نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی M51

بررسی گلکسی M51

با گلکسی ام ۵۱، گوشی‌های میان‌رده سامسونگ دیگر شباهتی به دستگاه‌های پایین‌رده ندارند و نشان داده‌اند به دنبال ماجراجویی‌های بیشتری هستند. سامسونگ دیگر قیمت محصولات خط تولید Galaxy M را به کمتر از ۳۰۰ دلار محدود نکرده و حالا این شرکت با گلکسی M51 امکاناتی را در اختیار طرفدارانش قرار داده که شبیه امکانات گلکسی A71 هستند ولی با این تفاوت که گوشی اول از وجود باتری غول‌پیکر ۷۰۰۰ میلی‌آمپری بهره می‌برد تا قیمت مناسب این تلفن همراه وسوسه‌کننده‌تر از قبل بشود. اما قانونی که تا کنون در مورد همه اعضای سری Galaxy M صدق کرده، ارزش خرید بالای آنها بوده است و حالا باید دید آیا این اصل در مورد گلکسی ام ۵۱ هم پابرجاست یا خیر؟ با برتر دیجیتال همراه باشید و مقاله نقد و بررسی گلکسی M51 را بخوانید تا متوجه پاسخ این سؤال شوید.

نگاهی به مشخصات فنی سامسونگ Galaxy M51

ابعاد۱۶۳٫۹ * ۷۶٫۳ * ۹٫۵ میلی‌متر
وزن۲۱۳ گرم
صفحه نمایش
  • ۶٫۷ اینچ
  •  Super AMOLED Plus
رزولوشن۲۴۰۰ * ۱۰۸۰
تراشهSnapdragon 730G
پردازنده گرافیکیAdreno 618
رم(گیگابایت)
  • ۶
  • ۸
حافظه داخلی۱۲۸ گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظهدارد (micoSDXC اسلات اختصاصی)
دوربین اصلیچهارگانه:
  • ۶۴ مگاپیکسلی اصلی
  • ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید
  • ۵ مگاپیکسلی ماکرو
  • ۵ مگاپیکسلی تشخیص عمق
دوربین سلفی۳۲ مگاپیکسل
باتری۷۰۰۰ میلی‌آمپر
سنسورها
  • سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب کناری
  • شتاب‌سنج
  • ژیرسکوپ
  • مجاورت
  • قطب‌نما

نقد و بررسی گلکسی M51 از نظر طراحی

بررسی گلکسی M51 از نظر طراحی

شیوه طراحی گلکسی M51 بدون شک مهمترین نقطه ضعف آن است زیرا سامسونگ از همان پوشش کسل‌کننده پلاستیکی استفاده کرده که پیش از این شاهد به کارگیری آن در دیگر موبایل‌های ارزان‌قیمت سری Galaxy M بودیم و حالا حتی به آن پوشش گرادیان یا الگوهای بصری نیز اضافه نشده است. البته مشکلی در اینجا وجود ندارد ولی اگر شما از جمله کسانی هستید که انتظار دارید ظاهر گوشی‌تان با قیمتی که دارد، همخوانی داشته باشد، قطعاً نمی‌توانید توسط گلکسی ام ۵۱ تحت تأثیر قرار بگیرید. صرف‌نظر از نکته گفته شده، وزن این موبایل که به خاطر باتری ۷۰۰۰ میلی‌آمپری افزایش پیدا کرده، کاملاً این احساس را به شما منتقل خواهد کرد که دارید دیگر گوشی‌های گلکسی با قاب پلاستیکی را در دستانتان نگه می‌دارید بنابراین نه بی‌کیفیت و نه باکیفیت است بلکه چیزی بین این دو خواهد بود.

وزن گلکسی M51

وزن زیاد این موبایل آن را بسیار تو پر نشان می‌دهد که البته به خاطر دوام باتری طولانی‌مدت به راحتی می‌توانید این ضخامت و سنگینی را فراموش کنید. در جلو، نمایشگر ۶٫۷ اینچی Super AMOLED Plus Infinity-O را می‌بینیم که در بالای وسط آن حفره سیاه رنگی قرار گرفته است و این یعنی حاشیه‌های گوشی مورد بحث ما بسیار باریک خواهند بود تا از این نظر شبیه سایر محصولات سامسونگ باشد. سنسور اسکنر اثر انگشت در دکمه پاوری قرار گرفته که در سمت راست حضور یافته و اتفاقاً عملکردش بسیار سریع و دقیق است.

امکان استفاده از گلکسی M51 به عنوان پاور بانک

برای کسانی که نگران وجود جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری هستید نیز خبر خوبی داریم و آن هم این است که گلکسی M51 به این پورت مجهز شده هرچند همراه با آن هدفون سیمی فروخته نخواهد شد. همزمان با این تلفن همراه شارژر سریع ۲۵ واتی و کابل USB-C به USB-C دریافت خواهید کرد تا به وسیله آن بتوانید دیگر گوشی‌ها را شارژ کنید (این ویژگی در تمامی گوشی‌های اندرویدی وجود دارد با این شرط که از کابل USB-C به USB-C استفاده کنید بنابراین مختص سری Galaxy M نیست).

 

نقد و بررسی گلکسی M51 از نظر صفحه نمایش

بررسی گلکسی M51 از نظر صفحه نمایش

همه گوشی‌های سری گلکسی M نمایشگرهای AMOLED جذابی داشته‌اند و این‌بار این قانون در مورد گلکسی ام ۵۱ هم کاملاً صادق است. پنل ۶٫۷ اینچی این دستگاه رنگ‌های سرزنده، قسمت‌های مشکی عمیق و مقدار روشنایی بسیار زیادی دارد. البته در مقایسه با گلکسی M31s کنتراست گلکسی M51 بیشتر خواهد بود ولی با این وجود، زاویه دید همه این گوشی‌ها فوق‌العاده است و این موضوع در تلفن همراه مورد بحث ما بیشتر احساس می‌شود زیرا صفحه نمایش بزرگتری دارد. حفره سیاه رنگ بالای گلکسی ام ۵۱ نسبت به آن چیزی که در گلکسی ام ۳۱ اس دیده بودیم بزرگتر شده اما این موضوع زیاد به چشم نمی‌آید مگر اینکه دو دستگاه را کنار هم بگذارید و آنها را مقایسه کنید. خیلی خلاصه بگوییم که صفحه نمایش گلکسی M51 برای همه اشخاص با هر نوع نیازی فوق‌العاده خواهد بود.

خرید گوشی سامسونگ Galaxy M31s نقد و بررسی تخصصی سامسونگ Galaxy M31s

نقد و بررسی گلکسی M51 از نظر دوربین

بررسی گلکسی M51 از نظر دوربین

گلکسی ام ۵۱ دوربین اصلی چهارگانه با لنزهای ۶۴ مگاپیکسلی اصلی، ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید، ۵ مگاپیکسلی ماکرو و ۵ مگاپیکسلی تشخیص عمق دارد و در جلو هم از دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی (مشابه گلکسی A71) بهره می‌برد.

کیفیت تصاویر گرفته شده توسط لنز اصلی

کیفیت دوربین
تصویر گرفته شده در روز

لنز اصلی در روز تصاویر باکیفیتی می‌گیرد که در آنها جزئیات زیاد، رنج دینامیک گسترده و دقت رنگ بالاست. عملکرد قابل قبول این لنز در شب‌ها هم ادامه‌دار خواهد بود با این شرط که نور کافی در صحنه بتابد ولی اگر این شرایط مهیا نشود، عکس به ثبت رسیده در شب نویزدار و تار خواهد شد. البته حالت عکسبرداری در شب (Night Mode) در برخی از مواقع وارد عمل می‌شود و کیفیت تصاویر را ارتقا خواهد داد. ضمناً، با استفاده از حالت Pro که توسط آن امکان کنترل دستی سرعت شاتر وجود دارد، می‌توانید عکس‌های باکیفیت‌تری بگیرید.

کیفیت دوربین
تصویر گرفته شده در شب

کیفیت تصاویر گرفته شده توسط سایر لنزها و ضبط ویدیو

کیفیت دوربین
تصویر گرفته شده با لنز ماکرو Galaxy M51

فرق زیادی میان کیفیت تصاویر گرفته شده با لنزهای اولترا واید، ماکرو، تشخیص عمق و دوربین سلفی گلکسی M51 و گلکسی A71 وجود ندارد بنابراین برای اینکه جزئیات بیشتری در این‌باره به دست آورید، می‌توانید از طریق دکمه زیر بررسی گلکسی ای ۷۱ را بخوانید. به هر ترتیب، گلکسی ام ۵۱ حالات تصویربرداری خاص و متنوعی مانند Single Take، Hyperlapse، Super Slow-mo و Panorama دارد. گزینه AR Emoji هم در اینجا تعبیه شده است. ضمن اینکه با ویژگی My Filters می‌توانید با تصاویر موجود فیلترهای سفارشی‌سازی شده بسازید. ضبط ویدیوها با کیفیت 4K خواهد بود که فراتر از نیاز افراد است. اگر نور کافی در صحنه موجود باشد، در این فیلم‌ها جزئیات به اندازه کافی دیده می‌شوند و نویز هم کنترل شده است.

خرید گوشی سامسونگ Galaxy A71 نقد و بررسی تخصصی سامسونگ Galaxy A71

نقد و بررسی گلکسی M51 از نظر عملکرد

بررسی گلکسی M51 از نظر عملکرد

گلکسی M51 دومین عضو خط تولید Galaxy M است که از تراشه‌های Snapdragon استفاده می‌کند (گلکسی M40 که پارسال معرفی شد برای اولین بار از این چیپست‌ها بهره می‌برد). پردازنده Snapdragon 730G باعث شده گلکسی ام ۵۱ سریع‌ترین و روان‌ترین گوشی این سری تا به امروز باشد. تراشه Exynos 9610 یا Exynos 9611 به کار رفته در دیگر گوشی‌ها از نظر گیمینگ عملکرد قابل‌قبولی دارد ولی همیشه نمی‌تواند باثبات کار کند مثلا بعضی وقت‌ها که داریم در میان رابط کاربری جابه‌جا می‌شویم و انیمیشن‌های پوسته نرم‌افزاری را اجرا می‌کنیم، لگ و کندی سرعت را احساس خواهیم کرد.

خرید گوشی سامسونگ Galaxy M51

عملکرد گیمینگ گلکسی M51

خوشبختانه گلکسی M51 چنین مشکلی ندارد و به سختی سرعتش کاهش خواهد یافت. به علاوه، عملکرد گیمینگ این تلفن همراه هم بهتر شده به طوری که اگر بازی Call of Duty را با پیشرفته‌ترین تنظیمات اجرا کنید، شاهد افت فریم بسیار جزئی خواهید بود این در حالی است که با Exynos 9611 می‌بایست تنظیمات گرافیکی پیش‌فرض را فعال کنید تا بازی با فریم ریت و سرعت مناسبی اجرا شود. از طرفی، انتظار می‌رود بازی PUBG به شکل کاملاً قابل‌قبولی در گلکسی ام ۵۱ اجرا گردد.

 

نقد و بررسی گلکسی M51 از نظر نرم‌افزار

رابط کاربری One UI

به نظر می‌رسد سامسونگ با سیستم نرم‌افزاری گلکسی ام ۵۱ اشتباهی را مرتکب شده است. اگرچه در رابط کاربری One UI 2.1 این تلفن همراه بسیاری از ویژگی جدید مانند ضبط کننده صفحه نمایش و یا حالت عکسبرداری Pro وجود دارد ولی در آن خبری از قابلیت‌های Samsung Pay، Samsung Pay Mini و Secure Folder نیست. متأسفانه امکان دریافت این ویژگی‌ها با آپدیت‌های نرم‌افزاری نیز فراهم نیست زیرا گوشی‌های سری Galaxy M تأییدیه Knox را ندارند و به همین دلیل از امنیت کافی برخوردار نیستند زیرا برای این امکانات، دریافت تأییدیه مذکور لازم است.

گوشی‌های پیشین خط تولید گلکسی M قیمت کمتری داشتند به همین خاطر به راحتی می‌توانستیم چشمانمان را روی ضعف‌های نرم‌افزاری‌شان ببندیم اما انجام این کار با گلکسی M51 میسر نیست. اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نخواهد بود که اندروید گلکسی ام ۵۱ احتمالاً تا دو سال آپدیت خواهد شد ولی گلکسی A71 و گلکسی A51 تا سه سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری دریافت خواهند کرد. انتظار داشتیم تجربه‌ای که از کار کردن با سیستم نرم‌افزاری گلکسی M51 به دست می‌آوردیم با قیمتی که این گوشی دارد برابری کند ولی متأسفانه این‌گونه نشد.

ویژگی‌های One UI

با همه اینها، اگرچه One UI نصب شده در این تلفن همراه از نظر امکانات تکمیل نیست اما ویژگی‌های پرکاربرد آن کم نیستند. علاوه بر دو قابلیت نامبرده در بالا، می‌توانیم در اینجا به پشتیبانی از تم‌های مختلف، Dual Messenger، حالت تک دستی، صفحه نمایش همیشه روشن (AoD)، برداشتن گوشی و روشن شدن نمایشگر، دو بار ضربه روی نمایشگر و روشن شدن گوشی، حالت تیره، Quick Share و Music Share (معرفی شده همزمان با گوشی‌های سری گلکسی S20) اشاره کنیم. برای هر نرم‌افزار دیگری که می‌خواهید دانلود کنید هم امکان بهره‌مندی از پلی استور یا گلکسی استور را دارید.

 

نقد و بررسی گلکسی M51 از نظر دوام باتری

صفحه نمایش گلکسی ام ۵۱

با باتری ۷۰۰۰ میلی‌آمپری که انرژی گلکسی M51 را تأمین می‌کند کاملاً مشخص است که حتی با استفاده سنگین نیز بیش از یک روز دوام خواهد آورد. این قانون در مواقعی که وای‌فای و اینترنت دیتا موبایل را روشن کرده‌اید نیز به اثبات خواهد رسید زیرا پس از گذشت یک روز، همچنان ۴۵ درصد انرژی باتری جهت استفاده از آن به مدت ۲۴ ساعت دیگر باقی مانده است. این نکته‌ای است که واقعاً نمی‌توانیم در مورد دیگر گوشی‌ها به آن اشاره کنیم. حتی انرژی مصرف شده در مواقعی که از این موبایل استفاده نمی‌کنید نیز بسیار ناچیز است که این نتیجه بهره‌مندی از یک باتری باظرفیت می‌باشد. از همه مهمتر آنکه، سرعت شارژ گلکسی M51 هم فوق‌العاده زیاد است.

خرید گوشی سامسونگ Galaxy M51

سرعت شارژ

شارژر ۲۵ واتی به فروش رسیده همراه با این تلفن همراه می‌تواند آن را در کمتر از دو ساعت کاملاً پر کند. مثلاً وقتی انرژی باتری ۴ درصد شده، اگر آن را به شارژر بزنید، پس از ۳۰ دقیقه ۳۶ درصد، پس از ۶۰ دقیقه ۶۴ درصد و پس از ۹۰ دقیقه ۸۷ درصد آن شارژ خواهد شد. در حالی که تکرار ادعاهای سامسونگ در مورد باتری محصولاتش خسته‌کننده شده ولی وقتی صحبت از منبع نیرو می‌شود، گلکسی M51 از نظر استقامت خودش را ثابت می‌کند به‌گونه‌ای که به سختی می‌توانیم حتی در میان محصولات کمپانی کره‌ای هم چیزی پیدا کنیم که در این زمینه یارای رقابت با گلکسی ام ۵۱ را داشته باشد.

 

نقد و بررسی گلکسی M51 کیفیت صدا و تماس

پورت های گلکسی M51

تنها اسپیکر قرار گرفته در پایین این گوشی از نظر شدت صدا زیاد بلند نیست اما نکته مثبت در موردش آنکه وقتی صدایی را پخش می‌کند انحرافی در آن احساس نخواهد شد که البته این موضوع همیشه پایدار نخواهد بود. در جعبه این موبایل خبری از هدفون سیمی نیست بنابراین باید یا هدفون بخرید و یا از هدفون‌هایی که دارید، استفاده کنید. ویژگی پخش صداها با کیفیت Dolby Atmos در این گوشی قرار گرفته و کمک خواهد کرد تا اصوات استریو در هدفون‌های سیمی و بیسیم به خوبی شنیده شود. در واقع این شاید تنها نکته مثبت در مورد کیفیت صدای موبایل‌های سری گلکسی M و به خصوص M51 باشد. کیفیت تماس‌های برقرار شده هم قابل قبول بوده و هیچ مشکلی از نظر شبکه و یا اسلات سیمکارت وجود ندارد.

 

جمع‌بندی

از نظر سخت‌افزاری، گلکسی ام ۵۱ فوق‌العاده است و به خوبی می‌تواند یک آلترناتیو مناسب برای گلکسی A71 شناخته شود که تا کنون بهترین گوشی میان‌رده ساخته شده توسط سامسونگ بوده است. دوام باتری طولانی‌مدت، حتی گلکسی M51 را توانمندتر از گلکسی ای ۷۱ خواهد کرد. واقعیت را بگوییم که اگر فقط به مشخصات فنی نگاه می‌کنید و بودجه خرید گلکسی M51 را هم دارید، با چشمان بسته این کار را انجام دهید زیرا به هیچ عنوان پشیمان نخواهید شد.

با این وجود، اگر امکاناتی مانند Samsung Pay را می‌خواهید، گلکسی A71 انتخاب خوبی خواهد بود. از طرفی، این موبایل یکی از معدود دستگاه‌های میان‌رده‌ای است که سامسونگ تأیید کرده که تا اندروید ۱۳ را دریافت خواهد کرد حال آنکه M51 پس از اندروید ۱۲ نهایتاً آپدیت‌های امنیتی را خواهد گرفت. چنان‌چه به خصوصیات نرم‌افزاری بیشتری نیاز دارید و خواهان پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی‌تر هستید، خرید گلکسی A71 تصمیم منطقی‌تری است.

 

نقاط قوت گلکسی M51

  • صفحه نمایش ۶٫۷ اینچی Super AMOLED Plus Infinity-O
  • کیفیت فوق‌العاده تصاویر گرفته شده توسط لنز اصلی در روز
  • کیفیت قابل قبول تصاویر گرفته شده توسط لنز اصلی در شب
  • عملکرد فوق‌العاده تراشه Snapdragon 730G
  • دوام باتری طولانی‌مدت
  • پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع
  • عملکرد سریع سنسور اسکنر اثر انگشت
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف گلکسی ام ۵۱

  • کیفیت تصاویر گرفته شده در شب می‌توانست بهتر باشد
  • لنز ماکرو می‌بایست باکیفیت‌تر باشد
  • صدای پخش شده از اسپیکرها ضعیف است
  • سیستم نرم‌افزاری محدودیت داشته و از Samsung Pay پشتیبانی نمی‌کند

 

خرید گوشی سامسونگ Galaxy M51

 

حالا که مقاله نقد و بررسی گلکسی M51 تمام شده، شما در مورد این گوشی چه فکر می‌کنید؟ آیا این گوشی می‌تواند آلترناتیو مناسبی برای گلکسی A71 باشد؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: sammobile.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

1 نظر از طرف کاربران برای این مطلب ثبت شده است.

علی - تاریخ: ۱۳۹۹٫۱۰٫۲۹ ساعت: ۱۷:۳۸

سلام و ممنون از بررسی های خوبتان.
میخوام بدونم آیا سرعت اینترنت M51 هم فورجی پلاس میشه یا طبق ادعای بعضی ها حداکثر 4G میباشد.

پسندیدم 2
نپسندیدم 3
شما نیز نظر خود را درباره این مطلب بیان نمائید: