مقایسه گلکسی A42 5G با گلکسی M51

مقایسه گلکسی A42 با گلکسی M51

اگر بخواهیم به دو گوشی پرطرفدار حال حاضر بازار موبایل اشاره کنیم، می‌توانیم گلکسی ام ۵۱ و گلکسی ای ۴۲ 5G را نام ببریم. این دو تلفن همراه اگرچه شباهت‌های بسیاری به یکدیگر دارند ولی از برخی جهات با هم متفاوت هستند. برای اینکه این تفاوت‌ها را بهتر متوجه شده و با گوشی برتر آشنا شوید، با برتر دیجیتال همراه باشید و مقاله مقایسه گلکسی A42 5G با گلکسی M51 را بخوانید.

مشخصات فنی

سامسونگ Galaxy A42 5Gسامسونگ Galaxy M51
ابعاد (میلی‌متر)۱۶۴٫۴ * ۷۵٫۹ * ۸٫۶۱۶۳٫۹ * ۷۶٫۳ * ۹٫۵
وزن (گرم)۱۹۳۲۱۳
قابلیت اتصال به شبکه 5Gداردندارد
صفحه نمایش·      ۶٫۶ اینچ

·      Super AMOLED

·      ۶٫۷ اینچ

·      Super AMOLED Plus

رزولوشن (پیکسل)۱۶۰۰ * ۷۲۰۲۴۰۰ * ۱۰۸۰
سیستم عاملاندروید ۱۰اندروید ۱۰
رابط کاربریOne UI 2.5One UI 2.5
تراشهSnapdragon 750 5GSnapdragon 730G
رم (گیگابایت)·      ۴

·      ۶

·      ۸

·      ۶

·      ۸

حافظه داخلی (گیگابایت)۱۲۸۱۲۸
پشتیبانی از کارت حافظهدارد (اسلات مشترک با سیمکارت)دارد (اسلات اختصاصی)
دوربین اصلیچهارگانه:

·      ۴۸ مگاپیکسلی اصلی

·      ۸ مگاپیکسلی اولترا واید

·      ۵ مگاپیکسلی ماکرو

·      ۵ مگاپیکسلی تشخیص عمق

چهارگانه:

·      ۶۴ مگاپیکسلی اصلی

·      ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید

·      ۵ مگاپیکسلی ماکرو

·      ۵ مگاپیکسلی تشخیص عمق

دوربین سلفی۲۰ مگاپیکسل۳۲ مگاپیکسل
باتری (میلی‌آمپر)۵۰۰۰۷۰۰۰
سنسورها·      سنسور اسکنر اثر انگشت اپتیکال زیر صفحه نمایش

·      شتاب‌سنج

·      ژیرسکوپ

·      مجاورت

·      قطب‌نما

·      سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب کناری

·      شتاب‌سنج

·      ژیرسکوپ

·      مجاورت

·      قطب‌نما

مقایسه گلکسی A42 5G با گلکسی M51 از نظر طراحی

از نظر ابعاد، تفاوت زیادی میان گلکسی ای ۴۲ 5G و گلکسی ام ۵۱ به چشم نمی‌خورد چرا که طول، عرض و ضخامت آنها در حد یک یا نهایتاً دو میلی‌متر کمتر یا بیشتر است. از نظر وزن اما، گلکسی M51 حدود ۲۰ گرم سنگین‌تر است که البته دلیل این اتفاق نیز می‌تواند باتری باظرفیت‌تر آن باشد.

در جلوی هر دو گوشی پوشش شیشه‌ای قرار گرفته و فریم و قاب پشتی آنها هم از جنس پلاستیک است. در اینجا گلکسی ام ۵۱ استقامت بیشتری دارد زیرا بر اساس ادعای سامسونگ، در جلوی آن محافظ +Gorilla Glass 3 به کار رفته است. دیگر تفاوت جزئی نمای جلویی، به ناچ مربوط می‌شود. در گلکسی A42 5G دوربین سلفی درون یک ناچ قطره‌ای شکل حاضر شده ولی در گلکسی M51، این لنز به داخل یک نقطه سیاه رنگ بالای نمایشگر نقل مکان کرده است.

در قاب پشتی هم اگرچه امکانات یکسان هستند ولی ظاهر این بخش بسیار متفاوت است. در حالی که بدنه گلکسی ام ۵۱ کاملاً صاف و بدون الگوی خاصی طراحی شده ولی گلکسی ای ۴۲ 5G دارای پوشش سه تکه شطرنجی مانند می‌باشد. لنزهای دوربین اصلی به همراه چراغ فلاش LED گوشی اول درون یک ماژول مستطیل شکل حاضر شده‌اند اما لنزهای دوربین اصلی گوشی دوم در یک ماژول مربع شکل نشسته‌اند و در زیر آنها هم فلاش LED تعبیه شده است.

امکانات اطراف فریم

در بالای فریم پلاستیکی هر دو موبایل، فقط حفره مخصوص میکروفون دیده می‌شود و در پایین آنها هم بریدگی‌های مخصوص اسپیکر، حفره مخصوص میکروفون، پورت USB-C شارژر و جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری را می‌بینیم. در سمت راست چارچوب هم شاهد حضور دکمه‌های پاور و کاهش و افزایش صدا هستیم و در سمت چپ محل قرار دادن سیمکارت و مموری کارت را می‌بینیم. یک تفاوت در این بخش آنکه، گلکسی M51 سنسور اسکنر اثر انگشتش را روی دکمه پاور نشانده حال آنکه گلکسی A42 5G به این حسگر در زیر نمایشگر جای داده است.

در مجموع اگر بخواهیم از نظر ابعاد گوشی برتر را بشناسیم، نمی‌توانیم به نتیجه خاصی برسیم اما اگر فاکتورهایی مانند وزن و یا ظاهر مدرن را در نظر بگیریم، می‌توان به نوعی نتیجه‌گیری کرد. گلکسی ام ۵۱ با وزن ۲۱۳ گرمی شاید سنگین باشد و این موضوع برایش یک نکته منفی به حساب بیاید اما باتری بادوامی که دارد، جرم زیادش را به خوبی توجیه می‌کند. از طرفی، نمای جلویی این گوشی مقاومت بیشتری خواهد داشت زیرا محافظ +Gorilla Glass 3 دارد.

در سمت دیگر، سامسونگ با گلکسی ای ۴۲ 5G بیشتر سعی کرده تمرکزش را روی ظاهر محصولش بگذارد به همین دلیل قاب پشتی آن را به پوشش سه تکه و الگوهای شطرنجی مزین کرده است. حال باید خودتان ببینید ظرفیت باتری و مقاومت بیشتر برایتان مهم است یا ظاهر زیباتر زیرا تنها در این صورت است که می‌توانید از میان این دو موبایل، گوشی برتر را از نظر طراحی انتخاب کنید.

گوشی برتر از نظر طراحی: سامسونگ Galaxy M51

مقایسه گلکسی A42 5G با گلکسی M51 از نظر صفحه نمایش

صفحه نمایش گلکسی ام ۵۱ یک پنل ۶٫۷ اینچی Super AMOLED Plus است ولی صفحه نمایش گلکسی ای ۴۲ 5G یک پنل ۶٫۶ اینچی Super AMOLED. مشخصاً کیفیت نمایشگرهای نوع اول بیشتر خواهد بود. بر این اساس، تا به اینجا گوشی برتر از نظر صفحه نمایش گلکسی M51 است اما باید دید در زمینه رزولوشن، نسبت صفحه نمایش به بدنه و تراکم پیکسلی این موبایل برتری را از آنِ خودش می‌کند؟. پاسخ به این پرسش مثبت است به همین دلیل می‌توانیم این گوشی را از همه جنبه‌های مربوط به نمایشگر، برتر از گلکسی A42 5G بدانیم.

گوشی برتر از نظر صفحه نمایش: سامسونگ Galaxy M51

خرید گوشی سامسونگ Galaxy M51

مقایسه گلکسی A42 5G با گلکسی M51 از نظر سخت‌افزار

در حالی که تراشه هر دو گوشی مورد بحث ما هشت هسته‌ای بوده و با فرآیند لیتوگرافی ۸ نانومتری تولید شده است ولی گلکسی M51 از چیپست Snapdragon 730G و پردازنده گرافیکی Adreno 618 بهره می‌برد و گلکسی A42 5G از چیپست Snapdragon 750 5G و پردازنده گرافیکی Adreno 619. همان‌طور که از اسمش پیداست، گلکسی ای ۴۲ قابلیت اتصال به شبکه نسل ۵ ارتباطات را دارد ولی گلکسی ام ۵۱ چنین امکانی ندارد.

سامسونگ این دو موبایل را در چند نمونه (گلکسی M51 با رم ۶ و ۸ و گلکسی A42 5G با رم ۴، ۶ و ۸ گیگابایت) تولید کرده ولی حافظه داخلی همه آنها نهایتاً ۱۲۸ گیگابایت است. البته در هر دوی آنها اسلات قرار دادن مموری کارت تعبیه شده ولی با این تفاوت که موبایل اول اسلات اختصاصی دارد ولی اسلات کارت حافظه موبایل دوم با سیمکارت دوم مشترک است.

عملکرد دو گوشی در آزمایش AnTuTu 8

گلکسی A42 5G توانست در آزمون AnTuTu 8 امتیاز ۳۲۴۶۸۶ را کسب کند اما گلکسی M51 نمره ۲۶۶۶۲۰ را به دست آورد. در این نکته که هیچ‌کدام از این دو گوشی در به انجام رساندن کارهای روزانه کندی سرعت ندارند و حتی می‌توان در آنها برخی بازی‌های سنگین و گرافیکی را اجرا کرد، شکی نیست ولی همین امتیازات آزمایش AnTuTu 8 بیانگر آن هستند که باید از نظر سخت‌افزار، گلکسی A42 5G را گوشی برتر بدانیم.

گوشی برتر از نظر سخت‌افزار: سامسونگ Galaxy A42 5G

خرید گوشی سامسونگ Galaxy A42 5G

مقایسه گلکسی A42 5G با گلکسی M51 از نظر نرم‌افزار

سیستم عامل و رابط کاربری پیش‌فرض هر دو دستگاه به ترتیب اندروید ۱۰ و One UI 2.5 است و این یعنی ویژگی‌های نرم‌افزاری که در آنها پیدا خواهیم کرد یکسان خواهد بود. از جمله امکانات پوسته نرم‌افزاری سامسونگ که در این دو تلفن همراه نصب شده می‌توانیم به شیوه ناوبری مبتنی بر حرکات، حالت تیره سرتاسری و سه اپلیکیشن پیش‌فرض Gallery (برای مشاهده تصاویر)، Files (برای مدیریت فایل‌ها) و FM Radio (برای دریافت کانال‌های رادیویی) اشاره کنیم. با این اوصاف، تفاوت بخصوصی از نظر نرم‌افزاری میان گلکسی ای ۴۲ 5G و گلکسی ام ۵۱ وجود ندارد.

گوشی برتر از نظر نرم‌افزار: هم سامسونگ Galaxy A42 5G و هم سامسونگ Galaxy M51

مقایسه گلکسی A42 5G با گلکسی M51 از نظر دوربین

لنزهای اصلی و اولترا واید ماژول چهارگانه گلکسی ای ۴۲ 5G به ترتیب دارای رزولوشن ۴۸ و ۸ مگاپیکسلی هستند اما این دو لنز در گلکسی ام ۵۱ به ترتیب ۶۴ و ۱۲ مگاپیکسلی می‌باشند. لنزهای ماکرو و تشخیص عمق این دو تلفن همراه هم فرقی با هم ندارند زیرا هر دو ۵ مگاپیکسل وضوح دارند. دوربین سلفی گلکسی M51 هم یک لنز ۳۲ مگاپیکسلی و دوربین سلفی گلکسی A42 5G هم یک لنز ۲۰ مگاپیکسلی است.

این دو گوشی می‌توانند با کیفیت 4K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم ضبط کنند و امکانات تصویربرداری‌شان هم تقریباً یکسان می‌باشد.

کیفیت تصاویر

همان‌طور که در تصاویر می‌بینید، در عکس‌های به ثبت رسیده با گلکسی ام ۵۱ فضای بیشتری پوشش داده شده و ظاهر طبیعی رنگ‌ها حفظ شده است. در خروجی‌های گلکسی ای ۴۲ 5G اما، فضای پوشش داده شده کاهش پیدا کرده و رنگ‌ها در مقایسه با گلکسی M51، پویایی لازم را ندارند.

گوشی برتر از نظر دوربین: سامسونگ Galaxy M51

مقایسه گلکسی A42 5G با گلکسی M51 از نظر باتری

با مشاهده ظرفیت باتری گلکسی ام ۵۱، در همان نگاه اول می‌توانید متوجه شوید که این گوشی با منبع نیروی ۷۰۰۰ میلی‌آمپری برتری خودش را به باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری گلکسی ای ۴۲ 5G دیکته می‌کند. حتی موبایل اول از تکنولوژی شارژ معکوس هم پشتیبانی خواهد کرد تا بتوانید از آن به عنوان پاور بانک بهره ببرید. دیگر مزیتش هم پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع ۲۵ واتی است حال آنکه گلکسی A42 5G نهایتاً از سرعت ۱۵ واتی پشتیبانی می‌کند.

گوشی برتر از نظر باتری: سامسونگ Galaxy M51

نقد بررسی سامسونگ Galaxy M51

نقد و بررسی سامسونگ Galaxy A42 5G

 

جمع‌بندی

گلکسی A42 5G مختص کسانی است که می‌خواهند با هزینه‌ای بسیار کم صاحب یک گوشی 5G قدرتمند شوند وگرنه در سایر زمینه‌ها از جمله نمایشگر، دوربین و باتری گلکسی M51 به راحتی می‌تواند رقیب ارزان‌قیمت‌ترش را شکست دهد. بر این اساس، اگر اتصال به شبکه نسل ۵ ارتباطات برایتان اهمیتی ندارد، خرید گلکسی ام ۵۱ تصمیم مناسب‌تری خواهد بود.

ضمناً، برای اینکه با هر کدام از این گوشی‌ها به صورت تخصصی آشنا شوید، می‌توانید مقاله نقد و بررسی هر یک را با کلیک یا لمس کردن دکمه‌های زیر مطاعه نمایید.

خرید گوشی سامسونگ Galaxy A42 5G

خرید گوشی سامسونگ Galaxy M51

 

حال که به پایان مقاله مقایسه گلکسی A42 5G با گلکسی M51 رسیدیم، در مورد این دو گوشی چه فکر می‌کنید؟ به نظر شما خرید یک موبایل 5G با قیمتی ارزان‌تر تصمیم منطقی‌تری است یا خرید یک گوشی برتر از صفحه نمایش، دوربین و باتری؟ ایده‌های خود را در بخش نظرات با ما و دیگران در میان بگذارید.

 

منبع: GSMArena.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: