایی که تفاوت زیادی میان تراشه‌های این دو موبایل وجود ندارد، انتظار می‌رفت عملکرد آنها در آزمایش AnTuTu تا حدودی یکسان باشد. گلکسی M51 در این آزمون توانست امتیاز ۲۶۶۶۲۰ و Poco X3 هم امتیاز ۲۸۳۷۵۰ را کسب کند. بر این اساس، نماینده شیائومی از نظر عملکرد و سخت‌افزار گوشی بهتری خواهد بود. بد نیست به این نکته هم اشاره داشته باشیم که حرف G موجود در اسم تراشه این دو دستگاه یعنی امکان استفاده به عنوان گوشی گیمینگ را دارند و حتی قادر خواهند بود برخی از بازی‌های سنگین اندرویدی را اجرا کنند. برای آشنایی بیشتر با این دو تلفن همراه، می‌توانید از طریق دکمه‌هایی که در انتهای این مقاله آورده‌ایم، بررسی تخصصی هر کدام را بخوانید.

گوشی برتر از نظر سخت‌افزار: شیائومی Poco X3

خرید گوشی شیائومی Poco X3

مقایسه گلکسی M51 با Poco X3 از نظر سیستم عامل و رابط کاربری

پسندیدن یا نپسندیدن رابط کاربری یک شرکت کاملاً به سلیقه و نظر شخصی بستگی دارد. بر این اساس، اگر شما طرفدار امکانات متعدد سفارشی‌سازی و شخصی‌سازی MIUI 12 هستید، می‌توانید شیائومی Poco X3 را بخرید اما در صورتی که رابط کاربری ساده‌تر را ترجیح می‌دهید و بیشتر با پوسته نرم‌افزاری One UI 2.5 سامسونگ راحت هستید، بهتر است سراغ گلکسی M51 بروید. حال اگر هیچ‌کدام از آنها برایتان اهمیت ندارند و فقط می‌خواهید گوشی که می‌خرید دارای جدیدترین نسخه اندروید باشد، بار دیگر دستتان باز است زیرا هر دو موبایل مورد بحث ما از اندروید ۱۰ به عنوان سیستم عامل پیش‌فرض بهره می‌برند. در مورد دریافت آپدیت‌های نرم‌افزاری هم بگوییم که انتظار داریم این دو دستگاه حداقل به اندروید ۱۱ و سپس اندروید ۱۲ به‌روز شوند.

گوشی برتر از نظر سیستم عامل و رابط کاربری: هم سامسونگ Galaxy M51 و هم شیائومی Poco X3

مقایسه گلکسی M51 با Poco X3 از نظر دوربین

دوربین اصلی هر دو موبایل چهارگانه و لنز اصلی هر دوی آنها هم ۶۴ مگاپیکسلی است. تفاوتی که میان این دو تلفن همراه وجود دارد به لنزهای اولترا واید، ماکرو و تشخیص عمق مربوط می‌شود زیرا لنزهای نامبرده در نماینده سامسونگ به ترتیب ۱۲، ۵ و ۵ مگاپیکسلی است ولی ترتیب آنها در نماینده شیائومی ۱۳، ۲ و ۲ مگاپیکسلی می‌باشد. دوربین سلفی گلکسی M51 هم ۳۲ مگاپیکسلی و دوربین سلفی پوکو ایکس ۳ نیز ۲۰ مگاپیکسلی است.

کیفیت تصاویر

همانگونه که در تصاویر می‌بینید، نماینده شیائومی با لنز اصلی خود تصاویر باکیفیت‌تری می‌گیرد به طوری که حرارت موجود در رنگ‌ها را حفظ می‌کند و آنها را طبیعی‌تر جلوه می‌دهد. در سمت دیگر، لنز اصلی گلکسی M51 از حرارت رنگ‌ها می‌کاهد و آنها را سرد نشان می‌دهد که همین اتفاق سبب می‌شود مقدار جزئیات کمتری در خروجی آن به ثبت برسد.

در تصاویر گرفته شده با لنز اولترا واید پوکو ایکس ۳ نیز همان اتفاقاتی که در مورد خروجی‌های لنز اصلی گفتیم، رخ می‌دهند؛ یعنی رنگ‌ها سرزنده‌تر بوده و نسبت به عکس‌های گرفته شده با گلکسی M51 جزئیات بیشتری دارند. بر این اساس، تفاوت زیادی مابین لنز اولترا واید این دو گوشی وجود ندارد.

در میان دو لنز دیگر، کارایی حسگر تشخیص عمق کاملاً مشخص است که برای گرفتن تصاویر پرتره استفاده می‌شود. سنسور ماکرو نیز برای به ثبت رساندن عکس‌های کلوزآپ به کار می‌رود که با توجه به ۵ مگاپیکسلی بودن این لنز در گلکسی ام ۵۱، طبیعتاً کیفیت‌شان بیشتر خواهد بود.

گوشی برتر از نظر دوربین: شیائومی Poco X3

مقایسه گلکسی M51 با Poco X3 از نظر باتری

در اینجا باید برتری را به گلکسی ام ۵۱ بدهیم زیرا باتری ۷۰۰۰ میلی‌آمپری این دستگاه قطعاً از باتری ۵۱۶۰ میلی‌آمپری پوکو ایکس ۳ بادوام‌تر خواهد بود. در آزمایش‌های انجام شده، استقامت کلی منبع نیروی گوشی اول به ۱۵۶ ساعت رسید حال آنکه باتری گوشی دوم کلاً به مدت ۱۲۵ ساعت دوام آورد. البته هر دو موبایل از تکنولوژی شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند که در گلکسی M51 و در پوکو ایکس ۳ به ترتیب ۲۵ و ۳۳ واتی می‌باشد. ضمناً، به جهت باتری باظرفیتی که محصول سامسونگ دارد، می‌توانید از آن به عنوان پاور بانک نیز بهره ببرید.

گوشی برتر از نظر باتری: سامسونگ Galaxy M51

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ Galaxy M51

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Poco X3

جمع‌بندی

با یک نگاه کلی به مشخصات فنی دو دستگاه می‌توانیم به این نتیجه برسیم گلکسی M51 از نظر صفحه نمایش و باتری گوشی بهتری است زیرا پنل این دستگاه  Super AMOLED Plus و باتری‌اش ۷۰۰۰ میلی‌آمپری می‌باشد. در سمت دیگر، پوکو ایکس ۳ از نظر طراحی، دوربین و سخت‌افزار موبایل بهتری خواهد بود. در زمینه نرم‌افزار هم باید به این نکته توجه داشته باشید که خودتان کدام رابط کاربری را می‌پسندید؛ MIUI را یا One UI را؟.

خرید گوشی سامسونگ Galaxy M51

خرید گوشی شیائومی Poco X3

حال که به پایان مقاله مقایسه گلکسی M51 با Poco X3 رسیدیم، شما کدام گوشی را می‌پسندید؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع: GSMArena.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: