هر آنچه از قطعات داخلی PS5 می‌دانیم!

قطعات داخلی PS5

سونی بالأخره با انتشار ویدیویی، از جزئیات سخت افزاری و قطعات داخلی PS5 رونمایی کرد. PS5 یک دستگاه قدرتمند است که به نظر می‌رسد با هدف برطرف کردن بسیاری از ایرادات PS4 ساخته شده است. برای آشنایی با قطعات مختلف پلی‌استیشن ۵ و تماشای ویدیوی بازگشایی کامل PS5 تا انتهای مقاله همراه برتر دیجیتال باشید.

نمای بیرونی پلی‌استیشن ۵

در نمای بیرونی این کنسول، یک نکته بیش از همه خودنمایی می‌کند و آن هم عظیم‌الجثه بودن PS5 می‌باشد. این دستگاه نسبت به پلی‌استیشن ۴ اندازه بزرگتری دارد. ویدیوی بازگشایی و نمایش قطعات داخلی پلی استیشن ۵ توسط مدیر دپارتمان طراحی مکانیکی دستگاه‌های سرگرم‌کننده سونی، یاسوهیرو اوتوری، انجام شده است. او در مورد ابعاد این کنسول نکات جالبی را مطرح کرد. PS5 با داشتن اندازه‌ی ۱۰۴ میلی‌متری در عرض، ۳۹۰ میلی‌متری در ارتفاع و ۲۶۰ میلی‌متری در عمق، یک کنسول خانگی بسیار بزرگ محسوب می‌شود؛ حال آنکه پلی‌استیشن ۴ پرو دارای ابعاد ۵۵ * ۳۲۷ * ۲۹۵ میلی‌متر بود.

اوتوری می‌گوید: «این اندازه منجر به بهبود چشمگیر عملکرد از نظر قدرت پردازشی و کاهش صداها می‌شود». گویا متخصصان طراحی PS5 تمرکز زیادی روی نحوه مدیریت حرارت ایجاد شده گذاشته‌اند.

پورت‌ها و سایر اتصالات

در پنل جلویی دو پورت USB مشاهده می‌شود که یکی USB-A با سرعت زیاد Hi-Speed و دیگری USB-C با سرعت SuperSpeed حدود ۱۰ گیگابیت بر ثانیه برای انتقال اطلاعات است. در قاب پشتی، دو پورت USB-A دیگر به چشم می‌خورد که هر دو ۱۰ گیگابیت بر ثانیه سرعت دارند و در کنار آن یک درگاه خروجی LAN برای اتصال شبکه، خروجی HDMI برای اتصال کنسول به تلویزیون یا نمایشگر و درگاه AC برای وصل کردن دستگاه به برق حضور یافته‌اند. اگر نمی‌خواهید از پورت LAN استفاده کنید، PS5 از تکنولوژی Wi-Fi 6 پشتیبانی می‌کند تا به صورت بیسیم به اینترنت دسترسی داشته باشید. همچنین دستگاه دارای قابلیت بلوتوث نسخه ۵٫۱ است.

قاب‌های اطراف کنسول را می‌توان بدون نیاز به ابزار خاصی جدا کرد که به نوعی یادآور کیس رایانه ‌هاییست که بدون پیچ قابل باز شدن است. این قاب‌های کناری در اطراف کنسول کاملاً به چشم می‌آیند، زیرا در هر دو طرف کنسول هواکشهای ورودی هوا قرار گرفته‌اند که جریان هوا را با یک فن دو طرفه با قطر ۱۲۰ میلی‌متری و ضخامت ۴۵ میلی‌متری به به داخل می‌کشند. در ادامه جریان هوا از پشت کنسول (در جایی که منافذ مختلف کل سطح قاب پشتی به غیر از پورت‌ها را می‌پوشانند) به بیرون هدایت می‌شوند.

با برداشتن کاورها، شما می‌توانید دو پورت با فیلترهای گرد و غبار را ببینید. اوتوری به خصوص یادآور می‌شود که این فیلترها را می‌توان با جارو برقی خانگی هم  تمیز کرد تا کاربران بتوانند فیلترها را به راحتی از وجود هرگونه گرد و غبار پاکسازی کنند. این هم امکان دیگری برای کنترل حرارت ایجاد شده می‌باشد.

تراشه، حافظه و سایر قطعات داخلی PS5

با برداشتن پنل‌های کناری، می‌توان به یک قاب فلزی دست یافت که در زیر آن درایو SSD قرار گرفته است. رابط این حافظه M.2 است که به تکنولوژی پرسرعت انتقال اطلاعات PCIe 4.0 تجهیز شده است. ایت تکنولوژی در PCها نیز به کار رفته است.

با برداشتن قابهای کناری، تمامی چیزی که می‌توان به آن دسترسی داشت، مواردی است که به آن اشاره کردیم. اما اوتوری پیچ و مهره‌های قاب داخلی را هم باز کرد و اجزای کاملا داخلی کنسول را نیز نشان داد. داخل دستگاه یک مادربورد یک تکه با تراشه AMD بصورت (Soc -System on Chip) حضور یافته که دارای هسته‌های x86-64 AMD Ryzen Zen 2 و پردازنده گرافیکی RDNA-2 Radeon است. در عقب بورد، هشت واحد سیستم حافظه GDDR6 وجود دارد که ۱۶ گیگابایت ظرفیت داشته و سرعت‌شان به ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد.

حافظه SSD هم مستقیماً به مادربورد لحیم شده و تراشه های حافظه مربوط به آن نیز در اطراف ماژول کنترل‌کننده SSD قرار گرفته تا سرعت ۵٫۵ گیگابایت بر ثانیه تحقق بخشیده شود.

سینک حرارتی و فلز مایع، راهکار سونی برای کاهش حرارت ایجاد شده در قطعات داخلی PS5

در سرتاسر طول کنسول یک سینک حرارتی بزرگ به کار رفته که شبیه لوله‌های حرارتی کلاسیک است اما اوتوری ادعا می‌کند که به خاطر شیوه طراحی که این خنک کننده دارد، درست مثل محفظه‌های بخار عمل می‌کند. در میان تراشه پردازنده اصلی و سینک انتقال حرارت، لایه‌ای از فلز مایع استفاده شده که به جای خمیر حرارتی کار خواهد کرد. اوتوری می‌گوید که فلز مایع باید استفاده می‌شد. زیرا این تراشه با سرعت فرکانس بالا و اندازه ترانزیستورهای بسیار کوچک کار می‌کند. بنابراین چگالی حرارتی بسیار بالایی دارد که می‌بایست توسط یک رسانای پیشرفته با آن مقابله می‌شد.

قدرت این کنسول توسط یک منبع تغذیه ۳۵۰ واتی تأمین می‌شود که در گوشه پایین دستگاه قرار گرفته است. در بالای آن نیز درایو UltraHD Blu-Ray به کار رفته که درون یک قاب فلزی نشسته و در دو لایه عایق‌بندی شده تا صداها و لرزش‌ها را کاهش دهد.

در نهایت می‌توان این کنسول را به صورت عمودی یا افقی روی زمین گذاشت. درون جعبه این دستگاه یک استند گذاشته شده و می‌توان به آسانی آن را با یک پیچ به کنسول وصل کرد. تنها در صورتی باید از پیچ استفاده کرد که PS5 در حالت عمودی ایستاده بنابراین اگر آن را به صورت افقی مورد استفاده قرار دادید، می‌توانید پیچ را درون یک محفظه پلاستیکی تعبیه شده در پایین قاب نگه دارید.

در حال حاضر قیمت پلی‌استیشن ۵ و پلی‌استیشن ۵ دیجیتال ادیشن به ترتیب ۴۴۹ و ۳۹۹ دلار تعیین شده و قرار است این کنسول از تاریخ ۱۲ نوامبر ۲۰۲۰ (۲۲ آبان ۱۳۹۹) در کشورهای ایالات متحده، ژاپن، کانادا، مکزیک، استرالیا، نیوزیلند و کره جنوبی فروخته شود و از ۱۹ نوامبر ۲۰۲۰ (۲۹ آبان ۱۳۹۹) هم در سایر کشورها عرضه شود.

شما در مورد پلی‌استیشن ۵ و این طراحی ویژه چه فکر می‌کنید؟

 

منبع: ign.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: