مقایسه موتورولا موتو جی ۹ پلاس با هواوی وای ۸ پی

مقایسه موتو جی ۹ پلاس با هواوی وای ۸ پی

به جرأت می‌توانیم بگوییم که امروزه در بازار موبایل، تعداد گوشی‌های میان‌رده بسیار زیاد شده و هر روز نیز به این آمار اضافه می‌شود. حال با توجه به این مارکت جذاب، شرکت‌های سازنده نیز مدام دارند به تعداد نمایندگانشان می‌افزایند. در این میان، از جمله دستگاه‌هایی که به تازگی وارد بازار شده‌اند و توانسته‌اند خوش بدرخشند می‌توانیم به Moto G9 Plus و هواوی Y8p اشاره کنیم. اما تفاوت این دو موبایل میان‌رده شبه پرچمدار چیست؟ با برتر دیجیتال همراه باشید و مقاله مقایسه موتو جی ۹ پلاس با هواوی وای ۸ پی را بخوانید تا پاسخ این سؤال را دریافت کنید.

مشخصات فنی

موتورولا Moto G9 Plusهواوی Y8p
ابعاد (میلی‌متر)۱۷۰ * ۷۸٫۱ * ۹٫۷۱۵۷٫۴ * ۷۳٫۲ * ۷٫۸
وزن (گرم)۲۲۳۱۶۳
صفحه نمایش·      ۶٫۸۱ اینچ

·      LTPS IPS LCD

·      ۶٫۳ اینچ

·      OLED

رزولوشن (پیکسل)۲۴۰۰ * ۱۰۸۰۲۴۰۰ * ۱۰۸۰
سیستم عاملاندروید ۱۰اندروید ۱۰
رابط کاربریAndroid One, My UXEMUI 10.1 (بدون خدمات موبایلی گوگل)
تراشهSnapdragon 730GKirin 710F
رم (گیگابایت)·      ۴

·      ۶

·      ۴

·      ۶

حافظه داخلی (گیگابایت)·      ۱۲۸·      ۱۲۸
پشتیبانی از کارت حافظهدارد (مشترک با اسلات سیمکارت)دارد (مموری کارت نانو NM)

(مشترک با اسلات سیمکارت)

دوربین اصلیچهارگانه:

·      ۶۴ مگاپیکسلی اصلی

·      ۸ مگاپیکسلی اولترا واید

·      ۲ مگاپیکسلی ماکرو

·      ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق

سه‌گانه:

·      ۴۸ مگاپیکسلی اصلی

·      ۸ مگاپیکسلی اولترا واید

·      ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق

دوربین سلفی۱۶ مگاپیکسل۱۶ مگاپیکسل
باتری (میلی‌آمپر)۵۰۰۰۴۰۰۰
سنسورها·      سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب کناری (روی دکمه پاور)

·      شتاب‌سنج

·      ژیرسکوپ

·      مجاورت

·      سنسور اسکنر اثر انگشت اپتیکال زیر صفحه نمایش

·      شتاب‌سنج

·      مجاورت

·      قطب‌نما

 

مقایسه موتو جی ۹ پلاس با هواوی وای ۸ پی از نظر طراحی

ابعاد و وزن

موتو جی ۹ پلاس و هواوی وای ۸ پی از نظر ابعاد و وزن با یکدیگر بسیار متفاوت هستند. گوشی اول از نظر طولی، عرضی و ضخامت به ترتیب تقریباً ۱۳، ۵ و ۳ میلی‌متر بزرگتر و از نظر وزنی حدوداً ۶۰ گرم سنگین‌تر است بنابراین وقتی آنها را در دست بگیرید به راحتی متوجه این اختلاف فاحش خواهید شد. جنس بدنه هر دو تلفن همراه در عقب و فریم پلاستیکی و در جلو شیشه‌ای است.

جلو و عقب دو گوشی

نمای جلویی این دو موبایل هم خیلی با هم فرق دارد. مثلاً هواوی دوربین سلفی محصولش را در یک ناچ U شکل گذاشته و موتورولا دوربین سلفی Moto G9 Plus را به گوشه سمت چپ صفحه نمایش برده است. قاب عقبی این دو تلفن همراه هم با یکدیگر متفاوت است. اگر تا کنون گوشی‌های سری گلکسی نوت ۲۰ را دیده باشید، حتماً در اولین نگاه فهمیده‌اید که موتو جی ۹ پلاس به آنها شباهت دارد زیرا لنزهای دوربین اصلی این دستگاه همچون پرچمداران فعلی سامسونگ در یک ماژول مستطیل شکل، در گوشه سمت چپ قاب پشتی حاضر شده‌اند. مطابق انتظار از یک موبایل ساخت موتورولا، در وسط قاب عقبی، لوگوی این شرکت که همان حرف انگلیسی M می‌باشد، درج شده است.

موتو جی ۹ پلاس

در عقب هواوی Y8p اما اتفاقات دیگری رخ داده است. این موبایل در سمت چپ قاب پشتی خودش به یک بیضی ایستاده مشکی رنگ مزین شده که در آن سه لنز دوربین اصلی و فلاش LED جای‌گیری کرده‌اند که اگر در امتداد آن تا پایین قاب حرکت کنید، خواهید دید که کلمه HUAWEI نوشته شده است. ضمن اینکه قاب پشتی این موبایل به‌گونه‌ای ساخته و طراحی گردیده که در مواجهه با نور افکت‌های جذابی را به وجود می‌آورد حال آنکه در محصول موتورولا چنین چیزی احساس نمی‌شود زیرا بدنه آن کاملاً یک رنگ و ساده است. همچنین، در هواوی Y8p برآمدگی دوربین عقب بسیار کمتر از موتو جی ۹ پلاس می‌باشد.

امکانات اطراف فریم

در سمت راست دو موبایل، دکمه‌های پاور و کاهش و افزایش صدا را می‌بینیم اما موتورولا بر روی دکمه پاور این محصولش سنسور اسکنر اثر انگشت را نیز قرار داده است. در سمت چپ چارچوب پلاستیکی این دو تلفن همراه نیز اسلات مموری کارت و سیمکارت را شاهد هستیم ولی باز هم نماینده موتورولا در این بخش باامکانات‌تر است چرا که در اینجا به یک دکمه فعالسازی دستیار هوشمند گوگل اسیستنت مجهز می‌باشد. پایین دو دستگاه دقیقاً امکانات یکسانی دارد به طوری که حفره مخصوص میکروفون در سمت راست، بریدگی‌های مخصوص اسپیکر در سمت چپ و پورت شارژر در وسط حضور یافته‌اند و در بالا هم جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری و بریدگی مخصوص میکروفون را شاهد حضور هستیم.

در مجموع Moto G9 Power را نسبت به هواوی وای ۸ پی باید گوشی قطور و عظیم‌الجثه‌ای بدانیم که وزن زیادی دارد و با توجه به اینکه امروزه ابعاد استاندارد و جرم نه چندان سنگین بیشتر مورد توجه خریداران و مصرف‌کنندگان است، می‌توانیم هواوی Y8p را از نظر طراحی، گوشی برتری بدانیم.

گوشی برتر از نظر طراحی: هواوی Y8p

 

مقایسه موتو جی ۹ پلاس با هواوی وای ۸ پی از نظر صفحه نمایش

نمایشگر هواوی وای ۸ پی

موتورولا Moto G9 Plus به یک نمایشگر ۶٫۸۱ اینچی LTPS IPS LCD مجهز شده و هواوی وای ۸ پی یک صفحه نمایش ۶٫۳ اینچی OLED دارد. به خاطر استفاده از پنل OLED، کمپانی چینی سنسور اسکنر اثر انگشت را در زیر نمایشگر محصولش قرار داده اما موتورولا مجبور شده این حسگر را در قاب کناری و به روی دکمه پاور منتقل کند. از نظر فاکتورهایی مانند رزولوشن، نسبت صفحه نمایش به بدنه و تراکم پیکسلی، این دو دستگاه تفاوت زیادی با هم نمی‌کنند و فرق اصلی آنها به نوع نمایشگر مربوط می‌شود. امروزه همه می‌دانند که صفحه نمایش‌های OLED نسبت به LCD کیفیت بیشتری دارند بنابراین از این نظر می‌بایست هواوی Y8p را گوشی بهتری بدانیم. البته اگرچه نماینده موتورولا از کیفیت HDR10 پشتیبانی می‌کند ولی باز هم نمی‌توانیم این مزیت را دلیل تعیین‌کننده‌ای برای برتری این دستگاه از نظر نمایشگر تلقی کنیم.

گوشی برتر از نظر صفحه نمایش: هواوی Y8p

مقایسه موتو جی ۹ پلاس با هواوی وای ۸ پی از نظر سخت‌افزار

از این قسمت مقاله به بعد باید در مورد برتری‌های موتو جی ۹ پلاس صحبت کنیم. تراشه هشت هسته‌ای قرار گرفته در این دستگاه که با فرآیند لیتوگرافی ۸ نانومتری تولید شده، Snapdragon 730G می‌باشد و پردازنده گرافیکی آن Adreno 618 است. هواوی در Y8p هم تراشه هشت هسته‌ای به نام Kirin 710F به کار برده که با فرآیند لیتوگرافی ۱۲ نانومتری ساخته شده و پردازنده گرافیکی آن هم Mali-G51 MP4 می‌باشد.

از نکات جالب توجه در مورد این دو دستگاه آنکه، هم موتورولا و هم هواوی این محصولاتشان را در دو نمونه با رم ۴ و حافظه داخلی ۱۲۸ و با رم ۶ و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی تولید کرده‌اند. اما چیزی که در اینجا Moto G9 Plus را چندین قدم جلوتر می‌اندازد، مجهز بودن به اسلات مموری کارت microSD است که به ما این فرصت را می‌دهد تا حافظه آن را ارتقا دهیم. البته اگرچه دقیقاً همین کار را می‌توانیم در هواوی وای ۸ پی هم به انجام برسانیم ولی به خاطر اینکه این موبایل فقط از کارت‌های حافظه نانو (NM) پشتیبانی می‌کند و به دلیل کمیاب بودن آنها و قیمت نسبتاً زیادی که دارند، فعلاً برتری را به موتورولا موتو جی ۹ پلاس می‌دهیم تا ببینیم این دستگاه در آزمایش AnTuTu چگونه کار می‌کند.

صفحه نمایش موتو جی ۹ پلاس

همانگونه که انتظار می‌رفت، هواوی وای ۸ پی در آزمایش AnTuTu 8 عملکرد ضعیف‌تری به ثبت رساند به طوری که با نمره ۱۸۲۰۰۰ حرف زیادی در برابر امتیاز ۲۲۲۴۵۰ موتو جی ۹ پلاس نداشت. آمار و ارقام آزمون نامبرده بیانگر آن هستند که محصول موتورولا از نظر سخت‌افزاری برتری را از آنِ خودش می‌کند.

عملکرد گیمینگ دو گوشی

حال بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم حرف G موجود در اسم تراشه موتو جی ۹ پلاس نشان‌دهنده آن است که کووالکوم آن را برای مصارف گیمینگ نیز تولید کرده بنابراین با خیالی آسوده می‌توانید بعضی از بازی‌های گرافیکی و نسبتاً سنگین سیستم عامل اندروید را اجرا کنید. در سمت دیگر، هواوی وای ۸ پی هم می‌تواند انتظارات گیمرها را برآورده کند. با در نظرگیری این نکات، شاید دو تلفن‌های همراه مورد بحث ما بتوانند در زمینه گیمینگ خودشان را به اثبات برسانند ولی توجه کنید که برای گیمرها ساخته نشده‌اند و این افراد باید سراغ دستگاه‌هایی مانند Asus ROG Phone 3 یا Black Shark 3 Pro بروند که مختص اجرای بازی‌های فوق سنگین هستند.

گوشی برتر از نظر سخت‌افزار: موتورولا Moto G9 Plus

مقایسه موتو جی ۹ پلاس با هواوی وای ۸ پی از نظر سیستم عامل و رابط کاربری

Moto G9 Plus و هواوی Y8p هر دو از دهمین نسخه اندروید به عنوان سیستم عامل بهره می‌برند ولی گوشی اول دارای رابط کاربری است که به اندروید خام شباهت دارد و گوشی دوم از پوسته نرم‌افزاری EMUI 10.1 استفاده می‌کند. نقطه‌ضعف نماینده هواوی در اینجا، عدم دریافت مجوزهای خدمات موبایلی گوگل است که سبب شده مشکلات زیادی در زمینه نرم‌افزاری برایش به وجود بیاید که ناتوانی در اجرای بعضی از برنامه‌ها مانند Google Play Store، Gmail، YouTube و . . . از آن جمله‌اند.

بر این اساس، چنان‌چه هواوی Y8p را خریدید، باید برنامه‌های دلخواهتان را از اپ‌گالری دانلود کنید و با برخی کمبودهای نرم‌افزاری کنار بیایید. اگر هم توانستید با این مشکلات بسازید، رابط کاربری EMUI 10.1 امکانات زیادی برای سفارشی‌سازی ظاهر موبایل دارد که حالت تیره سرتاسری یکی از آن‌هاست. البته موتورولا هم بیکار ننشسته و به رابط کاربری نسبتاً ساده نماینده‌اش در این مقاله، ویژگی Power Touch را افزوده که در مورد آن در مقاله نقد و بررسی موتو جی ۹ پلاس صحبت کرده‌ایم.

نقد و بررسی موتورولا Moto G9 Plus

بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که با توجه به اینکه شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند چند ماهی می‌شود که اقدام به انتشار اندروید ۱۱ برای محصولاتشان کرده‌اند، خریداران موتو جی ۹ پلاس و هواوی Y8p می‌توانند امیدوار باشند که این دستگاه‌ها به زودی به نسخه بعدی اندروید آپدیت خواهند شد.

گوشی برتر از نظر سیستم عامل و رابط کاربری: موتورولا Moto G9 Plus

 

مقایسه موتو جی ۹ پلاس با هواوی وای ۸ پی از نظر دوربین

قاب پشتی Moto G9 Plus محل قرارگیری چهار لنز ۶۴ مگاپیکسلی اصلی، ۸ مگاپیکسلی اولترا واید، ۲ مگاپیکسلی ماکرو و ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق است که با چراغ فلاش LED همراه شده‌اند. در جلو و در سمت چپ نمایشگر نیز دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی درون یک نقطه سیاه رنگ حضور یافته است.

در هواوی وای ۸ پی به جای چهار لنز، سه لنز ۴۸ مگاپیکسلی اصلی، ۸ مگاپیکسلی اولترا واید و ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق به کار رفته‌اند و در جلو درون ناچ U شکل لنز ۱۶ مگاپیکسلی برای گرفتن تصاویر سلفی استفاده خواهد شد. بر این اساس، تفاوت دو دستگاه از نظر چیدمان دوربین آن است که گوشی دوم فقط یک لنز ماکرو کمتر دارد. از نظر کیفیت فیلمبرداری، برتری در اینجا از آنِ موتو جی ۹ پلاس است زیرا می‌تواند ویدیوهای 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه‌ای ضبط کند که به صورت الکترونیکی ثابت‌سازی شده‌اند حال آنکه هواوی Y8p نهایتاً قادر خواهد بود فیلم‌های 1080p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه بگیرد.

نقد و بررسی هواوی Y8p

کیفیت تصاویر

کیفیت دوربین هواوی Y8p
نمونه تصویر گرفته شده با هواوی Y8p
کیفیت دوربین موتورولا Moto G9 Plus
نمونه تصویر گرفته شده با موتورولا Moto G9 Plus

در نگاه اول، عکس‌هایی که با این دو موبایل گرفته می‌شوند تفاوت چندان محسوسی با هم ندارند ولی همین که به مقدار ناچیزی روی آنها زوم می‌کنید، متوجه کاهش وضوح در خروجی‌های هواوی Y8p می‌شوید. این افت کیفیت آن‌قدر مشخص است که برخی قسمت‌ها تار دیده می‌شود ولی در تصاویری که با موتورولا Moto G9 Plus گرفته‌اید، رزولوشن کاهش نخواهد یافت و تار شدگی بخش‌های مختلف تصاویر آن‌قدر محسوس نخواهد بود. کیفیت تصاویر سلفی این دو گوشی هم آن‌چنان با یکدیگر فرق نخواهد داشت زیرا هر دو از لنز ۱۶ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند.

گوشی برتر از نظر دوربین: موتورولا Moto G9 Plus

 

مقایسه موتو جی ۹ پلاس با هواوی وای ۸ پی از نظر باتری

باتری هواوی وای ۸ پی ۴۰۰۰ و باتری موتو جی ۹ پلاس ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ظرفیت دارد. همین ۱۰۰۰ میلی‌آمپر بیشتر در گوشی دوم کافی است تا بتوانیم بگوییم که محصول موتورولا حداقل یک نصف روز بیشتر دوام خواهد آورد. از طرفی، به خاطر پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع ۳۰ واتی در Moto G9 Plus، باتری این دستگاه را می‌توان در کمتر از ۹۰ دقیقه شارژ کرد حال آنکه منبع نیروی نماینده هواوی را باید با شارژر کند و آهسته ۱۰ واتی شارژ کنید.

گوشی برتر از نظر باتری: موتورولا Moto G9 Plus

مقایسه موتو جی ۹ پلاس با هواوی وای ۸ پی

جمع‌بندی

اگر ظاهر گوشی برایتان اهمیت دارد، هواوی Y8p گوشی بهتری خواهد بود زیرا بدنه‌اش زیباتر، وزنش کمتر و ابعادش کوچکتر است و به خاطر بهره‌مندی از نمایشگر OLED، محتواها را با کیفیت بالاتری پخش می‌کند. اما چنان‌چه باطن برایتان در اولویت است، موتورولا موتو جی ۹ پلاس را بخرید چرا که از نظر سخت‌افزاری، سیستم عامل و رابط کاربری، دوربین و باتری برتری را از آنِ خودش می‌کند و با توجه به پشتیبانی از خدمات موبایلی گوگل، محدودیتی بر سر راه استفاده از اپلیکیشن‌های اندرویدی در آن وجود ندارد. با همه اینها، اگر دوست دارید بیشتر با هر یک از این دو موبایل آشنا شوید، می‌توانید مقاله نقد و بررسی تخصصی مربوط به آن را بخوانید.

مشاهده و خرید گوشی موتورولا جی ۹ پلاس

مشاهده و خرید گوشی هواوی Y8p

با پایان مقاله مقایسه موتو جی ۹ پلاس با هواوی وای ۸ پی، شما فکر می‌کنید کدام گوشی برتر است؟. نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: GSMArena.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: