نقد و بررسی تخصصی شیائومی Redmi 9C

نقد و بررسی Redmi 9C

اگر به گوشی‌های پایین‌رده‌ای که تا چند سال قبل تولید می‌شدند نگاهی بیندازید، می‌بینید که ارزان و بسیار ضعیف بودند. ضعف آنها به حدی بود که حتی نمی‌توانستند کارهای معمولی و روزمره ما را انجام دهند زیرا نه توانایی اجرای بازی‌ها را داشتند و نه دوام باتری‌شان طولانی بود. در سال ۲۰۲۰ اما، قضایا کاملاً متفاوت‌تر شده‌اند چرا که گوشی‌های پایین‌رده متعددی را می‌توانیم در بازار موبایل پیدا کنیم که سخت‌افزار قدرتمندی داشته و چه‌بسا بیش از قیمتی که خورده‌اند، ارزش دارند. یکی از این موبایل‌ها شیائومی ردمی ۹ سی است که امروز می‌خواهیم در مقاله نقد و بررسی Redmi 9C آن را ارزیابی کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

مشخصات فنی

جعبه شیائومی ردمی ۹ سی

ابعاد۱۶۴٫۹ * ۷۷ * ۹ میلی‌متر
وزن۱۹۶
صفحه نمایش۶٫۵۳ اینچ IPS LCD
رزولوشن۱۶۰۰ * ۷۲۰ پیکسل
تراشهMediaTek Helio G35 هشت هسته‌ای
حافظه·      رم ۲ با حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی (قابل ارتقا با مموری کارت)

·      رم ۳ با حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی (قابل ارتقا با مموری کارت)

سیستم عامل و رابط کاربریMIUI 12 بر پایه اندروید ۱۰
دوربین اصلیسه‌گانه:

·      ۱۳ مگاپیکسلی اصلی

·      ۵ مگاپیکسلی اولترا واید

·      ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق

دوربین سلفی۵ مگاپیکسل
باتری۵۰۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت
اتصالات·      4G LTE

·      Wi-Fi 802.11 b/g/n

·      بلوتوث نسخه ۵

·      microUSB

·      سنسور اسکنر اثر انگشت در قاب پشتی

·      GPS، GLONASS و BDS

·      جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری

رنگ‌بندی·      مشکی

·      آبی

·      نارنجی

 

نقد و بررسی شیائومی Redmi 9C از نظر طراحی و ساختار

ردمی ۹ سی به خاطر بهره‌مندی از یک باتری باظرفیت و شیوه طراحی مدرن، عظیم‌الجثه است. در حالی که نمایشگر ۶٫۵۳ اینچی IPS LCD با رزولوشن +HD آن در مقایسه با بسیاری دیگر از گوشی‌های هوشمند بزرگ به نظر نمی‌رسد ولی حاشیه‌های اطراف آن ضخیم هستند و به نوعی از استانداردهای امروزی فاصله دارند بنابراین همه اینها سبب شده‌اند تا بدنه Redmi 9C بزرگ جلوه کند.

صفحه نمایش Redmi 9C

امکانات اطراف قاب شیائومی Redmi 9C

در قاب پشتی، ماژول مربعی شکل برآمده‌ای را می‌بینیم که درون خود به سه لنز جای داده و در وسط هم سنسور اسکنر اثر انگشت و در پایین نیز برند Redmi را رؤیت خواهیم کرد. در سمت چپ، اسلات سه‌گانه قرار دادن یک مموری کارت microSD و دو نانو سیمکارت را می‌توانیم مشاهده کنیم. در سمت راست هم مطابق معمول، دکمه‌های پاور و کاهش و افزایش صدا قرار گرفته‌اند. در پایین قاب، پورت microUSB و اسپیکر را خواهیم دید و در بالا جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری قابل مشاهده است.

قاب پشتی نوعی طراحی خاص با خطوط برآمده دارد که شبیه خطوط روی اثر انگشت است. این قسمت از ردمی ۹ سی بسیار جذاب می‌باشد و به خاطر پوشش بافت مانندی که روی آن به کار رفته، احساس خوشایندی هنگام نگه داشتن گوشی به شما القا خواهد کرد. ضمناً، نباید از بابت باقی ماندن لکه‌ها و آلودگی‌ها در قاب پشتی نگران باشید زیرا پلاستیکی بوده و درخشان و براق نیست.

Redmi 9C از پشت

با ضخامت ۹ میلی‌متری و وزن ۱۹۶ گرمی، شیائومی Redmi 9C یک گوشی تو پر و سنگین است. به علاوه، قد بلند و عرض زیادی هم دارد اما به طور کلی خوش‌دست می‌باشد. البته کسانی که دستانشان کوچکتر است، امکان دارد حین کار کردن با این تلفن همراه به مشکل بربخورند.

با همه اینها، ردمی ۹ سی به عنوان یک گوشی مدرن از ابعاد استانداردی برخوردارست و به خاطر پوشش ماتی که در قاب پشتی دارد و لبه‌های آن برآمده هستند، به راحتی می‌توان آن را در دست گرفت.

گوشی شیائومی در دست

نقد و بررسی شیائومی Redmi 9C از نظر صفحه نمایش

شیائومی Redmi 9C از نمایشگر ۶٫۵۳ اینچی IPS LCD با رزولوشن +HD مجهز به ناچ قطره‌ای بهره می‌برد که تراکم پیکسلی آن به ۲۶۹ می‌رسد. برای صفحه نمایشی که ابعاد بزرگی دارد، وضوح +HD کاملاً قابل قبول بوده و اگر از فاصله مناسبی به موبایل نگاه کنید، بعید است مشکلی در آن بیابید. بر خلاف پنل‌های AMOLED، در اینجا رنگ‌ها زیاد باکیفیت نیستند ولی دقت زیادی داشته و طبیعی هستند.

نمایشگر گوشی شیائومی

زاویه دید ردمی ۹ سی هم کاملاً قابل قبول است هرچند در صورتی که از یک زاویه بسیار تنگ به آن نگاه بیندازید، نور آن کم به نظر خواهد رسید. این موبایل استعداد زیادی برای درخشنده نشان دادن رنگ‌ها دارد و این یعنی در محیط‌های باز محتواها را با روشنایی مناسبی پخش خواهد کرد. البته درخشندگی‌اش آن‌طور که انتظار دارید، نخواهد بود.

اگر می‌خواهید از این دستگاه در محیط‌های سربسته استفاده کنید، مشکلی برایتان ایجاد نخواهد شد. شاید حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش ضخیم باشند ولی به هیچ عنوان خللی حین تماشای تصاویر و محتواها به وجود نخواهند آورد بنابراین در صورتی که زیاد جزئی‌نگر نباشید، این پنل نیازتان را برآورده می‌کند.

دوربین سلفی Redmi 9C

مطمئناً شما هم از تماشای ویدیوها در این گوشی لذت خواهید بود. کیفیت صدای پخش شده از Redmi 9C بسیار شفاف و بلند است اما اصوات با تون پایین را به سختی می‌توانیم بشنویم. هنگام برقراری تماس صوتی یا چت تصویری هم این دستگاه عملکرد قابل‌قبولی از خودش ارائه خواهد کرد. با همه این‌ها، اگر مصر هستید تا آهنگ‌های مورد علاقه را با بیشترین کیفیت گوش کنید، حتماً از هدفون‌های سیمی یا اسپیکرهای بلوتوثی بهره ببرید.

 

نقد و بررسی شیائومی Redmi 9C از نظر دوربین

دوربین گوشی پایین رده شیائومی

شیائومی Redmi 9C به دوربین اصلی سه‌گانه که متشکل از لنزهای ۱۳ مگاپیکسلی اصلی، ۵ مگاپیکسلی اولترا واید و ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق برای گرفتن تصاویر پرتره است، مجهز می‌باشد. علی‌رغم اینکه رزولوشن این لنزها در مقایسه با دوربین گوشی‌های گران‌تر زیاد نیست ولی ترکیب آنها ردمی ۹ سی را به یک موبایل همه‌کاره تبدیل می‌کند که بسته به نیاز کاربر می‌تواند گزینه‌های عکسبرداری مختلفی را در اختیارش قرار دهد.

از دوربین یک گوشی پایین‌رده انتظار زیادی نداریم ولی با توجه به تصاویری که گرفته شده‌اند، می‌توانیم بگوییم که Redmi 9C دستگاه قابلی برای عکسبرداری است. تصاویر به ثبت رسیده در محیط‌های باز، از وضوح و کنتراست بالایی برخوردارند و در آنها رنگ‌ها دقیق هستند. در محیط‌های بسته نیز عملکرد این تلفن همراه قابل قبول خواهد بود هرچند به تدریج متوجه خواهید شد که جزئیات دارند از بین می‌روند و رنگ‌ها کدرتر شده‌اند.

کیفیت تصاویر سلفی گرفته شده با دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی هم قابل قبول است. شاید وضوح این لنز زیاد نباشد اما اگر در جاهایی اقدام به عکسبرداری کنید که نور کافی می‌تابد، کیفیت‌شان مناسب خواهد بود. حالت پرتره نیز کار خواهد کرد ولی انتظار زیادی از آن نداشته باشید زیرا خروجی‌های آن فقط برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی مناسب هستند.

برای فیلمبرداری هم ردمی ۹ سی می‌تواند ویدیوهای 1080p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کند. بعید است در این گوشی سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی وجود داشته باشد ولی با این وجود رنگ‌ها دقت خوبی دارند. ضمناً، بعضی اوقات شفاف‌سازی در فیلم‌ها بیش از حد رخ می‌دهد که البته این موضوع چندان مهم نیست.

 

خرید گوشی شیائومی Redmi 9C

 

نقد و بررسی شیائومی Redmi 9C از نظر سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عامل و رابط کاربری ردمی ۹ سی به ترتیب اندروید ۱۰ و MIUI 12.0.1 است. این پوسته نرم‌افزاری شباهت زیادی به MIUI 11 دارد اما شاهد برخی تغییرات ظاهری به خصوص در آن هستیم.

رابط کاربری MIUI

پس از اینکه اپلیکیشن‌ها در MIUI 12 نصب می‌شوند، به هوم اسکرین اضافه خواهند شد. برای مسیریابی نیز می‌توانید یا از دکمه‌های سنتی و یا از روش مبتنی بر حرکات استفاده کنید.

رابط کاربری MIUI

نرم‌افزارهای از پیش نصب شده زیادی وجود دارند ولی همه آنها بلااستفاده نیستند. این برنامه‌ها شامل اپلیکیشن‌های MIUI و گوگل می‌شوند و دیگر موارد متفرقه هم عبارتند از Facebook، WPS Office، Netflix، Lazada و شش بازی. خوشبختانه شما می‌توانید هر کدام از آنها را که نخواستید، لغو نصب کنید بنابراین مشکلی از این بابت احساس نمی‌شود.

عملکرد Redmi 9C

یکی از مشکلاتی که MIUI دارد، پخش تبلیغات است. اگرچه این آگهی‌ها مزاحم کار کردن شما با گوشی نخواهند شد ولی هر چه که باشد سرعتتان را پایین خواهند آورد. روش‌هایی وجود دارد که تعداد این تبلیغات را کم کنید ولی چنان‌چه دوست دارید کلاً آنها را غیرفعال نمایید، مقاله حذف تبلیغات از رابط کاربری MIUI را بخوانید.

 

نقد و بررسی شیائومی Redmi 9C از نظر عملکرد

تأمین قدرت پردازشی ردمی ۹ سی را MediaTek Helio G35 هشت هسته‌ای با سرعت ۲٫۳ گیگاهرتزی برعهده دارد. همراهی کننده آن نیز پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320 و رم ۲ یا ۳ و حافظه داخلی ۳۲ یا ۶۴ گیگابایتی قابل ارتقا هستند. مدل پایه این تلفن همراه (دارای رم ۲  و حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی) برای انجام کارهای معمولی مانند وبگردی و گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی مناسب خواهد بود و امکان اجرای بازی‌های سبک را نیز در آن خواهید داشت ولی نباید انتظار داشته باشید گیم‌ها با سرعت بالایی پخش شوند. برای مثال، بازی Mobile Legends با تنظیمات گرافیکی معمولی در این گوشی قابل‌اجراست.

امتیازات بنچمارک گوشی پایین رده شیائومی

با توجه به ظرفیت محدود رم، قابلیت چندبرنامگی در این محصول شیائومی نیز با محدودیت‌هایی همراه است. همان‌طور که گفتیم، این مدل Redmi 9C برای به سرانجام رساندن کارهای معمولی و اجرای اپلیکیشن‌های سبک مناسب خواهد بود.

امتیازات بنچمارک شیائومی Redmi 9C

  • AnTuTu 8: حدود ۹۳۳۱۰
  • Geekbench تک هسته‌ای: ۱۴۸ و Geekbench چند هسته‌ای: ۵۰۷
  • 3DMark SSE: حدود ۴۶۱ در OpenGL ES 3.1 و ۶۱۷ در Vulkan
  • PCMark: حدود ۵۱۱۹
  • AndroBench: تقریبا ۲۵۲٫۶۷ مگابیت بر ثانیه (سرعت خواندن اطلاعات) و تقریبا ۱۶۹٫۴۲ مگابیت بر ثانیه (سرعت ثبت اطلاعات)

 

نقد و بررسی شیائومی Redmi 9C از نظر اتصالات و دوام باتری

موبایل مقرون به صرفه

به خاطر پایین‌رده بودنش، این محصول شیائومی از اتصالات معمولی بهره می‌برد که این موارد شامل پشتیبانی از دو سیمکارت با شبکه 4G LTE، شبکه بیسیم Wi-Fi 802.11 b/g/n و بلوتوث نسخه ۵ می‌شوند. با توجه به ظرفیت بالای باتری، می‌توانید از این گوشی به عنوان یک آلترناتیو مناسب برای مودم‌های جیبی استفاده کنید.

ظرفیت منبع نیروی این تلفن همراه ۵۰۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت است که با اجرای نرم‌افزارهای سبک و انجام کارهای معمولی تا دو روز دوام خواهد آورد. در آزمایش PCMark که باتری بررسی می‌شود، دوام آن ۱۸ ساعت و ۲۴ دقیقه ثبت شد و پس از تماشای ویدیوها هم این گوشی توانست ۱۸ ساعت و ۴۸ دقیقه دوام بیاورد. با همه اینها، شارژ شیائومی ردمی ۹ سی با شارژر ۱۰ واتی بسیار کند صورت می‌پذیرد.

 

جمع‌بندی

گوشی پایین رده شیائومی

شیائومی Redmi 9C تولید شده تا امکانات فوق‌العاده‌ای مانند صفحه نمایش بزرگ، عملکرد قابل قبول، دوربین توانمند و دوام باتری طولانی‌مدت را با قیمتی مناسب در اختیار مشتریان قرار دهد. با توجه به ارزشی که شیائومی برای این محصول خود تعیین کرده، می‌توانیم بگوییم که ردمی ۹ سی یکی از مقرون به صرفه‌ترین تلفن‌های همراه پایین‌رده است. البته پیشنهاد ما خرید مدلی می‌باشد که رم ۳ و حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی دارد زیرا این نمونه هم ظرفیت حافظه بیشتری را نصیب شما خواهد کرد و هم قابلیت‌های چندبرنامگی را ارتقا خواهد داد.

 

خرید گوشی شیائومی Redmi 9C

 

حال که نقد و بررسی شیائومی Redmi 9C به پایان رسیده، در مورد این گوشی چه فکر می‌کنید؟. آیا با توجه به مشخصات فنی و قیمتش، ارزش خرید بالایی دارد؟. نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: yugatech.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: