نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A12

بررسی گلکسی A12

اگر همه اطلاعات و اخبار پیرامون گوشی‌های جدید سامسونگ را از تلویزیون و آگهی‌های تبلیغاتی کسب می‌کنید، احتمالاً فکر کرده‌اید محصولات این شرکت در سری گوشی‌های گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی اس ۲۱ خلاصه می‌شوند. اما واقعیت چیز دیگری است زیرا در این بین می‌توان موبایل‌های ارزان‌تری مانند گلکسی ای ۱۲ را پیدا کرد. این دستگاه با نمایشگر ۶٫۵ اینچی لب به لب و دوربین اصلی چهارگانه، به ظاهر یک تلفن همراه پیشرفته است اما چرا قیمت آن زیر ۲۰۰ یورو تعیین شده است؟ با برتر دیجیتال همراه باشید و مقاله نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A12 را بخوانید تا هم پاسخ این سؤال را دریافت کنید و هم با این گوشی بیشتر آشنا شوید.

نگاهی به مشخصات فنی سامسونگ Galaxy A12

ابعاد (میلی‌متر)۱۶۴ * ۷۵٫۸ * ۸٫۹
وزن (گرم)۲۰۵
صفحه نمایش·      ۶٫۵ اینچ

·      PLS IPS

رزولوشن۱۶۰۰ * ۷۲۰
تراشهMediatek MT6765 Helio P35
پردازنده گرافیکیPowerVR GE8320
رم (گیگابایت)·      ۳

·      ۴

·      ۶

حافظه داخلی (گیگابایت)·      ۳۲

·      ۶۴

·      ۱۲۸

پشتیبانی از کارت حافظهدارد (اسلات اختصاصی)
دوربین اصلیچهارگانه:

·      ۴۸ مگاپیکسلی اصلی

·      ۵ مگاپیکسلی اولترا واید

·      ۲ مگاپیکسلی ماکرو

·      ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق

دوربین سلفی۸ مگاپیکسل
باتری (میلی‌آمپر)۵۰۰۰
سنسورها·      سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب کناری

·      شتاب‌سنج

 

هر آنچه باید در مورد گلکسی A12 بدانید

گلکسی ای ۱۲ با بهره‌مندی از تراشه MediaTek Helio MT6765 به نوعی خودش را از دستگاه‌های پیشین کمپانی کره‌ای جدا کرده است. زیرا در گذشته، تلفن‌های همراه ساخته شده توسط سامسونگ (چه گران‌ترین مدل‌ها و چه ارزان‌ترین مدل‌ها) یا از چیپست‌های ساخت کووالکوم استفاده می‌کردند و یا از چیپست‌های اگزینوس ساخت خودشان.

به هر حال، تراشه نامبرده روی کاغذ هم توانمند به حساب می‌آید زیرا هشت هسته دارد که چهار هسته از آنها دارای سرعت ۲٫۳ و چهار هسته دیگر دارای سرعت ۱٫۶ گیگاهرتزی می‌باشند. همراهی کننده این چیپست نیز رم ۳، ۴ و ۶ گیگابایتی و حافظه داخلی ۳۲، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی می‌باشد. در حالی که همواره تأکید شده که در سال ۲۰۲۱ به حداقل ۴ گیگابایت رم نیاز داریم ولی ظرفیت حافظه گلکسی A12 در مجموع مشکلی ندارد چرا که در آن اسلات قرار دادن مموری کارت تا ظرفیت ۱ ترابایت هم تعبیه شده است.

دیگر قابلیت مهم این موبایل، دوربین اصلی چهارگانه‌اش است که در یک ماژول مربع شکل مرتب و برآمده قرار گرفته‌اند. لنز اصلی این بخش ۴۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 است و همراهی‌کننده آن نیز لنز ۵ مگاپیکسلی اولترا واید با گشودگی دیافراگم f/2.2 و دو لنز ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق و ماکرو با گشودگی دیافراگم f/2.4 می‌باشند.

 

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A12 از نظر طراحی

بررسی گلکسی A12 از نظر طراحی

در حالی که در همان نگاه اول می‌توان فهمید که گلکسی ای ۱۲ یکی از پرچمداران سامسونگ نیست ولی ظاهر این موبایل حداقل شبیه تلفن‌های همراه بالارده است. نمایشگر ۶٫۵ اینچی این دستگاه به همراه حاشیه‌های مشکی رنگ دارای ضخامت چند میلی‌متری، نمای جلویی آن را پوشانده‌است که البته ضخامت این نوار سیاه رنگ در پایین صفحه نمایش دو برابر می‌شود. دوربین سلفی درون ناچ نسبتاً عمیقی در بالای نمایشگر حاضر شده که کمی در ذوق می‌زند ولی همچنان قابل‌تحمل‌تر از سایر راهکارهای ارائه شده تا پیش از نهایی شدن تکنولوژی دوربین سلفی زیر نمایشگر می‌باشد.

با برگرداندن گوشی، شاهد قاب پشتی پلاستیکی هستید که البته شاید شما هم با نگاه کردن به آن، به اشتباه فکر کنید که فلزی است. در اینجا شاهد نمایی دو قسمتی هستیم که بخش پایینی پوشش رنگی مات و بخش بالایی الگوهای خط خطی جذاب و موج‌داری دارد.

بررسی گلکسی A12 از نظر طراحی

 

بررسی گلکسی A12 از نظر صفحه نمایش

ماژول مربعی شکل دوربین اصلی، به طور کاملاً منظم و مرتب در گوشه بالا سمت چپ قاب پشتی نشسته که از سطح قاب گوشی کمی بالا آمده است و این یعنی وقتی دستگاه را روی میز یا جای صافی می‌گذارید، کمی لرزش خواهد داشت. سنسور اسکنر اثر انگشت هم درون دکمه پاوری قرار گرفته که در سمت راست فریم مشاهده می‌شود.

ذکر چند ویژگی دیگر از گلکسی ای ۱۲ که همواره مورد علاقه کاربران بوده‌اند و امروزه در دستگاه‌های بالارده و پرچمدار یافت نمی‌شوند نیز خالی از لطف نخواهد بود. از جمله این موارد محل قرار دادن مموری کارت microSD تا ظرفیت ۱ ترابایت (بر خلاف تمامی آیفون‌ها و گوشی‌های سری گلکسی اس ۲۱) و جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری هستند. در این میان، خبری از ویژگی‌هایی نظیر تکنولوژی شارژ بیسیم یا تأییدیه ضد آب و خاک نیست ولی باید واقعیت را قبول کنیم که در یک گوشی زیر ۲۰۰ یورویی نمی‌توان همه امکانات را پیدا کرد.

 

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A12 از نظر صفحه نمایش

بررسی گلکسی A12 از نظر صفحه نمایش

گلکسی ای ۱۲ نمایشگر ۶٫۵ اینچی PLS دارد (PLSها همان پنل‌های IPS هستند ولی سامسونگ آنها را این‌گونه نامگذاری کرده است). رزولوشن این صفحه نمایش به ۱۶۰۰ * ۷۲۰ و تراکم پیکسلی آن به ۲۶۴ می‌رسد. در حالی که انتظار می‌رفت در یک گوشی مربوط به این رنج قیمت حداقل وضوح تصویر Full HD باشد ولی در شرایط واقعی و هنگام استفاده از گلکسی A12 در فضاهای باز، علی‌رغم وجود حاشیه‌های مشکی در اطراف نمایشگر اما همچنان کیفیت محتواها بالا و درخشندگی صفحه نمایش زیاد است.

با بررسی این نمایشگر در آزمایش‌های تخصصی، به این نتیجه می‌رسیم که کیفیت این پنل مناسب است. با فضای رنگی sRGB و پوشش فضای ۸۸ درصدی از ۹۵٫۷ درصدی ممکن، دقت رنگ زیاد بالا نبوده و حداکثر روشنایی ۴۳۹ نیتی هم چندان قابل قبول نیست اما با نسبت کنتراست ۱۷۴۰:۱ مطمئناً تمامی محتواها از درخشندگی بالایی برخوردار هستند.

به طور کلی نمی‌توانیم صفحه نمایش گلکسی A12 را بی‌کیفیت بدانیم چرا که تقریباً از نظر کیفی همچون نمایشگر موتو جی ۹ پاور و نوکیا ۵٫۳ می‌باشد و نسبت به استانداردهای پنل Poco X3 نیز کمی ضعیف‌تر است.

خرید گوشی سامسونگ Galaxy A12

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A12 از نظر سخت‌افزار، دوام باتری و نرم‌افزار

اگر با مشاهده اسم شرکت MediaTek در ابتدای این مقاله کمی نگران عملکرد ضعیف گلکسی ای ۱۲ شدید، تا حدودی به شما حق می‌دهیم. در حالی که محصولات این کمپانی طی سالیان اخیر به شدت پیشرفت کرده‌اند اما Helio P35 از نظر قدرت و عملکرد حرف چندانی برای گفتن ندارد.

بلافاصله پس از راه‌اندازی گوشی، پخش انیمیشن‌ها و اجرا شدن اپلیکیشن‌ها چند ثانیه‌ای به طول می‌انجامد. البته شاید پس از مدتی سرعت و عملکرد این دستگاه افزایش و بهبود یابد ولی علی‌رغم وجود رم ۴ گیگابایتی، مطمئناً برای استفاده از قابلیت چند برنامگی ایده‌آل نخواهد بود.

این احساس در مورد عملکرد ضعیف تراشه گلکسی A12، در آزمایش‌های مختلف تخصصی نیز به اثبات می‌رسد. همان‌طور که در نمودار پایین می‌بینید، این دستگاه در آزمون Geekbench 5، نسبت به رقبایی که در انتهای مقاله معرفی می‌کنیم، عملکرد به مراتب ضعیف‌تری دارد و ضعف آن در مقایسه با محصولات شرکت‌های چینی که اتفاقاً دو مورد از آنها از تراشه‌های ساخت MediaTek بهره می‌برند نیز مشخص‌تر است.

عملکرد گلکسی ای ۱۲

این عملکرد نه چندان مناسب، در آزمون مخصوص پردازنده گرافیکی یعنی GFXBench نیز ادامه‌دار است و گلکسی ای ۱۲ می‌تواند هنگام فعال بودن دو رزولوشن 720p و 1080p، نهایتاً در هر ثانیه به ترتیب ۱۹ و ۱۲ فریم را نشان دهد. حال با توجه به اینکه تعداد فریم‌های نمایش داده شده در هر ثانیه توسط دو گوشی Realme 7 و پوکو ایکس ۳ حداقل چهار برابر اعداد گفته شده بودند، به راحتی می‌توانیم بگوییم که محصول سامسونگ در زمینه سخت‌افزار حرف زیادی برای گفتن ندارد. در این بین، امکان اجرا کردن این آزمون روی گوشی ردمی نوت ۹ تی وجود نداشت ولی با توجه به نمره‌ای که این موبایل در آزمایش Geekbench 5 به دست آورد، بعید است عملکردش افت کند.

عملکرد گلکسی ای ‍۱۲

بررسی گلکسی A12 از نظر دوام باتری

با همه اینها، نمی‌توان گفت که عملکرد گلکسی A12 همیشه ضعیف است. در واقع در یک بخش، سخت‌افزار این گوشی درخشان ظاهر می‌شود و آن هم هنگام مدیریت مصرف انرژی باتری است. منبع نیروی ۵۰۰۰ میلی‌آمپری این دستگاه در آزمایش پخش ویدیو توانست ۲۵ ساعت و ۵۸ دقیقه دوام بیاورد.

نمودار دوام باتری

با این تفاسیر، باید استقامت باتری گلکسی ای ۱۲ را استثنایی بدانیم. این گوشی فقط ۱ ساعت کمتر از موتو جی ۹ پاوری دوام آورد که نه تنها باتری‌اش ۱۰۰۰ میلی‌آمپر بیشتر ظرفیت دارد بلکه خودش را یک موبایل قدرتمند در زمینه دوام باتری می‌پندارد. خیلی خلاصه و رک بگوییم که بعید است هنگام استفاده از این محصول سامسونگ مشکلی از نظر خالی شدن انرژی باتری برایتان پیش بیاید.

نرم‌افزار

گلکسی A12 به صورت پیش‌فرض از اندروید ۱۰ به عنوان سیستم عامل و One UI به عنوان رابط کاربری بهره می‌برد. در مجموع از عملکرد این سیستم نرم‌افزاری رضایت پیدا خواهید کرد ولی با این وجود، برخی از اتفاقات نظیر اجباری بودن نصب بعضی اپلیکیشن‌ها هنگام راه‌اندازی گوشی، امکان دارد بر تجربه شما هنگام استفاده از این رابط کاربری تأثیر منفی بگذارند.

 

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A12 از نظر دوربین

بررسی گلکسی A12 از نظر دوربین

در گذشته، زمانی که هواوی در گوشی P20 Pro سه لنز برای دوربین اصلی قرار داد، خیلی‌ها گفتند تعداد این سنسورها زیاد است اما امروزه حتی گوشی‌های مقرون به صرفه نیز از چندین لنز بهره می‌برند. گلکسی A12 در قاب پشتی خود دوربین اصلی چهارگانه‌ای دارد تا از این نظر با رقبا و آلترناتیوهایی که در انتهای مقاله به آنها اشاره می‌کنیم (به غیر از موتو جی ۹ پاور که سه لنز دارد)، برابری کند.

خیلی‌ها هستند که ترجیح می‌دهند به جای چند لنز حاشیه‌ای و بی‌مصرف، گوشی‌ها همچون پیکسل 4a تنها یک لنز داشته باشند. اما به هر ترتیب، گلکسی ای ۱۲ چهار لنز دارد که عبارتند از ۴۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0، اولترا واید ۵ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 و تشخیص عمق و ماکرو ۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4.

بررسی گلکسی A12 از نظر کیفیت تصاویر

همانگونه که از گشودگی دیافراگم باریک و قیمت کم این گوشی برداشت می‌شود، عملکرد دوربین گلکسی ای ۱۲ با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه است. در شرایطی که نور کافی وجود داشته باشد، کیفیت تصاویر خوب بوده و میزان جزئیات آنها قابل قبول است. طبیعتاً با پرداخت پول بیشتر و خرید یک گوشی گران‌قیمت‌تر می‌توانید عکس‌های باکیفیت‌تری بگیرید ولی واقعیت آن است که این تصاویر برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی از وضوح کافی برخوردارند و همان‌طور که گفتیم، اگر شرایط مهیا باشد می‌توانید تصاویر باکیفیتی هم به ثبت برسانید.

کیفیت دوربین
تصویر گرفته شده با لنز اصلی

حتی در تصاویر زوم شده هم می‌توانید جزئیات زیادی ببینید هرچند ممکن است برخی اوقات بعضی از قسمت‌ها تار شوند.

کیفیت دوربین
تصویر گرفته شده با لنز اصلی در حالت زوم شده

مشکل گلکسی A12 به هنگام عکسبرداری

با ذکر این نکته، گلکسی A12 همچون بسیاری دیگر از گوشی‌های مقرون به صرفه از یک مشکل اساسی رنج می‌برد که احتمالاً به خاطر عملکرد ضعیف پردازنده‌اش رخ می‌دهد.

واقعیت آن است که فاصله زمانی ایجاد شده حین فشردن دکمه شاتر و به ثبت رسیدن تصویر، یعنی هر نوع سوژه‌ای که حرکت می‌کند و جابه‌جا می‌شود، احتمالاً بعدها و پس از پردازش تصویر توسط گوشی، تار نمایش داده خواهد شد.

به علاوه، نباید وقتی نور کاهش می‌یابد، انتظار رخ دادن معجزه باشید زیرا بلافاصله پس از تاریک شدن محوطه عکسبرداری، تصاویر هم تاریک می‌شوند و طبیعتاً کیفیت‌شان نیز افت می‌کند و جزئیات تصاویر گرفته شده در روز جای خود را به نویز می‌دهند. در واقع این نقطه ضعف در اکثر تلفن‌های همراه یافت می‌شود بنابراین گلکسی A12 هم از این قاعده مستثنی نیست و عملکردش قابل قبول است.

کیفیت دوربین
تصویر گرفته شده با لنز ماکرو

دو لنز دیگر نیز در حد و اندازه خودشان عملکرد مناسبی دارند اما این‌گونه نیست که همیشه بتوانید روی توانایی‌شان حساب کنید. با این وجود، وقتی با لنز ماکرو تصاویر کلوزآپ می‌گیرید، معمولاً کیفیت قابل‌قبولی خواهند داشت.

کیفیت تصاویر سلفی

کیفیت دوربین سلفی
گزینه افکت‌های زیباسازی خاموش در سمت چپ، روشن در وسط و حداکثر در سمت راست

دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی برای گرفتن تصاویر سلفی و برقراری تماس ویدیویی مناسب است. به صورت پیش‌فرض، این سنسور افکت‌های زیباسازی را فعال کرده تا خروجی نهایی آن قابل قبول باشد اما در صورت نیاز می‌توانید آن را خاموش کنید و یا شدتش را افزایش دهید. در اینجا کاملاً بستگی به خودتان دارد که می‌خواهید شدت این افکت‌ها را زیاد یا می‌خواهید آنها را خاموش کنید.

ضبط و کیفیت ویدیو

گلکسی A12 می‌تواند ویدیوهای 1080p و 720p با ۳۰ فریم بر هر ثانیه ضبط کند بنابراین خبری از گزینه ثبت ۶۰ فریم بر هر ثانیه نیست و طبیعتاً در یک گوشی مقرون به صرفه نمی‌توانیم شاهد گزینه ثابت‌سازی تصاویر نیز باشیم. واقعیت را بگوییم که اگر هنگام پیاده‌روی با این موبایل اقدام به فیلمبرداری کنید، لرزش‌ها احساس خواهند شد و جابه‌جایی‌ها باعث تار شدن تصاویر می‌گردند. به صورت خلاصه، این تلفن همراه به درد کسانی که به فیلمبرداری با گوشی علاقه‌مندند، نمی‌خورد.

خرید گوشی سامسونگ Galaxy A12

رقبا و آلترناتیوها

همه امکاناتی که در گلکسی ای ۱۲ وجود دارند، با قیمتی کمتر از ۲۰۰ یورو به فروش می‌رسند که بسیار مناسب است. اما پیش از اینکه تصمیم‌تان را برای خرید این موبایل عملی کنید، بد نیست بدانید که تعداد گوشی‌هایی که کمتر از ۲۰۰ که یورو قیمت خورده‌اند، در سالیان اخیر بسیار زیاد شده‌اند و اتفاقاً بسیاری از آنها هم دستگاه‌های قابلی هستند.

جدیدترین آلترناتیو، موتورولا Moto G9 Power است که همان‌طور که از اسمش برداشت می‌شود، یک باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپری دارد که با یک بار شارژ می‌تواند تا ۲۷ ساعت فیلم پخش کند.

دیگر آلترناتیوی که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، نوکیا ۵٫۳ است که دوربین اصلی چهارگانه و عملکردی سریع دارد.

خرید گوشی نوکیا 5.3

چندین گوشی دیگر که ساخت چین هستند نیز آلترناتیو گلکسی A12 به شمار می‌آیند که از آن جمله می‌توانیم به شیائومی ردمی نوت ۹ تی و Realme 7 اشاره کنیم. از این دو موبایل بهتر هم شیائومی پوکو ایکس ۳ است که علی‌رغم داشتن عملکرد فوق‌العاده و بی‌رقیب و نمایشگر دارای نرخ بازسازی ۱۲۰ هرتزی، با قیمتی کمتر از ۲۰۰ یورو فروخته می‌شود.

خرید گوشی شیائومی Poco X3  نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Poco X3

جمع‌بندی

به طور کلی باید بگوییم که سامسونگ با نهایت احتیاط گلکسی ای ۱۲ را تولید کرده و آن را ساخته زیرا امکانات مناسبی در آن قرار داده است. از جمله مزایای این تلفن همراه می‌توانیم به دوام باتری طولانی‌مدت اشاره کنیم. از طرفی، شیوه طراحی دو لایه قاب پشتی هم آن‌قدر جذاب است که امیدواریم کمپانی کره‌ای از آن در دیگر محصولاتش نیز بهره ببرد. اما با قیمت کمتر از ۲۰۰ یورو، این دستگاه همچنان معایبی دارد.

در حالی که سایر شرکت‌ها امکانات فوق‌العاده‌ای در محصولات مقرون به صرفه‌شان قرار داده‌اند ولی دستگاه‌های پایین‌رده سامسونگ تنها در گذشته خودشان را به اثبات رسانده بودند. در این میان، خیلی سخت است که به عملکرد ناامیدکننده تراشه MediaTek Helio MT6765 اشاره نکنیم حال آنکه چیپست‌های کووالکوم و اگزینوس هیچ‌کدام این‌قدر ضعیف کار نمی‌کنند.

با این توضیحات، بهتر است کدام گوشی را بخرید؟. از میان دستگاه نامبرده در بخش رقبا و آلترناتیوها، پیشنهاد اول ما پوکو ایکس ۳ است. در صورتی هم که توانایی خرید آن را ندارید، می‌توانید سراغ Realme 7 و یا نوکیا ۵٫۳ بروید.

 

نقاط قوت سامسونگ Galaxy A12

  • دوام باتری فوق‌العاده
  • ظاهر دو لایه و مدرن
  • دارای حافظه داخلی قابل ارتقا و جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری

 

نقاط ضعف سامسونگ Galaxy A12

  • عملکرد ضعیف
  • کیفیت تصاویر متوسط و سرعت پایین دکمه شاتر

 

خرید گوشی سامسونگ Galaxy A12

 

حال که به پایان مقاله نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A12 رسیده‌ایم، شما در مورد این گوشی چه فکر می‌کنید؟ کدام آلترناتیو آن را به این محصول سامسونگ ترجیح می‌دهید؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: expertreviews.co.uk

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب می نویسید: